Nu är jag på bussen hem från helgens lilla resa 🚌
I fredags var vi på en annan skola som ligger mer centralt, så när vi slutade efter lunch åkte vi direkt till den stora busstationen här i Changsha.
Sedan tillbringade vi 6 timmar i en buss innan vi anlände i Fenghuang.
Fenghuang är en av Kinas "ancient towns", och denna by har blivit kallad Kinas vackraste by.
Fenghuang kallas även för "Phoenix town", då det finns en legend om att en fenix ska ha besökt detta ställe.
Byn är som många ställen i Hunan-provinsen befolkat av till största delen Miao-folket. Jag har redan mött Miaokulturen i Zhangjiajie, men på något sätt var Fenghuang mer originellt och icke-kommersiellt.
Byn är centrerad runt en å, med flertal vackra men även farliga broar och gångar.

På lördagen började vårt utforskande, och vi vandrade runt nästan hela byn. Vi bodde ganska centralt och därför var det en del turister där, men när vi gick i små gränder och vandrade längs ån där det inte var lika turistvänligt så var det en otrolig upplevelse, och jag måste säga att detta är mitt favoritställe i hela Kina.
Det är något magiskt med hur det gröna vattnet glittrar, med de gamla damerna iklädda sina traditionella huvudbonader som tillverkar sina silvriga smycken på de trånga gatorna, och hur en minoritet har fått behålla sina traditioner och sin by.
Men det var sorgligt på samma gång, att se fattigdomen så nära inpå. Detta är något jag även sett på andra ställen i Kina, bland annat bor jag nära ett av de fattiga kvarteren i Changsha, men här var det ändå lite mer... tydligt?
Visst har minoriteten fått behållt sina traditioner och sin kultur, men de lever på turismen här. De gamla kvinnorna som tillverkar sina silvriga smycken sitter utomhus från tidigt på morgonen till efter midnatt, männen bygger hus från grunden utan riktiga verktyg, barnen är ute och säljer blommor till fulla turister på nätterna.
Det är svårt att få ner i skrift det man ser, men denna helg har varit en helg för både turism och reflektion.

Men nu är vi som sagt på väg hem, vi tänkte egentligen ta bussen hem 14.30, men vi var tidiga till busstationen och kunde rusa till 12.30 bussen 3 minuter innan den gick.
Tyvärr har min period av "jag vill inteeee vara lärare längre" inte gått över och ångesten når sin höjdpunkt varje Söndag. Dock har jag delat upp mitt arbete så att jag bara har 2 nya lektionsplaneringar varje vecka istället för 4. Det underlättar, men det är fortfarande jobbigt.
Men snart är det jul, sen nyår, sen vips är det januari och hemresa!

Då var det december!
Det känns väldigt konstigt att inte vara hemma i kalla snöiga Sverige, med julmarknader, tända ljus, pepparkakor, glögg och luciatåg för första gången i mitt liv. Men life is what you make it!

Det är kallt här i Changsha med, eller ja, så kallt är det väl inte jämfört med Sverige. Det är runt 7-13 grader en vanlig dag, och det är ju okej om det inte vore för det faktum att de har inget värmesystem alls i denna stad!! Så det är lika kallt inomhus som utomhus. ❄️

I helgen var min rumskamrat och en annan i "gänget" ute och reste, så jag och min brittiska kompis var själva. Vi kollade bland annat på fotboll på en öde sportbar, hittade juldekorationer på en marknad i ett gammalt varuhus, och råkade hamna i stadens red light district.
Nästa helg ska vi resa till Fenghuang, en antik by ca 5 timmar härifrån! Och helgen efter det ska vi till Huangshan och vandra ännu mer och se soluppgången på toppen av berget.
Så det är fullt upp fram till jul här ⭐️

Vi blev inbjudna till en lektion i att skriva kinesiska tecken med en av mina klasser i Grade 1! Fick ett fint litet klistermärke av en elev som sa att jag skrev vackert 🌟

Nu var det ett tag sedan jag skrev här!
Inte mycket har hänt om jag ska vara ärlig, det mesta jag gör om dagarna är att jobba, äta, sova och spela ping-pong.
Jag lyckades vara sjuk två helger i rad och även smitta mina rumskamrater, så vi har mest varit hemma och klagat över väder och förkylningar.
Men nu i helgen så var vi friska och redo att utforska! I fredags tog vi bussen från vår andra skola till Yuelu mountain, som ligger på andra sidan stan. Vi tänkte egentligen gå upp till toppen, men det blev mörkt ute väldigt snabbt och det finns knappt några lysen där vi tänkte gå upp, så vi skippade det.
Istället gick vi till det närliggande universitetet, där jag typ är stammis nu och fick agera guide till mina rumskamrater. Eftersom det är två universitet bredvid varandra (som dessutom är de största universiteten), så har det skapats ett område mellan dem där det finns massa små butiker, och en lång gata med streetfood. Så vi levde verkligen drömmen den kvällen med massa mat!

Igår, lördags, så var vi bara 3 eftersom våran andra rumskamrat åkte ner till södern till sina kompisar.
Vi åkte först till Martyr's park, en park som är tillägnad martyrer från Changsha. Eftersom det nyss blivit höst här så var vädret fint och träden var täckta med gula löv. Vi passade på att hyra en trampbåt och åkte runt på sjön i parken!
Efter det återvände vi till universitetsområdet för omgång 2 med streetfood. Tror aldrig jag varit så mätt...

Och idag har jag inte gjort mycket förutom att gå ut en sväng i solskenet, och jobbat på mina kommande lektioner till denna vecka (paniiik).

I måndags så begav sig hela skolan (förutom Grade 1) på en skolutflykt! Skolan befinner sig på en ganska avlägsen plats, så människorna som bor runt omkring måste ha fått en chock när cirka 30 bussar skapade trafikkaos i deras lilla område.
Vi foreign teachers åkte med en Grade 6 klass, vilket var fascinerande för mig då jag är lärare för de yngre barnen, och att se dessa elever som beter sig som nyblivna tonåringar var verkligen en skillnad.
Efter en 2 timmars bussresa anlände vi vid ett ställe som heter "Beira Park", som är en stor lekplats med en tillhörande skaparby. Så ni kan ju tänka er hur det såg ut när en hel skola med cirka 1000 elever tog över lekplatsen.
Vi var där i cirka 4 timmar och det var otroligt utmattande, eleverna älskar verkligen när deras lärare är med och leker.

Dessutom så är videon som vi spelade in i Zhangjiajie ute! Det visade sig att den var med på kvällsnyheterna, i ett reportage om Zhangjiajie.

Det är många gånger jag undrar om det här yrket verkligen är något för mig.
Visst, jag älskar att se när eleverna lär sig och förstår, när de visar framsteg och mod. När de visar sin uppskattning, kan skratta och ha kul men samtidigt vara seriösa.
Men ibland går det inte alltid som man tänkt sig. Under min korta tid som lärare så har jag haft en stor del dåliga lektioner. Jag skyller på mig själv såklart, det är inte elevernas fel. Ibland går inte riktigt förklaringarna och språket fram, och jag och de 50 barnen framför mig pratar om helt olika saker. Jag har även ingen "riktig" utbildning som lärare förutom kursen och praktiken som jag gjort, så jag står inte på en stadig grund.

Idag hade jag en lektion där jag bara verkligen gav upp, eleverna skrek konstant och skämtade och bråkade med varandra, förutom mitt i lektionen då jag gjorde skolans "signal" för att de ska vara tyst ca 50 gånger och bara stod där och såg arg ut. Det funkade som tur var, några elever hjälpte till och sa åt de andra att "läraren är inte glad".
Jag var verkligen inte glad. Ibland känns det som om allt man gör är för ingenting, man får ingenting tillbaka.
Men sen kan man ha världens bästa lektion, och man inser att man får så mycket mer tillbaka än man tror. Som skratt, minnen, och gåvan att ha lärt ett barn, vår framtid, något som kommer hjälpa dem i livet.

Jag har en nyfunnen respekt för alla lärare jag haft genom åren. De är riktiga krigare, som måste hitta en balans i allt. Det är de som har inspirerat mig, och som fått mig att vilja prova det här yrket.
Nu återstår bara att se om det här är något jag vill göra hela mitt liv.

Denna helg kan sammanfattas med två ord; träningsvärk överallt.
I torsdags fick vi gå hem tidigare från jobbet så vi kunde ta tåget till Zhangjiajie.
Zhangjiajie är en stad som också ligger i Hunan-provinsen, ungefär 4 timmar från Changsha. Staden är känd för Zhangjiajie forest national park, som har många vackra platser typ som Hallelujah mountain, som var inspiration för filmen Avatar.
Verkligen alla vi känner här har sagt åt oss att det är något man måste se.
Så vi kom fram sent på torsdagen, och på fredag morgon tog vi bussen till Tianmen mountain.
Vi tog linbanan upp, och väl uppe på berget så vandrade vi runt hela stigen. Berget är känt för sina vägar gjorda av glas (!!) som vi självklart var tvungna att prova. Jag trodde att det skulle vara läskigt, men det kändes verkligen häftigt att stå mitt uppe i luften med endast glas under ens fötter.🏞
Vi blev klara efter ca 3/4 timmar, och sedan begav vi oss till vårt hostel som låg i en närliggande by.
På kvällen utforskade vi Wulingyuan (där vi bodde), och vi provade bland annat Stinky Tofu, som är en speciell maträtt här i Hunan. Det var ingen höjdare kan jag säga...
Sedan såg vi på ett framträdande av Miao-folket, en av Kinas minoriteter som är en stor del av befolkningen i Hunan.

På lördag morgon tog vi oss äntligen till Zhangjiajie national forest park. Vi började med att vandra upp till Tianzi mountain, vilket vi trodde skulle ta 3 timmar men det tog endast 1,5 timme... Två av mina kollegor/vänner/rumskamrater är riktiga hurtbullar, så de traskade upp som om det vore ingenting, medan jag och min rumskamrat släpade oss fram några meter bakom.
Vyn uppe på berget var verkligen värd vandringen!
Sedan tog vi bussen till Yangjiajie, en av de svåraste vandringslederna i hela parken. Så självklart tog vi oss an den också. Leden var riktigt jobbig, då man ibland inte visste hur hal stenarna man gick på skulle vara. Men till slut tog vi oss upp, och det var nästan en världsomvälvande upplevelse. Det kändes verkligen som om man var on top of the world. ⛰
Sedan tog vi oss ner igen och ut ur parken. När vi kom tillbaka till vårt hostel runt 19-tiden så kom ägaren fram och frågade med sin översättningsapp om vi ville åka till ett ställe och filma en promotion video åt ett företag. Vi tackade ja, då vi inte hade någonting att göra och det var gratis mat haha. Så vi fick 15 minuter på oss att byta om och packa om, sedan stack vi och en annan kille från vårt hostel utan att veta vad vi ens skulle göra.
Vi kom fram till en restaurang i Miao-stil, där vi välkomnades av en stor kamera i våra ansikten och fyra sjungande damer i traditionella klänningar som bjöd oss på risvin. Inte direkt hur vi hade planerat våran lördagkväll. Sedan blev vi ledda in i restaurangen, där vi introducerades till vår "host", Diana. Vi bjöds på traditionell mat från Miaokulturen, medan vi blev filmade såklart.. Sedan fick vi prova kalligrafi, och vi fick även sjunga en traditionell sång och dansa en av danserna vi sett dagen innan.
Kvällen var otroligt lärorik, minoriteterna är en sån viktig del av kulturen och historien i ett land, och jag är lyckligt lottad att fått ha lärt mig mer om Miaokulturen. Vi blev bra vänner med filmcrewet, som allihopa visade sig vara från Changsha! Så vi ska träffa dem igen någon gång.
Vi vet fortfarande inte vad filmen är till för, och det kommer nog förbli ett mysterium. Allt vi vet är att det är för den stora tv-kanalen som visas i hela Hunan, och jag vet inte hur jag känner inför att ha en video på mig där jag shottar risvin visas för alla i Hunan...

På söndagen gick vi tidigt till parken igen, och började vandra upp till Hallelujah mountain. Den vandringen var nog den jobbigaste, den var riktigt stup och det fanns även vilda apor lite här och där. Vi hade även med oss vår packning eftersom vi åkte hem samma dag.
Men när vi kom upp bland topparna så var det fantastiskt, även fast vi stötte på alla turister.
Vi tillbringade ca 1 timme där uppe, innan vi tog bussen till Wulingyuans busstation där vi tog bussen till Zhangjiajie tågstation.
Vårt tåg gick mot Changsha på eftermiddagen, och vi kom hem ca 23 igår kväll!!🚄

Helgen i Zhangjiajie var fantastisk och jag kommer definitivt åka dit igen någon gång och se ännu mer av parken 🌲

Linbana och glasbro vid Tianmen mountain.

Nationalparken dag 1

Nationalparken dag 2: Hallelujah mountain

Kändisar?

Var ska jag börja.. Den här veckan har varit fantastisk!
I torsdags slutade vi före lunch, då alla engelsklärare skulle till botaniska trädgården och grilla! Kinesisk grillning är verkligen speciell, och eftersom vi är i Changsha så är allting självklart otroligt starkt.
I fredags hade jag tre lektioner på Shazitang med mina äldsta elever, och vi spelade en variation av postkodsmiljonären!! De älskade det verkligen, och jag kunde gå därifrån med humöret på topp.
På eftermiddagen åkte vi in till stan, där vi besökte Kaifu Temple. Vi har ett nytt motto; "new temple every weekend".

Igår stannade vi hemma och tog det lugnt fram till klockan 5 då jag och min rumskamrat åkte till ett "halloween warehouse rave"! Vi hade egentligen andra planer för halloween, men i torsdags läste jag att vår nya favoritgrupp Higher Brothers skulle komma till Changsha på lördag. Då var det bara att köpa biljetter dagen efter haha.
Först stod vi i kö i typ 2 timmar, sedan väntade vi i 2 timmar på Higher Brothers. Alla i publiken var verkligen döda och ingen dansade, tills Higher Brothers kom ut. Då jäklar... har nog aldrig varit med om något liknande. De spelade bara i 20 minuter men det var de vildaste 20 minuterna i mitt liv. Efter de var klara så stack alla, så det var inte mycket till rave. Vi kom dessutom hem vid midnatt haha.

Idag kl 9 begav vi oss till ett ställe på landet, ungefär 1 timme bort från skolan (och då är vi ändå ganska långt ifrån innerstan..)
Det var "klassens dag" för en av mina klasser i Grade 4, så hela klassen, deras familjer och deras lärare träffades. Tillsammans har vi grillat (igen) och jag har blivit matad tills jag nästan spruckit... Misstänker att föräldrarna vill att jag ska ge deras barn bra betyg. Men föräldrarna var otroligt roliga, och vi försökte vårt bästa för att förstå varandra.
Vi lekte även några lekar, till exempel dragkamp (mitt lag vann!!) Och vi spelade "CS", någon variant av laser tag eller paintball. Och självklart så gängade barnen ihop sig och jagade mig.. Hörde bara "外教!外教", vilket betyder utländsk lärare, och då var det bara att springa. De fick väl äntligen chansen att straffa mig för att de måste lyssna på mig i 40 minuter utan att förstå något haha.

Nu har äntligen det soliga vädret kommit tillbaka! ☀️ Idag är en vacker dag, och det är inte så hiskeligt varmt som det kan vara här under sensommaren.
Den senaste veckan har jag inte gjort något särskilt förutom att jobba och ta det lugnt. Vi har lånat badmintonracketar och hopprep från idrottslärarna så nu blir det att hålla sig sysselsatt under naptime och kvällarna...

I fredags fick vi delta i en lektion i Kinesiska på skolan. Vi fick sitta längst bak i ett Grade 2 klassrum, och vi blev behandlade som elever. Så när läraren gjorde ett "tåg", dvs att alla elever i en rad ställer sig upp en efter en och upprepar ett ord så skulle vi också göra det.
Jag lärde mig otroligt mycket även fast allt var på kinesiska, och klassen vi besökte var så gulliga (förutom när de dissade mina tecken..).

Den här helgen tog vi det lugnt, vi gick endast ner till fruktmarknaden och köpte frukt och nudlar att äta, och sedan satt vi hemma och umgicks och spelade kort på kvällarna.

Jag har börjat fundera på att plugga vidare här i Kina nästa år, eftersom att komma tillbaks till Sverige inte känns så lockande just nu. Antingen här i Changsha, på Changsha Normal University där jag känner några som pluggar, eller i Nanjing eller Kunming. Dock så måste jag vänta till September, jag kan inte börja på vårterminen eftersom jag måste förnya visum och fixa dokument.
Men jag vill definitivt plugga Kinesiska här i Kina i antingen ett halvår eller ett år!

När en 7-åring rättar dina tecken...

Var även radiopratare för en dag! Varje måndag kl 18 har skolan "radio gaga" som sänds via högtalarsystemet, och vi foreign teachers turas om att vara med och prata.
Jag fick läsa upp en historia med hjälp av två barn som översatte.

Ny vecka, mer jobb 📋 Nu har vi äntligen utfört alla intervjuer med de elever som vill åka till USA.
Det var verkligen hemskt att döma deras engelska, deras "eagerness" och "suitability" framför dem där de kunde se exakt vilka poäng jag gav dem, men förhoppningsvis kommer de inte hata mig förevigt haha.

Stannade hemma på fredagkvällen och somnade klockan 21 pga att jag kände mig sjuk och ville må bra på lördagkväll istället, men på lördagkvällen kände sig mina roomies sjuka haha. Så vi hade en lugn lördag hemma, kollade på film och åt oreos (som är sjukt billiga här, det är farligt!!).
På söndagen gick vi till Botaniska Trädgården.
Den ligger faktist utanför vår lägenhet, om man kollar ut genom mitt sovrumsfönster så är det enda man ser en mur och insidan av parken.
Vet inte varför vi inte gått dit förrän nu, eftersom det är så nära.
Parken var större än jag trodde, man kan inte tänka sig att det finns en stor park/nationalpark utanför en sovrumsfönster haha.
Vi såg några mysiga tempel, en sjö, bambuskogar och en gigantiskt solrosträdgård. Kommer verkligen komma tillbaka någon gång när vår skola visat oss var bakdörren finns, för där får vi gå in gratis.

Nu sitter jag i kontoret och försöker få ordning på mina Grade 3 lektioner som jag har efter lunch, det är en svår lektion att planera då jag måste få in hela klockan i en lektion. Men jag får hoppas att de iallafall har något hum om hur man pratar om tid på engelska!

Idag har vi haft vårt eget Masterchef 🍽 Efter naptime gick vi till skolköket där en av kockarna lärde oss hur man gör kinesiska dumplings, "jiaozi". Det var otroligt intressant men jag har verkligen ingen talang alls, mina dumplings såg typ ut som missbildade svampar. Men det var väldigt lärorikt, dock vet jag inte om jag kommer använda det här i framtiden haha...
Den ökända kinesiska oförutsägbarheten drabbade mig idag, då jag hade en lektion som jag inte alls var förberedd för eftersom det egentligen är sports day idag, men den blev inställd på grund av det dåliga vädret 🌧
Dessutom fick vi nyss reda på att vi måste skapa en mall med frågor till imorgon, då vi ska intervjua 90!! elever för att se om de är bra nog att få åka på skolresa till USA. Det känns hemskt att behöva döma massa 6 till 12-åringar och bestämma om de får åka eller inte?! Jag skulle säkert inte ha klarat det själv om jag var en av dem.