Backpackerresa - Asien

Såg precis att det var måndag så passar på att göra "min helg i bilder".

(Torsdag)

Kom till huvudstaden mitt i natten på torsdagen och fick smyga in på hostelet med förvånansvärt osköna människor haha. Diggade inte rummet men stannade där i 2 nätter och strosade runt i huvudstaden på torsdagen när vi vaknade. Vi gick på en waterpuppet show vilket var väldigt roligt haha! Sök på Google så ser ni. Det är en traditionell grej här i Vietnam och tycker det är ett måste att se faktiskt :) Hanoi är väldigt olikt Ho Chi Minh då HCM är mer en storstad med höghus osv. Hanoi är så fräscht och har fina parker samt sjöar mitt i stan. Som känt har ju även denna staden (som resten av Vietnam) världens godaste mat. Åt dock en traditionell våffla, kunde inte låta bli hehe.

Fredag:

Bokade en tur som heter Castaway Tour på torsdagen och vi åkte iväg tidigt på fredag morgon. Vi åkte till en privat strand i Cat Ba (nära Halong Bay) med cirka 70 andra backpackers. Asså finner inga ord på hur fint detta ställe var! Bergen omringade vårt "camp" och vattnet var korallblått. Vi började med att åka ring efter en speedboat och det var så roligt haha! Sedan kajakade vi samt klättrade. Man fick göra vad man ville av aktiviteterna och vi körde alla. Klättringen var så jävla obehaglig haha. Asså trodde inte jag var höjdrädd men jag fick rikspanik när jag klättrat hälften. Han som guidade mig peppade mig och tillslut kom jag upp. Så nöjd att jag klarade det men fyfaaaen.

Det var fest inprincip hela tiden och alla måltider ingick (vietnamesisk buffé). På natten såg vi plankton som lös(!!!) vilket var stört. Tänk Life of Pi? Allt var ganska overkligt. Träffade en svennebanan och ett gäng australiensare som vi hängde med hela fredagen. Störtsköna!

Lördag:

Lördagmorgon och en partybåt var inplanerad! Vi åkte hela gänget till Halong Bay och vädret var top notch. Alla var astaggade och i Halong Bay kajakade vi i typ 1h. Vi cruisade i cirka 6 timmar men tiden gick för fort. Vi åt på båten, körde lekar, badade, träffade nice folk och bara levde life!

När vi kom "hem" igen hade ett nytt gäng kommit så vi var väl typ 130 backpackers på stranden. Dansade hela natten och hade lika kul den här kvällen!

Söndag:

Snipp snapp snut (säger man så haha?)så var sagan slut. Vi åkte från stranden vid 12 cirka och var tillbaka på hostelet vid 5-tiden. Alla britter/australierna fortsatte festa (djur) men vi var trötta som få. Tog in på ett privatrum för vi inte orkade vara sociala och sov 3 stycken i en dubbelsäng. 48 kr natten var med eget badrum dessutom, inte så hemskt.

Det var min helg! Slår dom flesta helgerna i Sverige om man säger så haha.

Backpackerresa - Asien, Mat/Recept

I tisdags var vi på matlagningskurs och även om det var dagen efter utgång så var det sååå kul. Först gick vi på en marknad och fick lära oss om maten vi skulle tillaga samt smaka på färska frukter och andra konstiga saker jag ej minns namnet på. Det var bara vi tre och "guiden" och det var väldigt mysigt.

Sedan tog vi en båt till campet och fick träffa en 92-årig tant (som är extremt gammalt här i Vietnam) som visade oss hur man skalade ris. Därefter fick vi göra vårt egna rispapper som vi sedan använde under matlagningen.

Jag valde att göra vegetariskt käk så min första rätt blev grillad aubergine med chili, vitlök, rostad charlottenlök och annat gott. La det i rispapper och hade jordnötssås till. Maj fucking gad. Har seriöst aldrig lagat något så gott i hela mitt liv haha. Skriver recepten (har bok) när jag lagar det i Sverige :-)

Andra rätten blev en papayasallad med marinerad tofu/champinjon som var sjuk. Haha asså jag skojar inte, var typ i chock hela kursen för allt överraskade mig!

Se va fin :')

Tredje rätten var rispannkakor med champinjon och tofu i. Pannkakorna var fluffiga och dom rullades in i rispapper. Huuur goda som helst men asså här var jag riktigt mätt. Förstod inte hur jag skulle kunna trycka i mig en till. Hela kursen var verkligen grym och sista rätten körde jag med fisk. Det var tonfisk i en hotpot som var dröm. Tog dock ingen bild på den, alla mina krafter var slut som kock haha. Tipsar verkligen om den HÄR matlagningskursen om ni gillar mat haha, kööör!

Backpackerresa - Asien

Haha hur dålig är jag på att blogga då? Vi åkte till Hoi An från Mui Ne i måndags och den här staden är sååå mysig. Alla hus är gula och det står gula blommor utanför varje hus. Första dagen hyrde vi cyklar och cyklade runt. Vi kollade i mysiga affärer och skräddarbutiker (som det finns 100 av här, Disa sydde upp en jättefin klänning billigt, tips). Åt sjukt god mat, dom har god lokalmat här. Tips är Cao Lao nudlarna på Blue Dragon hehe.

Bor på Sunflower hostel och vår första dag blev ingen besvikelse på hostelet! Var på baren tills 11 och drog sedan ut med gött folk. Träffade även på några danskar från Ho Chi Minh så det var extra kul! Vissa kan tycka hostel är roffigt men asså det är här man träffar alla sköningar haha.

Jag och nudlar<3

Yelllooow

Nu sitter vi på en restaurang och vårt plan (ni ba va) går om några timmar. Ska till Hanoi nu, Vietnams huvudstad. 3 dagar räckte bra här, det är inte så bra väder så har inte kunnat hänga på stranden. Var på en matlagningskurs igår, berättar om den i nästa inlägg för sen ägde big time!

Backpackerresa - Asien

Har ju helt glömt av att göra en sammanfattning om Kambodja så here we go!

SIEM REAP

Vi började med att åka från Bangkok till Poi Pet i Kambodja. Direkt från Poi Pet åkte vi en 2-timmars bilresa till vår destination: Siem Reap. I Siem Reap stannade vi i två nätter men hade lätt velat stanna där i 1-2 nätter till. Om ni ska hit måste ni bo på Funky Flashpacker. Ett festhostel som är fräscht och har bra restaurang + hjälpsam personal. I Siem Reap besökte vi tempelstaden Ankor (Ankor Wat är ett av världens 7 underverk) och även en stad som ligger på vatten (floating village). 2 saker som är sevärda!

KOH RONG SAMLOEM

Efter våra dagar i Siem Reap tog vi en nattbuss ner till öarna. Valde att åka till Koh Rong Samloem först. Den här ön är inte så turistig och är så fin och romantisk! Vi var på två superfina stränder och chillade hela dagarna. Vårt första intryck av ö-livet var att det var så soft. Ön var dock ganska dyr pga få locals och inte så många backpackers, dvs turister med mer para bosatte sig här. Vi spenderade 2 nätter här och bodde i bungalows vid stranden. Gå till Lazy Beach om ni är här!

KOH RONG

Vi tog båt hit som var på 1,5h cirka. Koh Rong är också fint men mycket mer backpackers vilket är asroligt meeen strandgatorna blir såklart smutsigare då. Stränderna på Koh Rong var riktigt fina dock. Man måstemåstemåstense Long Beach. Finaste vattnet/stranden jag någonsin sett! Minus med Koh Rong är såklart magsjukan. Om man pallar riskera det så är det så värt att åka hit. Det finns trendiga caféer och softa barer. Banga Ankouna Matata (där vi blev sjuka) men rekommenderar Bong's, Rising Sun och Grean Ocean. Vi skulle egentligen hänga med på snorklingtur men vi blev såklart sjuka :-) Tror snorklingen där är fin så passa på om ni kan! Vi var här i 5 nätter. Hade nog stannat 3-4 om vi ej blev sjuka!

SIHANOUKVILLE

Hit åkte vi efter öarna. Var där i 2 nätter vilket var 2 nätter för mycket haha. Nää men kort vistelse för er som kommer från öarna/ska till öarna. Bo på Chochi Garden och ät på Dao of Life. Vi trodde detta skulle vara ett nice partyställe men det var mest britter och inte så många backpackers. Om det är mycket pepz borde ni bo på Big Easy eller Mad Monkey som är backpackerhostel.

Enda bilden jag tog i Sihanoukville. Säger väl sitt haha.

Älskar verkligen Kambodja och jag tycker 2 veckor räckte bra. Hade egentligen velat se huvudstaden Phnom Penh men vi vågade typ inte det (mycket kriminalitet här) eller kände att tiden räckte till. Man kan ju inte göra allt :-)

I Kambodja borde ni äta amok(!!) och green curry. Amoken är favoriten!

Efter Kambodja tog vi bussen till Vietnam och nu har vi varit här i 9 dagar! Dvs heeelt sjukt! Älskar Vietnam men en sammanfattning får ni vänta på lite hehe.

Backpackerresa - Asien

En av sevärdheterna i Mui Ne är att det finns sanddyner här! Så random men så coolt. I förrgår åkte vi på en tur (som var den hetsigaste någonsin haha) till dom olika sanddynerna här + till ett vattenfall som man gick i en ström till. Det var ballt att se!

Dom svarta prickarna på min kamera ger mig psykos assååå.

Backpackerresa - Asien

Såg precis att det var fredag, därav den fyndiga rubriken hehe. Har verkligen ingen koll på datum eller dagar här, jobbigt liv. Igår i alla fall checkade vi ut från vårt hostel och fick ett hotellrum pga hostelet hade gjort fel i bokningen. Inte mig emot och vi tre blev så glada av en fin toalett och en tv på rummet. Lyx änna.

Svanen<3

Åkte därefter och turistade i Chi Chi tunnlarna som låg cirka 2h bort. Tunnlarna användes i Vietnamkriget om ni ej visste det och det var klaustrofobiskt uääää. Ändå har dom byggt upp tunnlarna för turism från 0,5m till över 1m i höjd. Vi fick gå med helt böjd rygg och det var fladdermöss i tunnlarna och kolsvart så man fick ha ficklampa. Såå coolt och lärorikt dock, tips om ni vill se lite historia. Vår guide var störtskön med så vi är nöjda!

Två av dom största ingångarna. Det var en ingång som var lika bred som en stor sko typ för att Vietnameserna skulle få plats men inga feta amerikaner i kriget. Smartasss.

På kvällen hade vi vår första myskväll på ett hotell. Tittade på film (med vietnamesisk text) och hade högläsning från min Zlatan-bok haha. Det ägde<3

Idag vaknade vi upp och drog till en streetfood marknad. Den ligger bakom en känd saluhall och vi är så glada att vi gick dit istället. Åt en vietnamesisk bun med friterad tofu och det var dröööm. Fick en sån och en Cola för 24 kr, fantastisk ju.

Efter att ha hängt där ett tag tog vi en liggbuss till... Mui ne! Ligger 5h från Ho Chi Minh och resan gick smidigt! Känns dock tråkigt att lämna HCM, den staden har haft allt! Diggar den som fan. Nu är vi på vårt hostel och ska strax ner och äta. Får se vad som händer ikväll men alla är sugna på att checka staden och nattlivet (om det finns något sånt). Seees!

Vår softa liggbuss.

Backpackerresa - Asien

I onsdags gick vi till en av HCM citys bästa skybars nämligen Chill Skybar. Wow säger jag bara, om ni åker hit MÅSTE ni åka upp till 26 våningen och ta en (eller två) drink. Det är utan tvekan den bästa baren jag har varit på! Utsikten var fantastisk, drinkarna var sååå goda och djn var så jäeevla bra. Spelades hiphop/house och we loved it. Träffade riktigt skönt folk på Skybar med. Allt från locals till amerikanare till italienare och norskar. Stannade där till stängning och drog sedan till backpackergatan. Kontrasterna ;-)

Backpackerresa - Asien

Halloj! Har ju inte berättat för er att vi har anlänt till Ho Chi Minh ännu! Tog ett plan 18.10 som tog en timma. Sååå värt alltså, går att ta buss med men det tar hela dagen + alltid krångel + bara 100-200 kr billigare. Vi kom till hostelt runt 8 på kvällen och fixade oss lite snabbt för att hänga med på en pubrunda. Hade en riktigt bra första kväll!

Somnade inte förrän 4 inatt och gick upp 9 så var lagom seg på morgonen. Fick gratis frulle (good game)på hostelet och gick därefter till Vietnams krigsmuseum och Postkontor. 2 sevärdheter här i HCM och vi passade på att skicka vykort med. Museet var värt att se då man verkligen fick en inblick på hur vietnameserna upplevde kriget. Hemskt asså, ueeeä vilka bilder man fick se. Sök på Agent Orange om ni vill :-)

Krigshelikopter som USA använde + ett verktyg att hugga huvudet av fångar/politiska kämpar.

På eftermiddagen gick vi tillbaka till hostelet med värkande fötter och tänkte att ääee förtjänar vi inte en manikyr/predikyr nu? Så det gjorde vi! Valde en nude/rosa färg men aa, ni ser ju haha. Ändå nöjd :-)

Nu ska vi fixa oss för middag + skybar + utgång. Haaa de!

Backpackerresa - Asien, Mat/Recept

Trodde inte jag skulle säga det här men jag saknar fan svensk mat/sötsaker! Det är idag 3 veckor sedan vi lämnade Landvetter och det har gått så fort men ändå inte. Känns sjuuukt. Hur som helst har jag några cravings som ska bli höjdpunkten när man kommer hem (skämt åsido).

1. Tacos. Asså en tacos hade suttit såå fint.

2. Svenskt fika! Drömmer typ om chokladbollar och gifflar här lol.

3. Spagetti med bolognese eller Vapianos pastarätter. Skicka meh.

4. Kall oboy och ostmackor. Haha asså är sugen på en typisk svennefrulle. Min gröt saknar jag med :/

5. LÖSGODIS!! Hva sker med maj. Hemmakväll är första destination när man anländer till Svealand hehe.

Jaja nog om Sverige. Idag åker vi till Ho Chi Minh och där ska ni veta, är maten sjuuuk. Streetfooden där är känd världen över så jag gråter inte. Här på Phu Quoc har jag prövat lite olika vietnamesiska rätter och min favorit hittills är nutella och bröd. Haha nää men deras nudelsoppa var väldigt god. Tror dock HCM kommer bjuda på det bästa då det är en storstad. Framme där ikväll, ses!

Backpackerresa - Asien

Tog mopparna till norra sidan av ön idag och det var så nice. Tog typ 40 min och kom till en resort där vi baxade tre solstolar. Chillade där hela eftermiddagen och åt nutella med bröd, dvs livet. Nutella är typ heligt här? Finns INGENSTANS att köpa förutom på ett café och då får man det i en liten burk för mycket para, jaja. Ändå värt<3