Australien

Dag tre blev inte riktigt som vi tänkt oss, men slutade väldigt fint ändå!

Vi hade nämligen en enda plan den dagen, att åka på IKEA som skulle vara några mil bort. När vi sedan började närma oss inser vi att det endast är ett ställe där man kan hämta upp grejer man beställt, alltså inget ”riktigt” IKEA. Jag som längtar ihjäl mig efter köttbullar haha.

Menmen! Eftersom klockan var rätt mycket och det redan vid 18.00 på kvällen blir kolsvart här så var det bara att börja leta någonstans att bo, och Jessica hittade verkligen en fullpoängare! Vi bodde på en farm åt en jättegullig familj, farmen hette Alkoomi Adventure Farm. Om ni åker östkusten här någon gång - bo där! De hade 3 hundar (<3!), kor, hästar, höns samt en liten miniponny som de hade lös på gården exakt som en hund haha!

Såhär åt vi middag. Fick även sällskap av en liten goding som också såg lite hungrig ut!

Sedan kom en av tjejerna som jobbade på farmen och ett av barnen och hämtade oss för att kolla på solnedgången. Kändes som hemma när den typ 10-åriga grabben körde bilen haha. Åkte på flaket där jag även lyckades få en stor jävla insekt i ansiktet vilket ledde till att min telefon flög av flaket samtidigt som en annan insekt flög rakt in mellan mina ben (hade kjol) och jag fick lite lätt panik/skrattanfall samtidigt. Måste ha sett sjukt roligt ut för killen som satt mitt emot mig, haha fyfan.

Men alltså kolla solnedgången vi fick se! Så himla, himla vacker. Detta land slutar verkligen aldrig att överraska med sin skönhet.

Australien

Såhär började vi vår dag två i bilen! Mysigt va?! Ser ut som rutinerade campare haha. Första gången jag campar (om man inte räknar äventyren i Elins husbil hemma<3) och än så länge lever jag!

Camperlife när man måste åka på en mack för att kamma håret osv eftersom man inte har någon spegel haha. Svårt att se typ att man har en fläck på sin vita (!!) kjol utan spegel. As you can see in the picture.

Resterande del av dag spenderades faktiskt till 90% i bilen. Vi stannade dock till vid Mothar Mountain Rock Pools en snabbis. Dock var det tydligen lite vatten men det var fint ändå! Det är verkligen en frihet att ha egen bil, stanna till vart man vill och bara kunna åka hur som helst. Och det går, mot förmodan, jädrigt bra att köra med tanke på att det var 2 månader sedan vi körde bil och att allt blir åt fel håll i vänstertrafik. Men vänjer sig sjukt snabbt och jag tycker redan att det är helt ologiskt att rondellerna hemma inte går medsols (jag förstår självklart logiken i att dom inte gör det haha) men det var sjukt lätt att anpassa sig till att köra i rondellerna, måste vara för att varven är medsols. Det enda vi gör fel hela tiden är att när vi ”blinkar” slår vi istället igång vindrutetorkarna eftersom att dom sitter på vänster sida av ratten här. Det måste däremot se sjukt roligt ut när vi kommer in i en rondell och våra vindrutetorkare går i olika hastighet genom hela rondellen haha! Men ja, än så länge ingen krock.

Två bilder från the rock pools. På kvällen satt vi i bagaget på bilen och drack vin. Sedan ”råkade” vi mygla på campingen då ingen sa till att vi skulle betala varken när vi kom dit eller åkte. Så då fick vi campa gratis med sjukt fräscha toaletter och duschar. Ops.

Australien

Efter Fraser stannade vi i Hervey Bay några nätter eftersom vi inte riktigt visste vad vi skulle göra fram tills dess att vi ska flyga till Perth. Vi ska nämligen börja jobba där - på andra sidan av detta gigantiska land (tar 6h med flyg och det skiljer 2 tidszoner)!

Men nog om det, till slut kom vi fram till att vi skulle hyra en bil och ”göra klart” östkusten. Så sagt och gjort åkte vi tillbaka till Brisbane (suck, gick ej att hyra bil någon annan stans) hoppade in i bilen och började rulla mot slutmålet Cairns, 170 mil bort.

Här är våran lilla pärla! Första natten var inte så supernice eftersom vi saknade lakan, kuddar och täcken. Alltså jag blir fortfarande chockade att vi INTE kollar sånt här haha? Vem kollar liksom inte så att allt finns i bilens förens kl. 22 på kvällen när man ska sova? Dock ordnar sig ju sådant alltid. Somnade frysandes som gris och vaknade blöt av svett kan jag ju säga iallafall haha.

Innan denna mindre omysiga natt hann vi iallafall med lite annat!

Lax- och avokadomacka <3 till lunch.

Stannade även till vid Glass House Mountains och fick klappa vovvar! Hjärta hjärta på vovvar. Typ enda vovvarna vi klappat här förutom hunden till paret jag stannade på gatan för att deras hund var lik Rosso haha.

På vägen upp fick vi även se kängurus! Dock inte så bra bilder haha, det var på ganska långt håll med telefonkameran.

Australien, Fraser Iland

Dag två åkte vi iväg vid 07.45. Vi skulle åka ganska långt norrut på ön men hann med några stopp på vägen innan dess.

Stannade först och främst till vid detta skeppsvrak, Maheno Shipwreck, som legat där sedan 1935.

Andra stoppet var The Pinnacles Coloured Sands. Sandklippor i olika nyanser av orange och två apor i en bur hehe.

Sedan gick vi en kort liten sväng...

...för att anlända hit!

Champagne Pools. Det här är alltså det enda stället på (östra sidan i all fall) där det var okej att bada i havet. Detta på grund av det finns otroligt mycket hajar runt Fraser, som även kommer väldigt nära in på stränderna. Här var det sjukt vågigt! Och vacker as you can see. OCH kunde ej bada pga att min bikini ej pallade vågorna och åkte av haha.

Ännu en liten vandring upp till Indian Head. Här uppifrån såg vi även sköldpaddor och rockor.

Sista stället vi stannade på var Eli Creek. Om man kollar på vattnet så ser det väldigt grumligt ut, men om man kollar lite närmare så ser man att det är helt klart och att det är bottnen man ser! Här åkte folk på ringar längs med ån ned. Och vi drack chaffe.

Summan av kardemumman var det två väldigt fina dagar med massor av sand. Helt klart värt ett besök! Dock räcker två dagar gott och väl.

Australien, Fraser Iland

Fraser Iland - världens största sandö.

Denna ö är alltså världens största sandö. Tror ön var nästan 20 mil lång samt 2,5 mil bred där den var som bredast. Det som bland annat är så unikt med denna sandö är att det också växer regnskog på ön, hur fränt och konstigt är inte det haha? Att regnskog växer i sand.

Denna ö är ett riktigt typiskt turistställe men såg väldigt vacker ut, så vi bokade en tur på 2d/1n!

Vi hoppade på en buss som sedan tog oss (med båt såklart haha) över till ön. Chauffören tjatade hela tiden om säkerhetsbälte och efter att vi kört iland på ön förstod vi varför han tjatade extra mycket. Alltså man flög bokstavligen upp och ned, fram och tillbaka i bussen när dom körde. Jag har fortfarande sjukt svårt att förstå hur bussarna ens tog sig fram i alla backar och krön, på riktigt smala vägar I SAND.

Vi körde väldigt mycket efter stranden också vilket var skönare att åka på. Däremot var det ju sjukt läskigt att åka där när det var högvatten?! Man körde på en smal, smal bit av stranden och vågorna slog hela tiden mot bussen. Bussen lutade hela tiden mot vattnet eftersom de var tvungna att köra på ”sandkanten” för att inte hamna för långt ner i vattnet haha. Däremot var det riktigt fint när det var lågvatten!

Första stället vi anlände till var Lake McKenzie. Sjukt vackert med klarblått SÖTvatten! Fatta känslan att bada i sötvatten efter allt jävla saltvatten haha. Håret var så lent efteråt. <3

Sedan vandrade vi in i regnskogen och gick en liten prommis i den.

Bussade vidare och efter en (svettig) 40-minuters promenad i sand anlände vi till denna lilla sjö - Lake Wabby! Också en sötvattensjö. Det var verkligen brant ner här men väldigt fint, på ett helt annat sätt i jämförelse med Lake McKenzie.

Vi stannade flertalet gånger efter vägen för att kolla på småsaker. Tex en man som drog upp maskar ur sanden som var ca. 1m långa, fåglar och på dessa bilder är vi på väg tillbaka till hotellet. "Hunden" som ni ser på bilden är en dingovalp. Det är en speciell sort "vildhundar" som endast finns på Fraser och de varnas för dessa överallt. Man fick inte jogga, ta med sig mat osv för att dessa djur är tydligen väldigt nyfikna samt farliga. Jag tyckte dock denna lilla bebis var urgullig!

Här ser ni också hur det ser ut när vi körde på stranden vid lågvatten. Vår guide sa att det skiljde 50-100m på låg- och högvattnet så ni förstår ju att vi i princip körde i vattnet med en vanlig buss!? Haha, tycker verkligen vatten är obehagligt ibland.

Australien, Noosa

Efter Surfers rullade vi vidare norrut mot Noosa. Hit åkte vi mest för att sedan kunna ta oss vidare till Fraser Iland (ska berätta mer om det sen). I Noosa var vi endast två nätter vilket räckte gott och väl, då det inte fanns direkt supermycket att göra där.

Stället påminde lite om Byron. Ganska avslappnat ställe alltså, dock lite ”finare” än Byron. Här kommer lite bilder från Noosa!

Lookout över Noosa. Köpte sallad till lunch som vi åt här uppe.

På vägen ned. Denna passionsmoothie var to die for!

På vägen till Rainbow beach, där vi just nu befinner oss, såg vi även världens största känguru! Hehe.

Australien, Surfers Paradise

...Surfers Paradise!

Japp! Vi åkte alltså tillbaka hit till Surfers efter Brisbane. Planen var att leta lägenhet samt jobb här. Dock blev planen (såklart haha) väldigt spontant ändrad och vi kommer inte att stanna här. Det är inte till 100% spikat så jag väntar lite med att berätta vad som komma skall.

Det första vi gjorde när vi anlände var att äta Sushi, mumma.

Sedan åkte vi tillbaka på samma hostel vi bodde på sist och det kändes verkligen som att komma hem haha. Alla blev så glada när vi kom tillbaka. <3 Så det firade vi såklart! Och efterfestade på Hilton hotell.
Bakishängde och -käkade på stranden.
Sedan åkte vi pendeln och kikade in ställen i staden där vi inte varit. Och åt lunch.
Åt middag när vi kom hem! Mat. <3
Sen har vi faktiskt inte gjort något speciellt. Jag drog nämligen på mig en förkylning och var halvklen i 3 dagar. Så då låg vi vid stranden nån timme om dagen och inget annat. Hann som tur va bli frisk till Halloween (igår) så det hann vi med att fira! Dock är det verkligen ingen stor grej alls här men det är kul att få klä ut sig ibland.