Luna Park har en särskild plats I mitt hjärta. Här har jag slitit, skrattat och träffat så många fantastiska vänner under flera månader. Så kanske är det en anledning varför jag älskar detta ställe.

Luna Park är för turister mest känt för deras nöjespark del, denna del är den jag är minst van vid. Nöjes parken är inte så stor men om man tittar runt omkring sig så har byggnaderna en speciell charm. Det finns såklart karuseller, men det är inget Liseberg. Det är väldigt litet men eftersom Luna Park öppnades 1935 är parken även ett historiksvärde.

Vad mer kan man göra här? Luna Park håller i flera konserter under varje år. Här kommer alla möjliga artister, vissa kanske du har hört, andra inte. Oavsett är det ofta bra stämning under konserterna. Anledning till att jag vet det är för att jag har varit där under många av deras konserter, men då har du hittat mig i baren inne i konserthallen.

Det du däremot kan kalla mig expert på är deras brölllop, konferaser och middagar. Jag har sett och jobbat under de mest fantastiska bröllop och middagar. Du får en helt fantastik vy över Sydney Harbour Bridge och Operahuset. De håller allt från små bröllop/middagar/konferenser till stora bröllop/middagar/konferenser. Vissa bröllop har varit helt magiska. Verkligen drömbröllop, som jag inte har villat veta hur mycket de kostar.

Sedan har vi resturangen och baren som är öppen för allmänheten, The Deck. Här har du en fantastik vy över hamnen Opera huset och Harbour Bridge. Här spenderade vi söndagarna efter vårt skift. Sitter och pratar, äter, dricker och tittar på den fantastiska solnedgången.

Sydney är en vacker stad som jag har blivit lite smått förälskad i. Vad jag också har märkt är att det finns många gömda skatter. Många av dem som jag tyvärr inte kommer hinna att göra denna gång. Men jag tänkte påbörja en serie med olika saker man kan göra i Sydney och vad som är ett måste enligt mig. Men det finns absolut saker att göra. Jag kommer börja berätta om en av mina favoriter.

Detta är ett måste! Om du bara har några dagar i Sydney ärdetta något man inte får missa.  Bonditill Coogee coastalwalk är en promenad som tar ca 1-2 timmar om man inte villgöra några längre stopp. Påvägen kommer du stöta på flera stränder,  rockpools och ha en helt fantastisk utsikt.

Coogee till Bondi eller Bondi till Coogee har egentligen ingen större betydelse. Jag skulle ändå rekommendera att gå promenaden från Coogee till Bondi. Anledningen till detta är att framför allt för att det är lättare att ta sig till och från Bondi. Så när du har gått och är trött och bara vill hem är det lättare att ta sig hem. Så klart att om du bor i antingen Coogee eller Bondi kan du välja att gå fram och tillbaka. Skulle du bara vilja gå ena hållet börja så att du slutar där du bor.

Om man vill börja morgonen med frukost, så har Coogee många mysiga caféer både där du kan titta ut över Coogee strand eller sitta i de mysiga caféerna som ligger på någon av de andra gatorna. Coogee har även ett grönområde precis ovanför stranden där man alltid kan ta med egen frukost och äta.

När man väl börjar bege sig finns det vissa saker du ska ha med dig:

• Kamera, du kommer vilja ta massa bilder.
  • Vattenflaska, du behöver inte ha en jättestor vattenflaska för det kommer finnas så du kan fylla på vattenflaskan under Costalwalken.
  • Badkläder, det är en Costalwalk med flera fina stränder som man kanske vill ta en lite paus och bada emellan åt.
  • Eventuellt lite snacks, om ni har tänkt att göra en heldag av det se till att ha med snacks.
  • Oavsett kan det vara skönt att ha någon frukt med sig.

Under kustpromenaden kommer det komma flera stränder. Har man en heldag med fint väder skulle jag verkligen rekommendera att ta det lugnt och stanna lite under tiden. Har man inte en heldag utan barra en kortare peroid så räcker det att gå raka vägen. Men om har tiden stanna och njut. En av mina favorit ställen är Gordons Bay som kommer i början av promenaden.

Väll framme i Bondi kan du njuta på Bondi Beach eller gå till några av de alla cafeer och resturanger ifall man vill ha något och äta. Sedan för att ta sig tillbaka går de flera bussar precis vid stranden som går upp till Bondi Junction där man kan ta tåget.

Jag har verkligen tappat räkningen på hur många gånger jag har gjort denna promenad. Eftersom jag bodde i Bondi under några månaders tid var det ofta jag gick där. Men inte en enda gång har jag varit trött på utsikten. Och varje gång ser jag något nytt. Detta är ett måste.

Regn öser ner när vi vaknar. Vår plan var att ha en god frukost till soluppgången sista morgonen. Men vi såg inte mycket på grund av allt regn och vi hade inget skydd för att laga frukosten heller. Och en lång resa till Cairns var kvar. Vi bestämde oss för att åka och stanna på vägen där det inte regnar.

Vi åker mestadels raka vägen till Cairns, vi stannade för att äta lite frukost och packa våra väskor. Väll inne i Cairns tvätta vi Crazy Keith innan det var dags att lämna tillbaka honom till Spaceship. Både med sorg och glädje börjar vi ta oss mot flygplatsen. Detta betyder att denna del är slut. Men att äntligen få åka hem till Sydney kommer också bli skönt.

Vi sätter oss på flyget och snart ser vi Sydney. Borta bra men hemma är bäst.

Näst sista dagen. Både glada och sorgsna över att vår resa snart är över. Denna dag ska vi mesta dels bara börja ta oss tillbaka till Cairns. Vi lämnar Magnetic Island inte allt för tidigt tar färjan tillbaka. Vi pratar om hur skönt det ska bli att åka tillbaka till Sydney. Vi båda har hemlängtan, mestadels för att under resan träffar man flera människor där de flesta alltid sa att de snart skulle hem. Varken jag eller Emma ska hem inom de närmaste månaderna men vi ska till det bästa efter det, Sydney vårt andra hem.

Vi ville att sista natten skulle vara speciell, vi bestämmer oss för att övernatta på samma lookout som vi gjorde en annan natt. När vi kommer dit är det stjärnklart. Vi bestämmer oss för att innan vi ska titta på X-man ska vi köra en bit så att bilen blir lite sval. Vi börjar åka. Efter ett tag så ser vi en jättestor pinne på vägen, men desto närmare vi kommer inser vi snabbt att det är en pytonorm. Vi körde över den, vi såg aldrig hela ormen vi såg bara 1,5 meter -2 meter av ormen… när vi vänder tillbaka vet vi inte ifall vi vill att den ska vara där eller inte. Men den var inte kvar.

Att vakna med solen är precis vad vi har gjort de senaste dagarna. Och även idag. Klockan 6 vakna vi av oss själva. Vi bestämmer oss för att vi fortfarande är väldigt slitna och vi känner oss nöjda med det vi har sett så vi vill inte gör a några större utflykter. Vi går en sväng till en strand som ligger max 10 minuters gång ifrån vårt boende. Och sedan vid luch var det dags för det stora höjd punkten. Att hålla en koala.

Först fick vi träffa på deras färskvattenssköldpaddor och två kakaduor. En av kakaduorna fick sitta på våra armar och äta ett frö som man höll med munnen. Han bodde heller inte i en bur utan han var där helt frivilligt hela tiden. Ville han flyga iväg kunde han göra.

Sedan kom vi till höjd punkten: Koalorna! Emma var den första som fick hålla dem och sedan var det min tur. De är tyngre en man tror och inte så lena som man tror. Men det är fortfarande väldigt söta. På tur var det dags att träffa alla reptiler. Flera olika ödlor och en orm. De var väldigt speciella och måste ändå säga att jag tycker att hela guidade turen var intressant. Hon var väldigt bra på att förklara på ett enkelt sett.

Kvällen kände vi att vi ville gå och lägga oss tidigt, men vi träffade på en trevlig svensk tjej som vi prata med ett tag. När vi skulle gå och hämta tandborstarna var det en pungåtta vid dörren. Och när vi var på väg till toaletterna så var det flera kängurus hoppandes runt omkring alla tält och bungalows.

Vi har sett många soluppgångar under denna resa. De flesta har varit vid stränder när vi tittar ut över havet. Men denna soluppgång som vi såg nu, var helt fantastisk. När vi hade kommit till lookouten var det kolsvart. Vi hade ingen aning om hur naturen och utsikten såg ut. Vi vaknade upp till en soluppgång över bergen. En fantastik soluppgång.

Vi åkte sedan vidare till Wallamans fall. Wallman falls är det högsta vattenfallet i Australien. Vi bestämde oss för att gå en av promenaderna som var 2 km. Men någonstans på vägen gick vi fel. Så när vi hade gått mer än 2 km och inte kommit fram insåg vi att något var fel. Så vi gav upp. Och tur var det. För svängen vi hade hamnat på var 17 km. Och vi hade inte vatten, tid eller energi för en så lång promenad.

Nästa stopp var Magnetic Island. Eller rättare sagt, parkeringen till färjan som skulle ta oss till Magnetic Island. Vi hade planer som på vad vi ville gör på Magnetic Island, men efter 33 dagar så kände vi att vi ville bara ta det lugnt första dagen. Åt lite mat och bara chillade. Måste säga att det var ganska fantastiskt ändå.

Vi gjorde inte mycket denna dag. Målet var att börja närma sig Magnetic Island. Vi ville samtidigt inte spendera natten nere vid Townsville. Morgonen började med att jag gick runt i Paronella Park på morgonen. Emma hade fått nog redan kvällen innan så vi sa att jag hade ca en timme och gå och titta på de sakerna jag ville. Det var mer tid än jag behövde. Under denna tiden tittade Emma på ett avsnitt av Scorpions.

Sedan for vi vidare. Vi tänkte att vårt nästa mål skulle vara Wallaman Falls. Vi hann inte dit innan det var för mörk. Men vi hittade en lookout som vi tänkte att vi kunde spendera natten. Problemet är väll att det inte finns någon toa. Men att använda buskar kan i vissa fall vara bättre. Det betyder mindre kryp, konstigt nog. Oavsett var det en stjärnklarnatt. Det var inte det ända positiva, för engångsskull var det kallt i vanen.

Vi flydde värmen igår. Efter dykningen tyckte vi att det var alldeles för vart för att stanna kvar uppe i Cairns. Vi börja åka söder ut igen. Och när vi hade åkt ca en timme börjar vi titta var det var svalast. Vi ser att lite mer inåt landet är vart vi vill. Ganska när Millaa Millaa hittar vi en lookout. Och på morgonen vaknar vi upp till en fantastisk soluppgång och en fantastik utsikt.

Vi åkte sedan till ett av mina favorit ställen under denna resa, Millaa Millaa Falls. Detta vattenfall är verkligen så fint. Och om någon skulle fråga mig vad man inte får missa är det Millaa Millaa Falls. Vi bada inte för det var redan ganska svalt i luften och vattnet var långt ifrån varmt.

Vårt turistande fortsatte och vi såg några fler vatten fall. Ingen som var lika fint som Millaa Millaa Fall.

Nästa stopp vart Mamu skywalk. Där mötes vi av en väldigt trevlig och hjälpsam man. Och även när vi kom upp för att köpa biljetterna till Skywalk . Där fick vi även rada på att vi kunde köpa ett paket fö Paronella Park och Mamu Skywalk. Då vi även fick fri camping på powersite . Vilket vilken backpacker som helst skulle tycka om. Skywalken i regnskogen var helt fantastiskt och det var inte alls mycket folk när vi var där. Utsikten i toppen av utsiktstornet var magisk.

Sedan fortsatte vår resa till Paronella Park där vi checkade in på campingen och sedan passade vi på att gå på nattvandringen. Den guiden vi hade var vi inte nöjda med över huvudtaget, hon berätta bara halva historian och förstörde lite av stället. Jag personligen tyckte att naturen runt omkring oss var underbart på ett speciellt sätt. Emma där emot tyckte att stället inte var så speciellt. Om någon skulle fråga mig om man borde åka dit, skulle jag säga att det beror på en hel del. Vad du är intresserad av och om du har vägarna förbi. Det är absolut inte ett måste att åka dit. Är du intresserad av historia och natur och speciella byggnader skulle nog detta vara något för dig.

Efter en natt utan sömn, på grund av att det var så varmt i vanen. Oavsett det var vi taggade på att åka och dyka och snorkla i barriärrevet. Jag fick en dykning gratis när vi bokade en hel del grejer med Happy Travels. Och sedan skulle vi snorkla. Emma skulle inte dyka då hon har problem med sina öron.

När vi kommer dit ger de oss simfötter, stingsuits och snorkel. Och sedan får vi fylla i massa papper. Och vi börjar åka utåt. Väl ute så ska jag dyka förta gången. Det är en konstig känsla. För det första känns det inte som man andas luft. Vilket gör att innan man har vant sig angående det så känns det konstigt. För det andra så känner man sig så klaustrofobisk när man kommer ner under ytan. Vilket är konstigt med tanke på hur mycket plats man egentligen har.

Vi fick dyka i ca 20 min. Det vart inte så mycket längre än det. Och sedan fick vi snorkla en hel del. Det jag tyckte om själva resan var att den var stressig. Jag tyckte verkligen om min instruktör. Han var lugn och förklarade bra. Annars var jag inte så nöjd. Tyckte det var bättre att snorkla i Whitsundays och dykningen varade inte så länge. Men det är ändå kul att ha bockat av dykning i barriärrevet från min bucketlist.

VI har mycket vi vill se. Ibland får vi se dem och ibland inte. Det beror på flera olika anledningar. Idag skulle vi se massa men fick inte se det vi ville. Idag var sista dagen vi kunde spendera norr om Cairns. Den ända tiden vi hade att passa var att vi skulle äta middag med Isabelle och Moa.

Campingen som vi hade spenderat natten vid, var väll inte den bästa campingen. Det ända positiva var att vi fick en powersite väldigt billig. Toaletterna var inte de bästa. Det berodde mest på alla kryp som kom in. Köket använde vi inte ens. Kan inte säga om det var ett bra kök eller inte för vi kolla inte ens. Allt detta gjorde att när vi vaknade så åt vi snabbt frukost i bilen innan vi åkte vidare.

Vi börjar med att åka norr ut, så långt norr ut som vi ville. Vi hade skrivit upp på vår lista att vi ville besöka Daintree Rainforest. När vi kommer till färjan bestämmer vi oss för att vända om. Ingen av oss var supertag på att besöka en regnskog igen. Men vi kände också att det skulle bli tajt med tid och vi hade andra saker vi ville se på vägen. VI vänder om igen.

Rex Lookout är vårt nästa stopp. Det är på vägen ner till Cairns. Som alla Lookouts blir det mest man stannar njuter och åker vidare ganska fort. Jag ångrar inte alla Lookouts vi har sett och jag skulle verkligen rekommendera att alla som kör, titta på alla lookouts. Vissa är bättre än andra, men man stannar ändå inte så länge.

​Vi åkte sedan ner till Cairns, innan vi träffade Moa och Isabelle för middag spenderade vi lite tid på biblioteket. Träffade sedan Moa och Isabelle för mat. Vi åt på Outback Jacks. Helt okej ställe, lite dyrt för vad man fick. Men maten var ändå god.