Veckan efter glaciären var det dags för pilgrimsvandring. På måndagen gick vi upp mot Viterskalet och Viterskalsstugan.

På vägen upp fick vi olika saker att tänka på utifrån pilgrimsvandringstemat. Det var härligt och lärorikt att hå tysta med våra tankar!

När vi kom upp satte vi upp tälten och hade en go kväll.
På första morgonen vaknade vi till snö och minusgrader något vi inte var beredda på när vi gick... När vi ätit frukost påbörjade vi ett toppförsök som fick avbrytas på grund av väder och vind.. Tråkigt men smart beslut...

Andra dagen vaknade vi till en höstsnöstorm som vi även fick gå hem i till en början. Men vi tog oss hem glada med en härlig tur i bakfickan även om det inte blev som vi tänkt oss...

Vecka 37 åkte vi till Okstindan, en norsk glaciär! Det var så häftigt!

Vi åkte på måndagseftermiddagen och hade en härlig kväll runt brasan (medans några sprang upp för en topp... ) 🔥

På tisdagen gick vi upp på berget för att komma till gläciären. Det var en brant och jobbig väg upp.... Men helt klart värt det!

Precis uppkomna på glaciären!

Vi fick testa på att klättra på en liten vägg ☺️

Vi fick även krypa ner i en glaciärgrotta. Vilket helt klart var det häftigaste på hela resan!

Det var en helt fantastisk upplevelse! 💫

Tredje veckan var vår första innevecka där vi hade två föreläsare på besök. Vi började med att vandra genom gamla testamentet med Olof Brandt och slutade med att göra personlighetstest med Nicklas Jonsson. Där emellan hann vi göra en områdesvandring till Fjällfinakåtan!

På söndagen gick vi upp på Laxfjällen i Tärnaby efter gudstjänsten. Vilket var härligt mem hade varit ännu härligare om det inte regnat...

Efter det åkte jag, Oskar och Linnéa till eftt mysigt litet fik i Tärna innan vi gick på bön och lovsång i frikyrkan!

Nu har det gott ett tag sedan jag skrev något här så jag tänkte att det var dags igen...
Andra veckan var vi på två grotturer. Den första gick till Jordbäcksgrottan i Sverige.

Vi kom inte så långt då det var extremt mycket vatten i den och därför skulle det inte varit säkert att fortsätta...

Andra dagen åkte vi till en grotta i Norge som vi kunde krypa mycket längre in i!
Det var jättehäftigt och inte alls likt något jag gjort förut!
När vi kom ut hade vi med oss andra kläder att byta till då det var stor risk att vi skulle bli blöta trots att vi hade regnställ under overallerna ☺️

På fredagskvällen hade vi tacokväll med hela klassen samtidigt som vi bakade drömtårta till välkomstgudstjänsten på söndagen.

Der var jättemysigt med en myskväll med hela klassen!
På söndagen hade vi en välkomstgudstjänst där vi var med och spelade till psalmerna/lovsångerna och blev välkomnade till skolan och bygden. Vi blev även tilldelade våra fadderfamiljer!

En bra vecka!

Nu är det några dagar sen första veckan tog slut och vilken vecka!

Vi började måndag morgon med att gå ut på vandring till Kvarnbäcken där vi hade andakt och samarbetsövningar bland annat.

Vi bör precis där Kungsleden börjar så vi ser skyltar som dessa lite över allt...

På onsdagen åkte vi till ett närliggande Sameviste och bodde där till på fredagen. Det var väldigt fint där men det regnade en del så torsdagens frukost intogs i tältet. Jag och Filip (vi har olika matlag som vi lottar) åt skrabelucker!

När vi kom tillbaka till annexet (där vi bor) blev det en helg med mycket häng, simmning och gudstjänst i Tärnaby.
Någon tyckte att det var en bra idé att dricka sitt te ur sockerskålen när vi spelade Alias på norska....

Nu när har jag varit tillbaka i Sverige i ca två månader så är det dags för nästa äventyr. I torsdags klev jag på tåget i Värnamo för att bege mig norrut mot Hemavan och Bibelfjäll.

Jag började däremot med ett stopp knappt halvvägs med många kära återseenden i Tierp!

Sen i fredags natt bar det av igen och vid lunch i lördags kom jag fram!
Redan på tåget till Umeå fick jag sällskap av två klasskompisar och när vi kom fram anslöt ytterligare två ☺️

Idag söndag har folk droppat in lite hela tiden och nu ser jag fram emot ett år med många äventyr och utmaningar!

I söndags kväll hade Betsy och Mel fixat med en liten hejdåfest/hejdåhäng hemma hos dem. Alla som ville och kunde var välkomna. Vi umgicks och åt pizza (när den väl dök upp en timme sent). Det var en enkel och fantastisk kväll med några av alla mina underbara vänner här borta!

Här sitter vi gänget från i söndags. Den enda som saknas är Betsy, Katie och Mels fjärde rumskamrat som hade smitit ner till hennes kvarter för stunden ☺️

I lördags var det äntligen dags för något som vi pratat om länge. Att åka till stranden så att jag fick uppleva den amerikanska stranden och bada i Atlanten!
Katie hämtade mig kvällen innan och så sov jag över hos henne och Betsy då vi åkte redan 7.00 på lördagsmorgonen (jag bor ca 20 minuter åt fel håll och hade ingen bil den dagen) så vi började det hela med en härlig kväll ihop med deras andra rumskompisar som jag också känner sen tidigare. Vi tittade på den nya Skönheten och Odjuret och åt jordgubbar och glass eftersom der var midsommarafton i Sverige.

På lördagsmorgonen bar det sonika av mot havet och när vi kom fram visade det sig att det var helt underbart väder och det höll i sig hela dagen!

Efter en timme eller två anslöt även Dan sig till oss då han hade "tappat bort" sin bil när han stannade på vägen. Men efter många om och men hittade han den och oss.

Det var helt fantastiskt väder. Solen sken och det var runt 25°C och tillräckligt blåsigt för sådär perfelt stora vågor!

När vi gick en vända på stranden kom någon på den briljanta idén att de skulle hoppa mot mig och göra en karatespark som jag tog kort på. En häftig bild som slutade med att jag fick sand i ögat då de av misstag sparkade upp sand när de hoppade upp...

Efter ett tag anslöt även Katies bror (och senare på kvällen hennes familj) då hon skulle stanna med dem för en veckas semester. Så vi fick hjälp att ta kort med oss alla på ☺️

Vi spelade även det väldigt amerikanska umgängesspelet cornhole nere vid vattnet. På grund av vinden fick vi väldigt blandade restultat...

Betsy åkte tidigare än oss då hon skulle titta på Lord of the Rings med livemusik på kvällen så hon behövde ta sig hem i tid för det.

När livvakterna gått för dagen klättrade vi upp på deras bås för lite bilder. Det gick dock inte så bra för mig på vägen ner. Något som Dan såklart lyckades filma...

Efter en lång dag på stranden fräschade vi till oss i huset som Katies familj hyrt och gick till boardwalken/strandpromenaden för kvällsmat och minigolf.

Golfen gick bra för oss alla och det slutade extremt jämnt till min förtret blev ställningen:
- Dan 59
- Annie 60
- Katie 67...

Det var en helt fantastisk dag men underbara vänner som jag kommer att sakna något enormt! Dagen slutade lite senare än tänkt då med att jag och Dan åkte hem först runt midnatt och det tar ca 2 timmar hem vilket gjorde att jag var hemma 2.30am och han 3.00am. Men det var absolut värt det! Ett perfekt avslut på ett fantastiskt år!

I tisdags var jag på baseball för första gången i mitt liv. Min Community Counselor hade fixat så att vi kunde köpa billigare biljetter och denna gången fick vi ta med vem vi ville så jag tog med mig mina kära campingvänner. Vi hade en helt fantastisk kväll tillsammans och jag fick uppleva det väldigt amerikanska som baseball är ☺️

Vi var dock inte hela gänget då Josh har flyttat men vi fyra som fortfarande är här åkte på bilden från vänster är Katie, Dan, jag och Betsy ☺️ bilden är från innnan matchen drog igång.

Det var väldigt soligt under första delen så jag var glad att jag tog med mig både hatt och solglasögon. Hatten flyttades dock runt under kvällen och när vi åkte hem hade alla haft på sig den åtminstone lite...

Efter några innings började några av oss få svårt att sitta still så vi gick på toa och glasspaus. När vi kom till toaletterna hittade vi en liten mur me utsikt över staden som vi klättrade upp på för att se bättre ☺️

Det var en jättebra kväll med underbara vänner och mycket skratt! Tillsammans med allt annat vi gjorde de kommande dagarna blev det ett perfekt avslut på detta året!

Förra lördagen (åtta dagar sen) åkte jag och Sanne till New York en sista gång innan jag åker tillbaka till Sverige. Det var kul att se staden igen och även om jag såklart inte sett allt så har jag sett allt det jag ville se ☺️

Vi började med att gå till en fontän i Central Park där de spelade in några scener från en tvserie som jag tittade mycket på för några år sedan.

När vi åkte på morgonem sa väderprognosen att det inte skulle regna men oj vad fel de hade. Det spöregnade halva dagen så vi stannade snabbt och köpte en poncho/ett paraply.

Efter fontänen gick vi vidare i parken och passerade bland annat det välkända båthuset.

På grund av regnet slutade det med att vi tog oss till the Met (Metropolitan Museum of Arts) och tittade på deras utställningar. De hade bland annat en med tavlor av norrskenet ☺️

Framåt eftermiddagen kom dock solen fram vilket gjorde hela resan ännu mer värd!

Det blev en bra dag där jag fick säga hej då till en del av mitt år här på andra sidan Atlanten.