I början av året så införskaffade jag mig en menskopp. Jag kan inte säga något annat än att jag är så himla nöjd med detta köp. Att använda tamponger som man behöver köpa nya varenda månad eller att använda en menskopp som man kan använda upp till 10 år går ju knappt att jämföra. Det har verkligen fungerat superbra och det känns skönt att inte behöva ha soptunnan fylld med massor av använda tamponger. Det har varit bra både miljömässigt och ekonomiskt sett.

Men häromveckan när jag scrollade genom mitt instagramfeed så fick jag syn på något som fångade min uppmärksamhet. Något jag inte tänkt på innan. Hannahpad är ett företag som gör återanvändbara och organiska bomullsbindor. Och jaa man kanske tycker att det låter ofräscht att återanvända mensskydd men när man går in och kollar på utbudet av bindor och alla dess vackra mönster så tänker man genast om. Att använda bomullsbindor istället för vanliga har så många fördelar. 1. Till skillnad från de vanliga bindorna så andas bomullsbindorna och man slipper den där instängda och svettiga känslan som man får.
2. Det är bra för miljön och bomullen som bindorna från hannahpads är tillverkade av är organisk.
3. Om man tar bra hand om dem kan man använda dem upp till 3 år.
4. Till sist men inte minst, ett stort plus för just hannahpads är att dess vattentätta undersida kommer i en rad olika mönster som är så vackra att man inte kan få nog av dem.

Jag har beställt hem fyra stycken hannahpads av den minsta storleken och jag ser för en gångs skull fram mot nästa sharkweek. De är ju såååå fina!

YAY FÖR ÅTERANVÄNDNING!

Och om någon är intresserad kan man gå in på hemsidan och kika.

Idag åkte jag, Edvin, Lovisa och Pappa och hämtade två små efterlängtade kattungar. Brunrandiga små energiknytten som är så söta att man smäller av. Morris och Estrella ska de få heta. Så idag har vi fått lära känna varandra, de har hälsat på Nisse, vår trogne gamle katt som var lagom skeptisk. Men jag är säker på att de kommer bli bästa vänner inom kort.

Idag hämtade jag ett paket på posten. Jag har väntat på det i en månad och äntligen fick jag min Mossery Planner Notebook!

På instagram följer jag massor med olika målare och konstnärer för att få inspiration till mitt egna skapande och för en månad sedan tipsade en användare om den här hemsidan där man kunde beställa vackra anteckningsböcker med sidor gjorda av akvarellpapper! Jag klickade hem en direkt och nu har jag äntligen mitt fina målarblock i handen.

Igår kl 10 satt vi på färjan från Corfu till Bari. Vi hade betalat lite extra på vår biljett för att få extra bra säten. Pullman seats hette det. Och de beskrevs som flygplansstolar. Vi tänkte att det var bättre än vanliga av plast i alla fall. Haha men när vi kom ombord såg vi att våra extra bra säten var värre än vanliga tågsäten. Och det var armstöd som inte gick att fälla upp mellan alla säten så man kunde inte ligga ner heller. Så inatt sov vi på golvet, med klädpåsar som huvudkudde. En väldigt speciell upplevelse. Men nu är vi framme i Bari, vi sitter på ett café, vi har köpt underkläder på H&M för våra har tagit slut och vi har inte tid att tvätta förrän vi kommer hem. Haha så vi köpte på oss några stycken. Ikväll ska vi på nattåg till Milano. Det ska bli skönt att sova i en säng inatt haha.

Igår var det bara en vecka kvar tills jag och Edvin kommer hem igen. Det ska bli såå skönt att bara ta det lugnt i några veckor innan jobbet börjat igen. Men det är fortfarande 6 days to go och vi har massor med roliga saker inplanerade!

Just nu sitter vi vid poolen på vårt hotell på Korfu. Imorse åt vi en stor och god frukost och först nu börjar vi känna oss lite hungriga. Ikväll ska vi ta en nattfärja till Bari i södra Italien. I denna hamnstad ska vi spendera dagen innan vi tar ett nattåg till Milaaaano.

Vi kommer fram till Milano på morgonen och hela dagen ska spenderas i denna fantastiska stad. Vi ska kolla på Duomo, den stora gamla katedralen, konstverket "The Last Supper" av Leonardo Da Vinci, äta gelato och pizza. På kvällen tar vi ännu ett nattåg, denna gången mot Berlin.

Vi kommer fram till Berlin på eftermiddagen nästa dag. Där har vi planerat att stanna i två nätter. Vi ska gå på jazzklubb, shoppa och gå omkring mycket för att uppleva kulturen och historien som finns där. Jag var i Berlin på skolresa för några år sedan och jag blev helt fast för denna stad. Otroligt mysig och levande. Så det ska bli jätteroligt att åka dit igen.

Därefter tar vi tåg mot München, stannar en natt i Köpenhamn innan vi på måndag morgon tar tåg till Göteborg och sedan Falköping.

Vi är båda två så taggade på att resa norrut igen. Den här värmen gör en helt galen, det ska bli underbart att komma hem igen till regniga och nordliga Sverige hihi.
Men först, tågluffa hemåt!

När man har vant sig vid hostel som kostar 100-200 kr per natt så är det en aaaning jobbigt att komma till Corfu och det billigaste boendet kostar 63€ per natt..
Vi har verkligen blivit bortskämda med bra priser på allt fram tills nu.

Men det dyra varar inte så länge till. Så snart vi kan ska vi ta färjan över till Italien och börja resan hemåt. Planen är att ta ett nattåg från Bari till Milano och spendera dagen där. Sedan ta ett nattåg till någon ort i södra Tyskland och kanske spendera dagen där. Och därefter nattåg igen. Vi har ju en hel vecka kvar på tågpasset och det ska vi ju utnyttja så mycket som möjligt!

Men nu är vi i alla fall på Corfu. En stor ö som ligger nära Albanien. Det märks att vi är i Grekland. Allt är dyrt nu. Eller så har vi bara vant oss vid de låga priserna. Hotellet är verkligen jättefint. Och vi kände oss inte som hemma när vi kom inklampandes med våra ryggsäckar, svettiga som få, in i den fläckfria receptionen. Tjejen som tog emot oss blev förvånad. Jag sa att vi hade reserverat ett rum och hon bara "oh, okay".

Men det känns ärligt talat konstigt att bo på ett hotell. Det är så fint. Rummet är jättestort, vi som är vana att dela rum med 3-4 andra backpackers och sova i våningssäng på ett litet hostel liksom. Kontrasten är för mycket för oss. Men vi ska försöka njuta så mycket vi kan nu. Vi har en mysig pool, bara 20 m till havet så det ska nog inte bli så farligt.

Nu ska vi ta och göra oss i ordning och gå ut och äta. Om vi har råd dvs.

Det blev inte så mycket Saranda city idag som vi hade tänkt. Det är en väldigt stor stad med höghus och betong och vi gick omkring lite på morgonen och kände att vi kanske ville spendera dagen någon annan stans. Så vi hoppade spontant på en buss som tog oss till den lilla staden Ksamil, som ligger 20 minuter söder om Saranda. Ksamil är känt för sina oerhört vackra stränder och jämförs med Karibiens skönhet. Så vi hamnade där på varsin solstol i den kritvita sanden. Vattnet var såå varmt och vi hade det väldigt skönt. Bada, sola, läsa och äta. Om man skulle beskriva dagen med fyra ord.

Imorgon drar vi oss redan vidare. Kl 9:30 tar vi färjan till den grekiska ön Corfu och ska spendera några av våra sista dagarna av detta äventyr där. Om några dagar ska vi ta en 9-timmars färja till Bari, Italien och sätta oss på tåg hemåt. Vi ska försöka spendera en dag i Milano på vägen upp och kolla på Da Vinci -målningar. Om en vecka är vi förhoppningsvis hemma igen.

Resan vi fruktade skulle ta oss flera dagar när det såg som mörkast ut.

Målet för dagen när vi vaknade imorse var att ta oss ifrån Ohrid och ner söderut på något sätt. Vårat slutgiltiga mål skulle vara Saranda, en stad vid havet som vi längtat efter. Men dit skulle vi inte hinna denna dagen. Vi packade våra ryggsäckar, checkade ut, åt frukost och bar oss iväg till busstationen.

Till vår lycka såg vi att det fanns direktbussar till Saranda från Ohrid. Vi frågade ivrigt vid biljettluckan och fick till svar: ja det går en buss till Saranda idag. Kl 22:00. Nej å nej, det tror jag ej, sa vi och försökte lista ut ett annat sätt att ta oss söderut från Ohrid. Vi läste lite i min Lonely Planet -guidebok och fick reda på att för att ta sig till de södra delarna av Albanien från Ohrid skulle man först ta en buss till en plats som hette Sveti Naum, en kyrka som låg vid den makedonska-albanska gränsen. Så vi tog en oerhört trång och skakig minibuss dit.

Vi kom fram, allt som fanns var en kyrka, en restaurang och taxibilar. I min Lonely Planet stod det att nästa steg var att ta sig till gränskontrollen. Så dit tog vi en taxi, 10 minuter bort. Vi släpptes av framför den makedonska gränskontrollen, gick fram till kontrollanten som satt i luckan och visade våra pass. De släppte igenom oss och förklarade att vi nu skulle träda in i ett sorts ingenmansland som skulle sträcka sig 300 meter bort innan vi skulle komma fram till den Albanska gränsen. Så jaa, vi gick över till Albanien genom ingenmanslandet och kände oss som riktiga backpackers. Våra pass fungerade i Albanien också.

Därefter skulle vi ta en till taxi till staden Pogradec, så vi gjorde det. Taxichauffören sa att vi skulle betala 80€ eller 1000 albanska leke. Konstigt erbjudande eftersom 80€ nästan är runt 700 sek och 1000 leke bara är runt 60 sek. Vi betalade med andra ord i leke. Vi kom fram till Pogradec, som tydligen är en mellanlandningsstad för turister som ska vidare söderut. Vi åt lunch och sedan var nästa steg att ta en minibuss till Korca. Taxichauffören visade oss till ett busstopp där han sa att minibussarna till Korca skulle åka förbi. Så efter lunchen stod vi där en stund. Ingen minibuss på ett litet tag. Så vi började gå upp mot den stora busstationen. Helt plötsligt började en mötande grön minibuss tuta förfärligt på oss och människorna som satt i ropade ut: "KORCA? KORCA?"
Jag steg ut i gatan och kikade in genom sidorutan, där satt en gammal chaufför, och ett glatt äldre par. Jag frågade för säkerhets skull: "Korca?" Och alla tre nickade och skakade på huvudet samtidigt och alla sa "Korca, Korca" i mun på varandra. Så jaa, vi steg på den och åkte vidare mot Korca.

Vi kom fram till denna storstad och visste inte var vi skulle ta vägen. Vi blev bara avsläppta mitt i kaoset. Klockan var inte så mycket så vi kände att vi kanske kunde satsa på att komma fram till Saranda redan idag. Nu skulle vi bara försöka hitta transport dit. Det stod minibussar med olika städer utskrivna på lappar i vindrutan. Ingen mot Saranda. Vi gick in på en resebyrå där en dam som inte talade engelska försökte förklara vägen till busstationen där det kanske skulle finnas bussar till Saranda. Vi hittade dit och gick in i en lokal som vi trodde var en till resebyrå. Haha jag vet inte om det var busstationens kontor eller vad det nu var. Men lokalen vi gick in i såg mer ut som en läskig bar. Rökigt, mörkt, fyra män satt där inne och vi frågade dem efter en buss till Saranda, lite tveksamt på om de var de rätta att fråga. Ingen talade engelska och de ville typ att vi skulle åka till Tirana istället eftersom det tydligen inte gick några bussar idag. Vi gick konfunderade därifrån och försökte istället leta efter en taxi som kunde köra oss dit.

Det var också svårt och kaosartat haha. Alla bara: "Nej det är för långt, 6 timmar, ta en buss imorgon istället". Det var vi dock inte så sugna på eftersom att kl var 14 och vi hade fortfarande tid att resa idag. Tillslut hittade de någon som var villig att köra oss. Men han ville ha 150 000 leke för det. Vi bara skrattade, 150 000 leke är 10 000 sek. Vi försökte prata med dem och säga att det var på tok för dyrt, att de måste ha räknat fel. 10 000 kr haha. Inte den här gången sa vi och letade vidare. När vi gått kanske 100 m bort sprang en av taxichaufförerna ifatt oss och sa att hans kollega kunde köra oss till Saranda, nu på direkten, för 10 000 leke. Det var inte så farligt, ca 700-800 kr. Så vi satte oss i taxin och så bar det äntligen iväg till Saranda.

Resan var verkligen 6 timmar lång. Det var vi inte beredda på... Vi hade frukt, chips och lite gelégrodor att äta. Vägen var krokig och bergig men väldigt väldigt vacker. Vår chaufför pratade ingen engelska, men vi hade det trevligt ändå. Vi körde förbi hans hem och han förklarade att all mark, alla åkrar och vindruvsodlingar var ägda av honom. Alla som vi körde förbi i närheten kände han, han stannade och varje gång sa han något om Saranda och någonting om leke. 10 000 var nog en hel del för honom. Han var skitglad hela resan.

Hjälp detta blir ett långt inlägg men det har hänt så mycket idag och taxiresan var väldigt händelserik.
Först och främst, chauffören rökte säkert 5 paket cigaretter under resan vilket skapade en väldigt rökig atmosfär inne i bilen och som ledde till att rutorna var neddragna i stort sett hela resan, det fanns heller ingen ac i bilen så de öppna rutorna hade även den funktionen.

Efter en timme plockade vi upp en liftare. En gammal man som åkte med i någon timma. Sedan plockade vi upp en till. Spännande med liftare...

Vi körde och mötte en flock med kossor mitt på en av bergsvägarna. Kor överallt. Precis överallt, har aldrig sett så många på samma gång.

HALVVÄGS FICK VI PUNKTERING!!!
Jag kunde inte tro det. Vi hade åkt i 4 timmar, vi var bara 2 timmar bort från Saranda och så händer detta. Men ingen panik och knappt någon skada sedd. På 10 minuter hade vi bytt däcket och vi rullade vidare. Fick även chans att ta några fina bilder på omgivningen.

Väl framme i Saranda tog det en liten stund innan vi hittade vårt bed and breakfast. Det hade säkert gått fortare om bara jag och Edvin hade varit inblandade i sökningen. Men alla vill ju så gärna hjälpa till här. På gott och ont. Alla har något att säga, alla tror att det ligger åt olika håll och tiden tickar förbi haha. Och vi som var så hungriga och frustrerade för ingen av de som försökte hjälpa oss talade engelska. Men vi hittade fram tack o lov! Och vi sprang direkt in, lämnade allt på rummet och gick för att äta varsin välbehövd pizza!!!

Så jaa, dagen började i Ohrid och slutade i Saranda. Otippat, men vi tog oss hit på 12 timmar. Så imorgon ska vi dra ner till stranden och baaaara njuta.