Ny vecka, mer jobb 📋 Nu har vi äntligen utfört alla intervjuer med de elever som vill åka till USA.
Det var verkligen hemskt att döma deras engelska, deras "eagerness" och "suitability" framför dem där de kunde se exakt vilka poäng jag gav dem, men förhoppningsvis kommer de inte hata mig förevigt haha.

Stannade hemma på fredagkvällen och somnade klockan 21 pga att jag kände mig sjuk och ville må bra på lördagkväll istället, men på lördagkvällen kände sig mina roomies sjuka haha. Så vi hade en lugn lördag hemma, kollade på film och åt oreos (som är sjukt billiga här, det är farligt!!).
På söndagen gick vi till Botaniska Trädgården.
Den ligger faktist utanför vår lägenhet, om man kollar ut genom mitt sovrumsfönster så är det enda man ser en mur och insidan av parken.
Vet inte varför vi inte gått dit förrän nu, eftersom det är så nära.
Parken var större än jag trodde, man kan inte tänka sig att det finns en stor park/nationalpark utanför en sovrumsfönster haha.
Vi såg några mysiga tempel, en sjö, bambuskogar och en gigantiskt solrosträdgård. Kommer verkligen komma tillbaka någon gång när vår skola visat oss var bakdörren finns, för där får vi gå in gratis.

Nu sitter jag i kontoret och försöker få ordning på mina Grade 3 lektioner som jag har efter lunch, det är en svår lektion att planera då jag måste få in hela klockan i en lektion. Men jag får hoppas att de iallafall har något hum om hur man pratar om tid på engelska!

Idag har vi haft vårt eget Masterchef 🍽 Efter naptime gick vi till skolköket där en av kockarna lärde oss hur man gör kinesiska dumplings, "jiaozi". Det var otroligt intressant men jag har verkligen ingen talang alls, mina dumplings såg typ ut som missbildade svampar. Men det var väldigt lärorikt, dock vet jag inte om jag kommer använda det här i framtiden haha...
Den ökända kinesiska oförutsägbarheten drabbade mig idag, då jag hade en lektion som jag inte alls var förberedd för eftersom det egentligen är sports day idag, men den blev inställd på grund av det dåliga vädret 🌧
Dessutom fick vi nyss reda på att vi måste skapa en mall med frågor till imorgon, då vi ska intervjua 90!! elever för att se om de är bra nog att få åka på skolresa till USA. Det känns hemskt att behöva döma massa 6 till 12-åringar och bestämma om de får åka eller inte?! Jag skulle säkert inte ha klarat det själv om jag var en av dem.

Hallå från en människa som försöker leva utan wi-fi 😅😅
Kom hem runt 21 igår, och tydligen har allt här hemma gett upp dessa 5 dagar... Wi-fit är borta, spisen har ingen gas kvar, och flera fönster går inte att stänga (så nu är det iskallt här..).
Så jag bestämde mig för att fly från alla problem och utforska Changsha! Först besökte jag Tianxin Pavilion, en byggnad som hade stor betydelse i en konflikt på tidiga 1900-talet. Förstod inte så mycket ärligt talat haha, men några trevliga människor försökte förklara för mig på engelska (god bless them). Runt Tianxin Pavilion finns en fin och lugn park där jag passade på att sitta ner och se på några pensionärer som utövade Tai Chi. Det är otroligt hur vissa pensionärer här är lika viga som gymnaster!!
Sedan tog jag bussen till Wuyi Square i hopp om att shoppa lite, men eftersom det är sista lördagen av golden week så är alla ute 😬Så det var bara att hoppa på bussen hem, och handla mat (nudlar och äpplen, riktigt kulinariskt) inför kvällen.
Changsha är en sån fantastisk stad. När jag först kom hit så var jag fortfarande i chock över att hamna här, att jag tyckte allt var smutsigt, otrevligt och helt enkelt dåligt. Men efter att ha bott här i över en månad känns det verkligen som hemma! När jag kom hem från Shanghai och satt i taxin till lägenheten så var jag så lättad över att komma hem. Även fast värmen är hemsk och den kryddstarka maten är dödlig så är det verkligen en bra stad haha.

I skrivande stund sitter jag på tåget från Shanghai hem till Changsha, med bara 2 timmar kvar av resan.
I söndags tog jag tåget till Shanghai, där jag mötte mina vänner från TTC som jag skulle bo med. Vi försökte hitta vårat hostel, men icke... Runt 23-tiden stod vi ute på gatan i Shanghai och fick ett samtal från mannen som jobbar på hostelet, där han sa att vi inte får sova där för att det är överbokat? Vi var 4 tjejer, vilsna och trötta, utan hem i Kinas största stad. Runt 01 hittade vi ett hotell som vi checkade in på för natten, och vi tillbringade halva måndagen till att hitta ett nytt hostel/hotell. Till slut hittade booking.com ett hotell för oss som för en gångs skull hade registrering för utlänningar!! Suck.
På tisdagen tog vi bussen till Zhujiajiao, en gammal stad utanför Shanghai som brukar kallas för "Venice of Shanghai". Det var otroligt vackert där med alla kanaler och båtar 🛶
På onsdagen fyllde min vän år, så vi firade henne! Först gjorde vi lite sightseeing och shopping, och på kvällen var det middag och party. Det var även Mid-Autumn Festival i Kina, så det var folk överallt!
Igår (torsdag) var det sightseeing igen, bl.a. Jingan Temple och Jade Buddha Temple.
Och idag åker jag hem 🚅
Har haft en fantastisk Golden Week och fått återförenats med vänner som jag saknat. På måndagen börjar verkligheten igen med massa jobb!

Nu är det lördag eftermiddag och början på den 8 dagar långa ledigheten som kallas Golden Week! Jag brukar egentligen inte jobba på helger, men idag jobbade vi över för att förbereda inför veckan efter golden week. Så idag var jag på Shazitang, där jag hade 3 lektioner i Grade 5.
Men jag tänkte beskriva en vanlig dag på Tianhua! Vi går efter ett system, even week och odd week. På even week har jag 6 olika klasser, och på odd week har jag 7 klasser. Så jag har samma klass varannan vecka.
Klockan 06.45 ringer mitt alarm, men jag är redan vaken pga en gubbe som skriker varje morgon i botaniska trädgården ca 5 meter från mitt fönster.
07.45 börjar frukosten nere i lärarnas kafeteria, och 08.20 börjar första lektionen. Vi har aldrig lektion då, våra lektioner brukar börja från 9.10.
Varje lektion är 40 minuter lång, och eleverna brukar ha 10-20 minuters rast eller motion mellan lektionerna.
När jag inte har lektion sitter jag i vårat kontor och försöker vara produktiv (dvs, kolla på youtube).
Klockan 11.55 är det lunch, och sen naptime fram till 15.00!! Bästa tiden på dagen!
Sedan är det lektioner från 15.00 till 17.20, då det är middag. På måndagar brukar vi även ha klubbmöte, jag och min rumskamrat är ledare för English Drama club. På måndagar är det också "Radio gaga", då en foreign teacher pratar i skolans radiosystem (otroligt kul). På tisdagar är det Happy Chat före middagen, då vi foreign teachers är ute och leker med barnen och lär dem mer vardaglig engelska.
Efter middagen får vi gå hem, så vi är hemma någon gång runt 6-tiden.
Dagarna är långa men jag hinner ha otroligt kul under mina lektioner, även fast jag ibland tappar kontrollen helt över eleverna för att de blir så frustrerade över att de inte förstår Engelska.

För prick en månad sedan satt (eller snarare låg, eftersom det var sovvagn) jag på tåget på väg till Changsha med mina då nya, okända kollegor/rumskamrater/vänner.
Changsha är huvudstaden i provinsen Hunan, i södra/centrala Kina, och staden är bland annat känd för sin kryddstarka mat. Här bor ca 8 miljoner pers!! Lite skillnad från Sveriges cirka 10 miljoner invånare.
Skolan jag jobbar på är ett lågstadie, eller primary school, som heter Tianhua boarding school. Skolan är en av ett flertal skolor i en så kallad "education group".
Tianhua är ett internat, eleverna bor här från söndag eftermiddag till fredag eftermiddag, och under helgerna är de hemma hos sina familjer. På skolan finns Grade 1-6, vilket motsvarar Sveriges förskoleklass till femman. Jag är lärare för Grade 1-4, Det vill säga 6-10 åringar.
Varje onsdag åker vi till en skola som heter Xinshibo och har ett antal lektioner, och varannan fredag åker vi till en skola som heter Shazitang där jag har tre klasser i grade 5.
Det första jag fick höra om Tianhua när jag var i Harbin var att alla på skolan är varmhjärtade och välkomnande, och det var absolut inga lögner! Lärarna är otroligt trevliga och hjälpsamma, och eleverna är så fulla av energi och de förgyller mina dagar ✨ Känner redan hur konstigt det kommer vara när jag är tillbaka i Sverige att inte höra "Hello" och ge high-fives till alla elever när man går för att äta frukost, och sjunga engelska barnsånger för full hals med alla små söta 6-åringar.
Har så mycket att säga om denna skola, men så lite tid och inte nog ord för att beskriva allt!

Vi foreign teachers med våra kollegor Maggie och Coco på välkomstceremonin!

Hallå där!
Nu när jag har varit i Kina i över en månad så kanske det är dags att skapa en blogg (mest för mitt eget guldfisksminne)! Mycket har hänt under den här månaden.
För att ge lite info till de som inte vet, så är jobbar jag som engelsklärare i Kina genom ett program som heter Teach & Travel China.
Den 14e Augusti flög jag till Beijing, där jag mötte de andra på programmet. Vi stannade i Beijing i 3 dagar, vi hann bland annat vandra på Kinesiska muren (i hettan!! usch och fy) och besöka The Bird's nest som är ett stadium som byggdes för OS 2008. Sedan tog vi tåget upp till Harbin som ligger i norra Kina. Där bodde vi på ett universitetsområde, och jag delade rum med en annan tjej! Veckan i Harbin är en av de bästa veckorna i mitt liv, jag hade otroligt kul och lärde känna fantastiska människor som jag förhoppningsvis kommer fortsätta ha kontakt med. I Harbin hade vi den sista delen av TEFL-kursen, och vi hade även teaching practice då vi hade 2 st minilektioner för kinesiska högstadieelever.
Näst sista dagen i Harbin fick vi reda på var i Kina vi skulle bli placerade, och jag blev placerad i en stad i centrala/södra Kina som heter Changsha! Jag var verkligen inte glad när jag fick reda på min placering, jag hade önskat efter en placering i norr och jag ville inte splittras från mina vänner.
Men några dagar senare satt jag på tåget på väg till Changsha med mina nya rumskamrater & kollegor i 14 timmar, och nu har jag befunnit mig i Changsha i prick en månad!
Jag ska skriva mer om skolan och staden i ett annat inlägg.
Här är några bilder från första tiden i Kina: