Träning

Ibland är det lätt att vara löpare, speciellt när benen svarar bra och vädret är underbart. På dagens långpass på 50 km var det precis så. Startade 7:15 och sprang i nästan 4 timmar. Tempot var 4:38 per km, och det kändes väldigt lugnt idag. Möte upp Anders och fick sällskap halva passet.

När jag kom hem varva jag ner 15 minuter på spinningcykeln och sen har jag ätit, sovit och sett på skidor. Snart blir det 1timmes styrka innan jag är nöjd med dagen.

Sprang i mina Craftkläder:

Likes

Comments

Veckosummering

Första riktigt hårda veckan efter Karlstad 6-timmars. Totalt blev det 215 km löpning, 6 timmar cykel och 2 timmar styrka/rörlighet. Då jag kör alternativt 1 dag i veckan kommer jag förmodligen inte springa så mycket mer än så framöver heller. Men tror jag kommer vinna på det i längden att vila från löpning 1 dag i veckan samtidigt som hjärtat får jobba.

Nu blir det 3 hårda veckor till innan jag ska börja hitta formen till Seregano 100 km, ett lopp som jag prioriterar betydligt högre än Karlstad 6-timmars. Kan avslöja redan nu att målet är att vinna i Italien.

Likes

Comments

Träning

Träningen är i full gång igen. Har bestämt mig för att börja med 1 dag alternativträning varje vecka igen. Körde det förut, men på något sätt försvann den. Vill bara springa 6 dagar per vecka för att spara kroppen, men samtidigt få träningsmängden genom alternativträning.

Denna vecka har det blivit:
Måndag: 40 km löpning
Tisdag: 4.40 Tim cykel
Onsdag: 41 km löpning

Likes

Comments

Sponsorer

Riktigt stolt och nöjd med att presentera Löpex sport Karlstad som ny samarbetspartner. Vi har kommit överens om en deal som kommer underlätta min satsning genom att jag får bra saker att springa med, nämligen Sauconyskor. Något jag verkligen trivs med. Jag kommer även att vara med på en del evenemang som Löpex är delaktiga i.

Likes

Comments

Träning

Idag har det varit full rulle hela dagen:

• Jobba mellan 7:30-17:30
• Löpning 30 km
• Cykel 1 timme
• Styrka 1 timme

Nu blir det sängen!

Likes

Comments

Träning

Strax över en vecka har gått sedan Karlstad 6-timmars och senaste ultraloppet. Som vanligt tar jag en väldigt lugn vecka efter ett sådant lopp. Har endast blivit lite cykel, promenader och styrka. Detta trots att jag kände mig betydligt snabbare återhämtad än vanligt. Men vill ändå vila ut loppet ordentligt och inte stressa igång träningen.

Men nu är alltså löpträningen igång igen. Sprang 30 km igår och det kändes bra, även om det var lite segt efter att inte sprungit på ett tag.

Likes

Comments

Tävlingar

Resultatet 82333 meter är jag självklart långt ifrån nöjd med, men finns finns ändå saker jag kan ta med mig.

Gick ut i ca 4:08-4:10 fart som kändes som en lugn öppning, för att kunna öka på andra halvan. Benen kändes väldigt pigga och kändes som det skulle kunna bli ett bra lopp. Välling, smörgås och egen gjorda bars blev under första halvan. Dock hände något som inte har hänt mig förut, började må väldigt illa och kände att jag egentligen måste spy. Farten sänktes för illamåendet blev värre och värre och halva loppet kvar. Fick nog tillslut och i ett desperat försök att göra något tog jag en saltgrogg, stoppa fingrarna så långt ner i halsen jag kunde och spydde ut det mesta som fanns i magen. Blev väl egentligen inte bättre direkt och lunkade vidare. Bestämde mig för att bryta loppet vid 4 timmar, men gjorde det ändå inte. Kändes lite konstigt att bryta när man ledde och fortfarande sprang snabbast. Men är det värt att slita ner kroppen för att bedrövligt dåligt resultat?

Bad Viktoria ringa Rune och fråga vad han tyckte. Fick telefonen och sprang och pratade med han några varv. Eftersom det inte var musklerna som var slut tyckte han att jag kunde springa vidare och få en bra lärdom. Så nu var det bara att genomföra loppet. Slutade att äta och drack bara lite. Efter ett tag blev det bättre och jag kunde få i min Vitagiles gel. Sista ca 75 min av loppet mådde jag mindre illa och fick upp lite fart igen. Även om det var svårt att motivera sig att trycka på när ett bra resultat redan var kört.

Har aldrig varit så pigg efter ett ultralopp som jag var när slutsignalen ljöd. Det beror självklart på att det inte var benen som så stopp, utan magen och illamående. Nu dagen efter känns kroppen oxå betydligt bättre än normalt. Även om jag såklart är lite seg.

Det jag tar med mig från loppet är en vinst och kunskapen är att man kan komma tillbaka från illamående under ultralopp.



Likes

Comments

Tävlingar

Imorgon är det äntligen dags för nästa ultralopp. Ska bli riktigt roligt och dessutom få göra det på hemmaplan i Våxnäshallen.

Loppet går inomhus på en friidrottsbana på ca 194 meter per varv (får springa innanför 200 meters varvet). Det som är det tuffa med detta lopp är att det är trångt på den korta banan och blir yttervarv konstant. Så jag kommer garanterat ha sprungit längre än vad resultatet säger. Men en riktigt härlig stämning i hallen.

Mål:
Har egentligen inget resultatmål. Det jag istället är ute efter är att få en bra känsla och kunna avsluta andra halvan starkt. Gärna springa längre andra halvan än första. Det kommer dock bli ett tufft mål då jag inte vet hur lugnt jag klarar att gå ut. Sen har jag väl en skamgräns på att slå förra årets 84899 meter.

Redo:

Likes

Comments

Veckosummering

Sista mängdveckan innan Karlstad 6 timmars. Eller det blev bara 6 dagar, då jag ville sluta träna hårt 1 vecka innan loppet. Totalt på de 6 dagarna blev det 210 km löpning, 4 timmar cykel och 3 timmar styrka/rörlighet. På Söndag blev vilodag och en heldag som funktionär på Göta ungdomsspel istället.

Förutom några småkänningar har även den sista veckan rullat på bra den med. Ser fram emot Karlstad 6-timmars på Lördag!

Såhär kommer det se ut på Lördag:

Likes

Comments

Sponsorer

Kan stolt presentera att jag nu är en del av Team Forimp! Det är ett team som satsar på uthållighetsidrottare som jobbar hårt för att lyckas i sin idrott. Teamet innehåller även de extremt duktiga tjejerna Frida Michold och Mona Hallberg. Det känns väldigt bra och inspirerande att ha detta seriösa teamet bakom mig i min satsning mot att bli världens bäste ultralöpare.

Måste även tillägga så att det inte blir några tveksamheter. Jag kommer som vanligt springa och tävla för IF Göta som är min klubb. Team Forimp är ett team som jag ingår i som kommer att underlätta min satsning.

Team Forimp:

Likes

Comments

Nya inlägg