Två porträtt, tagna av min kära mor, från välkomstmiddagen första kvällen på kursen! ISFM hade ställt till med en fantastisk buffé på stranden utanför hotellet där man kunde njuta av musik, god mat och möten med alla kollegorna. Pratade en hel del med ett par från Nya Zeeland/Dallas, USA som satt vid vårt bord vilket var väldigt givande :)

Medan regnet vräker ner här hemma saknar man verkligen att kunna sitta så här lättklädd under bar himmel alltså... Som tur är, är bygget av vårt nya uterum i full gång (vi har fem olika hantverkargrupper här i skrivande stund), så snart kan man iallafall sitta lite halvt ute i trädgården utan att frysa ihjäl! Så spännande! <3

​En av mina favoritgrejer med Thailand var de fina solnedgångarna man fick uppleva. Himlen blev perfekt rosa-lila varje kväll och man kunde stå nere på stranden och bara njuta! Ska ju inte klaga så mycket, vi får magiska färger här på landet i sydsverige med, men dessvärre kan de inte avnjutas på stranden i bikini mitt i November.... Solnedgången är min favorittid på dagen, ljuset är alltid så fint och som sagt blir det ofta kalasfina färger på himlen. En amatörfotografs dröm ;)

Såna här regniga kalla blåsiga dagar längtar man verkligen tillbaka till värmen och solen i Thailand... När vi var på kursen i Phuket bodde jag nästan i poolen - försökte få in lite simning efter frukost, mellan föreläsningarna och innan middag, haha. Så underbart! Hade inte simmat på hur länge som helst innan vi åkte, men nu är jag lite sugen på att börja igen. Det är ju så himla skönt och så bra träning, så det tål att tänkas på! <3

Hola darlings! Har varit lite radio silence på bloggen den sista tiden - jag har som vanligt varit ute och flängt i världen utan min kära laptop. Denna gång bar det av till Thailand med familjen; först fyra dagars katt-kurs (IFSM) i Phuket, sen fyra dagar hos vänner på Koh Lanta. Det var så otroligt skönt att åka ifrån kylan och regnet där hemma och bara chilla och njuta av solen och värmen ett tag; nu hoppas jag att solvitamin-nivåerna håller sig uppe genom hela mörka vintern.

I Phuket bodde vi på Le Meridien, där kursen hölls, och förutom att vara hur mysigt som helst hade hotellet en egen strand där jag tillbringade många timmar. Här är några bilder från första dagen, när jag var lagom jet-lagad och vandrade ner lite snabbt för att känna in mig lite. Så värt - varmt havsvatten, lagom turistfritt och massor med färsk frukt till salu längs hela stranden, så drömmigt. <3

Förra helgen firade jag min 24-årsdag på det bästa sättet jag kan tänka mig - med min familj i lugn och ro efter en lång dag med tävlingar i Falkenberg.

Självklart börjar varje födelsedag med banantårta på sängen och presenter - en tradition som jag aldrig kommer växa ur, be warned future family - med mamma och pappa och katten. De senaste åren har min dag sammanfallit med dressyrtävlingarna i Falkenberg, så som vanligt flängde jag och mamma iväg med Weltina för att starta en klass mitt på dagen. Weltina gick superduperfint (vilket i alla fall en av domarna höll med om...), en fin present i sig.

På kvällen äter vi alltid en god middag som pappa fixat, denna gång blev det en stor paella med kyckling och skaldjur - såå gott. Hann med att hjälpa till lite när vi kom hem - ser den inte underbar ut, trots min halvdanna dekoration? ;) Såklart äter vi även tårta på kvällen, i det här fallet en Zeelandia! Tyckte namnet var väldigt passande efter årets stora resa, hehe.

Allt som allt hade jag en supermysig dag med nära och kära, och jag är så taggad på vad det här året har att erbjuda. <3

Några bilder från vår sista heldag på Färöarna. Vi hade först tänkt ta en båt ut till ön Nolsoy, men eftersom det var så dimmigt och regnigt att man inte kunde se mer än 50 meter ändrade vi ganska snabbt planerna. Istället blev det en promenad runtom i Torshavn, lite shopping (köpte en supersöt stickad tröja från Gudrun&Gudrun) och lite släktmöten. Har ju halva pappas släkt boende på öarna, så på bara en dag hann vi med att beta av fem stycken, haha. Så kul att träffa alla igen, det blir ju inte så ofta när man är där ungefär vart åttonde år.....

Det var alla uppdateringar jag hade från Färöarna för denna gång! Kan dock komma en liten vlogg eller lite flickr-bilder i framtiden, så håll utkik.. <3

Söndagen var den sista dagen vi fick fotoväder på Färöarna, och vi utnyttjade detta så gott vi kunde. En kort biltur hemifrån, uppför ett berg, ligger Nordradalur med sin mysiga krokiga väg och utsikt över Koltur. Obligatoriskt fotostopp blev det så klart här, trots att det blåste isande kallt.

Om man sedan följer vägen genom norra Torshavn och ut till Velbastadur kan man följa en enkelriktad väg ut längsmed södra västkusten av Streymoy. Har aldrig varit där innan men blev positivt överraskad! Vägen anses vara en av Färöarnas vackraste, och kan verkligen hålla med om att det var magiskt vackert! Svårfotograferat var det dock, så här la jag största delen av tiden ner kameran och bara njöt i stället. Alltid kul att hitta nya smultronställen på ställen man besökt många gånger. <3

Söndag = dags att säga hejdå till en tredjedel av sällskapet för denna gång. På förmiddagen tog vi bilen över till Vagar för att lämna Josefina på flygplatsen samt plocka upp min pappa som anlände i samma veva. Alltid tråkigt att säga hejdå, men ni som känner oss vet att vi redan har framtida reseplaner tillsammans klara.

När vi vinkat av J och mött P fixade vi lite med hyrbilen och åkte sedan hemåt igen. Innan vi kom till undervattenstunneln svängde vi inom Witch's Finger, en 313(!) meter hög klippa som reser sig ensam ur havet precis vid kusten. Har själv varit här många gånger, men det känns alltid lika häftigt att komma tillbaka - det är dock svårt att förstå hur stor klippan egentligen är! Fun fact; innan 2012 hade ingen lyckats nå toppen och klättra ner igen med livet i behåll - trots att försök hade gjorts.

Hej igen efter en vecka! Har haft fullt upp med träningar med hästarna - nio lektioner på tio dagar plus att jag hållit igång alla fem hästarna hemma också under tiden - men nu är jag igång igen!

På lördagen, vår tredje dag, var det riktigt sunkigt väder hemmavid, med dimma och regn vart man än tittade. För att inte fastna hemma i huset tog vi en timmes bilfärd upp till Färöarnas näst största stad, Klaksvik. De hade lika dåligt väder, men där fanns i alla fall "Färöarnas mysigaste café", Café Frída. Så där hängde vi någon timme, med wifi och olika varianter av latte, medan jag försökte göra lite research på vad man kunde göra.

Tillslut bestämde vi oss för att chansa och köra upp till öarnas nordligaste by Vidareidi, på ön Vidoy. Vi hade verkligen supertur! Trots att det blåste så mycket att jag trodde vår lilla bil skulle flyga ner i havet, var det helt otroligt vackert ljus när vi kom genom tunneln till östsidan av Vidoy! Var helt hänförd, haha, och tog ungefär tusen bilder på samma gräsplätt-och-berg-motiv. Magiskt.

Vidareidi ligger nere vid havet (precis som alla andra byar på Färöarna, utom en enda på Vagar) och har en bildskön liten kyrka längst nere vid vattnet. Man har utsikt över två-tre öar på en bra dag och hela platsen är så himla lugn och fridfull. Och det finns galet mycket får! Haha. Så det blev en lyckad dag, trots en så grå start. Typiskt Färöarna, alltså. <3

Eftersom vädret var lite mer moody och Färöiskt andra dagen, tog vi en liten by-runda på två av öarna. Streymoy och Eysturoy är två av de största öarna och har båda massa små mysiga kustbyar. Först ut, Tjørnuvik med sina välkända stenformationer. Byn ligger längst norrut och väldigt avlägset på Streymoy och på vägen dit kör man även förbi ett av öarnas mest kända vattenfall, Fossá.

Vi tog som sagt också en tur på Eysturoy - vi trotsade blåsten och stannade först i Gjogv (på de två nedre bilderna) där vi fotade lite samt åt sopp-lunch på ett mysigt litet värdshus där jag brukar stanna när jag åker förbi. Hann även köpa på mig en supermysig och snygg stickad tröja - ett måste på Färöarna! På vägen tillbaka körde vi via Funningur (överst) med sin krokiga väg innan vi tog vägen tillbaka över världens första bro över Atlanten, hem igen. <3