Friday in the sun!
Här har jag hängt hela dagen, slog läger i gräset vid 11 & Emma kom efter en stund & så låg vi i solen, ner & bada & upp igen för att springa runt på stranden. Det steg upp till 32 grader så att ligga still för länge var ju inte aktuellt. Vi tar alltid med oss varsin lunchlåda men just idag hade jag svårt att äta & dricka vatten. När jag kom hem kände jag mig helt slut, åt middag med tanken att ta mig till gymmet men när jag satte mig ner exploderade huvudet så det blev en dusch & äta choklad i soffan istället. Har precis kollat klart på en film & tänkte hoppa i sängs nu! Puss

Min vecka startades med att provjobba igår på en restaurang i stan, som kitchen-hand som i princip handlar om precis vad det låter; jobba i köket med förberedelser av maten & ta hand om disk/städning. Hade även en intervju idag på ett cafe så nu är det förhoppningsvis min tid att skina denna vecka & få ett mirakel! Börjar få lite (mycket) panik över jobb-situationen nu men så länge jag söker nya jobb så kan jag inte göra mer. Att söka jobb mitt i sommaren var betydligt svårare än jag trodde men något bara måste nappa snart.

Alla hjärtans dag idag, efter jobbintervjun blev det ett gympass & sen åt jag middag hemma med min housemate Renee & så kollade vi film. Vi har sagt så länge att vi ska ha en hemmakväll men vi går verkligen om varandra så idag blev officiellt första myskvällen för oss, efter att jag har bott här i 2 månader haha. Har inte speciellt stora planer denna vecka förutom ytterligare en intervju, träning & hålla tummarna för sol! Efter att vi hade några regndagar har luften här verkligen förändrats, det är så tjock luft & ingen vind så sitter man inomhus med AC så känns det som att gå in i en vägg när man går ut!

På tal om något helt annat så tänkte jag bara visa er den tågstation som jag mest regelbundet använder mig av när jag åker till stan, Bull Creek. Vi åker ju buss & tåg här, ingen tunnelbana eller något annan transport! Super fint, speciellt på kvällstiden när solen står lågt! Många stationer vid mig har så fina vyer & när man närmar sig stan så är det bara vatten överallt, båtar som är ute & så ser man city där i mitten. Oslagbart!

Här är lite bilder från vart jag bor nu! Har bott här ungefär 2 månader med en 33-årig tjej som är hur mysig som helst. Skulle aldrig gissat att hon var 33, hon är väldigt down to earth & har väldigt mycket energi. Vi klickade bra & trivs super bra här. Hon har även en Chihuahua & en katt som vi bor med. Jag som ÄLSKAR hundar hade faktiskt lite svårt med den lilla hunden i början. Det är verkligen en knähund, som följer efter en konstant, ska sitta utanför dörren när man duschar osv men börjar ändå tycka den är lite mysig haha!

Måste säga att det jag älskar mest med detta ställe är våran uteplats (näst sista bilden) Vi har en lång ljusslinga runt hela platsen så det är mysigt att sitta där ute när det är mörkt & bara slappna av. Trivs super bra i detta hus & har inga planer på att flytta härifrån :)

Igår kväll kom Josefin & Emma hem till mig på kvällen & vi dukade upp med ost, kex, frukt, skinka & en flaska vin. Vi satt ute på min uteplats i flera timmar & pratade, var verkligen en 10 poäng av 10- typ av kväll!

Idag har jag bara sökt en del nya jobb, tränade & spenderade en timme på stranden när solen gick ned. När jag skulle gå hem från gymmet så kollade jag på himlen och kände bara "nä jag MÅSTE" se denna solnedgång. Som vanligt var den magisk, precis som alla solnedgångar här! Vi har en strand som heter "South beach", kallas också "dog beach" då dem flesta släpper sina hundar lösa där så dem kan springa runt & leka med varandra. På den stranden satt jag nu ikväll, & skapade mig en del nya hund-vänner då dem kommer springande upp till en konstant. Dublin & Maries labradorer hade ÄLSKAT det stället, kan se hur dem springer omkring där.

Nu ska det tydligen bli regn i några dagar från & med imorgon men hoppas såklart att det inte blir av haha. Har inte så mycket planerat för resten av denna vecka förutom en till jobbintervju, träna & hänga med tjejerna. Får se om det blir något annat äventyr!

Igårkväll!

Solnedgången idag!

Söndags morgon & klockan ringde 06.45! Lauren, Benji & Carly hämtade upp mig vid 07.15 & vi åkte till en park som heter Manning Park där dem har en lång trappa upp till en utsikts-plattform. Vi mötte upp Laurens syster som hade med sig några kettlebells & så styrde vi upp ett träningspass, styrka & springa upp & ner i trappan. Sjukt kul! Efteråt åkte vi ner till Coogee beach & hoppade i vattnet från hopptornet & sen åt vi frukost på caféet vid stranden. Bästa söndagen på länge! Kom precis hem, vi hade den bästa starten på dagen & klockan är inte ens 12.

Jag har senaste tiden sovit så sjukt mycket, alltså runt 10-12 timmar varje natt så det var skönt att vara uppe så tidigt för att utnyttja dagen. Det hade inte hunnit bli så varmt så det var perfekt att träna i parken!

Igår kväll tog jag en promenad ner till fremantle & ställde mig vid "the round house" som har grym utsikt över vattnet, där jag kollade på solnedgången. Jag får så starka "cravings" efter att se solnedgångar eller bara sitta vid vattnet på kvällen. Hade inte riktigt tid att ta mig till stranden så mycket i veckan & jag kände nästan en stress över det. Garanterat ett måste för mig, finner sånt lugn i det & samlar energi där.

Nu sitter jag hemma med en blöt bikini & salt i håret så ska duscha av mig & ta det lugnt ett tag! Är återigen så tacksam att jag kan starta mina dagar såhär, det ger mig energi för hela dagen. Magi!

Från solnedgången igår

Utsikten från toppen av trappan & frukosten!

Här är mitt "hemma-gym", anytime fitness heter det! Jag har ett annat gym i närheten som jag också går till ibland men dem ser ganska lika ut. Mitt medlemskap gör att jag kan gå till vilken anytime fitness som helst, även i resten i hela Australien! Är super nöjd med det. Just detta ligger i fremantle och är ny-öppnat så det är väldigt lugnt där. Idag kom jag dit mitt på dagen & halva passet var jag helt ensam. Det andra gymmet är ganska fullt, så det beror på vilket "mood" jag är beroende på vart jag går till!

Idag vaknade jag äntligen upp till strålande sol & 31 grader efter 3 dagar med regn & 20 gradigt. Det var så pass att tjocktröja & lång byxor åkte på, men nu är shortsens tillbaka! Förra veckan var det en del dagar på stranden & denna helg har spenderats mycket på gymmet & att leta efter ett nytt jobb!

Senaste tiden har det börjat skita sig lite med jobbet, jag har blivit lite lurad av min chef & mina pass har blivit borttagna pga lite konfrontationer så jag har vart i full gång & leta eget ett nytt jobb! Har vart väldigt stressad till & från men imorgon har jag faktiskt en jobbintervju + provjobb på ett cafe så håller mina tummar att det fungerar! Jag har inte jobbat senaste veckan & även om det är skönt när det är sol att glassa runt så är det stressande när man inte har speciellt mycket sparade pengar & en hyra att betala. Men som sagt, det löser sig alltid!!

Idag hängde jag & Emma vid Elizabeth Quay nere vid vattnet i stan & det är så jävla fint där! Helt sjukt, jag må ha bott här i 3.5 månader & vart där så pass många gånger men tröttnar aldrig på detta ställe! Nu kom jag precis hem, sitter & kollar på en film & ska snart försöka sova så jag är utvilad till intervjun imorgon. Godnatt!

Igår var det Australia-day, deras nationaldag som jag förstått det! Det var SÅÅÅ jävla varmt, steg upp till 42 grader & det blåste nästan ingenting så luften stod still. Svetten rann hela dagen, vi borde ha hängt på stranden men så blev det inte! Jag & dem svenska tjejerna hade en brunch i Josefin & Jennifers lägenhet i stan där vi stannade ett tag, drack vin & hade kul. Sen rörde vi oss ut på stan, hamnade på the Avairy, en rooftopbar vi ofta går till & på kvällen åkte vi till någon stor klubb vid vattnet tillsammans med några andra. Eftersom det var en sån sjuk värme så blev det is-vatten för min del när vi var ute, blev lite rädd för uttorkning när vi hade vart inomhus & druckit för att sen kastas ut i 42 grader. Det blev en mysig dag iaf, lite tråkigheter på kvällen men finns alkohol med i bilden så brukar det väl bli så!

Runt stan finns det en liten "hamn"där man igår skulle smälla dem årliga raketerna för alla familjer som samlats där men igår eftermiddag var det tydligen en flygkrasch där! Helt sjukt, dem hade en show med plan som jag förstått det & ena planet störtade ner i vattnet & dem 2 passagerarna i planet dog då planet delade sig på mitten när det kraschade. Framför tusentals människor, barnfamiljer som var där för att fira. Är glad att vi inte befann oss där & vittnade det. Vet att många båtar åkte direkt ut men oj vilken känsla av maktlöshet. Fyfan. Det var ju även lite stökigt i Melbourne för någon vecka sen då någon galen människa mejade ner människor med sin bil ned för en gång-gata i stan. Ringde till släktingarna där direkt & dem sa att det var lite kaotiskt. Ingen bra start för Australien kanske detta år, tur att det är 11 månader kvar.

Idag är det samma brutala värme här, luften står stilla & det är väl runt 35 kanske. Hade tänkt ta mig till stranden, Cottlesloe beach, där vi oftast är men tydligen hade dem stängt av den stranden igår då det var för mycket hajar så jag la mig på baksidan istället & solade lite idag. Går knappt att ligga still, blev en kall-dusch & snart ska jag ladda upp inför gymmet!

Sen jag har vart iväg så har jag fått kommentaren "du är alltid så himla glad Anna". Flertal gånger & det har verkligen slagit mig så hårt, för jag har insett att jag är mycket gladare i min vardag nu. Jag gör ju exakt vad jag ville, bröt alla mina rutiner hemma & åkte.

När den kommentaren kommer flygande tänker jag "då skulle du sett mig för ett år sen". När jag hade sådana kontrollbehov i gymmet. När jag grät för att mamma blandade ner socker i bären vi skulle äta till glassen framför idol. Nu var det förstört för mig & kunde inte ätas. När jag fick okontrollerade panikattacker hemma, satt på golvet i hallen & grät. Sa nej till saker för jag skulle inte ha kontroll över små saker som vad jag åt. För ett år sen, vintern förra året. Det har slagit mig hur dåligt jag mådde inombords då. Trivdes inte på jobbet, trivdes inte i min kropp. Drog mig upp. Självklart så mådde jag inte alltid dåligt men ofta. Migrän, grät, stängde in mig på mitt rum. Att jag inte tog tag i det, att jag inte förstod mig på mig själv. Tog promenader i snöstorm mitt i natten för jag inte kunde sova. Ångest efter ångest. Blir så frustrerad när jag tänker tillbaka.

Mitt tankesätt har fått sig en total vändning. Jag har inga panikattacker, jag gråter inte okontrollerat & blir det vilodag från gymmet för det blir något annat planerat under dagen så är det okej. Jag är glad. Jag mår bra. Sen är det inte alltid frid & fröjd men jag behöver inte ha kontroll eller veta allting. "Det löser sig" måste vara det jag numera lever efter. Jag saknar självklart mina vänner & min familj hemifrån, så mycket. Men jag saknar inte min vardag hemma, inte ett dugg. Inte det minsta. Jag saknar att äta middag med pappa, träna med Karolina, sova hos mamma, åka båt med Tobbe, sitta på farfars balkong. Ni förstår, sånt saknar jag med dem människorna jag saknar men inte min vardag.

Jag är så otroligt glad att jag åkte, att träffa nya människor med andra tankesätt. Jag mådde inte bra förra året men jag mår bra nu. Jag älskar denna plats så extremt mycket. Förutom dem uppenbara skillnaderna mellan Sverige & Australien så som kängurus & klimat så finns det 1000 saker som skiljer sig. Min favorit sak är människorna. Svenskar är ju inte direkt kända för att vara öppna mot främlingar, här är det tvärt om.

Jag satt på tåget en kväll med en jämnårig tjej mitt emot mig & en handikappad kille kommer in med en rullstol, väldigt svårt att prata & röra huvudet. Ett yngre killgäng kommer fram, sätter sig vid oss & börjar prata. Jag var lite avvaktande men det slutade med att vi alla satt & pratade hela vägen, killarna lyssnade på den handikappade killen även om allt han sa tog långt tid att få fram, & sen hjälpte dem honom av. En sån situation skulle inte hända i Stockholm! När jag sen kommer till fremantle sent med tåget så jobbar nästan alltid samma vakter så dem känner igen mig, och nuförtiden går ena killen alltid med mig ut ur stationen & frågar om min dag. 45+, är gift & jag vet vad hans barn heter. Skulle hellre aldrig någonsin hända i Stockholm. Jag kan nästan inte förklara allting men ni förstår min poäng. Det är ett annat sätt att bete sig på här. Du är en dag på stranden & får en ny vän, du pratar med någon på tåget eller vart som helst i princip. Det ändrar mig, gör mig mer öppen & ändrar speciellt hur jag beter mig mot främlingar.

Jag är så glad att jag sitter här idag, att jag dessutom åkte själv & lärde mig så mycket om mig själv. Jag bryr mig betydligt mycket mer om vad jag tycker om mig själv & inte vad andra tycker om mig. Anna för några år ville bara passa in. Anna idag vet att jag inte behöver passa in överallt, varför skulle jag vilja det? Har mycket kvar att lära men jag är mer lugn i mig själv idag. När jag träffar er alla så önskar jag att ni ska se att jag ändrats & att jag har ett annat tankesätt. Alla borde göra något sånt här i sitt liv & är tacksam att jag gjorde det.

Idag åkte jag & min kollega, Leanne, på en liten roadtrip! Vi bilade norrut, stannade på massa olika både stora & gömda stränder, åt lunch på något mysigt cafe, sjöng för fulla halsar i bilen & såg stingrockor vid ett ställe. Det var skönt att bara bestämma sig för att nä, nu vill vi bada & så stannade vi och sprang ner till havet. Vi körde längst kustlinjen hela vägen upp & en liten bit förbi Joondalup. Det finns så otroligt fina vägar hela vägen & så mycket att se!

Efteråt hade vi tacos-kväll hos Leanne med hennes flickvän & jag var så slut i huvudet efter denna dag. Totalt älskar att åka runt sådär, upptäcka & ha kul. Dagen var så himla bra, och den blev bättre.

När jag kom hem så hade jag fått ett paket hemifrån, från Karolina! En liten kartong som innehöll svensk choklad, nocco, proteinbars och lite andra nyheter som poppat upp hemma. Jag blev himla glad, började gråta litegrann haha hon hade nämnt att hon skickat något men när jag hade det i handen kändes det så sjukt att det skickats från hennes lägenhet på Östermalm ända vägen till lilla mig i Perth!! Jag blev så otroligt glad, en perfekt avslutning på denna dag. Nu ska jag hoppa i sängs, är helt slut & imorgon väntar en dag på stranden med svenska tjejerna. Godnatt!

Helt otroliga vyer!!

Här är mitt lilla paket från Karolina!!