Helgen har bestått av jobb, men efter jobbet i lördags gjorde vi hamburgare med blue cheese och aioli innan jag cyklade bort till Lina för tjejkväll ett par timmar. Jag är väldigt trött hela tiden, vet inte om det är jetlag, förkylningen eller en kombo av båda. Hur som var det super kul att träffa alla igen.
I går ringde larmet 06.00 för ännu en heldags jobb. Alltid segt innan helgen men det brukar gå ganska bra särskilt nu efter resan. Kontona gapar ganska många tusenlappar mindre nu. Nu på morgonen vaknade jag, gick en promenad och gjorde sen frukost till mig och min kärlek. För tillfället har han åkt tillbaka till jobbet och jag dricker kaffe framför Malou efter 10. Alldeles strax ska jag gå ner och träna innan jobbet.

I går kväll gjorde vi egen picklad rödlök som vi ska ha till middagen ikväll.
Nu på morgonen gick jag upp vid 6.30 och tog, efter en kopp kaffe, en promenad bort till Mat magasinet och inhandlade det sista som behövs för att genomföra middagen ikväll. Vad det blir får ni reda på ikväll. Nu sitter jag framför Nyhetsmorgon och äter frukost. Det blev yoghurt med müsli, hackat äpple, lite nötter och kanel. Mums. När jag ätit upp ska jag göra klart mina praliner och sedan gå ner och träna innan det väntas jobb 10.30-17 i dag.

Efter två heldagar på jobbet var det väldigt skönt med en ledig dag. Har bara gjort nytta i dag dessutom, varit på stan och grejat med en överraskning till min bättre hälft, handlat, börjat göra praliner (så fort de stelnat ska de rullas i olika saker och sedan är det bara att äta), grejat med min pärm (när jag är klar ska jag visa resultatet och berätta vad det är för pärm) och nu står maten färdig i ugnen redo att serveras, saknas bara huvudpersonen av denna kväll. Till efterrätt har jag gjort vit chokladmousse med limekräm toppat med en lime skiva, en bit jordgubbe och riven vit choklad. Nu ska jag korka upp champagnen. En av många saker jag älskar med oss -vi hittar en anledning att fira hela tiden. Jag lägger bra mycket hellre mina pengar på en fin champagne då och då än inträde till stadt.

En helt ledig helg har passerat, troligtvis min sista på ett tag. Men jag ska inte klaga, nu har jag varit ledig i nästan två månader vad gäller jobb.
Första helgen i Sverige firades in med räkor och champagne under fredagen. Lördag började med lyxfrukost och under förmiddagen tog vi bilen till Jönköping och kikade i affärer, åt en fantastisk lunch på Bryggan och åkte vidare mot A6 och IKEA. Under kvällen åt vi choklad framför brasan och en bra film, underbart med en lugn kväll.
Söndagen var vi mest hemma och under kvällen gjorde vi Quesadillas med avokado, kyckling, paprika, lök, ost och lite kryddor. Super gott, följt av träning.
I dag hämtade Veronica upp mig så tog vi bilen till Kungbacka och Göteborg för en tjejdag. Så längesedan, för längesedan så det var kul. Handlade en present till min andra halva och ett par nya skor, bilder kommer en annan gång. Nu är jag så trött, jetlagen håller i sig. Somnar tidigt och vaknar vid 05.00 varje morgon, men annars har jag vänt dygnet ganska snabbt. Nu är det dock dags att sova, kan inte hålla mig vaken mer..

Jag är hemma och det känns helt otroligt skönt.
Flyga 30 timmar själv är väldigt jobbigt vet jag nu, satt dock med en engelsk tjej på vägen hem och vi pratade lite från och till. Jag hade lagt upp en plan för hur jag skulle sova för att komma in i Sveriges tider så snabbt som möjligt. Det ingick dock då att jag skulle hålla mig vaken i 24 timmar för att sedan försöka sova mina 8 timmar på planet. Men vet ni vad? Det funkade! Höll mig vaken Queenstown -> Sydney, Sydney -> Singapore och när jag satte mig på Singapore -> London kollade jag rutten och när jag såg 13 h kvar till destinationen fällde jag bak sätet, blåste upp nack-kudden (tacka gudarna för den!), la filten om mig och gjorde allt för att somna. Man sover inte gudomligt halvt sittande så vaknade då och då men bytte bara ställning för ryggens skull och somnade om. När jag sedan kände att jag inte kunde somna om mer kollade jag på min lilla skärm och såg att det endast var 7 timmar kvar. Hade alltså sovit 6 timmar i sträck på planet!? Underbart. Sista 7 timmarna varvade jag film med spel och ännu lite mer sömn. Nackdelen med min långa sovperiod var att jag missade maten på planet och flygvärdinnorna satt i ett litet stängt rum så när jag klev av 13 timmar senare var jag vrålhungrig. Ännu en nackdel var att klockan var 05.30 på morgonen lokal tid så det fanns ett ställe uppe på flygplatsen så fick en skål med yoghurt och müsli, en kaffe och vatten. Det mättade för stunden, allt jag ville var att få komma till Landvetter.
Sista flygturen på 2 timmar satt jag nästan och hoppade på min stol, kom fram tillslut och skulle ställa mig i världens längsta kö för att visa pass för en polis. Sedan vänta på väskorna, den knappt timman kändes längre än hela flygresan. Så nära men ändå så långt bort. Tillslut hade jag allt jag behövde och styrde stegen ut där min stora kärlek stod. Efter en stunds kramandes åt jag Max, och sedan tog vi en fika i bilen (det regnade.....). Kardemumma-lyxbulle, kanel-lyxbulle och muffins.
Åkte hem till Lidköping och på kvällen gjorde vi köttbullar med mos, brunsås, ärtor och råröda lingon. Då vet man att man är i Sverige igen.
Resan har varit helt fantastiskt, ett minne för livet minst sagt. Har upplevt och gjort så mycket saker, ångrar inte en sekund. Men nu är det otroligt skönt att vara hemma igen. Lidköping har aldrig varit så vackert som nu.
Dygnet tror jag är hyfsat omställt, jag somnade vid 22 igår och vaknade vid 05.30 imorse men det är väl ändå okej. I dag ska jag bara uträtta ärenden, slappa och komma in i vardagen. Med andra ord -ikväll blir det träning. Första ordentliga träningen på sex veckor, jag var på väg innan jag åkte nu vill jag tillbaka dit. Nu välkomnar vi en vältränad kropp igen.

Ännu en natt hade jag otroligt svårt att sova, men inatt berodde det en del på nervositeten. Det är första gången jag ska flyga själv och då ska jag flyga från andra sidan jordklotet, applåder till mig. Vaknade 04.30 imorse och var helt klarvaken, så tog på mig skorna och gick en promenad med Kjell i öronen. Om jag nu måste vakna upp utan honom är det helt klart det bästa sättet att vakna till på.
Kom tillbaka till hostlet vid 06.30 och duschade, sista duschen i Nya Zeeland och jag höll på att bränna ihjäl mig för Base suger :)))) Men men, packade väskan, gjorde Hildi sällskap vid hennes frukost, kramade om henne och checkade ut innan jag traskade bort och åt en rejäl frukost. "Oh, you're hungry today huh?" sa hon i kassan och om hon bara visste...
Traskade bort och köpte mig en bussbiljett, hoppade på bussen och kom till flygplatsen. Var så himla nervös här eftersom jag vanligtvis tar Kjell i armen och följer honom, gör som jag blir tillsagd och det brukar gå jättebra. I efterhand lite dumt för jag insåg nu att jag inte har en blekaste om hur man flyger, haha. La fram min utskrivna biljett med darrande hand och hon i kassan kollade på mig som en frågetecken och jag såg nog ut som en liten rädd kaninunge för hon sa med mild ton "My dear, I need your passport" och efter jag sagt att det är första gången jag flyger själv förklarade hon hela resan hem för mig. Jag har dock redan glömt hälften men det ordnar sig nog på vägen, hehe.
Jag har just avslutat dagens andra cappuccino och en chocolate brownie raspberry som smakade ljuvligt. Om en timma är det dags att gå ombord mot Sydney.
Har ungefär en miljon bilder att gå igenom, vilken resa det varit. Helt otroligt. Definitivt ett minne för livet, även om jag inte stannade och jobbade här har jag lärt mig något -jag är ingen backpacker. Nu ska det bli otroligt skönt att komma hem, få sova i en skön säng. Ta på sig fina och rena (!!!!!) kläder, duscha i en ren dusch, äta lagad mat, ha rutin i vardagen och börja jobba ihop pengar istället för att slösa. Haha. Ska skriva ihop en text och en lista med tips någon dag snarast för er som funderat på att göra något liknande. Jag vet att jag hade velat läsa en sån innan denna resa, men allt har löst sig fint.
Ha det bra kära vänner och ovänner, ta hand om er! ❤️

Nu har vi avklarat en tre dagars tripp och vi alla är ganska överens om att det var en onödig tripp. Milford sound var helt fantastiskt men annars har den mest varit lång tråkig och inget vidare händelserik. Tredje ön - 1 av 5 toasters!
Nu har vi kommit tillbaka till Queenstown, jag, Rebecka, Alma, Hildi och Arvid åt en hamburgare på Fergburger (ett måste om man är här !!!) och sen sa jag hejdå till ett par andra Stray-vänner och ligger nu på hostlet igen. I morgon är det tidig uppstigning för att bege sig hemåt igen. Hem till Sverige, hem till vardagen och hem till min kärlek.

Nu har vi ÄNTLIGEN lämnat stället vi bott på i natt. Åter igen mitt ute i ingenstans, utan drickbart vatten (vilket jag fick reda på i morse efter att jag druckit en och en halv flaska á 750 ml.....), utan wi-fi, utan kyl, utan värme, UTAN EL. Men nu så är vi på väg mot, för mig, resans sista stopp och det är nya Zeelands tredje ö. En väldigt liten men räknas ändå in som landets tredje ö.
Vi lämnade Queenstown i går morse och åkte till Milford sound där vi tog en båttur mellan bergen, svårt att ta in hur fint det är. Men bäst av allt -vi såg pingviner, vilda, levande pingviner. Hur coolt är inte det? Sen åkte vi vidare mot hostlet vi skulle bo på aka små stugor flera mil ifrån civilisationen. Nu sitter vi på ett café och dricker kaffe, ska dricka upp och återgå till bussen. Ha det fint!

Efter tre dagar i Franz Josef var det dags att sätta sig i bussen igen denna morgon och bege oss till Wanaka.
Vi åkte 8.30 imorse och var inte framme här förrän vid 16.40. Långa resor men vi stannar på så många fina ställen, med risk för att låta bortskämd börjar jag bli trött på vattenfall. Vet inte hur många jag sett senaste månaden.
När vi kom fram hit gick vi och handlade, laga mat och sen hörde jag ryktas om en helt fantastisk glass här som jag givetvis var tvungen att prova. Så jag sprang bort dit och köpte två kulor -banana split och choklad som jag delade med mina två kompanjoner. Det var som ryktet påstått, helt fantastiska. Våran nya norska vän, Hildi, kom tillbaka från sitt mountain bikeande så alla fyra gick på en promenad, sen förbi New World och handlade lite gott så nu ligger vi alla i våra sängar, äter godis och kollar på film. I morgon är det tidig uppgång och vad vi ska göra då får ni se imorgon förmiddag. Ha det fint så länge!

I förr går anlände vi i Queenstown som är vår slutdestination. Staden som har allt. Ena änden är det en park och strand så man kan bada och i andra ändan är det skidbackar (ungefär 5 minuters gångavstånd emellan).
När vi anlände anmälde vi oss till en pubrunda, så vi samlades i vår bar på hostlet och sen gick vi och mötte upp en ledare så var vi runt på fem olika barer och gick en shot på varje ställe. Bland annat isbaren här i stan vilket var så coolt men.... kallt, haha. Vi hade lite tävlingar under kvällens gång och den avslutades vid 01.30, det räckte för mig. I går mådde vi dock som vi förtjäna så jag och Rebecka gick och köpte Fergburger, heeeeelt otroliga hamburgare. De var helt enorma så vi åt en vid 12 och sen var vi mätta resten av dagen, på riktigt. Middagen blev lite nötter, haha.
I går la vi oss tidigt och nu på morgonen har jag både hunnit prata med min kärlek och mina föräldrar, ätit frukost och nu väntar jag bara på att mina andra två resekompanjoner ska vakna till liv så får vi se vad vi hittar på i dag. Jag tror det lutade åt en hajk upp i något av alla 100 berg runt staden.
Här stannar vi tills söndag då vi gör en liten avstickare men mer om det då, kommer tillbaka på tisdag igen. Sen är resan faktiskt nästan slut för min del, jag reser hemskt gärna här men backpacker livet är inget jag vill leva i ett helt år.