Jag har redan varit på resan fot i över en månad, tiden bara flyger iväg och jag är redan i Australien. Tanken är att resa längs Australiens östkust, men eftersom det är vinter där just nu så håller jag mig till Cairns och tänkte börja med mitt farmarbete för att få ett andra års visum.

Det har gått några dagar sedan jag landade i Cairns. Den första dagen kollade jag bara runt överallt och gick till lagunen för att bada. Igår ordnade jag mitt tax file nummer (för att kunna jobba) och öppnade ett bankkonto hos Commonwealth, det känns bra att det viktigaste är ordnat. Jag hade planerat att lägga mig tidigt och stod och borstade tänderna, det kommer fram en kille till mig och kollar lite konstigt på mig och undrar varför jag borstar tänderna? Jag ba jag ska lägga mig? Han ba nej du ska med oss ut, där stod jag i pyjamas och var redo att lägga mig. Haha det slutade med att jag gick ut med dem och hade en grym kväll. Spontana kvällar är bäst.

De sista dagarna var helt underbara och jag kunde inte ha önskat mig ett bättre avslut på min resa i Indonesien. Min båtresa tillbaka till Bali blev roligare än förväntat, båten var helt överpackad och vi satt ihopklämda och åkte i fullfart (fyfan vad jag mådde illa). Sedan åkte vi shuttlebuss från Padang Bai till Kuta och då hamnade jag med 8 andra killar och vi hade så kul påvägen. De hade råkat ut för en allvarlig motorcykelolycka, blivit matförgiftade och i samma stund insåg de att de skulle missa sitt flygplan till Japan som hade avgång om 40 minuter och jag som trodde jag hade haft otur! Men de var så positiva trots omständigheterna. Älskar att träffa människor med sån inställning till livet.

Jag blev genast vän med några tyskar och en holländare i Kuta. Vi bestämde oss för att gå till Sky Garden och fortsatte hela natten, där kom hem 7 på morgonen efter att ha dansat på bardisken och skrattat tills jag fått ont i magen. Den sista kvällen spenderade jag och en vän på stranden, vi drack drinkar, kollade upp mot stjärnorna och bara hade meningsfulla konversationer. Allt var helt perfekt, jag kan inte sluta tacka livet för allt jag fått uppleva.

Indonesien börjar närma sig sitt slut och snart beger jag mig vidare mot ett nytt land. Jag är på Gili Trawangan, det är en ö som ligger utanför Bali. Det finns inga transportmedel här förutom cykel och häst och vagn.

Häromdagen gick jag förbi en dykarskola på gatan och helt spontant anmälde jag mig till en 3 dagars kurs för ett dykarcertifikat. De senaste dagarna har jag fått uppleva en helt ny värld och verkligen utmanat mig själv, jag trodde aldrig jag skulle våga dyka, bara tanken skrämde mig. Första dagen övade vi i poolen och sen åkte vi ut med båt till havet och dök, jag älskade varje sekund av det alltifrån att få simma näst intil fiskar och skölpaddor, se hajar och bara känslan att kunna andas under vatten. Idag åker jag vidare mot Kuta där jag gör ett stopp innan jag åker vidare mot Australien på onsdag.

Jag har inte bloggat sen jag kom till Indonesien, det var en väldigt lång resa hit eftersom jag fick mellanlanda i Istanbul och Kuala Lumpur där jag även stannade en natt eftersom jag missade mitt flyg. Allt löste sig tillslut.

När jag kom till Bali åkte jag direkt till Canggu där jag stannade i några nätter, mysigt ställe men inget speciellt. Där bodde jag på ett hostel som heter The Farm Hostel. Just nu befinner jag mig i magiska Ubud, här vaknar jag tidigt och går på yoga/meditations-klass, gör utflykter har bland annat gått på matlagningskurs, hikat upp till vulknanen Mount Batur, besökt risfält och tempel. Jag förlängde min vistelse här för att jag trivs så fruktansvärt bra, hit vill jag komma tillbaka för att gå på retreat i framtiden.

För några dagar sedan badade jag uppe på vår terrass och plötsligt ramlar det ner en liten tjej i poolen i samma ögonblick brast vi båda ut i skratt och började genast prata. De senaste dagarna har vi umgåtts och hennes supersnälla svenska kompis. Vi besökte en strand som heter Cascais, haft picknick och bara tagit det lugnt.

Samma dag som jag träffade Carina, stötte jag på några britter som undrade om jag ville följa dem ut och självklart ville jag det. Vi har vi festat ihop några kvällar och fått uppleva Lissabons otroliga nattliv! Det är så annourlunda från hemma, fast på ett bra sätt. Man dricker ute på gatan och träffar männsikor från hela världen, hur underbart är inte det? Den här resan är fan det bästa som har hänt mig. Jag kan inte ens uttrycka min lycka, livsglädje och allt jag får uppleva är helt fantastiskt. Att resa ensam är det bästa beslutet jag någonsin har tagit. Det är läskigt men så givande på alla sätt och vis.

Här får ni bilder från de senaste dagarna

MItt lilla äventyr fortsätter i Portugal! Jag befinner mig i Lissabon just nu och tackar vädergudarna för det alldeles fantastiska vädret. Jag kom hit igårkväll och möttes av mina nya roommates som var så himla trevliga. Vi bestämde oss för att ta några drinkar på terassen och sedan fortsatte vi kvällen in i Lissabons nattliv.  Idag har en av dem visat oss runt eftersom han har bott i Lissabon tidigare. Vi gick nog runt i över 7 timmar och fick väldigt mycket gjort. Jag är helt slut och tänkte lägga mig nu satt jag är utvilad inför imorgon.

Hade den bästa dagen igår på allt sätt och vis! Vi besökte Ben Youseef Madrasa och det var så himla vackert. Där stannade vi och tog hundratals bilder och bara skojade runt. Senare mot kvällen blev vi hembjudna till Jemen som bor på vårt hostel men äger en riad som han ska göra om till ett hostel. Det var planerat att vi skulle gå på ett marockanskt bröllop men det blev inte av, vi hade superkul ändå. Jag är så tacksam för alla männsikor jag har haft chansen att träffa, även om det bara är för en dag. Jag antar att det är det fina i det hela, att man träffas en kort stund och sen tar med sig alla fina stunder.

God morgon från Marrakech.

Igår gick vi runt på Jeema el-Fnaa i en stor grupp från vårt hostel, två av dem var svenskar, trodde verkligen inte jag skulle stöta på några svenskar här så det var kul! Vi åt couscous mitt i det livliga city och bara pratade om livet. Det är så härligt att träffa likasinnade människor, vi båda hade sagt upp oss från våra jobb för att resa helt ensamma. Jag är så stolt över mig själv för att jag vågade lämna min trygghet hemma i Sverige. Jag har bara vart här några dagar, men jag har haft två helt underbara dagar och allt känns så himla bra. Jag känner på mig i hela kroppen att det här är rätt.

Igår landade jag i Marrakech, Marocko. Äntligen. När jag kom fram till mitt hostel slängde jag bara in min väska på rummet och sprang ut för att utforska Marrakechs gator. Påvägen träffade jag ett stort gäng ungdomar från samma hostel som frågade om jag ville äta med dem och de ville jag. En i sällskapet kom från Jemmen och tog oss till ett ställe där marockanerna äter. Jag åt tagine för första gången och det var så gott. Sedan gick vi till Jemaa el-Fnaa där vi möttes av tusentals människor, dansare och annan underhållning. Vi gick runt där tills vi blev trötta och sedan gick vi tillbaka till vårt hostel där vi satte oss på takterassen. En av mina roomates bestämde sig för att sova på terassen och det ville jag med. Jag sov under stjärnorna inatt och det var helt magiskt.

Imorse vaknade jag ganska tidigt och det fanns inget veganskt på frukosten som ingick, så jag och en till från hostelet gick till en restaurang och åt Bsalah vilket är en soppa gjord på en blomma som serveras med bröd. Senare gick vi till The Bahia Palace som ligger några minuter från vårt hostel. Det var så fint och architekturen var helt fantastisk.