Veckosummering

Efter att ha haft en väldigt bra period har jag fått ett litet bakslag. Har fått en liten känning i högra låret. Tror inte att det ska vara någon fara men har tagit 3 dagar med alternativträning nu.

Hann med 197 km löpning de första 5 första dagarna. Så helt förstörd blev inte veckan ändå.

Räknar med att springa igen imorgon om det inte har blivit sämre. Har tröttnat på att sitta på cykeln nu...

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Träning

Nu är kroppen helt återställd efter loppet i Italien och har startat en ny period med mycket träning. Kommer dock bli kortvarig. Tänkte bara köra på det månader ut, för att sedan dra ner på mängden och köra mer fart. Tror det är viktigt att bryta av träningen ibland, så att det inte blir samma träning 12 månader om året.

Är ledig på tisdagar, men gick ändå upp tidigt. Startade min morgonjogg på 25 km kl 5:45. Sprang så tidigt för att jag och Viktoria skulle hinna åka in till stan och avnjuta en hotellfrukost i lugn och ro. Sen när vi kom hem igen sov vi lite till. Ska snart göra mig iordning för nästa löppass.

Likes

Comments

Tävlingar

• Begränsat antal platser
• Sista upplagan
• Lunchbuffé ingår

Det var allt som krävdes för att jag skulle anmäla mig till Svampen marathon. Ett marathon som går uppe på vattentornet i Örebro. Varvet är 93 meter och ska löpas 453 gånger. Jag tycker det låter väldigt spännande och roligt, andra tycker inte det.

Jag kommer enbart springa detta lopp som ett bra långpass och springa i min distansfart. Omöjligt ändå att göra ett bra resultat här då jag kommer springa yttervarv hela tiden.

Loppet går den 30 April och har även lurat med Anton som ska springa halvmaran.

Svampen:

Visst ser det härligt ut?:

Likes

Comments

Tog en löpfri vecka efter mina 100 km i Seregno för att återhämta kroppen optimalt. Den här veckan har jag smugit igång med träningen igen och sprungit mellan 15-20 km per dag. Innan jag kör igång med träningen på riktigt efter denna vecka.

Kommer då köra mängd April ut. Sen kommer jag springa 2 träningsmarathon. Alltså 2 stycken marathon med 1 veckan mellanrum där jag inte kommer satsa på att springa fort utan bara få ett bra långpass. Återkommer med vilka det blir. Efter det kommer jag dra ner mängden i två månader och köra betydligt mer fart och framförallt tävla på distanser mellan 5-10 km. Kommer köra på det i 2 månader (Maj-Juni). Karlstad Stadslopp och Borejoggen är de loppen jag vill springa bäst på då.

Likes

Comments

Tävlingar

Kändes väldigt bra när jag kom in på mitt tredje varv efter 40 km. Varvet flöt på bra och plötsligt var jag halvvägs. Det som gjorde det ännu bättre var att en liten tjej stod vid 50 km och gav mig min vällingflaska som även hade en påse med min välling på sig.

Kom till varvningen 60 km och låg strax under 4 min fart per km. Nu fick jag även ledarbilen framför mig som visade vägen och hade en stor klocka på taket som visade hur lång tid det hade gått. Kom fram till 76 km och då hade min snittid för första gången tickat över 4:00. Varje 5 km tog nu ungefär 21 minuter istället för strax under 20 minuter. Kändes dock fortfarande bra.

Kom till 80 km och inser att nu är det bara 1 varv kvar. Ledarbilen och stundtals ett par motorcyklar åkte med mig hela tiden. En motorcykel filmade mig under stora delar av varvet. När jag hade sprungit 6 timmar hade jag kommit drygt 88.5 km. Det var nu mina enda riktiga problem i loppet började. Dels var jag väldigt trött nu, men framförallt började jag bli yr. Då det var väldigt varmt nu. Såg dock att jag skulle klara under 6:50 med marginal om jag höll ihop loppet. Tankarna kom dock på att jag inte ville vakna upp på ett Italienskt sjukhus, samtidigt som jag gärna ville genomföra loppet. Så sänkte farten medvetet. Tog inte många km efter det som krampen kom istället. Fick stanna och stretcha baksidan ett par gånger och dra ner farten ytterligare. Sen började det gå lite lättare igen och det var väldigt skönt att komma in på det långa upploppet. Ledarbilen och motorcyklarna tutade nu frenetiskt för att visa att jag var på väg mot målet det var en underbar känsla.

Många fotografer och annat folk väntade där. Men jag ville bara ha min segerpuss av Viktoria vid målet.

Likes

Comments

Tävlingar

Efter den Italienska nationalsången startade loppet. Ganska direkt drog 3 löpare ifrån och jag och en till lite efter. Fick ropat från Viktoria att dom 3 framför skulle springa en kortare distans (60 km). Tog bara någon kilometer innan jag var helt själv och leder loppet.

Banan gick ganska centralt i Seregno mycket på gånggator i stan, för att sedan springa på en cykelväg bredvid motorvägen. Efter knapp 14 km var man uppe på banans högsta punkt och det gick nu rakt fram och stundtals lite lätt utför. Kom till varvningen 20 km efter drygt 1.19. Så strax under 4 minuters fart. Den enda missen på första varvet var att jag inte fick min välling och våffla efter 10 km. Hade fixat så de skulle vara där. Utan vällingen blir man såklart lite grinig. Så fick ropa till Viktoria att jag behövde ett bälte med gel och försökte fylla på lite extra vid varvningen.

Andra varvet flöt på riktigt bra det med, höll på att springa fel vid några ställen där funktionärerna tydligen tycke att jag skulle lärt mig den 20 km långa banan efter ett varv, men blev ropad tillrätta. Fick ingen välling denna gång heller och försökte drick lite av loppets sportdryck för att få i mig någon vätska. Så blev en nästan utspilld mugg då och då. Kände mig väldigt pigg när jag passerade varvningen igen. En riktigt bra känsla för att ha kommit så långt in i loppet.

Nu är min rast slut. Fortsättning följer...

Likes

Comments

Tävlingar

Har haft Seregno 100 km som vårens stora mål och det känns såklart väldigt skönt att det gick väldigt bra! Blev vinst på tiden 6:54:24. Målet var att springa under 7 timmar och placera mig så bra som möjligt. Lyckades med båda två.

Resan:
Team Rangelind (Självgod som jag är kallar jag mig och Viktoria för det) startade resan mot Italien på Torsdagkvällen. Blev dock bara till Arlanda för att sova där. Reste sen till Milano på Fredag morgon. Efter flyg, buss, tunnelbana, tåg och taxi hade vi tagit oss till hotellet i Seregno som ligger 3 mil norr om Milano. Hann även med att äta en Italiensk pizza.

Vi hann även med en liten löptur och kollade start/målområdet inför loppet.

Lördagen blev väldigt lugn. Vi gick ner och hämtade nummerlappen och handlade lite grejer till loppet. Sen gjord jag iordning alla stationer inför loppet. Vid varvningen kunde Viktoria langa till mig på 2 ställen och sen fick jag utkört till milpasseringen på varje varv. Så 13 stationer gjorde jag iordning. Välling och våfflor var ett givet inslag i början för att sedan gå över till Cola. Vitagiles sportdryck och gel tog jag regelbundet under hela loppet. Eller så regelbundet det gick, då det var lite svårt med en så lång bana. Varvet var 20 km.

Tidigt på Söndag morgon tog vi en taxi de drygt 3 km från hotellet till starten. Behövde vara där senast 6:45 för att lämna grejerna som som jag ville ha till milpasseringen. Starten var kl 8. Så tog och åt frukost och gjorde oss iordning inne i närliggande sporthall. Temperaturen var betydligt löpvänligare på tävlingsdagen än Lördagen. 10-11 grader och ett lätt regn. Helt perfekt!

Efter en minimal uppvärmning var det bara att ställa sig i startfållan och lyssna på den Italienska nationalsången. Riktigt mäktigt faktiskt.

Återkommer med själva loppet imorgon!

Likes

Comments

Träning

Har efter att jag lättat på träningen kört 2 intervallpass med min klubb Göta (6 och 10 minutare) för att få lite fart i benen efter all mängd. Har känts helt okej och har haft ca 3:30 fart på båda passen.

Idag var jag med på deras Testlopp 5000 meter i Våxnäshallen. Fick som uppdrag att dra åt David som ville springa ner mot 16:40. Det innebär 25 stycken 40 sekunders varv. Hade en bra känsla hela vägen och sprang jämt utan att det var särskilt ansträngande. Kom i mål på 16:38 och David på 16:41. Så gjorde mitt jobb och tar med mig en väldigt bra känsla, kroppen känns bra nu. Har hänt mycket de senaste dagarna. Ska bli väldigt roligt att få springa i Italien på Söndag!



Likes

Comments

Tävlingar

Den här veckan har jag lättat träningen rejält (85 km löpning). Så känns att det börjar närma sig tävlingsdags. Nu är det bara 1 vecka kvar till mina 100 km i Seregno.

Kroppen börjar även den kännas lättare och lättare. Ska bli väldigt roligt att ta på sig tävlingsskorna igen. Återkommer med mål om loppet.

Har fixat de sista grejerna till loppet:

Likes

Comments

Veckosummering

Sista hårda veckan är avklarad innan Seregno 100 km. Först nu som jag har känt av de senaste 4 hårda veckorna. Speciellt mellan Onsdag-Fredag. Sen sprang jag bara 25 km på morgonen på Lördag och vilade från löpningen resten av dagen. Det var allt som behövdes för att jag skulle ha en riktigt bra känsla på långpasset på Söndag. Blev 52 km då med mersmak. Ett tecken på att jag har legat på rätt sida träningsgränsen.

Totalt:
227 km löpning
6 timmar cykel
3 timmar styrka/rörlighet

Nu blir det att lätta träningen och köra lite mer fart de knappt 2 veckorna till loppet. Ska köra mitt första intervallpass på månader idag. 6 gr 6 minuter med Göta blir det om några timmar.

Likes

Comments

Nya inlägg