Och så blev det den 16:e april till slut. Tiden har gått så otroligt fort samtidigt som dagen vi får åka hem har känts så avlägsen. Men nu sitter vi här på flygplatsen och väntar på att det ska bli vår tur att sätta oss på planet hem.

Den här resan har varit en otrolig utmaning och många dagar även extremt påfrestande på olika sätt. NU förstår vi vad hemlängtan verkligen är och det var så mycket jobbigare än vad vi trodde. Vi båda är ju väldigt hemmakära dessutom, så saknaden efter alla där hemma har helt klart varit den tuffaste biten för oss båda. Men även det faktum att vi har tvingats lösa alla problem själva(bl.a. x-antal punkterade däck!!) har gjort att man bara vill gråta ibland. "Hur ska vi ta oss dit?" "Kommer pengarna att räcka?" "Hur f*n sätter man på ett reservhjul?!".

Men, vi överlevde att vara utan nära & kära i tre månader. Vi lyckades lösa alla problem. Vi tog oss dit vi skulle, pengarna räckte och vi lämnade in bilen med alla däck på. Vi har kört bil 500 mil genom Nya Zeeland och vi har tagit oss 300 mil med buss i Australien. Vi har paddlat kajak i Milford sound, flugit helikopter med utsikt över Mt Cook, galopperat där "Sagan om ringen" spelades in, vandrat bland bergen, dykt i det stora barriärrevet och hälften av oss har t.o.m. hoppat bungy jump. Och jävlar vad roligt vi har haft! Vi har träffat nya människor från hela världen och skapat minnen för livet. Vi har dessutom inte tröttnat det minsta på varandra heller, trots att vi ätit ca 264 måltider ihop. Det är kärlek det. Med detta sagt, den här resan är det BÄSTA vi har gjort!

Halva veckan har redan gått och nu har vi bara tre dagar kvar här i Aussieland. Säger det igen, det är galet hur snabbt tiden går.

Sen sist har vi besökt ett gammalt fängelse som stängde igen 1994. Där satt bl.a. dem värsta mördarna fängslade och många hade även avrättats genom hängning där. Var spännande att se, det kändes precis som att vara mitt i Alcatraz haha. Vi har även hunnit kolla in stadens war memorial, riktigt vackert var det och byggnaden såg ut att vara tagen direkt från antikens Grekland. Nu låter vi sådär härligt kulturella igen. Jag måste ju tala om när vi gör annat än att shoppa och äta mat liksom.

Förutom detta har vi promenerat i den botaniska trädgården och shoppat lite för mycket. Gällande shoppingen ångrar vi ingenting. Vi har till och med köpt en till resväska så nu jäklar ska vi handla in i det sista.

Imorgon kväll väntar tre rätters och drinkar, känns som helt rätt sätt att spendera sista fredagen i Australien på. Vi hörs!

/Amanda

Nu har vi alltså nått vår allra sista destination på resan och nästa gång vi packar väskorna så bär det av mot flygplatsen! Men innan dess ska vi se till att utforska Melbourne ordentligt och shoppinggatorna kändes som en bra början. Dagen har därför spenderats med att strosa runt i butiker och vi båda lyckades hitta en hel del. Så ikväll är vi lite fattigare men väldigt nöjda med dagen! Imorgon tänkte vi promenera runt och gå på lite sightseeing och med tanke på hur stort Melbourne är så lär vi vara sysselsatta hela dagen!
/Ellen

Söndag idag och sista heldagen här i huvudstaden. Idag hade vi massor planerat men vi möttes av spöregn imorse vilket gjorde att vi fick styra om lite grann. Men vi lyckades i alla fall ta bussen till parlamentet, så nu har vi spanat in hur Australiens regering har det. Kulturpoäng till oss. Resten av dagen gick åt till en långpromenad när regnet gav sig och sen lite shopping. Vädret växlar verkligen sjukt snabbt här, ena sekunden spöregnar det och nästa sekund är det sol. Så där kan det hålla på vilket blir lite jobbigt när det kommer till klädval(stora problem som ni märker). För övrigt känner man verkligen att det är höst här nu, löven har börjat falla från träden och temperaturen ligger runt 15 grader. Vackert är det visserligen men det känns lite extra skönt att veta att vi snart åker hem till våren och får sommar på nytt igen.

För ja, idag är det faktiskt bara en vecka kvar tills vi flyger hem igen. Galet. Tiden har gått så otroligt snabbt samtidigt som det ibland känts som att vi aldrig kommer komma hem. Men nu är vi snart där. Tror aldrig vi längtat så mycket efter att få sova i egen säng, äta hemlagad mat och få kramas med nära & kära. Men först ska vi till Melbourne och det ser vi fram emot! Imorgon går bussen och en åtta timmars resa väntar, vilket är mindre kul kanske... Men vi hörs när vi är framme!

Parliament house.

Lite fint väder fick vi en stund på promenaden i alla fall.

Här ser man verkligen hur höstigt det är ute, iskallt var det också för övrigt...

Vi har nu anlänt till huvudstaden Canberra där vi kommer spendera fyra nätter. Tillskillnad från Sydney så är det inte alls samma storstadspuls och många säger att det är en ganska tråkig stad. Men det är ju trots allt huvudstaden så vi ville åka hit och skapa vår egen uppfattning!

Vi känner oss däremot väldigt nedstämda och tänker på de drabbade i Stockholm. Det är helt ofattbart att det händer och vi kan inte säga annat än att vi känner med de drabbade och deras anhöriga.❤️
/Ellen

Canberra centre

Firar att vi äntligen har eget rum med en picknick på golvet!

Sista heldagen i Sydney idag och vi började med att tvätta(vilket är en jäkla process här då man måste vara som hök på tvättmaskinerna för att hinna få tag i en ledig). Efter det gick vi till The Rocks, vilket är den äldre delen av Sydney, och lunchade. Nöjda gick vi därifrån och köpte världens godaste glass och gick en promenad vid hamnen i det fina vädret. Väldigt ansträngande onsdag med andra ord.

Imorgon lämnar vi fina Sydney och rullar vidare till Canberra. Blir spännande för vi har inte träffat någon backpacker som varit där och när man googlar står det att det är stelt och tråkigt haha... Men är man ändå här måste man väl ändå kolla in huvudstaden, så vi får se om vi håller med Google eller inte!

/Amanda

The Rocks, helt klart vår favoritdel av Sydney.

Wi-fi är verkligen så dåligt på vårt boende, därav lite dålig uppdatering. Vi är redan inne på fjärde dagen i Sydney, hur fort går inte tiden?? Sedan vi hördes sist har vi hunnit med en hel del. I måndags tog vi bussen till Bondi beach, det är ju ändå ett måste när man är här. Var absolut en jättefin strand men så mycket mindre än vi trodde. Förstår inte riktigt varför den är så känd egentligen, vi tyckte väl inte att det var roligare än någon annan strand här. Men nu har vi sett den och det är väl det viktiga! Att bada och sola var dock inget alternativ för här är det inga 30 grader och sol direkt. Man känner verkligen att det blivit höst så nu är det jeans och jacka som gäller.

Efter en förmiddag och lunch i Bondi så tog vi färjan över till Manly som vi hört ska vara ett mysigt område med ännu finare strand. Även det var väldigt fint och med många små caféer längs stranden så var det helt klart värt ett besök. Både Bondi och Manly ska man väl dock helst åka till en varm sommardag för att verkligen kunna uppskatta det, men vi är nöjda ändå.

Igår tog vi tåget till Blue mountains för att bl.a. titta på "Three sisters". Tog väl totalt ca 2-3 timmar att ta sig dit och ja, bilderna säger nog en hel del om hur värt det var att åka dit...

/Amanda

Såhär ser alltså Three sisters ut i fint väder, nu är denna bild tyvärr lånad av Google för vi hade ju då inte riktigt lika tur med vädret...

...såhär mycket såg vi :)

Kallt och regnigt var det men vi gick en bit till och blev så lyckliga när vi fick se lite berg i alla fall.

Bondi beach.

Manly beach.

Helt okej utsikt när vi gick hem från hamnen.

Efter ännu en lång bussresa så har vi äntligen kommit till Sydney! Under vår första dag har vi hunnit avverka de obligatoriska turistbilderna framför operahuset, gått på ännu en mysig marknad och ätit middag med utsikt över Harbour bridge. Temperaturen har sjunkit en hel del så nu är det är jeans och jacka som gäller, alltså känner vi oss som hemma! Sydney verkar vara en jättetrevlig stad och vi kommer nog ha fullt upp med att hinna se allt innan vi åker vidare.
Idag tänkte vi ta oss till Bondi beach och Manly beach. Vädret ser inte särskilt lovande ut så något bad blir det kanske inte, men det är ju något man vill hinna se när man är i Australien!
/ Ellen

Fredag idag och gud vad snabbt dagen har gått. Efter frukost imorse så bestämde vi oss för att gå ner till hamnen och kolla läget lite. Väl där vandrade vi upp för ett litet berg som hette Muttonbird Island och tittade på utsikten. Galet vackert verkligen. Dock blåste det halvstorm vid hamnen och det var ju inte direkt mildare där uppe... När vindpustarna kom så kunde jag alltså luta hela mig mot vinden utan att ramla. DÅ är det blåsigt. Men det var lite kul så det roade jag mig med ganska länge. Man är inte äldre än man gör sig.

En fish and chips-lunch och en långpromenad senare tog dagen slut och nu sitter vi framför Netflix och är nöjda med livet. Imorgon checkar vi ut härifrån och 15.30 går bussen till Sydney! Ska bli så kul att få se staden som alla här pratar så mycket om. Längtar.

/Amanda

Igår hade vi en heldag i Byron och som sagt så spenderade vi den på stranden. 30 grader, klarblå himmel och sol, vad mer kan man begära en tisdag i mars? Det är dagar som dessa som man blir påmind om hur lyxigt vi faktiskt har det just nu, trots att vi mestadels lever på gröt och nudlar.

I övrigt var Byron en mysig liten stad med en hel del hippiekänsla. Men vi känner ändå att två nätter var ganska lagom så idag har vi flyttat vidare neråt. Coffs harbour befinner vi oss i nu fram till på lördag, ingen aning om vad vi ska hitta på här men det brukar lösa sig!