I måndags var det dags för några timmar på stranden, först på dagen och sedan ett kvällsdopp. Värmen är helt otrolig så jag var nästan bara i vattnet hela tiden, det går inte att vara i solen mer än några minuter. Denna gången åkte jag med några kompisar till en strand på östra sidan av ön, mot Atlanten till. Därför skulle det kunna vara kallare, men temperaturen i vattnet var perfekt. Väldigt många surfare då vågorna var enorma, nästan lite läskigt stora. Några gånger fick jag simma på ordentligt för att komma tillbaka till stranden.

Dagen efter gick jag till stranden där jag bor. Denna gången gick jag dit själv en kort stund, och den äldre mannen bredvid mig började genast att prata med mig. Jag fick snabbt säga att jag inte pratar portugisiska och han växlade direkt till engelska, så vi hade en intressant konversation i över en timma. Detta är ett fenomen jag märkt ofta sedan jag kom hit. Om någon vill prata med mig, som exempelvis den här mannen, då kan de helt plötsligt prata engelska. Om jag däremot vill prata med dem, exempelvis när jag var i affären och skulle fråga efter hjälp, då står de helt förstummade och verkar inte förstå alls.

Med detta sagt så tror jag att de flesta kan göra sig förstådda på engelska, men att de helt enkelt är ovillliga att prata. De blir sannolikt bekväma med att endast prata portugisiska.

Igår efter jobbet åkte jag ner till centrum som ligger ungefär två mil från där jag bor. Mina kompisar som jag träffat här erbjuder sig hela tiden att köra, men igår provade jag faktiskt att ta bussen och det var både billigt och enkelt.                                                                                                                                                                                             Det var första gången jag var inne i stadskärnan. Det är som vilken stad som helst, väldigt fina gamla byggnader och en del små parker och givetvis palmer. Trots att staden inte är särskilt stor så fick jag intrycket av att den kändes större än den är då det fanns en del skyskrapor, shoppinggator och mycket folk.

Helt otroligt att det redan har gått en vecka sedan jag kom hit.

Människorna här är fantastiskt trevliga, och de gör verkligen allt för att hjälpa till. Trots att jag inte pratar portugisiska ännu och de inte pratar engelska, försöker de förstå så gott det bara går. De jag jobbar med pratar spanska så jag pratar mestadels spanska om dagarna. Det är superkul att prata spanska för att verkligen kunna öva upp språket. Däremot är portugisiska svårt. Det påminner mycket om spanska, men gud så svårt det är med uttalet.

Den här veckan har jag lärt känna en del människor som kommer härifrån och idag har vi tillbringat hela dagen på stranden. Att ligga på stranden ett tag är alltid härligt, speciellt här då värmen är förfärlig för mig. 30-35 grader och stekande sol... Då fungerar man knappt som människa.

Det enda jag har problem med nu är kryp och ödlor på rummet. Små problem egentligen, men det är inte särskilt roligt att ha rummet fullt av ödlor. Detta övervägs dock av allt det positiva. Annars är staden som helhet fantastisk.

Majsförsäljning.

​Mina nya rumskompisar...

Brasilien

Igår landade jag i det land som länge varit en dröm att åka till, Brasilien! Det känns fortfarande surrealistiskt att vara här, har ju trots allt bara varit här i ett dygn. Innan jag kom hade jag faktiskt ingen riktig föreställning om hur det skulle se ut, men det känns ändå väldigt annorlunda än vad jag trodde.                                                                                                                        Resan hit bestod av såväl inställda plan, försenade plan och missade plan så det tog lite extra tid att komma hit. När jag väl landade och kom ut från flygplatsen slogs jag av riktig tropisk värme som idag har övergått i regn.                                                                                                                       Första dagen har bestått av en lång promenad, för att se hur allting ser ut och lära känna stället. En av de första sakerna som slog mig under promenaden var klasskillnaderna. I ena delen av staden är husen nästan fallfärdiga, medan de några minuter bort ser ut som stora mansions. Brasilien brukar ju ofta målas upp som ett skräckexempel just när det gäller segregation. Väldigt annorlunda, men viktigt och intressant att se.

Det finns en liten hamnby här på norra sidan av ön, dit vi åkte en söndag för att se solnedgången. Byn heter Agaete och där finns inte mycket mer än restauranger, en hamn och naturliga pooler i havet, men det är alldeles lagom. Solnedgångarna här är så fina med både berg och hav i bakgrunden, perfekt avslut på veckan.

Min brasilianare som jag numera tillbringar varje dag med.

För ett par dagar sen gjorde jag paragliding, det gav inte riktigt samma adrenalinkick som bungeejump vilket jag trodde, men det var riktigt häftigt. Först sätts selen på, sedan kopplas den fast och därefter hoppar man utför berget. Vinden tar tag i den direkt så man faller knappt ner, utan fortsätter på samma höjd som där man hoppade.

Väl uppe i luften flög vi över utkanten av stan och såklart över havet. Det var verkligen roligt och vi var uppe i luften i ungefär 20 minuter. Vyn var magisk och vädret var perfekt!

Tanken var att vi skulle campa på stranden men på grund av mörkret så bestämde vi oss för att sova i bilen. Jag hade sagt redan innan att jag troligtvis kommer att sova i bilen då camping inte är något för mig. Visst var det varmt och obekvämt, men nu har jag ju provat det i alla fall!

När vi vaknade gick vi ner till stranden, en strand med svart sand och inga andra gäster då den är så gott som dold och bara de som bor här vet om den. Det var fullt av krabbor och ödlor, och när jag såg dessa blev jag ännu mer tacksam över att vi inte campade där.

Efter badet åkte vi vidare längs västkusten på ön, och passerade ytterligare en liten strand och på väg därifrån såg vi polisen arrestera en man mitt ute i ingenstans. Det var en ny upplevelse, speciellt eftersom vi inte hade förväntat oss att se två polisbilar omringa en bil för att ta ena mannen i förvar ute på en grusväg där inga människor befinner sig.

Senare åkte vi vidare till Puerto Mogán på öns sydkust. Det är en liten turistort, med i princip bara restauranger och kaféer. Strax innan Puerto Mogán såg vi också några enorma kaktusar, enligt skyltarna världens högsta.

Stranden bredvid Puerto de Las Nieves!

​Såhär gick vår rutt runt ön. Start i Las Palmas -> vidare till Teror (vänster) -> Roque Nublo -> Agaete -> Puerto de Las Nieves ->Puerto de Mogán -> Las Palmas.

I helgen var det dags för roadtrip runt hela ön. Vi utgick från Las Palmas där vi bor och första stoppet blev en grotta som ligger en kort bit härifrån. Vi parkerade bilen vid vägkanten för att vandra ner till grottan som ligger i havet. Först gick vi längs en stig, för att senare komma in i mörkret där vi fick klättra över en stege. Har aldrig sett något liknande, det var så otroligt fascinerande.

Senare på kvällen åkte vi upp till Pico de Las Nieves som är Gran Canarias högsta punkt på 1949 meter. Därifrån såg vi Roque Nublo som är en enorm sten, och dessutom solnedgången.

Spanien 2016

I torsdags bar det av till ett litet samhälle som heter Arucas. Jag var ledig och ville mest bara komma iväg från Las Palmas, så vi promenerade bort till busstationen och tog nästa avgående buss. Efter en kort stund kom vi fram till byn, där vi gick runt och kollade in i en gigantisk kyrka. Byn var väldigt lokal, med i princip bara spanjorer och inte en massa turister. Vi kom dit mitt i siestan så det var nästan helt tomt på gatorna, vilket var perfekt!

​Solnedgången från jobbet :)

• Spanien 2016
  • 337 Readers

I onsdags kväll efter jobbet blev det en liten hike med några av de jag jobbar med. Gran Canaria är fullt av berg och kullar, och vi har en liten topp tre kilometer från jobbet, så vi gick upp dit och joggade på tillbakavägen. Utsikten var superb, vi hann precis upp till solnedgången och dessutom såg vi hela Las Palmas därifrån.