Bratislava, Europatrip

När jag var i Bratislava skulle jag köpa färdkost att ha på bussen hittade jag en behållare som såg ut som en proteinpudding men då min slovakiska är sämre än en fisk är på att flyga kunde jag inte läsa mig till vad behållaren innehöll.

Vad jag trodde jag köpte:

- En len, chokladproteinpudding som bara skulle slinka ner i magen och påminna om en ljuvlig chokladkaka.

Vad det egentligen var:

- En grynig massa som smakade sur choklad. Det var ingen len pudding, det var snarare dåligt mixad keso smaksatt med billigt proteinpulver som stått lite för länge att det börjat surna.

Jag har aldrig behövt kämpa så hårt för att få i mig protein för mina gainz. Hade det inte varit för att det var det enda i matväg jag köpt så hade jag slängt den. Men jag fick pina i mig den för att slippa skämmas över att min mages hungriga valsång på bussen.

En liten sammanfattningv Budapest.

Bästa med Budapest: barerna/pubarna. Vi var in på The Sale Pub där allt är inrett med papper (väggar, golv och tak) och Szimpla Kert som jag berättade om tidigare. Och så här i efterhand ångarar jag att vi inte gick till fler då hela staden är fylld med spännande barer. Budapest by night var inte heller så tokigt.

Värsta med Budapest: det finns inte Uber. Visst, det finns taxi men då jag hatar det där stela ögonblicket när man ska betala och inte vet hur mycket man ska dricksa och sen sitter man där i baksätet som en mupp och läser på mynt och sedlar för att de dessutom har en ny valuta i vartenda jävla land. Ja, då är det inte så kul att åka taxi kan jag meddela.

Bästa jag stoppade i munnen i Budapest: vegansk burgare från en matvagn. Som ett fan av bleka degiga kanelbullar och tjock, klumpig och slemmig havregrynsgröt var dessa vegoburgare bland det bästa jag ätit.

Värsta jag stoppade i munnen i Budapest: strårom. Inte nog med att det smakar som svettigt anus (dock ej provat det så kan egentligen inte uttala mig) så fräter det sönder hela munnen och bränner i halsen hela vägen tills det är nere i magen. Och inte nog med det så varje gång man rapar kommer smaken av helvetet på jorden tillbaka. Aldrig igen.

Budapest, Europatrip

Jag klev upp vid nio en dag i Budapest efter en god natts sömn, sket i att sminka mig, gick omkring och fotade lite för att vid ett-tiden leta jag upp en restaurang för att äta lunch.

*Sätter mig vid ett bord och kyparen kommer med en meny och jag börjar läsa*

*Kyparen kommer tillbaka några minuter senare med ett annat papper i handen*

Han: vill du hellre ha frukostmenyn?

*Jag tittar frågande på honom*

Han: du har ett morgonansikte. Du ser lite trött ut. Vill du hellre beställa från frukostmenyn?

*Ger mig frukostmenyn och går därifrån*

Tack ":)"

Budapest, Europatrip

Efter drygt två veckor och fem länder kändes det skönt att få sätta sig på planet hem till Sverige igen. Nog för att jag älskar att resa och se nya platser och att leva utan bekymmer så måste jag ändå erkänna att inget slår att sova i sin egen säng och äta mat man är van vid att äta.

Men vägen till flygplanet var allt annat än trevlig. Jag vaknade efter en natt med väldigt lite och extremt dålig sömn. Mörkrädslan hade tagit över igen. Och med många timmars för lite sömn tyckte jag det var en bra idé att äta en halv förpackning sockerfylld fruktyoghurt och dricka två muggar kaffe till frukost (eftersom jag var för lat för att lämna lägenheten och det var det enda jag hade kvar i matväg). Det hela slutade med att jag på den proppfulla kvava bussen påväg till flygplatsen började kallsvettas och kände att "frukosten" snart skulle komma upp igen. När bussen stannade var jag först ut genom dörrarna och sprang till första bästa soptunna med folk stirrandes på mig. Och jag kan meddela att det inte finns något snyggt sätt att spy på i en soptunna ute på gatan.

Tårögd och likblek gick jag sedan in på flygplatsen och letade upp närmsta toalett där spenderade kommande timme (ja, jag var dessutom skittidig till flygplatsen) på toagolvet i hopp om att jag skulle sluta må illa. Det hjälpte lite så en timme senare klev jag upp därifrån, gick ut, hälsade på städerskan som mest troligt trodde att någon dött där inne där jag suttit, tvättade av mig lite och gick ut och köpte en chokladbar som svinäcklig. Oh well, illamåendet försvann i alla fall.

Efter det checkade jag in, gick genom säkerhetskontrollen och satte mig och väntade på boardingen. Det blev så småningom dags för boarding och jag väntade och väntade och väntade. Jag förstår inte hur folk kan vara så extremt seg på att kliva på ett plan! Liksom stå inte som ett jävla mähä mitt i gången och blockera, hur svårt kan det vara att flytta på sig!? Det hela slutade i alla fall med att vi missade avgångstiden och fick sitte på planet nästan en timme innan vi äntligen kunde lyfta.

På Arlanda väntade Simon som plockade upp mig och vi åkte till Uppsala där han och Lina bor. Vi åt thaimat och choklad och uppdaterade varandra om vad som hänt sen sist vi sågs innan det var dags att sova.

Budapest, Europatrip

Den trettonde var vi bakis och vandrade genom staden i strålande solsken och den fjortonde åkte Jonathan vidare och jag kände mig ensam för första gången på hela resan då jag inte bodde på hostel. Det är det jobbigaste med att resa ensam. Du hittar någon du trivs att hänga med. Ni umgås hela dagarna och upplever saker och platser du kanske aldrig kommer att uppleva igen. Och sen en dag är allt slut och ni reser vidare på varsitt håll för att göra samma sak igen med någon annan. Visst kommer man varandra olika nära men det är alltid en speciell känsla att säga hejdå till någon man varit så nära under en kort tid och som man inte vet om man någonsin kommer träffa igen. Fast det är även det som är charmen med det hela. Du träffar likasinnade från jordens alla hörn som mer än gärna delar med sig av sina reseberättelser.

Mer än så hände det egentligen inte. Vi besökte turistattraktioner, åt alldeles för mycket mat och bara njöt av värmen.

Budapest, Europatrip

Vaknade på morgonen i ett varmt Budapest alldeles genomblöt av svett. Hade jag feber? Hade jag drömt mardrömmar? Nope. Det fanns helt enkelt bara ett kontaktuttag bredvid sängen så jag fick välja mellan att sova med fläkten på eller att ladda telefonen. Tur jag kunde ta en lång skön dusch när jag vaknade i alla fall. Eller vänta. Nej, det kunde jag inte eftersom duschen liknade skolduscharna och man var tvungen att trycka på knappen gång på gång och sedan hoppas på att vattnet inte var iskallt. Och ni vet när man bestämt sig för att åka och bada och man vill raka benen innan? Mm, en timmes duschakrobatik senare var jag klar och resterande folk på rummet var lagom irriterade. Men mina ben var lena och fina.

Dagens nästa mission var att hitta en bikini då jag inte tagit med någon. Insåg att det var svårare än jag trott. Men till slut hittade jag en bikini på en underklädesaffär. Det var rea på alla badkläder i buktiken så jag tog första bästa som satt någorlunda bra och läste £23 på prislappen, lätt värt det tänkte jag och gick till kassan. 23000 huf hade det tydligen stått på prislappen. Då jag är för mesig för att säga att jag ångrade mig gick jag alltså ut därifrån med en helt okej-snygg bikini för nästan 800kr och inombords sprutade tårarna.

Då det är en grej att bada i varma pooler med mineralrikt vatten i Budapest övertalade Jonathan mig att vi skulle göra det. Som badkruka tog det emot men jag kände att efter att jag köpt bikinin för det priset hade jag inget val. Så vi badade i nästan fem timmar. Inte för att det var särskilt speciellt men jag fick i alla fall valuta för pengarna.

Efter badet checkade jag in på nästa boende (ja, det blir ett jäkla hoppande mellan boendena och man hinner knappt öppna väskan innan man måste packa ihop igen) som var ett billigt lägenhetshotell. Jag hade dock blivit uppgraderad utan kostnad och fick en tvårumslägenhet med två badrum, kök och vardagsrum. Jag klagar inte (förutom sista natten när jag skulle sova själv och var så rädd att jag vaknade cirka tusen gånger pga trodde det var någon i lägenheten).

När incheckningen var klar gick vi ut och åt vegoburgare och drack öl och vin. Och kvällen slutade på Szimpla Kert (sjukt häftig bar med allt och lite till (rekommenderas starkt!)) där vi drack drinkar, strårom, absint och tequila. Som tidigare stråromsoskuld ville jag avlida lite när oskulden togs (rekommenderas ej!).

Kvällen blev sen och dimmig (därav bilderna) men kul hade vi.

Europatrip, Wien, Bratislava, Budapest

Söndag morgon (10/9-17) var det dags att packa ihop igen. Jag checkade dock ut från hotell denna morgon och inte hostel. När man reser en del samlar man ihop poäng för varje hostel eller hotell man bokar och det utnyttjade jag natten mellan lördag och söndag. Jag kände att efter en vecka med dålig sömn förtjänade att sova på hotell. Men...då jag är mörkrädd vågade jag knappt sova. Så jag vaknade ju inte direkt utsövd.

Jag tog i alla fall mitt pick och pack och satte mig på tåget mot Bratislava. Då Bratislava bara ligger en timme från Wien kändes det värt att bocka av ännu ett land på listan när man ändå var i närheten. Tågresan dit kändes snarare som ett dygn än en timme. Paret som satt på sätena mittemot mig måste varit väldigt nykära. Och som typisk svensk blir man så klart väldigt obekväm i såna situationer. Kände lite för att fråga om jag skulle byta säte så de fick vara ifred och fullborda akten.

Lättad över att vara framme nästan sprang jag av tåget och satte fart ner mot centrum. Mitt första intryck av Bratislava var att allt var skitigt och väldigt nedgånget. Men ju närmare centrum jag kom desto mer positivt överraskad blev jag. Jag gick från att vilja åka därifrån på en gång till att faktiskt bli inspirerad till att fota. Det kanske inte är en stad man semestrar i i två veckor men väl värt ett besök över en dag om man är i närheten!

Väl på hostlet tvärdäckade jag och vaknar inte förrän två timmar senare, helt utmattad efter en natt på hotell. När jag vaknade insåg jag att det checkat in mer folk under tiden jag sovit och sängen bredvid min tillhörde en kille som kom att bli mitt sällskap resten av kvällen och nästan hela min vistelse i Budapest också. Vi kom bra överens från första stund. Han är en person som kan prata ihjäl en sten medan jag kan vara tyst i flera timmar. Så vi kompletterade varandra väldigt bra.

Dagen efter sa vi (jag och Jonathan som han heter) hejdå eftersom min buss gick några timmar tidigare än hans. Väl på bussen kom resans första regn. Lyckligtvis satt jag på bussen under hela skuren och när jag väl kom till Budapest var det strålande sol och nästan 30 grader varmt.

Inte för att jag hatar värme men när det är 30 grader varmt och man har alldeles för mycket kläder på sig, en ryggsäck som väger nästan 15 kilo på ryggen och man inser att Uber eller liknande inte existerar i Ungern och man bestämmer sig för att gå till hostlet eftersom "det inte ligger såååå långt bort" och visar sig ta över en timme så börjar jag faktiskt sakna Sverige och kylan lite. För att citera Jonathan: på din gravsten kommer det stå "she came, she lived, she sweated...". Japp.

På kvällen gjorde jag inte så jättemycket. Åt middag och gick och la mig typ.

Europatrip, Prag, Wien

Tordagen (7/9-17) packade jag ihop mina grejer och traskade iväg till busstationen som visade sig vara lite längre bort än jag trodde från början. Mina axlar tackade mig inte då jag inte riktigt hade hunnit lärt mig hur man använde en backpackerryggsäck på ett normalt sätt. Det visade sig vara handväskans fel att mina axlar ville dö. Oh well.

Bussturen tog omkring tre timmar och tog mig till Wien. På bussen träffade jag en kille från Florida som jag dagen efter mötte upp för att äntligen ta turistandet till en helt ny nivå och faktiskt följa med på en guidad rundtur. Sagt och gjort. Den var okej. Jag har lite lätta koncentrationssvårigheter ibland och behöver ofta fokusera för att hänga med. Speciellt när det känns som man är tillbaka i skolbänken. Vi flydde dock innan dricksdelen ägde rum så denna gratis rundtur blev gratis. Kalla mig snål men jag äter hellre falafel för pengarna.

Bästa med Wien: allt är så vackert! Det är rent, fräscht, folk är trevliga och shoppingen är grym! Och inte för att tala om graffitin nere vid kanalen. Det är första gången jag verkligen gillat en stad så mycket efter att bara varit där några dagar. Dock är det väldigt "turistigt" och det är en stad där människor med pengar åker för att gå på fina middagar följt av lite opera. Men jag älskade allt!

Sämsta med Wien: priset. Dock i svenska mått mätta är det inte dyrt egentligen. Och sen som backpackare med skitiga sneakers, T-shirt och trasiga jeans kände man sig lite som en uteliggare bland alla klackskorsbärande klänningskvinnor och kostymnissar med skinande finskor.

Bästa jag stoppade i munnen i Wien: hittade Biscoff biscuit spread i en matbutik. För att sammanfatta detta mirakel så är det som nutella fast baserat på kakor istället (biscoff-kakor. Ni vet såna där ljusbruna avlånga med texten Lotus på. Riktiga farmorkakor). Alltså vill ni någonsin överraska mig så ge mig det. Helst i överflöd.

Värsta jag stoppade i munnen i Wien: äpplena i butiken jag handlade på såldes bara i 4-pack. Pink lady-äpplen som uppenbarligen inte plockats när det var högsäsong. Jag fick en fixidé och åt upp alla på en gång. Det var en sådär bra idé. Kan meddela att min mage hatade mig ganska brutalt efteråt.