Då var vi hemma på svensk mark igen efter ca 13 timmar i luften. Arlanda kändes svenskt och på ett ögonblick var vi ute i den väntande bilen för vidare färd mot Karlstad. Sex månader på vespa med vänstertrafik försvann i första korsningen och sen var allt som vanligt igen❤️.

Resan hem gick otroligt smidigt, nattflyg is da shit och vi fick bästa platserna ( ekonomi) i båda planen tack vare Minelle tror jag❤️.

Sista dagarna blev underbara och det var först under fredagen som den lite konstiga känslan inföll sig att nu ska vi inte vara här och inte gå runt här så mycket mer. Lördagen spenderades på stranden efter en god frukost hos grannarna. Sen var det var dags att säga hejdå till kompisar, Southern Lanta, lämna vespan, checka ut och hoppa in i minivanen. Men under de sista veckorna försvann också mycket bekant folk och de började även stänga ner ön för lågsäsong. Helt enkelt kändes tiden mogen för att återvända till andra sidan jorden och ett liv i Sverige igen❤️.

Sen tror jag nog att vi kommer sakna underbara Koh Lanta ganska snabbt och längta tillbaka till flipflopp-livet. Men det visar sig.? Nu fokuserar vi på ljuset, alla minnen och underbart fint vårväder hemma istället. Vilket det gjorde och mötte oss med 15 grader ute och faktiskt nästan Thailands värme innanför kuvösglaset på altanen❤️.

Tack världens bästa familj för de bästa sex månaderna i mitt liv som vuxen. ÄLSKAR ER!

Tacka alla underbara nya vänner och bekanta som vi delat denna resa med och som gjort vad den blev till!

Tack alla som följt bloggen!

Tack Thailand och Lanta för allt du bjudit oss på.

Tack till mig själv som lyckades med min dröm och få ihop detta❤️!

Helt enkelt Amazzingdaysoflife och fullkomligt, fullkomligt underbart☀️🌴❤️👍.

Mot nya mål,

Best regards

Mr Johan Meijer❤️

Så har även vi kommit till stadiet på vår drömresa som innebär att göra saker för sista eller näst sista gången på dessa fantastiska sex månader. Allt har en ände men korven har ju två heter det så fint och så är det väl.

Vi har vinkat av familjer i Salan på skolan varje fredagsavslutning och vi har ätit en sista middag/ haft strandhäng med många underbara familjer nu. Det har varit underbara Linders från Öland, Waldtad/Holmström från Oslo, Eklunds från Kungshamn, familjer från Stockholm, Örebro, Västerås och Göteborg m.f ställen. Men alltid har det varit de som nått änden på korven och vi som varit någonstans på mitten av repet.

Men nu på söndag är det dags, ikväll är det vi som ska ut och äta en avslutningsmiddag med fina familjen Junholt. Det är de äldre barnens allra bästa kompisar och har så varit under heja tiden här. Bastian och Joel fann varann direkt och har sen dess typ varit som en enda enhet. Det är underbart att dessa två skratta, busa, ipada, spela fotboll, träna, krama och bara vara allmänt sega ihop. Och sen har vi Izabelle och Maja som på tjejers vis hittar på upptåg, åker in till Saladan, prutar, döper stränder, räddar djur, startar insamlingar, morgontränar, morgonfikar, löser världsproblem på Snap och hänger på So Good eller Indianen restauranger på kvällarna. Där kör de eldshower och dansar. De är vänner för livet känns det som och Göteborg är ju inte så långt bort från Karlstad med tåg när de är hemma i Sverige igen. De är kvar till maj.

Imorgon är det vinkväll ( ja in hörde rätt) på vår eller grannarnas balkong. Det är en familj vi bott bredvid på DreamHouse en månad och nu här på Southern snart en månad. Vi har även varit ute på havet med denna familjen en hel dag och snorklast. Trevligt och bye bye blir det även där. De är kvar till juli så även här är det vi som är de med passen redo och med Sverige vibbar.

Jag tror vi hunnit med det mesta som var planerat att göra och som dykt upp under resans gång. Det är någon fin och rekommenderad restaurang vi ej kommer hinna besöka med familjen men det är mer ett medvetet beslut vi tagit då det ändå bara ör jag som äter maten på deras meny...😇

Ikväll är det även sista "Johannes passet " för mig och näst sista träningspasset på Lanta overall för mig. Det har blivit någonstans 100-110 träningspass snabbt räknat som bland annat innehållit ca 7500 burpies för min del. Jag kan säga som så att tekniken från att knappt gjort en enda burpie någonsin till dagens nivå är en framgångssaga! Jag är så sjukt nöjd, glad och tacksam vad gemenskapen och kämpaglöden i denna träningsgruppen gett mig. Det är en ynnest att ha fått varit del av denna i 26 veckor och riktig tur att jag sprang på Johannes redan första veckan här! STORT tack alla träningskompisar och PT Johannes för ett magiskt halvår! Jag kommer sakna detta.

Och ett jättestort grattis till Erina som efter en slowstart här, slängde slappheten, fördomarna och stönigheten i ryggsäcken och hängde på. Nu är hon fast och älskar detta med träning och gemenskapen den tillför. Keep it going!

Snart är det lunch igen , för näst, näst, näst, näst sista gången också, men blir det sista gången på det stället vi går till? Stället är vår nr1 lunchhak som vi döpt till "hålet i väggen". MUMS🌭

Jag säger det igen! Har ni drömmar stora eller små så förverkliga dessa så slipper ni fundera på det sen. Du äger framtiden, den äger inte dig.

/Familjen Meijer Of Lanta

För någon veckan sedan när vi gick till ett morgonpass som Amelia har borta på Slow down pratade vi om att det skulle va kul att hitta på något vi tjejer. Pratade lite om det med allas våran underbara, glada Stina. När vi krälar i sanden och svettas som mest säger Stina: jag har bästa idén vi hyr katamaranen där. Som vi senare får reda på att det heter trimaran.

Stina fixade båten och en messenger grupp, inviter till lite löst folk😉 så var båten full.

Så i morse lämnade jag Johan med 5 barn och drog i väg. Vi började turen med en simtur ut till båten. Sen åkte vi ner mot Klong Nin, där gick vi i land. Eller nja jag och 3 till tog jollen och resten simmade.

Hela båtresan kantades av vindtorka så på hemfärden fick motorn göra sitt.

Grymt härligt och bara vara ett gäng tjejer med lite alkohol och snacks, och bara få va.

På hemvägen hade vi en tävling på ena sidan trimaranen, förloraren fick straff, behöver jag säga vem som fick straff🙈(jag är INTE bra på lekar) sedan spanade vi efter maneter. Stina drog på sig cyklop och hängde sig överbord för att titta lite under vattnet. Amelia bokstavligen slängde sig i vattnet när hon skulle fånga en bebismanet, hon fick den också. Trots att molnen drog in så blev det en skönt tur, så nu är man grymt trött. Sjön suger. Väldigt bra ordnat Stina, vi är glada att det blev av👍🏻 Det känns rätt skönt att man gjorde detta innan vi ska hem nästa vecka. Nu kan man njuta på stranden resten av tiden.

Må gott 💋

Så äntligen tog vi oss i kragen och kom ut till lite snorklingsparadis i närområdet. Det har varit nära många gånger men blivit inställt av dåligt väder, trötthet, slapphet och vi tar det senare mentaliteten. Men nu blev det av och vilket av sen. Vår nya kompis Freddan hade hittat en lite lyxigare variant av en större båt i jämförelse med de vanliga " Four Island Tour " båtarna som verkade bra, Club Mermaid.

Den visade sig vara lite hemlig och säljaren ville gärna inte sälja in den innan han visat allt annat billigare? Men till slut så öppnade han upp och visste precis allt om denna båt och detta upplägget. Antagligen hade han dålig provision på denna turen och därav ointresset. Och pruta kunde det också göras, så för 6000 Bath ( 1500 sek) fick vi hämtning/lämning hemma med taxi, frukost, lunch, mellanmål och grillspett med bubbel vid solnedgången. Detta blev som sagt en mycket trevlig och lyckad resa med mycket härliga människor som våra grannar här i lägenheten bredvid och lilla familjen från Oslo!

Vi åkte kl 08:00 på morgonen och var hemma strax efter kl 20:00, trötta, bruna och väldigt nöjda. Denna turen rekommenderas starkt!

Vad gör man då en heldag på havet?

Vi snorklade först vid Koh Haa och sen vid Koh Rok i flera timmar. Vid dessa rev och öar kunde man även bada och sola ovanför alla fiskarna. Just färggranna fiskar i alla storlekar och former swischar förbi under en hela tiden. Vi såg allt utom revhaj som visst skulle finnas där också. Alla större barnen toktrivdes, hoppade från båten och lekte på stränderna i flera timmar i avsaknad av wi-fi. De mindre sov och prövade bl.a. Att bada i flytvästar. Minelle tyckte även mycket om att springa runt på båten och utforska däcket och vad det hade att erbjuda. Det innebar att vi också fick ett antal 100 varv runt, runt på båten som följeslagare.

Emellanåt behövde man kanske upp på båten och in i AC-rummet för avsvalkning själv också.

Vi såg nog alla fiskar du kan tänka dig och som du exempelvis kan se i en djuraffär med massa akvarier, men av storleken större i vissa fall. Bland annat så vi Muräna, vattenorm, papegojfisk, segelfisk, flygfisk, nemos, och Barracuda.

Havet låg i stort sett spegelblankt under heja vägen ut till de två öarna och på vägen hem var det lite vågor och sjö.

Helt enkelt en underbar dag som gör sig till känna nu när vi väl är hemma på fast mark och tröttheten börjar smyga sig på.

Go natt

/Meijers of Lanta

Det var länge sedan jag skrev men alltså jag har levt livet. Men nu börjar resan lida mot sitt slut. 3 veckor kvar av denna fantastiska resa, och förutom allt jag har upplevt så har jag lärt mig såå himla mycket. Jag kan hundra saker mer som jag inte visste innan jag åkte. Alltså jag måste bara få rabbla upp lite minnen för er som jag måste dela med mig av!

1: Alltså minns ni när vi precis kom alltså första upplevelsen kanske inte var den roligaste men det var ändå då allting startade. Ifall du inte har fattat alltså på flygplanet✈️

2: Alltså vi åkte till Phuket och träffade våra kusiner och sedan Åke till KLL och shoppade åt mat,gick på tivoli och bara shoppa,shoppa,shoppa och bodde i världens största lägenhet och hade största poolen🙌🏻

3: När vi var på Pippi med min kompis här i Thailand och Bastians kompis. Vi var där hela dagen. Badade i såå klart vatten vi badade och vädret var🤤 Vi åkte med en svajig båt som guppade sååå himla mkt😂

4: Alla gånger vi har varit på Relax Bay, alltså det är en liten strand men så myyyysig och lugn strand. Så himla god mat och fint vatten och massa bad!🏝 Favvo stället är Lazy Days😜

5: Skolan- skolan kanske inte låter så kul men alltså jag kan säga att det har varit en sådant minne. Alltså sånna små detaljer som bara gör skolan så himla bra! Massa utflykter,glass på fredagar,fredags samlingar, idrott på stranden! Alltså jag tror ni fattar✔️

6: Att jag och min kompis har "hittade" en strand och döpt den efter oss och har gjort den till vår egen 💪🏻

7: Kört Fiershow alltså det är sååå kuuuul!! 🔥🔥 Man har poier med eld på och snurrar rund gör spinn,fågeln,bakom huvudet,cykeln,8: an och halv 8an🔥

8: Alla projekt som jag och min kompis har gjort vissa lyckats och vissa inte gått så bra med😂 Vi har försökt med allt😂 tex: ha på sig samma kläder i en hel vecka.

9: Ätit massa middagar med mina kompisar här och åkt in till saladan eller gått. Sovit över och haft massa tjejkvällar. Vi har haft party. Vi har shoppat och köpt massa popcorn🍿

10: Alltså hörni allt med den är resan är ett minne för liksom varenda sekund,minut,timme är något som blir ett minne. Jag kan inte säga mer en att jag är så tacksam och glad över att jag fått uppleva detta som jag har fått gjort. Jag kommer sakna det är så mycket. Men nu ska det inte bli deeptalk här för det är ju 3 veckor kvar med massa skoj 🏝💪🏻✔️😻🔥🍿😜🙌🏻 Tex: på söndag ska vi ut med en lyx båt: Yacht you know. Snorkla äta mat och sånt! Alltså kan inte beskriva Thailand för det är mitt andra hem! Kanske kommer något mer inlägg från mer💗 Men ni ska bara veta att jag är såå tacksam och glad för allt jag fått gjort. Kommer nog en sista sumering av allt igen för kan inte beskriva allt jag gjort på ett inlägg, helt omöjligt. Aja 😂😘

Ha en bra dag! // IZABELLE💗💗

Håll i er nu, just i detta ögonblicket är Erina och kör en Boot-Camp/ Bulgarien-bag borta på Slow Down med Lanta Workout & Linda Energy! Ni hörde rätt och eventuellt blir det ett till träningspass IDAG för henne senare! Det finns alltså hopp om att kriget mellan Israel och Arabländerna runt omkring kan sluta och de kan bli fred i regionen. Det finns hopp om att Krister Björkman slutar som chef för Melodifestivalen. Det finns hopp om att allt går att lösa enkelt. INGENTING är omöjligt längre. Och du är jätteduktig älskling💪🏿😎👍❤️💥 puss!

Igår den 13/3 dök annars jag och Bastian upp på funktionen "vad hände den här dagen" 13/3, 2011 och bilden från just sju år sedan. Vi går hand i hand på en paradisstrand här i Thailand ( troligtvis Koh Chang), jag 35 år och älskade Bastian 3 år. Den lille då spjuvern och tillika min idol raggade idag upp hans kompis Joel som fotograf och försökte återskapa bilden nu 13/3, 2017. Den nu 10-åriga killen var inte riktigt lika sugen på detta som sin nu 42-åriga pappa men jag tycker vi ändå lyckades rätt bra. En LITE längre son, en Iphone 5s istället för en iPhone 3, en annan strand men samma sol och land. En stor kram på dig Bastian, älskar dig så mycket❤️!

Ikväll har vi bokat bord på stranden och närmare bestämt Black Coral. De har trubadur och specialmeny för 380 bath. Det blir Toast Skagen till förätt och oxfile med potatisgratäng och pepparsås till huvudrätt. De större barnen lämnar vi hemma ikväll med mat från "hålet i väggen" och SevenEleven. Har vi riktig tur kanske även den minsta får stanna hemma?

Men innan dess är det en hel dag på stranden som hägrar innan fotbollsträning för Bastian och träning för mig! Helt enkelt en vanlig dag i vårt paradis!

Ha en bra dag😎🌴💪🏿

/ Johan

Då är vi färdiga i hörnlägenheten apt 201 som är den största ( 97 kvm) och bästa so far. Det kändes verkligen att denna hade ca 20 kvm till mot att erbjuda mot de andra vi bott i på Southern Lanta.

Det blev lite mer än en månad där med Apple-TV, massa DVD-filmer och SVTplay world. Vi har trivits ypperligt och tackar nu för oss med 8 sängar av 10 möjliga i betyg. Det enda som varit lite svajigt är Wi-Fi:et från dag till dag.

Och så igår flyttade vi ner en våning till våning ett för första gången i huset och ska pröva detta läget nu i en månad innan hemfärd. Here we come lägenhet nummer nio i ordningen.

Som sagt herr we come lägenhet nummer nio i ordningen. Den här lägenheten är lite mindre igen ( 77 kvm) men annars verkar den också superbra, med fin balkong, bra planering och snabbt internet!

Idag är det tisdag och lång dag i skolan för Izabelle och Bastian. Det betyder utflyktsdag för oss och idag ska vi bland annat besöka en kollega från Arvika Nyheter som bor längre ner på ön. Vi tar vespan till Klong Nin och deras resort och ser vad dagen har att erbjuda. Hej, Hej Jörgen Bood med familj och vänner.

Annars är det fotbollsträning ikväll för Bastian och det betyder träningsfritt. för mig. Klockan 16:45 stämplar vi in på Tung Jee Peng stadium! Det ska faktiskt bli skönt efter två stenhårda pass söndag, måndag som tog bra men hårt i den thailändska Mars hettan.

/Johan

Ovan: Jörgen Bood, jag och lite thailänsk sportdryck😉

Snart har vi varit här i fem månader och det är fem/sex veckor till vi landar på Arlanda. Det är faktiskt rätt många bekanta här som har och börjat droppa av nu och gör så under de närmaste dagarna.

Efter december innan jul och lucia känns det som februari/mars är hemresa perioden nummer två för "longstayare". Det ska väl hem och putsas på sommarhus och båtar och kanske ska det även hinnas med någon skidresa också innan snön försvinner. De flesta här har inte problemet med pengar känns det som utan det är mer att få tiden att räcka till åt alla projekt och kanske styra upp lite i de egna företagen. Det är drivna, företagsamma, rese- älskande och mycket trevliga människor som har gjort det möjligt att ta vara på livets goda saker och i dessa personers fall är det här desserten av livet. Jag kan bara hålla med och önskar vi också kan anamma det i framtiden.

Vi har i alla fall haft fem grymma månader och vi alla fyra ( fem) är eniga om att det här är det bästa vi gjort! Nu ser vi fram emot en skön avslutnings månad.

Det finns dock en del saker vi saknar från Sverige, två av dessa ting är svensk ost och denna klenod. Se nedan:

Skolan har varit grymt bra och båda trivs som fiskarna i vattnet med mindre klasser och exempelvis gympa på stranden. Vidare så har de lärt sig massor och ligger mycket längre fram än vad de skulle ha gjort i sin ordinarie skola. Izabelle är exempelvis på sjuans mattebok och Bastian skriver som en nobelpristagare jämfört när vi kom hit.

Minelle har nog inget att klaga på heller. Det här är ju hennes verklighet när hon levt halva sitt liv så här. Det är lek i sand, vatten och enbart tunna kläder och sandaler att lära sig gå i. Hon har nog tjänat någon månad/månader utvecklingsmässigt på detta istället för att ha täckbyxor, overall, kängor och rimfrost i lockarna.

Nu har även Erina börjat att träna och har varit med mig nästan alla 10 gångerna de två senaste veckorna. Utöver det spelar hon tennis ibland nu också! Både på tennisen och träningen är hon jätteduktig på och träningsvärken lyser med din frånvaro fast den skulle varit där. Det är helt enkelt en naturbegåvning eller ett träningsorakel! Själv har jag träningsverk lite då och då och varje gång vi kör en ny övning med 100% säkerhet. Igår var det höftlyft med ett ben som gällde och det känns lite i röven idag, då vi brukar använda båda benen. Men 16:30 smäller det igen på Sanuks skolgård, älskert..!

Livet här är ganska enkelt helt enkelt, precis nu kom vi hem från en utsökt middag på vårt favoritställe vid döpt till "hålet i väggen". Det blev fem rätter med bl.a. Barbecue chicken och dryck för ynka 70 kr. Efterrätten äter vi nu hemma i form av en mycket god kladdkaka som Izabelle slängde ihop efter skolan. Imorgon måste vi vara ute ur lägenheten senast halv tio för då kommer städpatrullen. Som sagt det är enkelt att må gott här.

Några spontana ögonblick från resan som kommer upp i minnet är:

-Båtturen till Phi Phi

-torsdagsfotbollen på stranden

-Linders

-Kuala Lumpur, nyår och Minelles första riktiga steg

-Minelles ettårsdags kalas på RockBar

-Julafton i Phuket med Erinas släkt

-solnedgången/pannkaksbuffen på Thaimout med mina föräldrar

-skollagsturnering i fotboll i Casurina Park.

-snorkeltur på Relax beach med muräna i siktet

-orkanen och allt som blev förstört

-fredagsmys på Rock Bar

-Johannes Hålls gruppträningar och framförallt nr 1 i ordningen på stranden.

-julkalendern på svtplay under december

-barnens eld shower på Indianen (bar)

-ambulansflyget till Trang

-utflykter på vespan med Erina och Minelle och främst då den första till Old Town

-fredagsavslutningar i skolan med Iza och Bas

Ja, det finns hur mycket som helst egentligen men detta var några spontana som dök upp.

Koh
Lanta

Ha en bäst kväll, det ska vi ha med Melodifestivalen deltävling 3 eller 4? på svtplay. Vet dock redan om resultatet.

från apt 201, Southern Lanta 27/2

Ja i dag gjorde vi sista resan in till krabi och immigration för att förlänga 30 dagar. Det känns lite tufft att det är sista gången vi åker dit för då börjar ju hemresan närma sig. Den här gången åkt vi med 2 familjer. Ena från Stockholm (dom åkte vi med sist också) och några från Göteborg.

Allt gick snabbt och smärtfritt. Vi tog även en tur till Outleten och Tesco för att handla lite. Vi var hemma lagom till kl 4, och så klev vi in i en nystädad lägenhet👍🏻 Så lämna tvätt och äta mat så är dagen nästan slut, en bra dag.

I morgon får vi bättra på brännan och så ska jag och en tjej som heter Linda spela tennis , det ska bli intressant🙈

Kram på er

För två veckor sedan kom solen för att stanna på heltid verkar det som och det gjorde även mina föräldrar. Men de lämnar oss idag efter två underbara veckor med mycket sol, bad och umgänge. Igår kväll avslutade vi med en middag inne i Saladan, i ett med Thailands-mått mätt rätt ljummen kväll.

Vi åt på restaurang Star och efter det tog vi en biltaxi hem och sa hejdå vid Southern Lanta, då de åkte vidare mot sitt hotell på nästa strand. Det är nog inte bara vi som kommer sakna er utan även Tuk-Tuk förarna de åkt med som lärt känna igen dem som: Han som alltid slår huvudet i takbalken vid på och avstigning...🤕

😋. Tur det är relativt mjukt tak i dessa fuskbyggen!

Den lite omtalade stormen som skulle komma in lördag visade sig enbart med lite vind på söndag eftermiddag så vi passade på och pröva en italiensk restaurang innan det blev melodifestivalen för hela slanten på SVTplay.

Det finns ju mycket att säga om detta omtalade program och vann verkligen rätt låt. Jag satt båda låtarna som gick vidare och vi var nog ganska rätt ute allihopa. Izabelle tokhyllade "snyggingen" Benjamin och önskade att han var 12 år, ännu en Wahlgren tänkte jag😎. Mysigt blev det i alla fall då Izabelle och Bastian dukade upp tillbehören hemma medan vi tröttade ut Minnelle med en kvällspromenad runt kvarteret. Eller hon som tröttade ut sig själv är nog en mer riktig beskrivning.

Klart bäst i afton var David Lindgrens mellanakt med toppning då Hasse var streckgubben i Måns vinnarlåt. "Kvinnaböske"är kung sånär som på dialekten. Men en fråga som dyker upp i huvudet är, varför kallas han det...Kvinnaböske? Vidare är det som vanligt denne Thomas G:son som skrivit typ 90% sv alla bidragen, men nu snart måste det vara dags att klippa håret. Det hänger ju ner till fotknölarna och till råga på allt så toppas det numera med en röd flint. Ja, ja men låtar kan han skriva hur som hårer...😬

Annars så prutade jag mig till min drömklocka igår, gick på no mercy aka Linder style och fick ner den till ruskigt bra pris. Så nu är jag ägare till en Hubot för en 250.000- 5000000 kr enligt deras prislista på dessa modeller. Eller är den inte äkta, min really, really good copy?🤔

Jo just det, glömde ju bort att vi flyttat tillbaka till världens finaste lägenhet på Southern igen, nästan 100 kvm av pure plesure med b.l.a Kungsängen sängar, WAOW tänker ni! Men sängarna i detta land kan milt uttryckt vara hårda som sten.

Efter lite mer än en månad på vift kände vi alla att vi kommit hem igen eller som Bastian uttryckte det när han såg TV:n.

- Det här är paradiset, vi är i paradiset! Vad är det för Wi-Fi kod?

God natt önskas från lägenhet 201 eller från paradiset.

Bild ovan: Reklam

En trevlig kväll på Bajen pizzeria någonstans ovanför Long Beach. De klart bästa pizzorna på ön! 10 Svanslös kebab av 10 möjliga i betyg! #bajenpizzeria