View tracker

Veckosummering

En till vecka med lite mer mängd. Totalt blev det 232 km löpning, 2 timmar cykel, 5 timmar styrka/rörlighet.

Några pass på 40 km, annars har det blivit många dubbelpass. Den här veckan kommer jag köra mängd till Lördag. Sen tar jag en väldigt lugn vecka till Karlstad 6 timmars.

Likes

Comments

Tävlingar

Har letat efter ett större lopp utomlands att springa runt April. Hittade först ingen och det lutade mot att det skulle bli Borlänge 6-timmars igen. Men ska man vara helt ärlig är jag för bra för Borlänge och det ger mig inte så mycket. Behöver ett lopp med bra konkurrens för att få mer rutin. Så har bestämt att det blir en resa till Milano och Seregno 100 km den 26 Mars. Det var det bästa 100 km loppet som gick i denna period.

Målet är att vara i bra slag då och göra ett riktigt bra lopp och försöka vinna loppet.

Likes

Comments

Träning

Ultraintervallerna var höjdpunkten på denna vecka. Blev även några mil till. Totalt blev det 212 km löpning, 3 timmar cykel och 3 timmar styrka/rörlighet. De 212 km löpning gjordes på 5.5 dag, för efter ultraintervallerna har det inte blivit någon löpning. Bara lätt cykel och styrka. Kroppen känns dock bra och jag räknar med att träna som vanligt imorgon och springa ungefär 220 km nästa vecka.

Likes

Comments

Träning

Då är debuten av Ultraintervaller avklarade. Jag och Anton började kl 15 igår och var klara knappt ett dygn senare. 8 mil blev det med start på var tredje timme.

Förhållandena kunde varit bättre, rejält blåsigt och även lite snö på nattimmarna. Den lilla snö som kom gjorde det moddigt bitvist. Farten var ändå förhållandevis hög. Planen var egentligen bara att springa strax under 50 min.

Tid varje intervall:
1, kl 15: 45:10
2, kl 18: 46:32
3, kl 21: 46:01
4, kl 24: 45:37
5, kl 03: 45:47
6, kl 06: 46:18
7, kl 09: 44:36
8, kl 12: 43:34

Snitt: 45:27

Farten blev högre än beräknad, men det var för att känslan var betydligt bättre än jag trodde. Mellan passen blev det många bars från Vitagile och även spagetti och köttfärssås. Det var huvudfödan. För att skynda på återhämtningen blev det även en del liniment, massage och ljusbehandling.

Såhär efteråt känns det bra, även om benen är lite trötta. Men räknar med att efter en vilodag imorgon är jag redo att springa som vanligt igen till veckan.

Måste avsluta med att säga att jag är grymt imponerad av Anton som kämpade igenom hela passet. Han fick kämpa på slutet, men orka hålla i en bra fart hela vägen. Gjorde det betydligt lättare att ha sällskap under detta pass.

Likes

Comments

Träning

Imorgon ska jag och Anton göra debut på Ultraintervaller. Konceptet är enkelt: Spring 1 mil var tredje timme i ett dygn. Vi kommer att börja första milen kl 15 imorgon. Sen blir starterna kl 18, 21, 24, 03, 06, 09, 12. Ska bli ett mycket intressant dygn. Tempot kommer vara väldigt lugnt, men vill helst springa alla under 50 min i alla fall.

Fortsättning följer...

Likes

Comments

Tävlingar

Avslutade löpåret 2016 med att åka till Grums och springa Sydvästracet. Sprang över 4 mil både Onsdag och Torsdag och dubbelpass i fredags, så hade inga förhoppningar att det skulle vara någon raketfart i benen. Men kul att bryta av träningen och göra ett litet lopp.

Starten gick och ganska direkt blev vi en trio med mig, L-O Gävert och Anton Nilsson. Drog i ett tempo som jag kände mig bekväm i. Det kändes stabilt, men fanns ingen spänst i benen. Typiskt tröga ultraben. Anton fick släppa vid den långa motvindsrakan genom Grums och Gävert släppte en liten lucka när det började stiga uppåt. Lyckan stannade dock upp när vi kom upp för första backen, men växte sedan lite mot slutet. Var 20 sekunder före i mål och kunde avsluta året som segrare.

Känslan var annars kontrollerad, men fanns inget tryck i benen för tillfället. Det är dock som det ska vara nu. Trycket kommer när jag lättar träningen och kör lite fart.

Trevligt lopp var det i alla fall och gott fika bjöds det på efteråt. Med andra ord en bra dag!

Bild från NWT på mig och Viktoria:

Likes

Comments

Tävlingar

Idag har jag skickat in anmälan till Ultravasan som går av stapeln den 19 Augusti. Ska bli väldigt spännande och roligt att göra debuten där. Det här loppet kommer att vara säsongens stora mål och målet är även att vinna loppet. Då startfältet är extremt tufft är det ett tufft mål, men långtifrån omöjligt. Framförallt tror jag att det är fullt realistiskt.

Måste tacka Craft som fixade anmälan åt mig. Kommer även att springa i deras snygga tävlingskläder under loppet. Bilder kommer!

Likes

Comments

Träning

Träningen flyter på bra nu och mängdmässigt blev det 41 km (11 + 30) och 40 km idag. Planerar även imorgon att springa ca 40 km. Har även blivit lite cykel och styrka.

Sen kommer det som planerat bli lite mindre mängd några dagar. Då det blir mycket resande runt jul. Kan lika bra planera in några lugnare dagar då och vara lite social. För att sedan köra på med mer mängd igen. Blir ca 4 hårda veckor till innan Karlstad 6-timmars. Kommer testa med att dra ner hårdträningen betydligt närmare än vad jag brukar göra inför ett ultralopp.

Sprang bland annat 30 km på Tingvalla idag:

Likes

Comments

Veckosummering

Första veckan med lite mängd sedan VM. Har haft en helt okej känsla den här veckan. Betydligt bättre än vad det brukar kännas såhär tätt inpå ett ultralopp.

Totalt blev det prick 20 mil löpning, 3 timmar cykel och 4 timmar styrka/rörlighet.

Likes

Comments

Tävlingar

Testloppet gick över förväntan idag. Benen svarade bra och kändes som jag skulle kunnat sprungit betydligt snabbare än de 2:48 som det blev. Men nöjer mig med det idag och gjorde vad som krävdes för att vara först i mål, men inte mycket mer. Var dagens mål.

Planerade att lägga mig sist i starten och det lyckades jag alldeles utmärkt med, blev till och med klappsist med lucka fram efter 100 meter. Blev dock inte särskilt stressad för det och räknade med att jag skulle få upp lite fart så småningom och de andra skulle tappa. Kom ikapp Klungan efter cirka 300 meter och gick om direkt via en ytterkurva till 2:a plats. Strax innan 600 meter tog jag även täten och då växte avståndet bakåt och sista varvet kunde jag bara flyta på och bevaka ledningen. Så egentligen sprang jag bara bra mellan 200-800. Första 2 hundra var jag segstartad och sista 2 hundra rullade jag bara på. Kunde springa i mål utan att vara särkilt ansträngd.

Det jag tar med mig är en bra känsla och vetskapen att jag har något som liknar fart i benen.

Direkt efter loppet joggade jag ner 2 timmar i hallen tillsammans med David Kjellén. Sprang i hallen även för att träna huvudet för 6-timmars som går här. Med en längre uppvärmning blev ett Testlopp 1 km 35 km totalt. Körde även cykel och rörlighet på morgonen och cykel och styrka på kvällen. Så en fin träningsdag!

Likes

Comments