Idag kör vi bil hela långa dagen. Vi tänkte egentligen köra denna sträcka på två dagar men Tobbe ville hellre köra den på en och eftersom att han är chaufför är det han som bestämmer. Vi har ca 2-3 längre körningar i Australien till skillnad från NZ där det var betydligt fler halvlånga. Här kör vi långt sen är vi på samma ställe flera dagar och sedan kör vi vidare. Det är några destinationer som är 1-2 h ifrån varandra och då har vi inte riktigt bestämt om vi ska förflytta oss mellan boenden eller bo på samma ställe och bara köra över dagen/ ta guidade turer. Det återstår att se helt enkelt! Det ska iaf bli skönt att få bil igen. Tobbe är och hämtar den nu. Vi tog bussen så långt det gick mot flygplatsen där bilen finns men hittade sen ingen taxi så jag skickade iväg honom på en joggingtur så slapp vi konka med alla våra saker. När man har bil kommer man lite ifrån ”livet i en ryggsäck” och det är stor skillnad mot för hur vi haft det de senaste dagarna. Vi kan lämna lite grejer i bilen och så tar man sig överallt och slipper fundera på det.

Hm, vad ska vi mer nämna... Jo! Vi slapp regnet så gott som hela dagen igår och lite shopping blev det för oss båda! Mest för Tobbe fastän jag var in i 10 gånger så många butiker, haha. Vilken galleria alltså! Man skulle haft en tom ryggsäck också som man kunde fylla med nyinköpta kläder. Vi kollade in Lagunen eller som Tobbe kallar det ”där pool möter hav” och Tobbe hann även klippa sig vilket var hans viktigaste ärende så han var nöjd som han oftast är. Extra nöjd över att ha ätit sin kvällsglass, haha. Vi fortsätter snitta 3 glassar/ dag. Tobbe säger att vi kan fortsätta äta för att man har så tjocka tröjor på sig när man kommer hem så ingen kommer se om man blivit rund. Bra argument ändå, haha. Nu kom Tobbe med bilen! Såhär ser den ut för pappa och alla ni andra som undrade! En stor och säker bil hälsar Tobbe.

Imorse tog vi sovmorgon och såg ett avsnitt suits vilket var skönt. Det blir nog en riktig chillardag vår sista dag här i Cairns. Vi har ju räknat med att de ska regna någon av dagarna här och idag kom det! Vi hade egentligen tänkt spara en utflykt till idag men så sjukt tur att vi inte gjorde det! Idag har vi bara tänkt fara in till Cairns city och kolla in affärerna och då är det ju inte så farligt med regn! Hoppas bara på lite uppehåll till och från. Vi har haft turen att det har regnat på nätterna men varit fint på dagarna. Chansen att det skulle regna alla dagar här var ju ganska stor så vi är mer än nöjda.

På tal om något annat! Det var så grymt skönt i NZ när tidsskillnaden var 12 timmar. Här är den 9 timmar vilket gör att man måste tänka till ordentligt om man vill ringa hem men vi uppdaterar här iaf! Kram

Idag har vi varit på en guidad tur till Cape tribulation, Daintree rainforest och Mossman Gorge! Vi har vandrat i regnskog och åkt båt och fått se krokodiler!! Vi fick se två små vilda, en stor vild (ca 3m) och en mini som är från en farm. Det finns tydligen många växter och inte bara djur som är farliga så det är ju bra att ta sådana här utflykter som en guidad tur. Vår guide sa att man ska titta ner fyra steg efter ormar och spindlar och sen titta upp ett steg efter ormar och spindlar. Han berättade även sjuka historier om krokodiler som dödat och skadat människor och sina egna erfarenheter. Precis vad man vill höra innan en sån här utflykt, NOT. Vi började alltså med vandring i regnskogen där vi fick höra krokodilplask och se världens andra giftigaste spindel. Sedan besökte vi Cape tribulation där vi åt lunch. Väl där hörde jag en bekant röst och sen såg jag adidaströjorna mellan palmerna, EMILIA och hela familjen Olausson! Vad är oddsen liksom? Vi kommer att besöka Emilia i Sydney men hade pratat om att ses här i Cairns också eftersom att övriga familjen är här men det är inte helt okomplicerat att få till. Vi bor 6 mil ifrån varandra och både vi och dom hade flera utflykter inbokade. Vi skulle ha kollat upp med dem innan vilken dag de skulle göra vad och planerat ihop lite men det tänkte vi inte på. Hursomhelst var det ju askul att träffa dem där! Jag sprang dit och hoppade fram tätt följt av Tobbe och vi kramade om dem alla. Sedan surrade vi en liten stund innan det var dags för vår buss att dra vidare. Vi åkte till ett ställe där de tillverkar dagsfärsk glass av massa frukter. Köpte vi? Dum fråga. Givetvis gjorde vi det! Sen var det dags för båttur! Där fick vi som sagt se krokodiler och några jätteroliga fiskar som spottar vatten. Jag såg på Tobbe i början så besviken han var när vi bara fått se en bebis men sen blev han glad när vi fick se den bamsestora!! Sen åkte vi till Mossman Gorge och därefter hem!

Tobbe har just skakat ur alla påsar och väskor och sängkläder, ja allt! Varför då undrar ni, jo för att det sprang in en ödla på vårt rum!!! Fick panik när jag såg att den tagit sig in i korridoren och sen sa jag åt Tobbe att jaga bort den och var springer den? In i vårt rum!!!! USCHUSCHUSCH. Hoppas vi får en ödlefri natt! Kram

Blev ett kort extra inlägg pga Toby. Han tackar så mycket för alla som grattat och vår kväll har sett ut ungefär såhär. Kram

Ja må han leva, ja må han leva!! Idag är det Tobbes födelsedag! Klockan ringde 06.00 för att jag skulle hinna laga en födelsedagsfrukost åt Toby! Sedan bar det av mot hamnen för en heldagstur ute till havs! Vi har snorklat i barriärrevet och det var så häftigt! Vi fick se en massa korallrev, coola fiskar, sköldpaddor, sjögurkor, olika sjöstjärnor, rockor och maneter. Tobbe kommer nog aldrig få fira sin födelsedag på barriärrevet igen och jag kan säga att han njöt (särskilt över att få se alla djuren)! Han simmade som en fisk och vi snorklade mer än vad jag skulle gjort om inte han var med men man var tvungen att ha en ”buddy” när man snorklade och det är Tobbes födelsedag så det var bara hoppa ner i vattnet igen! Han sa dock att han hört att vi är den sista generationen som kommer få uppleva barriärrevet för att det dör ut. Så hemskt om det är så! Besättningen var tydliga med att man inte fick röra, ta eller lämna något i vattnet vilket var bra. Vi fick dock känna på både gurkor, sjöstjärnor och en manet (som inte stack oss). Riktigt bra dag! Vi har bokat bord på en restaurang vid stranden till ikväll så nu ska vi fortsätta fira att Tobbe är halvvägs till 50. Kram

Hello allesammans! Vi är som sagt framme i Australien och bor i ett område som heter Palm Cove lite utanför Cairns. Det är supermysigt och längst stranden ligger massor med restauranger och hotell. Idag har verkligen känts som en första dag på ett nytt ställe. Vi har varit och handlat en massa, bokat lite utflykter, gjort oss bekanta med området, solat lite, badat i havet, badat i poolen och ätit på restaurang. Det är tur att det inte blivit så många timmar i solen idag för det är så sjukt varmt!! Man rinner bort! Nu sitter vi och chillar och ska göra i ordning allt inför morgondagens utflykt. Imorgon är ju heller ingen vanlig dag för det är Tobbes.... FÖDELSEDAG!!

Kunde inte låta bli att lägga upp sista bilden, hehe. Var lugna alla föräldrar! Vi läser och lyder skyltar!

Nu är vi framme på hotellet i Cairns. Det är svinvarmt här! Liten försening på andra planet men annars gick resan väldigt smärtfritt. Skönt att vara på plats och att mitt visum var okej! Vi är så taggade på Australien!! Hotellet här är väldigt fint men vi har redan sett massor med ödlor utomhus och jag gillar verkligen inte sånt... Tobbe gick ut hårt och har redan hittat en svinkonstig fågel med plockepinn-ben, hehe. Det kan hända att bloggen inte kommer vara lika uppdaterad som under Nya Zeeland tiden men försöker uppdatera så ofta som möjligt. Kram

Vi har lite tid över här på flygplatsen så tänkte passa på att skriva lite kul grejer som hänt, hehe. Klockan var strax före tolvslaget på nyårsafton och vi hade lagt oss för att sova. Så hör jag plötsligt en ”raket” och flyger upp ur sängen (astaggad) och springer ut och säger till Tobbe att jag var helt säker på att jag hörde en raket! När jag kommer ut är det helt mörkt och inte ett ljud eller en raket i sikte men jag säger till Tobbe att jag vägrar gå in för jag är helt övertygad om att jag hörde en raket. Tobbe tittar skamset ner och säger ”det var kanske jag”. Jag frågade ”vad menar du?” ”Det var jag som pruttade” Jag bröt ut i skratt över att han lät mig kuta ut och stå ute och vänta på nästa raket när det i själva verket var en prutt??? HAHAHAHHA

En annan kul grej som hände var när vi var på huka falls. De finns inte så gott om sopkorgar utan man ska ofta ta med sig sitt skräp hem. När vi kom till vattenfallet hittade jag till min glädje en sopkorg så jag tryckte ner alla muffinsformar i det lilla hålet och funderade varför de gjort hålet så sjukt litet eftersom att någon kanske har lite större skräp. Sen frågar Tobbe om det verkligen är en sopkorg och då inser jag att det är en donationsbox där man skänker pengar som jag stått och kämpat med att trycka ner allt vårt skräp i, mitt bland alla turister! Haha snyggt Annis!

Idag flyger vi till Australien! Det känns helt galet att vi gjort så mycket, allt vi ville plus ännu fler saker! Plus att allt vi gjort och sett har dessutom varit över förväntningarna. Valet att köra bil själv var helt klart det bästa för oss. Känner man sig bekväm i att köra tycker jag absolut man ska göra det. Det ger en större frihet att göra stopp efter vägen och att vara flexibel och spontan! Som jag skrivit tidigare har vi haft så tur med vädret utifrån de aktiviteter vi planerat vilket alltid är kul. Maten har varit bra men det är lite halvtrist att det inte är någon speciell matkultur här. Vi har lagt lite mer pengar på mat och boende än vad vi hade tänkt men det är också val vi själva har gjort (glassen kan vara orsak till detta, haha). Allt har flutit på så sjukt bra så det är nästan overkligt! Vi har hittat lätt till ställen och hunnit med så otroligt mycket roliga grejer!! Nu säger vi hejdå till Nya Zeeland och ser fram emot 30 dagar i Australien! Tjohoo!!

Idag har vi varit på en heldagsutflykt till Milford sound. Vi valde att köpa ett helt paket med buss och allt istället för att köra själv vilket var skönt. Det var väldigt smala och slingriga vägar och ena sidospegeln på bussen rök på vägen hem. Vår busschaufför var rolig men lite crazy, haha. Det var så fint väder och Milford sound var otroligt vackert! Vattnet i vattenfallen kommer från glaciärvatten plus regnvatten men nu har det inte regnat på länge så det vi fick se är enbart från glaciärer. Vi gjorde en del stopp på vägen dit och hem och fick se ännu fler vattenfall, fina utsikter och lite annat. Vi såg bl.a en Kea! Världens enda alpina papegoja, därmed var även Tobbe nöjd med dagen, haha!