Nu är det tyvärr slut på det roliga. Hemkomsten i Sverige var inte riktigt det roligaste men men, det är sådant man måste ta. När vi kom hem försökte vi bara ställa om dygnet igen och försöka leva på svensk tid, det var absolut inte det lättaste, det var faktiskt lättare att komma dit. Jetlagen var mycket jobbigare på vägen hem. Väl hemma har jag verkligen inte gjort någonting speciellt alls. Jag har tränat, pluggat lite, träffat släkten eftersom mamma fyllde år och lite så. Eller jo, en sak kom jag på. Min gamla klasskompis från förra året går Svenska Skolan i Kenya så jag har inte träffat henne sen i augusti, men hon var hemma under jullovet så vi han träffas. Det var väldigt roligt och väldigt mysigt att få träffas och prata lite, det var så länge sen sist. Självklart önskar man att vi hade hunnit träffas mer men det hann vi tyvärr inte, vi får vänta till juni då hon kommer hem på riktigt.

Sen är det ju faktiskt värt att nämna att alla lagkompisar har kommit upp igen. Det är verkligen någonting man går och väntar på hela lovet, att basketträningarna drar igång igen. Det är så kul att få träffa alla igen och få komma igång med lite rutiner osv. Att basketen har dragit igång betyder ju dock att skolan också har börjat, men den här gången kändes det inte så tokigt faktiskt, det kändes mest skönt att det har dragit igång igen. Skolan är ju ändå lite rolig trots allt.

28 december - 3 januari

Den 28:de december var det dags att åka vidare till nästa äventyr, New York. Här gjorde vi saker hela dagarna, vi gick och gick, tittade på olika saker och var riktiga turister. Jag kommer inte kunna skriva om allt vi gjorde utan jag tänkte att jag väljer ut några saker och skriver om dem, jag tänker även att ni får mer bilder än text.

Vi åt jätte god mat på Shake Shack. Eftersom jag har hört så pass mycket om det så var jag väldigt sugen att testa. Och det levde verkligen upp till förväntningarna. Det var riktigt gott verkligen. Inte alls som att gå och äta hamburgare på Max eller McDonalds utan det var mycket bättre. Om ni får chansen att prova så tycker jag verkligen att ni borde göra det. Vi gick hit i samband med att vi turistade i Soho och Tribeca.

En av dagarna vi hade i New York var fullspäckad med roliga saker. Vi åkte färjan fram och tillbaka till Staten Island och såg Frihetsgudinnan. När vi gjort det åkte vi upp till World Trade Center och tittade på det och såg på 9/11 memorial. Det var häftigt, men även lite sorgligt. Trots att jag var så liten när det hände så har man hört så mycket om det så det blev verkligen påtagligt när man står där och upplever det i verkliga livet. Sedan tog vi en fikapaus på det svenska fiket FIKA som låg i SoHo. Det är en svensk kille som startat det och man kände sig verkligen som hemma när man gick in. Allt fika var svenskt och det stod på svenska, "Kanelbulle", "Chokladboll", "Chokladbiskvi" osv. Det var verkligen ett mysigt fik och det kändes nästan som att man var i Sverige igen. Vårt sista stopp den här dagen var Times' Square. Vi hade varit där tidigare men då var det mörkt så vi ville uppleva det på dagen. Det var också väldigt häftigt. Allt var så stort, det var full fart överallt och hela tiden. Bilar tutade och swischade förbi, vi fick se alla dessa gula taxibilar som kännetecknar New York. Vi fick se så sjukt mycket nya saker hela tiden och det var så mycket nya intryck att ta in så vi var väldigt trötta på kvällarna. Vi slocknade väldigt tidigt varje kväll och gick upp relativt tidigt så vi kunde ta vara på dagarna.

På nyårsafton hade vi planerat in en middag på en fin restaurang, men först hade vi lite andra saker att göra. Vi gick över Brooklyn Bridge, det kändes verkligen som att man var med i en av alla de filmer man har sett när man gick där. Det såg ut som på alla bilder och filmer man sett. Det var dock kallt och det blåste väldigt mycket så man hann inte njuta speciellt mycket utan vi skyndade oss över ganska snabbt. Därifrån tog vi oss sedan till Central Park där vi strosade runt ett tag. Det var också väldigt mysigt och fint. Vi fick se den omtalade skridskobanan och allt som man har sett från tidigare. Efter Central Park åkte vi hem och gjorde oss klara för lyxmiddag på Del Frisco som ligger i anslutning med Times' Square. Det var den godaste maten jag ätit i hela mitt liv. Det är nästan så att jag fortfarande drömmer om maten på nätterna, så gott var det. Servicen var också superbra, allt var bara topp. Det var en lyxrestaurang hela vägen ut till serveringarna. Det var också en extremt rolig upplevelse, god framför allt.

Under vår sista hela dag i New York valde vi att åka upp i Top of the Rock, en jätte hög byggnad i Rockefeller Center. Och oj vilken utsikt vi fick. Det kändes som att man såg hela världen, i alla fall hela New York. Vi såg Empire State Building, Central Park och alla andra höga byggnader. Det var så himla häftigt, jag och min lillasyster gick runt där och var så fascinerade hela tiden. Vi ville som inte gå ner, jag hade kunnat stå där och titta hur länge som helst. När vi tillslut pallrade oss ner gick vi vidare till 5th Avenue och gick runt och tittade där på alla dyra affärer och hus. Senare på kvällen var det dags för packning och lite middag.

Tillslut var det tyvärr dags att åka hem, den 2a och 3e bestod bara av resande av olika slag innan jag äntligen fick träna basket på kvällen den 3e. Det här har varit en fantastiskt resa som jag definitivt kan tänka mig att göra om. Mycket av det vi gjort går inte riktigt att återberätta utan måste upplevas för att man ska få "rätt" känsla. Allt i USA är så annorlunda från Sverige och det var verkligen häftigt att få uppleva det. Jag kommer definitivt åka tillbaka till USA igen och jag kan lova att man kommer inte ångra sig om man åker dit.

25-27 december

På juldagen hade vi kommit hem till Tampa igen och det är den här dagen amerikanarna firar jul. På grund av det var i princip allt stängt, mataffärer, restauranger osv. Vi bestämde oss för att ta en dag vid poolen, bara sola och bada och ta det lugnt, det behöves. På kvällen sen hittade vi tillslut en restaurang att äta på, Sloppy Joe's. Alla skulle tydligen äta där den här dagen så vi fick vänta ett tag på ett bord men det var det värt. Det var riktigt god mat och vi satt vid ett bord som stod typ på stranden. Jätte mysigt var det.

Det här är byggt i sand och fanns på stranden nedanför restaurangen

Efter juldagen tog vi en dag med ytterligare lite sol och bad, åt god mat nere i hamnen och bara tog det lugnt. Sista dagen innan vi skulle flyga till New York bestämde vi oss däremot för att åka till ett akvarium. Eller det var mer som ett "Rescue center". Personalen på akvariet räddar skadade eller sjuka delfiner, sköldpaddor, rockor osv och försöker sedan hjälpa dem tillbaka till sitt riktiga liv. I vissa fall går det ju tyvärr inte och då får de stanna kvar på akvariet och bo där. Det var också kul att se på faktiskt. Det var inte djurplågeri på något sätt utan det var bara djur som inte klarar sig själv som får stanna och bo där. En delfin hade till exempel fått amputera sin stjärtfena och hade en protes istället, en av uttrarna hade inte fungerande bakben och en av sköldpaddorna hade en luftbubbla under skalet och kunde därför inte dyka. Personalen berättade hela tiden om djuren och deras träning så det var väldigt intressant att se och lyssna på. Vi fick se delfinen Nicholas hålla i en liten uppvisnings show där de visade hur man tränar en delfin samt att de visade upp lite vad han hade lärt sig.

23-24 december

På dan innan julafton och på själva julafton hade vi bestämt oss för att åka till Orlando. Så på fredag morgon gick vi först upp och tränade och sen bar det av mot Orlando. Det tog faktiskt inte så lång tid att åka bil så det var väldigt skönt. Väl framme letade vi lite snabbt efter basketskor, men det fanns tyvärr inte här heller, och sen åkte vi och checkade in på vårt hotell. Vi tog det lugnt ett tag och sedan åkte vi mot kvällens aktivitet, det vill säga NBA. Vi åkte in till Amway Center där vi skulle se Orlando Magic möta LA Lakers. Jag som aldrig har sett en NBA match live tyckte att det här var jätte spännande och jag var nästan lite nervös. Fråga mig inte varför. Vi fick stå utanför och vänta ett tag innan vi blev insläppta men det gjorde ingenting, det fanns så mycket utanför att se ändå. När dörrarna öppnades fick vi först gå igenom en säkerhetskontroll innan man fick röra sig mot läktarna. Arenan var gigantisk, det var så himla häftigt att bara stå där på bottenvåningen och titta upp mot det två våningarna ovanför. En sjukt häftig känsla verkligen. Väl inne i arenan förstod man faktiskt hur stort basket är i USA. Det var inte en tyst sekund inne i arenan och det hände alltid någonting nere på golvet. Allt tillsammans blev en så häftig upplevelse, själva basketmatchen var självklart också väldigt rolig att se på.

På julafton hade vi bokat in Universal Studios, det var en upplevelse i sig. Vi gick upp på morgonen för att vara där när de öppnade och redan då var det mycket folk. Vi hade bestämt oss för att endast gå in i en av parkerna, Universal Studios Florida tror jag den hette. Även här fick man gå igenom en säkerhetskontroll för att komma in. Väl inne gick vi raka spåret till Harry Potter (Diagon Alley) och började där. Jag som är en stor Harry Potter nörd tyckte att det var hur häftigt som helst. Hela staden var som uppbyggd, man kunde åka en 4D karusell, och det kändes lite som att man var med i filmen. Riktigt häftigt verkligen, det skulle jag absolut kunna göra om. Eftersom det fanns så pass mycket mer att se och uppleva gick vi vidare till alla de andra "städerna". Hela parken är som uppbyggd i olika städer, Hollywod, London osv. Vi var inne på alla möjliga ställen, Shrek, Dumma mig, Terminator, Simpsons och många fler. Det fanns så himla mycket att göra och se så vi var helt slut när vi åkte hem till Tampa 9 timmar senare. Helt plötsligt kunna Marilyn Monroe komma inrullandes i en bil liksom, allt kunde hända och man ville inte missa något så man var på helspänn hela tiden. Det var riktigt häftigt verkligen.

Hela utflykten till Orlando var riktigt häftig verkligen, vi fick uppleva så mycket roliga saker på de här två dagarna så man var helt slut efteråt. Med det var det absolut värt, det var riktigt roligt verkligen och jag skulle absolut kunna tänka mig att göra om det.

19-22 december

Vid det här laget hade jag tagit jullov på riktigt, 4 dagar innan resten av min klass. Detta på grund av att jag och min familj skulle sätta oss på ett plan, åka över Atlanten, landa på flygplatsen i New York och sedan flyga vidare till Tampa, Florida. Första dagen bestod bara av en väldans massa resande innan vi tillslut landade i Tampa, hämtade ut vår hyrbil och åkte till vårt "hotell". Hotellet var mer som ett lägenhetshotell där vi hade hyrt en lägenhet som vi skulle bo i kommande veckan.

De två kommande dagarna i Tampa gick ut på att upptäcka det lilla stället vi bodde på, Treasure Island, samt shoppa då det inte var speciellt bra väder. Vi åkte till två stora outlets och shoppade loss, jag handlande som aldrig förr, och är väldigt nöjd med min shopping så här i efterhand. De enda jag inte lyckades hitta här var basketskor, men det var kanske inte så konstigt eftersom det trots allt var outlets. Vi hittade även en hamn ca 10 minuter från vårt hotell där det fanns massor med mysiga restauranger och andra saker som man kunde se och uppleva.

Sen gick vi även på promenader och upptäckte Treasure Island. Det var riktigt mysigt och fint faktiskt, det fanns så himla mycket att se så man kunde promenera hur länge som helst. Det tog som aldrig slut på nya upplevelser. Vi bestämde oss även för att åka på en "guidad tur" med båt. Man åkte som ut på vattnet och var lovad att få se delfiner och massor med fina hus, och det fick vi. En hel delfinfamilj simmade brevis båten när vi åkte runt där och var turister på riktigt. Fint var det verkligen. Det var riktigt varmt också så när vi väl kom tillbaka var vi riktigt slut i huvudet. På kvällen åt vi ännu mer god mat ute i det fina hamnområde vi hittade. Tidigare under dagen hade vi även passat på att sola en liten stund, fräts vid poolen men vi gick ner till stranden och badade fötterna i Atlanten.

5-18 december

De två veckorna som jag hade i skolan innan jag tog jullov var som sagt fullspäckade med saker att göra. Det började redan måndag då vi hade vår årliga julavslutning med BG. Alla klär upp sig med klänning eller kostym, vi äter god mat, det delas ut utmärkelser av olika slag, vi dansar och bara har det allmänt roligt. Det är verkligen en av höjdpunkterna under december månad. Alla är så fina och det är så ovant att se alla så uppklädda, när det dessutom sker så pass sällan så går man ofta all in för att det ska bli så bra som möjligt.

Senare under veckan hade min årskurs vårt årliga julmys som alltid äger rum hemma hos en av killarna, vi äter god mat, bakar pepparkakor och spelar julklappsspelet. Det är verkligen jättemysigt och eftersom det är sista gången kändes det som att vi tog vara på kvällen lite mer än vanligt. Vi börjar trots allt vår sista termin på Basketgymnasiet. Jag har tyvärr inga bilder men ni får klara er utan det. Det var riktigt mysigt i alla fall.

Nu har vi kommit fram till höjdpunkten under den här veckan, eller nja, det mesta var väldigt roligt men det finns en sak som tar första platsen. Söndag den 11/12 skulle vi spela säsongens sista match. Matchen som avgjorde om vi skulle gå vidare till Superettan eller inte. Och oj så spännande det blev. Det var verkligen en svängig match med extremt mycket känslor. Tillslut lyckades vi i alla fall vinna och vi tog hem sista biljetten till Superettan, vilken känsla, och vilken glädje. Vi vann endast med 1 poäng så när slutsignalen gick var lyckan total. Alla spänningar släppte och alla var så glada. När alla hade duschat och gjort sig klara åkte vi på en restaurang och åt, återigen, mat innan vi åkte hem till en tjej i laget och hade Secret Santa. Ett sista mys innan alla skulle åka till olika ställen över lovet.

Veckan efter den här händelserika helgen var inte riktigt lika rolig. Den bestod av plugg, plugg, och mer plugg. Det fanns däremot en ljusglimt i allt detta pluggande. Jag träffade min sjukgymnast för sista gången och fick klartecken att börja träna med kontakt igen. Jag tränade alltså min första träning med kontakt sen i juni och oj vad förvirrad jag var. Jag kände mig oerhört borta men det var så himla roligt i alla fall. Det kändes verkligen som ett stort steg i rätt riktning. Nu måste jag bara fortsätta vänja huvudet och kroppen vid att faktiskt spela basket innan jag kan kliva in och spela riktiga matcher. Jag längtar mer än någonsin och det känns som att jag kommer spricka av längtan.

Resten av den veckan bestod bara av packande och förberedande inför våra kommande äventyr. Även lite julfirande med släkten då vi inte var hemma på jul.

Nu var det länge sen igen, den här gången har jag däremot en bra anledning till min frånvaro. Veckorna innan jullovet var det riktigt stressigt i skolan. Eftersom jag dessutom behövde vara ledig sista veckan, vi skulle åka utomlands, blev det ännu stressigare. Jag har aldrig haft så mycket inlämningar/prov/redovisningar under en och samma vecka så det blev kämpigt. Jag hade definitivt lite för få timmar under mina dygn för att jag skulle hinna med allt jag ville. Jag tycker själv att jag gjort en hel del intressanta och roliga saker som jag tänkte dela med mig av, jag tänker därför att jag skriver ut lite highlights från mina veckor i olika inlägg som publiceras allt eftersom. Bra idé tycker jag, det återstår att se om det faktiskt blir bra.

En sak som är värd att uppmärksamma under de gångna veckorna är min lilla resa till Stockholm. Jag och en kompis åkte på fredag kväll ner till Stockholm för att under lördagen skriva SAT, det amerikanska högskoleprovet. På lördag morgon, klockan 7.30, befann vi oss på skolgården till Rödabergsskolan i Vasastan och var oerhört nervösa. Det var länge sedan jag var så nervös som jag var igår. Eftersom jag lagt ner så pass mycket tid senaste veckorna på att plugga och förbereda mig inför detta ville jag verkligen att det skulle gå bra. När vi tillslut fick gå in i skolan tog det en bra stund innan vi fick gå in i ett klassrum och börja skriva. När provet väl var igång gick det oerhört snabbt. Det kändes som att tiden sprang iväg och det var alldeles för många frågor för att man skulle hinna alla. Jag gjorde mitt bästa och jag är nöjd i alla fall, det är allt som räknas. Nu har jag fått prova på någonting nytt och förhoppningsvis gick det bra, det återstår att se. Det kommer vara ett par spännande veckor, fyllda av väntan, tills jag får svaren.

Efter provet åkte vi hem till Pernilla och åt världens godaste brunch. Det var jätte gott och verkligen välbehövligt. Energin var som bortblåst och hjärnan kändes tom efter provet. Vi åt och hade det trevligt ett tag, spelade spel och tittade på julkalendern innan det var dags att flyga hem igen. Vi landande i ett iskallt och snöigt Luleå, lite kontraster från det ändå rätt behagliga Stockholm. Det var händelserika 24 timmar, roliga men lite tröttsamma. Om man tycker om att utmana sig själv rekommenderar jag verkligen att skriva SAT, det är en riktig utmaning.

Nu var det enormt länge sen jag kikade in här och skrev lite grann. Jag börjar inse mer och mer att en blogg lätt blir bortprioriterad när man har mycket annat att stå i. På den här dryga månaden som bloggen har stått tom så har en hel del hunnit hända så jag tänkte att jag gör en snabb recap på några av händelserna, jag har tyvärr inte fotat speciellt mycket så ny får klara er med ett långt och bildlöst inlägg.

Det första och kanske bästa jag gjort under den här tiden är att ta körkort! Ja ni läste rätt, jag har äntligen tagit det efterlängtade körkortet och kan nu köra bil lite när jag själv vill. Det är en fruktansvärt skön känsla att känna den frihet som faktiskt kommer med körkortet. Jag kan åka vart jag vill, när jag vill.

Jag har lämnat in en väldans massa skolarbete som jag faktiskt har känt mig nöjd över. Projektplanen till gymnasiearbetet bland annat, den kändes väldigt bra att lämna in och lägga bakom sig, nu återstår dock resten av gymnasiearbetet som ska vara relativt klart i februari.

Jag har varit på återbesök i Stockholm hos läkaren som opererade mig och fått veta att allt ser väldigt bra ut. Det var oerhört skönt att höra, veta att allt har gått bra och att det går åt rätt håll. När vi ändå är inne på ämnet "axel" så kan jag meddela att jag har passerat 2-månaders jubileet med min nya axel. Detta betyder att jag förhoppningsvis endast har 2/3 kvar av min rehabtid, om allt går som det ska vill säga. Min rehab känns trots allt väldigt bra vilket är väldigt roligt. Jag får inte heller glömma att jag skjutit mitt första skott, exakt 8 veckor efter operationen fick jag klartecken att börja skjuta. Första skottet kändes oerhört läskigt och ovant men det går bättre och bättre för varje dag som går.

Den årliga Bg-middagen har vi även hunnit med. De flesta föräldrarna kommer upp, tittar på lite matcher, har föräldramöte osv, sen på kvällen har vi en middag med alla elever och föräldrar. Det är faktiskt en rolig tradition där vi får chans att prata och lära känna de föräldrar vi inte redan känner sedan tidigare. I samma veva var min faster här uppe så hon var med på middagen och vi fick passa på att mysa lite med henne. Det är alltid väldigt roligt när hon kommer upp.

HÖSTLOV! Att vara ledig från skolan en vecka kan verkligen hjälpa till att fylla på all energi och motivation till skolan igen. Jag kanske inte pluggade och fick så mycket gjort som jag faktiskt ville men det var väldigt skönt att bara vara ledig och ta dagen som den kommer. Jag hann med en del tränande, jag umgicks med kompisar och bara hade det allmänt bra. Det var väldigt välbehövligt verkligen.

Ett derby har även hunnits med. Ett derby som vi gick vinnande ur efter många om och men. Vi spelade enormt dåligt första halvlek med tjejerna lyckades ändå rycka upp sig och spela jätte bra i andra halvleken. En vinst är alltid en vinst oavsett hur det har gått till, det behöver inte alltid vara snyggt gjort.

Det här var nog allt jag har hunnit med under den här lite frånvaron. Kanske inte jätte mycket men jag har haft roligt i alla fall. Helgen i stort kommer bestå av en massa plugg, både till skolan och inför SAT. Det kanske jag inte har berättat förresten, jag har anmält mig och ska skriva SAT, USAs motsvarighet till Högskoleprovet. Man måste skriva detta för att få gå college och eftersom jag för tillfället inte vet vad jag ska göra av mitt liv nästa år så vill jag hålla alla möjligheter öppna. Hoppas ni orkat läsa hela vägen hit, ska försöka undvika långa och tråkiga inlägg i framtiden vilket betyder att det kanske sker en mer kontinuerlig uppdatering här. Vi hörs när vi hörs!

Det är verkligen inte lätt att följa matcher man är intresserad av hemifrån, särskilt inte om det är ens eget lag. Idag har tjejerna alltså haft seriepremiär nere i Stockholm och jag har fått följa matchen från fåtöljen i mitt vardagsrum. Men det gick bra i alla fall och dom vann ganska bekvämt med 40 poäng. Roligt med en vinst i seriepremiären. Imorgon spelar dom igen så jag får väll inta samma plats igen och heja.

Själv har jag kanske inte haft en lika rolig dag som dom haft. Jag har bara pluggat, pluggat, kört lite bil, pluggat och pluggat lite till. Det känns som att allt i skolan kom på en gång. Stora inlämningsuppgifter och prov. Saker som man har lång tid på sig att göra men som man ändå måste börja på i tid för att slippa stressa i slutet. Morgondagen lär se likadan ut, om man bortser från den lilla pausen för att följa matchen.

Jag har förresten brutalaste träningsvärken från i veckan. Har aldrig cyklat så här mycket och det känns, lite benträning på det gör det inte så mycket bättre.