I helgen var vi på Savage Wilderness, var en sjuk rolig upplevelse som inkluderade forsränning, zipline, kajak och bungeejump för min del. Video från Fannys blogg @fannyelsa!

..då jag saknar dig så mycket

Helgen spenderade vi på safari i Masai Mara! Vi åkte tidigt på lördags morgon och kom hem runt middagstid i måndags. Resan innefattade många och långa skumpiga bussresor med mycket sömn men också allsång till svenska favoriter. Vi bodde i jättemysiga tält och åkte ut på både morgonsafari runt 6 på morgonen och eftermiddagssafari efter lunch.

Vi hann också med att hälsa på en masaiby som låg jättenära vårar camp och det var en väldigt speciell upplevelse. De visade sina danser och sånger och vi fick se hur de bodde och prata med dem. Det var en sån himla kontrast, masaimännen får ingå äktenskap med flera kvinnor och de köper sina fruar för 10 kor. Det är fruarna som bygger deras hus och sköter de allra flesta sysslorna medan männen mest "chillar" och vaktar området. Varje ställe bor de på i 9 år och då har de också en eld som brinner konstant under dessa år. Sen var 9 år flyttar de pga problem med termiter. Killarna åker vis 15 års-ålder ut i savannen i 5 år och ska döda ett lejon för att bli "män". När vi skulle se deras boende så bodde de i ett litet kryp in som var byggt av bajs. Det har ingen elektricitet och det var så mörkt för oss som inte var vana vid det att det enda som syntes var de som ljuset från det pyttelilla fönstret som de hade. Det var en lärorik upplevelse att få hälsa på och se hur andra folk har det. Jag skulle aldrig kunna tänka mig ett liv sådär, det är allt annat än den miljö jag växt upp till och det är så kul att se att de (för det mesta) fortfarande lever kvar i sina gamla traditioner.

I våra tält där vi bodde fanns det ett enormt spindelliknande djur och det var nog bland det absolut obehagligaste jag någonsin varit med om. Ena sekunden var den där och nästa helt spårlöst försvunnen. Sen skulle man gå och sova med tanken av att spindeln skulle kunna komma och krypa ned i sovsäcken. EUUW :(. Vi fick tyvärr inte se "the big five" vilket innefattar noshörning, lejon, bufflar, leopard och elefant. Vi fick se 3 av de 5 - elefanter, lejon och bufflar. Hoppas på bättre lycka nästa gång när min och min pojkväns familj kommer ned i jul!

Kommer ett inlägg med bildbomb från helgen alldeles strax! Videon här över är en kort film som Fanny har klippt ihop från helgen! :D Länk till hennes blogg --> @fannyelsa

Hello, dålig uppdatering från min sida på senaste tiden. Känns som att det är så mycket saker hela tiden så bloggen blir lite bortglömd.

Vad har hänt på senaste tiden då? Förra helgen blev ca 20 personer på internatet grounded inklusive jag så veckan efter spenderades på internatet men home delivery från Art för att klara oss. Att vara grounded innebär att man inte får lämna internatet på en vecka förutom för aktiviteter som är anordnade av lärare eller boarding personalen. Veckan bestod väl mest av det vanliga - skola, mys, plugg, popcornätning, tvätt och lite träning. Blev en ganska så seg och mosig, trött vecka.

Vi drog också iväg ett gäng till ett elefantbarnhem i början av helgen. Var supermysigt! Kommer lägga ut ett eget inlägg om det snart.

Treorna anordnade en 7-kamp för oss 2:or och 1:or vilket var jättekul. Alla grupper skulle komma på varsitt tema inom gruppen som man skulle klä ut sig till och sen fanns det 7 olika stationer med bland annat såpbrottning, kexätning, norsk fylla, dragkamp. Blev väldigt lyckat och var ett kul intiativ.

Räddade också Fannys kläder från att gå åt skogen. Hon kommer in i mitt rum jättenöjd men lite osäker för att hon äntligen lagt i sin första tvättmaskin. Vilket också visade sig att hon slängt in alla kläder i ALLA färger tillsammans i samma maskin. Så vi fick springa till tvättstugan och så fick jag och Mois hjälpa henne att sortera ut all tvätt igen som var dyngsur, haha!

Wilma Andersson
Swedish School Association of Kenya
P.O. Box 21324
Nairobi 00505
Kenya

Kan inte säga annat än att hela mitt hjärta bara är fullt av kärlek och värme just nu.
Efter skoldagen idag så åkte vi ett gäng tjejer till Love School. Det är en skola som ligger i slummen Kawangware som ligger bara en kort bit från internatet. Det var en så himla fin upplevelse. Att få träffa alla barn, prata, dansa och få se hur det ser ut för dem. Idag var riktig lycka, är helt varm i hjärtat. Överallt var det bara överflöd av glädje. Så fint att se hur glada barnen blir, vissa har knappt råd med mat hemma men är ändå så otroligt glada och energifyllda. Ska skriva mer om det en annan dag, kommer 100% åka tillbaka och hälsa på igen! Så mycket kärlek

Har inte uppdaterat på länge men det händer inte så mycket här på internatet. De flesta dagar är sig lika med lektioner från 8.30, kämpa sig igenom skoldagen, gå till junction eller slöa hemma, middag kl 18 och därefter läxis mellan 19-21 och sedan kvällsfika, lite mys och sen sängdax! Ungefär så de flesta dagarna ser ut här, haha.

Men sen sist har jag införskaffat mig ett gymkort, ska bli så skönt att komma igång. Tränade dagen som vi köpte det och skulle säga att det är helt okej, det saknas en del saker men härligt ändå att ha tillgång till ett gym. Vi har än så länge fortfarande regeln om att vi inte får gå utanför internatet om vi ej går 4 personer tillsammans, sist blev jag och Agnes bortglömda på gymmet och fick enligt boardingens order ta och springa hem!

Jag har varit med på min första fotbollsträning vilket var sjukt kul! Vi har inte direkt många "fotbollstjejer" i vårt lag men är ändå så kul. Vi är runt 20-15 tjejer som är med.

Har varit på junction ett par gånger och förbi masaimarknaden! Idag besökte vi underbara Love School och imorgon ska vi till elefant cenret och tio market efteråt. Så härlig helg!

De första bilderna är från Rift Valley, utsikten var helt sjuk. Det sägs att vi människor härstammar därifrån så det var lite kul att få ett stopp där.

Jamboo! Vet inte om jag har nämnt det innan men den här helgen har jag varit iväg på Hells Gate med min mentorsgrupp! Vi åkte tidigt igår morse (lördag) efter en snabbfrukost i skolan så packade vi ihop oss i bussen. Bussresan tog några timmar och var lite småjobbig då vi var uppe sent på fredagen. Men vi fick också se väldigt mycket från bussen! Att få se hur det ser ut i alla olika områden och hur annorlunda allt är. Vi stannade på Rift Valley och gud vilken utsikt! Var sjukt fint att se ut över.

Väl framme vid Hells Gate möttes vi av Zebror, pumbas, hyenor, bufflar, antiloper och gaseller och en himla massa djur! Var häftigt att se eftersom det är vår första resa och förstå gången vi får se något sånt här. Har tagit en del bilder som jag tänkte ladda upp i ett inlägg imorgon!

När vi kom till vårt camp så började vi med att äta en behövlig lunch för att sedan ha som uppdrag att få upp våra tält vilket faktiskt gick väldigt bra! Johanna som delade tält med mig och två till var en höjdare på det. Därefter så gick vi en promenad på 1,5 timme genom parken där vi fick se ännu fler av djuren och även skymta giraffer. Hade velat se girafferna på närmre håll men det fick vi inte.

Kvällen spenderades med att laga asgoood wook tillsammans och sen sitta framför en brasa, grillade ananas och pinnbröd vilket jag aldrig hade smakat så det var spännande. Vi hade också hyenor som vandrade runt vårt område, var både läskigt och häftigt. När man lös in med ficklampan i buskarna så såg man endast deras lysande ögon och så hördes de väldigt mycket. Jag och Nora blev också vettskrämda av Zebror som vandrade runt bland våra tält, haha inte direkt vad man är van med hemma! Blev en ganska lugn och tidigkväll för övrigt vilket var ganska skönt.

Delade tält med Nora, Johanna och Therese och vi myste ihop oss i tältet och sov faktiskt hyfsat bra. Gick upp tidigt imorse för att med några andra tjejer ta bussen en bit för att se soluppgången, var väldigt fint, synd bara att man var så trött. Klockan 9 packade vi ihop oss och åkte för att möta de andra som campade vid en varmkälla där vi badade, var sjukt härligt och coolt men det luktade inte så himla gott.

Klockan 14 var vi tillbaka på internatet och sen dess har jag hunnit en sväng till junction, umgåtts, fixat bilder och massa mer. Nu ska jag lägga mig, imorgon är det skola igen. SUCK. Gör ett inlägg imorgon med bilder från resan!