Sorgens morgon idag. Nicolás tog sin fullpackade bicicleta och cyklade till busstationen. Och jag stod huttrandes vid grinden och vinkade och kände en liten törn i hjärtat. "Keep in touch. Be safe! Enjoy your travels" Alla dessa hejdån alltså.

Åt nutellamackor och kaffe till frukost och pratade med mammis och pappis. Sedan ryckte jag upp mig och gick till city och bokade en scenic tågresa till Chch imorgon och simmade på. Åh det bästa jag vet, superskönt. På vägen hem handlade jag matsäck till tågresan och en biskvi(!) på Swedish Bakery.

Hursom veckan i Nelson har varit lugn, solig och rofylld. Det var kul och otippat att vi kunde mötas upp igen efter Dunedin. En dag åkte vi på cykelutflykt på jättefin cykelbana. N provcyklade min cykel lite och efter det gick det vråltungt. Trampade och trampade men det var som att bromsen låg på, efter en stund såg vi... bakhjulet tog i ramen och han fick mecka lite. Till slut kom vi fram till Tahunanui Beach där vi satte oss och vilade ryggarna mot en stock, åt nötter och solade ansiktena. Vi fixade ärenden en annan dag, IRDoffice, posten, Isite. På eftermiddagarna har vi läst bok i hängmatta, lyssnat pod, kollat filmer på datorn. Hostlet är bredvid en skola och en eftermiddag satt jag och roades av när de hade fotboll på idrottslektionen. På kvällarna lagade vi mat, kokade te och kaffe, skar upp frukt till efterrätt och pratade med tyska Jan och den skrattade kiwin Drew med pudelfrilla och burgarkärlek. Det känns nästan som hemma här, inte alls som ett hostel. Men nu har jag bara en natt kvar. Ska ta en dusch, laga mat, läsa ut min bok och sedan packa ihop mina grejer. Imorgon ringer klockan 6:15. Vi hörs i Christchurch!

Haha! När Nicolas gick i förväg till frukosten och jag kommer in till köket... "Anna! This plate is for you, I took the last cookies!"

Åhh Bug Backpackers måste vara ett av NZs bästa hostels! Toppen verkligen! Friendly owner and staff. Gratis god frulle, rent, fräscht, gratis cyklar, trevlig trädgård, gratis te och kaffe, rejäla sängar, trevlig atmosfär. Love it. En solig och frisk morgon gick jag och Nicolás på minihike. Så fina vyer, snötäckta bergstoppar och havet. På eftermiddagen hade vi tyst stund med bok på hostlet. Igår fick vi skjuts av vår nya roliga kompis Karla, till Abel Tasman. Vi fick skrapa rutorna på bilen och jag fick flashbacks till alla skolmorgnar under min uppväxt när man satt och huttrade i bilen och mammis skrapade rutorna och grejade med motorvärmaren. Vi var bara där över dagen, gick 12 km till Anchorage Bay och sedan tillbaka. Hade tre lager på överkroppen och mina händer var så kalla när vi kom tillbaka till bilen i mörkret vid 17:45 att jag inte ens kunde öppna en müslibar. Det var en fin dag, solen sken och vi pratade om intressanta saker eller var tysta. I bilen på vägen hem spelade vi hög musik, spansk musik (bla pappas favvo VÅÅÅÅÅLARE OOOHHH) och himlen var full av stjärnor, fint va.

Hola Nelson!

Saker som hänt sedan sist...

-Åkt buss i 8 timmar till Nelson. Hade som sagt sällskap av lugn och fin kanadensare. Vid ett raststopp pajade jag min bästa pryl: sporken!! (Och kanadensaren sprang efter sked till min yoghurt, haha)

-Mött upp cykelNic som jag bodde på samma hostel som i Dunedin. Vi har bott två nätter på morrigt, sunkigt hostel där de leffiga händelserna avlöste varandra. Ägaren var otrevlig och blev märkbart irriterad på Nicolás av konstig anledning. Jag spräckte mina byxor, mina enda jeans. Blev erbjuden weed. En gamer satt i köket och lanade om kvällarna. Han vrålade töntiga meningar över hela köket och hade hörlurar. Jag råkade komma på en äldre man stå och kissa på toan med olåst dörr och han var SÅ obrydd. På toaletterna var knoppen för varmvattenskranen i handfatet avskruvad. Pa varje badrum. Tror att den dryga gubben till ägare var oerhört snål. Samt tvålen var så utspädd med vatten att man undrade om det verkligen var tvål. Etc...

-Har fikat vaniljbulle på Swedish Bakery!!! Muuuuuums! Sett världsberömda ringar, jag ej så intresserad men ändå kul kuriosa att THE Ring gjordes här i Nelson av en dansk och vi har sett den exakta kopian. Senare den dagen gick vi till Queen Gardens som var så fint, upp för ett miniberg som tydligen var centre of NZ och till mataffären och handlade allt möjligt gott. Ikväll ska jag bli serverad typisk chilensk majspaj!

-Imorse var vi på underbar marknad. Bland de bästa jag varit på. Det fanns så mycket roligt, mest i matväg. Köpte färsk spring roll, mandariner och present till mammis. Önskar att jag var hemma så jag kunde köpa mer saker men fick kontrollera mig.

-Nu har vi fraktat all packning till ett nytt hostel lite utanför stan, trevlig ägare från Alaska, gratis frulle och fräscht!

På återseende!

Hello! Ville bara kika in och säga god natt. Imorse efter frukost packade jag ihop my shit (way too much, även fast jag rensat strängt. Hur ska jag palla släpa på allt i Asien?), kramade alla på campingen hejdå och ställde mig vid vägen och höll upp min skylt. Efter max 10 minuter plockade Muffy från Schweiz upp mig. I baksätet låg hunden Scruffy. LOL. Muffy var trevlig och vi småpratade och Scruffy var tyst. Jag blev avsläppt i en "förort" precis på gränsen till Chch. Därifrån tänkte jag att det var lättast att ta en buss. Så ställde mig vid ett busstopp och vinkade in nästa buss (som dessutom övningskörde) och frågade lärar-chauffören hur jag skulle ta mig till city enklast. "Jaa inte med den här linjen men hoppa på så kör vi dig till det rätta busstoppet." Mjaaaadå. Och kort därefter kom min buss. Den chauffören lackade för jag hade för stor sedel men det löste sig till slut.

På mitt hostel stötte jag direkt på svenska bagar-Annie från Trollhättan som jag hängt med under dagen. Ätit måltider ihop och gått promenad genom mycket vacker och höstig park. Pappa! Du borde verkligen flytta till Chch en vända, här finns det jobb! Kanske kan ta med dig Vretaklanen och hjälpa kiwisarna att återuppbygga stackars Chch som är så skadat efter jordbävningen 2011. Det är byggnadsarbetare ÖVERALLT. På affären köpte jag min favoritchoklad till bussresan imorgon, som världens största after eight (se bild). En kanadensare i mitt rum ska på samma buss så kommer ha sällskap imorgon i ottan! Och träffade gamla sötaste gråhåriga JohnJohn från Dunedin. Jag bah: heeeej, do you recognize me?! I'm the cleaning girl in Dunedin that you were sharing the snickers with! Och han kände igen mig!! Sötgubben då! Tänker alltid att jag känner igen folk och kommer ihåg människor men folk kommer inte ihåg mig pga anonym och average.

Dags att sova nu! Är så glad över inte behöva frysa!!! Har även två kuddar och duschen var otrolig! Mig går det ingen nöd på, sov gott <3

Här kommer ett megalångt inlägg!

Mina två största irritationsobjekt i livet just nu, utan inbördes ordning.
- De otroligt, dryga, äckliga, närgångna x antal flugorna som håller till i stugan. Jag blir galen. Går runt och jagar dom med ihoprullade CVn. Slår och fäktar. Väser aggressivt åt dom: Leave me alone!!!! Go away!!! Damn it! (Vem är jag, pratar med flugor på engelska.. Håller jag på att bli galen?) Jag kan alltså se 15-20 stycken ettriga satar samtidigt och det är MÅNGA i ett sånt här litet boende. De är överallt, surrar och kryper på min mat, flyger in i mitt hår, mitt ansikte och i örat.

- Tjejen som jag delar stuga med, henne har jag ju berättat om förut. Men alltså hon är SÅ tråkig och slö, det blir värre och värre. Sitter och spelar harpan på datan med TVn på i bakgrunden (skittv) och tar ett bad i vårt sunkiga badkar några gånger i veckan. Det är det hon gör om dagarna. Nu har hennes restaurangjobb om kvällarna slutat så är inte ensam 17-21 längre. Haha jag föredrog det, vi pratar ändå knappt. En annan sak. Hon roffar alltid åt sig det bästa i free food-lådorna nere i det stora köket när vi städar. Alltså utan dialog eller kompromiss om att "om jag tar det, får du denna". NEJNEJ. Hon tar schampo, nutella, avokado och roliga kex. Jag och amerikanarna får dela på ris, senap och morötter. Asså hur kan man göra så, varje gång. Om jag får chansen och är först där så liksom tar jag typ en sak eller säger åh den här kan VI ha i stugan. Ibland roffar jag åt mig saker som jag sen ger till amerikanarna för de gör alltid badrummen och hinner aldrig till köket först.

Jag har fått en liten rutin här. Först äter jag och Fanny huttrandes frukost under tystnad och det är ofta kallare inne i stugan än utomhus. Hon fyller alltid sin skål med chokladflingor och mjölk till ytspänning. Sedan städar vi med roliga/buttra Pam och de två amerikanerna. Ofta har vi musik på och det är så rent jämfört med ett normalt hostelkök så det brukar gå snabbt. Av någon anledning får amerikanerna alltid göra badrummen. Jag tycker det är orättvist då det är mycket drygare än det jag och Fanny gör. Jobbet är väldigt lätt och ofta jobbar vi bara 1,5 timme. Sedan går jag och diskar undan frukostdisken och plockar lite i stugan. Äter gröt- nudel eller ägglunch och packar ryggsäcken med frukt, vattenflaska, min hårddisk, block och penna. Beroende på väder och vind går jag antingen på en längre promenad/hike eller bara ner till bynn, ca 15 minuter. Kan sitta på bibblan, på en bänk vid the waterfront eller kolla i butiker. På kvällen lagar jag mat i stugan, duschar så jag ska bli varm (och ren) och sedan smsar med sverige som vaknar och internationella vänner, läser bok, kokar te. Skrotar alltid runt i mina friluftsbyxor och merinotröja, inget smink och mössa. Så ser de flesta dagar ut mer eller mindre.

Hängde lite med min nya kompis Claudia från Frankrike i början av veckan. Hon var så go och rolig! Gav mig Asientips och kindpussar medan vi åt kvällsmat på hennes hostel. Dagen därpå gick vi på solig promenad och fick då tyvärr en fransk tjej från hostlet på köpet. Asså guuuuud. Hon var så. ofattbart. dryg. Pratade om sig själv tills mina öron blödde. Det var ämnen som sin lillebrors tandställning, hennes favoritring, hennes mammas kompis tandställning, sina inställningar på kameran, sin tatuering, en fotokurs hon ville gå, hennes möte med en hund...... Okkkkk ointressant ointressant, Morris gäspade stort inombords. Samt att hon pratade franska med Claudia 50 % av tiden så blev ju ännu mer irriterad. Tänkte bara: vad gör jag här??? 10 gånger mer roligt att vara ensam. Men visste ju inte att jag skulle få tjatterfransyskan på köpet när jag och Claudia bestämde träff. Vi åt i alla fall sen lunch på urmysig restaurang. Valde fiskburgare som var toppengod.

En dag gick jag till ett litet vattenfall och en annan dag hamnade jag visst i en fårhage. Från ingenstans så kom det en flock får mot mig men de vek av och det blev inte alls dramatiskt som jag först trodde. I fredags kollade jag på film, Definitely, Maybe och poppade smörpopcorn i min ensamhet.

Nu har jag mindre än två månader kvar ute i vida världen. Hur knäppt är det inte, snart är det över. Det som bara var en dröm och lös tanke så länge. Visst känns det jobbigt och tråkigt att det är snart är slut. Det är svårt att beskriva exakt. Men jag vet att jag måste vara glad för att det har hänt och inte sörja för att det är över, annars blir en knäckt. Det kommer nya resor och äventyr. Tänk hur ledsen jag var första dagarna i Auckland. Låg och grinade i min säng, jetlaggad och det hade gått flera dagar utan att jag ätit en ordentlig måltid. Tänkte verkligen att NEJ det här går inte. Jag måste faktiskt avbryta här och nu. Tur att man blev underhållen och distraherad av Boo och Caro och sedan räddades av Glenn.

Så såhär ser THE GRAND FINALE ut:
-På onsdag ska jag lifta till Christchurch och sova där en natt. Tidigt nästa morgon åker jag till Nelson där jag tänkte tillbringa ca en vecka med Dunedinvän.
-Klämmer ev. in Kaikoura.
-De sista dagarna i maj vill jag ha för mig själv i Christchurch och uträtta ärenden, växla pengar, köpa nån souvenir, gå till bibblan, tvätta, packa, moffa timtams och åka på utflykt till Lyttleton.
-1:a juni tar jag ett inrikesflyg Christchurch-Auckland. Senare samma dag går flyget till Tonga tillsammans med Anna, Alex och Yasmin. Vi har en girls week på Tonga med sol, bad, catching up, relax och dagsutflykter.
-Tillbaka till Auckland airport där jag kommer behöva tillbringa ca 19 timmar, alltså även sova på flygplatsen. Kommer bli intressant...
-Den 10:e juni landar jag i Ho Chi Minh City i Vietnam efter ca 20 timmars resande. Två dagar senare kommer min trogna resekompanjon Clara och vi hittar förhoppningsvis på varandra bland tuktuks och folk. Vi ska MÅ på Vietnams beacher, gå på marknader, lata oss med bok och fruktdrink, morra runt i sarong, uppleva regnperiod(?), dricka öl, äta nya saker osv i två veckor.
-Sedan flyger Clara hem från HCM City och jag fortsätter ensam till Kambodja. Vill absolut se Angkor Wat och Koh Rong.
-När det är ca 10:e juli hoppas jag att jag tagit mig helskinnad till Bangkok via buss. Där vill jag ev. treata mig själv i form av att bo på hotell. Annars turista i guldiga tempel, äta thaimat, shoppa och dricka drink i en skybar.
-Den 13:e juli flyger jag hem från Bangkok via Ukraina. Hoppas att mamma och pappa står och väntar på mig. Längtar efter att springa in i deras famnar på ett sätt jag inte längtat efter dom typ någonsin... Haha det låter kanske hemskt, hårt eller sorgligt.

Nu skiner solen för fullt och jag tänker vara ute och kisa hela eftermiddagen! Vi hörs mer när jag lämnat Akaroa, byeeee!

Fransoser, fiskburgare, photoshoot

Akaroa är very very pretty!

Här är jag! Nyvaken, med morgonkaffet, och solig lunchstund mot en husvägg. Är jag mig lik????