Hejhej! Vilken dag det var igår, reste verkligen hela dagen! Tror att vi kom fram till Dorsett, hotellet runt halv 2 på natten i Kuala lumpur. Så då var det bara marsch i säng.

Efter vi hade ätit frukost idag bestämde vi oss för att gå runt en sväng. Tycker staden verkar vara jättemysig hittills av det vi sett! Inte lika som London eller New York, men helt okej-mysig.

Blev nästan hela dagen inne på ett mall som jag inte kommer ihåg vad det hette haha
Var inne på Tiffanys och köpte ett så fint halsband som jag är så kär i så❤️

Och för första gången har vi fått julkänsla i år! Inne på mallet var det massa pynt och julmusik som spelades, mysigt men lite skumt haha

Nu lämnar jag Indonesien för den här gången! Det har verkligen varit såå lärorikt och spännande på massa olika sätt!

Idag åker vi fram och tillbaka från olika flygplatser pga att samma strul som för några dagar sedan med att ta sig från Lombok till Labuan Bajo och nu åt andra hållet. Vart vi förhoppningsvis slutar idag är i Malaysia där vi kommer vara till den 7 December. Därefter åker jag hem till Sverige igen och Theo åker tillbaka till sin släkt i Jakarta ett litet tag. Känns både skönt att få komma hem men samtidigt skulle jag lätt kunna stanna på så många ställen av dom vi varit på❤️

Sjukt att det redan är December! Kan inte förstå att tiden går så fort!
Dom senaste dagarna har vi bott på La Pirate Bajo i Labuan Bajo som är en liten stad eller by i Flores. Själva grejen med att vi åkte hit var för att vi skulle till Komodoön och träffa Komodoödlorna och även åka till en rosa strand som finns på den ön. Men såklart får jag mens, sämsta tiden helt klart! Jag har läst en del på nätet och hört att tydligen kan det vara rätt farligt att åka dit när man har mens för Komodosarna har sjukt bra luktsinne och kan känna blodlukten på en radie på (5km?) och gå till attack. Så det vore både farligt för mig och för dom andra i turistgruppen.

Jag frågade en man som sa att han var guid om det verkligen var en ökad risk att åka dit eller inte, och han svarade att jag kunde åka dit för guiderna har en pinne med spikar på som Komodosarna blir rädda för. Har lite svårt att tro på det men när jag frågade en kvinna här på hotellet sa hon att hon själv åkt iväg till Komodoön under sin mens, så idag åkte vi dit! Har alltså överlevt!

Vi åkte en dagstur med två andra par. Först till Rinca, en Komodoö och såg en massa Komodosar. Dom låg och sov mitt på dagen då det är sjukt varmt men visst blev man rädd när en hane kan bli 3 meter lång!! Var så rädd!

Efter hikingen åkte vi och snorklade, badade med en sköldpadda idag igen. Vattnet var helt klart och turkost! Såg koraller och fiskar och det var så fint.

Igår när vi åkte paddleboard såg vi några stora sköldpaddor! Det är verkligen så häftigt hur nära stranden dom simmar!

Efter det var det lite strul med färden till Labuan Bajo som vi skulle åka till dagen efter. Det var mycket krångligare och skulle ta ca 2 dagar att ta sig dit med båt... Tillslut fick vi till det men det tog tid. På kvällen var vi och åt vid matmarknaden och gick sedan till ett ställe som hette Lava för att träffa en gammal kompis till Theo som jobbar som dykinstruktör där på Gili T.

Glad advent alla där hemma!

Idag har vi tagit det lugnt och badat i poolen vid vår bungalow som för övrigt var varmare än luften! Jätteskönt om ni frågar mig! Känner mig fortfarande rätt förkyld så hade ingen brådska att hitta på något. Först när vi skulle äta sen lunch gick vi in till centrum av Gili T. Där åt vi på ett mysigt vegetariskt ställe (finns många sånna här) och nu sitter jag och väntar på Theo som tar en massage medan jag gjorde shellac på naglarna. Har saknat nagellack endel haha

När Theo är klar ska vi käka middag på en matmarknad som finns här på ön som ska vara bra!

Det kan vara rätt mycket skräp på vissa ställen här i Indonesien och vägarna här på Gili T är lika som på Gili Air. För det finns bara häst och cyklar som färdmedel. Supermysigt!

Hallå där! Nu var det ett tag sen jag skrev här, men har dragit på mig en jobbig förkylning igen och sen är dagarna här ganska lika varandra så det skulle bara bli upprepning om jag skrev varje dag. Har haft det så lugnt och skönt dom här 1,5 veckorna på Gili Air. Känner verkligen inte för att åka härifrån, skulle som sagt kunna tänka mig att bo här!

Imorgon åker vi vidare till nästa Giliö, Trawangan, den ön som ska vara mer festö. Vi åker dock inte dit för att festa utan mer för att Gili Meno (som vi tänkte åka till först) inte hade något hotell som vi kände att vi ville bo på. Stränderna på Gili T ska iaf vara dom bästa av alla dom här 3 öarna! Ska bli så härligt!

I morse var vi ute och snorklade, jag hoppades på att få se sköldpaddor för det ska tydligen vara mycket på det stället vi åkte till. Och så rätt som det är kommer en rätt stor sköldpadda simmande! Bästa på hela dagen❤️

Jag älskar den här ön så mycket så jag skulle lätt kunna flytta hit! Känner mig så glad här och det är en sån lugn och bra stämning över hela ön. Världens lilla paradisställe! Alla små vägar, warunger och coffeeshops, stranden runt hela ön, alla gulliga människor som bor här, vädret ja allt gör det så bra.

Eftersom jag har blivit helt förtrollad så förlängde vi vårt hotell till lördag istället för imorgon, tisdag. Och det känns så rätt och bra!

I eftermiddag ska vi på yoga på ett ställe som heter H2O yoga, får se hur det är!

Första kvällen vi var här åt vi på en pizzeria som en italiensk kvinna (och hennes man?) har öppnat. Vi läste på tripadvisor att folk som ätit där tyckte att pizzan var den godaste dom någonsin ätit, så vi var helt klart tvungna att testa!

Och min margarita med ställets specialsås var vääldigt god! Kanske inte bästa jag någonsin testat men iaf top 5. Så ikväll gick vi tillbaka dit och nu blir det filmkväll. Man kan låna filmer från hotellet här så varje kväll är filmkväll haha

Vaknade i morse och mådde så mycket bättre än igår, kände mig så glad! Vet inte riktigt vad det är men har känt så hela dagen.

Gili Air är som sagt en jättegullig liten ö med korallblått vatten och näst intill vit sand. Det finns inga bilar här så vill man ta sig runt är det med cykel eller häst och vagn! Så mycket myskänsla!

Hotellet vi bor på har sin resturang vid stranden så gick dit och åt en supermumsig frukost och har efter det bara latar oss på stranden idag, badat och solat en massa.

Snart så ska vi iväg och äta middag, får se vad vi hittar för ställe! Tror vi ska gå runt och försöka lokalisera oss lite grann. Sen ska vi se film på hotellet haha. Finns en dvd-spelare på rummet och en massa filmer man kan låna så ska se Dracula untold ikväll.

Hallå! Måste skriva lite mer om gårdagen, efter några timmar vid poolen så drog vi iväg för att träffa en gammal kompis till Theos pappa. Kompisen, Bob, visste inte att Theo fanns och hade inte pratat med Theos pappa på nästan 20 år, så när han fick prata i telefon med honom såg han så himla lycklig ut!

Det visade sig att Bob var chefen över ett vattenfall som vi tänkt åka till men inte haft tid så när han frågade om vi ville dit sa vi såklart ja!

Det var flera vattenfall med kallt blått vatten som såg helt magiskt ut. Men när Bob berättade att folk brukar hoppa i från ca 15m ner från vattenfallet blev jag lite darrig på benen. Tydligen kunde man också åka rutchkana ner för vattenfallet också, såg sjukt coolt ut men det blev miniglid för mig. Får ge mig på ett större nästa gång jag är här!

Sen på kvällen när vi åt på en warung (resturang) kom en kille som jobbade där fram och frågade om vi ville med till hans farbror som var konstnär efter vi ätit. Jättekul att han ville ta med oss för konstnären, Made Ariana var så otroligt duktig! Han höll mest på med Akrylmålningar men gjorde även möbler av återvunnet teakträ. Fastnade för en speciell tavla, Yoga hette den, men det skulle vara så svårt att klämma ner en stor tavla i ryggsäcken haha

Nu är vi framme på Gili Air och bor på Scallywags smugglers. Supermysigt hotell och supermysig ö! Hann dock bara käka lunch innan regnet kom men nästan lite tur det för jag har sån sjuk huvudvärk så ska bara vila nu i några timmar. Kram på er❤️