9/11

Just nu sitter jag på en segelbåt vid namn Broomstick. Vi är ca 25 personer och alla verkar assköna.
Klockan är nu 23.23 och vi sitter och chillar och små snackar lite. Har precis sett tre hajar samtidigt som de jagade lite fiskar till mat, varav en hoppade upp på båten! En fisk alltså, inte haj! Haha

Vi har snorklar lite och så men de första revet va inte så speciellt tycker jag, som är van vid stora barriärrevet 😉
Imorgon ska vi till en stor strand och chilla lite. De är så jävla skönt här, alla bara chillar och de är ingen stress alls. Man kollar inte ens på klockan och ah, helt underbart.

Fortsatt senare.

Dagen efter så fortsatte vi att chilla på båten, jobba på brännan, äta mat och snorkla.
Hade helt fantastiska dagar på båten och träffade en del nya vänner!
De kommer att göras om, definitivt!

Vi besökte whitehaven beach, helt otrolig! Synd så är de ju så att man måste ha en dräkt på sig så man inte blir bränd av maneterna. Efter att ha kollat lite på stingrockor så gick jag tillbaka till där vi hade våra saker, dock va ingen där så jag tänkte att jag skulle vänta på dom i skuggan. Somnade och vaknade lite senare, fortfarande ingen där. Somnade om och när jag vaknade så satt hela gruppen på 25 pers runt mig och de va dags att dra. Så medan andra tog fina hopp-bilder mm. så låg jag och sov. Bra sätt att spendera tid på världens finaste strand 😅

Så matade kaptenen örnar också, jag visslade på örnar och han kastade upp mat till dom som de fångade i luften 🙌🏼

Resan

Efter barriärrevet så åkte jag till regnskogen.
Efter 3h på en kringel-krokig väg så va vi framme vid Cape Tribulation. Stannade på vägen och myste lite med en söt wallaby, som ni säkert redan sett på Facebook 😉
Sen fortsatte vi upp till regnskogen och checkade in på mitt hostel. Träffade några tjejer där som jag hängde med ett tag, men de blev en tidig kväll med en bok istället. Hade ingen täckning och hostlets internet sög, så jag började läsa min bok istället 😅
Dagen efter så åkte jag lite längre upp i skogen och åkte linbana! De va väldigt kul faktiskt, coolt att se allting uppifrån. Men jag hade nog hellre åkt till vattenfall och grejer, men men :)
Senare på dagen packade jag ihop mina saker för hemgång till Cairns. På vägen på åkte vi på floden och kollade på krokodiler, stannade på lite utsikts-ställen och så.

Väl tillbaka i Cairns så checkade jag in på Tropic days och ah, turen på min sida.
Ni har ju hört om den glömda handduken på Base i Brisbane, bikinin på nomads och nu detta. Går in i rummet vid 21 och ska leta efter en sak i min väska, ställer väskan upp och en 50cl cider-glasflaska åker i golvet. Inte nog med de så hade en tjej i överslafen gått och lagt sig, så när hon böjer sig över räcket och säger "oh fuck!" Så blir ju jag rädd, haha
Som att glas och cider utspritt över hela golvet inte är nog, så sugs de såklart upp av underslaf-tjejens väska och sovsäck. Well, fuck me tänkte jag. Gjorde mitt bästa att torka upp allt och tjejen blev inte sur alls, så de va ju skönt. Tur att jag drog dagen efter. Haha

I Cape Tribulation så gick min laddarsladd sönder, vilket innebar att jag behövde köpa en nu. Så jag går till Kmart och hittar en sladd. När jag står där så ser jag att de finns ju faktiskt en matchande turkos adapter... Så jag tar den också. Hm, men ska jag köpa en till sladd då, så jag har två och kan ladda båda mobilerna? Ah, lika bra. Men vad är detta, en grej med massa USB-ingångar? Perfekt, tar en sån också så kan jag ju ladda allt!
Väl tillbaka på hostlet så river jag upp alla förpackningar, här ska laddas!! Men vad nu, varför funkar det inte?
Läser då på USBprylen, kan inte användas till laddning. Well, fuck me.
Jaja, så får det väl vara då.
Senare på Woolys så hittar jag en adapter med 2 USB-uttag och ett vanligt, perfekt! Får helt enkelt köpa den istället så kan jag ladda alla tre grejer samtidigt, toppen!

Eftersom jag ville bort ifrån Tropic days efter cider-incidenten så bokade jag ett hostel längs esplanaden vid namn "Waterfront". Skönt att ha nära till bussen jag skulle åka med dagen efter. På rummet är de några tjejer som fixar till sig och frågar om jag ska på bbq:n på Lazy Duck, som är ett systerhostel till Waterfront. $1 för drinkar och mat, verkar ju helt ok när man är fattig backpacker.
En av tjejerna är finsk men pratar svenska, så skönt att kunna dela några svenska ord med någon ibland.
Ni minns hur jag skrev att jag ville ha nära till bussen dagen efter, jo jag skulle ju med en buss 8.15. Såklart fick vi ett inträdesband till en klubb i Cairns, de va ladys night så alla tjejer skulle få skumpa osv. men med tanke på den tidiga bussresan och eftersom jag inte ville vara bakis på bussen knallade jag hemåt efter maten. Ganska skönt att ha färdigpackat dagen innan också.

Uppe i god till iallafall, plockade ihop de sista sakerna, kollade en och två extra gånger om jag glömt något och sen gick jag ca 600m till bussen. Bussen tog mig till Townsville och ett hostel som heter Rambutan.

Rambutan är ett nytt hostel som är gjort för att passa alla. Väldigt fräsch restaurang och poolområde. Jag bodde som vanligt i dorm med 7 andra, men det fanns både dubbelrum och små villor.
Va ensam hela tiden där men va ganska trött så de gjorde inte mig nånting.

Dagen efter är det dags att checka ut eftersom jag ska vidare ut till Magnetic Island. Packa ihop mina saker och tar en sista koll, river ner lakanet från överslafen eftersom man tar med sig alla sängkläder tillbaka ner när man checkar ut. Ner far då min stackars iPhone 5 som jag hade mitt australienska simkort i. Eftersom att skärmen redan va sprucken så tar jag bara upp telefonen, ser att inget har ändrats. Good. Fortsätter med mitt och sen får jag ner i lobbyn och ska chilla. Inser då att halva skärmen är svart och att den inte går att använda. Well, fuck me.
Eftersom att jag har min iPhone 6s på abonnemang så antar jag att den är låst till halebop, därför har jag inte ens testat att sätta i mitt telstra-sim i den. Men just i detta skede känns det ju som att jag måste testa, och det funkar! Så skönt!
Men, som ni förstår hade jag ju inte behövt köpa alla dessa sladdar och adaptrar. Well. Well.

Fortsättning följer

Resan

Till och börja med så ber jag om ursäkt för usel uppdatering. Men visst är det väl kul att jag har annat för mig än att sitta och hålla på med mobilen? 😏

Sist jag skrev så befann jag mig i Cairns, jag gillar faktiskt Cairns.

Men till mer intressanta saker. Jag har ju faktiskt tagit dyk cert.!
Detta innebär att jag och en "buddy" får dyka på 18 meters djup utan instruktör.
Dagarna började med 2 dagar i poolen. Vi satte ihop vår utrustning, fick masker, snorkel och simfötter. I min grupp var vi bara 4 st, jätteskönt, så min buddy blev en tjej från Irland som heter Nessa. Vi klickade bra och detta gjorde att de mesta gick bra.
Vi gjorde övningar som lärde oss hur man gör om man får slut på luft under vattnet, om man inte mår bra eller om man inte kan tryckutjämna. Vi fick också kolla på filmer med information om hur mycke luft man ska ha kvar i tanken innan man går upp osv.
Kl 06.40 lördag morgon så hämtas jag upp av min instruktör Rob. Vi fyller bussen med folk och åker till ProDive shoppen där alla får checka in och lämna bagage om de vill. Vi hoppas tillbaka in i bussarna som tar oss ner till hamnen och båten.

På båten finns va 25 pers. Vissa går samma kurs som mig - Open water, andra går advanced eller adventure, och vissa vill bara dyka för skojs skull.
Vi får en härlig frukost och jag och Nessa tar varsit sjösjuks-piller. Better safe then sorry.

Väl framme vid revet tre timmar senare så får vi på oss all utrustning och hoppar i vattnet. Känns ju lite konstigt att jag, lilla Anneli, ska dyka i stora barriärrevet bland Nemos, sköldpaddor och hajar.
Första dyket va väldigt spännandes, en helt ny upplevelse. Dök i Cypern också, men de här va en helt annan grej.
Väl nere på botten så gjorde vi lite övningar för att få koll på luften i vår bcd, västen vi har på oss.
Vi såg massa olika fiskar och en sköldpadda.

När vi kom upp så väntade lunch, satt som en smäck. Va de nånting vi inte gjorde på båten så va de att svälta iallafall, för mat fanns de minsann gott om!

Lite senare va de dags för ett dyk till. Alla hoppade i, en efter en. Åter igen middag efter de. Vid de tredje dyket så fick vi open water elever inte dyka, kommer inte ihåg varför, men inte va vi sorgsna för de. På med snorkel och simfötter för här ska fridykas! Svincoolt

De första nattdyket fick vi inte heller vara med på eftersom vi inte var certifierade ännu. Men att ligga under stjärnorna och lyssna på musik och bara chilla va inget jag klagade på.
Dags att sova efter en lång dag, så jag kröp upp i min lilla säng och frös så inåt helvete. Med tjocktröja och filt så sov jag inte många timmar, de vet ju iallafall hur air-con:en fungerar.

Kl. 6.45 satt alla och pratade igenom dagens första dyk, vi klädde på oss vår utrustning igen och va i vattnet innan 7.30.
Att simmar med hajar kändes inte läskigt alls, bara svincoolt.

Väl uppe så bjöds det självfallet på frukost. Vid 11 va de dags för nästa dyk. Mitt sista dyk som elev.
När vi kom upp så va de lunch. Sen, innan dyk nr 3, alltså de första dyket på egen hand, så kände jag hur all energi rann ur och jag hade ingen lust med nånting. Så jag skippade de dyket.
Blev väldigt nere och trött, pratade lite med Rob och de kändes lite bättre, men jag gick och la mig istället. Ångrar inte att jag inte dök, för de kändes inte rätt. Däremot tycker jag att de är tråkigt att jag mådde dåligt.

Men lite fika i magen så kändes de bättre, och vid 19.30 stod jag i min utrustning på en båt i stora barriärrevet och skulle dyka i kolsvarta mörkret. De va så mäktigt att hoppa i vattnet när de simmade hajar runt oss. Såg mycke coola saker under ytan, alla som dök hade varsin ficklampa och en liten ljusstav fäst i tanken så alla följde rätt färg.

Väl uppe igen så satt vi och spelade kort och hade det bra. På måndagen gick vi upp 5.45 och vid 6.30 va alla i vattnet igen, samma visa 9.00 och 11.00.

Låt oss säga att de vi gjorde på båten va att äta, dyka och chilla. Träffade massa bra människor och hade en riktigt bra tid.

Att ta Open Water dykcertifikat i Stora barriärrevet är en av de bästa saker jag gjort i mitt liv.

To be continued...
Delar upp inläggen så de blir lättare att läsa.

Psyket, Resan

Är ni redo? Sitter ni med popcorn i andra handen? Jag hoppas de för nu kommer en hel roman tror jag.

Sist så hade jag precis anlänt till Nomads i Brisbane, nu befinner jag mig på Nomads i Cairns. Men tro mig när jag säger att mycke har hänt sen sist, iallafall känslomässigt.

I tisdags så va de min sista dag i Brisbane, så efter frukosten så bestämde jag mig för att ta en sväng ner till Southbank.
Väl på stranden så hör jag ett välbekant språk på handduken bredvid. Jag frågar "ursäkta, men är ni norskar?" Tjejen svarar "nej jag är svensk!" Med ett stort leende på läpparna. Så där på stranden, på handdukarna bredvid min, så befinner sig en svensk, två norrmän och en tysk.
Vi börjar prata och går och käkar, bestämmer oss för att träffas senare och gå ut tillsammans, eftersom de va min sista kväll.
När de är bestämt så inser ju jag att jag inte har några bra vara fin-skor, ingen handväska och ingen plånka. Så jag tar en vända på stan först. Hittar både skor, plånka och handväska. Hittar också en jättebra vildmarksbutik som jag köper en bra powerbank, ett paket karbinhakar och en svindyr mikrofiberhandduk på.
Går till hostlet och duschar, försöker få på mig nått halvfint och går mot bussen.

Väl där så känns de som att vi känt varandra hur länge som helst och de bjuder på drink efter drink, hur snälla som helst, fick tillochmed hembakade kanelbullar!

Sen drog vi ut och efter mycke om och men så blev det baren precis under mitt hostel. Tur för mig för när de senare åkte hem så gick jag upp till mitt.
De va väl ungefär där som min lycka slutade.

Vaknade dagen efter och va sååå bakis, fy mig. Skulle checka ut innan 10, sket i de och skulle få betala 10 dollar, som tur va så va receptionisten svensk och jag slapp de. Skulle lämna tillbaka bestick och mugg, hade lyckats slarva bort kniven så fick betala 1 dollar.
Efter att ha checkat ut sitter jag och ser ut som ett vrak, så jag bestämmer mig för att gå och duscha innan jag går där ifrån.
Går in på handikapptoaletten med dusch på andra våningen och börjar storgrina. Har ingen aning om vart de kom ifrån. Kändes bara så himla jobbigt allting.
Jag duschar iallafall och går vidare till tåg stationen gråtandes. Åker hela vägen till flygplatsen gråtandes. Väntar på flygplatsen i ca 5h, i stort sätt gråtandes hela tiden. Frös så inåt helvete också eftersom kläderna jag tänkte byta till låg kvar i stora väskan som nu va incheckad.
Väl liggandes på en bänk där, gråtandes, så inser jag att jag har glömt mig svindyra mikrofiberhandduk på handikapptoaletten på våning två på Nomads i Brisbane.
Ungefär just då så undrar jag vad fan jag håller på med, vem lät mig åka? Vem tog beslutet om att jag är tillräckligt vuxen för att vara själv?

Kom iallafall fram till Nomads i Cairns. Insåg då, hm, min dykning börjar imorgon.. När ska jag vara där? Eller kommer dom och hämtar mig? Hur vet dom vart jag bor? Ska jag säga de eller har Lina (min travel agent) sagt de?
Hur får jag tag på dom? Kommer Lina svara om jag mailar henne nu?

Jag mailade iallafall ProDive. Gick upp 6.30 idag för att ringa innan. Vid ca 7.40 får jag tag på dom och dom har fått mitt mail och kommer och hämtar mig 8.10.
Ungefär då släppte min sten.

Åkte dit, har en asbra grupp på bara jag +3 och en asskön instruktör.

Kom tillbaka till hostlet, tog en 2h promenad i Cairns och köpte mig en ny svindyr mikrofiberhandduk.

Så nu mina vänner, nu är jag glad igen. Och på söndag har jag dykarlicens ✌🏼️

Nu ska jag sova så jag orkar upp imorgon och lära mig massa nytt.

Hälsningar från andra sidan jorden 👋🏼👋🏼

Resan, Psyket

Vaknade imorse och gick upp och käkade lite "brekky" och nästan alla i huset + lite annat folk höll på att städa efter gårdagens fest. Jag och Therese kom hem från Sunshine coast igår kväll och gick förbi BWS, Australiens systembolag, och köpte lite öl och cider. När vi kom hem va festen i full gång. Jättekul att träffa lite annat folk också, försökte lära några snubbar svenska också, gick ju sådär 😂 men ena killen alltså, såg ut och va precis som Stifler! Haha, asskön och rolig.
Vi gick och la oss runt 00 då vi höll på att somna efter att ha legat på stranden på dagen, och åkt tåg i 2 h.

Efter frukosten så gick jag in i rummet igen och började packa ihop mina saker, sen somnade vi om och sov i ca 2 h, hah
Vi åkte till South bank och kollade på bio, såg Inferno som va helt okej, lite långdragen ibland men annars bra!
Kostade ca 60kr att kolla på bio, billigt och bra 👌🏼
Hoppade på färjan hem och jag klev av några stationer innan Therese, kändes lite konstigt att bara lämna henne där på båten. Men för första gången så va jag nu helt själv, lite smårädd på vägen hem men de gick bra.

Nu ligger jag här i sängen på mitt första hostel. Ett backpackerställe som heter Nomads. Delar rum med en tjej ifrån Skottland och en snubbe jag inte pratat med, när jag kom in sa han bara hej och inget mer och verkade upptagen så jag lät bli att fråga en massa.

Så, hur känns de här egentligen?
Jo men de känns bra, riktigt bra. Jag är så taggad på vad jag ska göra, saker jag trodde jag bara kunde drömma om. Dyka i stora barriärrevet, segla mellan withsundays öarna, åka runt på fraser Island och bo i kojor, lära mig surfa, åka olika linbanor i djungeln. KAN NI FATTA ATT JAG SKA GÖRA DE HÄR??? för de kan fan inte jag.
Kommer nog kunna se tillbaka på de här sen och bah: shit, har jag gjort allt detta?

Än så länge så mår jag bra, i psyket alltså. Eller ah i övrigt också, men de är psyket jag är mest orolig för. Är orolig för att jag kommer var mycke trött och orkeslös också, kanske bli deppig osv. Men jag hoppas att de går bra, har ju alla där hemma jag kan ringa, Therese jag kan träffa osv.

Nu ska jag sova, första dagen själv imorgon! Måste handla lite och så, men de blir bra de här, vips så har tiden gått och jag sitter hemma i Sverige igen.
Men tills dess, så ska jag njuta så inåt helvete.

Gonatt på er där hemma 😘

• Resan, Psyket

Resan

Där låg vi i värmen och hade det bra. Jag hoppade och lekte i vågorna och längtar mer än någonsin till dykning, segling, surfning och bara få va i vatten, leka i vågor och se barriär revet 😍
På söndag börjar min resa, men först ska jag och Therese göra klart Sunshine coast och supa till med grabbarna. På söndag skiljs våra vägar åt, Therese är taggad som fan på att köra traktor osv och jag ska bah leva. Just nu befinner vi oss hos en kompis till Therese som bor här i Australien, i ett riktigt fint hus 🙌🏼

Har sett på sociala medier att "leva life" är en grej tydligen, så de ska jag göra.

👋🏼👋🏼👋🏼👋🏼👋🏼👋🏼👋🏼👋🏼👋🏼👋🏼👋🏼

Resan

Har inte skrivit något eftersom de inte hänt så mycke än 😅
Men, de senaste dagarna har faktiskt varit ganska händelserika.

Lördag:
Vi åkte till Lone pine koala sanctuary och klappade och matade kängurus, höll i koalor och myste lite bara.

På bussen träffade vi två andra backpackers från Tyskland, alla fyra va lila förvirrade men tillslut hittade vi rätt och kom fram. Väl där började vi med att hålla i koalor och sen matade vi kängurus. Hade en mysig dag :)
På vägen hem stannade vi till och kollade in South bank och insåg att vi va tvungna att åka tillbaka dit dagen efter, med badkläder!

Söndag: vi gick upp i skaplig tid och käkade frulle, sen begav oss mot South bank! Vi bor ganska centralt så vi gick ner till färjan bara, sen hoppade av på rätt hållplats. La in mobilen i ett skåp där så de blev inte så mycke bilder, men de va riktigt mysigt, och varmt 😍
Badplatsen är en tillgjord strand, finns även en "riktig" pool men klart man tar chansen på sandstrand bär de finns, även om den är tillgjord👌🏼

Idag va vi full on Asia tourists! Mobilen va framme och vi fotade allt och oss! Haha
Vi tog en promenad till botanic garden of Brisbane och knallade runt lite, tog en fika och kollade på fina växter de va roligare än de låter sen besteg vi mount coot-tah. Vilken vy!

Och nu börjar de ÖSREGNA, tur vi hann in 😅

Cheers! 👋🏼🗻☀️🌏✈️

Resan

Imorse kom vi äntligen fram. Vi nådde vår första deldestination Brisbane vid 6.15 imorse. Tog en taxi till huset vi ska bo i nu fram till den 24 okt och det känns jättebra!

För att förklara för er så ägs huset av Pete, Pete är mannen som Therese ska jobba hos.
I huset bor två av hans söner, en av sönernas flickvän, och en tredje snubbe.

Så, tillbaka till storyn.
När vi kom hit började vi med en dusch, fy fan för ca 30h flyg+väntetid. Gick och köpte lite frukost och sen när vi kom tillbaka till huset så la vi oss och sov lite.
Sen har vi egentligen bara packat upp, käkat, kollat på en film, druckit öl -japp jag med- och pratat med de andra.

Imorgon väntas en promenad i stan och lite småfix, spännande 😍

Japp, Annas pepparkakor finns också!

Resan

Nu sitter vi på Singapores flygplats och snyltar wi-fi.
Flygningen gick bra, men 12h kändes i benen. Kände mig som en av mina gamla med svullna fötter osv. Borde kanske köpa stödstrumpor till nästa flyg?

Jag och Therese hade inte platser bredvid varandra på någon av flygen men de gick att lösa ändå, vi får se hur det ser ut på nästa flyg, flyget till Brisbane!
Fanns filmer att se, nya faktiskt, fanns serier att följa, spel att spela och musik att lyssna på. Men med tanke på lång dag osv så somnade jag ganska omgående efter maten vi fick. Vaknade upp imorse (kl va runt 15 lokal tid) och fick frulle, helt okej mat måste jag ändå säga.

Efter en promenad på flygplatsen här i Singapore så hittade vi fika. Jag med näsan ner i min telefon, och Therese med hennes ner i sin.
Ca 2,5 h kvar till boarding, vad göra?

To be continued 👋🏼

Resan

Nu har resan börjat kan man väl säga, sitter i bilen påväg till Arlanda. Skaffade en blogg för att jag tänkte att det blir lättare när jag vill skriva långa inlägg :)

Hoppas ni följer mig på min och Thereses resa längs Australiens guldkust och indochina resa i januari 😁