Efter tre härliga och välbehövliga dagar med Pernilla i Stockholm och Umeå följt av två dagar hos Carro (äntligen!!!) i Uppsala lämnade Carro av mig på Arlanda 05:00.

Incheckningen gick super smidigt och därefter åt jag frukost innan jag klev på flyget som skulle ta mig till Alicante för fem dagar av sol, mat och vila.. trodde jag.

Ibland blir inte saker som man tänkt sig, men istället hundra gånger bättre.

Solen har lyst med sin frånvaro och lika så sömnen, men jag känner mig ändå så fylld på energi då jag fått träffa så många underbara människor under bara dessa fem dagar här.

Vi har besök borgen, varit på stranden, druckit kaffe i regnet, shoppat, förtärt både riktigt god och mindre god paella, sprungit hem skrattandes, barfota i världens regn/åskoväder, druckit sangria, haft fest på stranden, äntligen fått en dag i solen OCH inte att förglömma - lyssnat på underbar musik från människorna på hostelet. Helt klart ett av de bättre hostels jag bott på, fräsch, tyst på nätterna, urtrevlig personal samt kvällarna. De har varit underbara. Att bara få sitta ett gäng och lyssna på när några spelar lite goa låtar på gitarr, trummor och inte att förglömma - denna underbara panflöjt, är helt kär i ljudet som kommer ur den. Fantastiskt!

Jag är så glad att jag valde detta boende och så tacksam för alla fina människor jag träffat som gjort denna veckan till en underbar sådan.

Imorgon flyger jag hem, men inte förens på kvällen så jag hoppas på en till dag i solen innan det är dags att inta höstmode.

Förra veckan jobbade jag mina sista dagar i hemtjänsten, iallfall för den här sommaren, är väldigt glad att jag valde att pröva på att jobba inom vården för det har verkligen varit lärorikt och mestadels även roligt.

Bosatte mig även i Altona större delen av veckan då mina kusiner var hemma i småland. Altona är mormors barndomshem och är en plats där jag känner ett inre lugn likt ingen annan plats på jorden. Det spelar ingen roll hur stressad jag är eller hur mycket jag har att göra, för när jag kommer dit är jag allitd lugn. Jag skulle kunna skriva en hel avhandling om vad jag känner för denna plats, men jag sparar det till en annan gång.

Under lördagen var det dags för den traditionella släktträffen som hålls vart annat år, och som vanligt började den med att vi träffades på kyrkogården för att tillsammans minnas de släktingar som inte längre finns med oss. Därefter for vi alla till Altona där lekar, mat, sju sorters kakor, minnen från förr och filmvisning stod på schemat.

Filmen var någon form av "dokumentär" som hembygdsföreningen gjort om mina gamelmorfar Emil. Det var så fint att få se filmen på Emil då jag aldrig själv fick möjligheten att träffa varken Emil eller Anna då de dog flera år innan jag föddes. Men ibland känns det som jag känner dem ändå, eftersom jag fått höra så många historier och anekdoter om dem och hur de var och vad de gjorde. Trots att jag aldrig träffat dem så vet jag att de var två fantastiska personer som har format nio ungar som i sin tur har format barn och barnbarn, barn barn barns samt barn barn barn barns till de individer de är idag och jag är så glad att jag får vara en del av "altonasläkten".

I söndags hade jag och mamma bestämt oss för att åka på loppisrunda och när vi snurrat runt på lite loppisar hämtade vi upp pappa och åkte sedan och åt middag på cafet i möcklehult.

Denna vecka har jag börjat jobba på lassarettet igen, stressat sönder över att jag haft så mycket att göra innan jag åker iväg på semester, varit hos Fanney och ätit takos,, ätit på pinchos med Pernilla och Paula samt haft förfest hos Mella och Simon, gått ut på grace och tidigt insett att det inte alls var roligt och därför sprungit hem i ösregnet för att sedan somna gott på soffan med regnet smattrandes emot rutan.

Avslutade veckan med ett jobbpass på Asa och kom hem dötrött och sov sedan i nästan två timmar.

Nu ska jag ringa mormor och därefter fixa något kvällskäk samt kolla över min packing, då jag tar semester om två dagar.

Vaknade vid nio tiden efter nästan 10 timmars sömn och kände att jag skulle kunna sovit i 10 timmar till. Jag känner mig faktiskt helt slut efter denna sommar och med tanke på att jag inte haft någon ledighet så är det kanske inte så konstigt att jag är så trött.

MEEEEN om två veckor idag befinner jag mig påväg upp till Umeå med Pernilla vilket ska bli så roligt, så de är bara att kämpa på de sista arbetsdagarna nu innan jag får lite ledigt.

Gårdagen spenderade jag på jobbet från 7-14, därefter hämtade jag upp Pernilla och vi begav oss till gymmet för att kötta av ett gött benpass. Vi sågs sen återigen hemma hos mig för mellis och bokning av tåg/flyg så nu är nästan allt bokat inför Umeå vilket känns så skönt, blir stressad av att inte ha allt under kontroll.

I skrivande stund sitter jag och äter frukost och ska pricka av lite saker på min "att göra lista", därefter hade jag tänkt ringa mormor och morfar och se vad de hittar på idag.

12:e
Ännu en fantastisk "bröd med marmelad frukost" (ja, jag är trött på vitt bröd och marmelad) innan det bar av till vassöarna.

Vi blev upphämtade på "cyklar" på hotellet som tog oss till hamnen och därifrån tog vi en båt till "vassöarna" som är precis vad det låter som. Öar som är byggda på vass där människor bor.

Vi fick lära oss om deras historia, samt om hur de byggde vassöarna, vi fick bland annat reda på att en ö endast håller i 20 år, sen måste man bygga en ny och flytta från ön.

De gav oss även en rundtur i deras vassbåt, vi fick kolla hur de bodde samt möjligheten att köpa souvenirer.

När vi kom tillbaka från vår tur rullade bussen vidare emot Cusco. Dock körde vi inte hela vägen utan stannade ca 3 timmar from Cusco där vi slog läger för natten.

13:e
Bussdag - Cusco - Kollade staden - Info - Restaurang

14:e
Startade dagen med ett träningspass, gick sedan på en gratis tur med guide i Cusco.

Därefter satte vi oss på ett Café, gick till marknaden, fick massage åt middag och kollade sedan på en film innan vi somnade.

15:e
Klockan ringde vid 6 och då var det dags att gå upp för att börja Inka jungle trekingen emot Macchu Picchu. Vi åt frukost, packade det sista och väntade sedan på vår guide som skulle plocka upp oss vid 7 tiden.

Tjugo över sju satt vi alla i bussen och då bar det iväg.

Vi åkte i ca 2 timmar för att komma till högre höjder där vi skulle göra vår första "gren" - cykling.

Det var kallt och mulet på 4600 m.ö.h men ju längre ner vi kom desto varmare blev det och även jag blev varm i kläderna då jag i början tyckte att det gick väldigt fort i kurvorna. Men efter ett tag släppte rädslan och jag hade riktigt roligt, samtidigt som det var SÅ vackert att cykla genom det vackra landskapen med gröna höga berg och vatten som ringlade sig emellan dem.

Efter 2-3 timmar var vi nere i en by där vi tog bussen till byn Santa Maria dör vi skulle sova. När vi anlände till byn gick vi först till en restaurang och fick trerätters och därefter tänkte jag, Lisa och Måns att vi ville steka lite i solen och eftersom det inte fanns något stort utbud av stränder slog vi oss ner på en basketplan och lapade lite sol i någon timme. Därefter var det träning som gällde, jag och Måns har nämligen bestämt att vi ska börja träna nu eftersom det inte är många veckor tills vi åker hem. Vi har därför laddar ner en app med 15 minuters all round träning och det är betydligt mycket jobbigare än vad man kan tro.

Efter 15 minuter var jag, Lisa och Måns helt genomsvettiga och våra grannar trodde att vi skulle riva hela stället så som vi hoppade och hade oss. Att träna på ett hostel är inte det smidigaste vill jag lova.

När träningen och duschning var avklarade låg vi och snackade innan det var dags för middag och därefter läggdags.

16:e
Vilken fantastisk men också jobbig dag vi har haft idag.

Startade morgonen med en ovanligt god frukost, bröd, pannkakor och fruktsallad.

Vid sju började vi vandringen emot Santa Teresa. Till en början var det hyfsat lugn vandring men efter en timme började den tuffa biten. Uppåt. Det var extremt jobbigt att gå upp utan att se ett slut men när vi väl kom upp fick vi se magiska landskap. Peru är verkligen SÅ vackert.

Vi stannade vid ett par tillfällen för att vila samt ta foton. Vid ett ställe stannade vi även för att få smaka på olika frukter och drycker som var speciella för Peru.

Runt 2 tiden var det lunch och vi fick trerätters med en fantastisk guacamole till förrätt. När vi hade ätit klart la vi oss alla i varsin hängmatta och tog siesta. Kan säga att det var magiskt att läggs sig i hängmattan när man gått sedan klockan 7 på morgonen.

Efter lunch vandrade vi vidare och naturen fortsatte att bjuda på fantastiska landskap och vyer.

När vi vandrar i ett par timmar kom vi till en "linbana" som vi skulle ta för att kunna korsa vattnet. Det var nog en av de osäkraste linbanorna då man endast satt i en liten "korg", men roligt var det.

Vi vandrade ytterligare någon halvtimme, timme innan vu anlände till de varma källorna!!! Var helt underbart att krypa ner i varma källor och se ut över det vackra landskapet efter en hel dag med vandring. (ej att glömma var ju att jag, Oskar, angelin, Lisa och Måns var så duktiga att vi körde mitt och Måns träningspass innan vi hoppade ner i källorna- kan säga att det var en stor publik som förmodligen tyckte att vi var dumma i huvudet som tränade efter en hel dags vandring)

Runt 7 tiden blev vi upphämtade och körda till byn där vi åt ännu en trerätters innan vi gick och la oss.

17:e
Ännu en tidig morgon och ännu en fantastisk god frukost.

Efter frukost blev vi upphämtade och körda till Sydamerikas längsta zipline. (Längsta banan var 1km) Vi gick igenom säkerheten och hur man skulle göra och därefter bar det av till första linbanan. Sammanlagt var det fem banor och alla var så sjukt roliga!!! Helt klart en av höjdpunkterna på denna resan!!!

När vi hade zippat var det dags för vandring igen. Idag vandrade vi jämte järnvägsspåret och efter 1,5 timme stannade vi för lunch och därefter var det ytterligare 1,5 timme tills vi äntligen var framme i Macchu Picchu Pueblo. På hotellet träffade vi gänget som hade tagit tåget och vi bestämde oss för att leta upp ett ställe där vi kunde äta glass.

Därefter tog jag, Måns och Lisorna en riktigt skön massage innan vi gick tillbaka till hotellet, bytte om och gick därefter till middagsstället.

Runt 20 tiden när vi hade ätit upp gick vi tillbaka till hotellet och la oss för att ladda batterierna inför morgondagen.

18:e
Vaknade upp 03:50 till regnet som smattrade mot fönsterrutorna och tänkte att detta kommer bli en blöt dag på Macchu Picchu.

Svirade om till varma kläder och regnställ och började sedan traska ut i regnet emot första check-pointen som var vid bron.

5:00 öppnades bron och vi började då traska våra 2500 trappsteg i mörkret. Jag visste att det skulle bli jobbigt men hade nog aldrig förväntat mig att det skulle vara så jobbigt som jag tyckte att det var. Som tur väl var tyckte Angelin också att det var väldigt jobbigt så vi gick i vår egen takt upp till toppen och när vi kom upp slutade det att regna.

Några minuter efter 6 nådde vi äntligen toppen och var redo för att besöka ett av världens sju underverk!!! Vi startade turen med en guide och när han hade pratat klart fanns det gott om tid att gå runt och titta, undersöka och ta en massa foton. Det var verkligen en helt magisk upplevelse att få se denna gamla inka stad mitt uppe i bergen. Svårt att beskriva med ord men helt klart FANTASTISKT.

Runt 14 tiden kände vi oss redo för att gå ner igen och när vi hade vandrat ner för trappstegen var jag helt slut. Det kändes som mina ben eller fötter inte skulle orka ta mig en meter till men de tog mig till en Pizza restaurang där jag förmodligen pt den godaste pizzan på tre månader.

Vi var alla supertrötta, svettiga och blöta så innan vi började vår 4 timmars resa hem med tåg och bussen tog vi alla oss en dusch.

19:e
Vilodag.

Ay dios mio. Idag är jag trött i varje liten del av min kropp, vilket kanske inte är så konstigt. Därför har vi tagit det väldigt lugnt.

Vi sov ut, åt frukost, vilade och gick därefter till en vegansk restaurang och åt lunch innan vi åkte iväg till en marknad och strosade runt där i några timmar.

1:e VAMOS A BOLIVIA
Idag bar det av mot Bolivia
Även idag (till allas stora förvåning) mådde jag inte speciellt bra, en mage som som vanligt inte mådde bra. När vi kom fram till hotellet i Potosi gick jag raka vägen till hotellrummet och la mig. Hade så ont i magen att så fort jag rörde mig ur "att ligga på rygg positionen" kändes det som min mage skulle explodera av smärta.

Smärtan höll i sig hela natten och på morgonen därpå kom en doktor. Han sa att jag hade matsmältningsproblem (kanske pga höjden) så jag fick några piller och de tycktes hjälpa.

4:e
Efter ännu två dagar i sjukstugan var det idag dags att åka vidare till Uyuni. Var fortfarande ganska matt efter mina två dagar i sjuksängen så när vi kom fram gick jag och la mig.

5:e SALAR DE UYUNI
Vaknade upp och kände mig äntligen pigg och tur var väl det när det var dags för en av höjdpunkterna på den a resan, nämligen Salar de Uyuni som är världens största saltöken på över 10,000 kvadratkilometer.

Det var verkligen overkligt att åka omkring i en öken fylld av bara salt.

Vi stannade vid flera ställen för att ta kort och vid lunchtid stannade vi vid en ö för att äta samt vandra runt ön.

6:e
Bussdag som idag skulle ta oss till La Paz som är världens högst belägna "huvudstad". När vi kom fram till La Paz började jag återigen få ont i magen... (ja, jag har världens otur) så jag gick och la mig och efter flera timmar utan att kunna sova vaknade jag av illamående mitt i natten och fick upp det. Och därefter försvann magontet, som tur väl är...

7:e
Idag var jag, mamma och Lisa på shoppingtur i La Paz, de har så himla mycket fina grejer här så vi handlade med oss en hel del.

När vi kände oss klara med dagens shopping slog vi oss ner på ett svenskt café som låg jämte hotellet och där smaskade vi i oss toast och chokladbollar!!!

8:e
Efter frukost begav vi oss idag av till Plaza de San Pedro för att gå en guiedad tur därifrån.

Turen höll på i ca 3 timmar och efter den kände man sig lite lite rikare på information om La Paz och Bolivia. Men man var också lite skräckslagen då guiden berättade att när man byggde ett hus i Bolivia så la man en död lama bebis för att "bringa tur och liv i huset" men det läskigaste var dock när han berättade att när man byggde stora byggnader grävde man ner en hemlös levande begravd. Jag vet dock inte hur mycket av det som var sant men han skrämde iallafall upp oss.

Något som var väldigt otrevligt i La Paz var att det hängde just döda lama/alpacka bebisar överallt för att folk skulle köpa dem och använda som offer när de t.ex. skulle bygga ett hus.

Efter turen gick vi återigen på en liten shoppingrunda efter turen innan vi återigen satte oss på det svenska caféet för att käka.

9:e
Idag hade jag och mamma bestämt oss för att hitta en skinnväska till mig och eftersom det var söndag fick vi gå ett tag innan affärerna öppnade, men tillslut hittade jag en skinnväska jag gillade så den blev det. Efter vår lilla shoppingtur åt vi belgiska våfflor innan bussen skulle ta oss från La Paz till Copacacabana.

När vi kom fram på eftermiddagskvisten installerade vi oss på våra rum innan det var dags för trerättersmiddag.

Vi gick hem runt 10 tiden och la oss men jag vaknade tidigt på morgonen av världens åskoväder... tror aldrig jag hört något liknande och det pågick i säkert två timmar och det var omöjligt att sova, men tillslut kröp jag upp i Måns säng så då somnade jag så gott.

10:e
Idag var vi ett gäng på 12 personer som hade bestämt oss för att åka till solön för att vandra.

Vi åkte en båttur från Copacabana till Solön som tog ca 1 timme.

När vi kom fram berättade vår guide om ön och om inka folket samt en ruin som var från inkatiden. Därefter började vandringen som till en början var väldigt jobbig, att vandra på nästan 4000 m.ö.h är extremt jobbigt kan jag meddela alla som aldrig testat.

Efter att vi nått toppen var det dock enklare att vandra för då var det bara plant samt nedförsbacke.

Vyn vi hade under vandringen var fantastisk, att se alla platåer de byggt, bergen och vyn utöver titicacasjön som är världens högst belägna sjö på 3800 m.ö.h och Sydamerikas största sjö. Känns även skönt att ha vandrat så man har en liten känsla av hur det kommer vara när vi ska vandra till Macchu Picchu.

När vi kom tillbaka från vår utflykt tog vi en vilostund på hotellet innan vi gick ut för att kolla på Katedralen och gå en sväng på torget innan vi skulle äta kvällsmat.

Jag, Marie, Måns, Lisa och Björn avslutade sedan kvällen med att slå ihop våra sängar för att kolla på film. Vi kollade på en "En man som heter Ove" och i slutet av filmen kan jag säga att det inte var ett öga torrt hos någon av oss. Själv grät/skrattade jag mig igenom hela filmen, så sorlig men också så fin.

11:e BUSSDAG
9:30 gick bussen från Copacabana, Bolivia till Puno i Peru.

Stannade efter 10 minuter och stämplade ut oss från Bolivia och åkte sedan igenom gränsen och stämplade in oss i Peru.

När vi kom fram till Puno tog vi det lugnt på rummet innan vi begav oss iväg till centrum för att ta ut pengar och äta mat. Även idag blev det trerätters för endast 16 soles vilket är ca 45 kr.

Efter maten gick vi till ett café för att dricka lite varmt innan vi alla 6 trängde in oss i en taxi för att åka hem och kolla på film.

25:e

Första dagen på bussen och vi var uppe med tuppen och käkade frukost. Någon gång runt 7 lämnade vi Santiago för att bege oss emot Mendoza, Argentina.

Vi åkte genom vackra anderna och stannade vi skulle igenom passkontrollen och få våra pass stämplade.

Efter en hel dag på bussen landade vi på en camping i Mendoza. Taklaget gjorde iordning för oss så vi kunde sova på taket, och när det var klart kröp vi ner i våra sovsäckar.

26:e

Vakande upp och kände mig inte helt på topp, men hade bestämt mig för att följa med på vin/olivoljeprovning, så det fick det bli. Var intressant att se hur allt gick till men jag började må ännu sämre så jag hade svårt att njuta av upplevelsen.

När vi kom tillbaka till campingen tog jag tempen då jag kände mig varm och febrig och mycket riktigt hade jag feber, så jag gick och la mig några timmar. Vaknade sedan upp genomsvettig men kände mig ändå lite bättre så jag gick ut från bussen och spelade kort med Björn och Måns.

Lite senare på kvällen vankades det grillfest med super god mat (och oj vad jag saknat grillat) och musikquiz samt lekar. Eftersom jag fortfarande inte var på topp gick jag och la mig ganska tidigt.

27:e

Fortfarande inte friskt så bestämde mig för att ta det lugnt på campingen, och jag fick sällskap av Lisa, Måns och Björn. För att inte göra något så hade vi en väldigt rolig och skön dag med chill vid poolen, kortspel och en massor av skratt.

Runt fem tiden började vi bli hungriga så vi beställde en remiss som tog oss in till stan, där vi slog oss ner på en restaurang med ytterligare ett gäng från bussresan.

Någon timme senare gick vi för att handla vatten och lite snacks till bussresan dagen där på och därefter skulle vi ta en taxi hem, men av någon anledning finns det aldrig en taxi när man vill ha en. Vilket även var fallet nu så vi väntade i säkert 20 minuter innan vi fick tag i en taxi. Dock hittade vi glass undertiden vi väntade så det var ändå ett plus i kanten.,

28:e

Idag skulle vi bege oss från Mendoza till Salta och de första timmarna hade jag feberfrossa men det gick sakta men säkert under resans gång.

Vid 22 tiden slog vi läger mitt ute i ödemarken. Buschcamp även kallat. Vi sov under bar himmel vilket var väldigt häftigt.

29:e

Efter lite frukost gick bussen vidare mot Salta och vi anlände på campingen på kvällskvisten.

30:e

Vi blev upplockade efter frukost för att bege oss till en gård där vi skulle göra en tur med häst. När vi anlände fick vi lite frukost och därefter gjorde vi iordning oss för att hoppa upp på hästarna och bege oss iväg på vår tur.

Det var en mysig tur på drygt två timmar men jag var dock lite besviken med min häst då den var ofantligt seg, samt att den ville stanna och äta mat hela tiden...

När vi kom tillbaka från turen fick vi grillat kött och tillbehör, vilket var väldigt gott. I Argentina är de verkligen bra på att grilla, det kan man inte säga något annat om. ¨

Vi anlände återigen på campingen framåt eftermiddagskvisten och då bestämde vi oss för att gå in till stan och se vad den hade att erbjuda.

Efter 30 minuters gång var vi framme i centrum av Salta. Själva centrum där parken och kyrkorna fanns var mysigt men resten av staden var inget att hänga i julgranen.

31:e

River raftning stod på dagens schema och vi blev upplockade av en guide på morgonkvisten. Tanken var att vi skulle riverrafta och därefter äta grillat men det hade regnat så mycket att en väg var sönder. Därför fick vi äta innan så att de skulle kunna fixa vägen.

Efter middagen gjorde vi oss iordning för raftingen och när vi gått igenom säkerheten bar vi ner båtarna till floden där raftningen skulle starta.

Jag, Måns och Lisa hamnade i en båt med fyra spanjorer och en tyskguide som vägrade prata engelska. Även om vi störde oss på att han inte tog infon på engelska så hade vi tre väldigt roligt i vår båt.

18:e
Efter 18 timmars flygresa befann jag mig i Santiago de Chile runt lunchtid. Javier hämtade mig och jag landat i hans lägenhet bestämde vi oss för att gå till Cerro San Cristobal som är en utsiktsplats över Santiago.

Därefter gick vi tillbaka hem igen och lagade mat innan vi gick och la oss.

19:e
Efter en lång sovmorgon begav jag mig ut på upptäcksfärd i "mitt" bostadsområde. Hamnade slutligen i ett stort shoppingcenter, där jag bland annat handlade en sovsäck inför rosabussarna-resan, men också en massa saker som jag inte alls behövde.

20:e
Idag hade jag bestämt mig för att agera äkta turist och kolla upp alla "viktiga" sevärdheter. Därför tog jag tunnelbanan till Plaza de armas som är ett stort torg och själva "centrum" av Santiago.

På torget står en staty av en spansk erövrare, fontäner och en skulptur, men här hittar man även en stor katedral, en gamla banken, ett museum, restauranger och musikanter.

Åt sedan pastel de choclo (chiliensk maträtt) på mercado central som är en fisk/matmarknad. Därefter gick jag till en park och somnade på en bänk innan jag gick vidare till Bellavista innan jag åkte hem igen.

21:e
Tog ytterligare en lång sovmorgon innan jag pallrade mig upp och gjorde iordning lite gröt och frukt.

Runt 3 tiden åkte jag iväg till ett museum som handlade om människa rättigheter och Chiles historia.

"Innan jag åkte till Chile visste jag inte något om deras historia, så därför bestämde jag mig för att gå till museet för "minnen och mänskliga rättigheter". Efter ett par timmars rundvandring i museet kände jag så många känslor.

Ilska och hat mot diktatorn. Sorg gentemot alla människor och familjer som drabbats under de 17 åren av diktatur. Men i slutändan kände jag också så mycket glädje när demokratin vann.

Jag satt bredvid en sydamerikansk kvinna och vi tittade på en film från när demokratin vunnit och alla var så glad, hon började gråta och då kunde inte heller jag hålla tillbaka tårarna. Det var en sådant sorgligt men också vackert ögonblick.

Det fanns också en tillfällig utställning om den gamla svenska statsminister Olof Palme. Och det värmde u mitt hjärta att se detta och veta att Sverige välkomnade över 29.000 personer från Chile under diktaturen. Och att vi hjälpte dem i kampen för mänskliga rättigheter.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Sverige och andra länder fortsätter att hjälpa människor som har det svårt. Och jag hoppas att vi aldrig kommer att sluta kämpa för mänskliga rättigheter runt om i världen!

22:e
Idag sa jag hejdå till Javier som jag bott hos i fyra dagar och lämnade lägenheten vid 12 tiden för att ta tunnelbanan till hotellet där rosabussarna deltagarna befann sig som jag nu ska resa med i 1,5 månad.

Efter att jag träffat gruppen och alla installerat sig gick vi en liten rundvandring i staden.

Senare på kvällen gick vi alla till en fin restaurang där vi fick välkomstdrink och åt god mat.

Därefter gick jag och Lisa och satte oss i en park där vi efter en stund träffade på några chilienare som var supertrevliga.

23:e
Denna dag gick vi upp tidigt för att bege oss emot valparaiso som ät en liten mindre stad som ligger 2 timmar ifrån Santiago. Hade hoppats på lite bättre väder men ikke sa nikke. Många ville gå en tour i staden men jag och Lisa orkade inte det så vi tog oss en egen liten tur i staden, hittade en 2hand butik och satte oss sedan på ett fik och åt glass innan vi åkte till Santiago igen.

24:e
Idag har vi inte gjort något mer än ätit mat på fiskmarknaden samt handlat lite grejer till imorgon då vi beger oss av mot Mendoza, Argentina.

Måste säga att jag verkligen gillat denna storstad SÅ mycket men ska också bli kul att se något nytt imorgon!

9:e Mars
KUBA.
Detta var inte en del av min plan när jag lämnade Sverige, men helt plötsligt befann jag mig i Kuba.

Träffade en tjej från Amerika på flygplatsen och ingen av oss hade boende så när vi kom till Havanna letade vi tillsammans upp ett "Casa Particular". (Här på Kuba bor man billigast hemma hos folk, överallt ser man folk som hyr ut rum hemma hos sig)

Letade frebrilt efter någonstans att växla pengar hela första kvällen men vi gav tillslut upp och gick och la oss istället.

10:e
Började dagen med att leta upp ett nytt casa att bo på samt en bank för att växla pengar. Efter tre timmar i kön på banken var vi redo att utforska Havanna. Gick runt i gamla stan i flera timmar och njöt av alla gamla byggnader och atmosfären.

11:e
Vid 8 tiden blev vi upplockade för en tripp till Vinales. När vi kom fram runt middagstid bokade vi direkt en "horsebackridning-tour" genom tobaksfälten och sockertoppsbergen till en grotta. När vi kom tillbaka från turen gick vi runt i staden och åt sedan en riktigt onajs pasta med grönsaker.

12:e
Efter en natt i Vinales bestämde vi oss för att åka hem då vi hade sett det vi ville se här.

När vi kom tillbaka till Havanna hade jag bestämt mig för att gå till Revolutions muséet, Sara ville inte följa med så jag gick själv.

Var faktiskt väldigt skönt att gå runt på muséet helt själv då jag kunde gå i min egen takt. Efter någon timme kände jag mig lite mer upplyst om revolutionen, men har fortfarande en hel del frågor men det får jag ta reda på när jag kommer hem.

13:e
Efter en skön sovmorgon, köpte vi oss varsin limpa bröd och några bananer och gick sedan för att leta upp den lokala busshållplatsen som skulle ta oss till BEACHEN. (Äntligen lite strandhäng)

Det är otroligt vilken skillnad det är på att äta och åka som locals.

Om vi hade tagit "turistbussen" till stranden hade det kostar oss 5CUC (ca 50kr) men nu när vi tog pesos kostade det oss 1 pesos vilket är ca 0,40 kr.

Kuba är väldigt annorlunda och en sak som är förvirrande är att de har två valutor, en turist valuta och en för de som bor här. Har man t.ex. inte pesos kan de begära mer i CUC och ibland vet man inte ville valuta det är som gäller så man måste alltid vara på sin vakt, då det kan bli väldigt dyrt om man tror att det är CUC istället för pesos.

Efter några timmar på stranden drog vi oss tillbaka och då hade ÄNTLIGEN Carro anlänt!!! Så himla najs att ses igen!!!

Vi var alla ganska hungrig så gick till ett local ställe och åt ris och bönor för 15 kr innan vi kollade solnedgången vid vattnet.

Tog sedan oss en liten vilostund innan vi begav oss iväg för att testa Havannas uteliv, vilket helt klart får godkänt. Ännu en rolig kväll med bra musik och dans som slutade framåt morgonkvisten.

4:e
Klockan ringde vid 8 och efter några få timmars sömn var det dags att bege sig emot Varadero, men eftersom inte alla som skulle med på denna utflykt befann sig på avsatt plats blev utflykten uppskjuten några timmar.

Efter mycket om och men och väntan var alla som skulle med på utflykten i en taxi till Varadero tre timmar senare.

Planen var sol och strandhäng, men eftersom solen sken med sin frånvaro och vi var extremt trötta tog vi oss en PN (Observera lång PN på ca 3 timmar). Vaknade upp runt 8 och bestämde oss för att äta innan vi återigen skulle sova igen.

15:e
Efter en lång natts sömn drog vi på oss bikinin, åt frukost och spenderade sedan fem timmar av denna dag på stranden.

Därefter fräschade vi till oss innan vi gick på en sightseeing tur i Varadero. Avslutade sedan kvällen med att äta riktigt god fisk på en mysig restaurang.

16:e
Sjunde och sista hela dagen för mig på Kuba.

Tanken var att vi skulle ligga på stranden även idag men det var molnigt, kallt och blåsigt så vi bestämde oss för att dra oss tillbaka till Havanna istället.

Hittade ett hostel att bo på och träffade sedan ett gäng killar som vi gick ut och åt med innan vi hade bestämt oss för att åka till "Fabrica de Artes" som var en konstutställning men även en nattklubb med livemusik samt DJ. Klubben stängde runt 3 tiden så då drog vi oss tillbaka till hostelet och hängde där innan vi somnade framåt småtimmarna.

17:e
Denna dagen var mest en väntan på att åka till flygplatsen och även en sorgens dag då jag och Carro separerade idag för att åka åt olika håll. Är så glad att jag träffade Carro på flygplatsen i NY kalla de ödet eller vad ni vill men att jag träffar en svensk tjej som är lika gammal som mig i NY på ett flyg med 15 passagerare är inte en slump.

Jag har haft så roligt tillsammans med Carro och helt klart träffat en vän för livet och att vi båda bor i Sverige är pricken över i:et.

25:e Februari
Anlände till Palenque vid 7 tiden och tog en taxi till ett hotel vi hade kollat på, fick ett rum direkt som var fräscht och billigt. Carro ville sova lite så jag och Mich gick ut för att se oss omkring i centrum samt köpa lite frulle.

Runt 11 tiden tog vi en collectivo för att besöka Maya-ruinerna som ligger i djungeln. Det var verkligen en fantastiskt upplevelse och våran guide var så duktig och personlig vilket jag uppskattade väldig mycket.

Han visade oss speciella vägar som inte vanliga guiderna gör och vi fick även "genomgå" en Maya-ritual där man först tvättade fötterna och i "pool" och därefter gick man igenom en "tunnel" med vatten under fötterna för att fullborda ritualen.

När vi kom tillbaka från ruinerna åt vid riktigt god tacos och därefter gick vi runt och kollad läget i byn.

26:e
Ännu en resedag som skulle ta oss från Palenque till San Cristobal men ett stop vid Agua Azul som var något av det finaste jag sett i naturväg.

Vid 6 tiden anlände vi till San Cristobal, tog en taxi till hostelet och gick därefter ut och käkade.

När vi kom tillbaka till hostelet satte vid oss vid brasan och hade en jätte mysig kväll med ett gäng här på hostelet.

Här i San Cristobal är det betydligt mycket kallare så en brasa är verkligen behövligt på kvällskvisten.

27:e
Idag har vi utforskat större delar av den här staden. Kollat in marknaden, katedralerna, plazan, parker och bara njutit av hur vacker den här staden är.

28:e
Vi hade bestämt oss för att ge oss ut på en tur med hästar och eftersom det var min första tur på ryggen av en häst så var jag väldigt nervös, men det gick hur bra som helst. Vi red från SCB, genom skogen och stannade sedan till vid en "Mayan-by" där det pågick en festival.

När vi kom tillbaka från turen åkte jag och Carro till en annan "Mayan-by" där vi besökte en familj där man fick se hur de tillverkade väskor och filtar m.m. Vi blev även bjudna på mat av familjen och självklart serverades det tortilla med bönor.

Dagens planer för mig och Carro var att ta oss till Canyon de Sumidero. Bussen till Canyonen tog ca 1 timme och därefter väntades en båttur på ca 40 minuter. Förutom det vackra landskapet och de 1km höga klipporna såg vi också en massor av krokodiler och andra djur.

2:e - 8:e Mars
Mellan dessa datumen var jag mer eller mindre sängliggandes. Många som bodde på hostelet i SCB var magsjuka på ett eller annat sett och vi kunde tyvärr inte undgå detta virus. De två första dagarna sov jag mig igenom och därefter blev det lite bättre.

Missade flyget till Cancun pga en bilolycka vilket resulterade till att vi inte kom fram... Fick därför åka på min födelsedag vilket jag var sådär glad över med tanke på att jag redan hade planer...

En super snäll mexikanare erbjöd mig ett rum vilket var sjukt skönt när jag fortfarande inte mådde bra. Spenderade mest mina tre dagar i cancun med att kolla på O.C. Efter andra dagen I Cancun var magen fortfarande inte helt bra så jag gick till doktorn och fick antibiotika emot gastro infection.

Andra dagen i Tulum hade vi planerat att åka till en Cenote som låg mellan playa och Tulum, så vid 11 tiden kom Xavi och hämtade upp oss. Gillade verkligen denna cenoten då man kunde hoppa från "klipporna" ner i vattnet och det var inte jätte mycket folk.

Efter cenoten begav vi oss iväg till en beachclub, åt mat och drack gott innan vi sedan åkte vidare till hostelet för att hänga där.

Tisdagens planer var att åka till Coba (ännu en Maya-ruin) och eftersom vi måste börja tänka lite mer på vår budget, haha så bestämde vi oss för att lifta till Coba vilket gick väldigt bra, mycket lättare än vad jag trodde det skulle vara och alla var så trevliga.

När vi anlände till Coba letade vi upp en Guide och därefter var det en timmes tur som stod på schemat, väldigt givande tur måste jag säga. Efter ruinerna hyrde vi cyklar och cyklade till en cenote som låg i en grotta, väldigt coolt men skulle nog säga att jag gillade den dagen innan lite mer än denna.

Onsdagen spenderade vi på en fantastisk strand och avslutade dagen med en riktigt god middag på en mysig restaurang vid stranden.

Sista dagen i Tulum var planen att åka och kolla på Dos Ojos som är ännu en Cenote men en av de största. När vi simmat runt och hängt där i några timmar åkte vi tillbaka till hostelet, fixade till oss och gjorde oss redo för BBQ-night och fest.

När festen var slut på hostelet gick ett gäng från hostelet vidare till tre olika klubbar, därefter åkte vi till stranden och hade tänkt kolla på soluppgången men det var för kallt så vi fick nöja oss med att kolla på stjärnorna, vilket var helt fantastiskt, aldrig sett något liknande.

Efter stranden drog vi på efterfest och var inte på hostelet igen förens 9 tiden, och det var ju ett under att vi ens hann med bussen som gick till Bacalar vid 9:30...

Hela lördagen spenderade vi vid sjön i bacalar. Sjön har sju olika färger av blått, helt klart finaste sjön jag någonsin sett, hehe.

Runt 7 tiden tog vi en collectivo till Chetumal, där vi tryckte i oss pizza innan det var dags för en 8 timmars bussresa till Palenque.