Så...Nu är jag äntligen framme i Barrow, Alaska. Här slutar min resa och jag ska ta mig hem till Sverige igen. När jag satt och bloggade kom en kvinna fram och frågade vad jag gjorde. Jag svarade att jag försökte hitta information om Alaska. Hon sa att hon var född och uppväxt i Alaska och jobbade med Alaskas klimat osv. Kvinnan hette Hillevi och hon bodde mitt i Barrow. Hon berättade att det kunde bli ner mot -60 grader ibland. De flesta i Alaska bor i Anchorage. Anchorage är den största staden/kommunen i Alaska, hälften av invånarna bor i Anchorage. Ett annat namn för Alaska är Аляска. Som är Alaska på ryska. Alaska tillhör USA och USA har en president vilket är Donald Trump. Men varje delstat i USA har en guvernör, typ som en liten president. Alaskas guvernör heter Bill Walker och han blev guvernör år 2014.

Resan är iallafall slut nu,"och jag har haft en super resa. Vi får se om jag gör om det här någon gång. Ha en bra dag! :)

Hej! Nu har jag kommit fram till Nome, Alaska och min resa börjar ta slut. Jag sitter nu och väntar på färjan som ska ta mig från Nome till Barrow. Jag har inte bloggat på ett tag på grund av ett dödsfall hemma i Sverige. Men jag kände att jag måste uppdatera er om vad som har hänt när jag varit borta från bloggen ett tag.

Natten mot fredag så kom jag fram till Texas där jag på fredagen kollade på skiffergruvor. De var riktigt häftigt att se dem men samtidigt så förstår jag hur skiffergasen påverkar miljön och vårat rena vatten. Skiffergasen förstör vårat rena vatten och det kan göra så att vi kan få en slags cancer i lungorna :(. Under lördagskvällen tog jag ett tåg till New York, USA där det blev en hel del shopping.

Jag kom fram till New York under måndagseftermiddagen och shoppingen drog igång direkt. Det vart allt ifrån tröjor till parfymer och skor. Till middag på måndagen blev det en god köttbit på en fin restaurang i New York. Under tisdagen blev det bara mer och mer shopping, ett par byxor, en klocka och ett par solbrillor och massa mer. Tisdagen blev inte så lång i New York eftersom jag åt lunch på flyget på väg till Ottawa, Kanada.

Det tog cirka 3 timmar att flyga till Ottawa, Kanada och väl där så ganska nära flygplatsen fanns en fri kyrka, där träffade jag en kvinna som hette Evelyn och hon jobbade i kyrkan. Hon berättade att frikyrkan är en kristen kyrka och motsatsen till frikyrka är stadskyrka. Skillnaden mellan en frikyrka och en katolsk kyrka är att en katolsk kyrka tror på gud, läser en bibel och har gemensamma profeter. I en katolsk kyrka går kristna. En frikyrka är en kyrka där protestanter går.

Jag var i Ottawa enda tills onsdag lunch då jag först tog ett flyg till White Mountain, Alaska och sen ett tåg till Nome, Alaska. Jag var framme här i Nome runt 02:00 på torsdagen och nu sitter jag här och väntar på färjan som tar mig vidare till Barrow, Alaska. Nu är klockan 03:12 alltså i Sverige 14:12 eftersom den svenska klockan går elva timmar före.

Jag vill bara säga att den här resan har varit något väldigt fantastiskt. Jag har fått sett så många olika kulturer och naturer.Jag har transporterat mig på massa olika sätt och träffat massor av trevliga människor.

Jag kommer att lägga ut ett till inlägg då jag väl är i Barrow så det kommer nog imorgon. :)

Äntligen i USA! Det var en lång resa hit men nu är jag äntligen framme. Jag skulle egentligen träffa Nora och Albert här som gör en likadan resa som jag fast i lite andra länder och städer. Dem reser tillsammans och tyvärr så fastnade dem vid en orkan i Brasilien.

Så nu är klockan 05:46 och då i Sverige 14:46. Jag har nyligen vaknat upp här i Los Angeles och igår var jag och shoppade lite. Jag hittade en jätte fin T-shirt från Ralph Lauren och en munktröja som också var från Ralph Lauren. Jag vet att jag sa att jag skulle till en frikyrka i förra inlägget men jag har kollat lite och jag hittar ingen intressant information som jag kan berätta för er, så det kommer nog lite längre fram.

I Los Angeles är det väldigt mycket turister men det kan jag förstå eftersom Los Angeles är en ganska känd stad i USA. Det har varit väldigt fint väder när jag har varit här, mycket sol och runt 17 grader.

Imorgon så ska jag ta mig med buss bort till Texas och ta reda på lite om skiffergruvorna, om oljan och gasen som finns där. Så de lär nog ta sin lilla stund att komma till Texas och att kolla på skiffergruvorna, men vi hörs när jag är framme! :)

Hej! Nu är jag kommit fram till Mexiko City, Mexiko.Jag landade bara för någon timme sedan och klockan är 05:00 här och i Sverige borde den vara 7 timmar före alltså 12:00. Egentligen är det här bara en mellanlandning innan resan till Los Angeles, USA. Fast en lite längre mellanlandning på någon dag. Jag tog mig hit med flyg eftersom tiden börjar ta slut och flyg att den snabbaste resursen jag har att ta mig fram på.

Mexiko City är huvudstaden här och det finns mycket fina byggnader och höghus här. Det är mycket folk på gatorna och det är full fart hela tiden.

Jag ska försöka ta lite foton och sen ta mig till en resturang och äta en god frukost. Till lunch idag tänkte jag äta ett riktigt knaprigt tacoskal med köttfärs, tomat, ost, paprika, majs, bönor och en stor klick guacamole, hahah hoppas ni blev lite frestade av min tacos nu.

Imorgon kommer jag ta mig vidare upp i nordamerika till Los Angeles, USA. Där så ska jag leta efter en frikyrka. Ni kanske kommer ihåg att jag hittade en katolsk kyrka i Argentina och det var den första av dem tre om jag ska besöka. Jag ska ta mig till USA med flyg igen.... Men där efter blir det faktiskt lite tåg också. Jag tror vi hörs igen på måndag då jag förmodligen är i Los Angeles, USA.

Tjenare bloggen! Jag och Julia har precis kommit hem från guidningen i regnskogen. Det var sååå vackert!! Jag har tagit reda på massvis av saker om Amazonas av våran guide Erin.

Vi fick lära oss att Amazonas regnskog ligger i 7 olika länder, Brasilien ( med ungefär 60% av regnskogen ) Colombia, Peru, Venezuela, Ecuador, Bolivia, Guyana, Surinam och Franska Guyana (Frankrike).

De flesta vet redan att Amazonas regnskog är utsatt. Sedan år 1970 har 700 000 km² regnskog avverkas bara i Brasilien. Drygt 17% av den ursprungliga regnskogen är förlorad på grund av avskogning på bara 50 år. Tänk då alla 800 olika djurarter som lever där, exempelvis alla fladdermöss och gnagare som vi som och de lever uppe i träden. Vad ska djuren göra då det inte finns någonstans att bo. Eftersom det inte finns någon stans att bo och träden med fuktighet blir torra orsakar det skogsbränder och torka.

Vi gick till en by i närheten av regnskogen där en del av urbefolkningen bor. Dem som bodde i byn berättade att i varje by bodde bara några få familjer men att hela urbefolkningen i Amazonas bestog av 420 000 invånare i 40 olika etniska grupper. Vissa lagar i Amazonas tyder på att det är lagligt att avverka mark, men vissa gör inte det. Brasiliens lag tyder på att man får avverka mark. Man får då avverka 20% av sin mark för att invånarna ska kunna försörja sig. Vi befinner oss i Brasiliens del av regnskogen, och i Peru så kämpar indianerna mot det stora hotet som är just avskogning. Mahognyträdet är det träd som är mest hotat i Peru och det är också det trädet som indianerna kämpar för att får ha kvar.

Kommer kanske lite mer i något annat inlägg annars hörs vi när jag är på väg till Mexiko.

Hej! Idag är det måndag och klockan är 06:54 här i Manaus och då i Sverige 11:54 Det har inte varit så mycket uppdatering på sistone, men jag har bara tagit det lugnt och tillbringat tid med min kompis Julia ->.

I onsdags så landade jag med planet tidig eftermiddag ungefär klockan 14:00. Resten av onsdagen gick bara åt att ta det lugnt. Julia kom till Amazonas på lördagskvällen. Under söndagen så vilade vi upp oss och handlade redskap till våran utflykt.

Det kommer ett inlägg imorgon när vi har varit och utforskat Amazonas regnskogar lite. :)

Nu sitter jag på flygplatsen i Rio de Janeiro och klockan är 05:43 och i Sverige 09:43. Jag har haft riktigt bra dagar här i Rio de Janeiro med många fina upplevelser. Om 1 timme ungefär får jag gå på planet och då återstår 4 timmars flygresa mot Manaus, Amazonas. Där är det 5 timmars tidsskillnad ifrån Sverige istället för 4 som det är här i Rio de Janeiro. Saknar alla där hemma :( Men vi hörs när jag och Julia har varit i Amazonas eftersom jag inte kan blogga i djungeln haha.

Hej! Nu är klockan 08:09 här i Rio de Janeiro så i Sverige borde klockan vara 12:09. Igår var jag på matchen som slutade 3-1 till Flamengo. Matchen var väldigt jämn och spännande men som tur var vann ju ändå mitt favoritlag.

Men nu är jag vid statyn Cristo Redentor och det gäller att vara tidig till statyn. Idag har jag med mig en guide som har berättat lite om statyn. Han berättade att statyn står uppe på berget som heter Corcovado. Statyn är en symbol för kristendomen och den är cirka 38 meter hög. Statyn är faktiskt inte så gammal som man tror den började byggas år 1922 och invigdes år 1931.

Imorgon bitti så ska jag ta ett flyg till Manaus, Amazonas. Flyget går 07.30 från Rio de Janeiro och det är framme 13:00 i Manaus. Väl i Manaus så ska jag möta min vän Julia och vi ska ta reda på om sojaodlingen i Amazonas. :)

Nu är jag framme i Rio de Janeiro, Brasilien. Nu är klockan 08:17 och 20:00 ska jag vara på en fotbollsmatch i maracanã. Det är mitt favorit lag "Flamengo" mot "Vasco". Jag är sååå spänd.

Men nu fram till matchen så tänkte jag ta linbanan upp till sockertoppen som är ett väldigt högt berg. Berget kallas sockertoppen för att berget ser ut som en sockertoppp. Sockertoppen är hela 396 meter över havet.

Imorgon så ska jag besöka den berömda statyn Cristo Redentor. Men ni får höra mer om det då.

Jag har under helgen haft lite egentid i La Paz. Jag har helt enkelt inte velat bloggat. Men nu är det bara 2,5 timme kvar på resan till Rio de Janeiro. Jag berättar lite mer när jag är framme i Brasilien :)