Eftersom jag inte har mer än 3 lediga dagar i sommar så försöker jag passa på att ta vara på helgerna, så i söndags rullade jag mamma och pappa bilen mot Gränna.

Vi började med att åka över till Visingsö, tog direkt en tur med remmalaget, kollade på en runin och tog sedan en fika på ett supermysigt fik innan vi åkte över till Gränna. Väl framme i Gränna spatserade vi runt i lite affärer och köpte självklart med oss lite polkagrisar innan vi avrundade besökte med en glass.

Slutade sedan dagen med middag på piren i Jönköping. En supermysig söndag helt enkelt!

Sen senast jag skrev har jag haft taco mys med Ellen och Ronja, fixat inför mammas fest, arrangerat/varit på mammas 50-års fest, tränat och idag har jag jobbat, tränat, gått runt Grunnen med mamma och avslutat med grillat hos mormor och morfar.

Har hunnit med en hel del de senaste 6 dagarna helt enkelt. Imorgon och 9 dagar efter det väntas det jobb, så det är bara att köra på innan Håkan/Gbg helgen väntar på mig!!!

Igår jobbade jag 7-17:30 och därefter snörade jag på mig löparskorna för första gången på över tre månader. Sprang ut till Altona så det blev ingen lång runda men skönt att bara röra lite på sig.

Väl ute i Altona smaskade vi i oss lite hamburgare med mormor och morfar. Älskar verkligen det stället, det infinner sig alltid ett lugn i mig när jag är där ute, allt är sig likt och man kan bara vara. Så himla skönt.

Idag tog jag sovmorgon och begav mig efter lite frukost iväg till gymmet och körde ben/rumpa vilket förmodligen kommer kännas rätt rejält imorgon... Cyklade sedan hem, lagade mat, fixade med lite grejer och vid 16 cyklade jag iväg till jobbet för att jobba stängning.

Avslutade kvällen med att åka hem till mormor och morfar en sväng och käka lite kvällsmat. Nu ligger jag nerbäddad i sängen och ska försöka ladda inför morgondagens jobbpass 7-16.

Efter jobbet i fredags mötte jag upp Lovisa för lite AW på PM. När vi suttit där runt en timme uträttad vi lite ärende och åkte sedan hem till Lovisa, fixade mat och gjorde iordning oss för partaj hos Oscar. Tanken var att vi skulle gå ut men var inte så sugen på det så blev att jag, Ida och Wille besökte den nya öl puben vilket var super trevligt!

I lördags var jag väldigt trött och gjorde inte så mycket mer än kollade på ESC och i söndags jobbade jag.

Igår var jag ledig och startade dagen med ett träningspass följt av massage sedan hem och stor städa rummet för att avsluta kvällen med middag på Cava med mina fina tjejer.

Tredje och sista hela dagen i Prag startade vi med frukost på hotellet innan vi begav oss ut på upptäcksfärd.

Först gick vi för att se det dansade huset och därefter bestämde vi oss för att gå upp till Petrin Tower, vilket var svettigt men helt klart värt det för det var fantastisk utsikt. Käkade varsin glass för att släcka törsten och vandrade sedan ner igen och såg en massa fina saker på vägen.

Strosade sedan runt i gamla stan ett tag innan vi åkte en båttur och avslutade sedan kvällen med trerätters på en fantastisk restaurang vid vattnet och karlsbron.

Söndagen var resdag vilket innebar att vi endast hann äta frukost innan det bar av hemåt.

En hel mysig helg i Prag helt enkelt!

Vid 7 tiden igår var det dags att utföra mammas 50-års present, nämligen en weekend till Prag med hela familjen.

Landade på hotellet runt fyra tiden och begav oss då ut för att utforska området där vi bor. Gick först till torget, kollade på det astronomiska huset samt alla vackra byggnader tills vi blev riktigt hungriga och slog oss ner på en pizza/pasta restaurang.

Efter vi fått i oss lite mat gick vi vidare mot Karlsbron, över den och sedan tillbaka igen för att avrunda kvällen med lite thai massage.

Dagens äventyr har bestått av en låååång rundtur (5 h) genom hela gamla staden. Väldigt duktig guide, samt givande och bra rundvandring, men liiiite lång för min smak.

Vi var alla ganska trötta efter denna vandring och bestämde oss för att käka lite så slog oss ner på en mysig uteservering, där jag smaskade i mig en hamburgare som var sjukt god!!!

Efter vi hade stillat humöret och magen med lite mag bestämde jag och mamma oss för att gå på en konsert med klassisk musik (väldigt populärt här) så vid 8 tiden slog vi oss ner i en magnifik kyrka och avnjöt lite klassisk musik. Intressant att lyssna på men en timme var lagom för hade inte orkar mer. Tur pappa inte gick för då hade han somnat på en sekund. Haha. Mamma sa till och med att han inte fick följa med för att hon inte ville ha med sig någon som skulle sova sig igenom konserten...

Befinner mig för nuvarande nere i Lund hos Pernilla, då jag och Manda bestämde oss för att åka hit och fira Valborg vilket visade sig vara ett mycket bra beslut.

Anlände runt 11 tiden igår och gick du raka vägen till Stadsparken, så härlig stämning. Kändes mer eller mindre som man var på festival. Verkligen trevligt!

Drog sedan hem till Pernilla, köpte mat och fixade oss innan vi begav oss för att hänga med Jack, som jag träffade i Asien, samt hans kompisar. Därifrån gick vi sedan vidare till en hemmafest och kvällen slutade med att vi hamnade på en gårdsfest mitt i stan. Verkligen trevligt Valborgsfirande!

Är sjukt trött idag men när Pernilla kommer hem från jobbet ska vi försöka hitta på något, men blir nog en liten powernap nu så man orkar med resten av dagen.

Koh Phangan

RESA DIT: Koh Phangan ligger på den sydöstra delen av Thailand (andra sidan) vilket innebar att vi hade en ganska lång resa framför oss då vi skulle resa från ena sidan till andra sidan. Den totala resetiden var runt 9 timmar och då fick vi åka båt, buss och sedan båt igen. När vi anlände till hamnen på kvällen var första missionet att hitta våra väskor då de bara slängde ut flera hundra väskor på piren och det var mörkt ute vilket inte gjorde det speciellt lätt att hitta sin väska bland folkmyllret. KOSTNAD: 150 kr

När vi väl fick våra väskor tog vi en taxi som skulle ta oss til vårt hostel. Taxi chauffören lyssnade dock inte på vad vi sa att vi skulle och fick därför åka runt i ca 40 minuter för att slutligen anlända till vårt hostel. Hade max tagit oss 5 minuter om han körde rätt från början, så det är vktigt att vara EXTREMT övertydlig när man berättar vart man ska.

BOENDE: Mushroom hostel och Koh Phangan Guesthouse var de två ställerna vi bodde på. Mushroom var verkligen inte speciellt, som vilket hostel som helst men med extremt hårda sängar, hade helt klart varit skönare att ligga på golvet och sova. Guesthouset vi bodde på var jättemysigt och personalen var väligt trevliga. Hade helt klart valt gästhuset över mushroom alla dagar i veckan. Vårt boende låg väldgit nära hamnen men vill man bo nära fullmoon beach (Haan Rid Beach), får man bo ca 20 minuter ifrån hamnen.

ATT GÖRA: De flesta människor liksom vi åker till Koh Phangan för en sak: Full Moon Partyt, Dock fick vi aldrig uppleva full moon då jag återigen hamnade på sjukhus dagen innan fullmoon... Förutom full moon finns det såklart sol och bad möjligheter dock inte lika fin/mysig som på de andra öarna.

Det finns även möjlighet att testa zipline, rida på elefanter, pilbåge skjutning, snorkling samt hyra mopeder och utforska ön. Om man vill se solnedgången på ett fint/bra ställe rekomenderar jag Amsterdam Bar som är en bar som ligger på en kulle med utsikt över havet. Det är verkligen supermysigt och de arrangerar även poolpartyn där.

För mig var inte denna ö någon speciellt och inget jag vill åka tillbaka till, det var inte samma härliga atmosfär som det var på de andra öarna vi besökte i thailand, därför får denna ö inte högt betyg av mig.

BETYG: 2/5 7 eleven toasts

Koh Tao

RESA DIT: Koh Tao ligger granne till Koh Phangan vilket gjorde det väldigt smidigt för oss att resa dit. Sammanlagt tog resan runt 2 timmar och kostade oss runt 150 kr.

BOENDE: Vi hade inte bokat något boende i förväg på Koh Tao för vi tänkte att det kommer inte vara några problem att hitta ett hostel att bo på, men ack så fel vi hade. Vi gick runt en stund och letade efter hostel men antingen var det för dyrt, eller fullt... Så vi checkade istället ini en bungalow som var toppen, fräsch, lagom stort, nära till stranden och nöjen samt super trevlig personal och ett poolområde. Kostnaden för Bungalow låg runt 375 bath/natt.

ATT GÖRA: Vi anlände till Koh Tao på förmiddagen och hade därför hela första dagen på oss att utforska så vi mötte upp våra brittiska vänner som vi träffat på Phi Phi och bestämde oss för att hyra en båt för att åka till ön Naung Yaung som låg ca 10-15 minuter ifrån Sairee Beach.

Ön var super liten men fantastiskt vacker! En perfekt ö för att sola, bada samt snorkla. Vi bestämde oss även för att gå till ön:s viewpoint vilket var sjukt svettigt och några minuters väntan på men helt klart värt det när man kom upp till toppen och fick se ut över hela ön.

Att ta sig runt på Koh Tao gör man enklast och billigast genom att hyra en moped vilket kostar runt 200 bath per dag, men går säkert få billigare om man vill hyra mer än en dag. Mopederna tog oss bland annat till en minigolfbana, samt till Freedom Beach, där vi bestämde oss för att bestiga ännu ett "berg" för att få se John Suawk viewpoint, denna viewpoint är ganska jobbig att ta sig upp för men väldigt vacker när man väl kommer upp, man ser mer eller mindre hela ön. En annan viewpoint som vi bestämde oss för att besöka var Mango Bay, det var fint och mysigt när man väl kom upp men vägen upp dit var den brantaste och värsta jag någonsin åkt på. Höll på att skita ner mig, tänkte "jag kommer dö" hela vägen upp och hela vägen ner.

Förutom att besöka en massa stränder och viewpoints testade vi även utelivet genom att vara med i Pub Crawl, vilket innebar att vi gick till tre olika barer, samt ladyshow (HUR KUL?!?!) och slutligen samlades alla på ett dansställe. Det bästa av allt denna kväll måste dock varit livemusik, älskar verkligen livemusik stämmingen, alla sjunger och dansar som en enda stor kör. UNDERBART.

Förutom pubcrawl var vi även ute en kväll på stranden, kommer inte ihåg vad stället hette men det var väldigt bra musik, sköna människor, bra underhållning på stranden samt GRATIS mat!!!

Sista dagen på Koh Tao åkte jag och mirella runt på våra mopeder försökte utforska så mycket som möjligt samt tog massage som inte kostade mer än 40 kr. Helt sjukt vad billigt det är med massage i Thailand, och thaimassagen är verkligen helt underbar, det gör så fruktansvärt ont samtidgt som det är sjukt skönt. Hatkärlek helt enkelt.

ATT TÄNKA PÅ: Koh Tao skall vara ett av det bästa platser att dyka och snorkla på, så kommer man hit är detta nästan ett måste!

BETYG: Koh Tao var helt i min smak därför ger jag den 4,5/5 7eleven toasts

Bild 1: Fyra i rad med världens härligaste thailändare som jobbade på Lotus (de som hyrde ut bungalows)   Bild 2: John Suawk Viewpoint med Emily och Jack. Bild 3, 4: Freedom beach Bild 5: Sairee Beach Bild 6: Mango Bay viewpoint. De sista bilderna efter minigolften och mopedbilden är från Naung Yaun

KOH LIPE.

Koh Lipe var vårt första stop i Thailand och ett av de ställerna jag gillade mest.

RESA DIT: Vi reste till Koh lipe från ön Langkawi i Malaysia, resan tog nog sammanlagt 2,5-3 timmar med buss och båt exlusive väntan på båten. Om man skulle resa från Phuket till Koh Lipe kan jag tänkta mig att det tar ca 8-9 timmar, då Koh Lipe är en av de öar som ligger långt ner.

BOENDE: Vi bodde på ett hostel som hette Shanti Hostel. Det var ett ganska litet hostel som utan aircon (men med fläkt) vilket ledde till att man svettades sönder mer eller mindre hela nätterna. Annars var det är trevligt hostel som låg 5 minuter ifrån stranden. (Sunset Beach) Vi betalade nog runt 100 kr för en natt men jag kan tänka mig att man kunde hitta en bungalow för några kronor mer.

ATT GÖRA: Vi gjorde egentligen inte så mycket mer än solade och badade på denna ön. Det är en väldigt liten, lugn men mysig ö som nog mest är känt för sina fina stränder och klara vatten. Det finns liksom på alla andra öar att åka på olika turer till olika öar och platser samt dykning och snorkling. Kvällarna på Koh Lipe är också väldigt lugna, vi ägnade oss åt att äta mat och hänga på hostelet under kvällstid. Finns även väldigt mycket bra shopping, mysiga affärer och MASSOR av massage ställen.

ATT TÄNKA PÅ: Om man reser från Langkawi eller annan ö dvs att man kommer med båt och man äger ett svenskt pass, måste man tänka på att man bara får stanna i Thai i 14 dagar. VI visste inte detta så vi fick betala 1000 bath för att vi stannade två dagar längre än vad vi egentligen fick.

BETYG: Koh Lipe får 5/5 7 eleven toasts av mig. THIS IS HEAVEN ON EARTH.

PHI PHI.

RESA DIT: Phi Phi öarna var vårt andra stop i Thailand. Resan dit tog 7-8 timmar med båt vilket inte alls var speciellt farligt då vi la oss uppe på båten och solade mer eller mindre hela resan. Har för mig att resan kostade runt 1500 baht vilket är ca 300 kronor.

BOENDE: Här bodde vi på två olika hostels som låg på stranden, Stones och Blanco Bar. Tror vi betalade 100-120 men man kan få betydligt billigare hostel om man inte väljer att bo på stranden. Om man väljer att bo på stranden får man räkna med att det kommer att festas långt in på natten. Skulle dock rekomendera Blanco Bar framför Stones för deras sängar var verkligen stenar...

ATT GÖRA: Phi Phi är nog den ön där det är svårast att undvika fest, för varje kväll är det fest på stranden liksom på gatorna. Samtidigt som det är roligt så blir man ganska mätt på det ganska fort, men stämningen är verkligen fantastisk och man träffar så mycket människor. Varje kväll är det även thai-boxning som man kan gå och kolla på, men man kan även själv köra en match om man känner sig manad.

Förutom fest, sol och bad så finns det även på denna ö tillfälle för att göra utflykter. Vi hyrde en båt med några britter en dag och den tog oss til Monkey Beach, Maya Bay (jätte fin strand som ligger som i en vik där många snorklar, solar och badar) samt ett ställe för mer bad och snorkling. Det var väldigt vackert.

Vi bestämder oss även en kväll för att gå upp till viewpointen, se dock till att ta rätt väg då vi tog den långa vägen missade vi solnedgången med fem minuter...

BETYG: 3,5/5 7 eleven toasts. EN Ö FÖR FESTSUGNA

BILDER, 1, 2 Monkey Beach. 3, 4 Maya Bay. 5, 6 Bad stop. 8 - Boxning 9 - Viewpoint.

Det har redan gått över tre veckor sedan vi landade i Köpenhamn och jag har redan kommit in i vardagsrutinerna igen. Hur som haver så har vi haft en fantastisk resa trots diverse sjukhusbesök och sjukdomar.

Denna resa har öppnat en ny värld för mig och lärt mig saker om världen men även om mig själv. Att göra en resa likt denna är något jag rekomenderar alla att göra, för det är verkligen något speciellt med att vakna upp varje dag och inte ha någon aning om vad dagen kommer att bjuda på och vilka människor du kommer att stöta på.

Hur som haver så tänkte jag göra en liten summering om varje land vi besökte och jag tänkte börja där vi avslutade - Thailand.