Flyget mot boracay gick på förmiddagen och väl framme var det buss och färja som gällde- griniga utan mat satt vi o väntade länge o väl på alla uppsamlings platser och det va en hel drös med olika entréavgifter och färjepass o hejohå! någon sa "vi älskar fee-lippinerna" det stämmer verkligen haha!

Hostelet vi bodde på hette Mad Monkey och var riktigt bra, rediga fester varje dag samt utflykter ordnade av hotellpersonalen till bra priser, rekommenderas verkligen! :) Vi träffade några vänner med vänner från Skövde och fler från Ulricehamn, vi blev ett ordentligt gäng- skitkoj! :D

I Boracay hade vi 4 nätter, härliga stranddagar och roliga fester! Vi byggde bland annat denna ståtliga sandstaty på stranden en eftermiddag, blir nog flera sådana under resans gång!

​​Jag tappade dock min telefon i toan första fest-kvällen så det blev sådär kul...lade den i en påse med ris i tre dygn och med lite laddning så vaknade den faktiskt till liv!
Men ingen lugn stund för mig inte, när vi står på flygplatsen på väg till Cebu upptäcker jag att min resedagbok samt ett kuvert med pengar förmodligen är kvarglömt på hostelet- PANIK. som tur var träffade jag så snälla människor på hostelet som letade upp dagboken och kuvertet så det får åka hem till sverige snart! SÅN TUR MAN HAR, amen

Vi har haft tur med vädret under dagarna här, duggregn en dag men då skulle vi ändå dyka så det gjorde oss inget, blöt som blöt haha! Men vår sista dag här var det blå himmel o sol, passande med en stranddag på "Mareme gmeg" .

Nästa dag var det dags att flytta på oss igen, in i en minivan som körde så fort det gick i kurvorna utan att välta... de va bara att blunda och försöka tänka på nåt annat haha! Vi kom fram till Puerto Princesa på em/kvällen igen och sov en natt på samma hostel som innan - Bamboo B&B hostel.

Den 4:e blev vi godkända på vår dyk-kurs och är nu certifierade "Open Water Divers" på 18 meter! Kul! Jättebra skola med trevlig personal, bra dykställen och god lunch på båten, 2 kanondagar på havet helt enkelt!
Vi betalade ca 3600kr och då ingick allt kursmaterial och dykgrejer under dagarna!

Man var först allt lite nervös över att dyka, det är ju ganska mycket att tänka på... men allt gick jättebra och de lite mer svåra sakerna blev till sist simpla grejer- känns tryggt! Vi har planerat att dyka i moalboal och i malapascua oxå, kanske ev i siargao- beror på vad ett dyk kostar!

Vi kom fram till Puerto Princesa på morgonen den 29:e efter ca 30 h resa från Perth och checkade in på vårt hostel- BAMBOO B&B! Mysigt ställe & här träffade vi två goa svenskar- Joanna & Kristoffer!

Den 31a åkte vi på en dagstur till Honda Bay. Därifrån åkte vi en båt ut till 3 olika små öar- Starfish Island, Luli Island och Cowrie Island. På sista ön fick vi buffé lunch och en stund i skuggan. Det va en toppen dag med några stunder av sol mellan molnen och vad kan man begära för ca 300kr var?

Det är så sjukt billigt här!
En middag för 100 kr bestående av ris & kycklinggryta, 2 burkar cola och en banans split som efterrätt! Tack o hej Puerto Princesa den 1:e februari åker vi vidare till El Nido!

Hade ju varit kul att se de tornen i mörkret men nu hade vi inte tid med det...

En mellanlandning i Kuala Lumpur på 9 timmar resulterade i en liten rundtur i stan och till Batu Caves!
Solen sken det va kvavt som bara den och vi var klädda efter ett kallt flygplan, svettigt värre...

Vi åkte på en båttur på floden tillsammans med Astrid, emma, madde och erik- personer gustav lärt känna genom sitt jobb i australien. Det va trevligt- men kunde varit bättre, de spelade de 100 mest spelade låtarna under 2016 men högtalarna va så dåliga att om man va ute på däck hörde man inte...

Efter båten åkte vi till ett poolparty, kvällen blev helt okej, men vi hade så dålig planering... bättre lycka nästa gång! Australia Day är sjukt stort, men pga två dödsoffer i en flygkrasch den dagen så ställdes fyrverkerierna in- förståeligt och jag klagar inte alls, men trist, för alla.

Vi åkte från Karijini till Port Hedland, käkade lite donken (mums mums) och åkte vidare och sov på en rastplats utmed vägen- vidrigaste natten nånsin! Det va helt stört varmt och klibbigt, månen lös så starkt (fint iof) att det kändes som vi stod på en upplyst fotbollsplan och det va lika många myggor i bilen med oss som utanför. Vaknade ca 5.00 och vid 06.30 satte jag mig i förarsätet för jag klarade det inte längre haha...

Vi kom fram till Broome på em, en dag för tidigt så vi gick in på hostelet och frågade om de hade plats även denna natt, vilket de hade! Dusch, mat och en ordentlig säng- vi sov som två stockar!
Jättemysigt hostel, stort och rent! Med en bbq area och en pool hade det varit underbart - om det inte varit regnperiod. Spöregn då och då.. aldrig mer än en timmas solsken.

Vi lyckades pricka in några timmar med uppehåll och tog oss till Malcolm Douglas Wildlife Park. Förutom massvis av mygg var det riktigt kul! En så duktig kille "Ben" gav gruppen som fanns på plats en timmas tour med kul fakta och matning! Vi fick även hålla små bebisar!

Den 20 på morgonen startade vi hemresan! 220 mil skulle köras och vi klarade det bra! Hemma igår, på em den 21! Men vilken resa, när vi är vid toppen av Karijini National Park möts vi av ett åskväder utan dess like. Vi kunde känna hur det luktade bränt efter blixtnedslag bara hundra om kanske tiotal meter ifrån oss. Ärligt talat så var jag livrädd- skakade! Men det gav med oss och vi stannade och tog en 3 timmars nap. Nu är vi hemma i Perth igen, efter en god natts sömn ska vi försöka oss på att strukturera upp bilen igen haha- ett kaos!

Blir ju så himla irriterad, skrev ett jättelångt inlägg för någon dag sedan att kunna ladda upp när jag fick internet men såklart lagade telefonen så det försvann...
Här kommer därför en lite kortare version, har inte tiden nu..

Vi åkte och kom fram till en liten stad, mer kallat samhälle kanske - Tom Price, allt stängde 18.00..
En bit utanför campade vi på en "lookout" och åkte nästa morgon mot Karijini National Park.
Väl framme möttes vi av stängda grindar pga "Bush Fire" men en aussie från gruvan kom förbi och vi åkte in tillsammans ändå med 2 andra bilar. Vi visste ju att detta är säkert dels olagligt och det var ju stängt för vår egna säkerhet så vi kände oss ju dumma, men bestämde att skulle vi se rök oavsett hur långt bort eller så, så skulle vi vända.

Vi såg och badade i "Fortescue Falls" samt kikade på "Circular Pool" den va lite för grön och äcklig för ett dopp och vi kände väl att vi helst ville åka där ifrån så snabbt som möjligt. Dock stannade vi vid en vattentank och tog en snabbdusch på vägen. Och vem kommer då? Jo "parkvakten" och frågar vad fan vi gör där inne... Vi skämdes ju rejält och förklarade oss- att vi åkt i flera dagar för detta osvosv. han bad oss plocka ihop våra grejer och dra bara- utan att ge oss böter!!!! sjukaste, den lättnaden alltså!

Lite här och var såg vi platser som va helt jämnade med marken pga elden, häftigt men overkligt på ett sätt. Ganska sällan man hör om skogsbränder, om de inte är massiva deluxe men ännu mer sällan man ser sånt.. svart mark. öde.

Staden Exmouth va ju INGET och se över huvudtaget! men vi rundade udden och åkte ner i nationalparken. Bland tusen flugor och en ensam söt liten känguru så hikeade vi några kilometer och såg en kringåkande flod bland höga bergsväggar. Det va riktigt vackert, men de irriterande små jävla flugorna förstör så mycket av en upplevelse! Uppmanar andra som ska dit att ta med snorkel och simfötter för vi kom fram till en UNDERBAR strand- Turquoise Bay. Det va redan skymning och vi var tvugna att hitta en övernattningsplats samt ställe att äta på. Vi grillade känguru- burgare! Inte så gött, dessa va kryddade med några örter oxå.. men mätta blev vi!

Här satt vi och njöt, medan små vågor varsamt rullade in mot land. Långa stråk av småsten och snäckor låg på rader på stranden efter vågorna och längre ut till havs bullrade större vågor in mot revet.

I coral bay bodde vi på campingen Coral bay view (tror jag den hette) i 2 nätter! 36$ per natt. Två campingar ett hostel ett supermarket några turistshoppar samt en bottleshop var vad som fanns, men mysigt och en underbart fin strand & vatten!

Vi bokade en 4 timmars tur med coral breeze. En jättefin båt, trevlig personal och rikt havsliv! Såg sköldpaddor på båda stoppen vi gjorde och massor av olika fiskar, till och med små rockor. Dock hade jag velat se manta rays...

Vi lagar för det mesta pasta med nån sås, bönor med mackor och till frukost yoghurt om vi har- nudlar är poppis oxå! haha så dålig mat och ingen träning- paniken växer. men vad ska man göra, vill man leva billigt så!