Det är frågan. För tillfället så jobbar jag mestadels, när jag inte jobbar sover jag eller umgås med folk. Nu har jag verkligen kommit in i vardagen. Insåg i går att imorgon så har jag jobbat på Luna Park i tre veckor, det känns dock som jag började förra veckan. Jag vill inte att tiden ska gå så fort nu, för jag har det så himla bra.

När jag inte jobbar, så blir det för mestadels strandhäng med mina rommies. Ibland händer det dock att jag lunchar med Martin, blir bjuden på middag hos Jazz, går costalwalken med Emma och hennes kille eller tar en drink med jobbar kompisarna efter jobbet. Men nu väntar en vecka med jobb varje dag och en födelsedag.

Jobb, jobb och jobb har det senaste dagarna bestått av. Missförstå mig inte, jag älskar verkligen mitt jobb, det är dock skönt att vara lite ledig ibland. Eftersom jag inte var den ända som var ledig idag, bestämde sig jag, Moa och Nina att vi skulle hitta på något. Vilket slutade med att vi gick till Rose Bay, där vi hade picknick i gräset, solade på stranden och bara njöt av livet. Kommer verkligen gå tillbaka dit någon gång, så himla fint men samtidigt så lite folk. Rekommenderar det starkt. Men imorgon är det dags att gå tillbaka till jobbet.

• Australien

Nu har vi bott i våran lägenhet i över en månad, och jag stor trivs. Att välja Bondi Beach istället för att bo inne i stan var en självklarhet innan jag ens hade flyttat. Men nu har jag till och med fått det bekräftat. Jag har verkligen insett att jag inte är en storstadsmänniska. Visst att Bondi inte är så litet, men det är mer en semester känsla. Och att kunna ta sig till havet på så kort tid är nog anledning till att jag älskar det ändå. Annars så ät Sydney precis som vilken annan storstad som helst, inget speciellt. Det är såklart en väldigt fin stad som har sina guldkorn, men en stad jag inte skulle vilja bo i. Iallafall inte mitt i centrum. Det blir att jag åker in dit, bla när jag ska till sjukgymnasten, och jag åker alltid igenom när jag ska till jobbet. Men varje gång så inser jag verkligen att jag gjorde rätt val med Bondi. Tror verkligen att resten av Australien är ännu mer fantastisk.

Nu har jag äntligen kommit igång mer och mer med jobb. Helgen som kommer nu består av bara jobb, ev lite strandhäng innan vissa pass. Oavsett så trivs jag väldigt bra på Luna Park där jag jobbar mest. Har väldigt fin utsikt från vissa av salarna där bröllop och konferenser hålls (se bild). Senast jag jobba var det under Melbournecup. Låt oss säga att Melbournecup går ut på att spela på hästar och bli full.

Något annat roligt som har hänt är att jag har träffat på två bekanta ansikten hemifrån. På söndagen träffade jag Martin Lantz vid Coogee tillsammans med en av mina roomies Moa. Och på tisdagen träffa jag även Elin Petterssons, och även på onsdagen innan de två åkte vidare till Gold Coast.

Maten här är väldigt god oftast, speciellt nu när man bor i lägenhet och kan laga den själv. Innan det så var det lite värre. Maten är oftast väldigt söt och man äter väldigt mycket vitt bröd. Det är svårt att hitta mörkt bröd i Australien som inte kostar skjortan.

Att äta vittbröd, med sylt som snarare är socker med lite bär är precis vad man äter i Australien till frukost. Måste ändå säga att det är inget för mig. Pannkakor till frukost som vi fick på ett hostel var ändå bra, hade dock inte på något av socker röran, även kallad sylt.
Nu när vi har flyttat in i vår lägenhet så kan man äntligen äta gröt, mörkare bröd med avokado, ägg osv. Det är även så mycket smidigare att laga mat. Att inte behöva dela ett kök med 60 andra är väldigt skönt. Måste ändå säga att jag saknar mammas och pappas matlagning hemma.

Men rent ärligt så består min veckohandling av havregryn, billiga ägg, morötter, dyr yogurt, den billiga frukten affärerna har att erbjuda och ev någon skinka om den inte är för dyr. Och av dessa matvaror är det morötter och havregryn jag äter mest.

Har även provat på lite av Australiens hamburgare och en gryta gjord på kängurukött.

Fredag och lördag bestod av jobb. Warehouse jobb på fredagen som tog för mig och Nina över 1 timme enkel resa. Och jobbet var väll... jobb utan att behöva använda hjärnan.
Lördagen jobba jag mitt första pass hos Captain Cook Cruses. 6 timmar som kändes som en timme. Vad mer behöver jag säga än att jag hoppas de ringer in mig snart igen.
Söndagen var en ledig dag för mig och Nina. Och eftersom det är billigare att någonstans på söndagarna så passade jag Nina och Lovisa på att åka ut till Manly med färjan igen. Ligga några timmar på stranden och se något annat än Bondi. Inte för att jag har tröttnat på Bondi än, men kan ju passa på innan det blir högsäsong och alla åker ut till Manly på söndagen.

Tyvärr fick jag inga bra bilder ifrån manly, men nedan är några jag tog från färjan.

• Australien

Att bo vid Bondi Beach gör att efter ett tag blir man lite blind. Man tänker inte på hur vacker stranden och kust sträckan egentligen är. Samtidigt när man går en morgon promenad eller sätter sig en eftermiddag på stranden och bara läser, skriver eller lyssnar på musik så inser hur sjukt vackert det är. När vi gick en promenad på kvällen, att då se valar hoppa längre ut i havet, får en verkligen att inse att man bor på ett hyfsat bra ställe ändå. Nu längtar jag bara till min förkylning går över så jag kan köpa ett simkort och simma i poolen, då kommer jag vara så sjukt nöjd med mitt liv. Tills dess får jag väll nöja mig med promenader vid stranden.

• Australien

Förstå mig inte fel, hostels kan vara bra, de flesta hostels som vi har bott på har varit bra. Men nu när vi har bestämt oss för att hitta jobb och stanna här ett tag, kan det vara skönt med en egen lägenhet. Och i onsdags flyttade vi in! Så min första lägenhet ligger i Bondi ca 3 minuters gång ner till Bondi beach.

Vi trodde egentligen att vi skulle flytta in på tisdagen men... Det blev lite missförstånd, vi skulle alltså flytta in på onsdagen. Som tur var kunde ett hostel nära vår lägenhet ta in oss under natten! Så om ni har vägarna förbi Bondi hör av er!

Andra dagen fick vi besök av 4 papegojor på våran balkong. Vi såg även några valar när vi gick en promenad vid bondi. De var dock lite för långt ute för att få någon bra bild.

• Australien

Bästa veckan, eller ja några mindre roliga saker hände men ändå är detta bland det bästa jag ha gjort. Denna vecka har jag varit på surfcamp. Så himla kul att surfa, har nog inte gjort något roligare. Och det faktum att jag lyckades ställa mig upp första lektionen och de andra lektionerna lär sig massa nytt så man får bra grunder. Tyvärr så kunde jag inte surfa hela veckan då mitt knä sa plopp och hoppade ur led. Det är dock väldigt bra nu. Kan gå utan kryckor ganska långt och det är bara lite svullet. Men åker du till Australien åk på detta surfcamp vid 7 miles beach. Superbra och sköna ledare, bra upplägg och du får träffa mycket trevligt folk. Dagarna består av häng, mat och såklart surfing. Du kommer inte ångra dig. Och man lät sig så himla fort. Trodde inte jag skulle lära mig så mycket på så kort tid. Saknar redan surfcamp så sjukt mycket.

Sen en annan nyhet är att jag och 2 ev 3 tjejer till har skaffat en lägenhet vid Bondi. Dit flyttar vi den 4 oktober. Nu blir det mest rehab och leta jobb såfort som jag kan gå helt normalt igen.

Kommer lägga upp mer bilder från surfcamp senare. Men här är några så länge titta vad mysigt vi bodde.

I söndags var sista dagen som alla vi svenskar skulle bo och hänga på samma ställe. Därför bestämde vi oss för att ta färjan ut till Manley. En himla mysig "stad" och strand. Det ända negativa med stranden var alla fåglar. Vi satt och sa att någon kommer få fågelskit på sig när vi ligger och solar, gissa vem... jo jag såklart, fick därför ta mitt första dopp i havet. Ganska kallt var det. Det är väll dock bara att vänja sig inför surfcamp som börjar nästa måndag. Senare på kvällen hängde vi i rummet och senare gick vi ut en sväng.

Efter att ha springit massa ärenden och det ända vi ville göra var att äta, duscha och sova  skulle jag och två tjejer till flytta in på ett nytt hostel. Vi var inte supernöjda, men efter att ätit, duschat och fått sova så känns det mycket bättre. Även fast man inte kan låsa toa eller dusch.

Även idag har vi fixat med massa ärenden.  Imorgon funderar vi på att åka ut till Bondi Beach istället och söka lite jobb.

Första bilderna är ifrån Färjan, de andra är från idag i Sydney