Vardag

Veckans bästa dag enligt mig, fredag! Idag bjöds det på tacos till middag eftersom hela eftermiddagen ägnades åt att packa ner köket i flyttlådor och vad går inte snabbare att tillaga än just tacos? Dags- och kvällsrutinerna flöt på bra och när jag väl slutade så slängde jag mig på soffan för att vila lite. Det var som att all energi försvann och kände mig omotiverad för kvällens planer. Allt kändes liksom så långt bort eftersom jag slutade vid 19 och skulle vara inne i Perth först vid 20, men då krävdes också en 2km promenad till busshållplatsen och det kände jag mig inte riktigt pigg på.

Min värdmamma kom iallafall som min räddare i nöden och erbjöd sig att skjutsa mig till tåget så det var riktigt snällt! Tycker det är bra att hon uppmuntrar mig till att göra saker så jag inte fastnar hemma i huset haha. Tog iallafall tåget in till stan och gick återigen till Twilight Hawkers Market! Denna gången så åt jag och Pia colombianskt och Valentina japanskt, älskar att det finns så mycket val! Skulle dock behöva att någon satte ett stopp på mitt bankkonto så jag inte kunde spendera pengar på mat men aja!

Efter middagen så vandrade vi runt planlöst i Perth och pratade om livet, sånt som behövs ibland! När det var dags att bege sig hem timeade jag in den sista bussen som stannar närmast mig sent på kvällen och fick mig en trevlig promenad på dryga kilometern hem. Till skillnad från senast jag gick hem så var det en perfekt promenad, alldeles tyst runt om mig och stjärnklart!

Imorgon är det flytt på morgonen och sen ska jag till stranden för där ska ett gäng au-pairer träffas. Det ska bli kul faktiskt! Är helt ledig imorgon så får se om jag hittar på nåt på kvällen!

Vardag

Hej! Idag är det torsdag och sååå nära till fredag! Idag har jag inte alls gjort speciellt mycket. Startade dagen med tidig frukost för att gå till gymmet efter drop-off på skolan. Gynnade till 10 ungefär innan jag åkte hem och la mig i soffan, kan inte direkt säga att jag varit produktiv idag eftersom jag bara kollat på universitet och olika utbildningar. Måste verkligen börja styra upp min östkusten resa nu så det är faktiskt högst upp på min prioriteringslista!

Igår träffade jag Valentina och vi låg på stranden hela förmiddagen fram tills jag var tvungen att hämta från skolan. Väldigt skönt i vattnet också även fast det var riktigt höga vågor!

Annars händer det inte så mycket, livet flyter på och känner mig mer och mer hemma för varje dag som går!

Vardag

Hejsan! Tisdag och dags för nya äventyr! På dagsagendan stod det packa inför flytt och picknick i stirling gardens. Planen var egentligen Kings Park men eftersom Sanna hade lite begränsat med tid så valde vi Stirling gardens istället, ingen av oss visste vart det låg så gick åt fel håll från början men även det löste sig.

Parken var väldigt mysig och var lite som en oas mitt i stan. Den låg liksom vid sidan av en stor gata men så fort vi hade gått några meter in i parken så hörde man inte trafiken längre och såg gröna gräsmattor och höga träd! Jag kommer definitivt att gå dit igen, för det var verkligen perfekt när man inte hade så mycket tid!

Imorse så packade jag ner mina saker i flyttlådor, inte alla saker såklart för lite behöver jag nu i veckan. Vi flyttar nämligen på lördag till ett temporärt ställe i fremantle där vi ska bo i en vecka innan vi flyttar till nya huset. Lite omständigt men så är det, rätt säker på att det kommer bli bra i slutändan ändå.

Därför ligger stor del av mina kläder nerpackade nu och kommer få vara det i en vecka innan jag får se dem igen! Imorgon blir det stranden med Valentina så det ska bli skönt, har inte varit på stranden på länge känns det som och det gäller att passa på nu innan det blir för varmt!

Hejsan! Efter en relativt lugn förra vecka så är det återigen måndag. Tycker verkligen att dagarna flyger förbi här oavsett vad jag gör, I helgen jobbade jag på lördagen, som tur var behövde jag inte skjutsa till simhopp som började vid 6 så det var skönt! Istället så åkte jag och veckohandlade i lugn och ro innan jag hämtade. På eftermiddagen så åkte jag till Fremantle Markets för att köpa frukt, kanske inte billigare än mataffären men definitivt fräschare! Hann även baka en kladdkaka under dagen, det var mycket uppskattat.

I söndags var jag i vanlig ordning ledig, så då passade jag på att ta en surflektion! Jag och Valentina spenderade alltså förmiddagen nere på stranden vilket resulterade i en trevlig solbränna och många kallsupar. Surfing var iallafall väldigt kul trots att jag förmodligen spenderade mer tid på att försöka ta mig ut till sandbanken än att faktiskt surfa. Jag kommer definitivt att ta fler lektioner, men det får bli när det lugnat ner sig lite här på hemmafronten. Vi flyttar nämligen på lördag! Dock inte till huset vi ska bo i egentligen så det är därför det är lite rörigt, men man kan beskriva det som organiserat kaos så det är ändå hanterbart.

Nu ska jag snart börja jobba igen och det står gymnastik på schemat! Imorgon ska jag in till stan och ha picknick med Sanna så det ska bli kul!

Vardag

Till skillnad från tidigare veckor så har jag ansträngt mig den här veckan för att inte hitta på saker eftersom jag känner att jag måste spara mina pengar lite bättre än jag gör. Hittills har jag alltså rört mig mellan gymmet och hemmet på min fritid, inte så värst intressant men skönt ändå.

Jag njuter mest av värmen och promenader och playdates utomhus. Förutom det så har jag bokat en surflektion, så om vädret tillåter ska jag och Valentina surfa då! Hoppas verkligen på fint väder så det inte ställs in. Nu ska jag alldeles strax packa in mig själv och hunden i bilen för att åka hemifrån, idag är det nämligen husvisning här hemma och då kan inte hunden vara här.

Vardag, Sevärdheter och andra äventyr

Hejsan! Nu var det ett tag sen jag sist bloggade, men jag har haft fullt upp känns det som! Dagarna bara springer förbi och speciellt veckan som gick flöt dagarna ihop med varandra. Har känt mig lite hängig senaste veckan, inte sjuk riktigt men definitivt inte på topp. Förhoppningsvis släpper det snart!

Förra veckan skaffade jag mig ett gymkort så dit hann jag gå tre gånger faktiskt, ska försöka få rutin på det med tänkte jag.

Torsdagen var veckans mest händelselösa dag och jag gjorde inte speciellt mycket. Jag bokade flygbiljetter till Sydney och returbiljett från Cairns, så det känns bra! Plånboken lider men vad gör man inte för lite äventyr? Jag beger mig österut under tre veckor, 2 januari till 25 januari och det blir spännande att se vad jag hittar på under den tiden!

I fredags så tog jag mig ut på kvällen till Twilight Hawkers market inne i Perth. Det är en matmarknad med mat från hela världen och den är varje fredag. Precis lagom för min del att dra ut några timmar på kvällen men ändå komma hem i skaplig tid! Träffade mitt lilla squad som jag hänger med mest och vi hade det supertrevligt!

I lördags jobbade jag hela dagen, men när alla sporter var slut för dagen så åkte vi till stranden och hade en eftermiddag där! Det blåste och var inte så varmt, men vi lekte vid vattenbrynet och åt frukt i mängder så det var en bra stranddag trots allt.

I söndags var jag ledig och förmiddagen spenderades hemma. Jag städade mitt rum och tog det lugnt innan jag gav mig iväg till ett shoppingcenter i närheten där jag träffade Valentina. Vi kollade på cyklar och åt lunch innan vi gick till Ikea. Jag insåg nämligen här om dagen att Ikea ligger supernära och att jag lätt kan få tag på lösgodis, så sagt och gjort! Jag köpte mitt lösgodis och sen promenerade vi till tågstationen eftersom vi skulle möta Pia i Joondalup. Eftersom jag vill ta vara på min lediga tid så hittar jag gärna på saker istället för att sitta hemma, så i fredags så snubblade jag över Kaleidoscope, en ljusfestival! Så då drog jag med mig Pia och Valentina dit och det var väldigt mysigt!

Vardag

Som rubriken lyder, idag var en ny dag och idag blev det även ett strandbesök på en ny strand! Istället för min standardstrand Scarborough/Brighton Beach åkte jag till City Beach, en strand som ligger ungefär 10 minuter bort.

Jag måste nog säga att av stränderna som jag har varit på hittills så är nog City Beach min favorit. Lagom stort, lätt att parkera och själva stranden var liksom naturligt upphöjd så vågorna tog sig aldrig upp till dit man solade.

Tänker att jag ska åka dit på lördag igen om det är fint väder! Imorgon har jag faktisk min enda dag den här veckan som jag inte har några planer alls, det ska bli skönt faktiskt så jag tänker nog spendera dagen i soffan. Måste gå igenom bilderna från roadtripen och klippa lite video också! Ska nog till gymmet efter lunch för att försöka komma in i rutin igen, men det är dom planerna jag har!

Vardag

Hej! Idag var en dag med några nya upplevelser. Den här veckan överlag känns som att jag bara proppat full med olika saker jag ska göra. Igår så bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv här och skaffa ett gymkort, sagt och gjort, idag gick jag till ett gym och tecknade medlemskap för en månad. Planen är att jag ska se hur jag trivs där och sen efter jul ungefär bestämma mig för om jag ska fortsätta eller inte. Nu ska jag iallafall börja träna igen och det känns bra!

Efter morgonens träningspass så begav jag mig hemåt för att byta om eftersom jag skulle luncha med två tjejer från Sverige! Ena var aupair och den andra hade precis slutat som det. Supertrevliga båda två och vi åt lunch på Dome i Scarborough, där har jag aldrig varit men dit kommer jag definitivt gå igen!

Sedan blev det dags för mig att jobba igen så då tog jag med mig hunden och badkläder och åkte till skolan för att hämta. Vi tog oss ner till Cottesloe Beach som är superfin verkligen, och där stannade vi i två timmar. Hunden hann smita ur sitt koppel fyra gånger innan jag bestämde mig för at det fick vara nog, då packade vi ihop och åkte hem igen. Det känns att det börjar gå mot sommar nu, det är så himla varmt att det känns som att jag ska smälta bort och det är fortfarande bara vår! Tur att man kan vara inomhus med aircon iallafall, annars vet jag inte vad jag skulle göra.

Sevärdheter och andra äventyr

Hejsan! Nu har jag kommit tillbaka från min utflyktshelg, kom hem redan igårkväll men då kände jag mest bara för att duscha och sova. Jag har haft så himla kul den här helgen trots lite missöden och andra saker som kan inträffa när man åker med personer man inte känner. Överlag var det iallafall en toppenhelg så jag ska inte klaga!

Åkte i lördagsmorgon upp till Lancelin, det är en bilresa på ungefär två timmar mer eller mindre från Perth. Vi kom fram strax innan elva och checkade in på vårt hostel som var supermysigt och hemtrevligt, de gav oss lite allmänna tips innan vi gav oss iväg för lunch. Vi hamnade på ett väldigt mysigt café!

När vi hade ätit vår lunch så begav vi oss mot sanddynerna för sandboarding! Det var som att åka till fjällen ungefär, bara att snön var utbytt till kritvit sand och istället för -14°c var det +32°c. Det blåste väldigt mycket också så jag tror nog att jag fortfarande har en hel sanddyn i hårbotten. Ingen av oss vågade surfa ner för dynerna som man ser att folk gör så vi använde våra brädor till att åka pulka ner istället. Det var verkligen en upplevelse, och får jag chansen kommer jag nog åka dit och göra det igen!

Efter sanddynerna så hade vi sand överallt, så vi åkte tillbaka till hostelet för att ta ett dopp i poolen innan vi åkte till The Pinnacles.

The Pinnacles är så känt för att ingen vet vad det är för material. Liksom man brukar ju veta om något är gjort av trä eller sten osv, men i detta fallet vet man inte. Enligt mig ser det ut som trädstubbar gjorda av sten eller korall, men det är alltså ingen som kunnat identifiera materialet. Vi åkte dit på eftermiddagen för att kunna se solnedgången, och det var verkligen magiskt! Vi promenerade den kilometerlånga vandringsleden och tog in alla intryck och vackra vyer, vi bara njöt av atmosfären helt enkelt!

Solen sänkte sig över havet och vi tog oss i långsam takt tillbaka till hostelet dör vi lagade middag. Egentligen skulle vi haft en BBQ vid the Pinnacles men det fanns ingen grill där så vi tog med oss allt tillbaka. Kvällen bjöd på mycket skratt och många historier innan vi somnade. När vi vaknade på söndagen gjorde vi oss en pannkaksfrukost innan vi gick ner till stranden. Lancelin är känt för sina vita stränder och blåa vatten, så vi skulle ha en strandförmiddag. Vi hann vara på stranden i ungefär 30 min innan en av personerna i mitt resesällskap försvann bortåt andra änden av stranden. Hon var borta ett bra tag och vi hann precis bli oroliga när en man kom springandes och sa att hon hade blivit biten av något i havet och att han skulle ta henne till doktorn. Vi gick och pratade med henne och bestämde att vi skulle ta hennes grejer och möta henne där, för Lancelin är inte så himla stort.

Sagt och gjort, vi tog oss tillbaka till hostelet och checkade ut. Vi hade alla hennes saker inklusive mobil och pengar så vi var ganska snabbt ute på vägarna för att hämta henne. När vi hade kört till både doktor och apotek för att inse att det var stängt körde vi tillbaka till hostelet igen för att se om hon skulle komma tillbaka dit. När det hade gått cirka två timmar sedan vi säg henne sist så blev både vi och hostelägaren Karen oroliga så Karen ringde runt i staden och körde runt och letade. På nåt vis hittades tjejen hos doktorn som vi trodde var stängt och Karen tog med henne tillbaka till hostelet! Sjukt vilken lättnad det var.

Dagens planer blev såklart förskjutna en aning då bettet hon hade fått skulle behandlas med smärtstillande och foten i hett vatten i minst 1,5h. När den tiden hade gått så begav vi oss hemåt, men vi hann ändå stanna i Yanchep National Park och där var det så fint! Vi såg koalor och vilda kängurus så dagen slutade ändå bra trots incidenten på förmiddagen!

Efter Yanchep styrde vi bilen hem mot Perth, sen skiljdes vi åt! Sammanfattning av helgen är ändå att jag har haft det så himla kul! Jag kommer definitivt träffa tjejerna igen för vi klickade verkligen!

Vardag

Som rubriken lyder, äntligen har jag en ledig helg! Klagar icke på att jag jobbat helger sedan jag kom hit för har ändå hittat på roliga saker, men imorgon ska jag faktiskt iväg på äventyr. Eftersom jag är ledig både lördag och söndag så ska jag och tre andra tjejer åka iväg till Lancelin och The Pinnacles! Det ska bli superkul verkligen, har inte träffat två av tjejerna innan men Valentina följer med vilket gör det extra kul. Imorgon bär det alltså av, redan klockan åtta ska jag ta bussen för att bli upphämtad på stationen av en av de jag åker med.

De två senaste dagarna har faktiskt ägnats åt just detta äventyr, lite planering och fördelning har behövts men nu är allt klart! Har även hunnit med en träff med en tjej som jag mer eller mindre bor granne med vilket var ett roligt sammanträffande! Idag så uträttade jag lite ärenden, bland annat köpte jag en selfiestick till min GoPro och en plugg så jag kan ladda telefonen, tänkte att det kunde vara bra nu när jag inte tänker ta med mitt grenuttag. Igår firade jag även en månad i Australien, snacka om att tiden flugit iväg! Känns inte alls som att det gått en månad.