Okej så såhär ligger det till Jag och Daniel kom hem för några dagar sen efter att ha tillbringat en extremt bra vecka på Island. Så tänkte ladda upp en del bilder här.

Första dagen i Reykjavik hade vi ingenting inbokat utan valda att göra oss lite hemmastadda i staden. Det visade sig att vårt hotell låg precis vid ena änden av shoppinggatan Laugavegur så vi vandrade längst med gatan och hittade Bunk bar som blev vårt favoritställe. Dem hade en av dem bästa hamburgertallrikarna jag ätit, god isländsk öl och en schysst inredning/miljö. Sen ramlade vi även in på bl a Art museum.

Dag två bestod av en guidad tur i Reykjavik. Här ser ni Hallgrimskyrkan, toppen på resturang Perlan och Harpa konserthus som var några utav ställena vi besökte. Sen en bild ned vid fyren.

Dag 3 var vi och besökte vi det geometriska geysirområdet för att sedan åka vidare till Gullfoss "det gyllene vattenfallet". Turen tog inte slut där utan fortsatte till Nationalparken Thingvellir där du ser sprickan mellan de europeiska och amerikanska kontinentalplattorna. Ett annat stopp var på Fridheimar cultivation center där dem odlar bl a tomater med hjälp av geometrisk värme. Där åt jag den godaste tomatsoppan jag någonsin smakat. detta har jag dock inga bilder på.

Dag 4 tillbringade vi i Blå lagunen. Det var hur härligt som helst bortsett från mitt hår som var omöjligt efter detta bad.

Dag 5 var vi på valskådning detta har jag inga bilder från då det enda jag såg skymten av var några vitnosdelfiner som snabbt försvann igen och tydligen fanns det även en vikval som jag missade. men det var trevligt ändå. Efter att vi kommit tillbaka till land blev vi upphämtade av en vän till Daniel som bor i Reykjavik. Hon och hennes kille tog med oss utanför staden till en varmkälla som jag tyvärr inte minns namnet på men det var hur gött som helst att sitta i ett bad i mörkret mitt ute i ingenstans.

Dag 6 min favorit dag. Vi bokade en guidad vulkanhajk och ett besök i lavagrottan. Vi blev upphämtade i en fräsch jeep av en ung tjej som skulle vara vår guide och det visade sig att vi var dem enda som skulle vandra. Bättre kunde det inte bli. i grottan var vi dock fler. Vi hade sån tur med vädret det var den finaste dagen på hela veckan. Senare på kvällen sen var vid på norrskenstur det var häftigt eftersom jag aldrig sett norrsken innan men bilderna blev inte så bra. Nästa gång ska jag ha bättre kamera och utrustning och ha mer tid och bestämma plats själv.

dag 7 var vår sista dag och för första gången spöregnade det oavbrutet och vad hade vi på schemat jo rida islandshäst till min djupaste sorg har jag inga bilder på Daniel sittandes på en häst pga att det regnade så mycket att det blev en omöjlighet att stanna upp och fotografera. Dock var det extremt roligt att se Daniel 20 m bakom oss andra i princip hela rutten. Sen kan jag erkänna att jag själv var en värdelös ryttare och jag hade sån smärta i rumpa och rygg i flera dagar efteråt. Men vi red islandshästar iaf det är huvudsaken. Efter turen med hästarna besökte vi ett utav badhusen för att mjuka upp kroppen på nytt.

så för att avrunda vill jag säga att Island är en fantastisk plats och det finns så mycket att göra och jag hoppas jag kan resa tillbaka och göra allt det vi inte hann denna gång. Jag trivdes väldigt bra i Reykjavik jag tycker dem hade massor av mysiga restauranger, pubar, konstgallerier och butiker. Folk var trevliga vädret växlade så fort att du inte hann deppa över dåligt väder. naturen och vyerna var otroliga. Det var helt enkelt en stad och ett land som passade mig utmärkt!