Igår hade vi en helt fantastisk ledig dag från jobbet. Vi hade turen att få åka ut med en båt med ett härligt gäng och besöka så vackra platser.

Vi klättrade upp för detta berg och utsikten därifrån var helt otrolig.

Det här lever vi länge på!!😊
Nu hoppas vi att vi har fått tillräckligt med energi så vi orkar jobba i någon vecka till.

Hej igen!! Vi har varit lite tysta på bloggen en tid nu och det beror på att vi har haft lite otur med jobben vi fått. Så vi har hamnat söka nya hela tiden, gått på intervjuer och har flygit upp och ner och tagit bussar hit och dit. Men NU äntligen har vi hittat ett jobb uppe i Cairns, staden vi började vår resa i 😂
Det är ett jobb på en bar i en liten by kan man nästan kalla det, 20 km utanför Cairns. Här kommer vi nu stanna och jobba i dryga 4 veckor med en sjukt bra lön.

Vi började söka jobb i Brisbane utan några resultat så vi fick tillslut hjälp av en "resebyrå".
Dom hittade ett barjobb åt oss i Emerald, mitt ute i ingenstans. Så vi flög dit och efter en arbetsdag visar det sig att resebyrån hade gett oss fel information om lönen och adressen. Så vi får pengarna tillbaka för flyget och flyger tillbaka till Brisbane.
Efter några dagar hittar dom ett farmjobb åt oss i Bundaberg som verkade helt okej, så vi tar bussen dit och en svensk kille, Simon hänger med oss dit för att jobba.
Väl framme är det 36 grader varmt och vi tre får bo i en liten husvagn utan luftkonditionering.

Till en början kändes det kul att få bo i en husvagn men nej, det var nog det vidrigaste stället vi bott på i hela vårt liv. Vi kunde inte ens laga någon mat för köket var väldigt snuskigt. Vi hann bara sova en natt i husvagnen och åkte iväg till tomatplantorna kl:4.30 för att börja jobba men redan efter 5 minuter där märkte vi att det inte är något för oss.. Det var som ett slavarbete när chefen stod och skrek till arbetarna att dom skall plocka "snabbare, snabbare" och dessutom för en väldigt dålig lön. Så vi sade att vi tänker åka tillbaka till hostellet/husvagnen innan vi ens hann börja plocka några tomater.
Vi började alla direkt söka efter ett nytt jobb och det dröjde inte länge före vi hade fått jobbet i Cairns. Vi tog bussen uppåt samma kväll och Simon åkte tillbaka ner till Brisbane..
Vi är väldigt lyckligt lottade eftersom 50 andra också hade sökt detta jobb!!

Sådär, nu är ni lite uppdaterade igen.

Här kommer några andra bilder från dom senaste veckorna.

ååh, vad vi saknar Brisbane! Det har nästan blivit som ett hem för oss. Alla som jobbade på hostellet och vid baren under hostellet hade börjat känna igen oss och lärt sig våra namn efter att vi bott där i över en månad.
Rekommenderar Bunk hostel om någon är påväg till Brisbane!
Men vi kommer att flyga tillbaka dit närmare jultider efter att vi har samlat ihop lite pengar.😁

gokväll! Efter många dagars traskande runt omkring i stan har vi äntligen hittat ett jobb åt oss. Tanken var ju från början att vi sku hitta ett jobb här i Brisbane o söka efter en lägenhet och så. Alltid går det inte som man tänkt sig men bra kommer det bli iaf! Om en vecka flyger vi upp till en stad nära Rockhampton. Där skall vi jobba på ett hotell som bartenders. Det skall bli otroligt roligt tycker vi båda.

Men en vecka har vi ännu tid att njuta i Brisbane. I förrgår vinka vi hejdå till våra goda vänner från england. Att ta farväl e så otroligt tråkigt... det om något är ett stort minus med att backpacka, att man får så nära kontakt med vissa människor och så hamnar man säga hejdå och inte veta när man ses igen! Nåja, till england bär det av vid något skede👍

Om några dagar är det halloween!! hela staden ordnar olika evenemang på olika nattklubbar, så ordentligt kommer vi fira det. Hoppas ni har det bra dit hemma även fast det blåser och regnar till en del, vad jag har förstått!☺

Om det annars finns nån bland er läsare som ännu inte följer oss på snapchat eller instagram så får ni gärna adda oss ifall ni vill se ännu mera bilder från vår resa ☺

Ronja:

Snapchat: mysispysisen

Instagram: ronjamathilda

Cecci:

Snapchat: cecgran

Instagram: ceciiliias

Simply love Australia!!🌴

Vi är fortfarande på jakt efter jobb och har fått napp på ett farmjobb, men vi har det som andrahandsval om vi inte skulle få något här i stan. Imorgon skall vi dessutom gå på en "jobsession" här var dom berättar lite om olika jobb.

Annars tar vi det riktigt lungt här och umgås  med våra goda vänner. Vi tänkte kanske dra på bio imorgon också eftersom det bara skulle kosta 4,50 dollar alltså lite på 3 euro!

Alohaa! Livet i Brisbane fortsätter och nu har vi varit här i över 1 vecka. Igår uträttade vi lite vuxna ärenden och gick till en bank för att skaffa oss ett australienskt bankkonto. Här i aus räcker det inte bara med ett kontonummer utan vi måste också beställa online efter en tax file nummer. Nå, destu svårare var det inte. Lite nervös var jag (R) för bankbesöket då ja knappt hemma förstår mig på alla begrepp banktanterna använder sig av. Nu gick ju allt förstås på engelska men bra gick det ändå och nu är allting fixat. Vi är redo att påbörja jakten efter jobb💪

I Australien får man dessutom väldigt bra timlön, gissa om vi är glada, och gissa om det behövs. Eftersom vi i år också har planerat in Nya Zeeland så behövs det en hel del extra fickpengar. NZ är ju mecka för alla crazyga grejer man gör. Som att hoppa fallskärm, bungy, simma med delfiner, hikea, paddla mellan bergen, åka ner i en sharkcage o kolla vithajar osv osv, ja listan är lång. Som ni säkert vet så älskar vi båda att göra allt som är lite skrämmande och utmana oss själva. Vi kommer alltså stormtrivas där och kommer göra det bästa av hela resan. Vi har redan köpt bussbiljett som går runt hela NZ. Den är dessutom i kraft i ett år, så i princip sku vi få åka runt landet i ett års tid om vi ville, men det har vi ju varken råd eller tid med, tyvärr. Här e iaf en karta på NZ & vi kommer köra ända från Bay of Island som är längst upp ner till den sista pricken. Kan knappt bärga mig hur ivrig jag är!! Men först gäller det nog för oss att jobba i cirkus 2 månader, det ser jag ju förstås väldigt mycket fram emot också, man lär ju sig så mycket. Har länge velat pricka av på min CV att jag provat jobba utomlands.

här kommer även lite google bilder från ställen vi kommer besöka i NZ. Efter NZ kan det hända att vi ännu åker till Bali för en tid, få se vad som händer men dörrarna har vi öppna🌏🌍🌎

Hej på er! Ursäkta för vår urussla uppdatering. En orsak till varför bloggen är lite mer tyst än ifjol är för att vi förra året skrev ganska grundligt om varje stad vi besökte. Känns lite tjatigt att upprepa sånt man redan sagt. Om ni vill gå tillbaka i tiden och läsa lite från vår förra resa så klickar ni bara på balken till vänster och går till den kategori ni vill läsa om! Den andra orsaken varför vi int bloggar så mycket är för att vi lever i vår egen lilla bubbla här nere o glömmer helt enkelt bort världen där hemma. Vi trivs så bra så att tiden bara rusar iväg o så märker vi plötsligt att ohoppsan nu ha de gått många dagar sen vi bloggade sist. Men, vi ska försöka bli bättre på bloggfronten🌼

till saken, i Brisbane har vi varit nu i några dagar och trivs som sagt ypperligt. Så fin stad!! Vi blev fulla i skratt när vi checkade in på The Bunk hostellet och märkte att vi fick samma rum som vi festade i nästan varje dag förra året. Kanske ni kommer ihåg från ifjol hur många nära vänner vi fick från det här hostellet. Kändes som att hoppa bakåt i tiden att igen stå i rum A53 o kolla på utsikten från balkongen.

för några dagar sen var vi kulturella och strosade omkring i ett dinosauriemusé! Väldigt lyckat var besöket, var hälsosamt att använda hjärnan lite imellanåt o få till sig lite ny kunskap haha. Idag skall vi jobba på brännan vid lagunen, strålande väder idag så man måst ju passa på!🌞

Denna stad tycker vi mycket om. En ganska liten stad med fina stränder. Atmosfären är också mysig och man har inte svårt att hitta ett trivsamt café eller restaurang här☕ Liksom förra resan är vi ganska lata med att kocka själva i hostellkökena, för det mesta har vi sökt upp en någorlunda förmånlig restaurang för att käka. Även så i denna stad. Kan lätt konstatera att vi igår fick smaka på vårt livs godaste hamburgare!! Sjukt gott var det!! Synd åker vi vidare idag till Brisbane att vi inte kan besöka hamburgarplatsen igen.

Under vår vistelse i Noosa har vi haft turen att lära känna en lokalare som snällt visade oss runt i staden. Vi åkte bl.a till en utsiktsplats för att kolla efter delfiner och valar. Tyvärr blåste det den dagen, så inga större havsdjur fick vi syn på, endast en havsskölpadda.🐢 Noosa är iaf en plats vi rekommenderar att besöka, iaf för ett paren dagar. Passar sig lämpligt också för barnfamiljer! Kramar från hettan!🌞

Nu har vi varit i Rainbow beach två nätter och det räckte bra för oss. Vi tyckte det var en ganska tråkig liten stad. Men några foton fick vi därifrån i allafall.

Ett tag sen igen och nu är vi framme i Airlie Beach! 10 timmar satt vi i buss från Cairns. Både Cecci o jag njuter väldigt mycket av att sitta i bussen o kolla på utsikten med musik i öronen, inget att klaga på där, 10 timmar går trots allt ganska snabbt!☺

I airlie beach skall vi bara stanna 3 nätter, så nu har vi bara en natt kvar. I själva verket finns de int så mycket att göra här annat än att hänga vid lagunen. Det är mera en stad man stannar i för att kunna åka ut till Whitsundays, vilket vi inte kommer göra i år eftersom vi var där förra året. Alla utflykter kostar en hel del, så det gäller att välja vilka utflykter man prioriterar mera och vilka mindre. För vår del sparas alla våra utflyktspengar till Nya Zeeland. Vi kommer nämligen flyga i mitten på januari från Melbourne till Nya Zeeland för att åka runt hela landet med en hop-on hop-of buss. GISSA om vi är taggade på det!! Vi har bara hört gott om det landet så mycket fel kan det inte bli, bara plus plus plus!

nå, Nya Zeeland kapitlet kommer senare. Igår var en riktit fixa-ärenden-dag! I flera timmar satt vi på hostellet o bokade allt från Nya Zeeland till hostell för julen i Byron och våra kommande städer vi snart åker till. Nästa stopp är nämligen Rainbow Beach. I den staden har vi inte varit än, så de ska bli kul med lite nytt, både Cairns och Airlie var ju bekanta städer från tidigare. En svensk tjej som hängde med oss vid lagunen idag sa att hennes vän hade åkt på en hajsaffari i Rainbow beach. Få se, ett u tre hoppar vi också ner i en sharkcage för att kolla på vithajar etc. Skulle vara så tufft!!

idag har vi legat en del vid lagunen, men på eftermiddagen kände vi oss väldigt degiga o sega av all värme, så vi satte träningskläderna på oss och drog iväg på en joggingrunda. Så skönt! dessutom hade vi väldigt fin utsikt tillika vi sprang. Airlie Beach går väldigt mycket upp och ner, så intervallträning kan man minsann säga att vi var på. 👍 nu skall vi gå till köket och koka ris o steka kyckling och sedan e det dags för att packa väskan, imorgon fortsätter vi vidare!😃

kramar dit hem!

hahaha vi hitta en kärra nära bussen då vi steg av. Förstås utnyttjade vi den så att våra ryggar inte behövde bära vårt tunga lass😂

här är en bild från förra året av whiteheaven beach som ligger alldeles utanför Airlie Beach

Vi testade ju på wakeboarding i förrgår och vi alla älskade det! Det var såå kul att vi idag på morgonen spontant 5 minuter före bussen for gjorde oss redo för en till dag på sjön.

Vi var alla riktigt duktiga och klarade det på första eller andra försöket.
Men idag var vi ännu bättre och försökte oss på några konster t.o.m.
Vi vill inte ens veta hur många blåmärken och hur mycket träningsvärk vi kommer ha i nacke,armar och rygg imorgon, räckte bra med den som kom efter första dagen!