Hei dere!

Endelig begynner det og nærme seg Helg! Og jeg stikker igjen ut av byen for the weekend! En ting jeg savner når jeg ser ut av vinduet her er snø! Det er ikke noe snø her i byen og det er et stort savn.

Men jeg savner også de varme dagene i USA, lengter veldig tilbake til det og gleder meg til å komme tilbake til Amerika!

Tenkte jeg skulle fortelle om noen hendelser på be til og fra Los Angeles.

Reisen til LA var ganske så lang som 24 timer fra Oslo! Først måtte vi fly til München i Tyskland og det var kjempeartig og være tilbake i München i sånn cirka 50 min før vi fløy videre til LA!

Jeg og Marie Sofie havnet bakerst i flyet og midt i flyet, noe som var skikkelig ubehaglig. Jeg kunne ikke se ut av vinduet og man kunne ikke lene stolen tilbake for å sove! Men vi hadde tv’da som ble brukt, jeg betalte også 150kr for wifi som nesten ikke virka...

Etter noen timer i lufta ble vi servert Middag... flymat er ikke noe godt vanligvis og spesielt ikke på Lufthansa, jeg greide ikke å spise noe av maten og ble bare sittende og høre på musikk.

Etter 30 min går jeg ned i 1 etasjen av flyet for å kunne ta en puste pause! Var mye bedre aircondition der. Etter litt svimer jeg av, flinka👏🏻 jeg våkner og det står 2 fra Cabin Crewet og spørr om det går bra. Etter litt kommer det 2 nye fra Cabin Crewet og 1 av Kapteinene ombord for å hjelpe, de spurte hvorfor jeg svimte av og jeg sa at jeg ikke hadde spist på
nærmere 6 timer . Uansett så hjalp de meg opp for å så ta meg med opp i 2 etasjen og bak til der Cabin Crewet sitter, de våkner lederen i gruppa mi og de gir meg flysnacks.

Etter litt går jeg tilbake til setet mitt og folk begynte å spørre hva som skjedde, må si jeg bare lo litt av hele greia... vi hadde 8 timer igjen før vi landet på LAX og jeg bare satt å hørte på musikk resten av turen!

Men grunnen til at jeg svimte av var ganske enkel: jeg hadde ikke spist på 6 timer.. og jeg hadde ikke sovet på 48 timer haha!

Reisen tilbake fra Los Angeles til Frankfurt:

Turen tilbake var litt kortere 18 timer.. jeg havnet litt nærmere vinduet denne gangen! Så det var et pluss

Jeg satt ved siden av en dansk danser som hadde vært i LA på en dansekonkurranse, hun sovnet før vi skulle ta av fra flyplassen og ved siden av meg satt en tysker.

Han hadde vært på Star Alliance Loungen! Jeg slapp ikke inn på Loungen på LAX fordi jeg er sølv member og ikke Platinum member... jaja uansett han hadde hatt en del og drikke og var ikke helt edru, og under veis ble han servert mer og mer alkohol og det var så sykt ubehagelig! Han ble veldig full.

Jeg nekta og sitte ved siden av han..... og jeg måtte gå over han og snakke med Cabin Crewet. Jeg viste de flybilletten min og Star Alliance sølv kortet mitt og sa at de var forferdelig og sitte ved siden av ham og at jeg ville bli oppgradert til Business Class!

Han kjefta på Cabin Crewet og mye mer. Cabin Crewet hadde egentlig sagt ja at jeg kunne sette meg fram på Business Class, men sjefen for Crewet sa nei! Jeg ble sykt irritert og sa at jeg hadde sittet 5 timer med en mann som var ganske så full og det var umulig og sitte i nærheten av han! Så da flytter di han 2 seterekker bak, og det var de de ville gjøre! Tuller du? tenkte jeg! Og hun sa at neste gang jeg fløy med de så kunne jeg få oppgradering.

Etterhvert får vi middag og jeg orker ikke å spise det, heldigvis hadde jeg og jentene kjøpt snacks på LAX for flyturen! Så vi satt og spiste chips og drakk brus. Jeg betalte 150kr og denne gangen va wifien mye mye bedre! Og til slutt var vi framme i Frankfurt!

Vi hadde 45 min på å springe på for å finne flyet til Oslo! Når vi kom på det fikk vi frokost( for de som har vært på langdistanseflyvning) nei flymat er ikke noe godt!

Skal si et flyselskap som har god flymat på langdistanseflyvninger sånn som til New York og det er SAS!! De har god mat!

Men uansett er de et selskap jeg ikke skal fly igjen på langdistanse så er det Lufthansa!🇳🇴✈️🇺🇸✈️🇳🇴

Under bildene:

Når vi endelig hadde landa Oslo er klokka 3 og jeg er kjempetrøtt og sliten! Vi gikk til ankomst og shoppa selvfølgelig i Taxfree’n

Etter vi hadde brukt 40 min på å shoppe henta vi ut bagasjen vår og så var det goodbyes klemmer og tårer!

Så ble vi som skulle videre med innenlandsfly hentet videre møtt av en EF Leder som skulle hjelpe oss og sjekke inn! Jeg fikk sendt mine 3 bagasjer for at jeg så må si hade til resten av gjengen!

De skulle fly fra innland og jeg gikk inn på utland! Og jeg kunne for 2. Gang shoppe på Taxfree! Jeg skulle hjem til Longyearbyen på Svalbard på nattflyet.

Etter jeg hadde shoppet på taxfree igjen! Gikk jeg opp i Golden lounge! Takk Pappa! Han hadde gjort sånn at jeg fikk tilgang til den! Endelig god mat, god drikke og tid for å sove!!❤️

Jeg spiste og fant en sovestol, så litt på film til klokken ble 6 så måtte jeg gå Moren min og familievenn Liv-Hege i møte, så de kom inn på Loungen og det var så godt å se henne igjen etter tiden i LA! Vi ble sittende og snakke og spise litt snacks.

Når klokken nærmet seg 7 gikk vi igjennom Passport Kontroll og helt ut på enden av flyplassen på utland for å så finne gaten vår! Jeg var da helt utslitt og kjempetrøtt! Vi satt oss på gaten og tok litt bilder!

Etter litt var det boarding til Longyearbyen og jeg var så utrolig glad! Nå var det ikke lenger stort fly med tv, men vi hadde wifi, god wifi og god middag!! #flysas
Flyturen hjem tar 4 timer så det er mer en verdt det! Jeg får sitte litt inne hos Cokpit og snakke med Pilotene og tok bilde med de før jeg går tilbake og sovner!

Rett før vi lander har vi en solnedgang og cabincrewet våkner meg for å se den! Bildene jeg tok forsvant på Snapchat... så landet vi og jrg blir møtt av masse klemmer av de som jobber på flyplassen og masse venner!❤️

Er det et flyselskap jeg alltid skal fly så er det SAS💙✈️

Ble et langt innlegg, neste skal ikke være så langt haha! Neste blir om livet i Los Angeles🇺🇸

Bilder under:

Jetlag😴✈️

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

Hei dere!

Første skoledag i 2018 er overstått! Jeg sovna nesten på pulten, så det var mange andre i klassen som også gjorde det. Kjenner det var skikkelig hardt og komme tilbake til skole etter en lang ferie! Hva har skjedd siden jeg gikk inn i det nye året?

Som noen av dere sikkert har lagt merke til har jeg byttet navn på mine sosiale medier , jeg har lagt til ett av mine etternavn som er Gran, før har jeg ikke turt å bruke slektsnavnet fordi jeg syns det var så rart å hete Gran til etternavn i og med at det er en tre type. Ja jeg har blitt mer voksen og har vell egentlig bestemt meg for å ta i bruk slektsnavnet noe jeg tror en del av familien min også blir veldig glad for!

Noe jeg har nevnt i tidligere innlegg så er jeg til høsten ferdig på VGS noe jeg ser veldig fram til!! Etter en lang sommer i 2018 med reising skal jeg så å si ha et friår før jeg går inn i lærling tid hos Norwegian airlines, noe jeg ser veldig fram til Om jeg skal være lærlig som cabincrew eller på lufthavna er jeg fortsatt litt usikker på men jeg gleder meg veldig!

Jeg skal som jeg skrev ha et friår som man kan kalle det fra 2018-2019 og det gleder jeg meg veldig til, jeg har søkt på reiseliv på mange folkehøgskoler både på Østlandet og oppe i nord , ja så langt oppe i nord i Pasvik. Alle jeg har søkt på er veldig spennende.

Og jeg tror jeg dropper russetiden, vil heller ha et sånn år og reise og oppleve så mye enn å fokusere på russetiden. Jeg har flere venner som har gått og som går på folkehøgskole og det virker sykt spennende! Det er som norsk college, eller så har søker jeg også på et internasjonalt program i statene, kommer tilbake med mer om det

Jeg trives så godt i statene! Spesielt i NYC, Atlanta, Los Angeles og Florida

vurderer du og ta et friår og evt gå på folkehøgskole eller kanskje et internasjonalt program? Jeg gleder meg veldig mye til å se hva det blir!

På folkehøgskole kan du ha et år med en av dine interesser som hovedfag, jeg har søkt reiseliv fordi jeg elsker å reise og bli kjent med verden, og jeg har søkt arktisk reiseliv med hundekjøring fordi jeg savner det å være ute i arktis og være i kuldegradene og det å drive med hundekjøring er kjempegøy!

Du kan velge så mye som :Dans, trening, reiseliv, afrika, skikjøring , ekstremsport, musikk, gaming og mye annet

Har du interesse for å ta et Norsk College år, sjekk ut siden:

Og jeg gleder meg masse til å reise østover for å besøke en av folkehøgskolene denne måneden!

Snakkes<3

Bilderesultat for folkehøgskolene

Hei dere!

Godt Nyttår, håper alle har hatt en fin juleferie. Jeg kom tilbake til byen i går kveld og jeg kjente virkelig på det at ferien var over når jeg våknet i dag , ikke noe snø ute og ikke noe først ut i skibakken. Jeg tenkte jeg skulle begynne det nye året med å fortelle litt om mitt 2017, det var mye forandring og mye som skjedde. jeg begynte på en helt ny skole med helt nye folk som jeg absolutt ikke kjente, jeg begynte på mitt siste år på Videregående skole, litt rart å tenke på at jeg om bare 6 måneder er ferdig på Videregående , egentlig 4 måneder i og med at vinterferien tar opp mesteparten av Februar og påskeferien tar opp det meste av mars. Jeg var mye borte i løpet av 2017, jeg hadde masse reising på planen min og var ikke så ofte i byen jeg bor i , hjemmet mitt ble fly og flyplasser i 2017. Jeg ble også veldig dårlig og det har tatt sin tid og bli bedre, jeg har lært mye ut av det her året, jeg fikk noen oppturer og en del nedturer og en viktig ting jeg har lært er at uansett hvor vanskelig ting er så må man kjempe for det man ønsker!

Jeg flyttet også til utlandet til andre siden av jorden, noe som var kjempe spennende! Jeg bodde i Los Angeles, California og hadde et helt annet liv på en måte en det jeg har hatt i Norge, jeg gikk på skole på California state university Long Beach og var der med EF ( Education First) jeg fikk lære om amerikansk kultur og jeg fikk nye venner fra hele verden, det var et stressfritt liv og et fantastisk opphold! Jeg var helt uten familie , men vennene jeg fikk der borte ble til min 2 familie. Selv om det ble mye strand dager og masse shopping , vi reiste mye rundt i California og jeg fikk besøke masse byer som San Fransisco og San Diego , to vakre byer med masse liv. San Fransisco visste jeg kom til å bli magisk siden moren min har jobbet i Amerika, og det ble akkurat det jeg hadde sett for meg og bedre. Jeg gleder meg masse til å reise tilbake dit og til andre plasser i Amerika!

Jeg reiste også en tur hjem til Longyearbyen, Svalbard i August og det finnes ikke et vakrere sted på jord en hjemme , de sier at hjemmet er der hjertet ditt er og Longyearbyen vil alltid være hjemme uansett hvor i verden jeg befinner meg i , og jeg gleder meg masse til å komme hjem igjen snart.! Den jenta jeg er der oppe er en helt annen en den i byen, jeg trenger ikke å tenke så mye på sosiale medier som: Snapchat, Facebook og messenger. Jeg trenger ikke å sjekke telefonen min vært minutt og jeg trenger ikke å passe på streaken med venner, jeg er ute i det vakreste landskapet som finnes , omgitt av nydelig natur som er uberørt og stille.

Bare det å gå oppover vannledningsdalen og opp på sukkertoppen og nyte utsikten, spotte båtene på sjøen og nyte god turmat med gode venner. Ja den følelsen av ikke noe stress, masse ute i den uberørte naturen og kulden og lufta er noe helt annet en fastlandet

I 2017 har året vært fylt med opplevelser og masse stress og jeg er så glad for at året nå er borte , jeg vil ta med meg videre det jeg har lært, jeg har bært mye på skuldrene mine og fått nye venner. Jeg må si at her i byen som jeg bor i nå føler jeg veldig på stresset og presset på karakterer, det og komme hjem for å så sitte hele kvelden med skolearbeid for å oppnå gode karakterer og jeg kjenner veldig på savnet etter å være ute å reise eller ute å springe i fjellet. I april reiser jeg med klassen til Spania og jeg gleder meg veldig til å være der i 1 måned og oppleve det lokale livet der og bli kjent med flere spanske, møte venner som jeg fikk i USA og jobbe! og jeg skal ut på masse andre reiser de neste 6 månedene som jeg kommer til å skrive om senere.

Siden jeg flyttet til Ålesund har jeg vell følt litt på det at jeg ikke helt har funnet plassen min i byen og har ikke helt vant meg til situasjonen av å bo i en storby, det har blitt masse stress.

2018 er her og jeg ser fram mot mye reising og i Juni forlater jeg denne byen og flytter videre, det blir så spennende og jeg gleder meg masse! Men først det her halvåret hvor jeg skal fokusere på skolen og gi alt for å bli ferdig! Jeg skal ut å oppleve mer i verden,

Jeg husker en reise som virkelig åpnet øynene mine for hvordan verden virkelig er, og det var i 2015 når jeg reiste til Beijing, Kina for en opplevelse det var! Beijing er kjempe vakkert og det har mye kulturelt og by på . Men jeg fikk også se folk som ikke hadde det like bra som oss, barn som jobbet kjempe hardt , noen barn som sto på den kinesiske mur for å tjene litt penger, og jeg fikk høre sterke historier og se folk uten armer og mangel på bein. Sterkt syn men åonet virkelig øynene mine.

jeg reiste også med High Speed train fra Beijing til Shanghai, Shanghai er en verdensmetropol og minner meg litt om New York, vakkert og kulturelt og veldig annerledes en Beijing. Høye skyskrapere, masse fastfood og dyre shopping senter. Verden har så mye å by på og reising åpner virkelig øynene dine!

En ting jeg vil utfordre deg til i 2018 er å være deg selv og gjør noe du alltid har hatt lyst til men ikke tørt som å reise alene eller bli kjent med en ny person eller opplev noe helt nytt! Bare gjøre noe helt nytt og gå ut av komfortsonen din!

Skolen begynner i morgen og jeg ser som alltid fram mot helg som jeg tipper dere andre gjør hehe! Ha en fin uke <3

Under vil jeg legge til bilder fra 2017, og Kina 2015:

2017 Los Angeles:

Hjæmme på Svalbard:

Kina 2015:

Disse ungene møtte jeg på den Kinesiske mur , helt fantastiske unger som sto og selgte litt av vært.

Anne Marte Folstad sitt bilde.

Denne mannen sto i et av husene på muren og solgte forfriskninger , for turen på Muren er ganske så lang!

Flott plass

Vi fikk overnatte her 1 natt og for en opplevelse det var!

On top of the wall!

Shanghai <3

Savner å bo i dette vakre palasset! Håper jeg kan reise tilbake i 2019!

Anne Marte Folstad sitt bilde.

Og et lite tilbakeblikk fra Longyearbyen igjen og til dere som spurte: Ja jeg slenger med et isbjørn bilde :)

Erlend Folstad sitt bilde.

rett utenfor Longyearbyen: Bilde: Pappa

Bilderesultat for jul

Hei dere!

Nå er det endelig Juleferie for meg! Jeg skal få sendt avgårde de siste julegavene til venner og familie i dag, og jeg er klar til å pakke å reise på Juleferie.I år så blir det Julefeiring i en veldig liten og koselig bygd, jeg gleder meg til å se Julelysene snart og spasere i de koselige og små gatene. Jeg gleder meg masse masse til å stå på ski og nyte snøen og bare være med familie og familievenner , vi har til og med Svalbardvenner som er i Stryn nå , så det er så sykt hyggelig og jeg gleder meg bare så masse til å komme dit!

Jul er vel en av mine favoritt tider for da får jeg være med familie og venner, etter jul så skjer det masse spennende. 2017 har bydd på fantastiske reiser , jeg har lært mye og det har vært oppturer og nedturer men jeg har lært av det. Jeg gleder meg masse til å legge 2017 bak meg og gå inn i nyåret 2018 med nye muligheter , nye mål og masse spennende som skjer!

Jeg ønsker dere alle en God Jul og Godt Nyttår! <3

Hei dere!

flere enn meg som ser fram mot juleferie? Jeg har 2 og en halv uke igjen med skole før jeg tar ferie, og bare 1 uke til økonomi tentamen, kjenne savnet etter å være ute å reise, så det skal bli deilig og komme ut å reise snart! jeg ser masse hus har begynt å pynte til jul, og til og med hos meg har vi begynt med julepynt, litt da hehe. Jeg er så ekstremt glad i juletiden.

Nå fram mot jul så blir det reising og skole, og jeg gleder meg så utrolig mye til etter jul! Det er så mye spennende som skjer! Jeg vurderer å reise en tur hjem i vinterferien, åhh jeg kjenner på savnet etter julemarkedet og snøen hjemme. Hadde så veldig lyst å delta på julemarkedet og spise verdens beste vår ruller.

Jeg gleder meg veldig masse til å komme hjem igjen, det å være i snøen og gå på sukkertoppen må være favoritt tingen min.

Jeg har blitt tilbudt en jobb hjemme i Longyearbyen , noe jeg ble veldig glad for , men er usikker på hva jeg vil ennå.

Håper alle har en fin Onsdag- Bare 1 dag til så er det helg <3

Wiiiiiii!

I går kveld fikk jeg vite at selveste Chirag og Magdi kommer til Stryn i helga for å være på premieren av sin egen film!! Så jeg gikk rett inn og bestilte til meg og noen venner av meg! Gleder meg så syyyykt mye til Karpe kommer til Stryn , de er jo 1 av de kuleste artistene i Norge og albumet deres <<Hei Montebello>> er helt fantastisk!

Bilderesultat for adjø montebello

Hei!

Tenkte jeg skulle fortelle om hva jeg skal gjøre etter jeg er ferdig på videregående til høsten, er litt rart å tenke på at jeg er ferdig på vgs til høsten. Jeg har jo tatt valget og gå ut 2 år i lærling tid men vurderer å ta et år på folkehøgskole til høsten, jeg har blant annet søkt på Grenland Folkehøgskole og Ringebu Folkehøgskole på Reiselivslinja, disse linjene er jo veldig spennende og har masse reising og det syns jeg hørtes veldig spennende ut og det man også får lære på folkehøgskolen syns jeg virket veldig spennende!

Jeg har også søkt på linjen Arktisk reiseliv i Finnmark , arktisk reiseliv har jeg jo hatt/har veldig stor interesse for i og med at jeg kommer i fra veldig arktiske strøk nemlig Longyearbyen, Svalbard.

Så skal jeg også søke på lærling plass på Epcot senteret i Orlando, Florida, noe jeg har stor interesse for! Hvor man kan få sjansen til å jobbe i Disneyland i et år. Jeg har veldig lyst å bo i USA og jobbe med internasjonalt reiseliv.

Bilderesultat for disney world epcot

Hei dere!

Etter en lang pause fra blogg har jeg bestemt meg for å starte på nytt med blogg, den forrige bloggen min handlet jo om utvekslingen min i Long Beach, California så til dere som skulle ha interesse og lese om å reise på sommer utveksling sjekk ut : http://nouw.com/anneistatene

EF er et språkbyrå som sender barn og ungdommer ut i verden for å reise på utveksling og bli kjent med andre kulturer, og det at jeg har fått vært med og oppleve det er jeg så glad for! Det var minner for livet og jeg fikk mange venner fra flere land, noe jeg aldri vil glemme!

Med EF kan du reise til flere land , Australia, USA, England, Spania, Frankrike og Tyskland og mange andre land. Så har du interesse av å reise en sommer til et annet land for å bli kjent med en annen kultur så sjekk ut : https://www.ef.no/

Ok, jeg er tilbake på blogg for å blogge om det her skoleåret og mine reiser det her året, jeg går Reiseliv 2.året på Videregående og i April reiser vi til Spania med klassen. Jeg vil dele mine opplevelser med dere, 2 året på reiseliv er også siste skoleåret for meg og så skal jeg i lærling.

Velger du reiseliv har du bare 2 år på Videregående skole og så kan du starte rett i Arbeidslivet med Lærling tid på 2 år eller fortsette på skolen og ta Studiespess siste året for å få generell studiekompetanse. Har du interesse i kultur,språk og det å reise eller å oppleve land og bli kjent med andre kulturer? Da er dette linjen for deg.