I lördags gick vi ut till en bar här i Armenia som hade livemusik. De spelade och sjöng traditionell colombiansk musik.
Om det är något ni behöver veta om colombier är det att dom älskar att dansa, salsa, bachata, merengue och så vidare, de älskar att sjunga och att vara högljudda. Vilket gör det väldigt enkelt att vara nykomlingen i ett gäng. Vi var en grupp på 8 personer, jag var yngst och äldsta var kanske 70 plus. Bara David pratade engelska, jag kan lite spanska men har svårt att hålla en full konversation vid liv. Men det gjorde absolut ingenting, alla är så snälla och inkluderande.
Dom har en annorlunda "drick-kultur". Man beställer in en flaska, oftast aguardiente som är en colombiansk sprit som smakar som en bättre version av sambuca. Till det har man någon form av alkoholfridryck, vi hade citronvatten, och sen tar man en shot då och då och sköljer ner det med citronvattnet. Som snacks får man inte nötter eller chips utan färsk frukt, mango, ananas, apelsin, morötter etc. Alltså hur underbart, och all frukt smakar så mycket bättre eftersom den kommer härifrån, så söt och smakrik.
Vi dansade i alla fall hela natten. När vi sedan skulle gå drog en av servitörerna mig i armen och drog en poncho över mitt huvud, det visade sig att vi hade vunnit typ mest livliga bord under kvällen, haha, vi hade så kul! Hopps definitivt att vi ska dit igen!

Godmorgon måndag! Förlåt för dålig uppdatering men mellan en två dagars resa och jetlag så har jag inte orkat göra mer än det nödvändigaste.
På fredag morgonen i Madrid gick vi upp 3.30 på morgonen(natten) för att göra oss iordning och åka till flygplatsen vid 5. Flyget till Bogota skulle gå vid 8 och vi behövde ta oss igenom hela flygplatsen för att komma till rätt terminal. Väl på flygplatsens visade det sig att flyget var en timme försenat. Detta innebar ganska dåliga nyheter då vi redan hade ont om tid för att byta flyg i Bogota. När vi väl kom på flygplanet tror jag att vi var en och en halv timme för sena. Flygresan gick bra, tack vare en tidiga uppstigningen sov jag ungefär 5 timmar till och från av det totala 9 och en halv timme som flygresan tog. Sen fick vi mat och så såg jag på några filmer så flygresan gick riktigt fort.
Väl framme i Bogota hade vi 25 min innan vårt flyg till Armenia skulle avgå, men med tanke på att vi var tvungna att gå igenom immigration och ta en buss till rätt terminal gav vi ganska snabbt upp om att hinna med flyget. Istället blev vi ombokade på ett plan som gick 4 timmar senare så vi hade ganska mycket tid att fördriva. Vi gick till Dunkin' Doughnuts och köpte arequipe doughnuts som ni kan se på bilden, ååh så gott! Arequipe är typ som en karamellsås som är gjord på kondenserad mjölk. Dom använder det väldigt mycket här i Colombia till bakverk och efterrätter.
När vi väl kom på planet i Bogota blev vi stående på marken i en timme, sen tog flygningen från Bogota till Armenia bara ca en halvtimme. Om man skulle köra med bil skulle det ta ca 8 timmar eftersom man måste korsa en bergskedja i anderna. Bogota ligger väldigt högt uppe i bergen, närmre bestämt ca 2,600 meter över havet. Armenia ligger i en dal på ca 1,500 meters höjd.
När vi tillslut kom fram till Armenia var vi 5 timmar senare än vad som var tänkt. Men det för inte så mycket eftersom vi ändå är här så länge.
Colombia ligger 6 timmar efter Sverige så klockan är bara 11.20 här nu. Jag vaknar fortfarande vid femtiden på morgonen men lyckas oftast somna om till 7-8. Men jag kommer att vänja mig snart.
Jag lovar att uppdatera om vad vi hittade på i helgen också. Nu ska vi nog ut och gå en runda innan det blir lunch!

Hej Madrid!
Här är det kaaaaallt! Jag är inte van vid detta vädret, lämnade 25 grader bakom mig och här är det knappt 10. Bilderna är från flygturer, visst är det fascinerande att kunna flyga högt upp bland molen och titta ner på världen så där?

Packningen gick förvånansvärt bra, vi får ha två incheckade väskor var och jag hade ett halvt kilo till godo i varje väska så jag får inte shoppa så mycket, vilket kan bli ett problem men David har lite mer plats än jag så det löser sig säkert!

Nu har vi precis kommit tillbaka till hotellet efter att ha varit ute och ätit middag, det blev tapas och vin. Älskar Spaniens matkultur!
Det blir en tidigt kväll då vi måste vi lämna hotellet kl 5 imorgon för att hinna med planet till Bogota. Det flyget tar 10 timmar så jag har gott om tid att ta igen sömnen jag missar i natt.

Jag hoppas kunna uppdatera imorgon när vi har landat och kommit hem till Davids moster, annars lovar jag att uppdatera i helgen.
God natt!

Hej tisdag!
Har ni haft en bra helg? Mitt sista skift på jobbet var i fredags sedan gick vi ut och tog några drinkar efter det. I lördags var det Davids kompis födelsedag, det började med lunch vid kl14 och vi kom hem ca 5.30 på morgonen så hela söndagen spenderades i sängen. Vi var helt slut!
Vi packar just nu för fullt, åker ju på torsdag! Vi måste också flytta alla de grejerna som inte ska med till Colombia, så allt ska ner i lådor eller väskor. Men det är skönt att rensa bland sina grejer, få bort sådant man inte använder och hitta gamla favoriter. Eftersom lägenheten ser ut som kaos bjuder jag på några fina naturbilder som jag har tagit under de senaste månaderna. Det är en väldigt vacker ö om man kommer bort från turistbyarna. Det bästa är att alla soluppgångar och solnedgångar är magiska, fulla av rosa, lila, orange och rött. Ska försöka komma ihåg att lägga upp dom bilder jag har på det också.
Nähe, nu ska vi ut och äta middag, ha en bra tisdag!

I juni innan vi lämnande London hade vi någon vecka då vi inte jobbade för att fixa allt innan flytten men också för att göra alla dom grejerna man har sagt att man vill göra men aldrig riktigt tagit sig tid till att göra.
David var så bestämd med att han ville åka till Wembley outlet som ligger bredvid Wembley arena (tips om ni någon gång är i London!). Dom har nämligen en Nike factory outlet som har sjukt bra grejer, jag hittade ett par Nike flyknit free för ca £35, dom går på minst £100 i vanlig butik.
I alla fall ville David dit en sista gång för att kolla om dom hade något som han ville ha. Jag tyckte detta var sjukt onödigt eftersom vi redan hade stora problem med packningen. Men jaja tänkte jag, ville han verkligen det kunde vi väl åka, jag är inte den som säger nej till shopping!
När vi hoppade av tunnelbanan var det sjukt mycket folk där vilket jag tyckte var konstigt tills jag insåg att Coldplay hade konsert där samma dag. De är ett av mina favoritband som jag verkligen har velat se live men biljetterna var dyra och sålde slut fort.
Jag försökte skynda förbi arenan för att inte bli allt för avundsjuk på alla människor som samlades vid ingången, men David skulle nödvändigtvis stanna och ta bild på den maffiga arenan. Han går åt sidan, tar några bilder och börjar sedan filma. Han går mot mig samtidigt som han pratar in i kameran, vänder sig sedan mot mig och säger att han har en överraskning, jag lyckas få ihop ett plus ett i mitt huvud och börjar självklart gråta! Alltså vilken kille! Han hade hittat ett par biljetter som var till salu och han visste hur gärna jag ville se dom. Jag hade verkligen ingen som helst aning! Snacka om ett perfekt avslut på våra äventyr i London.
Konserten var så himla bra! Mina ögon var tårfyllda hela kvällen och hittade konfetti i kläder och skor flera dagar efter. När man gick in i arenan fick man också ett armband, det lös sedan upp under konserten i olika färger. När dom spelade yellow lös hela arenan av vad som såg ut som gula små stjärnor, så mäktigt!

• London

God morgon första advent!
Så här ser stranden ut idag, tom, väldigt få spanjorer går till stranden efter att barnen börjar skolan i september för då är det "höst" för dom. Även om temperaturen kan dra sig up åt 40 grader ända in i oktober. Turisterna dock, dom är på stranden varje dag året om. Jag har nog inte varit på stranden sedan början av oktober. Men det är mer för att jag inte har haft tid.
Nu när det är vinter är det ca 20-25 grader på dagarna, nätterna är däremot kallare. Jag dom är väldigt frusen av mig också tycker att det är svinkallt! Speciellt när man ska sova, husen här är ju byggda i sten för att behålla kylan. Så nu på nätterna sover jag med joggingbyxor och hoodie, det finns inga element som värmer upp heller.
Hur är vädret där ni befinner er?
Nog prat om väder, idag gick jag upp tidigt även om jag inte börjar jobba förrän i eftermiddag. Jag körde David till jobbet, sitter och tar en kaffe nu och ser ut över havet medan jag väntar på att affärerna öppnar så jag kan göra mina ärenden. Listan på saker att göra innan vi åker börjar bli för lång så jag måste börja beta av den.
Hoppas ni får en bra söndag!

Nej men hej! Det var ett tag sedan jag skrev här och att säga att det har hänt mycket är en underdrift.

Jag antar att det största som har hänt är att jag har flyttat, till ett nytt land, nästan till en annan världsdel. Jag har nämligen flyttat till Lanzarote som är en ö i den spanska ögruppen Kanarieöarna utanför Moroccos kust.

Jag visste länge att jag inte var lycklig i London även om jag hade fått mitt drömjobb så är inte London stället för mig. När man har bott där några år så är stressen av en sådan stor stad oundviklig och jag mådde dåligt både fysiskt och psykiskt. David hade också bestämt att han ville åka till Colombia i år för att träffa sin familj och vänner som han inte har sett på flera år och det är ett äventyr som jag inte kunde säga nej till! Att spara ihop pengar till en sådan resa är väldigt svårt i London då lönerna är låga och kostnaden att bo där är skyhög. Så jag och David tog beslutet om att flytta till Lanzarote. David har bott här innan och har både familj och vänner här som har hjälpt oss med jobb och boende.

Åh vad härligt tänker ni då, att bo på en solig ö, vad underbart. Ja det var det jag också tänkte, tills jag insåg att jobba här var lika med ingen fritid, så ja solen skiner med jag jobbar inne i en bar där jag måste spendera minst 54 timmar i veckan. Förra veckan jobbade jag 70 timmar och har bara haft en ledig dag på tre veckor. Men det hårda jobbet kommer löna sig för om två veckor är vi i Colombia!! Jag är så sjukt taggad och det ska verkligen bli så underbart med semester efter dessa intensiva månaderna. Det bästa av allt är att vi kommer vara iväg i två månader, vi kommer att ha gått om tid för att både umgås med Davids familj och vänner och också resa runt i landet.

Största anledningen till varför jag nu startar upp denna bloggen igen är för att jag vill ha den som en resedagbok. Både så att ni kan följa med mig på denna underbara resan men också så att jag kan kolla tillbaka på allt vi gjorde för jag är väldigt rädd att dessa två månader kommer att flyga förbi och sen sitter vi här igen och undrar vad som hände. Jag vill spara minne hör som jag kan kolla tillbaka på en regnig höstdag.

Resan närmar sig med stormsteg och nu har jag 8 dagar kvar på jobbet, sen har jag ett par dagar att packa och fixa det sista grejerna, ta sista dosen vaccin bland annat, innan vi åker den 8:e december.

Alltså hur mycket bättre blir humöret när det är sol ute? Idag mötte jag i alla fall upp min bror och åt brunch på the Attendant som ligger i Fitzrovia, ca 10 min norr om Oxford street. Det är en coffee shop som ligger i en gammal viktoriansk offentlig toalett. Kanske låter lite ofräscht men som ni ser på bilderna så är det ett riktigt coolt ställe med så snygg inredning. Kan definitivt rekommendera att gå dit. Perfekt ställe att hänga på och ha en catch up med nära och kära, eller om man behöver någonstans att plugga/jobba då de har gratis wi-fi.
Vad hittar ni på en söndag som denna? Har ni sol?

Äntligen helg och solen skiner. Underbart!
Jag vaknade upp ganska tidigt av att solen sken in genom mitt fönster. Då bestämde mig för att ge mig ut på en springtur. Det gick väl okej med tanke på att det var två veckor sedan jag sprang sist. Jag måste verkligen komma in i en rutin att springa minst två gånger i veckan. Både sinne och kropp mår så bra av det.
Nu är jag på väg till Covent Garden för att möta upp Greta för lite shopping. Ska bli så mysigt! Vad ska ni hitta på i helgen?
Denna helgen är det bank holiday weekend här i England så måndag är en röd dag, vilket betyder tredagars helg för min del. I England har vi inte röda dagar för att markera högtider som i Sverige, utom vid påsk och jul. Istället har dom lagt tre(eller om det är fyra) röda måndagar så att vi får tredagars helger. Ganska smart så slipper men att gå miste om en ledig dag om den infaller på en helg som Valborg gör i Sverige i år.