• Snapchat
  • Instagram
  • Blogkeen
  • Nouw

Da har vi hatt en uke på Fiji, og det kommer vel ikke som en overraskelse at vi har levd i paradis? Vi har vært på tre forskjellige øyer, hvorav nummer 1 og 3 ble våres favoritter. Sistnevnte, kalt Beachbomber, var så liten at du gikk rundt hele øye på kun noen minutter. Hele øya var så og si en stor strand, med unntak av noen palmer og resortet. Men det som har tatt oss mest med storm, og gjør at Fiji blir min favorittdestinasjon på denne reisen, er vennligheten og gavmildheten her. Overalt blir vi ønsket velkommen med sang, smil og varme velkomsthilsninger. Vi får hjemmelagde halsbånd laget av blomster. Overalt sier alle "bula!" når de ser deg. (Bula = hei). De snakker med deg, ler med deg, og de har virkelig gjort hele oppholdet til en unik opplevelse. De slipper dermed unna med de stive prisene. Når du forlater stedet samler hele besetningen seg og synger for deg nok en gang. På kveldene har vi hatt coconut bowling og krabberacing. På dagene har vi badet og svømt med Mantarays, som kan bli så store som 9 meter fra "vinge" til vinge og veie så mye som to tonn. Det er så mye kule rytmer, dans og musikk. Det er levende musikk, med gitarspilling - gjerne langs et bål på kveldstid. Det er god mat, det faktum at jeg ble syk er allerede glemt. Ganske spesielt å ligge og fryse i et rom uten aircondition, under dobbelt lag med fleeceteppe, med hettegenser og sokker, i varme Fiji. Adrian sa jeg var glovarm, men det var vanskelig for meg å tro på han der jeg lå og skalv. Vi har bodd veldig fint, på to av stedene hadde vi et privat lite område med utsikt til stranden og med egen hengekøye. På øy nummer to, Barefoot Manta, bodde vi et slags telt (se bilde), hvor doen var under åpen himmel.

Crabracing på den første øya vi besøkte.

Alle bildene er fra første øya. Adrian er mildt sagt blitt brun. Her ble også hele resortet vitne til at Adrian kastet meg ut i badebassenget, mens jeg febrilsk prøvde å slippe unna. Mitt forsøk på å ta hevn gikk ikke like bra..

Utsikt fra senga på den andre øya.

Her kan dere se hva jeg mente med "telt".

Øy nummer to. Her var det strender på begge sider; sunrise Beach og sunset Beach. Navnet på strendene er vel selvforklarende.

Utsikten fra rommet. Bildene over fra øy nummer tre.

Om drøye 11 timer begynner vi den tøffe hjemreisen. Over ti timer på fly fra Fiji til Hong Kong, deretter 3,5 timer til Bangkok og deretter 6,5 timer til Dubai. Der har vi et døgn før vi omsider lander i Oslo. Det kommer til å bli en tøff dag, spesielt siden vi reiser den "vanskelige" veien med tanke på tiden.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

Backpacking 2017

Jeg har lenge sagt at før jeg dør skal jeg hoppe fallskjerm. 24.Mai skjedde det. Jeg fikk i bursdagsgave av Adrian at det var dagen vi skulle hoppe fallskjerm, men lenge så det ut som det ikke kom til å bli noe av. Vi hadde avtale klokka 9, men ble stadig bedt om å komme tilbake for en oppdatering på hvordan været utviklet seg. Klokken to var siste mulighet og da vi ikke kunne se noen forandringer på været, tenkte vi at det ikke kom til å bli noe av. Men joda, ved drop zone var det strålende vær. Jeg som hele dagen hadde mentalt forberedt meg, men så senket jeg guarden, og fikk meg et reelt slag. Jeg var ikke forberedt på den beskjeden. Hele dagen, og egentlig flere dager i forveien var jeg veldig bekymret og gruet meg. Jeg har ikke høydeskrekk eller noe, men det er bare tanken på å skulle hoppe ut av et fly som fikk hjertet mitt til å banke ekstra fort. Det hjalp ikke akkurat å måtte skrive under på papirer som advarer mot at det er en viss dødsrisiko.
Noe annet som stresset meg var at jeg tilsynelatende var den eneste som virket redd på forhånd. Alle forholdt seg så rolig, mens jeg var på nippen til et nervesammenbrudd. Jeg var like vel fast bestemt på å gjennomføre, frykten skulle ikke få kontrollere meg. Tror det faktisk var konkurranseinstinktet mitt som satte inn, jeg ville rett og slett ikke tape for meg selv, ei heller være dårligere enn de andre.

Alle fikk møte sine instruktører, men min var og gjorde et hopp med gruppa før oss. Jeg måtte derfor vente og ble dermed sistemann i flyet. Det betydde altså at jeg var førstemann ut, noe Adrian fant særdeles komisk i og med at jeg var så redd. Jeg var utrolig redd for å gjøre noe feil, at jeg skulle kløne til hoppet. Det rare var at jeg faktisk ble roligere i flyet. Tro meg, nervene var der fortsatt, jeg måtte sette på et tappert smil, men foreløpig følte jeg at jeg hadde kontroll. Når de åpnet døra derimot, og jeg måtte sitte der en god stund, da banket hjertet som det aldri har gjort før. Plutselig hoppet to kameramenn ut og det er det mest surrealistiske jeg noen gang har sett, der de bare forsvant i lufta, før jeg kom like etter. Bare se på hvor redd jeg ser ut på kanten av flyet rett før vi faller i fritt fall. Å hoppe i fallskjerm er desidert det sykeste vi har gjort. Jeg har aldri opplevd et slik spekter av følelser. Fra redd, til så lykkelig. Man glemmer alt av farer, konsekvenser og risiko i lufta. Ganske ironisk siden man faller i 200 km/t i full fart mot bakken. Jeg har alt på film, laster opp når jeg kommer hjem. Med den mest fantastiske utsikten falt vi nedover i fritt fall i litt under et minutt.

Adrian har alltid hatt lyst til å hoppe fallskjerm, tror han har hatt det som en drøm siden han var 7-8 år. Han var ikke særlig redd i forkant,han virket bare skikkelig glad for at drømmen hans endelig skulle gå i oppfyllelse. Fikk vite i etterkant at han var utrolig redd når vi sirklet rund med flyet 4000 meter over bakken. Han kjente frykten veldig på vei mot døra, men noe annet ville vel vært rart. Bildene nedenfor viser vel alt.

Se på trynet mitt her, hahaha

Tappert smil.

Ganske preget av situasjonen ja. Her gikk det tusen tanker gjennom hodet. "Herregud, hva er det jeg gjør?"

I believe I can fly :)

Sånn så jeg ut langt etter jeg hadde hoppet, på vei tilbake i byen. Jeg ble utrolig sliten etter hoppet. Kroppen har nok vært veldig stresset og i høyspenn hele dagen. Det var en stor påkjenning å måtte vente så lenge, så når hoppet var gjort fikk jeg nok en stressreaksjon.

Her sitter Adrian og tenker på hvorfor han gjør dette, hahaha

Fra Adrian sitt hopp.

Etter dette begynte vi å kjøre mot Haast som ligger på vestkysten. På veien opplevde vi den sykeste stjernehimmelen. Det rare var at det bare var akkurat der, 20 minutter senere kunne vi bare se enkeltstjerner. Men stjernehimmelen var altså ikke sammenlignbar med den i Norge. Den var bombardert med stjerner og man kunne se en hvit, bred striper av stjerner, må vel være Melkeveien? Det var hvertfall helt drøyt, det kan virkelig ikke beskrives. Selv på de mest stjerneklare dager i Norge er det ikke sammenlignbart. Hele himmelen var så full av stjerner, at det var ikke til å tro. Vi hadde riktignok en litt ubehagelig opplevelse, som ikke har noen svar på hva var. Vi hadde parkert bilen, plutselig begynner den å riste, som om noen dyttet på bilen. Vi hadde ikke sett noe når vi svingte over og ble redde for om det kunne være bjørn eller noe. Men det var jo helt mørkt, og ingen av oss turte å sjekke.

Neste dag hadde vi en lang kjørestrekning, men vi stoppet på veien når det var ting vi ville se. Blant annet utsiktspunkter og en stor isbre. På kvelden ankom vi Greymouth, sjekket inn på et hostel hvor de hadde hund, til stor glede for meg. Hostellet het Noah's ark og alle rommene hadde et dyretema. Sovesalen hadde pingvin tema og var innredet med pingvindyner og bilder av pingviner på veggene.

Idag har vi kjørt ytterligere fem timer for å komme frem til Kaikoura. Adrian har stått for mye av kjøringen her i New Zealand, som har vært deilig for meg siden jeg har vært endel sliten de siste dagene. Vi hadde booket oss inn på en tur hvor man får svømme med ville delfiner, men vi var dessverre ikke mange nok til å kunne gjennomføre turen. Vi må derfor ta det imorgen istedenfor. Ulempen er at vi må levere bilen i Christchurch imorgen og står derfor i fare for å få litt dårlig tid, da det er 3-4 timers kjøring. Men dette er noe jeg har ønsket meg i mange, mange år og vi har derfor bestemt at vi tar sjansen. Derfor tok vi heller å tuslet langs odden her, hvor det er masse seler. De er helt ville, noen lå i skyggen langs veien, andre lå og solte seg.

Nyter det lille vi får av sol nå til dags.

Pancakes in the making.

Hostellet vi bor på er utrolig koselig, ikke minst er han som jobber her veldig hyggelig. Vi fikk et privat rom til samme pris det ville ha kostet oss for to senger på sovesal. I utgangspunktet var det jo dyrere, men vi fikk rabatt. Det er utrolig fint innredet og ligger midt i bykjernen. Ikke at byen her så stor men :-)

​De siste bildene her er tatt på stranden i Haast. Glemte å laste de opp, så de kommer på slutten. Blir dermed litt rotete rekkefølge, men det får gå.

Backpacking 2017

Hvis noen ikke skjønte det utifra overskriften er vi altså i New Zealand! Det er så vanvittig mye sau her, for ikke å glemme kuer og rådyr.

Turen hit ble noe mer stressende enn planlagt. Vi sto opp 05, flighten vår var tidlig. Alt så bra ut, da vi plutselig får melding om at flyet vårt er forsinket med over fire timer. Det innebar at vi ikke kom til å rekke neste fly fra Auckland til Christchurch. Det ble dermed en del samtaler, både hjem og til flyselskaper. Emirates, som var forsinket, kunne tydeligvis ikke gjøre noe, ikke engang få ombooket oss på et av de mange flyene sine som dro til New Zealand. Alle de dyre ringeminuttene vi hadde brukt var derfor til ingen nytte, vi fikk bare til beskjed om at vi måtte kontakte forsikringsselskapet vårt. Det rare var at forsinkelsen var pågrunn av været, men vi så stadig fly forlate flyplassen. Det var tydeligvis bra nok vær til at flyet vårt kunne stikke av til Sydney (gudene vet hvorfor). En stund senere får vi ny beskjed om at flyet er forsinket fra Sydney, ytterligere en time blir lagt på. Vi blir igjen stressa, skal vi rekke neste fly har vi ikke tid til flere forsinkelser. Og jammen drøyer ikke boardingen, enda en halvtime forsinket. Vel fremme på flyplassen ble det dermed en kamp mot tiden. Selvfølgelig lang kø i tollen også... vi måtte deretter løpe hele veien fra domestic flight til international. Det gikk gratis buss, men vi hadde ikke tid til å vente. Svette og andpustne rakk vi innsjekk med 5-minutters margin. Hadde det ikke vært for at vi løp ut av flyet og hele veien til passkontrollen, og dermed ikke fikk alle passasjerene fra flyet foran oss i køen tror jeg neppe vi hadde rukket det. En positiv hendelse var at vi kom i snakk med en veldig hyggelig lokal mann på flyplassen. Vi snakket i noen minutter, noe som gjorde godt for både meg og Adrian. Når man er stressa blir man ikke nødvendigvis så hyggelige ovenfor hverandre. Samtalen lettet på stemningen og vi innså at vi klarte det - å rekke flyet. Jeg fikk riktignok en sen reaksjon på stresset. Litt før vi skulle lande fikk jeg voldsom hodepine i området over venstre øye og panne. Har aldri opplevd noe lignende, det gjorde så vondt at jeg ble bekymret for om noe var galt, og jeg er ikke av den sorten som mistenker det værste og starter google alle slags mulige symptomer. Har heller aldri hatt hodepine i det området, men det ga seg omsider.

Planen var egentlig å leie bil allerede fra første dagen, men vi ble fint nødt til å finne oss et hostell da vi altså ankom senere enn planlagt. Førsteinntrykket av Christchurch var at det virket veldig dødt. Lite folk og ikke noe liv. Ikke særlig til restauranter, butikker eller noe. Vi måtte gå 1,5km i bitende nattekulde for å få oss noe mat, eneste som holdt åpent i en ålreit prisklasse var McDonalds. Vi var skrubbsultne, ble et stort måltid ja.

Neste dag var det tilbake på flyplassen for å få leid seg bil. Vi har leid en campervan, med dobbelseng, kjøleskap og mulighet til enkel matlagning. Vi hadde håpet på å kunne sove i bilen, men vi har til nå valgt å sove på hostell for å spare batteriet. Det er jo kaldt ute om natten, dermed hadde vi vært nødt til å bruke oppvarmingssystemet til bilen hele natta. Prisen var latterlig billig i motsetning til alt annet i New Zealand. 700kr kostet det oss for en stor, fin bil i 6 dager. Selvfølgelig kommer da drivstoffkostnader i tillegg. Vi er veldig fornøyd med valget om å leie bil. Det gir oss enorm frihet til å bestemme hvor vi vil dra og når vi vil stoppe (som er ganske ofte da det er så mange fine ting å se). Vi dro først til Lake Tepako. Da vi kom var det helt vindstille og vannet speilblankt. Flere bryllupspar var der og tok brudebilder. Fantastisk med de snødekkede fjelltoppene som speilet seg i vannet, og de fine høstfargene på trærne. Fjellene er mye større i virkeligheten enn det som kommer frem på bildene. Her booket vi oss inn på en sovesal. New Zealand er faktisk dyrere enn Australia. Vi måtte punge ut med 35dollar hver. For den prisen fikk vi privat rom i Australia.

Idag dro vi først til Wanaka. Jeg hadde egentlig lyst til å gå en tur som ender med et fantastisk utsiktspunkt. Turen var beregnet å ta 5-6 timer og med begrenset tid ble det derfor bortprioritert. Det andre jeg ville gjøre lå på andre siden av innsjøen og det ble også for langt. Vi måtte derfor finne på noe annet og fant ut at det fantes et kart med "epic picturespoints" for Wanaka. Vi fikk gjort en håndfull av forslagene, før vi måtte skynde oss avgårde for å slippe å kjøre hele veien til Queenstown i mørket. Det er nemlig ikke lyktestolper på de fleste strekningene her. Og solen går ned allerede klokka 17. Vi fant oss et sted å bo og skal snart ta kvelden nå. Det er ti timers tidsforskjell fra Norge, her er det altså på tide å si natta.

Fin tisseutsikt :) her var det ingen andre enn oss på veien.

Bilder fra første dagen. Innsjøen på bildene er Lake Tepako. Lyset forandret seg utrolig mye fra vi kom. Utrolig vakkert å se hvordan vargen forandret seg. Nederste bildet er leiebilen.

Fra idag. Vi har hatt veldig fint vær, men kjørte gjennom lokalt uvær. Se hvor blått vannet er selvom!

Kaffepause i Wanaka (Adrian har ikke lært seg å like kaffe, så det ble kakao på han). Endelig kaldt nok til å kose seg med noe varmt å drikke. Like etter dette bilder ble tatt måtte jeg kle av meg til bare t-skjorten. Til tross for at det er vinter her, varmer solen godt.

Har vi ankommet Brisbane:

Utsikten fra hostellet.

Feiret 17.mai med tog, vaffel, pølse, is og jordbær.

Vært på marked.

Vært på gratis båttur.

Og ellers bare tuslet rundt

Å feire 17.mai i utlandet var en ny, spesiell, men ikke minst morsom opplevelse. Ikke bare dukket folk opp i bunad og dress som hjemme, men vi var mange også. Vil tippe vi var i underkant av tusen mennesker. Jeg tørr påstå at feiringen vår kan konkurrere med den som foregikk i Norge. Vi gikk i tog, hvor masse politi ledet an og sperret av trafikkerte gater sånn at vi skulle kunne gå i fred. Det var politibiler, motorsykler og politi på sykkel. Det var norske, tradisjonelle 17.mai-sanger ledet an av høyrøstede stemmer. Vi har spist is, belgisk vaffel og Bratwurst, som vår det nærmeste vi kom henholdsvis vaffel og pølse. Vi har spist pannekaker og eplepai, og blitt så mette som man kan bli i ekte 17.mai ånd. Det føltes nesten som man var hjemme igjen. Gratis milkshakes fikk vi også.

Ellers har ikke de siste dagene vært på så innholdsrike. Vi føler vi har fått sett det meste vi vil av Brisbane, og det har ikke helt vært strandvær heller. Vi er jo vant med godt over 30 varmegrader, og da blir alt under 25 for kaldt til å sole seg. Det har derfor gått mye i Netflix hvor vi har begynt å se på den politiske thrilleren "designated survivor". Internettet på hostellet er ikke så bra, så derfor har bloggingen blitt så som så. Imorgen drar vi til New Zealand hvor det er kaldere. Det er meldt 6 grader, brrr. Jeg har kjøpt uggs hvertfall, utrolig hvor mye du sparer ved å kjøpe det her i Australia.

Skrevet igår 1130.
Heisann!
Tenkte det var på tide å gi lyd fra oss. Vi befinner oss for tiden på surfecamp i Coffs, Mojo surfing Spot X hvis noen er interessert. I papirene våre sto det bare at vi skulle møte opp på togstasjonen i Sydney, ikke noe om at turen ville ta hele 9timer. Helt uforberedt møtte vi derfor opp på togstasjonen 0645 og møtte guidene våre. Heldigvis fikk vi litt tid til å kjøpe frokost, men ikke stort mer enn det. Togturen gikk faktisk greit. Vi sov de første timene, spilte Heads Up med guidende og en av de andre deltakerne, samt et spill hvor vi skrev navn på noen lapper og ga dem videre, så måtte man stille spørsmål for å finne ut hvem man var.

Vel fremme ligger campen idyllisk til rett på stranden. Eneste som er dumt er at det ikke er mulighet til å komme seg til noen butikk herifra, og jeg har ikke vært så utrolig begeistret for maten. De har en liten kiosk her, men det er både dyr og har ikke så altfor stort utvalg. Det har likevel gått en del penger der, hehe. Vi trenger dosen vår med snacks og godis.

Ellers så er det utrolig gøy å lære seg å surfe. Man merker progresjon for hver gang, noe som er veldig motiverende. Tiden flyr virkelig i vannet. De to første dagene regnet det. Det var så ubehagelig å måtte ta på seg våte bikinier, våte våtdrakter og når man var ferdig, tørke seg med våte håndkler. Ingenting tørket jo, men idag og de neste dagene er det meldt strålende sol. I skrivende øyeblikk ligger jeg faktisk ute og soler meg. Selvom det er vinter her steker solen virkelig. Selv igår når det regnet ble vi bedt om å bruke solkrem, men hverken jeg eller Adrian fulgte det rådet da, hehe. Vi har 2x2t med surfing hver dag. Jeg har så vondt i kroppen og armene, men alt forsvinner så fort du er i vannet. Mellom timene har vi hatt "kayaking in the creek" og "kenguru golfing". Det er så sprøtt, plutselig ser du bare en kenguru stående midt i veien. På golfbanen var det mange av dem, noen av dem ganske store. Kenguruer kan faktisk bli svææære, større en Adrian som er over 190cm. Iløpet av oppholdet skal vi også på "water rafting", altså rafting i bølgene. Det er bare to steder i Australia som tilbyr det, hvor dette er en av dem. Jeg har dessverre ikke så mange bilder, ettersom vi er mye i vannet. Heldigvis er det fotografer som tar bilder av alle leksjonene våre, så bilder kommer senere når de er gjort tilgjengelig for oss til å laste ned.

Plutselig møtte vi også bergenseren fra hostellet i Sydney her på campen. Han skulle riktignok ikke surfe, men bodde her bare over natten. Men hva er tilfeldighetene for det liksom?

Må også få skryte litt av Adrian, han er virkelig et naturtalent i surfing. Idag var han ute å prøvde seg på "green waves" som er bølger som ikke har kollapset ennå og fått det hvite skummet. Det er altså vanskelige bølger, og jammen mestret ham ikke dem også.

Dette er "surfetegnet" kalt shacko(?). Vet ikke helt hvordan det skrives. Det er hvertfall et internt surfetegn som viser at man har det kult.

Heisann!
Da har vi hatt tre hele dager her Sydney, men det skulle egentlig ha vært fire. På et eller annet vis greide vi å ta feil av datoen for avreise til Australia. Da jeg logget inn på reiseappen vår og så at flyet vårt hadde landet, trodde jeg ikke mine egne øyne. Dermed ble det en litt annen start på morgenen enn det vi hadde tenkt oss. 6000kr kostet den feilen oss, men man lærer av sine feil og jeg tror neppe vi noen gang gjør den samme tabben. Litt kjipt var det også at vi allerede hadde betalt for alle nettene våre i Sydney, så det var også unødvendige brukte penger. Menmen, ingen vits i å dvele ved det. Vi fikk tross alt en ekstra dag på Gili, absolutt ikke det værste stedet å være.

Flyturen gikk veldig greit, hvertfall for min del. Jeg sov stort sett hele veien, ettersom vi fløy på natta. Grytidlig landet vi i Sydney, tror klokka bare var seks på morgenen. Allerede fra første stund fikk jeg et positivt inntrykk av Australia. Vanligvis er ikke passkontrollørene så glade av seg, men her ble jeg møtt med et varmt smil og "how was your flight, miss?". Videre måtte vi gjennom grensekontrollen, hvor de til informasjon spilte inn opptak til programmet om nettopp grensekontrollen i Australia. Det er første gangen både jeg og Adrian har hatt ting å deklarere, men det hele gikk veldig lett og greit for seg. Nok en gang en hyggelig opplevelse takket være de ansatte.

Vel fremme på hostellet merket vi fort hva for en backpackerdestinasjon Australia er. Her kryr det av unge mennesker. Også hostellet er veldig stort, kult og fint, hele åtte etasjer. Det er veldig moderne, med 24-timers bemanning, masse PC-er til fri bruk, egen cafe, bar osv. Baren finner du i kjelleretasjen, hvor det hver kveld arrangeres forskjellige temakvelder. Igår var det "wining and dining", med gratis vin, ost og snacks. Idag var det killer pool competition og imorgen er det beer pong championship. Idag hadde man mulighet til å vinne 100$, men ikke minst er det en fin mulighet til å bli kjent med folk. Og selvfølgelig spilles det også musikk hele kvelden. Hostellet har også egen kafé. Ved ankomst får man gratis kaffekuponger og kan velge og vrake i de forskjellige kaffemulighetene. Og apropos kaffe, det er så utrolig mange koselige kafeer her. På hvert eneste hjørne er det en kafé, og de er alle så sjarmerende. Jeg liker at det ikke er kjeder som starbucks som dominerer, her florerer det i forskjellige kafeer som alle har sitt uttrykk.

En annen ting som fort slo oss var prisnivået. Ja, vi visste at Australia var dyrt, men så dyrt? En burger på mcDonalds koster 40-90kr, og det er prisen for kun burgeren. Så når selv McDonalds er dyrt må man trå til og lage litt mat selv. Men for all del, vi klager ikke. Tvert imot følte jeg meg veldig hjemme da vi fant en fresh og stor matbutikk, hvor jeg kunne gå å plukke med meg mat og planlegge middagen akkurat som hjemme. I Asia har det vært så billig å spise ute, at det ikke lønner seg å lage maten selv, men her i Australia har du nesten ikke noe valg. For 300kr hadde vi middag og frokost for to dager, samt snacks og drikke. Pyttipanne til middag, og brød med ost (vi fant Jarlsberg) og skinke, samt juice, til frokost. På hostellet er det et stooort kjøkken, hvor det alltid er folk. Her har du alt du trenger av utstyr til å lage mat, i tillegg til tørrvareskap og kjøleskap å oppbevare maten i.

Hostellet arrangerer også gratis guidede turer, som city walk og Bondi Beach walk. Jeg har sett på et program om livvaktene på Bondi Beach i mange år, så det var klart vi måtte til Bondi. Vi startet i Coggee og endte opp på Bondi. Turen tar noen timer, men i slående natur. Det er jo vinter i Australia nå, så vi får sett de vakre strendene uten alle folkemassene. Det er riktignok ikke noe å klage på, første dagen kjøpte jeg meg en bukse, men det ble etterhvert for varmt på denne turen. Mektige klippeformasjoner og svære bølger som slo innover land var det som møtte oss på turen. Bildene yter ikke virkeligheten verdig. Bølgene var virkelig så utrolig store, så store at jeg nesten begynte å se på surfing som en ekstremsport. De slo innover land med en sånn voldsom kraft, det var virkelig utrolig vakkert.

Ellers har Adrian fått fikset telefonen sin, og pågrunn av noen garanti fikk han det gratis? Deilig med litt hell etter mange uheldige hendelser. Ellers lurer jeg på om jeg skal gå til innkjøp av uggs, både sko, tøfler og votter. Det er mye penger å spare ved å kjøpe det her, du kan faktisk få opptil 80% avslag.

Må bare nevne noe som skjedde dagen vi kom hit. Som sagt kjøpte jeg meg en bukse dagen vi kom, i tillegg til en jakke. Mens jeg ennå var innom butikken gikk jeg selvfølgelig rundt å tittet litt. Hele tre ganger kom det forskjellige folk bort til meg, og begynte å spørre meg om ting. "Unnskyld, har dere denne jakken i en annen størrelse?", "kan du henge tilbake dette for meg?", "hvor finner jeg dette?". De trodde alle at jeg jobbet der, noe jeg fant veldig rart der jeg tuslet rundt uten sminke, i en sliten bukse med kaffeflekker og bustete hår.

Vi hadde også et morsomt møte med en bergenser på hostellet. Adrian hadde fått hjelp av vedkommende til å sette på gassovnen, men de hadde pratet engelsk til hverandre da de ikke visste at begge var fra Norge. Jeg hadde vært på rommet for å hente Pepsi Max, og startet selvfølgelig å prate til Adrian på norsk da jeg kom inn til kjøkkenet. Ansiktsuttrykket til bergenseren da han hørte at vi pratet norsk er uforglemmelig.

Adrian synes jeg så badass ut i all black.

Sorry for veldig rotete rekkefølge på bildene. Bloggappen har ikke vært helt god i det siste, nå driver den å roter med rekkefølgen på bildene.

Well hello!
Da er vi endelig tilbake til sanntid, det er deilig! Vi befinner oss som sagt på Gili Trawangan og storkoser oss. Idag er siste dagen, før vi imorgen drar til Australia. Vi har hatt to dager i Kuta/Legian, hvor vi bodde bare fordi det var nærme flyplassen egentlig. Det var egentlig meldt regn og dårlig vær hele uka, men vi har vært veldig heldige. Vi har hatt masse sol, så værmeldinga har vært litt på bærtur. Unntaket var første dagen i Kuta hvor det var overskyet/regnet. Vi tuslet rundt i gatene, før vi tok turen til Finns Beach Club, hvor vi badet i bassenget med utsikt over havet og alle surferne, og spiste verdens beste nachos. Neste dag bestilte vi Uber til Ubud som var litt problematisk. Den første ubersjåføren ville plutselig ikke kjøre oss likevel og kom med en dårlig unnskyldning om at det ikke var dekning der. Da vi prøvde å bestille andre Ubere fikk vi etterhvert opp på skjermen at de hadde avbrutt turen. Men det ordnet seg til slutt og en hyggelig Uber sjåfør kjørte oss trygt fram til Ubud.
Vel fremme i jungelen kom vi fram og rommet vi hadde bestilt lå inne i et form for tempel. Der var først ingen, og når det først kom noen kunne de ikke engelsk. Etterhvert kom det en dame som forklarte at det hadde vært en dobbeltbooking, men at de skulle ordne at vi kunne bo et annet sted til samme pris. Litt irriterende å måtte sløse bort deler av dagen på noe sånt, da vi bare hadde planlagt to netter i Ubud. Det kom etterhvert to karer på scooter og kjørte oss til stedet vi skulle bo. Rommet var veldig greit og stedet lå fredelig til, så sånn sett var vi fornøyde. Her kunne besetningen også bedre engelsk, og alle var veldig hyggelige. Vi gikk på marked, som er noe helt annet de andre markedene vi har vært på. Jeg hadde lyst til å kjøpe med meg alt, så mye fint! Bali er virkelig et interiørmekka, i tillegg til å ha masse annet fint. Ikke så langt unna ligger Monkey Forest, så vi bestemte oss for å tusle dit. Adrian synes det var dødskult med apene, jeg synes det var mer skummelt. Selvom du ikke hadde bananer kunne aper plutselig finne på å klatre på deg, og de kunne komme helt uforventet. Veldig kult da, det er som små mennesker. Mødre passer på ungene sine, de sjekker pelsen på hverandre og leker med småstein. For apene er det jo heller ikke noe rett eller galt, så her gjelder det å passe på tingene sine.

Neste dag leide vi oss scooter (sorry pappa) gjennom stedet vi bodde, til bare 30kr for en dag. Vi er riktignok veldig glade for at vi gjorde nettopp det, da vi fikk sett veldig mye for en billig penge. Vi startet med å dra til tegalalang rice terrace som var utrolig! Så vakkert, grønt og fredfullt. På veien kom en mann kjørende opp på siden av scooteren vår og begynte å prate med oss. Utrolig hyggelig kar som ble som en slags guide for oss. Han viste oss en skjult inngang til risterassen, hvor det ikke var noen turister. Der fikk vi smake masse forskjellige kaffe og te, vi fikk se hele prosessen hvordan kaffe lages. Et dyr spiser kaffebønner, som deretter går gjennom fordøyelsessystemet. Deretter plukker bøndene opp kaffebønnene med avføringen til dyret, vasker, og brenner deretter kaffebønnene. Jeg har aldri smakt så god kaffe eller te, det var litt av en opplevelse.

Etter å ha smakt kaffe gikk vi og utforsket området. Det var utrolig vakkert, veldig fascinerende landskap. Til samme utsikt spiste vi lunch - deilig chicken curry. Etter tips fra "guiden" vår dro vi til Holy Water Temple, et tempel hvor man kan gjennomgå et spirituelt rituale i "hellig" vann. Her måtte vi kle oss i saronger, og alle jenter måtte av en eller annen grunn sette opp håret. Her tuslet vi rundt, så litt og tok noen bilder, før vi dro hjemover igjen. På veien hadde vi kjørt forbi et sted som solgte tempeltavler. Mamma hadde bedt meg om jeg kunne holde øyne åpne for henne, men foreløpig hadde jeg ikke sett noe til det og tenkte vel at det kanskje ikke var marked for det her. Men plutselig så jeg akkurat hva mamma ønsket seg, og til en brøkdel av prisen i Norge. Så på scooter kjørte vi, med en svæær tempeltavle med oss. Hvordan vi klarte det kan dere lure på, men fram til postkontoret kom vi hvertfall. Vi hadde utrolig flaks og kom fram til postkontoret i det de stengte. Vi visste ikke når de holdt åpent, så det var bare ren flaks. Der fikk vi sendt avgårde tempeltavlen og dro tilbake til Monkey Forest. Jeg hadde ikke turt å ha aper på meg, noe Adrian ville gjøre noe med. Han trengte riktignok ikke å gjøre noe, da jeg straks fikk en ape på skuldrene uten å ha gjort noe. Plutselig hadde jeg to aper på meg, og jeg må innrømme at det var veldig gøy. Men det skal sies at jeg opplevde det like nervepirrende hver gang en ape kom løpende for å klatre på deg. De var veldig flinke klatrere da (kommer kanskje ikke som et sjokk), men man fikk aldri vondt når de hoppet og klatret på deg.

Begge kveldene har vi spist på samme sted, en liten italiensk restaurant like ved der vi bor. Det var riktignok veldig populært, ikke rart da de hadde veldig god, steinovnsbakt pizza blant annet. Her spiste vi masse god mat til en veldig billig penge. Tror vi bestilte fem retter og hver vår drikke til litt over 100kr. Vi fant også et sted som solgte utrolig god is, Adrian spiste hele 6 kuler, haha.

Neste dag ble vi plukket opp på homestayet og kjørt til havnen hvor båtene til Gili øyene går. Her hoppet vi på en båt til Gili Trawangan og fant oss en bungalow til 130kr natta. Badet vårt var ute, men det var bare koselig og en morsom opplevelse. Det var kombinert hotell og bungalows, så vi hadde basseng hvor jeg kunne kjøle meg ned på morgenene, mens jeg ventet på at Adrian skulle våkne. Her på Gili T har vi kost oss i sola og spist god mat. Her er det ingen biler eller scootere, men hest og sykkel som gjelder. Vi har derfor leid oss sykler alle dagene. Er så lenge siden jeg har syklet, så jeg synes faktisk det er utrolig gøy å farte rundt på sykkel. Det er så mange fine steder å se også, så mange sjarmerende strandbarer med lanterner og lys i trærne. Overalt får du gratis solsenger og wifi, de satser vel bare på at du kommer til å kjøpe noe mat eller drikke etterhvert. Gili T blir omtalt som partyøya blant de tre Gili øyene, men du kan faktisk få hele strandområder nærmest for deg selv, da hele øya er omkranset av en sammenhengende strandlinje. To dager på rad nå har vi ligget på samme sted. Her har de veldig bra nett, en sjelden luksus, samt at det blåser deilig vind på stedet. I stekende sol blir litt vind satt stor pris på. Vannet her er utrolig varmt, så derfor blir vind desto viktigere for å ikke smelte bort i varmen. For kvelden har vi booket oss en luksusnatt da vi hadde en gratis overnatting til gode på hotels.com. Siden vi har brukt mamma sin bruker har hennes netter fra London dratt opp gjennomsnittsprisen betraktelig og vi får nyte av litt luksus. Ellers har vi funnet et sted som selger fantastisk grillmat til en billig penge og har åpent 24/7. Like ved er en bod hvor de selger crepe og det beste er at de har jordbær!! Vanligvis har ikke crepestedene her det, derfor har det blitt crepe med nutella og jordbær til dessert hver kveld. Vi koser oss ja, det er sikkert.

Fra da "guiden" kom kjørende opp på siden av oss, før han deretter viste oss inngangen ingen turister fant fram til, hvor vi også fikk lære om produksjonen av kaffe og smake lokal kaffe og te. Nedenfor ser dere "kaffedyret", blant de lokale kalt Luwak.

Her er tempeltavlen som vi på utrolig vis fikk med oss på scooter.

Avslutter med dette morsomme bildet. Apen fant puppene mine veldig interessante, du kan tro jeg fikk sjokk når dette skjedde.

• Backpacking 2017

Backpacking 2017

Deretter bar turen videre til Singapore hvor jeg som sagt måtte kjøpe ny telefon. Det var så langt fra planen, men vi trengte hvertfall å ha minst en ny telefon. Det var en utrolig stor nedtur, da vi hele tiden hadde blitt fortalt at vi kunne få fikset telefonene våre i Singapore. Jeg har en hel velfungerende IPhone6s, den trenger rett og slett bare et nytt batteri, men det skal vist være umulig å få fikset. Merker jeg blir så utrolig irritert. Hvorfor skal det være så vanskelig å ha få et nytt batteri? Sikkert noe Apple har gjort for å få profitt, gjennom at folk tvinges til å kjøpe nye telefoner. Hvertfall, i bursdags/julegave til Adrian ga jeg en natt på det ikoniske hotellet Marina Bay Sands. Der slappet vi av resten av dagen ved takbassenget, verdens største infinitypool. På kvelden tok vi turen i Gardens by the Bay som ligger like ved hotellet, for å se den vakre hagen i kveldslyset.

Neste dag var det utsjekk fra hotellet. Vi brukte de første timene før utsjekk på å slappe av ved bassengkanten igjen, før vi dro tilbake til Gardens by the Bay for å se parken i dagslys. Der gikk vi skywalken, fantastisk utsikt! Deretter dro vi til art science museum, som jo var kult, men kanskje litt lagt opp til barn? For all del, det var jo kult, men kanskje ikke helt det vi hadde forventet oss. Vi følte oss litt dumme der vi satt og tegnet biler og romskip sammen med barna, men det var jo gøy å få skannet tegningene for å få laget tegningene om til 3D. Så dro vi til stedet vi skulle bo, og slappet egentlig bare av der. De hadde en pc, så da kunne faktisk begge være på nett samtidig. Vi bodde veldig nærme Little India, så neste dag tuslet vi egentlig bare rundt der før vi måtte dra til flyplassen. Vi burde kanskje ha beregnet litt mer tid til flyplassen, men tiden bare fløy avgårde. Vi var på flyplassen en time før flyet skulle gå, og rakk akkurat å kjøpe med oss litt fra en av resturantene før vi måtte løpe avgårde til gaten. Litt over to timer senere landet vi på Bali, og det er hvor vi for øyeblikket befinner oss, eller på Gili Trawangan, en øy like utenfor. Innlegg om Bali kommer i eget innlegg.

Da vi skulle fikse telefonene var det tydeligvis noen kjente folk der? Tusenvis av gale tenåringsjenter hadde hvertfall okkupert hele senteret.

Backpacking 2017

Neste dag var det avgårde til flyplassen på Coron. Derifra var det avgårde til Manila. Vel fremme på Manila fant vi ut hvor vi kunne oppbevare tingene våre og tok deretter en " grab a car" til et stort akvarium i Manila. Eller, vi trodde det var et akvarium. Det viste seg at de også hadde sjøløver, jeg tror de kanskje hadde pingviner også? Hvertfall, jeg er i utgangspunktet imot dyr i fangenskap, og har derfor tatt avstand fra å ri på elefanter og svømme med delfiner, men det viste seg at vi ved å betale for inngang til akvariumet hadde fått med mye mer, blant annet sjøløveshow. Vi bestemte oss derfor for å gå, og det ble litt av en opplevelse. I showet trengte de en frivillig, og jeg og Adrian nølte litt på om vi skulle gidde rekke opp hånden. Hva er sjansene uansett? Men gjett hvem som ble valgt?! Jeg og Adrian fikk velge oss imellom hvem som ville opp på scenen og Adrian lot meg gjøre det. Jeg fikk kaste mat til sjøløven, kyss på kinnet og til og med kyss på munnen. Deretter kjøpte vi oss med en pizza, litt bøker og kortstokk fri vi dro avgårde mot flyplassen igjen. Siden flyet skulle gå klokka 06 på morningen, og vi hadde måttet dra fra et eventuelt hotell i tre-tiden på natta, droppet vi hotell og sov på flyplassen. Kan ikke si at jeg fikk noen dyp søvn, men havnet i en tilstand hvor timene gikk hvertfall. Adrian sovnet som en stein, og som en prinsesse, bokstavelig talt.

Backpacking 2017

Dag åtte startet tidlig for Adrian. På natta/veldig tidlig morgen begynte han å føle seg dårlig og formen ble ikke bedre. Ikke lenge etter kom det ut begge veien. Dagen ble stort sett brukt ved do. Gutten hadde ingen krefter, så det faktum at vi egentlig hadde tenkt å bytte til et billigere hotell i byen passet dermed dårlig. Vi bestemte oss derfor for å bli boende på resortet, selvom det ble en strek i budsjettet. Adrian var ikke sikker på om han vil tåle den humpete turen med tricycle til byen. Egentlig veldig rart at Adrian ble syk, ettersom vi dagen før kun hadde spist på hotellrestauranten, og vi attpåtil hadde spist det samme. Dagen ble derfor brukt til lesing for min del, mens det for Adrian gikk mest i soving mellom omgangene på do. Både mat og drikke gikk stort sett rett ut igjen, og han var dermed veldig redusert. Vi tok et sjansespill og bestilte likevel båttur til neste dag.

Og båttur ble det. I motsetning til de andre båtturene vi har vært på, hadde denne få stopp. Vanligvis har du begrenset tid på hvert stopp, men på denne turen skulle vi bare være innom tre steder. Det ble dermed god tid til avslapping og soling, noe som passet bra for Adrian som fortsatt var redusert. Hele 10stk hadde avbestilt turen, så vi var veldig få båten. Det var utrolig deilig og vi hadde masse plass å boltre oss i. Første stopp var to timer unna, og da var det greit med litt plass å sove på. Vi var utrolig heldige som kom oss så fort avgårde. Det gjorde at vi kom til alle stedene før alle andre, og hadde store deler av oppholdet på hvert enkelt sted for oss selv.

Første stopp.

Sted nummer to. Av en eller annen grunn hopper telefonen bare ut når jeg prøver å legge ut bilder fra sted nummer tre. De bildene kommer derfor i et eget innlegg.