Resan

Vi landade i Bangkok och blev väl omhändertagna direkt från flygplatsen. De hade en lapp med våra namn och efter de fick vi taxi till hotellet. Vi gick upp till rummet och äntligen hade vi ett rum för oss själva! De senaste tre månaderna har jag delat rum med mellan 3-19 andra personer, så detta va guld.

Vi försökte utforska Bangkok men hade ingen aning om åt vilket håll vi skulle gå, blev haffade av en thai som sa att vi borde åka en båttur på kanalen, och ja de lät ju trevligt tänkte vi. Men ja, inte så mysigt. Stänkte upp smutsigt vatten i ansiktet hela tiden, vågorna va så stora så de blev inte direkt mysigt. Men de va intressant att de hur människor bodde längs med kanalen och så, but still.

Dagen efter var det dags att möta upp vår grupp och vår gruppledare inför "Indochina Discovery"-resan. Vi träffades kl 18 och presenterade oss och fick ett ansikte på varandra, fyllde i ansökan om visum till Kambodja och sen gick vi ut och åt middag tillsammans. Kl 6.15 dagen därpå gick vår buss mot Kambodja och Siem Reap.

Resan

Vid vissa inlägg står ett datum, det är datumet jag skivit inlägget. Har även tömt mobilen på bilder så dörav inga bilder, de kommer senare.

Skrivet 12/12-16.
Onsdag den 7 December kom jag fram till Spot-X. Jag och två till hamnade i samma rum som en fjärde som redan va där.
Vi tog en promenad längs stranden och såg fyra delfiner, så himla fint! Tog dock inga bilder för ni vet ju hur de brukar bli, en liten prick bara.
Dagen efter så började själva lägret.
Dagarna har sett ut såhär.
Vi går upp och äter frukost, har en lektion runt 9-tiden som håller på i två timmar. Efter det sitter man och väntar in lunchen i solen. Efter lunch är de dags för en "expression session" vilket innebär att vi tränar på vad vi lärde oss på morgonen och har en coach på stranden.
Den håller också på i två timmar. Efter den är de perfekt läge för en glass i solen och en liten nap innan middag. Efter middagen finns det olika aktiviteter att göra om man vill, annars kan man bara sitta och chilla och spela kort osv, eller kolla på en film.

Ena dagen på lektionen så tog det en evig tid innan vår coach kom ner i vattnet med oss, han stod istället och pratade med fotografen på stranden i ca20-30 min. Så jag gick och klagade till chefen. Har jag betalat för att få hjälp så ska jag få de också. Och det fick jag! Som plåster på såren fick jag en 2 timmars privatlektion! Så himla bra service.

Nu är det dags för mig att lämna Spot-X och surfandet. Ikväll möter jag upp Therese igen och börjar en ny resa ihop med henne! Ska bli så kul!

12/12
Tillbaka i Brissy en tredje gång, denna gång med Therese igen!
Therese mötte upp mig vid bussen och så gick vi till vårt hostel. Efter lite problematik med check in så löste sig allt och det blev bra. Vi bestämmer oss för att boka en natt till dagen efter.
När jag vaknade upp på tisdagen så märker jag hur mitt högra öga är irriterat och rött, som det kan bli ibland med linserna. Jag tar ur linserna och antar störde ska bli bättre efter ett tag. Inte konstigt om de är irriterat med tanke på saltvatten och sand.
Men det blir inte bättre, så vi går in på ett apotek och jag frågar om råd. Hon tycker att jag ska gå till optikern och få det kollat. Sagt och gjort så går vi till optikern och hon säger att jag bör kolla de och att de kommer kosta $71. Jag svarar med att jag nog va tar lite eftersom $71 är ganska så saftigt, speciellt eftersom jag backpackar. Hon går och pratar med nån annan och kommer tillbaka och säger att optikern verkar orolig för mitt öga, hon har inte ens sett de, och att jag får halva priset. Kommer tillbaka kvart i fem och hon ser att de är en inflammation. Jag får antibiotika utskrivet och en ny tid på torsdagen. Hämtar ut antibiotikan och redan dagen efter är det jättefint. På torsdagen vinkar en snubbe in mig och kollar vad de är som ska göras osv, och säger att jag ska betala $71 till för denna undersökning. Jag svarar att jag fick betala halva sist men att jag antagligen får betala de som ska betalas. Han springer iväg och kollar med optikern och när han kommer tillbaka så säger han bara "okay all good". Så jag antar att de blir halva igen.
När optikern hämtar mig och kollar ögat, vilket tog ca 2 min, konstaterar hon att de är fint. Men antibiotika i 5 dagar till och linsförbud. Jag ställer mig i kassan och är redo att betala, men då tittar han på mig, gör en tumme upp och visar med händerna att jag kan gå, de där va gratis.
Fick verkligen så himla bra service där. Och ögat är på bra! 😅

Vi åkte för andra gången till surfers, jag och Therese, men denna gång för att åka till Wet 'n' Wild som är ett äventyrsbad typ. Dock hade vi inte vädret på vår sida men de va ändå riktigt roligt. Dock behövde man gå upp hur många trappor som helst med en flytgrej som man sen åkte ner på, så kul att åka ner men inte så kul att de va värt att gå upp igen för att åka en gång till.
Efter ett tag började det att regna också så vi fikade istället.

Väl tillbaka på vårt hostel så bodde vi i ett rum med 3 andra svenskar, ena kullen skulle också till Byron Bay och fira jul, som vi, så vi bjöd in oss till han och hans kompisars julmiddag.

När vi anländer till Byron Bay så sover vi på Holliday Village. Där har de som små lägenheter som man bor i, så det var jag och Therese i samma rum som två killar från Frankrike. Lägenheten har två sovrum och andra dagen kom det två tyskar men de stannade bara en eller två nätter.
Fransmännen va väldigt tysta av sig och de va ganska skönt, kändes som att de vara va jag och Therese som bodde där.

Vi träffade iallafall Ludde, killen från surfers, och hans två vänner. Vi kom överens om att vi skulle ha julbordet hos oss eftersom vi har eget kök och vardagsrum.
På julafton gick vi och handlade och sen började julstöket. Jag var dessvärre ganska bakis så Therese och Ludde gjorde allt jobb, de två andra grabbarna va inte speciellt hjälpsamma de heller.
Maten blev jättegod! Ludde rullade kängurubullar, de blev korv, ägghalvor med majonnäs, räkor, potatis och mycket mer!
Julklapp hade vi köpt också, man köpte en var för $5 och sen delade vi ut dom så alla fick en ny. Hela känslan va riktigt bra, kommer minnas den länge! Dock ingen Kalle.

Efter julfirande och en till ledig dag i Byron va det dags för mig och Therese att åka tillbaka till Brisbane för att lämna Australien. De kändes tråkigt att lämna de land jag bott i de senaste tre månaderna, alla minnen och alla människor jag träffat. Men nya äventyr väntar och bara att försöka få ner allt i min väska va spännande i sig. Har alltid haft lite saker utanpå väskan eller i handbagaget, men tillslut fick det bra ändå.

Resan

Skriver vid olika tillfällen så vid vissa inlägg finns ett datum, de datum jag skrev inlägget. Har även tömt mobilen på bilder så därav inga bilder nu, de kommer senare.

Från Surfers till Byron är det inte jättelångt, still inte kul tho.
När vi kom fram till Byron Bay så checkade vi in på Nomads, längst bort i ett runt torn bodde vi. Ja de låter ju trevligt tänker ni, men tänk om. Ingen balkong och fönstren går bara att veva upp en liten bit. Som tur va så fanns ac som vi kunde bestämma över själv. När vi checkar in så är vi själva i rummet, vi går ut på upptäcksfärd i lilla Byron och när vi kommer tillbaka till rummet så ligger Emily i ena sängen!
Emily är en av tjejerna jag träffade på segelbåten i Withsundays, sen dess har vi setts på alla olika stopp!
De va kul att vi hade hamnat i samma rum för en gångs skull :)
Senare kom tre tjejer från Brisbane, mellan 20-22 år gamla, hur söta som helst!
Så vårt rum va toppen 👌🏼

Vi sov där två nätter, sen va vi hemlösa en natt men de löste sig via två vänner som hade en campervan som vi fick sova i. Sen en natt på Holliday Village och en natt på Arts factory.
Allt detta hoppande beror dels på att vi va lite sent ute och dels på att hela jävla Byron va fullbokat mellan lördag och söndag natt, haha

Byron bjöd på många utgångar, himmelsk fyllepizza och en trip till Nimbin.
Nimbin är en liten stad utanför Byron Bay som egentligen är typ en gata. Nimbin är känt för att alla åker dit och köper gräs och kakor. Så dit skulle vi! Haha
Vi kände att vi självfallet va tvungen att åka dit och kolla in stället, köpte inget men hela energin där va ganska skön. Jag köpte ett par underbara byxor och en macka, sen va jag nöjd.
Vi åkte sedan genom regnskogen upp till ett jättefint ställe och fick lunch, korv och hamburgare men ändå, gott med mat! Haha
Åkte vidare genom skogen och sen va vi tillbaka i Byron.
Vi fick gratis mat efteråt på en restaurang i Byron och sen drog vi hem, de hade varit en lång dag.

4/12
Efter Byron Bay va de dags för nattbuss igen, 15 h. Bussen va i stort sätt full så jag sätter mig bredvid första bästa tant. Och ja, den bästa va hon för hon klev av på nästa stopp! Haha
Så jag hade två säten hela vägen, men kunde ändå inte sova bra. Kände mig som en hund som bäddar.

Väl i Sydney står Vendela och väntar för hon hade också precis kommit fram. Ja, alltså vi reser med olika bussar så så är det. Vi tog oss till vårt hostel som vi ska stanna på i hela 7 nätter!! Whoooop.
Väl incheckade och klara så ska vi då upp 64 trappsteg, ingen hiss och ca 20kg i extravikt. Trött va bara förnamnet när jag kom upp.

Vi träffade vår rumskompis och drog med henne ut. Hon har haft de lite oturligt med hennes resa så vi tar hand om henne lite, en skön tjej från Canada så de är inga problem. Vi gick till Operahuset och sen kikade på Sydney Harbor Bridge. Käkade lite och sen gick vi tillbaka till hostlet.

Här om dagen va vi till Bondi Beach, de va ju nice. Men jag har ju sett så många stränder nu, sett horisonten så många gånger så jag får ingen wow-känsla.

Igår tog vi en city-tour runt Sydney, den va gratis och jättebra faktiskt. Tog ca 3 h. Efter de gick vi på en liten marknad och målade henna på fingret, sen gick vi upp i ett av tornen på Sydney Harbor Bridge och kollade på utsikten, så himla fint!
Men, jag brände mina läppar för några dagar sen och sen dess har jag haft fullt med solblåsor, så jag har inte vela vara med på bild, vilket resulterar i att jag antingen står med ryggen mot kameran eller inte ens är med på bilden, well well the view was nice anyways.
På vägen tillbaka på gick vi in på ett museum och jaa.. Modern konst är inget för mig, låt oss lämna de där.

Blue mountains
4/12
Idag va vi till Blue mountains, de va verkligen jättefint men ofta nu för tiden så har jag svårt att uppskatta allt fint eftersom jag ser allt fint varje dag, det blir tillslut vardag och det är ganska jobbigt. Har varit lite smått irriterad och har blivit ännu mer irriterad på alla jävla flugit som är i ansiktet och vägrar ge sig, sen värmen på de! Blöh.
Annars va de faktiskt jättefint!

• Resan

Efter noosa så åkte vi vidare till Brisbane aka Brissy. Sov på en ganska nice hostel vid namn Bunk och hade två nätter där, ena kvällen blev en utgång och nästa blev väldigt chill. Hände inte på mycke mer än så där, så vi åkte vidare till Surfers Paradise.

På bussen till surfers så träffade jag två svenska tjejer, vi kom fram till att vi skulle ses senare och gå ut tillsammans.
När jag och Vendela gick en vända på stan så blev vi såklart haffade av en snubbe som ville sälja på oss en barrunda. Efter att ha snackat lite och fått ner priset till rimlig nivå så bestämde vi oss för att haka på. Vi drog med de två andra tjejerna också.
De började med bowling och pizza, vilket jag tyckte va himla roligt. Sen gick vi till en annan bar, fritt inträde och gratis drink. Detta upprepades 4 ggr och vi spenderade ca 60 min på varje ställe.
Efteråt fick vi gå till de stället vi trivdes bäst på.
Vi kände att vi ville ha lite mer alkohol innan vi gick ut på riktigt så vi köpte en varsin flaska vin som vi drack på stranden.
Kvällen slutade med att jag gick hem tidigare än de andra och dagen efter åkte vi till Byron bay!

Skrivet 17/12

Resan

När vi skulle åka från Fraser Island till Noosa så kände vi att vi ville stanna lite längre. Nu va de liksom "äntligen" slut på alla små resor! Haha
Vi valde att stanna i Noosa i fyra nätter, bara för att få landa lite.
Första dagen gick och handlade, gjorde egen mat och kollade på bio. Helt perfekt om ni frågar mig! Dagen efter var det fredag, vilket innebär fest. Så vi drack lite goon i rummet, vilket man inte får egentligen.
Så, goon. Goon är lådvin som inte är lika fint som vanligt vin. Kostar ca 11 dollar för 4 liter. Så de flesta dricker goon, ganska äckligt men de funkar.
Vi hade några fler svenskar på rummet och vi satt och snackade med en kille medan vi fixade oss. Kom fram till att vi behövde gå och köpa mer vin.
Bottle shoppen down the street har öppet till midnatt så vi gick dit. På vägen tillbaka inser vi ju att vi inte kan gå in med boxen, vi måste gömma den. Vendela går in och ska hämta ek väska medan jag och Sebastian väntar lite längre bort. När Vendela kommer tillbaka så har hon ingen väska med sig. De har tydligen alkohol-kontroller på rummen! Jaha, här står vi med en låda goon utan nånstans att vara..
Så vi letar oss ner på en sorts strand och efter mycka skogs-hike så är vi framme, sitter där och har jättekul! Haha
Klockan tickar och det är dags för oss att ta oss ner till Noosa heads för att gå ut.
Några drinkar och danssteg senare ligger vi och sover sött i våra våningssängar på Nomads.

Dagen efter så går vi upp och gör bananpannkakor, lite grekisk yoghurt med tinade hallon och macka med stekt ägg till de! Så himla gott med en riktigt frulle för en gångs skull 😂

Nästa dag samma procedur men när grabbarna kom för att göra alkoholkontroll hade vi knappt börjat dricka och allt fint undangömt.
Dagen efter va jag lite smått bakis och vaknar av att världens bästa Vendela kommer in med en tallrik bananpannkakor och en skål med yoghurt! Så himla fint av henne att inte väcka mig innan! ❤️

Dagarna rullade på och vi lämnade Noosa efter några sköna dagar med bra sällskap och roliga minnen.

Resan

Efter att ha landat i Carins en två nätter så åkte jag vidare till magnetic island. Där i lobbyn träffade jag Vendela, en svensk ifrån Stockholm. Vi insåg att vi klickade ganska bra och efter att ha hyrt bil tsm med nått andra, gått upp till ett fort och sen kollar på solnedgången på stranden så tyckte vi att vi skulle fortsätta resan ner längs kusten tillsammans :)

Plus att jag körde högerstyrd bil för första gången, manuell dessutom 😉

Resan

När jag kom till Rainbow Beach så va Vendela redan där, vi installerade oss i rummet och chillade lite, gick sen och käkade lite lunch/ middag i den lilla lilla staden. Eftersom de inte fanns så mycke att göra så gjorde vi inte så mycke heller. Dagen efter där emot så åkte vi till Fraser Island, även då med olika företag.

Det kom en stor fyrhjulsdriven buss och hämtade upp mig + en drös andra som skulle åka med samma företag.
Väl ute på fraser fick vi morning tea innan vi åkte vidare till Lake McKinzey, en kristallklar sjö med sand som gjorde huden baby-len och med ph-värde samma som balsam. Väl uppe så bjöds det på lunch och sen bytte vi buss.
Åkte runt lite och sen va vi framme på vår resort som vi skulle sova på. De va skönt att slippa tältningen faktiskt. Vi hade som olika stora stugor med fem rum i varje hus, med fyra sängar i varje rum.
Dagarna efter bestig mest av att åka runt till olika sjöar, se olika vyer osv. Jag kan väl tycka att de kanske inte va jättekul, men definitivt en bra upplevelse! Men de va ganska skönt att komma tillbaka till hostlet på Rainbow Beach 😉

9/11

Just nu sitter jag på en segelbåt vid namn Broomstick. Vi är ca 25 personer och alla verkar assköna.
Klockan är nu 23.23 och vi sitter och chillar och små snackar lite. Har precis sett tre hajar samtidigt som de jagade lite fiskar till mat, varav en hoppade upp på båten! En fisk alltså, inte haj! Haha

Vi har snorklar lite och så men de första revet va inte så speciellt tycker jag, som är van vid stora barriärrevet 😉
Imorgon ska vi till en stor strand och chilla lite. De är så jävla skönt här, alla bara chillar och de är ingen stress alls. Man kollar inte ens på klockan och ah, helt underbart.

Fortsatt senare.

Dagen efter så fortsatte vi att chilla på båten, jobba på brännan, äta mat och snorkla.
Hade helt fantastiska dagar på båten och träffade en del nya vänner!
De kommer att göras om, definitivt!

Vi besökte whitehaven beach, helt otrolig! Synd så är de ju så att man måste ha en dräkt på sig så man inte blir bränd av maneterna. Efter att ha kollat lite på stingrockor så gick jag tillbaka till där vi hade våra saker, dock va ingen där så jag tänkte att jag skulle vänta på dom i skuggan. Somnade och vaknade lite senare, fortfarande ingen där. Somnade om och när jag vaknade så satt hela gruppen på 25 pers runt mig och de va dags att dra. Så medan andra tog fina hopp-bilder mm. så låg jag och sov. Bra sätt att spendera tid på världens finaste strand 😅

Så matade kaptenen örnar också, jag visslade på örnar och han kastade upp mat till dom som de fångade i luften 🙌🏼

Resan

Efter barriärrevet så åkte jag till regnskogen.
Efter 3h på en kringel-krokig väg så va vi framme vid Cape Tribulation. Stannade på vägen och myste lite med en söt wallaby, som ni säkert redan sett på Facebook 😉
Sen fortsatte vi upp till regnskogen och checkade in på mitt hostel. Träffade några tjejer där som jag hängde med ett tag, men de blev en tidig kväll med en bok istället. Hade ingen täckning och hostlets internet sög, så jag började läsa min bok istället 😅
Dagen efter så åkte jag lite längre upp i skogen och åkte linbana! De va väldigt kul faktiskt, coolt att se allting uppifrån. Men jag hade nog hellre åkt till vattenfall och grejer, men men :)
Senare på dagen packade jag ihop mina saker för hemgång till Cairns. På vägen på åkte vi på floden och kollade på krokodiler, stannade på lite utsikts-ställen och så.

Väl tillbaka i Cairns så checkade jag in på Tropic days och ah, turen på min sida.
Ni har ju hört om den glömda handduken på Base i Brisbane, bikinin på nomads och nu detta. Går in i rummet vid 21 och ska leta efter en sak i min väska, ställer väskan upp och en 50cl cider-glasflaska åker i golvet. Inte nog med de så hade en tjej i överslafen gått och lagt sig, så när hon böjer sig över räcket och säger "oh fuck!" Så blir ju jag rädd, haha
Som att glas och cider utspritt över hela golvet inte är nog, så sugs de såklart upp av underslaf-tjejens väska och sovsäck. Well, fuck me tänkte jag. Gjorde mitt bästa att torka upp allt och tjejen blev inte sur alls, så de va ju skönt. Tur att jag drog dagen efter. Haha

I Cape Tribulation så gick min laddarsladd sönder, vilket innebar att jag behövde köpa en nu. Så jag går till Kmart och hittar en sladd. När jag står där så ser jag att de finns ju faktiskt en matchande turkos adapter... Så jag tar den också. Hm, men ska jag köpa en till sladd då, så jag har två och kan ladda båda mobilerna? Ah, lika bra. Men vad är detta, en grej med massa USB-ingångar? Perfekt, tar en sån också så kan jag ju ladda allt!
Väl tillbaka på hostlet så river jag upp alla förpackningar, här ska laddas!! Men vad nu, varför funkar det inte?
Läser då på USBprylen, kan inte användas till laddning. Well, fuck me.
Jaja, så får det väl vara då.
Senare på Woolys så hittar jag en adapter med 2 USB-uttag och ett vanligt, perfekt! Får helt enkelt köpa den istället så kan jag ladda alla tre grejer samtidigt, toppen!

Eftersom jag ville bort ifrån Tropic days efter cider-incidenten så bokade jag ett hostel längs esplanaden vid namn "Waterfront". Skönt att ha nära till bussen jag skulle åka med dagen efter. På rummet är de några tjejer som fixar till sig och frågar om jag ska på bbq:n på Lazy Duck, som är ett systerhostel till Waterfront. $1 för drinkar och mat, verkar ju helt ok när man är fattig backpacker.
En av tjejerna är finsk men pratar svenska, så skönt att kunna dela några svenska ord med någon ibland.
Ni minns hur jag skrev att jag ville ha nära till bussen dagen efter, jo jag skulle ju med en buss 8.15. Såklart fick vi ett inträdesband till en klubb i Cairns, de va ladys night så alla tjejer skulle få skumpa osv. men med tanke på den tidiga bussresan och eftersom jag inte ville vara bakis på bussen knallade jag hemåt efter maten. Ganska skönt att ha färdigpackat dagen innan också.

Uppe i god till iallafall, plockade ihop de sista sakerna, kollade en och två extra gånger om jag glömt något och sen gick jag ca 600m till bussen. Bussen tog mig till Townsville och ett hostel som heter Rambutan.

Rambutan är ett nytt hostel som är gjort för att passa alla. Väldigt fräsch restaurang och poolområde. Jag bodde som vanligt i dorm med 7 andra, men det fanns både dubbelrum och små villor.
Va ensam hela tiden där men va ganska trött så de gjorde inte mig nånting.

Dagen efter är det dags att checka ut eftersom jag ska vidare ut till Magnetic Island. Packa ihop mina saker och tar en sista koll, river ner lakanet från överslafen eftersom man tar med sig alla sängkläder tillbaka ner när man checkar ut. Ner far då min stackars iPhone 5 som jag hade mitt australienska simkort i. Eftersom att skärmen redan va sprucken så tar jag bara upp telefonen, ser att inget har ändrats. Good. Fortsätter med mitt och sen får jag ner i lobbyn och ska chilla. Inser då att halva skärmen är svart och att den inte går att använda. Well, fuck me.
Eftersom att jag har min iPhone 6s på abonnemang så antar jag att den är låst till halebop, därför har jag inte ens testat att sätta i mitt telstra-sim i den. Men just i detta skede känns det ju som att jag måste testa, och det funkar! Så skönt!
Men, som ni förstår hade jag ju inte behövt köpa alla dessa sladdar och adaptrar. Well. Well.

Fortsättning följer

Resan

Till och börja med så ber jag om ursäkt för usel uppdatering. Men visst är det väl kul att jag har annat för mig än att sitta och hålla på med mobilen? 😏

Sist jag skrev så befann jag mig i Cairns, jag gillar faktiskt Cairns.

Men till mer intressanta saker. Jag har ju faktiskt tagit dyk cert.!
Detta innebär att jag och en "buddy" får dyka på 18 meters djup utan instruktör.
Dagarna började med 2 dagar i poolen. Vi satte ihop vår utrustning, fick masker, snorkel och simfötter. I min grupp var vi bara 4 st, jätteskönt, så min buddy blev en tjej från Irland som heter Nessa. Vi klickade bra och detta gjorde att de mesta gick bra.
Vi gjorde övningar som lärde oss hur man gör om man får slut på luft under vattnet, om man inte mår bra eller om man inte kan tryckutjämna. Vi fick också kolla på filmer med information om hur mycke luft man ska ha kvar i tanken innan man går upp osv.
Kl 06.40 lördag morgon så hämtas jag upp av min instruktör Rob. Vi fyller bussen med folk och åker till ProDive shoppen där alla får checka in och lämna bagage om de vill. Vi hoppas tillbaka in i bussarna som tar oss ner till hamnen och båten.

På båten finns va 25 pers. Vissa går samma kurs som mig - Open water, andra går advanced eller adventure, och vissa vill bara dyka för skojs skull.
Vi får en härlig frukost och jag och Nessa tar varsit sjösjuks-piller. Better safe then sorry.

Väl framme vid revet tre timmar senare så får vi på oss all utrustning och hoppar i vattnet. Känns ju lite konstigt att jag, lilla Anneli, ska dyka i stora barriärrevet bland Nemos, sköldpaddor och hajar.
Första dyket va väldigt spännandes, en helt ny upplevelse. Dök i Cypern också, men de här va en helt annan grej.
Väl nere på botten så gjorde vi lite övningar för att få koll på luften i vår bcd, västen vi har på oss.
Vi såg massa olika fiskar och en sköldpadda.

När vi kom upp så väntade lunch, satt som en smäck. Va de nånting vi inte gjorde på båten så va de att svälta iallafall, för mat fanns de minsann gott om!

Lite senare va de dags för ett dyk till. Alla hoppade i, en efter en. Åter igen middag efter de. Vid de tredje dyket så fick vi open water elever inte dyka, kommer inte ihåg varför, men inte va vi sorgsna för de. På med snorkel och simfötter för här ska fridykas! Svincoolt

De första nattdyket fick vi inte heller vara med på eftersom vi inte var certifierade ännu. Men att ligga under stjärnorna och lyssna på musik och bara chilla va inget jag klagade på.
Dags att sova efter en lång dag, så jag kröp upp i min lilla säng och frös så inåt helvete. Med tjocktröja och filt så sov jag inte många timmar, de vet ju iallafall hur air-con:en fungerar.

Kl. 6.45 satt alla och pratade igenom dagens första dyk, vi klädde på oss vår utrustning igen och va i vattnet innan 7.30.
Att simmar med hajar kändes inte läskigt alls, bara svincoolt.

Väl uppe så bjöds det självfallet på frukost. Vid 11 va de dags för nästa dyk. Mitt sista dyk som elev.
När vi kom upp så va de lunch. Sen, innan dyk nr 3, alltså de första dyket på egen hand, så kände jag hur all energi rann ur och jag hade ingen lust med nånting. Så jag skippade de dyket.
Blev väldigt nere och trött, pratade lite med Rob och de kändes lite bättre, men jag gick och la mig istället. Ångrar inte att jag inte dök, för de kändes inte rätt. Däremot tycker jag att de är tråkigt att jag mådde dåligt.

Men lite fika i magen så kändes de bättre, och vid 19.30 stod jag i min utrustning på en båt i stora barriärrevet och skulle dyka i kolsvarta mörkret. De va så mäktigt att hoppa i vattnet när de simmade hajar runt oss. Såg mycke coola saker under ytan, alla som dök hade varsin ficklampa och en liten ljusstav fäst i tanken så alla följde rätt färg.

Väl uppe igen så satt vi och spelade kort och hade det bra. På måndagen gick vi upp 5.45 och vid 6.30 va alla i vattnet igen, samma visa 9.00 och 11.00.

Låt oss säga att de vi gjorde på båten va att äta, dyka och chilla. Träffade massa bra människor och hade en riktigt bra tid.

Att ta Open Water dykcertifikat i Stora barriärrevet är en av de bästa saker jag gjort i mitt liv.

To be continued...
Delar upp inläggen så de blir lättare att läsa.