Hej alla! Sorry för seg uppdatering, men det har mest varit sol och bad så inte jättemkt att skriva om. Men här kommer iaf lite från våra senaste dagar :)

Tangalle

Här stannade vi en natt!
Här har vi tyvärr inte många bilder, men det skötte en annan bättre. 👦🏾
Sabina hade en stalker på stranden som stod och glodde och fota i över 2h.
Vi undrade vafan han höll på med, bara stod där rätt upp och ner.. Creapy!!
Det med att han fotade fick vi reda på i efterhand då vi gick därifrån och Sabina vänder sig, då fotar han henne rätt tydligt.

Uppe på hotellrummet, blev Sabina illa till mods och Andy jävligt förbannad på denna killen.
Andy skulle ju bara leta upp honom, men han hade hunnit dra hem.
Vi sa till hotellägaren och tydligen var han en riktigt knäppis, åkt in och ut på psyket.
Kameran funkade tydligen inte enligt honom och han är känd i hela Tangalle.

Men det kändes också att hotellägaren skydda honom på något sätt då han inte ville att vi skulle ringa polisen.
Tur Andy inte såg honom mer för då hade mobilen åkt i havet. 🌊🌊

Mirissa

Hit tog vi en tuktuk från Tangalle och gick hur smidigt som helst.
Här stannade vi i två nätter och hade en hel del regn skurar.
Mirissa skulle även va den absolut finaste och bästa stranden i Sri Lanka. Blev tyvärr lite av en besvikelse! Det var inte mkt speciellare än någon av de andra stränderna.

Andra dagen åkte vi på valsafari 🐋 och det blev en katastrof för oss båda.
Åkte ut med en stor båt, två våningar och det ingick frukost, varsin klen macka!
Bara 10 min senare efter båten åkt ut från hamnen, så började det gunga rejält! Vi blev snabbt lite illamående båda två, men värst var det för sabina. Hon slog Andy på armen och sa "jag kommer spy snart"!
Andy som precis börjat vänja sig lite vid gungandes och kommit in i rytmen med vågorna mådde och ändå mådde helt ok, fick snabbt som fasen springa iväg för att hämta en spypåsar till Sabina. Väl tillbaka så var det ist Andy som behövde använda påsen först haha. Det var ingen bra idé att springa runder på båten. Och 10 sekunder senare spydde även Sabina.
Så där satt vi båda två. En fantastisk morgon i Sri Lanka men varsin hundbajspåse och spydde i. Kan det bli bättre 😖
Vi var inte dom ända heller, utan mer än halva båten satt och kräktes innan vi ens kommit halvvägs ut i havet. 😷
Inget kul alls! Men valar såg vi, kunde dock inte riktigt uppfattade hur stora dom egentligen var då vi bara såg en del på avstånd som sprutade upp vatten när de kom upp till ytan. Men det var blåvalar så dom var väl ungefär som en buss storleksmässigt 🐳🐋

Unawatuna

Vi åkte även en tuktuk hit och stannade i två dagar.
Lite mer liv i denna staden och första dagen vi kom var det en stor festival i stan.
Kan va det värsta vi fått vara med om under resans gång.
Sjukt mycket människor, gick knappt att gå där. Nästan så att man blev ihjälklämd och då överdriver vi inte!
Såg en parad där unga killar hade mellan 6-8 "fiskekrockar" i ryggen med linor som en annan kille höll i och drog rund honom som en jävla dans eller nått 😱
Det såg ut att göra så fruktansvärt ont och det var verkligen hemskt att se.
Tydligen JÄTTE normalt här, killarna är drogade och har någon salva så att det inte gör ont.
Sen gick dom över eld med, men som en kille sa som vi träffade på en restaurang: allt sitter i huvudet!
Ja fast vi hade fan inte gjort dessa sjuka galenskaperna som han tipsa oss om ändå. Aldrig!

Hikkaduwa

Även hit kom vi med en tuktuk, tröttnat på alla fullpackade bussar. 🚌
Det här stället var så öde och helt dött. Men vi hittade ett toppen ställe på stranden till slut. Där låg vi på varsin solstol i två dagar, åt riktigt god och billig mat.. 👌
Käkade även haj här för första gången och det bara smälte i munnen, så gott!!
På kvällen när vi skulle borsta tänderna var det en as fet kackerlacka i badrummet. Men vi är ju vana nu så den döda vi lätt 😎

Bentota
Efter Hikkaduwa tog vi tåget tidigt på morgonen till Bentota där vi skriver från nu.🚂
Även här lite sol och bad. Och när vi låg på stranden snacka vi med en som gick förbi som precis fiskade upp en haj där vi låg. Bara en liten, han hade fångat en ca 1,5 meter lång haj igår... Coolt 😁🎣

Här stannar vi en natt innan vi tar oss tillbaka till flygplatsen i Colombo för att sedan flyga hem till Sverige igen. ✈️
Det ska bli så himla gott med svensk mat!! 😍😋
Vi hörs och ses i Sverige igen, uppdaterar om flygresan hem.
Hoppas allt går bra och håll tummarna att väskorna kommer fram ordentligt denna gången... 😖
Fast just det! Egentligen behöver vi nog inte vara så oroliga för idag samla Sabina på sig en jäkla massa tur; Vi hade varit på stranden och tänkte chilla lite i trädgården på hotellet. Så vi tog varsin solstol där. Efter en liten stund känner sabina nått på ryggen... Ja då är det ju såklart en fågelskit! HAHA 😄💩
Skit kul!! Vi tyckte det var bra för det betyder ju tur. Men frågan är om turen senare blev otur trots allt för bara 10 minuter efter att Sabina blivit nerskiten så var det dax igen! Hahaha😄 en ny härlig skit låg på hennes rygg så det var ju bara att torka bort igen! Så Andy fick fixa servetter å sånt å denna gången tog vi en bild som bevis också. Härligt!
Efter det så hade vi fått oss rejält skratt. Men fåglarna verka inte skratta åt henne, dom var nog lite arga. För efter typ 5 minuter till så kom tredje och sista fågelbajs-kladden på samma ställe på ryggen!! Hahaha Andy log så mkt att hans solbrända läppar sprack.. Men det va det värt! Härlig avslutning i Sri Lanka! 😂
Men om det betyder tur eller otur, vettefan. Fågelskitar kommer trots allt rätt naturligt när man placerar sin solstol rakt under ett träd med massa fåglar... 😅🙈

Kram Sabina och Andy 💖

Yala National Park!

I Yala blev det Jeepsafari. Här blev det heller ingen sovmorgon direkt. Vi startade 05.00 och körde runt på savannen (eller vad man ska kalla det, vildmarken kanske?) i cirka 6 sex timmar.
Jeepsafarit var coolt de första tre timmarna, sen kunde inte Sabina hålla ögonen öppna längre och däcka haha 😴
Höjdpunkten var när vi såg elefanterna, nya favvo djuret. Vi fick en bra bild på en elefantmamma med sin elefantbebis. 🐘🐘😍 🙌
Dock ville vi jätte gärna se leoparder men det gömde sig nån annan stans vilket var synd. Vi såg däremot många tropiska fåglar, typ flamingo och sånt. Massa pelikaner och storkar. Många påfåglar också. Vi såg krokodiler och massor med bufflar! Vildsvin och apor. Ja vi såg en massa djur!
Naturen där var helt fantastisk.
Bilen var en stor 4hjulsdriven Toyota. Skit fräckt för den tog sig verkligen fram överallt. Även där man trodde att "nej men här kan du inte köra?"... Men jodå 😃

Frukost ingick (och det ska det göra till det priset vi betalade...😤) som vi fick i varsin picknickkorg och åt på stranden en bit in i parken... Nice! 😌

Dagen efter checkade vi ut för att ta oss vidare med buss till Tangalle 😊

Adam's Peak!

Vi tog oss från Hatton till Adam's Peak, checkade in på ett hotell med utsikt över bergen.
Tog det bara lugnt på hotellet och la oss rätt så tidigt..
Klockan 01:45 ringde väckarklockan och det dags att gå upp och bestiga Adam's Peak!
Så vi tog på oss rejält (för i bergen är det lite kyligare om nätterna), tände våra ficklampor och började vandra.
Detta kan va det jobbigaste vi gjort. Bestigningen bestod av endast trappor och Det tog liksom aldrig slut och vi kom aldrig fram till toppen.
Sabina höll på att ge upp halvvägs haha!! Men när Andy fick bära både hans och Sabinas packning resten av biten upp till toppen, så fick hon ny energie rätt som det va..

2,5h senare var vi framme på toppen och frös ihjäl då det endast va 7 grader!!
Vi höll ett rätt bra tempo hela vägen upp bara för att hinna se soluppgången, men fick ändå vänta nån timme tills solen tittade fram. Hurtiga som vi är! Vi gick totalt 5000 trappsteg.. 🏃💦
Det känns i hela kroppen nu i efterhand. Sabina kunde inte resa sig ur sängen dagen efter haha!
Detta var så mycket värre än kinesiska muren! 😅

Vägen tillbaka var däremot lättare, den tog bara 1,5 timme. Och då höll vi ett slappt tempo för vi hitta några från Österrike (mayrhofen faktiskt 😃👍🏼) så vi snacka en del med dom.
6,5h senare var vi tillbaka på hotellet och åt frukost. Sedan åkte vi tuktuk tillbaka till tågstationen i Hatton för att ta tåget tillbaka till Ella igen.

Väl på tåget var vi inte direkt ensamma. Vi stod som packad sill i 4,5 timme! Vi hitta inga säten för det var för mkt folk. Inte förrän den sista halvtimmen kunde vi sätta oss. Det var såå trångt och försäljare som skulle trycka sig emellan för att sälja mat, det var helt sjukt! Och eftersom vi integritet hunnit sova något på natten gjorde inte saken lättare.. 🚂

Jaja vi överlevde och när vi kom fram till Ella fixa vi direkt en Tuktuk som tog oss till Yala national park.
Stannade för att se på en mini parad påvägen till Yala, så himla söta ungar som gick i första klass.
Vi checka in på ett hotell som va ett av de bästa på hela resan!
Så himla fräsch vilket inte är så vanligt här, super sköna sängar och AC. Vi klaga inte här och stannade två nätter! Bara Andy klaga lite på maten, jäkla barnportioner, och priserna på utflykterna som var överprisade!)😟

Mer om Safari i Yala kommer inästa inlägg! 🐘

En natt i Ella!

Ella låg på lite högre höjder och var riktigt fint.
Vi bodde för första gången på ett homestay. Vilket var trevligt och ägaren super snäll!
Det var varmt på dagen och svin kallt på kvällen. Långbyxor och Hood som gällde här! Burr..

Första dagen gjorde vi en hiking till en mindre version av Adams Peak, galet fin utsikt och rätt svettigt.
Efter det besökte vi en te fabrik, där dom framställde grönt te. Inte det godaste vi druckit men en kul upplevelse.
Annars har dom riktigt gott te här nere och som vi dricker massor av, speciellt Sabina.
Träffade ett par från Holland, som vi hängde med resten av kvällen. 😀

Andra dagen tog vi tåg från Ella- Hatton. Vi hade hört att det skulle va fin utsikt över bergen! Det var det verkligen!!
Tänkte boka förstaklass men var slutsålt, andraklass var vi inte garanterade sittplatser och resan tog fyra timmar. Slutade med tredjeklass och sittplatser. Vi trodde vi skulle få sitta på träbänkar och med massa lokalbor med sina getter och kycklingar.. Haha! 🙈... Men tredje klass var över vår förväntan, riktiga säten och gott om utrymme.

Sen tog vi lokal bussen från från hatton till Adams Peak som var fullknökad och vi stod och trängdes i cirka 1h. Fast bussen var full så tryckte dom på ännu mer folk haha helt sjukt. Ingen säkerhet här inte! 😁

Hej,

Hur mår ni idag? Vi är sämst på uppdatering av bloggen, men får faktist skylla på wi-fi här nere är inte den bästa..
Därför har vi köpt ett eget sim kort med wi-fi, så nu jevlar! 😝

Vi tog den lokala bussen från Nilaveli till Passikudah, satt packade som två sillar och blev totalt nerstirrade under hela färden på 3h. Som två cirkus apor! 🐒
Gamlingar reser sig för en, små barn reser sig för en. Vill man kan man även få sitta i tanternas knä. Haha! 😂
Åh dom är så sjukt vänliga och det ska vinkas hela tiden. Ångar inte en sekund att vi tog den skrangliga bussen med trägolv, där det spelade dunka dunka så högtalarna nästan sprängdes haha helt galet.

Stannade i Passikudah i två dagar för lite sol och bad, bodde på ett litet guesthouse med massa husdjur. 100000000 miljoner myror i badrummet, blev nästan en sport för oss hur många vi kunde dränka varje morgon och kväll med duschslangen. Lite kul ändå! 🐜
Ägaren var hur gullig som helst och lagade svin god mat så det gjorde inget. 😇

Efter Passikudah blev det Pottuvil och vi bestämde oss för att ta bussen igen, denna gången en längre resa med två stopp. Gick hur smidigt som helst och vi var framme efter fem timmars bussresa. Även här hade vi inte bokat något boende, så det var bara att börja leta direkt. Hitta ett precis vid stranden som var kanon! Ägaren lite speciell dock, men ändå vänlig.
Bästa stranden med massa surfare och folk som kitade. Ni kan tänka er Andys lycka! 🏄 Han låg och kommenterade alla som kita haha. Tyvärr kunde man inte hyra och turisterna hade tagit med sina egna hemifrån.
Fick istället bli bad i de stora vågorna som kom in då och då och massa sol.
Flera restauranger och butiker och kändes inte lika öde som vissa andra ställen har känns som hehe.

Efter Pottuvil tog vi en tuktuk till Ella som tog 3,5h. Mer plats än i bussen och betydligt säkrare. Men mer om det i nästa inlägg. ☺️

Hoppas ni haft en fin vecka och tack för alla kommentarer på bloggen!! 😘

Helllu! 😎

Nu har vi varit i Sri Lanka i fyra dagar. Vi landade mitt i natten i Colombo, tog taxi 10km upp till Negombo. Väl framme på hotellet var det igenbommat och chauffören fick ringa så att ägaren fick gå upp och öppna. Fram kom en ganska otrevlig och trött man, började tjata direkt om betalning vilket han upprepa tre gånger.. "Ni betalar imorgon va??"

Ganska nice hotel med skönaste sängen på hela resan. Där stanna vi två nätter, cykla runt och låg på stranden. Dock kunde vi inte bada då det va extremt höga vågor och starka strömmar samt röd flagga.

Vi bokade en privat taxi med chaufför i två dagar som tog oss fån Negombo till Trincomalee. Första stoppet åkte vi till Pinnawala och besökte ett elefantdagis. Så jäkla häftigt, vi red på en mega stor elefant (barbacka) med bara en filt för som skyddade oss från elefantens hårda hårstrån. Bästa upplevelsen! 🐘

Efter det åkte vi till Dambulla och besökte ett tempel för att senare åka vidare till Siqiriya för att övernatta.
Boendet i Siqiriya var hemst och gick inte att använda duschen då det stank gammalt unket vatten och myror överallt. Morgonen därpå lyfte vi dassalocket och vips så dök det ner något djur snabbt ner i toan. Hehe vi har verkligen haft riktiga lyx hotel.. Not! Men man får vad man betalar för hehe.
Vi gick upp runt 07.00 för att bestiga Sigiriya rock, en stor klippa med forntida byggnader och typ en gammal stad på toppen.mycket nice utsikt!

Efter Sigiriya åkte vi vidare till sista stoppet Nilaveli. Hittade boende far away. Hotellet är inte mycket för världen men enormt vänliga, hjälpsamma och frukosten bäst hittills! De dukade fram massor med mat typ Indiskt stuk och téet var så himla gott. Kommer sakna det stället! Nom nom! 😋
Vi har aldrig varit så hungriga som vi är nu här i Sri Lanka, helt sjukt! Sabina älskar maten här och Andy tycker det är helt okej. Aldrig helt nöjd den killen haha!! 🙈 Mycket curry rätter och vegetariska rätter som olika röror med bönor och linser. Naan bröd ... (Typ) 👍

Här har vi bara hängt på stranden och badat i havet. Jätte fint hav och strand! 🏊
Imorgon tar vi den lokala bussen tidigt på morgonen i runt tre timmar och beger oss ner till Passikudah för mer bad och sol som ligger på östra sidan.

Skriver mer därifrån..

Ha det gott! 🌴

Blev en runda till Bangkok med där vi hängde i tre dagar. Bodde nära kosan road som är världens jäkla festgata... Så det var inget för oss pensionärer haha ;)
Nä men riktigt överdrivet så inte alls trevligt tyckte vi.

Första dagen var vi på MBK. Det var där vi bodde förra gången när vi var i Bangkok så vi visste ju redan vad det var. Ett stort shopping center med en massa småbutiker som säljer en massa skit :) Kan verkligen spendera en hel dag där vilket vi gjorde och på kvällen blev det bio igen haha sällan!
Vi såg minions, vi hade sett framemot denna filmen ett tag, men tyvärr blev det en liten besvikelse, den var inte lika rolig som vi hade förväntat oss :)

Andra dagen besökte vi Bangkoks största marknad där de sålde allt från kläder till djur. Käkat massa thaimat och bara tagit det lugnt!

Tredje dagen blev det ännu mer shopping och Andy pruta så mycket att säljaren nästan kasta stolen på honom sa fuck you och stupid som han knappt kunde uttala så lite kul var det faktist. Andy vänder mot honom och går tillbaka och frågar varför han säger så då vi var ganska trevliga mot killen. Då börjar han mucka igen och vifta med handen, såklart gör Thai killen inget. Tur för honom att Andy inte va hungrig! Haha ;) Dessutom var det ett under att killen kunde lyfta stolen då han va tunn som en tennsticka.

På kvällen flög vi vidare till Sri Lanka, mer om det i nästa inlägg! :)

Heeejj! 😎

Sorry för sjukt dålig uppdatering, vi har inte haft tid för det helt enkelt.
Det har blivit alldeles för sena kvällar och försenade sovmorgnar. Sjukt trötta båda två! Why?? 😁
Efter Mui Ne tog vi buss tidigt på morgonen till Ho Chi Minh som tog 5 h.. Vi var framme runt 13 och boka en guidad tur direkt till dom berömda Cu Chi tunnlarna. Tunnlar under jorden som gerillan byggde för att skydda sig mot USA bomber.

Vi gick även ner i en av tunnlarna och det gäller att inte få klaustrofobi här då de är väldigt mörkt och trångt. Vi fick huka oss 100m genom tunneln, rätt jobbigt!

Trafiken var helt galen i Ho Chi Minh, mopeder överallt. Man fick ha ögon i nacken för att inte bli överkörd!
Vi åt indisk mat tills vi inte kunde röra oss, men känslan att bli mätt för en gångs skull va rätt nice.

Andra dagen åkte vi till krigs museet vilket var en stark upplevelse. Men vietnameserna försöker bara få det att se ut som att dom var hur snälla som helst men att USA var dom enda som gjorde en massa brutala saker... Men så var det ju såklart inte. Typiskt kommunist land!
Tredje dagen flög vi vidare till Bangkok, mer om Bangkok i nästa inlägg :)

Nu befinner vi oss i Mui Ne som Andy sett framemot så länge.. Kitesurfarnas paradis he! 🏄 Men det ändrades ganska snabbt då det är lågsäsong här och ingen vind för kitesurfing.. Tyckte lite synd om honom! Han såg dock en kitesurfare ute på havet idag och sken upp som en sol. Är det något han verkligen längtar hem till så är det till kiten och kebab haha.

Vi kom till Mui Ne igår med buss från Nha Trang, tog cirka 5 timmar och bussresan var helt okej. Hyrde en moppe och körde direkt till de omtalade sanddynerna. Blev stoppade två gånger av polisen som ville se körkortet, sjukt otrevliga sådana. Som tur va har Andy motorcykelkörkort och detta var inget det fråga om när vi hyrde moppen. Polisen blev minst sagt besviken när han visa upp det hihi! 1-0 till oss! ✌️Vi blev inte långvariga då ösregnet hann ikapp oss, jävlar var det vräkte ner. Kändes som hagel piskade mot kroppen, men kul var det!

Idag har vi bara slappat i poolen, första stället på hela resan som har pool. Väldigt skönt då stränderna inte är så fina och rätt skräpiga och extremt höga vågor.

Vi har inte så mycket att berätta om Nha Trang då vi bara slappat på stranden och bättrat på brännan. Bodde lite off och hade svårt att hitta mat. Låter värre än va det var men lite jobbigt va det faktist. Hårdaste sängarna på hela resan med, kunde lika bra sovit på golvet. Katastrof! Men super trevliga och fräscht ställe ändå.

Imorgon åker vi till Ho Chi Minh tidigt på morgonen med buss, cirka 5 timmar den med.

Vi hörs i Ho Chi Minh! 😘

Efter några dagar i Hanoi bestämde vi oss för att åka nattbuss till Sapa som är en bergsort i norra Vietnam där vi skulle vandra i 2 dagar.
Bussresan tog 8 timmar och vi fick inte någon ordentlig sömn direkt, vår busschaufför var lite wierd. Gapa och skrek hej vilt och hade lite ticks samt att han såg på film under tiden han körde. Hmm!

Väl framme 05.00 på morgonen stod 10000 bybor utanför bussen och gapa haha! Sjukaste vi sett och rätt jobbigt då man va som tröttast.
Vi checka in på hotellet i byn och gud vilket skabbigt hotell. Känns dock som att vi klarar av vilken standard som helst nu.. Ha!
Fast rummet jag och Andy fick var hemskt, toan var sönder, skitiga lakan, unken lukt, liten säng, en kudde, alltså listan kan göras lång. Andy som är proffs på att klaga vid detta laget gick ner till lobbyn direkt.. Efter många om och men och visning av två rum till valde vi sviten hahaha!
Hotellets största rum med helt magisk utsikt över bergen! Sabina kom dock inte undan från bedboggers som hade attackerat henne under natten.
Hon ser nu mer ut som en prickig korv och kliar sönder sig stup i kvarten. Ajaj!
Efter lite spartansk frukost skulle vi börja vandra, vilket vi såg framemot. Dock blev rundan inte som vi tänkt oss då vi hade några riktigt söliga människor i vår grupp som vi fick vänta på hela tiden. Vissa var även uppklädda till tänderna som om det skulle på någon fin middag eller nått. Tröttna rätt snabbt på det och vi fortsatte på egen hand ut i djungeln med ett annat par från Belgien som också hängde på.

Vandringen i djungeln var så sjukt häftigt, vi gick över bäckar som var väldigt strömt och hala stenar. Vi rev oss på träd och tappade vattenflaskan i bäcken som försvann snabbt. Vi träffa på lösa bufflar, kor och lokalbokningar som vandra i djungeln barfota med pinnar och djungelknivar som det tog sig fram med.. Små barn som sköt ner små fåglar med slangbella och skar halsen av dem för att sedan koka de. Lokalbefolkningen var inte direkt super trevliga och barnen brydde sig inte alls om oss. Haha synd om oss! Men oreos var de bannemej intresserad av hehe.

Efter ett par timmars vandring och hungern hade satt igång var både jag och Andy svettiga, trötta och törstiga. Vi bestämde oss för att gå tillbaka och äta lunch och köpa vatten för att kunna fortsätta vandra.

Maten på hotellet var över förväntan, bästa vi ätit på hela resan.. Så mycket mat och variation!! We like a lot!!
Efter lunchen orkade jag och Andy inte vandra vidare så vi hyrde en skruttig moppe som vi trodde skulle dö närsomhelst. Då den var så kass och lät något fruktansvärt he.

Andra dagen fick vi reda på att det finns tigrar i djungeln och små björnar samt vilda hundar som kunde var rätt farliga. Haha ups!
Undrar om det var någon tiger som satt och spana på oss i busken nånstans?
Vi fortsatte att vandrar med en guidad tur denna gången på 14km. Vi såg så mycket, så fina platser!
Bränna hann vi också få då det var strålande sol båda dagarna. Lucky us!

Sapa var helt fantastiskt och ett av det finaste ställena vi sett!