Just nu sitter jag på flygplanet från LA till London och känner hur känslosamt det är att lämna det liv som jag skapat detta året. Jag vill faktiskt bara gråta, vilken jag halvt redan gör.

Jag har tidigare inte fattat att det här är slutet på mitt aupair år och som boende i USA. Jag har träffat så många nya vänner, vänner som jag hoppas att jag kommer ha kvar hela livet. Jag har även lärt mig så mycket om mig själv, vem jag är och vill vara som person, hur jag ska hantera jobbiga situationer och förstått att det är så viktigt att följa sina egna värderingar och drömmar oavsett vad. Jag har fått en ännu bättre självkänsla, och jag vet nu att jag klarar precis allting, bara jag vill och lägger in lite effort i det.

Jag har lärt mig att fokusera på dem positiva delarna i livet istället för att se det negativa. Jag har blivit bättre på att inte döma människor och har fått en större förståelse för att alla är olika. Jag har även blivit bättre på att ge personer en riktig chans istället för att gå efter andras åsikter/rykten.

Jag har även sett hur jag vill leva mitt liv i framtiden, hur jag vill uppfostra mina egna barn och hur mitt äktenskap ska se ut. Jag förstår nu att kärleken till vänner och familj betyder mer än allt annat. Och att det är så viktigt att behandla alla på ett bra sätt.

Jag har mognat och blivit mer självständig, vilket jag ska visa mina föräldrar när jag kommer hem. Jag kan faktiskt städa huset utan att de ber mig, jag ska plocka ur diskmaskinen oftare, jag ska tvätta mina egna kläder och hjälpa till med de andras. Jag ska gå ut med Tintin utan att gnälla... För det är verkligen bästa sällskapet med en hund.

Mitt mål är att bli en så bra vän och människa som jag kan bli. Jag ska bli mer hjälpsam och jag ska uppskatta alla i min närhet mer, och visa tydligt att jag uppskattar dem.

Jag är dessutom så tacksam att jag hade chansen att åka iväg som aupair, så tack mamma och pappa. Ni är världsbäst.

Detta året har varit helt otroligt bra och jag har gjort precis vad jag älskar att göra, nästan hela tiden.

Nu ska jag försöka berätta om en super läskig händelse som hände på hostelet tisdag natt.

Jag vaknar klockan 2.30 på natten av att någon står och bankar på vårt rum.
Killen i rummet går tillslut upp och öppnar dörren för denna australienska tjejen som bor i rummet också, som kommer in halvt naken och helt borta. Hon skriker hela tiden, bankar på dörrar och väggar svin hårt. Och hon har dessutom en sjukt mörk läskig röst, precis som i en skräckfilm. Hon ställer sig sedan mitt emellan våra sängar och beter sig konstigt, ingen kontroll i kroppen, skrattar och pratar med sig själv...
Detta höll på ett tag innan personalen på hostelet kom och försökte lösa situationen med henne, och försökte få reda på hennes namn. Sedan kom även två poliser eftersom personalen inte kunde få tyst på tjejen. Hon bara bankade och skrek hela tiden!

Hon gjorde även "sex" rörelser i korridoren och sa att hon prata med dem genom fiffin, sedan drog hon av sig bh-n inför poliserna och endast stod i trosor.

Sedan kom iallafall hennes tvillingsyster till hostelet, vilket kändes tryggare.. Tills man hörde att de började slåss och skrika på varandra, tillslut kom en av tjejerna ut och gråter, medan den andra sticker till toan och spyr...
Detta höll på i cirka två timmar!!

Jag tror aldrig jag varit så rädd i mitt liv faktiskt, jag trodde att hon skulle hoppa på mig i min säng eftersom jag låg på nederslafen. Jag vågade heller inte flytta mig till maddes säng ifall hon skulle hoppa på mig..
Men denna tjej var antagligen på någon drog, för jag har aldrig varit med om något liknande.

Tur i oturen fick vi iallafall refund för detta, så jag tjänade cirka 800kr på att detta hände haha.

Min sista dag på Oahu spenderades återigen på stranden med en dansk tjej som jag träffade på hostelet denna morgon. Super trevlig!

Det som är kul med detta är att jag har lurat hela familjen och alla vänner i Sverige att jag stannar i Hawaii tills på fredag kväll och sedan spenderar några sista dagar i LA. Men sanningen är att jag kommer på lördag och tar flyget hem ikväll till LA - London -och  sist Stockholm. Martin och Anton hämtar upp mig på flygplatsen i stockholm, så snälla!!
Så på lördag kväll ska jag överraska familjen och på söndag överraskar jag alla vänner.

Jag är så taggad på detta, och jag kan lova att det varit svårt att inte försäga sig, och ännu svårare att få en bild av vart alla kommer hålla hus under dessa dagar/tidpunkter.
Jag håller tummarna på att jag lyckas.

Onsdag och därmed maddes sista dag :(
Denna dag blev en väldigt lugn en eftersom den spenderades på stranden, vår första heldag på stranden under dessa veckor faktiskt.

Lyckades skaffa mig en stalker denna dag också, en man i 25 års åldern som såg så läskig ut. Blond som sjutton, sönder bränd (röd) och de blåaste ögonen jag sett på en människa. Dessutom hade han en blick som såg ut som att han skulle äta upp mig när som helst haha.
Han började med att sätta sig några meter ifrån mig och när jag går iväg till toaletten säger han hej, jag säger självklart hej tillbaka men fortsätter gå. När jag sedan kommer ut från toaletter så står han där istället och går fram till mig och frågar massa frågor till mig. Jag svarar och går tillbaka, med honom vid min sida. Sedan sätter jag mig ner och ropar på Madde som ligger i vattnet, för att berätta om denna konstiga kille, som då kommer och sätter sig brevid mig, så nära att han nästan satt på min handduk...
Jag säger till Madde att vi ska gå och äta lunch för att komma ifrån honom, så hon går ner i vattnet för att skölja av all sand och när hon är klar, gör jag detsamma. Och återigen kommer denna kille, en halv meter ifrån mig följer han mig ner i vattnet. Jag försöker simma ifrån honom genom att simma till höger, men då tar han ännu större och snabbare simtag. Han börjar sedan simma omkring mig, SUPER nära. Så att min kropp är helt emot hans.... Då säger jag tillslut ifrån, att jag inte vill att han ska vara så nära mig och går upp. Madde tyckte att det såg ut som att han skulle våldta mig där och nu, i vattnet..
Efter cirka 30 minuters lunch går vi tillbaka och självklart sitter killen kvar. Vi flyttar oss ytterligare två gånger eftersom att vi hela tiden har känslan av att han kollar på mig. Jag tog till och med på mig en keps för att dölja mitt blonda hår, eftersom de ger mig så mycket uppmärksamhet här.
Han stannade i cirka 1,5 - 2 timmar denna kille. Så läskig!

Iallafall, klara på stranden gick vi tillbaka till hostelet för en dusch och sedan ut på resturang innan Madde lämnade. Så himla tråkigt att vara själv, men Frida förgyllde min kväll genom ett två timmars telefonsamtal. Tack för de gumman.

Idag var det dags att uppleva andra sidan av ön, North Shore. Vi gick upp som vanligt på morgonen, åt de halv goda pannkakorna, packade väskorna och fixade lunch innan vi promenerade iväg till bussen som skulle ta oss till North Shore. En lång bussresa på cirka två timmar, som dock gick väldigt fort eftersom jag hade chansen och komma ikapp på bloggen.

Vi gick till två olika stränder i North Shore. Turtle Bay och Waimea. Bay. Jag älskade båda två. På Waimea Bay kunde man hoppa från klippor och på den andra kunde man se sköldpaddor. Vi såg säkert uppåt 20 sköldpaddor i vattnet och på strandkanten, såå coolt!

Efter en hel dag borta åkte vi tillbaka till hostelet och lagade pasta med tomatsås. Jag hann även skypa med familjen lite, vilket var mysigt!

Första dagen i Oahu började med hostelets pannkaks frukost, amerikanska pannkakor som jag är halv förtjust i, men om man dränker dem i sirap funkar dem..
Sedan packade vi väskorna och drog iväg till en hyrfirma och hyrde varsin cykel. Vi tog en cykeltur (skitjobbig med återigen dåliga cyklar) till hiken "Diamond head". En hike med en fantastisk vy över hela Waikiki och Honolulu. Vi åt vår egen gjorde lunch som bestod av äggmackor medlem bästa utsikten man kan tänka sig.
En helt perfekt hike enligt mig, inte för svår och inte för lätt, lite plant och lite trappor. Dessutom var det coolt eftersom de tidigare varit en slags militärbas (tror jag) så man kunde se gångarna de gick i osv.

Efter hiken köpte vi oss en dricka och shaved ice, som var så gott. Mycket välförtjänt!
Sedan cyklade vi vidare och stannade till vid stranden några timmar innan vi gick till hostelet för en dusch och uppfräschning.

Denna kvällen umgicks vi endast på hostelet och tog det lugnt. Ganska skönt efter en fullspäckad vecka innan.

Denna morgon vaknade vi upp av larmet klockan 5.00 och bar oss iväg för fallskärmshoppning. Jag, Mitchell och 10 andra tjejer var modiga nog...
Det var dock inte bara fallskärmshoppningen som var speciellt för denna dag, utan även sista dagen av vår tour. Så tråkigt!!

Vi kom iallafall fram till flygplatsen klockan 7 på morgonen och ägaren av stället introducerade grunderna för att göra ett bra hopp. Sedan var det dags, jag och Madde var snabba och säga att vi skulle hoppa först av alla, vilket vi också fick. Vi var sååå taggade!
På med utrustning och sedan in i planet med varsin instruktör. Ett super litet flygplan där vi satt väldigt tajt med helt öppen dörr, så häftigt!

Det var en så himla vacker utsikt och konstigt nog kände vi oss inte rädda inför hoppet, endast excited. Sen var det dags och det var den mäktigaste känslan att hoppa ut ur planet. Helt fantastiskt och jag vill bara göra det om och om igen!!
Favoritdelen var när vi hoppade ut ur planet men också när vi åkte igenom ett moln eftersom man kände hur fuktigt allt blev. Det är obeskrivligt att beskriva hur kul och häftigt detta var!! Nästa gång ska jag ta med mig pappa, han kommer älska det!

Sedan var den en väldigt lång väntan på alla andra, flera timmar.. Lite tråkigt haha. Jag och Madde tyckte faktiskt att det var extra kul att vara först eftersom alla var så nyfikna och excited vid denna tidpunkt, så man var lite som en "rockstjärna" när man kom ner till marken igen haha.

När alla var klara tog vi bussen direkt till flygplatsen där resterande grupp redan var. Vi packade ur våra väskor, tog några gruppfoton och massor av avsked. Ganska jobbigt att säga hejdå när man under en veckas tid levt så tätt inpå varandra och upplevt så mycket. Speciellt jobbigt var det att säga hejdå till Preston, Mitchell, Celine och Maggie som vi lyckades komma väldigt nära. Jag kommer sakna de så.. Men jag hoppas att jag träffar på de igen, snart.

Efter avskeden checkade jag och Madde in på vårt flyg, med några kilo för mycket i bagaget. Så vi båda fick sätta på oss ett antal extra kilo i kläder och kvinnan i incheckningen var snäll och lät oss ha lite extra i bagaget också. Tur!

Flyget styrde alltså mot Oahu denna gång. Väl framme på hostelet i Waikiki tog vi en promenad till stranden som låg två minuter bort. Vi såg en underbar solnedgång längst shoppinggatan och avsluta med en god middag på Cheesecake Factory, mums!

Fredag morgon var det återigen dags för ihoppackning av tält och utrustning och dags för nya destinationer.

När vi var klara med morgonsysslorna åkte vi till dagens första stopp, rainbow waterfall. Vi kollade in vattenfallet, tog lite bilder och klättrade i de stora träden.
Sedan åkte vi vidare till dagens andra vattenfall, Akaka Falls State Park. Detta vattenfall var helt fantastiskt fint och så stort. Väggen var alldeles grön och smälte därför in i resterande omgivningen. Det var i en slags regnskog och därför fanns det massor av vacker natur, blommor, bananer som växte i träden och man gick på små gångar och broar. Väldigt mysigt!
Efter detta hade vi en två timmars biltur över till andra sidan ön igen. Från Hilo till Kona.

Framme i Kona fick vi 1,5 timmars fritid, jag och Madde passade på att gå till en souvenirer butik och köpte vykort och en nyckelring. Sedan gick vi till en park/beach och sov i en timme eftersom vi var så trötta.

Efter 1,5 timmes fritid var det samling och vi fick nyheten att dem sista två nätterna skulle spenderad på hotel. Jag blev så besviken eftersom jag älskar campinglivet, det är verkligen så himla mysigt. Men så var det iallafall och vi hamnade i ett rum med fem andra tjejer. Ganska tajt och alla skulle duscha innan resturang besöket, så lite kaos vart det allt.
Vi gick som sagt till en resturang på kvällen och jag tog skitgoda ribs med ris till middag, mums.

När vi kom tillbaka till hotellet satt vi oss (halva gruppen) i hotellets bubbelpool och festade till med lite dricka igen haha. Jag är så förvånad över att det varit så mycket alkohol inblandat denna månad, troligtvis mer än vad jag druckit på hela året... Men så kan det gå ibland och jag ångrar det verkligen inte, för det har varit en fantastisk resa hittills.

Vulkan dag! Denna dagen hade nästan hela gruppen sett fram emot mest, speciellt Madde. Vi började dagen som vanligt, frukost, lunch tillverkning och sedan iväg. Första stoppet var i Volcanoe National Park, där vi tog en två timmars hike runt om och i vulkanen. Super häftigt och fint!!
Sedan tog vi en kortare promenad genom en grotta som blivit till genom ett lava flow och runt om detta var det regnskog. Så återigen vacker natur.

Efter regnskogen åkte vi till Thomas A. Jaggar Museum. Vi vandrade omkring där, vilket inte var min grej återigen, dock var naturen utanför väldigt fin och eftersom ön har tre stycken vulkaner som är igång kunde man se ångan från dem från museumet, och det var mer intressant. Vi knäppte även super fina bilder på mig och Madde här!!

När vi var klara med museumet åkte vi vidare till en "beach" med uppvärmt havsvatten. Sjukt svårt att förklara vad det egentligen var, men det var klippor som format sig som en rund pool och vattnet hettades upp som i en hot tub, men det kom även in strömmar av kallare vatten med vågorna. Iallafall, det var ett super skönt och mysigt ställe som vi stannade på i två timmar innan vi drog oss vidare för att se ett lava flow.

Nästa ställe var som jag sa ett lava flow och vi hyrde cyklar (sämsta och lägsta cyklarna ever, så jobbigt) för att komma närmare. Det var jätte cool natur dock, eftersom det såg mer eller mindre ut som smälta bildäck överallt. Det hade alltså varit ett utbrott där för väldigt länge sedan.
Väl framme på plats tog vi en sittplats och kollade solnedgången samtidigt som vi såg lavan forsa ut. Det blev bättre och bättre hela tiden eftersom mörkret gjorde lavan tydligare!
Sedan var det en trevlig cykeltur till bussarna igen i kolsvart mörker och riktigt grusig väg.

Påvägen hem stannade vi på target för lite nödvändig shopping innan vi kom tillbaka till campingplatsen för middag, som idag var korv och sallad.
Sedan var de "fest", lite dricka och umgänge som alla andra kvällar. Dock var det nästan bara jag, Madde, Maggie, Celine och våra tourguides som orkade.. igen... Men kul var det iallafall.