Checklist- Asien 2017

[x] Badat elefanter

[x] Sett ett tempel i guld

[x] Behövt ändra hela vår rutt pga regn. Skulle börja i Thailand och avsluta i Kambodja men blev tvärtom, så nice!!!

[x] Besökt en skola som flöt på vatten i Kambodja

[x] Sett Ankor Wat

[x] Blev introducerade till Extra Joss<3

[x] "Sovit" 3 i en 80-säng på en nattbuss från Siem Reap till Sihanoukville.

[x] Såg vilda vattenbuffalos på Koh Rong Samloem.

[x] Blev magsjuka på Koh Rong

[x] Såg världens finaste strand Long Beach

[x] Gick på bio med nedladdade filmer i Sihanoukville

[x] Gick på pubrunda i Ho Chi Minh

[x] Var på världens fetaste skybar: Chill Skybar (recommend recommend)

[x] Såg Cu Chi tunnlarna

[x] Skickade vykort på berömda postkontoret i Ho Chi Minh

[x] Gick på ett fett krigsmuseum om Vietnamkriget

[x] Hamnade i slagsmål i Mui Ne med aggressiv local haha.

[x] Såg sanddynor

[x] Firade alla hjärtans dag med pizza i Hoi An

[x] Var på matlagningskurs och gjorde den godaste maten på hela resan

[x] Såg en Water Puppet show i Hanoi

[x] Besökt Halong Bay

[x] Gått ut på Balis största nattklubb Skygarden (x2)

[x] Surfat

[x] Levt på Nasi/Mie Goreng

[x] Krockat med moppe

[x] Ätit smoothiebowls (och annan sjukt god mat) dag in dag ut

[x] Blivit attackerade av apor i Ubud

[x] Gått på yoga

[x] Sett risfält

[x] Ätit en indonesisk middagsbuffé uppe bland bergen

[x] Sett sköldpaddor på Gili T

[x] Lagade en egen middag som var dröm

[x] Sett delfiner<3

[x] Dykt på Nusa Lembongan och sett Mantarockor

[x] Åkt på dom stenigaste vägarna ni kan tänka er (typ berg) på Nusa Penida.

[x] Bott på hostel med gratis pannkakor (lajf)

[x] Blivit tagna av polisen pga inget internationellt körkort :)

[x] Fick äta toastskagen och chokladboll

[x] Sett laguner

[x] Upplevt Ladies night i Singapore (recommend recommend)

[x] Smygit upp till Marina Bay Sands (backpackerlife)

[x] Såg svampshow i Singapore

[x] Gått på botanisk trädgård i blixtoväder (och glömde mitt nya linne jag skulle ha med ut så fick åka tbx......)

[x] Levt på indisk mat i Kuala Lumpur

[x] Sett Twintowers

[x] Gått på bio (två gånger haha) i Kuala Lumpur

[x] Besökte Zouk (Singapore & Malaysias största nattklubb, var sjukt fet i Singapore och t.o.m större i KL med 12 vån.)

[x] Tog dykcert på Phi Phi

[x] Sett hajar, rockor, muränor, nemos och annat coolt :')

[x] Blivit rånad (2 gånger buhu)

[x] Upplevt Ibitzas poolparty haha

[x] Sett viewpointen på Phi Phi (ingen har sagt att det var typ 6 miljoner trappsteg dit??)

[x] Tatuerat oss

[x] Varit på fullmoon (och djungleparty)

[x] Blivit slaktade på Thailands årliga vattenkrig (deras nyår)

[x] Sagt hejdå till vår syster, bror, bästavän Disa som åkte 11 dagar innan oss från Koh Tao

[x] Blvit heeelt förälskade i Koh Tao

[x] Druckit whiskey med soda i Bangkok för alla locals gör det på nattklubbarna?

[ ] Haft tråkigt någon gång på hela resan. NAAJ

Same Same<3

ASIEN 2017

Jahaaaaa....och hur i helvete ska man gå vidare i livet efter en sådan här resa? Har varit helt offline nu både på bloggen men även andra sociala medier. Landade redan förra fredagen och man kan säga att det var blandade känslor. Var såklart glad över att få träffa min familj och vänner men fyfan vilken obehaglig känsla det var att komma tillbaka. Jag och Sofie grät oss genom resan från Bangkok-Sverige och när vi landade i Berlin där vår tid var likadan som i Sverige brast det typ haha. Kunde knappt gå ut till ankomsthallen i Landvetter för vi grät så mycket haha. Men det visar kanske på att vi har haft livets jeeefla resa.

Har typ inte kunnat skriva detta inlägget förrän nu när jag verkligen inser att jag är hemma. Har rest runt i 6 länder med mina bästa kompisar och sen ba: hej Sverige! Mycket saker det finns och se här! :D Eller. Trodde aldrig att backpacking skulle vara såhär roligt men asså gaaad. Träffat helt fantastiska människor, ätit sjukt god mat och sett helt sjuka platser. Finns nog inte ord på hur mycket jag saknar resan tyvärr.

De flesta frågar vilket mitt favoritställe var och det är ju så svårt meeeen måste typ säga Koh Tao. Hade så jävla roligt där och tyckte ön var både chill och partaj. Spenderade 11 dagar där men hade kunnat vara där i en månad lättfett. Absolut finaste platsen under resan var utan tvekan Halong Bay. Asså gud. Har aldrig sett något så fint i hela mitt liv haha. Kändes som vi var med i Avatar :') Vi var dessutom på en partyweekend där så vi hade så jävla roligt. Halong Bay är definitivt på topp 3 listan under resan. Kolla bilderna nedan lixom.

Vi har upplevt så mycket och känns som alla 3 har växt som människor helt serr. Vissa dåliga/hemska saker har såklart hänt under resan men over all är det bara fööör lyckliga minnen jag har under dessa 14 veckor. Kom hem med 2 nya tatueringar, massa nya vänner, 10000 bilder och en helt ok bränna. Kom tyvärr inte hem med några värdesaker men det är väl en annan historia haha :')

Måste visa några solnedgångar från Koh Tao innan jag avslutar detta luddiga inlägget. Var bara tvungen att posta något trots depressionen. Har knappt kunna kolla på bilder tidigare men nu får det gå. Kolla och njuuuut.

Backpackerresa - Asien

Två oredigerade bilder från gårdagen :')

Efter en skön (och brutal?) thaimassage igår kollade vi på solnedgången som var så fin. Efter det gick vi och åt på ett mysigt ställe precis bredvid vår bungalow. Avslutade kvällen med buckets i vanlig ordning haha. Koh Tao är så myyyys!

Backpackerresa - Asien

Tjo! Här är det full rulle. Igår var det nyår här, dvs världens största vattenkrig! Mycket kul men tyvärr reste vi till Koh Tao igår = våra väskor och vi själva blev stört blöta men man fick bjuda på det haha. Var även på sjukhuset under dagen för Sofie har fått något sår på kinden som behövdes skäras upp samt behandlas med antibaotika såå det var en ganska hektisk dag.

Dagen innan det var det Full Moon och dagen innan det var det Jungle Party. Det är typ Thailands största 3-dagars fiesta typ. Vi har haft väldigt roligt i alla fall och nu är vi som sagt i Koh Tao. Vår sista ö???

Backpackerresa - Asien

Hejsan hoppsan fallerallera! Har faktiskt inte avlidit ännu även fall det har varit nära ögat vissa gånger heheee. Anledningen varför jag inte har uppdaterat bloggen är många men kanske mest för att jag just nu skriver från den roffigaste Samsungen ni kan tänka er. Min mobil, bankkort samt id blev såklart stulet första kvällen på Phi Phi. Vi åkte från Koh Lanta förra lördagen till Koh Phi Phi och var där i en vecka. Väldigt mycket saker hände, bla mobilen, bed bugs (cirka det värsta ever), polisanmälningar osv. Men vi överlevde haha!

Jag och Disa tog dykcert som tog 4 dagar och det lätt det bästa vi har gjort! Det var så jääävla nice och vi hade bästa instruktören som kändes som vår storebror<3Mike<3. Dykningen var så bra dessutom. Fick se 3 hajar, stingrockor, Nemos, sköldpaddor, malål, pappegojfiskar osv. Drömmen :')

Har dessvärre inga bilder att bjuda på pga dels min mobil och dels för att Phi Phi inte hade så många fotovänliga platser haha. Men ni får en bild på viewpointen iaf!

Nu är vi på Koh Phangan och vi är positivt överraskade!! Hostelet är fräscht samt ligger precia vid stranden som också är mycket nice! Idag är der Jungle Party och imorgon det världskända Full Moon Party! Vi trivs här och det var lite skönt att lämna Phi Phi haha :-)

Backpackerresa - Asien

Har verkligen börjat uppskatta saker som jag inte gör fullt lika mycket i Sverige haha. Tänkte dra några grejer som jag kommer på just nu:

- Rena kläder. Låter som man är en smutsig råtta i Sverige haha men ni förstår nog inte hur mycket vi njuter av att sätta på sig något som luktar tvättmedel här. Backpackerlife<3

Bra stråle i duschen + varmvatten. Vi har verkligen upplevt misärduschar som har droppande vatten och är iskallt. Koh Rong var en mardröm haha men nu har vi haft tur de senaste veckorna. *Pepppppar*.

- Egengjord mat. Okej vi ska inte klaga på restauranglivet här men det är så jävla nice att laga egen mat(kommer ångra den här meningen)! När vi gjorde vår pangmiddag på Gili T med Alice och Sara eller vår mysiga varma mackor-middag på Uluwatu. Det är så mys<3

- Bra wifi!! Jag bryr mig inte om wifi på dagen men det är jävligt gött att ha det på kvällen, speciellt om man bara är hemma (varje nytt ställe känns som hemma, we like it). Extra dröm om man har wifi på rummet så man kan softa i sängen.

- Skynke vid sängen. Det är syre om man bor på hostel ska ni veta. Kanske är privacy självklart för en icke-globetrotter men inte för en backpacker haha. Även läslampa är nice, tips att bo på Reagge Mainson i Malaysia för dom hade både skynke, spegel OCH läslampa. Life.

- Engelsktalande människor. Sjävklart går det att kommunicera annars på något vis men i Asien är det en lyx om localsen är bra på engelska! I Singapore pratade ju dom t.o.m engelska med varandra, riktigt gött.

Bild från idag, tråkigt vi har det :(

Finns hur många saker som helst jag har tänkt på men detta var det jag kom på nu. Älskar backpackerlife<3

Backpackerresa - Asien

Hello from the underground! Vet inte varför jag har en blogg men Victoria påminde mig så då får jag la skriva ett inlägg kände jag!

Torsdag-måndag spenderades i fantastiska Kuala Lumpur. Vilken stad asså, hade lätt kunnat bo här (helst Singapore men det var så billigt här<3). Shoppade mest hela dagarna samt gick på bio två gånger vilket var dundermysigt. King Kong och Split, två dåliga filmer men det var nice ändå. På lördagen prövade vi på Kuala Lumpurs största klubb: Zouk. Skulle ha 11 våningar öppet men hade 2 :') Vi hade mycket mycket roligt ändå. Älskar att gå ut i storstäder med dessa människor från Malaysia/Singapore. Kommer sakna det nu i Thailand tyvärr.

Har turistat (lite) med såklart. Kollade in dom sjukt snygga tvillingtornen samt åkte till någon nationalpark som dessvärre var bombade med insekter så vi bokstavligen sprang därifrån. Skulle kolla in Batu Caves men det hann vi inte. Verkligen vi i ett nötskal att åka till tunnelbanan och allt och sen inse att flyget går om 4 timmar typ. Jajaaaa!

Nu har vi anlänt till en fantastiskt mysig villa på Koh Lanta som Yolo (återigen) tipsade om. Diggar att ha varandra som tipskällor haha. Spenderade en natt i Langkawi på ett motel och en natt på Koh Lipe. Vårt flyg till Langkawi var förjävligt då vi lyfte när det var blixtar och storm så det var inte nice :( Plus vår båt till Koh Lanta idag var med läskig haha. Inte redo för dessa båtturer i Thailand ju. Som tur var stannar vi här lite, just nu regnar det men får la köra regndansen ikväll eller något. Ses!

Backpackerresa - Asien

Tja! 2 nätter i Singapore var typ det vi hade råd med haha och vi landade redan igår i Kuala Lumpur! Tänkte berätta lite vad vi har gjort i Singapore :-)

Vi kom på morgonen is tisdags till Singapore och checkade in på vårt hostel (thx Yolo för att ni tipsa om Quarters<3). Gick sedan för att kolla in staden och alltså WOW!! Kliniskt rent, 90% bankmänniskor i högkvarter, snygga outfits samt grymma tunnelbanor. Det var väldigt stor skillnad att komma från Indonesien så att säga.

På kvällen kollade vi in en kvällsshow vid Gardens by the bay (svamparna) samt en show vid Marina Bay. Svampshowen var bäst med massa filmmusik :') Avslutade kvällen med att äta pokébowl på ett tivoli, trevligt värre.

Dagen efter åkte vi först och shoppade lite och sedan till den botaniska trädgården! Det var mycket fint men tyvärr blev det världens åskoväder. Asså man skojar INTE bort dom blixtrarna som slog ner höger och vänster om oss. Vi grät typ och var helt hysteriska haha. Riktigt obehagligt :( Sen glömde jag såklart mitt linne som jag precis hade köpt så jag fick typ vandra 4km väääldigt snabbt för att hämta det innan dom stängde. Skulle nämligen ha det på kvällen.

Sedan var det all in ballin' alltså. Det var ladies night och vi skulle bara ta några (gratis) drinkar på olika ställen för ladies night här är väldigt stort. Tjejerna behandlas som prinsessor typ med hur mycket gratis grejer som helst. Så det fick man ju inte missa ;-) Slutade hur som helst på en klubb där vi var lite otaggade MEN då kom det tre randoms som bodde i Singapore och tog oss till deras bord. Av någon konstig anledning jobbar många ungdomar i Singapore med att bokstavligen kröka? Dessa människor hade typ 3 bord där deras jobb var att fånga in glada personer som var taggade! Det var ingen nåd alltså haha. Deras mål för natten var att beställa in så mycket som möjligt typ och tömma de. Man ba?? Vissa hade tydligen egna rum på klubben och de flesta hade festat där sedan dom var 14 år gamla. Gött var det i allafall!

Dagen efter åkte vi snabbt till Marina Bay Sands och tog riktigt dåliga bilder men bussen gick typ 1 timma senare och det var typ en sekund ifrån att vi missade den :-) Men nu är vi i KL iaf och ska rocka här med!

Backpackerresa - Asien

Tjo! Vi spenderar sista dagen i Bali på vårt hostel (där vi får gratis pannkakor 24/7) istället för på ett vattenland som planerat. Det är stängt till 29 mars :-) och det var röd flagg på stranden så det blev poolen!

Igår vaknade vi upp sega efter en natt på Balis största klubb med 2 skåningar som Sofie känner sen tidigare. Vi förade i deras svit och hade såååå roligt hela kvällen. Sov sedan 5 personer i deras queensize bed, lite kontraster från vårt backpackerlife haha. Drog hursomhelst till Canggu (bästa platsen i Indonesien, saknar det) morgonen efter och åt på ett svenskt fik som heter Fika<3

Förrätten blev skagentoast som var sååå god. Dog.

Varmrätten blev tofubullar + potatismos med brunsås och lingonsylt, trodde jag. Fick istället hallonsylt och typ currysås :-)

Avslutade med en chokladboll som var dröööm. Summan av kardemumman var att det var asnice att få svensk mat men skulle valt en laxbagel istället tror jag.

Ikväll ska vi se våran sista solnedgång på Bali samt äta god middag på Fat Chow (precis som första dagen<3). Kan inte fatta att vi har varit här i en månad nu? Kommer sakna Bali väldigt mycket men tror Singapore kan vara nice det med hehe.

Backpackerresa - Asien

Angående rubriken kan man ju undra om det är från bloggen eller från Sverige haha. Sämst på att blogga här men så får det vara! Nu kör jag en "snabbing" på vad vi har hittat på de senaste dagarna!

Sista dagen i Uluwatu spenderades inne, inte oss emot men såklart lite tråkigt. Vi har haft bra väder cirka 90% av resan men i tisdags spöregnade det. Hann äta en smoothiebowl samt träffa två svenskar som vi träffade på Gili. Trevligt men sedan gick vädret överstyr och vi tog mopparna hemåt :-) Köpte med oss gött och bara hängde i rummet hela eftermiddagen. På kvällen fixade våra extraföräldrar aka ägare på Homestayet middag till oss. Dom är italienare och lagade pasta<3

Ät på Nalu Bowls på Bali!

I onsdags lämnade vi Uluwatu och tog båten till Nusa Lembongan som är en ö nedanför Bali. Första dagen åkte vi till lite olika stränder som hade tsunamivågor (typ) så vi tog mopparna över till Nusa Ceningan. Där såg vi Blue Lagoon samt stannande vid en strand där vi kunde ligga och softa. Mycket skööönt. Avslutade med en Mie Goreng på hotellet(standard). Bor förövrigt på ett asgött hotell här! Centralt med pool, frulle och bra rum för 75 kr/pers.

Blue Lagoon.

Igår så dök jag och Disa!! Nog det roligaste jag har gjort under resan! Vi körde en introduktionskurs på en dag då vi ville pröva på det och vi började i poolen och körde sedan två dyk i havet. Det var mycket att tänka på samtidigt som man måste chilla och andas. Fick se bl.a. Mantarockor, ormar, Nemo, stora samt märkliga fiskar och väldigt sjuka koraller. Allt kändes overkligt och vi var två mycket glada gäris som gick därifrån med varsitt diplom/intyg samt hungriga på att dyka meeeer<3