Media

Igår var det friidrottsgalan i Stockholm. Jag var inbjuden, men valde att avstå.

Tog emot lite att inte delta, men samtidigt var valet ganska enkelt. Då jag jobbar mycket och är i en tung träningsperiod fanns det inte riktigt möjlighet och energi till att åka en sväng till Stockholm. Träningen går före det.

Går upp tidigt på morgonen (mellan 5-6) och springer minst 15 km och ibland även skivstångsträning på KMTI. Jobbar 8 timmar och sen springer 15-25 km och oftast lite cykel och styrka. Efter det prioriteras oftas soffan och mat. Läggdags blir allt som oftast strax efter 20. Då var det länge kvar av galan.

Måste bara tillägga så ingen tror något annat: Det här är en livsstil som jag verkligen trivs med!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Träning

Har kört Ultraintervaller i helgen, dvs 10 km var tredje timme i ett dygn. Hade inga ambitioner att springa fort utan 8 stycken lugna milpass.

Började första intervallen kl 13 på fredag och därefter rullade det på bra. Den enda intervallen som var jobbig var fjärde intervallen, då jag ätit rejält med turkisk yoghurt som gjorde att jag mådde väldigt dåligt. Åt enbart en halv banan efter det och sen mådde jag betydligt bättre. Nattintervallerna kl 01 och 04 kändes oxå bra och inga problem med de 2 sista heller.

Fick in en bra rutin på intervallerna och vilan. Snittade intervallerna på ca 47:20 och sen tog jag 20 minuter till att duscha, stretcha och äta. Sen sov jag ca 60-90 minuter innan klockan ringde 20 minuter innan nästa intervall starta.

Intervallerna i ordning:

Sista snabbast som brukligt.

Efter sista intervallen blev det pizza och skidåkning på TV. Därefter Cykla vi ner till Löfbergs arena och såg Färjestad vinna. Söndagen blev vilodag som tillbringades med Viktoria på relaxen på Sundstabadet.

Likes

Comments

Träning

Idag ca kl 13 när jag slutar jobbet ska jag börja ett dygn med Ultraintervaller.
Konceptet Ultraintervaller går ut på att man springer 1 mil var tredje timme i ett dygn. Dvs 8 milpass inom 24 timmar.

Jag kommer köra mina intervaller kl 13, 15, 19, 22, 01, 04, 07 och 10. Måste skriva lägenhetskontrakt kl 16, så intervall 2 blir framflyttad 1 timme.

Har genomfört Ultraintervaller en gång tidigare. Då tyckte jag det fungerade riktigt bra och blev inte särskilt sliten. Sprang med Anton nu och det kommer förmodligen bli tuffare att köra det själv, men tror det kommer fungera bra!

Förra gångens tider:

Kommer ta det ännu lugnare denna gång då jag vill spring i ett tempo som är mer likt ett 24-timmars lopp

En trött Anton efter sista intervallen:

Likes

Comments

Tävlingar

I Lördags åkte jag och Viktoria till Skutberget då jag skulle springa orienteringstävlingen Lången. Sprang klassen O-trail 15 km. Har ingen rutin alls från orienteringstävlingar, så det här skulle bli väldigt spännande.

Ställde mig i min startgrupp i andra ledet och fick kartan i handen med orden att jag inte fick kolla på den innan startskottet. Då det var ett spurtpris till första kontrollen skulle jag satsa hårt på det.

Startskottet gick och hade svårt att komma fram från min bakre rad. Kom tillslut fram och såg att det var några som var långt före mig. Försökte komma ifatt, men var kört. Besviken kolla jag på kartan och sprang mot nästa kontroll. Då det var olika klasser sprack startfältet upp nu. Tog nästa kontroll perfekt och sprang vidare. Nästa hade jag rejält problem med men hitta den tillslut.

Tog några kontroller till innan jag märkte att kartan hade 2 sidor... kollade ordentligt på kartan nu och märkte att jag sprang banan åt fel håll... Tog förgivet att jag var diskad nu och sprang vidare mot nästa. Kunde lika gärna fullfölja loppet som ett träningspass. Vid nästa kontroll var det en vätskestation och jag frågade funktionären om jag var diskad. Men han sa att jag kunde springa tillbaka till första kontrollen och ta dom i rätt ordning. Jag var längst bort på milspåret, men fanns bara ett alternativ. Sprang tillbaka och börja om. Så istället för 50 sekunder tog det 40 minuter till första kontrollen.

Nu gick det dock väldigt bra och tog kontrollerna riktigt bra. Sen gjorde jag några rejäla missar vid kontroll 11-12-13, men annars är jag väldigt nöjd med utförandet och tog de flesta kontrollerna perfekt. Kom i mål med en bra känsla ändå.

Sammanfattning:
• Sist
• Snabbast på 16/21 kontroller
• Lärdom: kolla på kartan!

Likes

Comments

Idag åker jag och Viktoria till Skutberget för att jag ska springa en orienteringstävling. Lången heter den och jag ska springa klassen O-trail. Är absolut ingen van orienterare och förutom 2 motionstävlingar är det min debut.

Min klass O-trail ska vara ganska lätta kontrollpunkter och förhoppningsvis ska jag inte springa allt för fel. Ska bli spännande iaf!

Annars flyter träningen på bra. Har haft en lättare vecka med enbart ca 10 mil löpning de första 5 dagarna på veckan. Efter denna vecka väntar dock 4 tuffa igen. Ser jag fram emot 😊

Likes

Comments

Mängdperioden inför Växjö 24 timmars fortsätter. Denna vecka har det blivit 232 km löpning, 3 timmar cykel & 3 timmar styrka.

Det viktigaste av allt är att jag har haft en väldigt bra känsla. Avslutade veckan med ett 52 km långt pass.

Nu väntar en lättare vecka innan det blir de 4 sista hårda veckorna för denna period.

Likes

Comments

Träning

I Lördags sprang jag Ryamaran, de 42,2 km mellan Likenäs och Malungsfors. Ett litet lokalt lopp, som samlade 7 löpare som skulle springa den längsta distansen. Man vet att det är ett litet lopp när man handhälsar på alla innan starten.

Starten är tuff och man tar många hundra höjdmeter de första 12 km. Sen blir det lättare även om det var några tuffa backar kvar. Jag såg detta som ett bra träningspass och hade inga planer på att ta ut mig ordentligt. Dock ville jag springa under mitt gamla banrekord på 2:54.

Från 2014:

Farten låg på runt 4:15 de första tuffa 12 km. För att sedan övergå till ca 3:50-55 per km när det blev mer flackt. Kändes som en behaglig fart. Loppet går på småvägar i skogen, så hände inte jättemycket spännande. Flöt på löpmässigt bra hela vägen. Hade med mig Viktoria och pappa i en bil som fixade lagningen. Mormor saft och banan fick det bli efter 10 och 32 km och saft och pannkaka efter 21 km.

Även Mamma, mormor och lilla syster var med i en bil som hejarklack. Då banan går på en väg hela tiden så är det lätt att följa.

Började bli lite matt mot slutet, men hade ändå en bra känsla. Kom i mål på tiden 2:45:50. Nöjd med dagen!

Likes

Comments

Är inne i en tuff mängdperiod och vill egentligen inte tävla nu. Men kan inte avstå ifrån att springa Ryamaran nu till helgen. Kommer dock enbart se det som ett träningspass. Svårt att låta bli att springa när det går ett lopp i mina hemma trakter.

Loppet är ett marathon som går mellan Likenäs och Malungsfors. Första 12 km är riktigt tuffa som princip är uppför hela vägen. Efter det blir det lättare löpning för att avsluta med en lång utförsbacke. Målet är dock betydligt högre upp än starten, så får inte igen alla höjdmeter vi tar i början.

Ska bli roligt iaf 😊

Banprofil:

Likes

Comments

Rutiner är något jag verkligen trivs med. Börjar oftast 7:30 på jobbet. Så går upp kl 5:50 så hinner jag springa 15 km innan jobbet. Sen blir ett lika långt eller gärna 20-25 km på eftermiddagen. Kan även avsluta med cykel och styrka.

Går smidigt att få in träningen med rutiner. Transportlöpningen underlättar verkligen för mig.

Likes

Comments

Imorgon kommer jag springa ett lopp som kämpar för kampen mot barncancern. Så hoppas att så många som möjligt kan ta sig till Hultsbergsskolan imorgon vid 11.

Rent löpmässigt kommer jag ta det väldigt lugnt runt den 7 km långa banan. Vill inte för varken höften eller för den mängdträningsperioden jag är inne i köra på snabbt. Måste bara poängtera att jag inte känner något i höften nu, men vill ändå inte riskera något. Fokuserar på mängd istället för fart, så det får bli en lång uppvärmning och nerjogg istället.

Likes

Comments