​Hejsan!
​Just nu kan jag inte säga att jag kan hålla mina känslor i schack riktigt, från ena sekunden till den andra kan humöret skifta drastiskt. Jag känner mig på ett sett stressad över hur mycket jag vill göra här i USA innan mitt år är slut. Jag vill åka till Grand Canyon, Antelope Canyon, Horseshoe Bend, Zion National Park, Las Vegas, Chicago, Seattle, Texas och massa massa mer. Jag skulle kunna skriva hur många platser som helst jag vill se här i USA, men för nästan alla saker behövs sparande av pengar, bil och ett plus är ju självklart trevligt sällskap. Jag vill dessutom åka till alla roliga parker, Disneyworld, Seaworld, Knott's Berry Farm och allt vad som finns här i USA. Just nu känner jag mig helt enkelt stressad och jag gillar det inte.
​Jag vet att jag inte kan göra allting samtidigt och känner att jag därför behöver pussla ihop mina sista månader mer, speciellt planera mina längre resor, kolla efter resekompisar och allt som hör där till! Dessutom får jag ångest av att jag inte har all den tiden jag vill ha,, om en helg hade varit tre dagar istället för två hade det underlättat så mycket.

Jag känner mig dessutom uttråkad på något konstigt sätt. Jag reser mycket och ser varje helg nya saker men ändå känner jag mig inte nöjd. Jag måste lära mig att ta vara på nuet mer och detta året överlag. Uppskatta att jag har fått denna chansen, att bo i USA, träffa människor världen över och dessutom lära mig otroligt mycket nya saker om mig själv, om andra och världen i sig.

Från och med nu måste jag börja ta vara på mina vardagar bättre. Jag har ändå 6,5 timme efter att jag droppat av barnen på skolan. Jag ska skita i alla onödiga "napar", spendera mindre tid hemma och istället utforska området, åka till beachen, ta promenader, träffa kompisar och träna. Vara så effektiv som möjligt men samtidigt njuta.

Kompisar är en sak som jag också funderat på här. Jag har många kompisar, men jag umgås mest med en och samma, och det är Anna. Jag gillar Anna super mycket, en super härlig och fin vän. Och jag kommer verkligen sakna henne när hon tar sitt pick och pack till Sverige i April. Och eftersom att hon ska åka känner jag att jag redan nu måste försöka hitta några nya och bra kompisar i närheten. Kompisar som stannar till mitt år är slut, som jag dessutom klickar med riktigt bra. Det är sån skillnad på att ha kompisar här, för de kan ta en timme att åka till den och det tycker jag är ganska långt och segt. I lilla Örebro är man nästan omringad av de istället. Det saknar jag.

Ett långt, kanske förvirrande inlägg som jag nu ska avsluta men jag kände att jag behövde skriva av mig. Mycket känslor och tankar kommer upp eftersom jag saknar Felix otroligt mycket, men också eftersom min motivation som jag vill ha för träning är ganska långt borta just nu, och detta gör mig arg haha.. sist men inte minst lingonvecka och ganska ont i magen pga det.... Men

Jag hoppas iallafall att alla ni mår bra och har en rolig helg framför er!

I söndags besökte jag ännu en national park och gud vad jag älskar dem. Alla dessa parker ser verkligen så olika ut, de är också så himla enorma och vackra. Joshua Tree National Park ligger i öknen och är som man hör på namnet kända för sina speciella träd. Vi var där hela dagen och det blev många timmars körning för mig, cirka 9 timmar totalt!

Höjdpunkten av dagen var att vi spontant blev tillfrågade av ett gäng killar/gubbar om vi ville testa på bergsklättring, självklart sa jag JA! Det var verkligen kul att klättra och så amerikanskt att de frågade sådär, ingen svensk hade frågat främlingar haha. Jag var dessutom sjukt duktig på det, klättrade snabbt upp på den branta väggen. Mycket svårare vägg än de väggar vi gjort med Tema, i denna hade man knappt några ställen att ta tag i. Men vi hade en super bra dag jag och Anna!

Det finns så mycket fina hikes att upptäcka här i Kalifornien och jag verkligen älskar det träningssättet. Man får komma ut och röra sig samtidigt som man har en otroligt fin natur runt omkring sig. I lördags tog jag och Anna en kortare hike Solstice Canýon som även har en historisk plats. Ett nedbrunnet hus med massor av information om det, och det ska dessutom också vara en av de största bränderna här på väldigt många år. Man kan fortfarande se på träd och palmer längst hiken att de är svarta.

Just nu är Los Angeles så otroligt fint och grönt, eftersom vi haft världens regnperiod. Känns lite som Sveriges sommar faktiskt.

Det var iallafall en super härlig hike och lagom lång.

De två sista heldagarna spenderades på Camarillo outlet och Universal Studios.

Jag hade tur som fick vara ledig och därför kunde vi verkligen ta vara på de sista dagarna tillsammans.

Felix hade aldrig varit på Universal Studios, så jag kände att det var ett måste för honom eftersom att jag älskar det! Vi spenderade hela dagen där, 12 långa timmar. Vi hann åka allt som vi ville, se alla shower som vi ville se och dessutom stå i oändliga köer. Vi åt en god Panda Express lunch, testade på parkens kändaste donuts och åt middag på en mysig sushi restaurang.

Hemresan på ungefär 45 minuter var otroligt jobbig. Både jag och Felix var jättetrötta efter en lång dag. Felix försökte att hålla sig vaken och underhålla mig men misslyckades ett antal gånger och jag själv höll också nästan på att somna.

Om det hade varit en längre biltur hade jag självklart stannat och tagit en nap, men eftersom klockan var efter 00 kände jag för att komma hem till min säng direkt utan stopp. Jag klarade hela vägen i alla fall, och så fort vi kom innanför dörren däckade vi.

Nyår 2016 var något alldeles eget. I vanliga fall är jag med ett gäng vänner, äter god mat och firar in det nya året med alkohol och fest. Detta året blev det inget av detta, inte ens ”god” mat. Jag och Felix kom hem från Mexico kring klockan 14 efter krångel med ubern. Super hungriga drog vi till McDonalds och tog en hamburgare, för att sedan åka hem, packa upp alla våra grejer och göra iordning oss inför kvällen. Vi visste att det inte skulle bli fest, utan tanken var istället en godare middag på en lagom fin restaurang.

Första problemet uppstod när vi inte hade en aning om vart vi skulle äta, och självklart var mycket redan fullt eftersom att om man är smart bokar bord under högtidsdagar. Men vi som kommit hem samma dag, hade inte tagit oss tiden till det. Närmare klockan 19 tog vi oss ut i området på jakt efter en restaurang. Vi hann väl åka runt i en halvtimme innan mitt humör började bli sämre och som grädde på moset dör bilen. Tydligen var batteriet dåligt, och speciellt nu när ingen har använt bilen under en veckas tid. Vi fick i alla fall tillslut hjälp av en snäll man som hört bilen krångla och han rekommenderade oss att ta bilen hem direkt, och inte stanna på vägen. Så utan middag åkte vi hem och väntade på att min värdfamilj skulle komma tillbaka från deras middag, och därefter få hjälp.

Som tur var startade bilen senare under kvällen och vi kunde ta oss till vår bio som vi planerat. Dock hade vi fortfarande inte ätit någon mat och var tvungna att ta något snabbt på vägen till bion, eftersom tid att vänta på restaurang mat hade vi inte. McDonalds ville vi inte åka till igen ifall samma personer jobbade, skulle varit pinsamt, på nyår liksom haha..

Så vi åkte mot en annan McDonalds, som visade sig vara stängd. Och tillslut hamnade vi på en ”lyxig” Drive Thru Starbucks.. Två bagels till mig och en macka med ägg till Felix. Felix hatar dessutom ägg, och beställningen var på en skinka/ost-macka men något gick fel och vi hade inte tid ändra till det rätta.

Vi sprang in på bion några minuter innan filmen började, köpte biljetter, världens största läsk och popcorn. Och firade 12-slaget inne på biografen. Jag sov kanske en femte del av filmen eftersom att stolarna är så fruktansvärt sköna, reglerbara och breda.

Jag är dock inte besviken på nyår, jag fick vara med min kärlek hela kvällen och få min nyårskyss.

En vecka i Mexico var otroligt nödvändigt för mig, och att jag dessutom fick spendera veckan med den bästa människan i världen slog det mesta. Så mycket skratt, närhet och kärlek hela tiden. Generellt så var det en väldigt lugn vecka i Mexico och vi gjorde allt för att ta tillvara på tiden tillsammans.
Det blev väldigt många mysiga kvällar hemma på hotellet, både i lobbyn med alla aktiviteter som ordnades, men också med chips och dricka på rummet. Vi tog ett par promenader (mestadels till affären haha), vi åkte till ett shoppingcentrum en kväll och åt på en god Italiensk resturang.

Vi spenderade även ett par dagar på hotellet, solandes och badandes. Även här var det lekar/turneringar anordnade av hotellet och besök av tomten, Elsa och snögubben från Frost på julafton.

Det värsta med resan var nog att Felix drabbades av världens soleksem som kliade och irriterade honom hela tiden. Vi försökte att anpassa oss efter att ha utflykter på de varmaste dagarna istället för att spendera timmar i solen då, men eksemen växte lite hela tiden oavsett, och var otroligt känslig mot värme överlag. Stackarn! Jag har nog aldrig använt så mycket Aftersun under en veckas tid som jag gjorde på Felix haha.

Det enda minuset med Mexico som land överlag är männen. Fyfan säger jag bara. Så många män som är sexistiska och lägger elaka, konstiga och onödiga kommentarer till tjejer. Både till mig och andra tjejer på hotellet. Dessutom var det till och med personal på hotellet som kunde göra det, inte ens de kunde hålla mun. Man märkte verkligen hur kort de kommit i utvecklingen med jämställdhet, de kändes som att de fortfarande var fast i tankar om att en kvinna är ett objekt och en som tar hand om hushållet. En väldigt stor skillnad till Sverige om man säger så, och jag är otroligt tacksam att jag föddes i Sverige och inte Mexico. Oavsett kön, ska man kunna gå på en gata utan att få blickar och kommentarer som "hora".

Det var dock roligt att alla på hotellet och människor överlag trodde att vi var på honeymoon. Jag vet inte hur många gånger försäljare och de som höll aktiviteterna på hotellet skrek "honeymooners" till oss. Säkert uppemot 30 gånger, haha...

Vi hade även turen att få ett nyrenoverat rum, lyx!

Nu sitter jag här igen och skriver precis samma inlägg som jag gjorde för en vecka sen och tio minuter sen, min dator har strulat och hela mitt långa inlägg försvann två gånger så jag får helt enkelt börja om ännu en gång, så tröttsamt... På torsdagen i Mexico åkte vi till en ö i närhet. Ön hette som ni antagligen har förstått Isla Mujeres och är en väldigt känd semester ö i Mexico. På ön finns mycket aktiviteter såsom snorkling, simning med hajar eller delfiner, ziplinebanor och surfning. Jag och Felix startade dagen med att ta en promenad till färjan, och fick därefter vänta 45 minuter på att den skulle komma till bryggan. Det var en färjetur på cirka 30 minuter och vattnet var klarblått hela vägen över till ön, så himla fint.

På ön hade jag och Felix hyrt en golfbil så att vi enkelt skulle kunna ta oss runt ön själva. Vi lyckades få den segaste golfbilen dem hade med världens sämsta styrradie. Att svänga runt gick inte alls... Men det var ändå så värt att ha den över dagen även fast vi hade hoppats på en riktigt snabb golfbil haha. Vi åkte till olika utkiksplatser och besökte ett ställe som hade sköldpaddor. Förväntningarna var rätt höga från min sida på sköldpaddorna, jag trodde att vi skulle gå till en strand och sedan att det skulle ligga stora sköldpaddor lite överallt men riktigt så var det inte.. Det var istället små akvarium med sköldpaddor i, och istället för att njuta av dem tyckte man synd om de.

Efter vår seightseingtur åkte vi till stranden och tog tillvara på det soliga vädret och varma vattnet. Super skönt! '
Vi åt även lunch på en mysig resturang som låg mitt på stranden och därmed hade superfin utsikt! Efter 1-2 timmar drog vi oss tillbaka till centrum och färjan.

Dessa färjeturer lyckades bli ganska speciella eftersom jag och Felix båda gångerna fick smita oss före i kön för att komma med. Första färjan väntade vi på i 45 minuter och missade att en lång kö bildades av de andra passagerarna, vi ställde oss tillslut i den och när påstigning påbörjade lyckades vi bli gränsen för de som inte får plats. Irriterande som sjutton och därför smet vi istället över det låga staketet som fanns och kom dessutom undan med det. Sedan på hemvägen hade vi istället problem med hitta rätt färja och självklart lyckades vi ställa oss i fel kö, men efter att några kände igen oss och påpekade vårt misstag, smet vi även nu under stängslet och lyckades komma på denna färja. Vi hade sån tur för båten gick bara en gång i timmen. Färjefärden hem var inte lika kul och vacker, högre vågor och lite illamående båda två.. Men vi klarade oss från att spy!

Väl hemma på hotellet åt vi middag och hade en myskväll. Vi slocknade ganska direkt eftersom båda var trötta efter en lång dag haha.

På onsdagen tog vi bussen iväg till en super fin strand i närheten av hotellet. Knallblått vatten och jättefin sand. Vi spenderade några timmar av dagen där och bara njöt av värmen.

Om man åker till Mexico är det nästan ett måste att åka till deras kända "Mayaruiner". Vi åkte till det mest kända templet de har i Mexico, kallat Chichen Itza. Jag tänker inte skriva massa information om det utan det får ni faktiskt söka på själva. Iallafall, dagen startade tidigt och vi tog bussen till Chichen Itza, en bussresa på cirka 3 timmar. Väl där var det världens längsta kö för att betala biljetter för att komma in i templet, men som tur var gick den ganska så snabbt iallafall.

Chichen Itza var super coolt med väldigt många fina och stora ruiner. Vi gick runt i flera timmar och svettades som grisar. Det var cirka 30 grader hela dagen och knappt några skuggplatser, så varmt var det! Vi kollade även in deras cenoter, som tyvärr inte var badvänliga. Jag hade tyckt det varit så kul och coolt att åka till en cenote som man kan bada i, för på bilder ser det helt underbart ut. Men det får helt enkelt bli nästa gång istället!

Överallt på detta ställe fanns det försäljare som stod med sina stånd. Alla hade exakt likadana saker och alla sa "Almost free, one dollar" hela tiden. Både jag och Felix tyckte att det var så irriterande, speciellt efter en hel dag med den repliken i örat, ungefär varje sekund. Och dessutom borde försäljare förstå att man inte blir sugen på att köpa från dem, när de hela tiden tjatar och skriker... Men vi fick faktiskt med oss två saker därifrån, Felix en tröja och jag köpte en liten prydnads ruin.

Dagen avrundades med en väldigt stressad Annie eftersom att jag såg att klockan var 16.31 och vår buss tillbaka till Cancun lämnade 16.30. Vi sprang till upphämtningsplatsen och ingen buss var där, utan massor med andra resenärer som skulle med samma buss. Vi väntade ungefär en halvtimme tills jag tillslut hörde en person fråga någon bussförare om när vår buss skulle anlända och han förklarar att det är en timmes tidsskillnad i Cancun, något vår busschaufför inte hade nämnt överhuvudtaget. Och hur sjukt är det inte att en bilresa på tre timmar gör en timmes tidsskillnad. Stockholm till Göteborg ungefär, helt galet haha. Så vi var istället en tidig istället för sena, skönt. Bussen kom iallafall tillslut och jag somnade ganska direkt i Felix knä och efter tre timmar var vi tillbaka på hotellet och hade en lugn mysig kväll med varandra.

Efter en cirka fem timmars flygning kom vi äntligen fram till Mexico. Klockan var cirka 8 på morgonen där och vi var super trötta eftersom att det är 3 timmar tidsskillnad och därmed var klockan 5 på morgonen i Kalifornien. Vi tog en supershuttel buss till vårt motel, med tanken av att lämna in våra väskor och sedan dra till stranden tills incheckningen öppna klockan tre. Men det blev tur i oturen en rejäl vändning istället.

Vi kom som sagt väldigt mycket tidigare än incheckningstiden men eftersom vårt rum redan var ledigt och städat fick vi direkt checka in. Personalen kunde knappt någon engelska överhuvudtaget så det blev genast mycket svårare att kommunicera och taxichauffören fick hjälpa till lite med översättningar. När vi väl kommer till vårt rum frågar jag kvinnan vart nyckeln till rummet är och hon säger ”No key, garagedoor”. Jag trodde ärligt talat att jag missuppfattade henne, men icke, på detta motel fanns inga nycklar till rummen och ända möjligheten att låsa in säg var att dra ner garageporten man hade…. Och detta skapade självklart inte bara problemet att vi inte kunde vara helt säkra under natten utan också att vi alltid skulle behövde bära med oss all packning för att vara säkra på att inte förlora våra saker under timmarna borta från motellet.

Anledning till att vi skulle åka till Mexico var för att jag ville till ett varmt ställe men även få spendera tid med Felix, utan barnen. Och om man åker på en solsemester tar man ett hotel/motel nära stranden såklart, vilket vi trodde att vi gjorde. På deras hemsida eller på ”Orbitz” gav de ut informationen om att stranden var 0.7 miles ifrån motelet, vilket är ungefär 1km. Vi tyckte att detta var ganska perfekt, och med tanken på att vi inte skulle spendera mycket tid på motelet behövde det inte vara så lyxigt, utan endast bra standard/rent. Men detta visades sig vara en stor lögn, närmsta stranden var nämligen 40 minuter bort med bil! Vi var självklart sjukt besvikna och detta var abslout inte det vi väntade oss. I ”panik” ringde vi båda våra föräldrar och Felix mamma bokade ett nytt hotel till oss, närmare stranden med all inklusive. Sinnessjukt dyrt och absolut pengar jag inte har, cirka 17 000 för 7 nätter. Men nu i efterhand är det helt klart värt och jag får helt enkelt göra en liten plan för att betala tillbaka de sista pengarna.

Det nya hotellet var mycket finare, mycket fräschare och generellt mycket bättre. Veckan skulle bli otroligt mycket sämre i det första motelet och därför är jag så glad att vi bytte. Mycket tid skulle spenderats i buss annars. Och en sak som jag tyckte var komiskt var att man till och med behövde betala 300 kronor för att ens använda deras jacuzzi….

Några slarviga bilder på vårt hemska första motell.