Som ni kanske ser så har jag varit riktigt oaktiv, men det är just för att det händer så mycket grejer. Jag har liksom ingen tid över för annat jag hinner bara vakna så är det sen kväll igen. Men jag ska faktiskt nu försöka att börja skriva lite mer igen. Det blir ju sommar så ingen skola och mer tid för annat så hoppas att ni förstår varför jag ej varit aktiv. Jag ska iallafall försöka vara aktiv igen. Jag delar med mig av lite bilder som jag hunnit tagit under tiden jag ej varit aktiv på bloggen. Ska också senare skriva ihop nått inlägg över allt som varit på G den senaste tiden ni får då också mer svar vad alla bilder har för mening om vad jag gjort.

Pimpelfiske

Denna helg har bara bestått av pimpeltävlingar både lördag och söndag. På lördag en var det en bytävling lite längre norrut. Där var det trögt fiske men det blev bara abborre för mig och väldigt få fiskar men jag klarade mig till en tredje plats i ungdoms/barn klassen så ändå rätt nöjd hade inte pimplat där förut heller så. Idag söndag så var det Distriktsmästerskapet och fick guld individuellt och i lag. Där var det också trögfiskat och man var tvungen att borra mycket hål. Det blåste väldigt mycket under Dm det var nästan svårt att koncentrera sig eftersom man blev så störd av vinden men det gick ju ändå rätt okej.
Så man kan säga att helgen var fin på sitt sätt med fint väder på lördag och nästan okej fiske (bara väldigt väldigt trögt)

Musik

Hej jag tänkte jag skulle skriva om något annat än det jag skrivit om tidigare. Jag ska ger några låtar ni borde lyssna på.

Good day -DNCE
Barcelona - Ed sheeran
Impatient girl - Kate voegele
Cold - Maroon 5
My dilemma - Selena Gomez
Cake by the ocean - DNCE
The pocket - Andy grammer

Det var några låtar jag brukar lyssna på.

Hej alla! Det har varit en ganska lugn vecka för mig, har mest bara inte gjort så mycket.

Jag var faktiskt in på biblioteket idag och känner verkligen att jag är vilsen där alltså är aldrig in på bibliotek någonsin. Kanske ska lägga till att jag aldrig läser böcker om det då inte är så att jag måste. Inget hat mot er som gillar bibliotek jag kan förstå om ni gör det men det är ju tur att vi alla är olika. 💕

Det blev visst en inlägg om bibliotek det här men det var allt för idag.😊

Pimpelfiske

Snabb fakta om regler och sånt.
Vi i Sverige kvalar ju till NM via SM om vi alltså får bra vikt.
Dem 3 bästa i varje klass tar sig till nordiska.
Nästa år går NM i Sverige.
Abborre är den fisk som räknas.
5 meter mellan varje hål man borrar.
Fisken räknas som totalt av alla abborrar man fått så det är den totala vikten man själv fått som räknas.
I lag så tävlar vi i vår klass jag är i damjunior och vi damjuniorer i Sverige är i ett lag och Norge i ett lag osv.
Sverige, Norge, Finland deltar i Nordiska mästerskapen.
18st i varje landslag.

(Bild på fiskevattnen finns nedanför)

Det nordiska mästerskapen var i år i biri, Norge. sjön vi fiska på hette skumsjøen. Jag började resa dit på Torsdag morgon planet gick vid 10 tiden från Luleå airport. Först åkte vi till Arlanda (Stockholm) och sedan till Gardemoen (Oslo). Vi var 10 stycken som åkte flyg vi anslöt allihopa på Gardemoen. Dem som inte åkte flyg från svenska landslaget hade delat upp sig i 2 minibussar.

När vi hade kommit oss till Gardemoen så skulle vi ta och hämta ut hyrbilar som vi hade bokat före på internet. Det tog sin lilla stund där och några missförstånd senare så hade vi äntligen fått nycklar så vi letade fram bilen och vi skulle ta oss till Biri som tog cirka 2 timmar.

På fredag så skulle vi ha en träningstävling. vi fick inte reda på träningsvattnet fören på torsdagskväll och det var då halva sidan av Skumsjøen vi skulle fiska på. På morgonen på fredag så skulle vi ta bussen till sjön kl 8:15 och det var tror jag 2 mil dit. Jag bestämde att jag inte skulle vara med på träningstävlingen för att jag skulle vara i bättre form och orka på själva NM-dagen. Så på fredag hade jag all tid att gå runt på isen och se hur fisket såg ut och hur det var att borra i isen. Jag fick ju sedan höra att det var fisk på ca 30-40gram i snitt och att det var tung borrat för många i isen. Så jag kände ju själv efteråt att det var bara skönt att jag inte var med på den tävlingen för då har jag kraften till Lördag att orka mycket. Jag och Mamma gick på isen men vi tröttnade sedan så vi gick till land där det fanns som ett café där vi då satte oss ner och drack kaffe och bara tog det lugnt. Sedan var tävlingen klar och vi fick veta resultatet från den och prisutdelningen var där och när det var klart tog vi bussen tillbaka till hotellet.

På fredagkväll så var det möte där vi fick veta mer och att vi fick veta att det var tävling på andra halvan av Skumsjøen.
På mötet fick vi också veta regler. En mera strikt regel är att Medföljande som inte ska fiska får inte vara med på isen utan dem måste vara på land. Dem enda som inte ska fiska som får vara på isen är coacherna från varje nation, det dem då gör är att ge tips om vart man kan gå och fiska eller om man behöver hjälp med något om exempel en borr går sönder eller man behöver ett annat spö så är dem där för att hjälpa. Såklart så får ju folk som inte alls tillhör det med fiske gå på isen typ dem som bor där i kring och sånt. Sedan på kvällen senare så hade vi Sverige möte med coachen som då ger oss tips som man kan ta och tänka på inför Tävlingen. (Bild på regler finns förresten här nedanför inte så bra bild men det går att läsa lite iallafall)

Lördagmorgon så lämnade vi hotellet kl 8:30. Först tog alla landslagen bilder och sånt innan vi lämnade hotellet. När man kom till tävlingsplatsen så fick vi efter ett tag gå ut till start platsen som då har ett band som man måste vänta tills tiden vi ska gå ut till. vi har 30 min på oss på isen sedan att gå ut till platsen på isen som man själv känner att man vill fiska på. Så tävlingen börja 10:00 men vi får gå ut på isen 9:30.

Skumsjøen är en uppdämd sjö alltså det är en damm så djupaste hade sjunkit rejält så jag var lite försiktig med var jag borra så att man inte borra i botten.

Det är nu det mer intressanta börjar....
Vi svenska damjuniorer valde att gå tillsammans så vi gick ut en bit men vi var inte säker på vart vi skulle gå. Vi stannade lite mer på mitten och bara kollade och funderade vad vi skulle göra men tillslut valde vi en plats vi skulle fiska på. Jag borrade ett hål och fick några fiskar i det och sedan borrade jag andra hål och fick lite fiskar men största del av fiskarna jag fick var väldigt små och väldigt få så det ger väldigt lite vikt. Jag borrade många bom hål (hål jag inte fick fisk i) jag gick också tillbaka i gamla hål men det gick inte alls min väg under tävlingen. Jag träffade på coachen några gånger och fick några tips på vad jag skulle göra så jag provade med en mera drastisk åtgärd och gick en liten bit men jag fick ingen fisk där. Efter ett tag igen gick jag tillbaka till där jag fiska från början. Hade napp där drog några fiskar men när jag hade fått upp en fisk så gick linan av i mitt spö av någon konstig anledning. Jag hade ju känt på linan och kollat på linan före tävlingen och den såg ju hur bra som helst ut. Men men man har ju otur ibland. Efter att linan gick av var jag tvungen att ta ett annat spö och bytte spön men jag fick aldrig någon mer fisk efter det. Jag försökte verkligen kämpa men det blev svårt när linan gick av på bäst spöet. När tävlingen sedan var slut var jag full av besvikelse och förbannad när det gick som det gjorde jag kände att det liksom gick åt h-vete. Jag var j*vligt besviken efter tävlingen på mig själv jag kände mig helt tom alltså det går inte att beskriva. Vi skulle ha prisutdelning på hotellet samtidigt som vi äter. vi hade det kl 20:00. Det var en trevlig middag med förrätt, varmrätt och mellan varmrätt och efterrätt så var det prisutdelning. Norge dominerade verkligen gick sämre för oss svenskar men bäst gick det för ena damjunioren som blev 2:a och en herrjunior blev 3:a.

Vi tävlar ju också i lag och det är det man brukar säga är viktigast och i alla klasser blev svenskarna 3:a. I hela nation klassen Sverige,Finland och Norge blev Sverige 3:a också. Jag själv blev 9:a i damjunior och det är sist men men det kan komma år för mig också om man kommer till NM igen.

På söndag tog vi oss tillbaka hem med hyrbil och flyg hem.

Hoppas att ni gillade min summering av NM och resan. Mer sådant kan komma framöver om det finns intresse från er.😀

blandat

Jag har inte haft tid att skriva på bloggen förra veckan eftersom jag gjorde förberedelser till Nordiska mästerskapen i Pimpelfiske som var i helgen jag skriver mer om det i nästa inlägg.

blandat

Idag så har jag äntligen skaffat mig linser. Jag har haft glasögon sedan jag var typ 6år gammal så det känns ju fantastiskt att se utan att måsta bära runt på dessa glasögon. Har funderat på att skaffa linser i flera år så nu äntligen tog jag steget. Jag är lite trött idag så orkar inte skriva nå mycket mer än så. 😄

Pimpelfiske

Idag hade jag en pimpeltävling i Luleå på norra hamn jag blev 2:a i damklassen vilket jag är nöjd med för det var väldigt segt fiske med små abborrar men det kom också någon stor abborre. Det var några som gick väldigt långt ut och dem satt och drog stora abborrar och segraren i herrklassen hade nästan 10kg och dam segraren hade drygt 2kg och jag själv hade ca 1,5kg. Så då vet ni att det var trög fiskat för många men det var ju då dem som hittade fisken också😊 men det är allt jag hade för idag😀

blandat

I förrgår så sa jag att jag skulle skriva minst en gång per dag men det höll ju inte länge haha men ska verkligen försöka iallafall.

Idag så var jag till tandläkaren och skulle laga ett litet hål första gången för mig att göra det. Jag valde att inte ta bedövning för att det känns så jävla jobbigt att va bedövad i flera timmar, nej men menar bara att jag orkar inte gå runt och va bedövad och inte känna nånting.
Jag trodde ju att det skulle göra mer ont än vad det gjorde men det kändes ju ändå nästan ingenting alltså har ju varit med om mycket värre. Så det är det jag har gjort idag så får jag skriva mer någon annan dag. :)

blandat, Hundar

Jag och min lille hund abbott tog en liten sväng med skidorna i det fina vädret. Han älskar att springa men när vi ska vända tillbaka hem så blir han väldigt tjurig och inte vill springa det blir nästan jag som får dra han istället.

Får se vad jag hittar på ikväll men men jag ska passa på att säga att jag ska försöka skriva minst ett inlägg om dagen.