Mycket har hänt sen sist. När jag kom hem från Australien för två veckor sedan var jag i full fart med att catcha upp med allt och alla. Mycket kan ske under tiden man är frånkopplad! Vi har hunnit med att äta premiärlunch i Central Park! Ett måste i New York. Eleonora kom upp till oss över helgen och vi köpte sallad från Wholefoods. Den helgen kom sommarvärmen på besök och det ser ut att bli närmare 30 grader även denna helgen!

Under förra veckan var Jennys kompis Felicia på besök, vi har hunnit med en och annan lunch men även en utgång! På fredagen åkte jag in till city med tjejerna för att möta upp Sara för en middag. Gick på mysigaste restaurangen på länge, Hendriks på 36th. Pratade om allt mellan himmel och jord över två vinflaskor. Sedan bestämde vi oss för att köra LAVO-PhD-Bounce-1Oak rundan på lördagen. Förstår inte hur det kan vara lika jäkla kul varje gång! Längtar såå mycket tills min bästa vän kommer hit i Juni eftersom hon alltid varit så extas över just detta. Saknar henne så att det värker i hjärtat. Träffade en annan vän som vi gick ut med i början av året och tydligen har han blivit castad av Tyra Banks(!!) för ett nytt modell-jobb. Alltså. Bara i New York. Concrete jungle where dreams are made up! Fick även träffa Hannah igen efter nästan en månad och säga hejdå till Emelie som åker hem nästa vecka....

Eftersom vi inte landade i sängen förrän morgonkvisten hemma hos Hannah på Long Island på söndagen så sov vi fram till lunch. Sen åt vi pannkaksfrulle innan tjejerna fick visa mig runt! Det fanns massor av mysiga caféer, stränder och bayclubs. Hänger mer än gärna där i sommar! På kvällen åkte vi till Emelies värdfamilj som hade avskedsmiddag för henne. Vart så trevligt! Denna veckan har jag bara försökt komma ikapp med alla måsten. Var hos frisören tidigt imorse för att fixa till nyansen och lägga i fler slingor. Blev kanoners. Vad händer idag då?
Mamma kommer! Hon är i detta nu på ett plan påväg till Newark och jag ska plocka upp henne vid 8. Konstig känsla. Vi ska bo på hotell över helgen, bara strosa runt och äta gott. Well needed! Uppdaterar er efter helgen, Kramisar

Den sista veckan av semestern åkte vi upp till Cairns och The great barrier reef. Bara vila ikapp, hikea i regnskogen och snorkla i revet. Allt var så fantastiskt, men revet var verkligen något som jag aldrig skulle kunna förmedla genom några bilder. Man måste ha upplevt det själv för att inse hur unikt det är. Vi åkte ut med en segelbåt från Port Douglas och efter en timmes båttur (sinnessjukt höga vågor) så var vi framme vid en liten ö. Fick dykardräkter och utrustning och direkt när man tittade under ytan så såg vi nemofiskar, reven i olika färger, minihajar och sköldpaddor. Som en helt ny värld under vattnet! Googla.

Hoppade på resans fjärde flyg ner till Melbourne som också var sista stoppet! Märktes direkt att Melbourne är mer en stad för unga och Sydney lite mer businesspeople. Jag gillade det! Återigen otur med flyget så vi landade en timme senare än tänkt & jag var så sinnes stressad. Jag skulle nämligen möta upp Elin ,en av mina bästa vänner hemifrån som flyttat dit med hennes pojkvän. Fan så modigt ändå! Göra precis som man känner. Följa hjärtat. Blir stolt över det! Vi käkade middag nere i Southbank och pratade ikapp över en flaska vin, men vi kom inte iväg förrän halv 9 på kvällen....hann iallafall ett par timmar för det var min enda lediga kväll. Uppskattade det till fullo och vi pratade om allt mellan relationer & hur livet har förändrats till USA politik. Nu vet jag inte när vi ses nästa gång. Saknar henne redan. Resterande dagar hann vi bland annat med en dag i djungeln, ytterligare ett zoo & sista dagen åkte vi på roadtrip!

Sista dagen åkte vi på en roadtrip vid namn The great ocean drive. Vi körde över 300 miles på en dag och stannade vid de mest fantastiska vyerna. Bilder man ser på tumblr och inser att det faktiskt finns på riktigt och man står precis framför det. Jag blev dock åksjuk framåt slutet för första gången på säkert 10 år men räddade mig själv med massa apelsinjuice och lakrits, hehe...

Breathtaking. Så vackert! Vår busschaufför berättade för mig att det ibland hänt att killar har friat till sin flickvän till solnedgången (sista bilden) tänk det!

På kvällen precis innan jag skulle sova skickade Linda denna bilden till mig, då trodde jag att jag skulle dö av hemlängtan ett tag. Vilka fantastiska vänner jag har!!!

Igår åkte vi ut till Bondi Beach. Strålande som och varm vind var det ultimata vädret för dagen. Vi hikade runt Creve Couer (en slinga som går genom bergen) och vilken utsikt! Klarblått vatten & fullt med surfare bland vågorna. Fick flashbacks till serien Blue water high, var helt besatt när jag var yngre. Provade dock inte att surfa igår men när vi kommer till The Great Barrier Reef så lutar det åt att vi ska göra det, Vi gick även förbi "the Iceberg hotel" som har en inbyggd pool I HAVET, ni har säkert sett bilder på Instagram. Men....när vi kom dit höll dom på att städa poolen, vilket är lika med en tom pool. Den besvikelsen! Men jag fick iallafall se den. Förstår varför denna stranden och detta området är så världskänt - för det var helt fantastiskt. Hit måste man åka minst en gång i livet!

Från en sen kväll på hotellet. Imorgon flyger vi upp till the Great Barrier reef för snorkling och båtturer!
Men...det tar emot lite att lämna Sydney. Jag hade inga förväntningar på hur staden överhuvudtaget skulle se ut eller vad den erbjöd. Allt var bara fantastiskt. På något sätt blev jag påmind om Stockholm, blandade byggnader, stora sidewalks och lugnare tempo. Skulle utan tvekan kunna flytta ner hit några år.

Från Darling Harbour där vi spenderade mycket tid. Nere vid piren gick vi till ett stort aqvarium första dagen, och nästan alla kvällar har vi gått ner hit för middag. Magisk vy. Ett plus i kanten är maten. Skönt att ta en paus från all överproducerad och amerikansk mat. Här har det provats på en hel del skaldjur, pasta och sallader

Tredje dagen åkte vi ut till Taronga zoo med färjan. Reflekterade inte så mycket över det först men på zoo här i Australien är det ju helt andra djur? Som inte finns på andra platser! Ormar, spindlar, kängurus och koalabjörnar. Kollade på elefanter, giraffer och apor som alltid är mycket större än man tror. Blev ett barn igen denna dagen

En dag på Luna Park! Ett gammalt "klassiskt" tivoli med pariserhjul och lustiga huset. & kolla utsikten från hjulet! Vi hade kul.....tror jag?

The operahouse // Harbour Bridge // Sydney Westfield tower

Från hotellet! Nu sitter vi på planet påväg mot Cairns och barriärrevet. Ser fram emot några dagar av snorkling, segling, sol & bad innan vi beger oss mot slutdestinationen Melbourne - då ska jag äntligen träffa Elin! En av mina bästa vänner som precis flyttat hit. Har saknat henne så mycket

Från en solig sommarkväll i Båstad. Tror denna bilden är tagen för 2 eller 3 år sedan. Tiden flyger iväg ju äldre man blir. Det mesta är förändrat men en del saker är precis som dom alltid varit. Det är jag glad för. Att jag valde att göra något viktigt och lärorikt för mig själv och för min egen skull - det som verkligen har en mening finns ju alltid kvar - vart man än i världen befinner sig.

Godmorgon! Incheckade på hotellet i Sydney, äntligen. Vi åkte från New York redan i torsdagskväll för att sedan mellanlanda i L.A, byta plan och åka vidare till Australien. Men så blev det inte. Vårat plan blev försenat från New York med nästan en timme, så planet till Sydney var tvungen att åka innan vi hunnit landa. Då var det bara att boka ett hotell i L.A för natten och dagen efter spenderade vi tiden på att utforska staden! Vilket fint ställe. Hoppade på en turistbuss för att få se så mycket som möjligt. Det blev en spontan kanondag! Fint väder och härliga människor som körde runt i sportbilar. Flygresan hit på 15 timmar hit var mindre rolig, är otroligt jetlagged. Men nu är vi ÄNTLIGEN här!

Nu sitter vi i lobbyn och ska upp och kika på rummet (jag bor med mina värdkillar) och ikväll har vi inte många planet förutom att hitta en nice restaurang i närheten. På rummet har vi badkar så gissa vem som ska lägga sig där en timme nu.
Hörs senare!

När man ansöker om jobbvisum till USA så tillkommer vissa krav. Ett av dom är att under sin tid som (i mitt fall) au pair hinna läsa ihop 6 credits. Jag har en travelclass med start i maj som avslutas med en tour till Niagarafallen som ger 3 credits - men nu i helgen var jag uppe i Albany för en aktivitetsclass för att bli klar med 3 credits! Åkte med Linda och två andra tjejer, bland annat en tjej från Sverige. Det är så lätt att träffa nya svenskar när man är au-pair. Mycket lättare än vad jag trodde innan jag kom hit. Väl på campet fick vi välja olika 1,5 h kurser som vi ville läsa under helgen, jag valde blandannat Yoga, Nutrition & exercise och fotografi. Så lättförtjänt! Campuset vi bodde på låg i en jättefin miljö, precis vid en sjö