Det finns en liten hamnby här på norra sidan av ön, dit vi åkte en söndag för att se solnedgången. Byn heter Agaete och där finns inte mycket mer än restauranger, en hamn och naturliga pooler i havet, men det är alldeles lagom. Solnedgångarna här är så fina med både berg och hav i bakgrunden, perfekt avslut på veckan.

Min brasilianare som jag numera tillbringar varje dag med.

För ett par dagar sen gjorde jag paragliding, det gav inte riktigt samma adrenalinkick som bungeejump vilket jag trodde, men det var riktigt häftigt. Först sätts selen på, sedan kopplas den fast och därefter hoppar man utför berget. Vinden tar tag i den direkt så man faller knappt ner, utan fortsätter på samma höjd som där man hoppade.

Väl uppe i luften flög vi över utkanten av stan och såklart över havet. Det var verkligen roligt och vi var uppe i luften i ungefär 20 minuter. Vyn var magisk och vädret var perfekt!

Tanken var att vi skulle campa på stranden men på grund av mörkret så bestämde vi oss för att sova i bilen. Jag hade sagt redan innan att jag troligtvis kommer att sova i bilen då camping inte är något för mig. Visst var det varmt och obekvämt, men nu har jag ju provat det i alla fall!

När vi vaknade gick vi ner till stranden, en strand med svart sand och inga andra gäster då den är så gott som dold och bara de som bor här vet om den. Det var fullt av krabbor och ödlor, och när jag såg dessa blev jag ännu mer tacksam över att vi inte campade där.

Efter badet åkte vi vidare längs västkusten på ön, och passerade ytterligare en liten strand och på väg därifrån såg vi polisen arrestera en man mitt ute i ingenstans. Det var en ny upplevelse, speciellt eftersom vi inte hade förväntat oss att se två polisbilar omringa en bil för att ta ena mannen i förvar ute på en grusväg där inga människor befinner sig.

Senare åkte vi vidare till Puerto Mogán på öns sydkust. Det är en liten turistort, med i princip bara restauranger och kaféer. Strax innan Puerto Mogán såg vi också några enorma kaktusar, enligt skyltarna världens högsta.

Stranden bredvid Puerto de Las Nieves!

​Såhär gick vår rutt runt ön. Start i Las Palmas -> vidare till Teror (vänster) -> Roque Nublo -> Agaete -> Puerto de Las Nieves ->Puerto de Mogán -> Las Palmas.

I helgen var det dags för roadtrip runt hela ön. Vi utgick från Las Palmas där vi bor och första stoppet blev en grotta som ligger en kort bit härifrån. Vi parkerade bilen vid vägkanten för att vandra ner till grottan som ligger i havet. Först gick vi längs en stig, för att senare komma in i mörkret där vi fick klättra över en stege. Har aldrig sett något liknande, det var så otroligt fascinerande.

Senare på kvällen åkte vi upp till Pico de Las Nieves som är Gran Canarias högsta punkt på 1949 meter. Därifrån såg vi Roque Nublo som är en enorm sten, och dessutom solnedgången.

I torsdags bar det av till ett litet samhälle som heter Arucas. Jag var ledig och ville mest bara komma iväg från Las Palmas, så vi promenerade bort till busstationen och tog nästa avgående buss. Efter en kort stund kom vi fram till byn, där vi gick runt och kollade in i en gigantisk kyrka. Byn var väldigt lokal, med i princip bara spanjorer och inte en massa turister. Vi kom dit mitt i siestan så det var nästan helt tomt på gatorna, vilket var perfekt!

​Solnedgången från jobbet :)

• Spanien 2016

I onsdags kväll efter jobbet blev det en liten hike med några av de jag jobbar med. Gran Canaria är fullt av berg och kullar, och vi har en liten topp tre kilometer från jobbet, så vi gick upp dit och joggade på tillbakavägen. Utsikten var superb, vi hann precis upp till solnedgången och dessutom såg vi hela Las Palmas därifrån.

Utsikten över Las Palmas

Takterrassen på jobbet.

Det är återigen dags för att blogga, denna gången inte om Kenya eller USA, men om Gran Canaria i Spanien. Här bor jag sedan en månad tillbaka. Planen är såklart att ha roligt, jobba, men också att lära mig det spanska språket. Jag bor i huvudstaden Las Palmas, som ligger på norra delen av ön och har ett väldigt bra klimat. Ofta molnigt, men fortfarande varmt. Än så länge har fokuset legat på att lära känna stället och människorna.

Igår kväll åkte vi och våra gäster till Vegueta, som är gamla stan i Las Palmas. Varje torsdag har de nämligen tapaskväll där, vilket betyder att det var väldigt mycket folk. Vi hade supertrevligt, och vid ett bord var vi åtta personer av sju olika nationaliteter. Det måste jag säga är en av de många fördelar med att resa, att man träffar människor från alla världens hörn.

Sista dagarna i Kenya kom pappa och min bror ner. Vi lagade mat hos Veronica i slummen, åkte till Hell's gate, Love school och Toi. Pappa var ju nere i julas också så vi hade redan gjort det mesta men Hell's gate hann vi inte med då så det var kul att vi gjorde det nu.

På Toi :)

Blir inte mycket bättre än en god hamburgare och ett glas vitt!

De här två stora väskorna tog pappa hem åt mig, fulla med bara mina kläder. Kan ju säga att jag har köpt på mig en del eftersom jag själv var tvungen att ta hem nästan lika mycket själv några dagar senare :))

Igår var min födelsedag och den var riktigt, riktigt bra. Dagen började med att 10 av mina kompisar kom in och sjöng för mig på morgonen och gav mig några presenter. Jag fick lite godis, ett shotglas med kenyanskt motiv, en afrikansk skål som var hur fin som helst och en jättegod kladdkaka. Såklart fick jag också en guldig hatt som de tyckte att jag skulle ha på mig hela kvällen, haha.

Sedan löpte dagen på som vanligt och jag blev sjungen för i skolan. På kvällen åkte vi till en restaurang som heter Monikos där det bjöds på hamburgare, pommes, tunnbrödsrulle och korv med mos.

Därefter åkte vi till K1 och var där hela kvällen. Sen sov jag och Nina på balkongen som vi brukar göra nu för tiden. Vi sov i 11(!!) timmar och missade därför också brunchen. Som tur var har Marie jobbat idag och hon gjorde våfflor som vi fick köpa för 5 kr! :)

Shotglaset med Hakuna Matata, bäst

Nina, Louise, Vendla, jag, Hanna, Elsa och Anna :))

Till er som som tror att det alltid är soligt och varmt i Nairobi kan jag lova att det är det inte. Vi har haft regnperiod nu under två månader och den senaste tiden har det regnat så extremt mycket på kvällarna, har aldrig varit med om något liknande. Sen regnar det in lite i mitt rum och även i klassrummen och det är inte heller superroligt. På länken nedan kan ni se hur mycket det regnat här :)