BACKPACK I KINA 2017

I Shanghai möttes vi av resans första regn. Ganska skönt med regn & "kyla" då det har varit extremt varmt! Vi provade oss fram med tunnelbanorna i Shanghai. Vilket enkelt system! Enklare än Stockholm tyckte jag. Stort plus för alla gulliga info skyltar (bilden i mitten). Även i Shanghai fick vi ett mera fungerande wifi & internet. Vi laddade hem en offline app med karta över Shanghai. Det ledde oss på helt andra vägar. Vi gick omkring många lägenhets"ghetton" & bostäder. Intressant att se hur andra bor, jämfört med oss. & det fanns en hel del manga butiker i dessa bostadsområdena.

En dag med sol åkte vi till Yu Garden. En mycket vacker trädgård. Vi såg även ett berömt te' hus i närheten.

BACKPACK I KINA 2017

En lång resa & vi kom fram sent till Xian. Den kvällen åt middag på hostlet där vi bodde på med världens bästa personal! Personalen var så positiva, hjälpsamma & roliga att prata med! Restaurangen hostlet drev var även ett hem för tre katter som bodde där! Så mysiga & lekfulla! Samma kväll bokade vi in en guidetur till Terrakotta arm'en. Dagen därefter åkte vi till Terrakotta armen tillsammans med andra. Mycket trevliga människor från hela världen. Brasilien, Kanada, Danmark, Sibiria, Nya Zeeland, Australien, England & usa bland annat.

Terrakotta armen var otroligt stor & varje person i armen skulle presentera varje minoritet i Kina. Där av olika ansikten & hår. Efter ha sett detta väntades en stor fest måltid för oss. Jag skulle vilja kalla det för kinesiskt tapas. Ingen aning vad vi åt men fanatiskt gott! Detta var även den varmaste dagen hittills för oss, 40 plus. Men vi hade tur för veckan där innan var det 50 plus.

BACKPACK I KINA 2017

På hotellet där vi bodde (Beijing), förbeställde vi en taxi som skulle ta oss till tåget som skulle föra oss till staden Pingyao. Taxin dök aldrig upp & det fanns inga lediga. Vi började gå i den riktning som vi trodde oss, vara mot tågstationen. En tuktuk kommer vid vår sida & undrar vars vi ska. Vi förklarar & hoppar på. Vilket senare skulle visa sig vara en mardröm. Vi åker länge & vi inser att tiden är knappt att hinna med tåget. Chauffören kunde ingen engelska men visste vars tågstationen var för vi hade det textat på kinesiska på en lapp åt honom. Vi kör länge på cykelvägar tills det kommer en STOR motorväg där han svänger in. Flera filer, bilar som kör fort & tutar på oss. Jag är inte åkrädd men jag var livrädd då. Jag tänkte "att jag måste vara beredd att hoppa av vid en krock". Galen trafik. Vi mådde så illa av rädsla. Då vi väl kommer på en cykelväg, ber jag han att stanna & vi hoppar av. Han får betalt. Tur nog är vi bara 10 minuter bort. Vi hinner med vårt tåg med bara några få minuter till godo. Vi andades ut & var glada att vi var med på tåget.

Tåget gick i 180km/h. Vårtat rum kostade 100 kronor per dygn. Så litet, gulligt & vackert!

Här ser ni hur det såg ut-utanför vår dörr. Hur mysigt som helst!

Efter en vila på rummet- gick vi för att utforska staden. Så mycket att se! Alla som har vägarna förbi, det är värt ett besök här. Gatorna här kallas för Qin & Ming dynastin. Till lunch åt vi hemmagjorda nudlar & dumplings- så gott!

På kvällen tog vi en pizza att dela på & gick till en mysig bar för öl & drink. Provade en black russia- fy vad stark drink! Dom snålar verkligen inte. På natten hade våra grannar fest. Chrille sov som en stock & jag läste en bok. Tjuvtittade även ut genom fönstret på grannarna som festade. Men vad för feg att gå ut & säga hej. Somnade till slut på den hårda madrassen.

Dagbok, måndag den 31 Juli i Beijing: "

Vi åkte buss 9.00 till Kinesiska muren (The great wall). Vi valde en mer orörd del som öppnades för publick på ca 80 talet. Mer vacker natur där & Michelle Obama valde även denna del av muren. Coolt! Vi tog oss upp med en läskig linbana. En blev väldig blottad för den höga höjden. Ca 40 meter upp i luften var vi. Jag grät & Chrille skrattade åt mig. Det slutade med att jag grät & skrattade. Det som var läskigt blev nästan roligt. Komiskt.

Vi träffade en fransk familj. Pappan var mycket trevlig & kunde mycket bra engelska! Så han berättade smått om Kina. Hans fru var född i Kina & mycket vänlig. De hade en flicka & en pojke. Just denna dag var det 40+ . Svetten rann & jag undrar hur de orkade med detta förr med rustning & de branta trappstegen. Hoppas de hade kallare väder förrut. Det var ingen lätt match att vandra utan knappt någon skugga att söka sig till. Kanske just för att man fick "kämpa" det blev om än ännu vackrare & storslaget! Makalöst. Som avslutning åkte vi till ett te' hus. Vilken ceromni att dricka te' här. Inte som här hemma med en påse med earl grey. Det bästa te' jag någonsin har druckit. Mycket rolig dag!"

Hej kompisar!

Nu tänkte jag berätta om min & Christoffers tåg resa i Kina. Något liknade har jag inte varit med om. Lite för spännande vissa gånger, tufft & underbart. Första intrycket av Kina-Beijing var himmelen. Himmelen kändes nära marken, grå, mulet & jag såg inte solen en enda gång i Beijing. Smogen- kan jag tänka mig påminner en domedagshimmel. Läskigt & coolt på samma gång. Sedan är det massor av människor överallt! Värmen påtagande. Våran första måltid i Beijing var helt magisk! Vi åt svampfylld dimsum, inlagda grönsaker & en mycket god fisk till. Jag älskar numera kinesisk mat!- väldigt annorlunda från den jag har ätit i Sverige. Det vi märkte senare på kvällen som vi inte alls visste var att många hemsidor var nedstängda här. Det enda som fungerade var snapchat & sökmontorn Bing. Det gick bra, trots saknade man google för deras google-maps. Följande dag gick vi till Förbjudna Staden.

Förbjudna staden så otroligt mäktigt! Just detta har man tänkt på som barn, fantiserat om & sett filmer om. Helt plötsligt är vi där & går omkring. Så coolt! Vi gick två mil & två km denna dag. Helt slut efter allt vi gick & alla intryck.

BACKPACK I KINA 2017

Det är ca en vecka tills vi åker. Kan ändå inte låta bli att göra min pack lista färdig. Är så pepp & längtar till detta. Jag är inget proffs, det här är hur vi tänker & planerar lite.

ATT TÄNKA PÅ INNAN DU ÅKER TILL KINA:

-Pass (som är giltigt i minst sex månader från ansökningsdatumet-visum).

-Kopia på pass, försäkring, recept på mediciner & andra viktiga papper.

-Skicka in ansökningsblankett inför visum i tid till Kina. Vi skickade in ungefär en månad innan.

-Foto taget enligt följande fotokrav som Kina har. (I färg med vit bakgrund bland annat). Till visum ansökan.

-Utskrifter på flygbiljetter & hotell bokning till visum ansökan.

-En reseplan, vilka städer & vad en ska göra på en A4 papper som skicka också med ansökan om visum.

-Kolla rese försäkring & ha kopia på detta.

-Vaccin som du behöver tex. skydd för hepatit a & b. Rådfråga vård central.

Jag fick reda på all min information via vår lokala resebyrå & samt ringde kinesiska ambassaden om visum. I Sverige tar visaforchina hand om visum ansökningar. Viktigt att veta är att visum kostar 1580 kronor per person. Visaforchina fick jag prata med & dom var mycket hjälpsamma. De skickade all information åt mig på svenska via mail. Då hemsidan är hel engelsk. Visaforchina arbetar med kinesiska ambassaden i Sverige.

Då vi har tänkt luffa runt i Kina med tåg, kommer vi resa med ryggsäck & lätt. Det här är vad vi har tänkt är bra att ha.

PACK-LISTA INFÖR KINA:

-Rese-apoteket: Personliga mediciner om en har, huvudvärks-feber dämpande tablett, preventivmedel, skavsårsplåster, vätske-ersättning, nässpray, vaselin (haha om du har stora lår som mig & får lätt skavsår), solkräm, myggmedel & snytpapper.

-Hygien: bindor/tampong/menskopp, tvål, tvättmedel (sist vi reste backpack, tvättade vi våran tvätt i sopkorgar på hotell rummen obs rena soptunnor såklart!), rakhyvel, kam, nagelsax & deo.

-Kläder: Det kommer vara väldigt varmt av vad jag har hört i Kina. Jag tänker luftigt & bekvämt -först av allt. Bekvämt för mig är klänning & cykelshorts. (Cykelshorts det bästa mot stora lår i värmen-vet att jag tjatar om detta men viktigt med bekvämt & skönt :-).

Jag tänker alltid att tvätt möjligheter finns- om inte får man göra det själv. Packa så lite som möjligt & sedan halvera kläderna du har packat på ett ungefär.

Två par skor: tennisskor & sandaler. Badkläder & något finare plagg för att man vet aldrig vad som händer. Regnponcho har jag köpt på dollar store för 10 kronor. Sjal & huvudbonad.

-Bra att ha: Kopia på alla värdepapper & pass. En guidebok. Mobil & kamera laddare. Mobil & kamera såklart. Via wifi har vi kontakt med familjen. Liten ryggsäck för dags-turer. Öronproppar & hörlurar till musik.

Säkerhetsnål. Toapapper! Kniv-inte i handbagaget! Körkort-ID. Reseförsäkringspapper. Resepapper tex. hotellbokningar, flygbiljetter. Solglasögon. Jag gillar att ha en liten kalender. Där skriver jag kort vad vi gör och så vidare. Roliga minnen.

Har nog glömt en del men det återstår att se. Skriv gärna en kommentar om jag har missat något eller tips/råd. Ikväll påbörjar jag min semester-hur underbart som helst. Imorgon åker vi & paddlar kanot med vänner. Det ska bli härligt. Ha en fin kväll!

Om ameliaboom

Jag har hört att människor som ligger på dödsbädden ångrar inget dom gjorde i sitt liv -dom ångrar sakerna dom inte gjorde.

Det var deras största misstag enligt dom själva. Riskerna dom aldrig tog eller att dom inte uppfyllde sin/sina innersta drömmar. Var & en tror jag har en dröm som är gjord för just denna.

Det gäller att kämpa, för det kommer att vara svårt stundvis. En måste vilja med hela sin kropp!

Jag har haft många drömmar & jag har många drömmar. En av mina första stora drömmar var att backpacka. Att resa med en ryggsäck & åka dit man känner för det. Att känna total frihet från vardagens stress & måsten. Costa Rica blev en dröm som fångade mig. Det är fortfarande den bästa resa & äventyr jag har varit med om.

Att åka till Kina & se Pandor. Det ville jag göra efter gymnasium. & Volontär jobba. Nu 7 år senare får jag åka till Kina & se Pandor. Alltså hur magiskt är det inte?

Jag kommer alltid drömma mycket & göra mitt bästa att uppfylla dom.

En dröm som sprider pirr & värme i min kropp är, att någon gång flytta utomlands för en kortare period. Jag skulle vilja uppleva en annan vardag. Lära känna grannar, laga ny mat, sova i ett annat hem, känna nya dofter, vakna upp till en annorlunda vardag & somna i ett främmande land.

Drömma måste en får göra. Det bästa är att du själv väljer vad du vill drömma om. Låt ingen ta det ifrån dig.

BACKPACK I KINA 2017

Jag har sökt visum till Amerika förrut & tyckte det var krångligt -men inte jämfört med Kina!

All information är på engelska. Jag har sån tur att dom som hjälper oss med ansökan har skrivit allt på svenska via mail. Vilken lättnad! Vi har nu tagit fotot till ansökan & dom är godkända. Vi ser hel galna ut. Med öronen framme & blicken död, haha. Det får vi bjuda på, då vi är ett steg närmare våran resa!

Det som är kvar att göra är själva ansökans formuläret (på engelska, fyra sidor), A4 reseplan om vad vi ska göra & vars vi reser i Kina, Pass kopior, Kopior på biljetter & hotell. Skicka detta till Kinesiska ambassaden & få det godkänt.

Snart får vi åka på äventyr igen, vad jag längtar!

Lång ledigheten med Christoffer har varit hel skön. Skidturen i träsket var magiskt! Leo snörde ihop en god smet av majsplättar. Trangia-köket packades ner. En härlig skidtur över det frysna träsket, massor av sol i ansiktet & härlig dag ute.

Vi var även vår första gång på Kust hotell spa. Att en inte skämmer bort sig oftare! Produkterna (ansiktmask, scrub mm) gick i norrländska dofter som lingon, blåbär & hjorton. Vi var på något som hette morgonstund & då ingick hotell frukost i samma pris. Lyxigt värre med våfflor, kokt ägg & gott te bland annat. Spa var lyxigt, fint & skönt. Lär bli någon mer gång.

Hoppas eran påsk va härlig!

Så himla härligt att vara ledig tillsammans med Christoffer. I morse gick vi ut i skogen. Det var skare (hård yta på snön) & en kunde gå i snön utan att sjunka ner. Så lätt att gå i hela skogen då. På dagen grillade vi korv med mamma & Kjell. Ikväll ska vi äta fin middag på Tages med C familj. Imorgon åker vi till Koler. Det blir att åka skidor & hänga med våra vänner där. Pepp! Årets sista skidtur kanske. Hoppas eran helg blir fin & härlig.