View tracker

Träning

Tog en obligatorisk vilovecka (från löpning) efter VM. Tror att det är viktigt att vila ut ett ultralopp ordentligt innan man drar igång träningen igen.

Men nu är träningen igång lite smått. Den här veckan blir dock väldigt lätt. För att nästa vecka köra igång på allvar. Blev 4 km i Måndags, 17 Km igår och 22 km idag. Skönt att springa lite igen och benen känns väldigt bra.

Har även kört 2 gruppass på KMTI denna vecka:

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Tävlingar

Nu börjar uppladdningen för nästa säsong och första loppet är bestämt. Nämligen Karlstad 6-timmars. Hade inte tänkt att köra detta lopp, men har bestämt mig att kopiera förra årets vår som gav bra resultat. Karlstad 6-timmars kommer dock inte vara ett lopp jag prioriterar. Kommer träna hårt ganska tätt inpå och experimentera lite med näringen. Har inga större målsättningar och tänker gå ut lugnt och kunna åka mot slutet. Men över 85 km vill jag i alla fall.

Ska bli väldigt roligt att tävla igen på hemmaplan på min favoritdistans. Kommer bli många varv på den 194 meter "långa" banan.

Bilder från Karlstad 6-timmars 2016:
Innan loppet:

Under loppet:

Precis efter loppet:

Dagen efter:

Likes

Comments

View tracker

Träning, Tävlingar

Efter att ha laddad upp för VM i ett år känns det väldigt tomt att det är över och dessutom gick som det gick. Oklart vad som blir nästa tävling. 2017 års stora mål är att försöka vinna Ultravasan, men innan det är det oklart vad det blir. Behöver tävla lite för att skaffa mig erfarenhet. Här är några av förslagen som kan bli nästa ultratävling:

• Bislett 50 km
• Karlstad 6-timmars
• Borlänge 6-timmars
• Espoo 24-timmars
• Något stort ultralopp utomlands

Så kan med andra ord bli vad som helst, men vill bestämma mig innan jag börjar träna igen på riktigt igen.

Blickar mot nya möjligheter:

Likes

Comments

Tävlingar

Aldrig roligt att skriva om ett lopp som gått dåligt och absolut inte när det är mitt hittills största lopp i min karriär. Grymt besviken såklart, men ska försöka skriva några rader om min upplevelse om VM-debuten.

Klockan ringde 5:15 på Söndag morgon och gick direkt ner och åt frukost. Efter frukosten och de sista förberedelserna var det bara att gå ut från hotellet så var man ute vid starten. Värmde med ca 500 meter jogg och lite rörlighetsövningar. Sen var det bara att gå in i startfållan.

Starten gick och på förhand trodde vi att de afrikanska löparna skulle sticka direkt, men dom vänta i alla fall i 3 km. Försökte ta det lugnt och inte rusa med. Tog inte rygg på de andra Svenskarna utan la mig strax bakom. Passerade första milen på 39:20. Helt enligt plan. Blev dock lite sugen att komma ikapp de övriga svenskarna, men utan att stressa. Det tog ett drygt varv till innan vi alla var samlade. Skulle uppskatta att våran klunga låg runt 20-25 plats. Var bland annat också 2 norskar, 1 finne, 1 polack i gruppen. Trivdes dock inte att ligga i klungan, då det blev betydligt svårare och jobbigare att ta alla 90 och 180 graders kurvor i klungan. Ville dock inte släppa. Snittade ca 39 minuter på de första 5 milen. Nu var det även klungan som styrde farten och inte min känsla. Det är något jag ångrar att jag inte körde helt på egen känsla.

Känslan var bra fram till 50 km. Sen började det bli lite jobbigt. Betydligt tidigare än jag ville och vid 60 km fick jag börja kämpa. Sen blev det bara 12 km till och jag bröt loppet vid 72 km och totalt stum i framsidorna. Ångrar att jag inte sprang vidare även om resultatet inte skulle bli bra. Men målet innan var att jag skulle avsluta riktigt starkt sista 3 milen, men blev psykiskt knäckt när jag istället blev totalt stum. Möjligt att det skulle släppt mot slutet. För egen del skulle jag inte värdesätta ett dåligt resultat istället för DNF, men jag ingick även i ett lag som jag inte hade i åtanke just då att jag svek genom att inte komma i mål. Blev inget lag resultat nu när Jonas Buud redan brutit.

Även om det här såklart är en otrolig besvikelse var det ändå en upplevelse och en bra erfarenhet. Kan ta med mig mycket från det här fiaskot (utan tvekan är det ett fiasko) och bygga vidare på. Har mina bästa år framför mig och vet vad jag har kapacitet till. Kommer bli många bra lopp i framtiden!

Likes

Comments

Tävlingar

Idag har det blivit en väldigt lugn dag och bara försökt ladda batterierna inför morgondagen. Har fixat det sista inför loppet och gjort iordning alla flaskor och Vitagiles gel är nerpackade.

Har även hunnit med att träffa min mamma, mormor och syster som har åkt ner till Spanien för att heja.

Nu väntar flaggcermoni och invigning innan det blir "pastaparty" med de övriga nationerna.

Smygkort på favoriterna Sydafrika från våran balkong:

Delar av min hejarklack:

Klädseln till invigningen:

Likes

Comments

Tävlingar

Igår eftermiddag åkte jag och Viktoria till Arlanda för att tillbringa natten där innan vi åkte 6:15 på morgonen idag mot Spanien. Fick ett gäng olika landslagskläder igår och är tvungna att bära dom hela tiden, så lätt att känna igen varandra.

Resan gick bra och vi anlände till hotellet ca 12:30. Väl där blev det en välbehövlig lunch. Då det princip bara är VM-löpare som bor på hotellet hade varje nation fått ett varsitt bord med sin flagga på. Tror Brasilien hade störst bord och Vitryssland ett bord för två.

Efter det inhandlade vi de sista sakerna inför loppet och tog en lätt löptur. Provsprang mina tävlingskläder och det var en riktigt skön känsla att bära dom. Nu gäller det bara att prestera också.

Nu väntar middag och massage på kvällen. Jag och Viktoria har även fått i princip en hel lägenhet som hotellrum. Så livet är bra nu 😊

Likes

Comments

Media

Är med i en artikel om VM i marathon.se. Står lite om uppladdningen och tankar omkring loppet.

http://www.marathon.se/nyheter/andre-ska-ga-pa-valling-i-100-km

Likes

Comments

Tävlingar

Under mina 100 km finns det bara möjlighet att få vätska och näring var 5 km. Mina två senaste lopp har jag tagit varannan km, så måste tänka om lite. Kommer bygga grunden på smörgås och majsvälling i början av loppet. Vitagiles gel kommer även det vara en stor grund i min näring genomgående under loppet. Var på löpex och skaffade mig två bälten där jag kan ha med mig gel under loppet. Har annars svårt med gel, men Vitagiles gel funkar perfekt för mig!

Mot slutet av loppet kommer det bli mycket Cola tillsammans med gel, då jag i större grad behöver snabba kolhydrater.

Snart åker jag och Viktoria mot Arlanda och flyget till Spanien går 06:15 imorgon!

Likes

Comments

Tävlingar

På Söndag är det äntligen dags för säsongens stora mål. VM 100 km. Har varit svårt att sätta upp ett tydlig mål. Ska man gå efter tid eller placering?

Målsättning:
Tidsmässigt vill jag under 6:40, dvs 4 min per km i 100 km. Sen är jag tveksam om banan är jätte snabb, då det är så många skarpa svängar. Sen vet man ju inte väderförutsättningarna. Men det är ju ändå ett mästerskap, så placeringarna är ännu viktigare egentligen. Då startfältet är betydligt starkare än någonsin känns topp 10 som en realistiskt målsättning.

Sen är det ju också EM samtidigt, så kan räcka väldigt högt där om man springer bra. Lag-tävlingen i VM/EM är annars min största chans för mig att få med en mästerskapsmedalj hem till Karlstad. Det är även en målsättning, men för det krävs en stark laginsats.

Håret har även rykt idag:

Likes

Comments

Träning

Sista nyckelpasset innan VM är avklarat. Gick upp imorse, drack 3 klunkar vatten och gick ut och sprang 37 km. Brukar ge bra resultat för mig att tömma kroppen en dryg vecka innan ett lopp.

Kroppen kändes riktigt bra. I vanliga fall brukar det bli lite segt mot slutet, då jag inte ätit på drygt 12 timmar. Men nu kändes det bra hela vägen. Fick med mig Anton på stora delar av passet och vi låg i 4:35 fart. Tar med mig en bra känsla.

Sen blev det vila och en härlig (och välbehövlig) brunch.



Detta bland annat hade Viktoria fixat när jag kom hem:

Likes

Comments