Mammaliv

Lange morgener har jeg et elsk-hat forhold til. Enten er det kjempedeilig fordi du ikke har hatt sjansen til å nyte morgenstunden skikkelig på lenge - eller så er det et resultat av at jeg bare er skikkelig lat. Og jeg hater den siste følelsen der. Det er så mye jeg kunne fått gjort, hadde jeg bare ikke grodd fast i sengen eller sofaen.

Denne morgenen tok jeg til å fortsette på boken til Abel - "Babyjournalen". Og det gikk opp for meg hvor uendelig fort det har gått. Fra jeg fikk ham på brystet mitt i fødestuen, til han hentes på barnehagen og går ved siden av meg, herregud, stopp tiden litt da!

Kjøp din egen Babyjournal HER

Jeg sitter og ser på det lille sykehusarmbåndet han hadde på seg - hvordan fikk han plass i det der? Det er så lite, og han er jo "så stor" nå. Ikke lenger en knørvet liten sak som bare lå der og var nusselig - nå er han virkelig et menneske!

Ok, nok mimring - tiden går, det vet vi alle. Og et helt år har gått. Abel ble ett år nå i september, og feiringen ble vellykket! Jeg har en oppskrift på en deilig Oreokake jeg skal dele med dere, så stay tuned!

Nå får jeg gjøre meg ferdig her, og så bærer det unna til jobb kl 12. Og jeg kunne faktisk ønske vi hadde uniform, for hva i all verden skal jeg ha på meg idag?!

Håper du har en kjempefin morgen!

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

Likes

Comments

Mat, Bakst

I morges satt jeg og knasket på noen nøtter, og plutselig tenkte jeg: hvorfor lager jeg ikke et nøttebrød? Vi er ganske manko på brød her i huset ettersom de ofte blir grønne før vi har fått spist de opp, men å lage et lite nøttebrød skader ingen! Samtidig holder det seg betydelig mye lenger enn vanlig brød, og jeg kan lage det i den størrelsen jeg vil. Perfekt! 😄

Jeg samlet sammen alt jeg hadde av nøtter og frø i huset, og jeg må ærlig si at det ble en fantastisk kombo med mye sunt og godt samlet i ett brød. Det som er så fint med dette brødet er at det er glutenfritt, og at det ikke inneholder den hveten som så ofte kan få et mer eller mindre usunt utfall. Spis derfor med god samvittighet!

For et lite, men "høyt", nøttebrød trenger du:

  • 500 gram nøtter og frø av eget ønske
  • 4 egg
  • ca 450 gram kokosolje
  • 1 ts salt - pass på at saltet ikke er vanlig bordsalt, men heller ekte og grovt havsalt
  • Valgfritt krydder - jeg brukte chili, hvitløk, persille og paprikakrydder

Nøttene og frøene jeg brukte var paranøtter, valnøtter, pistasj, gresskarkjerner, solsikkefrø, linfrø og chiafrø.

Ha alle nøttene og frøene i en foodprocessor. Dette er ikke nødvendig, men jeg liker det best slik. Kjør så til alt har blitt en fin blanding, og det kjennes "mykt". Ha i krydderet, og kjør litt til.

Pisk sammen eggene, og bland kokosoljen ut sammen med den. Hell så ned i nøtteblandingen, og bland sammen. Jeg la alt over i en annen bolle, ettersom jeg liker å jobbe utenom foodprocessoren. Bland til alt har en fin og litt "klissete" konsistens.

Legg blandingen over i en brødform på ca 20 cm, eller bruk den formen du har og "støtt opp" (gjør den mindre) med enten aluminiumsfolie eller bakepapir. Ha gjerne litt honning på toppen for ekstra smak.

La steke på rist i ovnen på 160-170 grader i 50 minutter (kommer an på hvilken ovn du har).

Kokosoljen kan være noe overflødig, så prøv å kjenn på brødet om det er fast heller enn å ta utgangspunkt i at det skal se tørt ut. Jeg helte av en god del når jeg tok ut brødet - og det ble perfekt og saftig!

Nam nam nam! Jeg har kanskje mistet luktesansen grunnet bihulebetennelsen jeg har nå, men smaksløkene fungerer ganske så godt! Dette brødet er mettende, og det er så lett å lage.

God baking! 😄

Likes

Comments

Her er jeg igjen - og jeg må bare bukke og takke for alle dere som fortsatt å følge meg til tross for mitt fravær. Gull verdt! 🙏🏽

Siden dere sist hørte fra meg har jeg blitt mer og mer interessert i å hovedsakelig blogge om mat, men også litt trening og mammaliv innimellom. Jeg har jo alltid elsket matlaging, og etter jeg endret livsstilen min til en mye sunnere hverdag ble jeg så inspirert til nye oppskrifter som jeg bare ikke kan vente med å dele med dere. Jeg håper dere fortsetter å følge meg videre! 😄

Jeg er mer eller mindre sengeliggende (er ikke så lett å "sykemelde" seg når en har en liten Tarzan i hus) med bihulebetennelse og et trykk i hodet jeg aldri har opplevd maken til. Jeg har fått antibiotika, og håper det skal ta knekken på det verste! Men ellers er det jo greit å gjøre noe selv, så jeg lagde meg et lite heksebrygg av en te - ikke egentlig noe hokus pokus, men det er jo så sterkt at jeg ikke kommer meg gjennom den uten noe på siden.

Du trenger:

• Kokende vann
• Skrellet ingefær
• Chili
• Sitron

På siden bruker jeg å ha honning og nøtter.
Hell det kokende vannet over ingrediensene og la det trekke i ca 10 minutter. Etter det er gjort kan du sile teen over i en annen kopp, så unngår du å få enda sterkere te ved at ingrediensene ligger nedi - dette er valgfritt.

Ingefær er jo faktisk undervurdert. Jeg er ganske glad i sushi, men har aldri spist ingefæren som kommer med. Liker ikke smaken så godt! Men søren heller, det er jo så bra for meg at det nesten er skammelig å la være.
Det samme er det med chili - fellesnevner = STERK og sunn, tydeligvis - hvor forskning har vist at chili kan hjelpe på hjertesykdommer og samtidig hjelpe magen. Ikke feil å kombinere det sammen med ingefær, som en liten bombe.

Søren, nå har jeg allerede latt den trekke for lenge... Jeg liker jo egentlig sterk mat veldig godt, men sterk drikke er jeg litt mer sensitiv på. Kanskje på grunn av konsistensen? Likevel er dette noe som bare må ned, og ingefær og chili skal blandes mye mer inn i kostholdet mitt fremover. Bihulebetennelse gidder jeg ikke igjen, altså! 😤 hehe.

Så her ligger jeg, med et par gode bøker som matinspo og kunnskapskilde. Jeg skal suge til meg kvarteret som er igjen før Abel skal hentes i barnehage (ja, han har blitt så stor 😭) og bare nyte. Så skal vi leke oss!

Ha en fin dag!

Likes

Comments

Instagram@annaalberici