Header

​Helgfrukosten kan ju va det bästa, ellerhur?

Jag och min sambo är lediga om helgerna och det är väl i princip den enda tid vi har ihop och kan umgås. Frullen får gärna vara lång, lat och icke hälsosam. Min mindre hälsosamma frukost innehåller smaksatt yoghurt, pauluns kakaomüsli, lingongrova med sylt och ost (bästa), kiwi, apelsinjucie och de viktigaste KAFFE. Mina ohälsosamma frukostar innehåller väl sällan mer socker eller extrema onyttiga saker än såhär, men sockret i framförallt yoghurt, sylt och juice räcker och blir över. Det är såna små detaljer som man kan ersätta med något bättre då det innehåller mer skit än vad man tror, Där är liksom cirka 30 sockerbitar i en vanlig vanilj/hallon yoghurt.......:)))

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Tidsinställt inlägg

Här är några tankar kring att köra dubbelpass:
- Passen ska inte vara likadana och lika hårda, utan dem ska komplettera varandra. Alltså, ett styrkepass av något slag (notera att de inte krävs tunga vikter för att kallas styrkepass, core är exempel på ett styrkepass) kombinerat med kondition.
- Att köra dubbelpass flera dagar i veckan kommer inte maximera dina resultat eller effektivitet, kroppen kommer till slut brytas ned och inte återhämtas om de sker för ofta. En/två dagar i veckan max för dubbelpass skulle jag rekommendera, förutsatt att man inte myglar järnet varje gång.
- Ha med energi och fyll på i mellan: frukt, bcaa, bar, inte för att bedöva utmattningen, utan för att egga energin som redan borde finnas där om man är en person som orkar dubbelpass.
- Drick ordentligt!
- Sätt ribban efter dig själv och ingen annan.
- Tänk smart, vad är svårast att klara rent tekniskt? Då borde du köra de passet först när du har hjärnan o kroppen i kontroll.

Exempel på pass som passar bra ihop:
Traditionell spinning eller sprint / core
Tabata / cirkelträning
Grit av olika slag / yoga
30 min tabata / 30 min HIIT/sprint

Exempel på pass som inte passar ihop:
RPM spinning (högintensivt) / Bodypump
Bodycombat / Box
Bodypump / TRX

Kör jag dubbelpass?
Nej.. av den enkla anledningen att jag tränar 6 dagar i veckan och då skulle utrymmet för min återhämtning inte finnas alls.. jag skulle slitit ut min kropp. Tränar man 1-3ggr vecka kanske det passar den personen med dubbelpass om man har 1/2 dagars vila i mellan, men för någon som tränar oftare än så.. va rädd om kroppen!

Likes

Comments

Gårdagens benpass med några halva frivändningar:

  • Vanliga knäböj utan vikt i smithmaskin 10x2
  • Knäböj med fötterna placerade längre fram i smith, vikt på 10x3
  • Vanliga knäböj med gummiband vid låren i smith, vikt på och 10x3
  • Stela marklyft 10x2
  • Marklyft med knäböj 10x2
  • Utsida lår/gluteus medius i maskin
  • Frivändningar med knäböj 10x3
  • Bäckenlyft med fötter på stepbräda och med viktstång över höften, 12x3
  • Explosiva utfallssteg (små hopp på framfoten) med bakre fot på stebräda o viktstång 10x3
  • Vanliga utfallssteg med viktstång 10x2
  • Kickbacks i kabelmaskin 10x2
  • Omvända benlyft på pilatesboll
  • Avslut 30 min högt tempo PW på löpband

Likes

Comments

Snabbfixad lunch är väl livets liv eller? Vi fick pasta (vanlig, brukar annars ha fullkorn) över när min sambo gjorde middag här om kvällen och det sparade jag tills en dag då tiden kniper. Var bättre på att inte slänga, inklusive jag själv..

Tonfiskröra: Tonfisk i vatten, majs, rödlök, creme fraiche, liten klick majo, paprikapulver,vitlökspluver,citronpeppar och salt. Kryddade sedan lite mer med örtsalt. Serverad detta med den kalla pastan som jag rört ner lite olivolja i för att fräscha upp. Klart på 10 min, göttans! Självklart hade mer färska kryddor och grönsaker varit gott att ha i om jag haft mer tid. Nu ska jag strax till jobb!


Likes

Comments

Osötat rostat bröd med naturell philiadelphia, grillad kyckling och paprika. Ananas vid sidan om. Smoothie innehållande jordgubbar,hallon,mango, vatten och lite naturell yoghurt.

Godmorgon! Bättre än såhär blev inte min frukostbricka denna morgon. En obäddad säng och ett kattben rakt upp i vädret pga sin morgontvätt. Men vad ska man säga? Strävan efter perfektion kommer inte vara hög i denna bloggen ska ni veta haha! Igår hann jag inte lägga upp gårdagens träningspass som tänkt då jag jobbade från tidig morgon till sen kväll. Så kika in senare idag så får ni ett brakpass där ben/rumpa får sig en omgång.

Ska jag äta innan eller efter träning och vad? 

Är en fråga jag får väldigt ofta som PT och kostrådgivare. Egentligt behöver man inte göra det så svårt för sig.

Är målet viktnedgång? Då ska du helst inte ha ätit på ett par timmar innan träning, så efter träningen kan du äta ett snabbt snack typ frukt, bar? Beroende på hur hårt du kört. Och sen lite mer ordentligt när du kommer hem, alltså en mer rejäl portion. Kroppen dör inte av att inte få i sig något direkt, men det är såklart viktigt att fylla på energi och protein till musklerna.

Är målet bygga muskler/bibehålla/viktuppgång? Då kan man gärna ha ätit antingen ett ordentligt mål en timme innan eller lite större mellanmål precis innan. Tex havregrynsgröt med frusna hallon, kanel, kokosflingor och mjölk. Efter gäller samma som ovan. En banan på plats och middag/lunch beroende på när man tränar en stund efter. Vanlig husmanskost och inga krusiduller. Mycket grönsaker och lite mindre kolhydrater är det enda man kan justera, dock inte för mycket.

Det som är viktigt att tänka på är att när du tränar styrketräning så stimulerar det hungerhormonet, du kommer alltså att få en mättnadskänsla när du tränar styrketräning vilket kan va bra att veta när i fall men vill gå ner i vikt men känner sig lite småhungrig, du behöver alltså inte äta. Ska du köra stenhård cardio i en timme behöver du självklart lite energi innan om du är jättehungrig, en frukt går bra där också. Människor gör det så svårt för sig själva genom att se i deras instagramflöde där träningsstjärnor har 10 olika påsar med proteinpulver, proteinpudding, proteingröt med 70 olika tappningar på osv. Ingen människa som inte tränar på extrem elitnivå behöver göra det så svårt. Gillar du banan? GÖTT, käka det som ett mellanmål tillsammans med en knäckemacka. Vill du hellre käka keso med lite osaltade nötter i? GÖTT, gör det. Gör det enkelt så att man orkar upprätthålla det, vill man ha variation kan man ha samma grund men byta ut vad man har på eller till. Inlägg på exempel vad man kan äta kommer i ett annat tillfälle.

Likes

Comments

Att inte glömma mellanmålen hindrar blodsockret att sjunka allt för lågt och göra okloka val med kosten och även att hålla immunförsvaret på topp om man väljer att snacksa på frukt/grönsaker. Man blir heller inte allt för hungrig i väntan på middagen senare på kvällen vilket gör att kroppen lättare känner av en lagom mängd mat och förhindrar att man äter för snabbt. Så don't forget snacking peopleeee!

Likes

Comments

Min frukost imorse. Gröt med mango, kokos, protein nötcreme från barebells och lite mjölk.

Hallå! Jag hoppas ni har en härlig tisdag, min blev väl inte som jag hoppats. Jag jobbar eftermiddag idag så innan det är dags för att åka så har jag hunnit att fixa naglarna (en av mina favoritfärger) och 1,15h träning. Målet var att träna löpning då jag och en tjejkompis anmält oss till tjejmilen i höst. Men mitt knä sa ifrån vilket fick mig på riktigt dåligt humör.. att knät helt plötsligt bestämmer sig för att göra ont när man bara vill springa och utan att veta varför suger. Så jag körde 40 min powerwalk blandat med löp, så högintensivt jag kunde utan att få känningar, 10 min crosstrainer och 5 min rodd i högt tempo, så en timme av smått o gott även det inte blev som jag tänkt.

Jag har precis ätit en snabb lunch och ska slänga mig i duschen innan det är dax för mig att köra till jobb, öppna receptionen och därefter träffa några klienter. Kram!

Likes

Comments

Eos - Mio

Vårt senaste inköp är det som fattades för att få en riktig myskänsla i sovrummet. Vi har snedtak (hatar pga opraktiskt) och gamla fönstermått så vi kan inte ha gardiner/normala persienner. Så sovrummet har varit rätt så tråkigt, men en matta och en lampa gjorde iallafall rummet väldigt mycket bättre.

Likes

Comments

​Söndagens brunch med våra fina vänner / Dagens invigning av vår nya gruppträningssal / Vår kise / En dag i höstas

Hej på er! 

Varför blir man alltid sugen på att blogga i tid och otid? Ska vi ge detta ett nytt försök? Min ambition som bloggare och nyanställd platschef på ett gym kanske var lite orealistisk då jag haft röva full varje dag...bokstavligt talat. Men nu börjar jag hitta rytmen, hitta mina små tillfällen att andas och faktiskt till och med kunna slappna av lite grann. Men hey, allt har sin tid.

Något jag är så otroligt tacksam över är att jag aldrig tappat träningsmotivationen även jag inte haft en enda lugn dag sen jag började i slutet av augusti. Det är ju oftast det som blir nr 1 lidande när man är stressad - träningen. Sen att jag fungerat som en robot och kanske inte njutit av varje pass är en annan femma, men jag har iallafall bitit i det sura och gjort det. För även många saker går under regeln "om du inte känner för det eller tycker det är roligt, skit då i det" så går tyvärr träningen inte under samma kategori. För trots att de för mig är en hobby så är det inte bara att skita i då det handlar om hälsan, kroppen och mitt välmående. Vad kroppen fysiologiskt behöver för att fungera vare sig det är kul eller inte, egentligen borde fler förstå att de inte är ett val..de är ett måste. Jag har bara en sån jäkla tur att jag tycker det är kul, för många personer kommer aldrig tycka det är roligt men tvingar sig ändå för dem vet att kroppen behöver det. Det mina vänner, är power. Självklart ska man lyssna på sin kropp och känna in vad som rätt för dagen, men två missade inplanerade pass blir lätt 10. Tänk på det!

Likes

Comments

Styrka i intervaller, allting kommer ske såhär: arbete 35 sek, 20 vila x 2 set

Överkropp: 1. Axelpress 2. Axelflyes 3. Bicepscurls 4. Enhands triceps 5. Stående rodd

Core: 1. "Crunchdrag med hantel bakom nacke" 2. Fällkniv 3. Planka 4. Sidoplanka höger 5. Sidoplanka vänster

Ben: 1. Utfall höger (pumpa) 2. Utfall vänster 3. Djupa squats, ej upp hela vägen 4. Stela marklyft 5. Höftlyft

Rumpa: 1. Donkeykicks varannat ben 2. Jägarvila m. pump 3. Benlyft, ligg på mage 4. Enbens knäböj m. stol höger 5. Enbensknäböj m. stol vänster

Detta passet passar bra ifall man inte tränar så många gånger per vecka. Då är det jättebra att få in iallafall ett pass där hela kroppen körs igenom. Detta är upplagt så att musklerna ska blå ordentligt trötta då övningarna med "samma" muskler (även det är olika övningar så samarbetar musklerna i dessa övningar, så dem aktiveras ändå) görs efter varandra x 2.

Likes

Comments