Ja i dag gjorde vi sista resan in till krabi och immigration för att förlänga 30 dagar. Det känns lite tufft att det är sista gången vi åker dit för då börjar ju hemresan närma sig. Den här gången åkt vi med 2 familjer. Ena från Stockholm (dom åkte vi med sist också) och några från Göteborg.

Allt gick snabbt och smärtfritt. Vi tog även en tur till Outleten och Tesco för att handla lite. Vi var hemma lagom till kl 4, och så klev vi in i en nystädad lägenhet👍🏻 Så lämna tvätt och äta mat så är dagen nästan slut, en bra dag.

I morgon får vi bättra på brännan och så ska jag och en tjej som heter Linda spela tennis , det ska bli intressant🙈

Kram på er

För två veckor sedan kom solen för att stanna på heltid verkar det som och det gjorde även mina föräldrar. Men de lämnar oss idag efter två underbara veckor med mycket sol, bad och umgänge. Igår kväll avslutade vi med en middag inne i Saladan, i ett med Thailands-mått mätt rätt ljummen kväll.

Vi åt på restaurang Star och efter det tog vi en biltaxi hem och sa hejdå vid Southern Lanta, då de åkte vidare mot sitt hotell på nästa strand. Det är nog inte bara vi som kommer sakna er utan även Tuk-Tuk förarna de åkt med som lärt känna igen dem som: Han som alltid slår huvudet i takbalken vid på och avstigning...🤕

😋. Tur det är relativt mjukt tak i dessa fuskbyggen!

Den lite omtalade stormen som skulle komma in lördag visade sig enbart med lite vind på söndag eftermiddag så vi passade på och pröva en italiensk restaurang innan det blev melodifestivalen för hela slanten på SVTplay.

Det finns ju mycket att säga om detta omtalade program och vann verkligen rätt låt. Jag satt båda låtarna som gick vidare och vi var nog ganska rätt ute allihopa. Izabelle tokhyllade "snyggingen" Benjamin och önskade att han var 12 år, ännu en Wahlgren tänkte jag😎. Mysigt blev det i alla fall då Izabelle och Bastian dukade upp tillbehören hemma medan vi tröttade ut Minnelle med en kvällspromenad runt kvarteret. Eller hon som tröttade ut sig själv är nog en mer riktig beskrivning.

Klart bäst i afton var David Lindgrens mellanakt med toppning då Hasse var streckgubben i Måns vinnarlåt. "Kvinnaböske"är kung sånär som på dialekten. Men en fråga som dyker upp i huvudet är, varför kallas han det...Kvinnaböske? Vidare är det som vanligt denne Thomas G:son som skrivit typ 90% sv alla bidragen, men nu snart måste det vara dags att klippa håret. Det hänger ju ner till fotknölarna och till råga på allt så toppas det numera med en röd flint. Ja, ja men låtar kan han skriva hur som hårer...😬

Annars så prutade jag mig till min drömklocka igår, gick på no mercy aka Linder style och fick ner den till ruskigt bra pris. Så nu är jag ägare till en Hubot för en 250.000- 5000000 kr enligt deras prislista på dessa modeller. Eller är den inte äkta, min really, really good copy?🤔

Jo just det, glömde ju bort att vi flyttat tillbaka till världens finaste lägenhet på Southern igen, nästan 100 kvm av pure plesure med b.l.a Kungsängen sängar, WAOW tänker ni! Men sängarna i detta land kan milt uttryckt vara hårda som sten.

Efter lite mer än en månad på vift kände vi alla att vi kommit hem igen eller som Bastian uttryckte det när han såg TV:n.

- Det här är paradiset, vi är i paradiset! Vad är det för Wi-Fi kod?

God natt önskas från lägenhet 201 eller från paradiset.

Bild ovan: Reklam

En trevlig kväll på Bajen pizzeria någonstans ovanför Long Beach. De klart bästa pizzorna på ön! 10 Svanslös kebab av 10 möjliga i betyg! #bajenpizzeria

Mello-Meijers

PS. Klart bäst i afton var Mariette. DS

Det har väl regnat mer i år än vanligt och jag vet inte om det är därför det är så otroligt grönt. Det är oändligt med olika palmer, andra tropiska träd och blommor överallt i ett enda hav av grönska.

Det känns lite som evig midsommar men riktigt så fint och så mycket olika blommor är det väl inte ändå. Men fint är det och ju längre ner på ön du kommer desto renare, grönare och finare blir det!

Annars spenderade vi större delen av dagen nere på Long Beach igår med bad och skoj i poolen på farmar och farfars hotell.

Erina var också iväg och gjorde ett mycket snygg tatuering på armen med barnens namn dom motiv. Snyggt!!❤️👏

Idag blir det bruch på "svenskstället" Slowdown efter Bastians fotbollsträning som slutar runt 12. Idag sitter vi här i skuggan jag och Christian och tycker synd om barnen ute på planen då det är säkert 35 grader i skuggan. Puh!

Water, Water, Water...☀️💧💦🚨

/Meijers

Senaste dagarna har det hänt lite saker av olika slag.

Vädret verkar äntligen blivit lite mer stabilt och den blå himlen och solnedgångarna avlöser varandra ( ta i trä)

Jag lade ut en film på Instagram med Minelle där hon sitter och leker i solnedgången och på slutet säger hon mamma. I texten # jag mamma, baby och nr1. Några dagar senare dyker filmen upp i mitt Instagram- flöde som sponsrat inlägg av Hotels.com med länk till direkbokning av deras hotell i Thailand. Filmen hade över 26.000 visningar på ett dygn. Jag vet inte om det är lagligt men tycker mest det är coolt! Hotels.com är världens största förmedlare av hotell med mera.

Och så igår den 29:e kom farmor och farfar/ mamma och pappa hit till Thailand för första gången och vi var och mötte dem vid deras hotell. Vi var även på samma plats ett dygn tidigare och väntade men det visade dig att de då var ute på Alviken och åkte skidor. Det ska bli jättekul att få visa dem runt och såklart att träffa dem mycket då det var över fyra månader sen sist. Idag när vi gick en lång promenad på Long Beach där de bor så döpte farsan om den patenterade " stenleken" till koralleken och nivån var satt!

På deras hotell mötte vi efter någon timme ytterligare en familj med sommarhus i Olsnäs, s.k "osnäsfölk" som Leif från Mooora i den familjen uttryckte det. Vidare var det ett par till bekanta till dem ( läs Högosta) som bodde på samma hotell vars son spelat hockey med min ena bror Tobias. Världen är bra liten ibland.

Vi kör beachtennis för fulla muggar och just nu har jag och Izabelle rekordet med 78 slag.

Minelle har lärt sig att säga -tack, tack och då lämnar hon en sak för att lika snabbt ta den igen och upprepa samma ord. Detta är supergulligt och kan hålla på länge. Hon har även fått flera fina presenter levererade både från farmor, farfar och Micke med familj. Alla kläderna passade ypperligt och är superfina! Stort TACK. De andra barnen fick godis levererat i form av Gott&Blandat påsar som det stod familjepåse på så det kan nog diskuteras vilka som får dela med sig.....

Jag var ute och badade efter ett hårt träningspass strax innan solnedgången idag måndag och simmade då nästan in i två stycken röd/orangea maneter. Vilken sort eller farlighetsgrad vet jag ej? Men jag avlägsnade mig snabbt upp på den trygga stranden.

Senare på kvällen ser jag på FB att NWT ( min arbetsgivare) köpt den mindre lokala konkurrenten VF. Spännande men visste jag det redan?

Vid senaste mätningen av vikt för vår inhouse månadstävlingen mellan mig, Andreas och Ola hade jag tappat tre kg till och ligger nu på 81,9. Johannes pass och bättre mat börjar arta sig ned mer muskler och mindre mage. Om jag minns rätt låg jag på runt 88-88,5 när vi landade i Thailand för snart fyra månader sedan. Mot målet..

Jag gjorde även ett FB-test som många andra gjort om hur länge det tar innan du blir arg, vanliga resultat verkar vara mellan några minuter för heta personer till ett dygn för de som är lite lugnare. Jag fick 51 dagar...💣👓

Imorgon är det en ny dag, barnen går längre i skolan och vi tar väl en dag på stranden!

Chill, Chill

Meijers of Lanta

Nu har del tre av vår resa börjat på allvar. Det är nytt år och helt plötsligt i mitten av januari. Vad hände? Efter Jul, Kuala Lumpur äventyren, skolan började den 4:e, en orkan tog oss med S T O R M och Minelle fyllde 1 år den den 11:e så har dagarna bara flugit iväg och snart är det 28:e och mina föräldrar kommer hit.

Shit va fort det gått, sen så är det snart bara lite över två månader till " vårvärmen" hägrar😁. Nog om det.

Den allra vanligaste frågan man får är hur får ni dagarna att gå? Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det men de går. Du skaffar dig rutiner och måsten här också med, men av lite andra dimensioner kanske. Vår vanligaste dag här ser ut enligt följande:

Klockan ringer och det är dags att väcka Bastian klockan typ 08:00 för frukost och skola om inte Minelle redan lyckats med det. Izabelle har redan varit uppe någon timme och avklarat din nästan obligatoriska Morgonjogg på stranden med kompisen Maja.

Vi andra äter frukost och sen så går vi alla eller någon av oss med till skolan och lämnar av. Där träffar man andra föräldrar och det planeras nåt, oftast blir det stranden i närheten om man inte planerat något dagen innan eller om vädret är kasst.

Strand, bad, pool, promenad och en massage för vissa brukar det bli innan det blir dags att bestämma lunchplaner. Oftast går vi upp till vägen och äter på vårt "hak" där för 20 kr styck inkl sodavatten. Sen blir det oftast sömn nummer två för Minelle inne eller i vagnen på stranden beroende på värmen.

Klockan 14 är det dags att hämta barnen eller i alla fall få reda på vilken kompis de ska leka/ vara med idag. Sen är det beroende på väder åter igen uteaktiviteter som strand, vespa-tur eller poolkanten som gäller. När klockan börjar närma dig 16:30-17, sön- tors är det träning för mig på skolgården eller stranden i ca en timme. Söndagar, tisdagar ooh torsdagar är det även fotbollsträning för Bastian med skjuts inblandad.

Ibland kan det även bära av till någon marknad eller in till Saladan "city" för lite shopping.

Efter det blir det solnedgång med mat eller med annan utsikt på någon restaurang som bestämts oftast tidigare under dagen. Ibland vid trötthet eller dåligt väder hämtas mat hem eller vid något enstaka tillfälle tillagas den själv.

Sen är det läxläsning för barnen och den obligatoriska handlingen av frukost, vatten, mellanmål m.m i affären som står på schemat. Går läxorna bra är det kompisar som gäller igen och de "hänger" ute eller hemma hos någon till runt 21:00.

Då är det kvällsmat och ibland lite familjekortspel som gäller för den som inte ska lägga Minelle.

Klockan 22 ligger vi oftast alla och tittar på diverse skärmar, läser böcker eller ser på någon av de 164 Thai TV kanalerna med inhemska och utländska dubbade program. Och ännu en vardag har gått i paradiset.

Uttråkad= nej

Njuter= ja

Trött på värme = nej

Trött på sand = nej

Trött på palmer = nej

Trött på andra svenskar = nej

Trött på muslimer = nej

Trött på tuk-tuk förare som säger taxi = Ja

Trött på prutning = ja ibland

Trött på bra mage = nej

Trött på att inte diska = nej

Trött på att inte städa = nej

Trött på shorts = nej

Trött på T-shirt/ bar överkropp = nej

Trött på flip-flopp = nej

Trött på ris och kyckling = nej

Trött på annan mat = nej

Trött på sol = nej

Trött på regn = Ja

Trött på vespan = nej

Trött på att umgås med familjen = nej

Trött på all träning = nej

Trött på att inte kunna Thai = Ja

Trött på thailänsk ost = Ja

Trött på trögt Wii-fii = Ja

Trött på att skriva ordet trött = JA

Over and out

/J

På tisdagar går barnen lite längre i skolan närmare bestämt ända till klockan 16 så då finns det massor av tid att utforska nya stränder om man kommer iväg i tid.

Igår var jag och Några kompisar ute på en fiskebåt och fiskade Barracuda och från båten såg man en massa stränder som på ett pärlband neröver kusten av ön.

Första lite längre stoppet bilen på stranden Klong Kong och det superhäftiga stället WhereElse där vi stannade ett par timmar. Klong Kong är en skön strand med massa mindre, billigare hyddor att bo i.

Efter att ha väntat på vår mat lite för länge bestämde vi oss för att inte lägga Minelle i hängmattan utan låta henne somna på vespan och dra vidare söderut. Snart sov hon och vi kom fram till nästa strand långt, långt neranför Restaurangen Diamond Cliff.

Efter en klättring med många trappsteg och en sovande Minelle i selen på Erina var vi framme vid stranden Klong Nui. Här var det en riktig paradisstrand som uppenbarade sig med rent vatten, klippor och sand. Efter att ha lagt Minelle under några skyddande palmblad blev det bad i vågorna.

Snart var det dags att bege sig uppåt igen och där fick Erina sig veckans träningspass! Väl uppe åkte vi hemåt med endast ett litet matstopp på en marknad som låg efter vägen.

Helt enkelt en skön tisdag med två nya härliga stränder i bagaget.

Johan

I dag är det childrens day i Thailand. Det är massor av aktiviteter för barn och allt är gratis.

Bastians skolan fixade ett skollag så dom spela 2 matcher i går och en i dag. Johan och rektor Henrik agerade tränare✌🏻En vinst och två förluster som tyvärr gick dom inte vidare. Men shit vad dom kämpade, alla var grymt duktiga. Matcherna spelades på en liten betongplan och med en boll som var som en sten.

I morse skulle dom samlas 9.30 så Bastian och Johan åkte tidigare, jag Minelle och Iza tog en tuk-tuk. Jag tänkte att det är väl lugnt än så många har väl inte kommit än.... Ops va fel jag hade!

Även Lilla svenska skolan hade ett ställe dit barnen fick komma och göra fina armband.

Kl 10 började matchen och gissa vem som fick plåstras om efter...! 🙈🤕Men ger man järnet då får man räkna med lite sår här och där. En man var snabbt framme och tyckte att vi skulle åka till läkare för försäkring, men nej inte för ett skrapsår försökte jag förklara, men det var nog han som idiotförklarade mig på thai.

Efter omplåstring och fotboll gick vi runt och kollade lite. Bastian fick en Cola, jag och Minelle en shake och Johan en vatten😏

Vi gick där en liten stund men sen blev våra två minstingar trötta och ville hem och ladda för en eftermiddag på Rock bar med familjen Linder. Jag och Minelle fick tag på värsta coola tuk-tuken, Johan och Bastian åkte vespa. Iza bestämde sig för att haka på Maja och hennes familjen till en annan resort och softa.

Ha en fin dag🕶

Idag blir jag ett år eller massa dagar och det verkar ju kul att fylla år. Dagen började som vanligt med att mamma och pappa inte ville vakna lika tidigt som mig. När jag väl gjort mina knep för att väcka familjen kom de med massa prasslande saker som de ville att jag skulle ha sönder? Men det var ju tur att storebror och storasyster hjälpte mig att ha sönder sakerna för inuti dessa låg det roliga saker. Det är faktiskt sant och jättekonstigt. Sen fick jag äntligen en ny blöja...

Sen blev det som vanligt frukost och på menyn stod välling också som vanligt men idag sjöngs det från alla håll. Jag vet inte vad de stora höll på med faktiskt men det lät typ så här:

Ja, må hon leva som de upprepade många gånger, innan jag visst skulle bli hundra år ( ännu mer dagar) och därefter ropade alla Urra, Urra, Urra, urra eller nåt sånt. Och sen fick jag massor med kramar och pussar som jag iof alltid får men kanske lite extra många idag?

När brorsan och syrran gått dit de gör på dagarna och läser böcker efter att vi sagt hejdå så fick jag åka vagn ner till den där jätte- sandlådan som det finns vatten i och springa runt i mina nya kläder och skor. De kläderna som måste bära på där på det stället. Det var jättekul och nu när mina ben vill stå upp hela tiden hinner jag långt innan pappa eller mamma alltid kommer och tar mig och vill att jag ska åt ett annat tråkigare håll. Varför förstår jag inte? Men dom där åkande sakerna i jätte-sandlådan som kommer hela tiden vill gärna in i min mun och då smakar det konstigt så det är nog bra att pappa drar upp mig ändå!

Sen blev jag jättetrött och fastspänd i saken som har hjul på sig och roliga saker under som man kan slänga ut. Idag var den skön och sen kommer jag faktiskt inte ihåg vad som hände på nästan tre timmar.

Helt plötsligt kom jag ihåg saker igen och när jag tittade ut ur saken med hjul så satt mamma och pappa utan sådana där kläder jag måste ha i den stora sandlådan, och som det såg ut njöt.

För att de ska se mig så har jag ett knep som går ut på att skratta och prata högt, då kommer de direkt och inland blir det mat och dricka. Massor av andra stora med rynkor vill också ta på och säga saker till mig. Jag är nog rätt söt! Så blev det även denna gången och sen gick vi till ett annat blött ställe med kanter runt där jag blev instoppad och presenterad för en annan liten jag med två ögon. Där fick jag pröva en av sakerna som låg i de där som vi hade sönder i morse. En grön flytande grej jag kunde sitta i utan att åka ner under vattnet. Det var visst en sköldpadda och den fick jag av min storasyster. Jag har det rätt bra måste erkännas!

Nu ska jag visst ner till den stora sandlådan igen på kvällstur och titta på det där stora, varma klotet som ska bada varje kväll. Det ryktas om glass också för att jag fyller år så jag följer väl med utan gnäll då ( de tror inte jag fattar va, nötter)😉!

Kram Minelle

Idag vaknade vi till dubbelvikta palmer som slog mot våra två balkonger och våra fönster. Det verkade först vara en vanlig storm och ett vanligt regn som det kan vara här på nätterna. Så var det också i natt men snart så insåg vi att det här var nåt annat. Jag gick ut en liten sväng för att reka läget med vespan och möttes av ett sönderslaget Koh Lanta och då främst Klong Dao. Det kom träd, tak, grenar, takpannor och väggar flygande i det tunga regnet. Överallt var det träd som knäcktes som tändstickor och snart började även taket på vårt gamla boende att gå sönder. och hela tiden ökade det i vindstyrka och vi fick sitta inne och titta ut. Såklart var det strömavbrott också men då vi har gasplattor i denna lägenheten var det inget större problem. Vid lunch när det VAR som värst så följde jag med Bastian till en kompis och träffade då några evakuerade familjer från vårt gamla boende på Southern. Vi fick smyga längs väggarna och när det tog i som värst ramlade vi båda nästan omkull.

Så här fortsatte det i stort ett hela dagen och ibland gick vi ut en sväng av ren nyfikenhet och tristess. Erina tog en tur till SevenEleven och sprang då på fler familjer som fått taken avblåsta och som nu var evakuerade. Vi såg även en förlist segelbåt som stod på grund och verkade vara övergiven med bruten mast och totalt sönderblåst. Dock såg vi inga människor på den så troligtvis hade de övergett båten längre ut och räddat sig, eller så hade de bara styrt mot första bästa strand och hoppats på att det skulle vara sandbotten som på denna stranden och sonika hoppat i och vadat in vid grundstötning. Livbåten var kvar och hängde i en tross vilket tyder på det sistnämnda alternativet.

Senare på kvällen när det lugnat ner sig och helt plötsligt blev jätte lugnt tog vi en promenad allihopa bort till mormor/Peter/kusinerna m.f på deras resort. Väl där hann vi bara få in Minelle under tak innan det drog igång igen men denna gången med vind rakt utifrån havet. De varnande oss för ännu en orkan och sa att vi nog borde skynda oss hem, vilket vi gjorde. Så vi gick hem längs vägen där det var lite skyddat då vinden kom från havet denna gången och kunde dokumentera en hel del förödelse. Det visade sig sedan att det blåst 50 + sekundmeter och enligt en gammal gumma i ett skjul som en bekant känner så har hon aldrig upplevt något liknande på sina 85 år på ön.

Lika plötsligt som den kom lika plötsligt avtog orkanen och ”inne-trötta” turister samlades i horder på stranden och på restauranger med gaskök för att få prata av sig och få något i magen.

Bara på vår del av stranden är det väl en 15-20 förstörda restauranger och otaligt med förstörda tak, skyltar och stolpar av olika slag. Men redan minuter efter den avtagit så ser man dessa leende thailändare igen på tak, i stolpar och på sina restauranger i full färd med att laga och bygga upp på nytt. Bara några timmar senare nu på kvällen kom strömmen tillbaka fast det var massor med elledningar och stolpar som låg överallt. Våra inköpta levande ljus och vår spelkväll med vanliga spel får vänta till en annan gång, lite synd men ändå skönt på nåt sätt. Barnen har inte haft wi-fi på hela dagen och de var rätt sugna på att uppdatera sig. Vi också och framförallt för att få information om läget. Skolan är relativt oförstörd och det blir lektioner som vanligt imorgon, dock är restaurangen de äter lunch på utan tak så de får lunch på skolan istället. Värre är det med den andra svenska skolan Sank här nere som fått ett träd över sig och som var rätt ”out of order”. Som tur är har barnen på den skolan jullov än och börjar först på onsdag så det hinner nog ordna upp sig det med.

Vi summerar det hela nu på kvällen med att ingen av oss blivit skadad och ser det som en ny erfarenhet. Det är inte alla som fått uppleva en inkommande tropiskt orkan!

Såklart är det synd om alla turister som inte är här så länge och framförallt om alla thaiare som förlorar sin viktiga inkomst på från sina besökare några dagar. Men de reser sig och är ett folk som tar motgångar på rätt sätt. Erina sa att jag springer iväg med tvätten till vårt tvätteri cirka 30 min till en timme efter att strömmen kommit tillbaka, men hon kom snabbt tillbaka med ett leende på läpparna. De hade tagit tillfället i akt att vara lediga i kväll och satt och drack öl allihopa med levande ljus. Det får symbolisera deras syn på livet, inget ont som för nåt gott med sig!

/ Hurrican-Meijers :-)

Då var vi tillbaka på Lanta igen. För tillfället bor vi på Lemonade boutique in, ca 15 kvm stort eller litet. Väldigt trångt men på lördag ska vi flytta till Dream house och då får vi mycket större. Fördelen där vi bor nu är att syrran med familj, mamma och Peter bor nedanför.

I dag åkte dom över till Phi Phi så vi passade på att hänga lite med Erica och Andreas som åker på visumresa till KL i morgon.

Även om KL var grymt bra, lite svensk standard så är det skönt att va tillbaka till den enkla vardagen. Iza och Bastian började skolan i går igen, och hjälp va folk det var på skolan!! Men jag tror att även dom tyckte att det va lite skönt att börja igen

Nu till helgen får vi försöka göra lite utflykter med mamma och dom andra eftersom att dom åker hem på tisdag. Tiden går väldigt fort, vi har varit borta mer än tre månader nu men det känns inte. I dag hänger vi bara på stranden tills barnen ska hämtas sen får vi se vad det blir.