Fredag morgon var det återigen dags för ihoppackning av tält och utrustning och dags för nya destinationer.

När vi var klara med morgonsysslorna åkte vi till dagens första stopp, rainbow waterfall. Vi kollade in vattenfallet, tog lite bilder och klättrade i de stora träden.
Sedan åkte vi vidare till dagens andra vattenfall, Akaka Falls State Park. Detta vattenfall var helt fantastiskt fint och så stort. Väggen var alldeles grön och smälte därför in i resterande omgivningen. Det var i en slags regnskog och därför fanns det massor av vacker natur, blommor, bananer som växte i träden och man gick på små gångar och broar. Väldigt mysigt!
Efter detta hade vi en två timmars biltur över till andra sidan ön igen. Från Hilo till Kona.

Framme i Kona fick vi 1,5 timmars fritid, jag och Madde passade på att gå till en souvenirer butik och köpte vykort och en nyckelring. Sedan gick vi till en park/beach och sov i en timme eftersom vi var så trötta.

Efter 1,5 timmes fritid var det samling och vi fick nyheten att dem sista två nätterna skulle spenderad på hotel. Jag blev så besviken eftersom jag älskar campinglivet, det är verkligen så himla mysigt. Men så var det iallafall och vi hamnade i ett rum med fem andra tjejer. Ganska tajt och alla skulle duscha innan resturang besöket, så lite kaos vart det allt.
Vi gick som sagt till en resturang på kvällen och jag tog skitgoda ribs med ris till middag, mums.

När vi kom tillbaka till hotellet satt vi oss (halva gruppen) i hotellets bubbelpool och festade till med lite dricka igen haha. Jag är så förvånad över att det varit så mycket alkohol inblandat denna månad, troligtvis mer än vad jag druckit på hela året... Men så kan det gå ibland och jag ångrar det verkligen inte, för det har varit en fantastisk resa hittills.

Vulkan dag! Denna dagen hade nästan hela gruppen sett fram emot mest, speciellt Madde. Vi började dagen som vanligt, frukost, lunch tillverkning och sedan iväg. Första stoppet var i Volcanoe National Park, där vi tog en två timmars hike runt om och i vulkanen. Super häftigt och fint!!
Sedan tog vi en kortare promenad genom en grotta som blivit till genom ett lava flow och runt om detta var det regnskog. Så återigen vacker natur.

Efter regnskogen åkte vi till Thomas A. Jaggar Museum. Vi vandrade omkring där, vilket inte var min grej återigen, dock var naturen utanför väldigt fin och eftersom ön har tre stycken vulkaner som är igång kunde man se ångan från dem från museumet, och det var mer intressant. Vi knäppte även super fina bilder på mig och Madde här!!

När vi var klara med museumet åkte vi vidare till en "beach" med uppvärmt havsvatten. Sjukt svårt att förklara vad det egentligen var, men det var klippor som format sig som en rund pool och vattnet hettades upp som i en hot tub, men det kom även in strömmar av kallare vatten med vågorna. Iallafall, det var ett super skönt och mysigt ställe som vi stannade på i två timmar innan vi drog oss vidare för att se ett lava flow.

Nästa ställe var som jag sa ett lava flow och vi hyrde cyklar (sämsta och lägsta cyklarna ever, så jobbigt) för att komma närmare. Det var jätte cool natur dock, eftersom det såg mer eller mindre ut som smälta bildäck överallt. Det hade alltså varit ett utbrott där för väldigt länge sedan.
Väl framme på plats tog vi en sittplats och kollade solnedgången samtidigt som vi såg lavan forsa ut. Det blev bättre och bättre hela tiden eftersom mörkret gjorde lavan tydligare!
Sedan var det en trevlig cykeltur till bussarna igen i kolsvart mörker och riktigt grusig väg.

Påvägen hem stannade vi på target för lite nödvändig shopping innan vi kom tillbaka till campingplatsen för middag, som idag var korv och sallad.
Sedan var de "fest", lite dricka och umgänge som alla andra kvällar. Dock var det nästan bara jag, Madde, Maggie, Celine och våra tourguides som orkade.. igen... Men kul var det iallafall.

Tredje dagen på touren var det dax att byta camping plats, så efter ihoppackning av bagage, utrustning och tält åkte vi vidare till Southernmost Point of Hawaii. Vi tog en snabb fotopaus där och Preston imponerade med lite cliff jumping. Han hoppade från så högt och gjorde så coola tricks!

Sedan åkte vi vidare till "Green Sand Beach". Vi parkerade våra bussar på parkeringen och sedan tog vi en kortare hike på 45 minuter till själva beachen. Det var verkligen jättefint, ett promenad stråk längst vattnet.
Väl framme hoppade jag och Madde ner i vattnet direkt för att sedan gå upp och äta vår lunch. Mackor igen, som alla andra dagar.
Detta ställe var fantastiskt, starka och stora vågor, samtidigt som det var så enkelt att flyta. Man kunde vara i vattnet i timmar utan att bli trött, det var även perfekt temperatur.
Vi åkte lite på boogie boarden också, vilket var skoj. Men ännu roligare var det att kolla på vår tourguide Mitchell som verkligen är som en liten fisk i vattnet haha.
Det enda tråkiga med detta stoppet var att mer än hälften av tjejerna inte vågade gå i vattnet och satt och kolla i skuggan hela tiden, så synd. Men jag och Madde hade iallafall svin kul och var i nästan hela tiden.
När vi väl skulle åka hem kunde man välja på att åka en shuttel eller promenera, vi tog promenaden som slutade med att vara en joggingtur/powerwalk. Väldigt härligt, och den enda träningen på två veckors tid.. Dessutom kändes de konstigt nog så enkelt att springa denna dagen men eftersom temperaturen stod på +30 ville vi inte köra ut oss, så det blev helt enkelt en blandning av jogg och gång.

Vi drog oss sedan vidare till en coffefarm där vi fick testa olika drycker och choklad. Vi fick även en rundtur på deras marker och såg deras räddade djur. Intressant och ganska gott!

Sedan var det dax att åka till vår nya campingplats, packa upp utrustning, laga mat och ställa upp tältet. Och äntligen fanns det dusch med draperier, så man kunde duscha utan bikini och verkligen få bort all sand mellan benen haha. Något alla i gruppen njöt av!!

Denna campingplats hade faktiskt wifi också, så jag fick chansen att lägga upp lite bilder på instagram och berätta för de närmaste att vi mådde bra och hade kul. Sedan hängde vi mest i soffan denna kvällen och la oss tidigt efter en intensiv och varm dag.

Om någon vill kolla in min instagram heter jag "annieerikssonn" där.

Första heldagen började med en gemensam frukost och sedan lunch tillverkning. Vi lyckades även se några delfiner långt ut i vattnet denna morgon.
Sedan drog vi oss vidare till "Two Steps" där vi tog på oss all snorkling utrustning och begav oss ner i vattnet. Vi såg massor av små fisk och fina koraller, och försökte få till några bra gruppfoton...

Efter snorklingen åkte vi vidare till Magic Sand Beach för några timmars njutning i solen. Superfin strand!! Dessutom var 80% av alla tjejer super brända efter denna dag och såg ut som kräftor resterande veckan, så komiskt men synd! Jag och Madde smörjde iallafall in oss ordentligt och klarade oss, duktiga...

Vi drog sedan tillbaka till vår campingplats. Efter en skön dusch tog jag, Madde, Celine och Maggie varsin Malibu drink och satt oss och avnjöt den fina solnedgången innan middagen. Det var så vackert!!
Resterande kvällen bestod av lite alkohol, kortspel och massa prat. Även stjärnskådning mitt i natten med Mitchell, Preston, Maggie, Celine och Madde. Det var så mysigt och härligt, älskar stjärnor och älskar ljudet av havet.

ÄNTLIGEN var dagen vi väntat på så länge kommen! Vi skulle äntligen börja vår guidade tour runt ön. Vi åkte med APA (aupair adventures), och fick därför en hel vecka på ön med boende, mat och aktiviteter inkluderat.

Vi var 22 tjejer och våra två guider Mitchell och Preston. Dagen började med inhandling av mat, lära känna lekar och avlämning av onödiga saker i deras storage room. Vi åt även på en super god lokal fisk resturang, och maten var så god och färsk. Precis fiskad!

Efter lunchen åkte vi till första dagens camping plats, en beach med så fin natur. Vi packade upp all utrustning och tält innan vi begav oss ut och snorkla i havet. Sedan satt vi oss alla på stranden och njöt av solnedgången innan vi lagade kvällsmat som idag bestod av ananas kyckling och sallad.

En superbra start på veckan!!

Hejsan!
Sist jag skrev här på bloggen satt vi och väntade på incheckningen på flygplatsen, och vi skulle försöka sova, vilket Madeleine lyckades med ganska bra medan jag hade super tråkigt.

Incheckade och klara gick vi iallafall till gaten och tog en frukost, innan vi äntligen fick gå på planet. Jag tog mina sov piller och Madde var bara väldigt trött, så vi båda somnade så fort som vi satt oss i flygstolarna... Vad vi inte visste var att en av piloterna inte hade kommit än, och att jag en timme senare skulle vakna upp av att de i högtalarna berättar att vi inte kan åka och därför måste gå av. Så vi gick av, väntade ytterligare några timmar och omdirigera våra connection flights.
Så istället för att ha en resa mellan NYC - Phoenix - The Big Island fick vi istället åka NYC - Phoenix -LA - The Big Island. Så det blev många extra timmar på flygplatsen eftersom flyget mellan LA och The Big Island även blev inställt. Något hade fastnat i propellern och därför fick vi återigen sitta i flyget en timme innan vi fick byta plan.

Efter cirka 24 timmar på flygplatsen kom vi äntligen fram till Hawaii, lättade och sjukt trötta. Så vi checkade in och gjorde oss iordning inför morgon dagen.

Hejsan!
Idag har vi har vi haft en riktigt bra dag i NY. Vi började morgonen med att packa iordning våra väskor för att "checka ut" från vårt airbnb, sedan tog vi en god frukost innan vi gick till Central Park. Vi promenerade i parken i säkert 2 timmar och kollade på massa olika konstverk, den fina naturen och alla människorna. Vi gick även till en damm med sköldpaddor och hyrde en roddbåt som vi paddlade runt på i 1 timme, hur mysigt låter inte det?! Det var iallafall så kul!

Sedan åkte vi vidare till Madison Square garden för att äta Shake Shack, vilket var så himla gott, jag verkligen älskar deras bröd!
Vi såg även Flatiron Building där, vilket är ett rätt speciellt hus. Eller iallafall formen på det.

Efter maten gick vi vidare till Times Square och strosade runt i några butiker där omkring, innan vi begav oss mot Bryant Park återigen för vilopaus. Så vi satt där 1,5 timme, bloggade lite, Madde prata med pojkvännen och sedan var det en musikal show som gick under tidens gång.
Vilan behövdes kan jag lova eftersom vi gått så himla mycket senaste dagarna, och vi båda har lyckats fått skavsår/blödande tår....

Sedan avsluta vi kvällen med att hämta upp våra resväskor på vårt airbnb och gjorde en snabb kvällsmat bestående av omelett.
Och nu ligger vi på golvet på flygplatsen i väntan på att få gå igenom säkerhetskontrollen, vilket är om 2,5 timmar... Så jag ska försöka sova en stund.

Tionde dagen på resande fot och tredje dagen i NYC började på ett gulligt café med Madde och Saga. Vi tog en väldigt god frukost tillsammans innan vi tog en liten promenad i Central Park. Saga, för er som inte vet, är en tjej från min hemstad Örebro som jag gått i skolan med, och även hon är aupair, fast här i NY.
Iallafall, vi tog oss som sagt en promenad i Central Park innan vi begav oss in mot Bryant Park, där vi blev sittandes i ett par timmar.

Efter detta gick vi en lång promenad till The High Line, ett gammalt tågräls spår som gjorts om till ett promenad stråk. Vi tog en lunch och njöt av utsikten innan vi drog oss tillbaka till centrum för att hinna med ett kort besök på MoMA, Museum of Modern Art och St. . Och som varje annan gång jag går på museum, blir det mer och mer uppenbart hur ointressant jag tycker att det är. dock, undantag om man kan testa på saker på museumet, då kan de vara okej.
Efter MoMA gick vi till Rockafeller Center och åkte upp till Top of the Rock och såg solnedgången. Det var en fantastisk solnedgång!
Super trötta drog vi tillslut hem och lagade lite kvällsmat, makaroner och korv. Lyxigt haha...

Denna dagen kommer jag inte beskriva mer än att skriva vilka platser vi besökte eftersom jag inte orkar..

Vi hann iallafall med att ta en färja över till Rhode Island för att få en blick på frihetsgudinnan, vi såg och gick på Brooklyn Bridge, kollade in SoHo och strosade omkring i dess mysiga gator. Vi besökte även 9/11 memorial, vilket var otroligt fint.
Sedan kom vi hem relativt tidigt (20.30) för att laga en ganska god carbonara tillsammans och faktiskt för första gången sen Madde kom till mig spendera kvällen ensamma, skönt!

I onsdags eftermiddag landade vi äntligen i NYC och tog en uber till vårt Airbnb. Men vi fick tyvärr vänta på vår host/killen som vi hyrt lägenheten av i ett par timmar. Så det blev en tidig middag på Subway för oss.

När vi äntligen blev insläppta gick vi och handla och sedan fixade vi iordning oss för att åka vidare till Times Square, där vi även möte upp Gisela och Alva (två vänner från Örebro).
Väl inne i city strosade vi runt och försökte fotografera lite, vilket var nästintill omöjligt eftersom bilderna inte ger samma effekt som verkligheten. Vi satt även och prata i Bryant Park någon timme. En toppen kväll.