Dagens ros går nog till mina underbara grannar. Var rätt nervös att flytta till lägenhet eftersom man har hört massor med skräckhistorier från alla håll och kanter om hur det är att bo vägg i vägg med okända människor. Första tiden när jag bodde här hörde man verkligen inte ett knyst från något håll, men märkte någon vecka senare när grannarna ovanför flyttade in. Nu hör man ibland (men väldigt sällan) att någon faktist lever här utom jag. Eftersom jag bor mest centralt av alla mina vänner blir det ofta att ha förfest här, och det blir ju då ibland lite högljutt. Endå har aldrig någon av mina grannar klagat eller hört av sig på något vis, börjar nästan tro att det är någon döv som bor under mig. De förtjänar verkligen en hyllning, även om jag inte har någon aning om vem de är. Hoppas verkligen inte att någon av dem flyttar ur huset innan mig. Helt otroligt hur tur jag hade att få så fina grannar, även om de knappast tycker det samma om mig.

Idag hade jag första skoldagen på vårterminen, vilket också blev i en ny skola. Skolan har jag vel inte så mycket att säga om, den var lite halvfärdig men säkert blir det bra. Har mycket närmare till nya skolan än ut till Roparnäs. Dessutom var det rätt fint att gå över brändöbron.

Solen gick ner när skolan slutade

Idag flyttade jag tillbaka till Vasa för att inleda vårterminen på måndag. Har betydligt fler kurser i vår än i höstars så det blir lite spännande. Ikväll blir det att inleda studielivet med en Olliskväll med fina vänner!

Trivs verkligen super i denna stad

Resor

Maten i Vietnam var långt ifrån maten vi har här. Eftersom jag är lite (mycket) kräsen när det kommer till mat så tog jag det ganska försiktigt med att prova den nya maten. En hel del nudlar, skaldjur och fisk bestod deras basföda av. Även många soppor där det var i blandat lite av varje verkade vara populär basföda.

Denna måltid var den mest nationella jag vågade mig på. En skål med nudlar, sallad, nötter, rostad lök, kött och en vårrulle. Serverades med fisksås. Det var helt gott faktist.

Åt också mer ''vanlig'' mat för att vara på den säkra sidan.

Är man däremot intresserad av att prova olika sorters streetfood fanns det i mängd och massor på Vietnams gator. Det vanligaste var nog torkad bläckfisk, kokade majskolvar, '' Pho'' (som var en traditionell Vietnamesisk soppa), och mängder med andra vietnamesiska maträtter. Även groda, bläckfisk, krokodil, ål och insekter serverades på de flesta restauranger. Att maten simmade i akvarier på restaurangerna var också helt normalt. Även att levande grodor fanns på matserveringar.

Här serveras torkad bläckfisk på gatan. Luktade riktigt skit från dessa vagnar.

​Ett intressant matutbud!

​Igår fick jag äntligen tålamodet att fixa mig en header till bloggen. Även om den förhoppningsvis är ganska tillfällig blev den helt ok. Planen är att göra en lite mer seriös någon gång i framtiden när jag har bilder att utgå ifrån. Mina tekniska kunskaper är inte riktigt de bästa heller men man får väl lära sig. Iallafall bra att Nouw är så lätt att använda så det underlättar en del!

​Blev att göra en Shellack nagel behandling i Vietnam också! Riktigt nöjd blev jag, och betydligt billigare än i Finland. Det höll bra i över 2 veckor men sen bestämde jag mej för att ta bort det även om det skulle kunnat vara kvar. Skönt med fina naglar en gång!

Resor

Vår Vietnamresa började den 20.12 2016. Det blev tågresa till Helsingfors från Åbo, och i Helsingfors väntade vårt första plan som skulle ta oss till Bangkok.

Hela Bangkok var täckt av ett tjockt lager med smogg. Syns inte riktigt bra på bild men. I Bangkok bytte vi plan och ca. 2 timmar senare var vi i Ho Chi Minh staden, eller Saigon som den har hett innan Vietnamkriget tog slut.

I Ho Chi Minh var det otroliga mänger med folk. Överallt. Här har vi träffat upp Matti som kom rån Thailand, och sen gick vi ut på stan och tittade oss runt.

Här var vi uppe i Vietnams 3dje högsta byggnad. En skybar på 53dje våningen satte fint under vår första kväll i Vietnam.

Här syns själva byggnaden, Bitexco Financial Tower.

Andra dagen i Ho Chi Minh City bestämde vi oss för att åka till den kända marknaden Ben Thanh Market. Där fanns både en matmarknad och en med saker. Som Finländare var det inte riktigt lätt att gå där eftersom man blev påhoppad av försäljare som ville man skulle köpa allt möjligt konstigt, så vi gick ganska fort ut tillbaka. De hade också ett helt annat sätt att använda sina kvadratmetrar på än vad vi har här.

Väldigt mycket julpynt fanns det överallt. Även snögubbar och '' snö '' fanns lite här och var. Istappar hängde också och blinkade i träden.

Här åkte killarna ut på en båttur i Mekong floden. Jag och Sandra stannade på land och gick på en promenad istället över floden.

Ungefär såhär såg ett övergångsställe ut. Det var bara att gå, blunda och hoppas på det bästa haha.

Här åkte vi vidare till Nha Trang, med tåg. Tåget var ca tusen år gammalt och kallades för lokomotiv. En väldigt spännande och annorlunda tågresa! De små utrymmen mellan vagnarna där vi i Finland har glasdörrar som man trycker upp med en knapp bestod av några slarvigt avsågade träplankor. Att man såg igenom golvet lite här och var verkade ingen bry sig i. 8,5 timmar senare var vi dock framme i Nha Trang! Där var tågperrongen också väldigt högklassig, man gick helt enkelt ut på spåret och väntade tills man kunde gå över rälsarna till gatan.

Annars var det väldigt fint att åka tåg i Vietnam.

Nha trang är då mera en '' turistort'' med stränder osv. Turisterna här var andra Vietnameser, mängder med rysser, och vi! Alla skyltar, mycket av resturang personalen och andra försäljare kunde flytande ryska. Nästan ingen kunde engelska. I Nha trang blev det att stanna en vecka och här firade vi även Julafton. Eftersom vi blev sjuka en i taget så blev det att ta det ganska lugnt.

I Nha Trang drack jag min första kokosnöt. Den smakade inte alls kokos så det blev en positiv överraskning!

Sailing Club blev en personlig favorit medan vi var i Nha Trang. Där var vi nog alla dagar.

När alla hade blivit friska kände vi för att lämna strandlivet och dra upp till bergen, så då blev det en helvetes bilfärd över berg och dalar tills vi var framme i Da Lat!

I Da Lat var det såklart kallare än i resten av Vietnam så där blev det att dra fram långbyxorna. Det var ju ''bara'' 19 grader haha.

I Da Lat var vi ute och trampade i en svan haha. Sen blev det också en marknad till och tittade runt i staden.

I Da Lat var klimatet mera som i Finland, man såg tex. granar och tallar istället för bara palmer. Men staden var ju också 1500 meter över havet. Det blev en snabbvisit i Da Lat så tog vi flyget tillbaka till Ho Chi Minh för att fira in det nya året! Flygturen gick på 30 minuter så det var riktigt skönt.

Utsikten från våning 10 i hotellet.

Har tyvärr inga bilder från nyåret men det var ett riktigt bra nyår! Folkmassorna på vår gata var helt otrolig så det var svårt att ta sig fram men det var också spännande att se! Sen bestämde vi oss för att gå på Zoo den 2.1 2017. Vi kollade på djuren och resten av besökarna kollade på oss.

Sen blev det att tacka Vietnam för oss och dra tillbaka hem till Finland!

En väldigt annorlunda, lärorik och intressant resa blev det!

Vietnamresan har idag fortsatt till Da lat! Tog ca 4 timmar med bil från Nha Trang till Da lat. Resan var dock bara 130 km men den gick över berg. Efter att jag hade trott vi skulle dö ca 192 gånger var vi äntligen framme i bergsstaden. Det är en stor stad ca 1600 m över havet. Imorgon flyger vi härifrån tillbaka till Ho Chi Minh City för att fira nyår och njuta de sista dagarna av denna underbara Vietnam resa.

Uppe bland molnen i bergen.