Tidigt på campingen i Rainbowbeach vaknar vi upp denna morgon. För dagen ska börja med att vi sak åka och titta på vilda delfiner när de blir matade. När vi kommer dit kan vi bara köpa en biljett för att komma in och titta på när de blir matade. Eftersom de är vilda så får de bara mata de ett viss antal kg fisk varje dag. Och eftersom de inte är tvingade att komma in så är det inte ens säkert att de kommer dyka upp denna dag. Det var en mamma delfin med en nyfödd bebis och en annan son som var några år som kom denna morgon. Vilket betyder att de bara låter allmänheten mata den äldsta sonen. Vilket gör att de bara hade några fiska att ge ut denna morgon. Vi tyckte dock inte att det gjorde något, eftersom det är bra att de fortfarande låter de vara vilda och att de inte tvingar mamman med den lilla bebisen att ta sig till främmande människor för att få mat. Utan de lät de som jobba där mata mamman, personer som hon kände sig trygg med. Jag tyckte även det var bra att de inte var överpris, det var 5 dollar för att gå in och titta på dem, och 5 dollar till ifall man ville ha en fisk så man kunde mata dem. De var också håra på att man inte fick röra dem, om delfinen kom fram och rörde dig var det okej men du fick aldrig klappa dem. När vi hade varit där ett tag åkte vi tillbaka till campingen.

När vi har ätit frukost åker i ifrån campingen för att åka till biblioteket, för att blogga lite innan vi kommer att lämna för Fraser island imorgon. Då vi kommer var utan teckning i några dagar. När vi kommer till biblioteket inser Emma att vi har åkt ifrån hennes skor. Hon släpper då av mig och alla våra grejer för att sedan åka tillbaka till campingen. När vi har fixat de vi behövde fixa, åker vi till Carlo Sandblow. Där sprang vi runt, tog lite kort och hade kul i några timmar innan det var dags att dra sig till pippis för att få en säkerhetsgenomgång för Fraser island.

Vid säkerhetsgenomgången fick vi fylla i massa papper, de skrämde upp alla då det precis hade hänt en olycka för några dagar sedan. Det var en tjej som hade gjort en snabbsväng för att undvika lite vatten. Och snabba svängar är det man absolut inte ska gör då det är risk att man voltar med bilen vilket de gjorde. Som tur var skadade sig ingen. Alla vart dock lite smått oroliga för att köra. Jag och Emma hamnade i bil nummer fyra. Tillsammans med en till norsk tjej, två tjejer från England, två killar från Scotland och en tysk kille. När genomgången var över börja de med att samla in all alkohol som folk ville ha med sig, för att det skulle vara kallt när vi kom fram dagen efter. Efter genomgången åkte vi tillbaka till campingen för att pack och sova för att åka upp tidigt morgonen därpå. När vi skulle börja packa börja det spöregna, krångligt vart det att packa när man inte vill gå ut ur bilen. Efter ett tag lugnar det ner sig och vi hinner packa våra grejer, städa och gå och lägga oss igen innan det börjar regna och åska igen.

Packa bilen, säga hej då och åka iväg. Det var hur vår morgon såg ut. Everglades har varit både bra och dåligt. VI hade bra väder första dagen, vilket gjorde att det var trevligt att åka ut. Andra dagen regna det oavsett om det hade regnat eller inte var vi inte säkra på att vi ville åka ut en dag till. Det är fint, men inte ett av de finaste ställena jag har sett. Tre dagar är också lite för långt. Två dagar tror jag räcker. Detta är också ett ställe där gruppen gör sjukt mycket. Desto bättre grupp, desto roligare. Ångrar jag att jag åkte dit? Nej det gör jag inte, men jag hade nog bara stannat i två dagar. Gruppen vi hade var bra vilket var den stora anledningen till att vi hade det kul. Jag vet att många får denna tur gratis när de beställer massa annat, jag skulle då rekommendera att åka dit. Men får du betala fullpris, fundera på om det är något du skulle tycka vara kul, annars hoppa det eller åka i två dagar. Nästan alla jag har träffat som har gjort tre dagar tycker att det är alldeles för lång tid.

Här en video från Everglades:

När vi vaknade av alarmet tidigt på morgonen hör vi hur det spöregnar. Vi bestämmer oss då för att sova vidare. När vi vaknar nästa gång regnar det ännu mer. Vi bestämmer oss då för att titta på en film i bilen och äta frukost i bilen istället. Efter filmen börjar det klarna upp och vi tänker att vi åker in till Noosa ett litet tag och tittar i butikerna.

Väl framme vid Noosa börjar det regna smått igen, inte så farligt. Vi går runt i den lilla mysiga staden och tittar runt i några små butiker. Under tiden börjar det regna mer och mer. Sedan öser det ner. Vi springer in till en foodcourt och köper en varsin sallad att äta till lunch samtidigt som vi väntar på att regnet ska lunga ner sig.

Lugna ner sig gör det inte, vi bestämmer oss därför för att försöka ta oss tillbaka till bilen och gömma oss under taken så mycket som möjligt. Men efter några minuter är vi genom sura så i bestämmer oss för att det inte är ens någon mening med att springa till bilen, vi är redan genomsura. Vi går lugnt tillbaka i det vad höga vattnet. Och väl framme vid bilen bestämmer vi oss för att gå tillbaka och filma lite, vi är ändå så pass blöta som man kan bli.

När vi väl åker från Noosa tillbaka till Bushcamp, inser vi fördelarna med att ha alla sina grejer i en bil. vi kunde enkelt byta om i bilen innan vi åkte tillbaka. Tillbaka i bushcamp väntar vi på att klockan ska slå sju. Då vi har beställt mat av en av ledarna. När vi väntar tittar vi på två filmer till, då det fortfarande öser ner. När regnet lugnar ner sig går vi till köket och även de andra från campet börjar komma ut från sina gömmor.

Maten på kvällen var himmelsk. Det var länge sedan båda jag och Emma har haft en riktig kött bit, med potatis, grönsaker och sås. Konstigt nog har vi inte tröttnat på våra nudlar än. Vi har dock insett att vi kan köpa tuna och ha i bilen också. Då kylskåpet i bilen inte är den bästa vill man inte ha allt för mycket mat i kylskåpet som kan bli dålig. Det är därför vi väljer mat som vi inte behöver ett kylskåp till.

Vi vaknar tidigt, eller rättare sagt jag vaknar tidigt. Går iväg och ska äta frukost, då Emma vill fortsätta att sova. När jag kommer tillbaka så letar Emma efter bilnycklarna och vi förstår verkligen inte vart vi har gjort av dem. Så vi bestämmer oss för att ändå åka ut och lämna bilen olåst på campingen. När alla samlas så går han igenom hur vi alla ska paddla för att ta oss dit vi ska. Vi få med oss en karta och första hjälpen utrustning och sedan ska vi paddla tre personer i varje kanot. Det blir jag och Emma som hamnar i en kanot med en tjej från Nederländerna.

Vägen dit var mycket roligare. Även fast vi paddlar i motvind och motströms, är det inte allt för hemskt. Kanske beror det även på att vår energi nivå är på top. Väl framme vid vårt första stopp finns det ett träd man kan klättra upp i och sedan svinga sig ut med ett rep. Vi passa på att bada i floden också. Åt lite lunch innan vi fortsatte vår resa.

Vägen till vårt nästa stopp var inte lätt. Mer mot vid och denna gång kom vi även ut på en sjö. Där var vi tvungna att kämpa oss förbi vågorna som kom mot oss. En grupp välte och var tvungna att simma in mot land för att ta sig i kanoten igen. Jag är så glad över att det inte var vi. Inte för att jag inte ville bli blöt men då skulle vi behöva ta oss hela vägen över sjön igen. Det fanns det ingen energi för. Vårt nästa stopp vart en mysig lite strand. Egentligen skulle vi ha paddlat till en by, men ingen orkade riktigt att göra det. Vi bestämde oss helt enkelt för att stanna på stranden och sola och vila lite innan vi skulle ta oss tillbaka till campingen.

Vägen tillbaka gick mycket bättre än vad vi trodde. Det var fortfarande jobbigt eftersom även denna gång behövde vi paddla mot vinden och strömmen när vi hade tagit os över sjön. Det gick ändå bättre när vi skulle ta oss över sjön denna gång då vi för engångs skull hade sidvind. Det var dock bara över sjön som det blev lättare.

När vi äntligen hade tagit oss tillbaka var våra armar helt slut. Vi duscha och gjorde i ordning lite mat. Vi hittade även våra bilnycklar i duschen. På kvällen spelade vi spel och umgicks med alla. För att sedan gå och lägga oss vid halv ett då i alla var helt döda.

Vaknade innan alarmet igen, kanske berodde det på solens strålar som lös in. Vi hade ca tre timmar innan vi var tvungna att checka, så vi tog det lugnt. När det var två timmer kvar börja vi äta frukost, vi sitter och pratar och sedan går jag iväg för att gör mig i ordning för dagen. När jag kommer tillbaka ser jag en stressad Emma som säger att vi måste åka om 10 minuter. Vi hade alltså lyckas äta frukost i över en timme utan att märka hur lång tid det tog. Vi skyndade oss i väg och sedan fick vi vänta i några timmar på att bussen skulle komma och hämta upp oss.

När bussen till Gagaju Bushcamp kom för att leda vägen för oss som hade egen bil eller van och skjutsa de som inte hade någon bil. Vi stannar först vid ett Coles för att köpa mat. Vissa är snabbare än andra när det gäller att handla mat. Så jag och Emma får sitta ett tag och vänta på några. När vi åker iväg så tar det inte mer än 20 minuter innan vi hamnar på en grusväg. Vilket gör både mig och Emma skeptiska, med tanke på hur länge vi var fast på en grusväg för inte alls länge sedan. Som tur var behövde vi inte åka på denna grusväg mer än några minuter innan vi var framme vid Buchcamp.

När vi kommer fram visar de oss runt. Om vi vill kan vi alla få sova i bunkbeds, men jag och Emma känner att det är smidigare att sova i vanen som vanligt. De berättar att imorgon klockan 07:30 ska vi samlas och vara redo för att åka ut och paddla.

På kvällen hänger vi med alla från lägret, vi sitter vid en brasa. De visar sig att de flesta som kom samma dag som oss är ifrån Skandinavien. Vi ha tre grupper från Danmark, en grupp från Sverige och sen jag och Emma. Det var även en grupp från England och en från Nederländerna.

Vi vaknade av hur varmt det var i bilen. Och vi börjar inse att det kommer bara bli varmare och varmare desto längre norr ut vi kommer. Och vi inser att vi ändå har valt en bra tid att faktiskt åka norr ut. För nu slipper vi den värsta värmen, samtidigt som vi ändå har varma dagar. Vilket gör att vi förhoppnings vis inte kommer dö av värmeslag.

Denna dag var dock en varm dag. Vi hade bestämt oss för att åka till Noosas national park, där vi ska gå coastal walken. Måste säga att denna natur var helt fantastik. Annorlunda emot de coastal walks som jag har gjort i Sydney. Havet var verkligen klarblått och det kändes verkligen som en exotisk plats. Samtidigt så tycker jag nog att de coastal walks jag har gjort i Sydney har varit bättre. Men gör man östkusten så tycker jag verkligen att man ska stanna här, det är det verkligen värt.

När vi hade gott ett tag och vi inse att vårt vatten håller på att ta slut. Vi stannar vid en karta. Och tur var det. Vi hade gott ca halva vägen och på grund av värmen så behövde vi mer vatten än vad vi hade med oss. Vi bestämde oss då för att vända tillbaka. Njuta av solen gjorde vi inte riktigt nu, vi båda kände att vi behövde få komma ner i vattnet och svalka av oss.

På vägen tillbaka ser vi en lite mysig strand med inte allt för lite och inte allt förmycket människor. Vågorna var heller inte allt för stora. Vi bestämde oss då för att stanna och svalka oss. Vatten var varmt men fortfarande svalare än var det var i luften. Jag har ingen aning om hur länge vi var i. Men tillräckligt länge för att svalka ner oss lite. Det vara dock inte så länge när vi väl hade gått upp ur vattnet och fortsatte att gå mot bilen. Innan vi ens var framme var vi varma igen.

Efter det utforskar vi lite mer i Noosa, men denna gång närmare Junction. Vi tittar runt lite sätter oss på ett mysigt café och tar en fika. Cafét som vi var på var jätte trevliga och när de stängde fick vi till och med en varsin gratis kaka. Nöjda och trötta efter dagens utflykt åker vi tillbaka till samma camping eftersom vi var väldigt nöjda med den. Vi börja fixa i ordning lite inför morgondagen. Då nästa camp börjar.

Vårt mål med dagen var att övernatta i Noosa. Vi ville ha en hel dag för att utforska Noosa innan vi ska åka på en utflykt som startar på söndag. Resan mellan vår camping och Noosa var ca 1 timmes bilfärd om man åkte raka vägen så vi bestämde oss för att åka till Glass House Mountains. Som Emma av någon konstig anledning hela tiden kallar för Hourglass Mountain hela tiden. Glass House Mountains utsiktsplats ser du några berg som sticker upp från ett annars ganska platt landskap.

Vår resa fortsatte med nästa stopp, Sunshine coast. Där passa vi på att ta en fika, och ta det lite lugnt. Innan vi skulle fortsätta till Noosa. Planen från början var att stanna och gå till stranden. Vi tyckte dock inte att stranden där var så speciellt och det var inte lika soligt som tidigare på dagen. Även fast vi tog en fika, så började magarna behöva mer mat. Det va då vi kände att det var dags att åka till Noosa, hitta en camping och laga mat.

Raka vägen, med två superhungriga personer och som tur var åkte vi inte fel någon gång. Då hade det nog inte funkat. Väl framme på campingen fick Emma gå och duscha undertiden som jag laga mat. Mat och mat, vi lever fortfarande på nudlar och grönsaker. Men det är fortfarande gott. Jag förstår inte hur vi inte har tröttnat på nudlarna än. Efter mat fixar vi med lite grejer. Men det bli en tidig natt denna kväll.

Planen för dagen var att åka till de vackra solrosfälten i Allora. Vi kollat upp att de fortfarande skulle vara fina och levande. Vi hade även sett flera personer lägga upp bilder på Instagram de senaste dagarna så vi var taggade. Efter att ha åkt en längre stund inser vi att vi börjar närma oss. Vi börjar titta mer och mer runt omkring oss för att se vart de är så vi kan stanna och ta lite bilder. VI ser inga gula fällt. Sedan ser vi dem, de är inte gula, de har dött. Vi åkte alltså i timmar, för att få se döda solroser. Även fast dagen kanske inte var den mest lyckade så åkte vi i alla fall förbi väldigt vacker natur. Dagen bestod mest av att åka bil, vi hamnade på en camping och gick och la oss tidigt för att orka upp dagen efter då vi sak fortsätta vår resa upp till Noosa.

Emma som jag reser med har även en blogg, på norska men titta gärna in den med: http://emmamizolsen.blogg.no/

Första natten på en gratis camping och vi båda tycker att det har funkat bra. Morgonen rutinen är den samma som varje morgon. Jag fixar frukost samtidigt som Emma städar lite. Vi äter frukost och gör oss iordning för en dag i Brisbane. Först tänkte vi att vi skulle ta en buss ifrån campingen och in till staden. Men ganska start inser vi att vi behöver ladda våra telefoner om vi överhuvudtaget ska kunna hitta inne i Brisbane. Men även för att se hur vi ska ta oss tillbaka till campingen. Så vi tittar upp hur mycket parkering skulle kosta inne i Brisbane och vi hittar en ganska billig som låg bra till. Vi insåg att priserna skulle bli ungefär den samma om vi åkte buss eller bil.
När vi hade kommit in till staden var det mina planer som gällde då Emma redan har varit i Brisbane tidigare. Vi börja gå ner mot South Bank. Vi stannar och går in i några butiker. Köper lite kläder och går vidare. Precis innan vi kommer till South Bank går vi igenom en marknad. Där hittar vi billiga avokados,bananer,  jordgubbar och hallon. Vilket gör oss väldigt nöjda.

När vi har tagit oss till South Bank tittar vi på promenaden med blommor och tar lite kort vid Brisbane skylten. Vi går lägst med floden. In i botaniska trädgård och sedan ser vi Story Bridge på avstånd. Vi båda känner att vi börjar bli lite smått trötta och hungriga. Vi börjat helt enkelt att röra oss tillbaka mot Crazy Keith. Stannar för en sen lunch innan vi drar oss tillbaka till campingen.

Att ta sig tillbaka till campingen var lättare sagt än gjort. När vi börja åka stod det att det skulle ta 30 minuter tillbaka. Efter att ha åkt fel en gång ändrades det till 47 minuter. Låt oss bara säga att det var inte första gången bi åkte fel. Ca 1,5 timme senare kommer vi fram till campingen. Trötta efter en dag i staden tänker vi att vi ska gå och sova tidigt. Det funka bra för mig, då jag efter att ha bott på hostel lärt mig att somna oavsett det mesta. Men för Emma var det lite svårare. Då våra nya grannar rökte på och spelade hög musik.

Det här med att misslyckas, åka fel osv är vi nog experter på. Tror inte det har gått en ända dag som vi inte har åkt fel eller misslyckats med något, möjligt vis dag 4. Men denna gång insåg vi att vi hade missat Nimbin. Nimbin ligger i närheten av Byron Bay, och den turist vägen vi tog igår, hade ca 5 skylltar där det stod Nimbin. Reagerade vi? Absolut inte. Anledningen till detta var för att vi båda tänkte att byn låg mer norr ut än vad den egentligen gjorde. Så det vara bara att på börja resan tillbaka.
Väl framme i Nimbin tyckte vi inte att det var så speciellt. Det var mycket mindre än vad i trodde. Det kanske inte var så mycket om hände heller eftersom det var en veckodag, kanske att det är mer som händer under helger. De var några små hippie butiker och jag tror att för folk som röker har de en del sovinerier som kan vara roliga att ha. Men eftersom varken jag eller Emma röker så var et inget vi uppskattade. Vi var där i kanske 20 minuter en halv timme innan vi fortsatte vår resa upp mot Brisbane.

Detta skulle bli vår första natt på en gratis camping plats. Men innan vi åkte dit passade vi på att åka till en utsiktsplats. Utsikten över Brisbane var väldigt vacker, men eftersom vi båda var trötta och hungriga åkte vi ganska fort där ifrån och åka till campingen. Väl framme vid campingen laga vi kvällsmat, städa, tittade på lite Teen Wolf innan vi somnade.