Dag 11

Back to school! Helt ärligt, sög det att gå till skolan. Det var väldigt drygt att gå upp tidigt iallafall och sedan behöva lyssna och skriva. Även om skolan var ganska chil, var det ändå jobbigt att ta sig dit osv.

Efter skolan åkte vi iallafall till min favoritstrand Armier! Jag beställde en pizza och när jag skulle sätta ner den i solstolen och sedan resa mig upp igen, sa min rygg ifrån. Det högg till nere i svanken och jag kunde inte stå upp. Det har faktiskt hänt 2 gånger innan, fast i Sverige. En av gångerna i Sverige föll jag till och med ihop.

När det blir så har jag väldigt ont i 24h och sedan går det över, så det var bara att vänta ut det. Sedan märkte jag också att min pizza var bränd. Härlig dag! (Ironi)
Pågrund av mitt ryggont stannade jag hemma från kvällsaktiviteten Numero Uno. Dock var jag bara glad för det eftersom jag inte tyckte om Numero Uno på måndagar.

Ganska negativ dag och även en av de sämsta på Malta. Nu låter resan jättenegativ men det var den inte, hade bara en svacka i några dagar.

Puss!

Dag 10

Eftersom det var söndag, vart det sovmorgon. Jag kan verkligen rekommendera att ta vara på de få sovmornar ni kommer att få (till dig som ska på språkresa).

Vi åt våra torra toast och sedan traskade vi iväg till busshållplatsen. Vi hade ganska tur med att den låg ganska nära, 4-5 minuters promenad i normaltakt. Vissa bodde ännu längre bort ifrån sina, tyckte synd om dem.
Iallafall, bussen tog oss till stranden Golden Bay som inte är en av mina favoriter. Ganska skitigt vatten och en lång backe upp&ner till parkeringen. Solstolarna var ganska dyra där också, har jag för mig.

Den här dagen var det ganska vågigt i vattnet, men ändå tyckte jag, Malin och Elin att det var en bra idé att simma ut till linan. Linan kanske var 75m ifrån stranden och ute på minst 5 meters djup. Det var väldigt kämpigt eftersom alla strömmat tog emot, men vi klarade det! Det var dock väldigt läskigt för vi var 100% säkra på att en haj skulle komma dit.

Efter stranden åkte vi hem. Den kvällen var det Spirit Of Malta, en aktivitet man kunde köpa till för cirka 27€ eller liknande. Jag gjorde inte det och därför skulle jag åka in till staden Bugibba med en annan ledare. Klockan 19.50 skulle jag infinna mig vid busshållplatsen, vilket jag också gjorde. Klockan började dra iväg och bussen kom inte. Tillslut ringde jag min ledare och hon sa att jag kunde gå hem till värdfamiljen igen. Jag var väldigt irriterad för jag hade suttit och väntat på busen i en timme, så jag gick till Donken och köpte en Mc flurry haha.

Kanske inte den bästa dagen på Malta, men men. Jag hade tyvärr inga bilder från den här dagen heller :/

Puss!

Dag 9

Dagen utan bilder haha! Jag antar att jag måste ha haft en bra dag, med tanke på att jag endast har två bilder?? Har minst fem bilder från varenda dag förutom denna haha.

Den här dagen var vi iallafall på stranden och eftersom det var helg hade vi sovmorgon. Vi var på en ganska fin strand, men det var typ tusen trappsteg ner och upp vilket var jobbigt. Vi var på stranden i några timmar innan vi åkte hem och förberedde oss inför Numero Uno på kvällen.

Kvällens tema på Numero Uno var glitter, men jag äger inget i glitter så jag körde på helsvart. Det var även sjukt lite folk där den kvällen. Det berodde mycket på att det var många som var på Sicilien den dagen och det var även flera stycken som var sjuka.

Räknande ner minuterna den kvällen och tillslut fick jag åka hem och bara sovaaaa! Riktigt skönt.

Puss och kram

Dag 8

På morgonen hade vi som vanligt skola, väldigt tråkigt men det gick att ta sig igenom. Efter skolan åkte vi direkt till stranden, som var en stor besvikelse. Det går att hitta finare stränder i Sverige. Trots att alla var lite halvt upprörda tog vi oss igenom dagen.

Runt tre tiden gjorde vi något quiz och mitt lag vann yay! Priset var kakor men jag gav bort min haha. Efter quizet åkte vi hem, vilket var väldigt skönt. Väl hemma duschade vi, åt middag och gjorde oss redo för en kväll i Valetta. Den kvällen var det Movienight, men det kostade €10 att kolla på bio. Jag och två av mina kompisar bestämde oss för att gå till Costa Coffee istället (typ Espresso House) och jag beställde en supergod chokladmuffins. När stället stängde gick vi runt på Valettas gator och bara myste.

När vi kom hem var jag redigt trött. Jag somnade nästan direkt haha! Så är livet här på Malta, man är trött helaaaaa tiden. Speciellt den första veckan.

Puss och kram

Dag 7

Ni kan kanske gissa vad vi gjorde på morgonen haha? Om ni inte kan gissa, så hade vi iallafall skola. Drygt som vanligt, men det funkade. Efter skolan tog vi bussen direkt till staden Sliema för lite shopping! Vi gick till Maltas största shoppingcenter The Point och gick runt och tittade i lite olika butiker. Jag hade planerat att köp Adidas Superstars, men de fanns inte i min storlek på hela Malta tyvärr. Jag köpte istället ett par Nike air force lite spontant och även en svart blus från New Look.

Efter shoppingen var det dags för turistbåt. Alltså en guidad båttur. Jag och Sara var så himla trötta så vi sov litegrann istället för att lyssna. Båtturen kallas för Harbor Cruise, så om ni ska till Malta med STS behöver ni inte bli taggade inför den aktiviteten.

På kvällen efter att vi hade kommit hem, åkte vi till ett gokart ställe där man fick välja att åka om man ville. Dock kostade det typ €12 så varken jag eller mina vänner åkte. Men vi köpte massa glass, jag tror att jag åt typ 2-3 glassar den kvällen haha. Efter några timmar där åkte vi hem för lite välbehövlig sömn.

Puss och kram

Dag 6

Som vanligt började dagen med skola. Vi gjorde inte speciellt mycket, lite övningar och en lek. Direkt efter skolan åkte vi direkt till stranden Paradise bay. En väldigt liten strand, men vacker. Det fanns även en bra resturang och wi-fi där!!! Jag beställde en pizza som var god. Vi åkte hem runt fyra.

På kvällen hade vi homesday, vilket var riktigt skönt. Homesday är att man stannar hemma hela kvällen och umgås med sin värdfamilj. Om jag ska vara ärlig satt alla med sina mobiler istället haha.

Den kvällen hade jag så mycket hemlängtan. Jag grät till och med en skvätt. När vi gör aktiviteter hela tiden hinner jag inte sakna mina föräldrar, men eftersom vi inte gjorde något den kvällen hade jag tid att sakna dem.

Puss och kram

Dag 5

Som vanligt vaknade vi upp vid halv åtta, åt frukost som bestod av toast och saft. #häslosamt
I skolan gjorde vi inte speciellt mycket och direkt efteråt åkte vi till stranden Armier. Jag blev mycket positivt överraskad av den, väldigt sköna solstolar som dessutom var väldigt billiga!! €3 för en solstol OCH parasoll. På andra stränder brukar bara parasollet kosta €4. Det fanns även hyfsade toaletter och gratis wi-fi!!

Vi var på Armier hela dagen, tills klockan 11 på kvällen. Jag trodde att det skulle vara riktigt drygt, men eftersom det fanns wi-fi, överlevde man. Det fanns även en bra resturang med riktigt god pizza och väldigt många goda glassar. Vattnet var även helt okej och det fanns inga maneter vad jag såg.

Under dagen åt vi, pratade, badade och lite senare på kvällen så var det lekar. Jag och mina vänner kände dock inte för det, så vi gick och satte oss på restaurangen och köpte glass. Vi satt där tills det var dax att åka hem och sova.

Puss och kram

Dag 4

Första skoldagen! Jag och två rumskompisar gick till skolan runt 8.10 och när vi kom dit var det dags att göra prov. Provet var till för att testa våra kunskaper, så vi ska få rätt utbildning. Provet var väldigt enkelt på vissa delar och lite klurigare på vissa. Jag fick iallafall 54/60 på det.

Efter skolan var det dags för att åka till ön Comino, en av Maltas tre öar. Det tog en bra stund att åka dit, först buss i någon timme och sedan båt i 30 min. Men det var helt klart värt det för det var så fint där! Vi åkte till stranden Blue Lagoon, en strand med turkost vatten. Försökte få med vattnets färg på flera bilder, men ingen fick med den riktiga färgen.

Vi var där i några timmar innan båten tog oss tillbaka till Malta. Vi åkte hem och gjorde oss iordning för kvällens Numero Uno. Den kvällen var det skumtema och den gången var vi i en mycket större lokal då det var 2000 människor där. Tyvärr tyckte jag inte alls om det, enligt mig var det för mycket folk och ALLA EF:are rökte så man kunde typ inte andas. Det som räddade kvällen var att jag och mina kompisar stod och pratade och myste.

Puss och kram

Dag 3

SOVMORGON!! Det var väldigt skönt att sova ut litegrann innan vi begav oss mot stranden Golden Bay.
Det blåste väldigt mycket, men det var nästan bara skönt då det annars hade varit väldigt varmt. När vi kom dit lekte vi lite namnlekar för att lära sig varandras namn.

Juste, kan även berätta hur grupperna är indelade. Det är så att man är i en grupp, som har samma ledare. I min grupp är vi 19 stycken och alla är svenskar. Sen gör vi dock alltid samma aktiviter som två stycken andra grupper, så det blir mycket att man hänger med dem. En grupp är blandat med mest danskar, några lettländare och en österrikare. Den andra gruppen är det bara italienare i.

Iallafall, efter lekarna solade vi och badade i de stora vågorna. Sedan var det dags att åka hem och fixa sig inför kvällsaktiviteten. På kvällen åkte vi till någon fest i en stad. Här på Malta firar de olika helgon i varje stad typ hela tiden. Där var vi i några timmar och tyvärr fanns det inte så mycket att göra. Dock hade jag ändå riktigt roligt eftersom mina kompisar är så snälla och roliga. Vi gick runt och pratade och det var riktigt mysigt!

När vi kom hem var det bara att sova då vi skulle ha skola dagen efter. Den kvällen var jag riktigt trött och somnade säkert efter 2 minuter.

Puss och kram

Dag 2

Dagen började med väckning klockan 8, då frukosten även serverades. Toast utan pålägg blev det och ett glas saft. Klockan nio hämtade bussen oss för att ta oss till Valetta, Maltas huvudstad. När vi kom fram dit var jag ganska nervös då jag ej hade blivit riktigt nära med någon än, men väl på plats löste det sig.

Vi gick runt på Valettas gator i några timmar och åt lite glass. Vi köpte även halsband inför kvällens Numero Uno, eftersom temat var Hawaii. Efter Valetta åkte vi till Maltas största sandstrand, Ghadira. En väldigt vacker strand med många matställen och fin sand. Där tog jag också årets första dopp i havet, vilket var ganska kallt faktiskt.

När vi kom hem från stranden duschade vi och åt middag. Det blev pasta och någon köttfärssås men eftersom jag är vegetarian hade värdmamman försökt ta bort köttfärsen ur min sås men misslyckats... Mår fortfarande dåligt över att jag åt lite kött :( Blir så äcklad av tanken. Iallafall, efter middagen drog vi till Numero Uno och dansade i några timmar. Det spelades bra musik och om man dansade var det roligt. Numero Uno blir verkligen vad man gör det till!

Efter Numero Uno åkte vi hem svintrötta och exalterade på att sova ut, eftersom aktivisterna dagen därpå började vid elva på morgonen. Den här dagen var en av mina favoriter än så länge. Jag hade väldigt roligt och jag fick väldigt många nya intryck.