Efter en timmas promenad rätt in i djungeln var vi uppätna av myggor, drypande av svett och hade ett antal skrapsår på knäna. Vi var på jakt efter vattenfall, men i och med att regnperioden mer eller mindre är över så var vattenfallet numera endast bestående av små bäckar och några större pölar. Men oavsett vad så var det otroligt vackert och nu kan jag nästan kryssa av att ha badat i vattenfall från min bucket list.

Efter att ha degat lite för länge vid poolen satte vi på oss de fulaste hjälmarna genom tiderna och bestämde oss för att upptäcka ön på på två moppar.
Ön tar inte mer än en timma att köra runt, om man inte stannar. Men i och med hur mycket vackert och spännande det finns på där är det omöjligt att köra omkring utan några stopp på vägen.

Vår första dag med mopparna spenderades med att upptäcka nya stränder med kristallklart vatten, ligga tysta med varsin drink i handen och förtrollas av den vackra solnedgången och äta billiga nudlar på en matmarknad till kvällsmat. Att detta är mitt liv just nu känns helt overkligt.

De senaste dagarna har vi spenderat på Thailands östkust på ön Koh Samui, också kallad Kokosnötsön, dagar som för oss blev lite av ett rehab efter Kambodja.
Vi lyckades hitta ett otroligt vacker hostel som gav mer än valuta för pengarna. Det låg en liten bit utanför öns centrum men med en egen strand och en pool som vätte ut mot havet.
Vi käkade pad thai i ohälsosamma mängder, läste böcker och växlade mellan att svalka av oss i poolen och havet.

För 25 dollar kan du ta dig från Shianoukville i Kambodja till Bangkok med en så kallad sleeping bus. På pappret står det att det ska ta ungefär 16 timmar medan det i själva verket tar närmare 20, minst. Efter tre bussbyten, en promenad över gränsen och över ett dygn på resande fot var vi framme i Bangkok och det enda vi längtade efter var en dusch och att få borsta tänderna. Jag tror aldrig jag har varit så äcklig i hela mitt liv, för vi var inte direkt fräscha när vi lämnade Kambodja och den långa resan gjorde det inte bättre.
Vi hade inte heller käkat en riktig måltid på 28 timmar så att sätta sig på ett gatukök och betala tio kronor för livets pad thai var ren och skär lycka. Och som grädde på moset så unnade vi oss en liten mani-padi, bara för att.

Dock var tyvärr inte sömn något som stod med på dagens schema. För oss var Bangkok endast ett stopp längs vägen till vår slutdestination Ko Samui. Efter att vi ätit, duschat och borstat tänderna och kände oss någorlunda som människor igen så bokade vi ett plan som skulle gå tidigt, tidigt morgonen därpå och för att hinna oss till flygplatsen i tid så resulterade det i endast en timmas sömn.
Vi klippte våra vattenflaskor i hälften och använde dem som skålar för att kunna äta flingor och mjölk till frukost i taxin. Så otroligt smidigt, förutom när jag skulle öppna min flingpåse men råkade ta i liite för mycket så att den exploderade i hela taxin och jag kan inte direkt påstå att någon blev särskilt förvånad.

Tre timmar efter att vi hade bokat våra biljetter stod vi redo på flygplatsen och klockan 05:30 på morgonen gick fyra taggade zombies på flyget till Ko Samui.

De senaste fyra nätterna har vi spenderat på en liten öde ö utanför Kambodjas kust som heter Koh Rong Samloem där vi bodde mitt i djungeln med vår alldeles egna strand. För att ta sig till hostellet fick vi byta båt två gånger och sedan hoppa i det kristallklara vattnet för att till sist gå den sista biten upp för stranden och stigen till hostellet. Vi hade inget wifi, inga möjligheter att röra oss ifrån det lilla området av ön som vi bodde på (om man inte tog båten därifrån) och om man behövde ladda något fanns det endast en liten pelare på hela stället som hade uttag.
Återigen bodde vi på ett av Mad Monkeys alla hostel och dom slutar verkligen inte att överraska. Det var helt underbart. Det fanns inga restauranger, inga apotek och inte enda riktig gata. Det var bara vi. Området bestod av en större bungalow som var hostellets resturang, bar och reception och utspritt runtomkring fanns små bungalows med två till tolv bäddar i.

Vi bodde i en bungalow som vätte ut mot vattnet och varje dag vaknade man till utsikten av havet, som i en film. Toaletterna och duscharna låg en liten bit upp på en av kullarna med samma vackra havsutsikt och för den som hade för mycket energi för att ligga på en strand hela dagen eller ville förbränna gårdagens alkoholintag så fanns det dessutom ett litet "jungle gym".

Och här är en liten bildbomb på några få av alla underbara människor som vi träffade under våra dagar på ön. Dagar som enbart spenderades med att förflytta sig från hängmattorna i havet, till handdukarna på stranden och upp till sackosäckarna i restaurangen. Vi läste böcker, drack för många drinkar och smörjde in oss för lite med solkräm. Vi trampade på sjöborrar, rev upp fötterna på stenar när vi utforskade en av åarna på ön och spenderade kvällarna och nätterna i baren tillsammans med hostellets alla andra gäster. När det väl var dags att hoppa på båten tillbaka till fastlandet och lämna ön så kändes det faktiskt inte kul alls. Jag hade utan några problem alls kunnat stanna en vecka till.

Igårkväll sa vi hejdå till våra älskade kanadensare som skulle vidare till Hanoi. Medan jag, Alva, Selva, Cam och Bella hoppade på en skakig nattbuss mot Shianoukville vid Kambodjas kust, en plan vi kom på ett fåtal timmar innan bussen skulle gå. Bussresan tog hela 11 timmar, men man fick varsin säng så vi sov hela vägen och jag vaknade bara någon enstaka gång när Alva försökte sno allt täcke.

Nu sitter vi på ett café inne i stan och väntar på vår båt som ska ta oss till Koh Rong, en liten paradisö utan internet, och jag är helt sönderbiten av alla mygg. Allt är precis som det ska.

04:15 ringde alarmet för att hinna se soluppgången ute vid Angkor Wat templet. Så vår lilla familj- Bella och Selva+ en norsk och engelsman knödde in oss i två tuktuks och en timma senare såg vi solen gå upp över templet. Att säga att det var magiskt är en underdrift. Det var en av de vackraste upplevelserna i mitt liv, en upplevelse som man fick dela med ett hundratals andra turister för gud vad mycket folk det var.
Tyvärr besökte vi bara ett av de åtta templena som ligger där på grund av bakfylla, brist på sömn och värmeslag. Men det var fortfarande helt magiskt.

Vi har, tro det eller ej, inte bara legat vid poolen och jobbat på brännan. En av dagarna satte vi oss i en buss för att sedan hoppa på en båt som tog oss till The Floating Village som ligger en timma utanför stan. Det var en otrolig upplevelse. Mitt ute på denna stora sjö bor 800 familjer som försörjer sig med att sälja dagens fångst inne i stan. Alla människor som vi passerade med vår båt vinkade och skrattade och överallt i vattnet var det barn som lekte. Vattnet är deras allt och dom använder det för att tvätta, laga mat, bada och som deras toalett. Alla husen är belägna på höga pelare mitt i vattnet men det finns en liten ö där byborna har sin kyrka och en skola. När vi stannade på ön fick vi köpa skolmaterial till barnen och jag har aldrig sett så exalterade barn, dom mer eller mindre sken av lycka. Det var en helt fantastisk dag.

Älskade, älskade Siem Reap. Skulle stannat en, max två nätter men det blev fem. Vi har bott på ett hostel som heter Mad Monkey där vi träffat såå många härliga människor. Vi har även skaffat oss en rätt stor backpacking-familj som just nu består av tre Kanadensiska tjejer som heter Lisa, Elyssa och Victoria, två svenska tjejer som heter Selva och Bella och sist men inte minst Cameron från USA som just nu är den enda killen i vårt goa gäng.

När jag och Alva berättade att vi skulle till Kambodja var det väldigt många som rynkade lite på näsan och verkade tycka att det var en rätt dålig idé. Varför förstår jag verkligen inte alls. Kambodja är mer än underbart och vi har det helt fantastiskt här.

I Phnom Penh bodde jag och Alva på ett Hostel som hette Billabong och när vi kom dit trodde vi först att vi var på fel ställe för att det var så fint. Vi bodde ensamma i ett rum för åtta personer med stor balkong och betalde 46 kronor natten.

Första dagen i Phnom Penh spenderade vi som riktiga turister och gjorde all sightseeing som var ett måste. Det var en rätt tuff dag, inte bara för att det var otroligt varmt men även för att det var mycket hemskt som vi fick ta in på kort tid. Kambodja är ett land med en väldigt tuff historia, något vi fick se mycket av på både Killing Fields och S21. Killing Fields är ett område utanför staden dit människor fördes för att avrättas mellan 1975-1978 och man kunde fortfarande se ben och kläder i marken. S21 är en gammal skola som gjordes om till ett fängelse där både barn och vuxna torterades och mördades och att gå i dom korridorerna och lyssna på vad som hänt där och se bilder från det var mer än fruktansvärt.

Men bortser man från landets hemska historia är Kambodja så oroligt vackert och människorna här är så fantastiska, godhjärtade, glada och varma. Maten är så god och mer eller mindre gratis, beroende på vart man äter såklart. Men en rätt kostar ungefär 15-20 kr, vilket känns rätt överkomligt.

Vi besökte även palatset och stadens matmarknad och när vår sightseeing dag var över var vi i en mindre chock över hur mycket pengar som gått åt. Att äta, bo och åka tuktuk här är väldigt billigt men att göra saker är verkligen inte det. Inträdena till sakerna vi besökt under dagen landade på ungefär 450 kr, det sved men var så värt varenda krona.

Längtan efter sol och bad hos mig och Alva har varit enorm, så efter att ha spenderat så mycket pengar låg jag och Alva vid poolen i två dagar från det att solen gick upp tills att den gick ner.

Från Phnom Penh till Siem Reap som ligger fem timmar med buss uppåt i landet. Vi var 14 personer som trängdes i en liten, liten van och när vi var ungefär halvägs framme stannade vi för en snabb toapaus i en liten by. Toaletterna här är ju bara hål i marken som man behöver en bra squat för att kunna använda. Dagen innan detta hade jag och Alva kört ett redigt benpass och det var längesedan jag skrattade så mycket för det var inte direkt en bra kombo om man säger så.