Så efter Cairns blev det en roadtrip tillbaka till Brisbane, två bilar, fem tjejer. Kan det bli bättre?
Vi började med att besöka ett av vattenfallen igen, sen körde vi hela vägen ner till Airlie beach, stoppade för mat osv men inte mycket mer.
När vi kom till Airlie var det dags att campa! Värsta campingen jag varit med om, det va så varmt att vi inte kunde stänga tältet så fullt med myggbett dagen efter men vi lärde iaf känna våra tältgrannar och lyckades sova längre än vi trodde att vi skulle göra haha.

Efter Airlie åkte vi vidare mot yeppoon för att stanna hos Monika o co igen, på vägen stannade vi i Mackey för ett dopp i lagoonen (älskar att de har lagooner överallt, speciellt när man sitter i en varm bil hela dagarna).
När vi kom fram till yeppoon blev det som ett stort pyjamasparty i huset. Och fick träffa söta lilla Frankie igen!

Morgonen efter åkte vi in till yeppoon för att leka i vattenparken ett tag innan vi åkte vidare mot Agnes waters och 1770. I 1770 va det mest bara chill och kolla film men välbehövligt efter att ha kört så mycket bil i värmen!

Efter 1770 åkte vi vidare ner mot Hervey Bay, och eftersom det var vårt sista stopp innan Brisbane blev det lite partaj på kvällen.

Sista dagen på vår roadtrip stannade vi i caloundra för lunch innan vi kom tillbaks till Brisbane. Va skönt att komma tillbaka och få responsen "sweden is back", och att en del av gamla gänget fortfarande var här. Men hur jag haft det nu i Brisbane tar jag någon annan gång!

Sorry för den sena uppdateringen, men här är den! Cairns! Kom fram sent på kvällen den 3e och somnade typ direkt! Fredagen var en slappedag för mig, har inte haft en dag utan planer på länge så var skönt att bara ta en dag utan något att göra! På kvällen blev det dock en runda till baren med mina roommates. Hittade ett grabbgäng som hade en svensexa så blev att jag partade med dom hela natten.

Sen kom lördagen och det jag längtat efter sen jag bokade hela min resa längs östkusten - bungy jump! Och som jag älskade det! När jag kom dit hade jag ett hopp bokat, slutade med att jag gjorde fem hopp och en tur på deras swing. Var där i flera timmar och det var bästa dagen i mitt liv! Är redan excited inför att hoppa bungy när jag kommer till Nya Zeeland (när jag väl kommer dit)! Så tre hopp från 50m, två hopp från taket så kanske + 3m, kan fortfarande inte sluta le!

Efter bungyn tog jag och Alex en vända till nattmarknaden och käkade buffé innan jag mötte upp med Alice och Giorga för en kort utekväll, stora planer dagen efter oxå!

Söndag och upp tidigt för att bli hämtad inför min skydive! Hade bokat samma som Roberta och jäklar vad nervös hon var! Men jag fick henne till att gå ombord planet och hon lyckades ta sig ner till marken igen! Så inte nog med att jag gjorde bungy, kände även för att hoppa ut från ett plan 14 000ft upp i luften (4 267,2m tydligen). Även skydive var en underbar upplevelse men tror ändå jag älskar bungyn liiiite mer, men fortfarande leendet lämnar inte mina läppar på ett tag!

Så efter att ha gjort en skydive blev det att ta sig tillbaks till hostlet. Efter middag med Alex och Roberta tog jag mig till puben för att möta upp Adam (kommer ni ihåg familjen jag besökte, hennes nya mans son bor i Cairns, så jag mötte upp honom). Jag introducerade honom till backpackers-världen och han försökte lära mig aussie-slang. Men en bra kväll och lite udda med en wet t-shirt contest mitt i allt (jag deltog inte, va inte orolig mamma) men ändå bra.

Så dagen efter var det dags att vakna tidigt igen, denna gången för en tur till havs och stora barriärrevet. Har flera långa videos på GoPron men är för lat för att fixa bilderna nu så det kommer senare. Fick dock ett roligt samtal när jag satt på båten, mamma hade fått reda på att jag gjort bungy och skydive så hon var inte den lugnaste personen i världen haha.

Under tisdagen var jag på en vattenfalls tour. Tror vi stoppade på kanske 6-7 olika ställen för att se vattenfall, vulkaner och andra under i naturen. Hittade några riktigt härliga filurer som jag sedan festade med på kvällen. Under kvällen var det live-bingo och jag vann största kvinnliga förloraren, dvs kryssade inte i något nummer i första kolumnen fram tills man fick gå upp på scen och där gällde första raden. Synd bara att jag lämnade staden dagen efter och därmed inte kunde utnyttja mitt pris haha.

Sen var det onsdag och sista dagen i Cairns. Blev upphämtad av Rachel, Roberta och Tanya och så åkte vi till ett av vattenfallen igen och sen var roadtripen igång! Berättar mer om den senare, nu ska jag fortsätta leta jobb!

Så i tisdags kom vi fram till Magnetic Island. Vi hann inte mer än att checka in innan vi var iväg och hyrde vår Barbie car! När vi hade vår Barbie car åkte vi till ett ställe där man kan mata vilda rock wallabies, de var så söta och vissa hade små ungar hängandes från magen! Efter det åkte vi tillbaks in mot "stan" för att käka en efterlängtad middag!

Morgonen efter tog vi snorkelutrustningen och begav oss ut till havs. Efter snorklingen köpte vi mat och hade en bbq på stranden (låt mig bara säga att detta var 2 november!!). Efter mat och ett dopp i havet gjorde vi det man inte borde göra, vi gjorde en hike mitt på dagen i ca 31 graders värme. Men efter mycket svett lyckades vi ta oss upp till toppen! Efter vår hike var det att lämna tillbaks bilen och käka middag och ta ett dopp i poolen på hostlet innan det var pubquiz och fest hela natten. Avslutade natten med ett skönt dopp i havet.

Sista dagen var det bara att njuta av utsikten från rummet på morgonen innan vi tog färjan tillbaka till Townsville för att vänta på bussen mot Cairns. Under tiden som vi väntade tog jag och Roberta en promenad för att köpa lunch, va hemskt att se vattenfall och vattenparker när det var 31 grader och man bara ville hoppa i vattnet men vi lyckades ta oss igenom det. Väl på bussen (min sista bussresa för denna gången) startade vi pass the question varje gång vi ville busschauffören något, är stolt över vårt teamwork, och vi fick ju igenom filmen efter ett tag!

Laddar upp några bilder från GoPro-kameran från hela oktober

Kom i fredags fram till Airlie beach, tidigt på morgonen så spenderade större delen av dagen på hostlet i väntan på att få checka in. Senare på kvällen tog jag, Alex (från Noosa) och Roberta (my new bestie) en promenad runt staden, stannade vid lagoonen och tog några bilder. Efter det hängde vi på down under bar hela natten.

När lördagen kom var det bara att checka ut, käka frukost och ta sig till bussen som skulle ta oss till hamnen där vår båt, Atlantic Clipper, väntade på oss. Spenderade 3 dagar och 2 nätter på denna fantastiska båt.

Första dagen åkte vi direkt till vår första nattplats, de hängde ut vattensliden och vi fick hoppa från båten ner i vattnet. På kvällen var det fest med diverse olika lekar, bland annat speed-dejting. Efter att ha festat hela natten hamnade jag uppe på däck runt 3 på natten och himlen var helt underbar, fullt med stjärnor som man aldrig ser när man är inne i städerna, önskar att jag kunnat få en bra bild på det.

Andra dagen började med att vi blev väckta med Circle of life i högtalarna, Disney-fan som jag är sjöng jag med (fast på svenska) hela vägen upp till frukosten. Efter frukost gav vi oss iväg mot whitehaven, sandstranden som är rankad som en av världens finaste sandstränder. För några veckor sen var det även inspelningar inför den nya pirates of the Caribbean vid whitehaven.

Efter whitehaven åkte vi vidare för att få snorkla lite och även hoppa mer från båten osv. På kvällen satte vi ankare vid ännu ett nytt ställe och då blev det återigen fest på båten. När det blev midnatt och musiken tystnade ringde jag Nari för att få snacka med min bro hemma i Sverige.

Sista dagen till havs startades med snorkling och sen åkte vi tillbaks till fastlandet. När vi va tillbaks var det bara att checka in, ta en nap och duscha för att sedan starta after partyt! Efter en galen natt väntar jag nu på att få komma fram till Townsville och färjan mot Magnetic Island!

Denna veckan har jag spenderat i en liten stad utanför Rockhampton, Yeppoon. Har hälsat på Monika och hennes familj, ska göra ett försök till att förklara familjen. Så min relation till dom är genom Monikas föräldrar, som har vuxit upp med min farmor och farfar. När jag var i Australien när jag var ett år gammal hälsade vi oxå på familjen men då var de inte lika många. Monika har fyra barn, Nathaniel, Tristan, Justin och Nina. Fick aldrig chansen att träffa äldsta sonen men var mycket med resten under veckan. Tristan har en dotter som är 2 år gammal, sötaste ungen någonsin! Justin har fyra barn, träffade endast två av dom och Nina har precis gift sig. Nathaniel som jag aldrig träffade har två barn. Utöver det så har Monikas nya man fyra barn sen innan. Fick även träffa Monikas syster, Marina.

Så under veckan har det varit många stora familjemiddagar och massa underbara människor att träffa.

Kommer inte gå igenom varje dag för sig men kommer lägga upp massa bilder, hoppas det är okej! Men vi har haft dagar på stranden, vandrar längs kusten, besökt creek pottery, shell museum, heritage village, botanical garden, zoo, the singing ship, haft craft day, massa goda luncher och middagar och bara allmänt njutit.

Helt underbara människor, kommer definitivt besöka dom igen om jag kommer tillbaka till aussie någon gång och de är så välkomna till Sverige!

Nu sitter jag i Airlie Beach efter att ha åkt buss mellan 03.00-09.00 och väntar på att få checka in på mitt hostel, fick iaf se soluppgången från bussen!

Nu sitter jag återigen o väntar på bussen. Denna gången har jag varit i Rainbow beach och varit på en tour på Fraser Island.

Kom fram till Rainbow beach 7 på kvällen i söndags och hann inte mer än att stiga in i rummet innan jag hade tre nya bästisar. Hade en sjukt rolig kväll med killarna i mitt rum och skapat för många internskämt för att bara varit en kväll. Har dock inte några bilder, bara videos från kvällen.

Dagen efter lämnade dom för att åka till Fraser Island och jag spenderade dagen vid poolen där jag hittade Matty som jag va roommate med i Noosa. Tog även en promenad i "stan", hittade en mataffär, en spritaffär o en restaurang. Mycket mer än så fanns det inte, men ändå en mysig liten stad. Fram mot kvällen var det säkerhetsgenomgång inför Fraser Island och jag fick träffa dom som jag skulle vara i samma grupp som på Fraser. Vi va 4 tjejer och 4 killar och utan tvekan bästa gruppen på resan, så nöjd med vårt gäng #ridetogethersnacktogether

På kvällen efter att ha festat och börjat lära känna min grupp upptäckte jag att jag hade nya roommates, däribland Parker som jag oxå lärde känna i Noosa, två svenska killar och en kille som gav oss en privat spelning i rummet. Mycket Ed Sheeran och liknande så var supermysigt avslut på kvällen.

Sen var det dags för Fraser! Började dagen med att äta gratis pannkakor för att sedan checka ut och lasta in den stora väskan i förvaringsrummet. Efter att packning var klar körde vi mot Fraser! Tyvärr hade dom regler som sa att man behövde vara 21 o haft körkort i 1 år för att få köra, då jag bara är 20 fick inte jag köra även fast jag haft körkort i snart 2,5 år... Men men, ganska skönt att bara åka med ändå.

Första stoppet vi gjorde var i ett skogsområde där det fanns en flod med så pass rent vatten att man kunde dricka det direkt utan att rena det. Nästa stopp var vid en sjö, Lake Mckenzie, där vi badade och solade. Efter det åkte vi till lägret där vi sov båda nätterna. Varje måltid lagades gemensamt med inom bilgruppen, faktiskt mysigt och ett bra sätt att komma varandra närmare, första dagen var det nudlar och kyckling till middag (wraps till lunch varje dag), andra kvällen var det egentligen biff med potatissallad men istället för att stoppa potatisen i salladen bestämde vi oss för att göra våra egna pommes, sjukt bra val och maten blev sjukt god!

Efter maten blev det dags för att festa och lägret hade ett eget disco, dock var det bara vår grupp (hela gänget är uppdelad i 4 bilar, men var fler som va på ön än vårt gäng) där första natten men sjukt kul att få vara med bara vårt gäng!

Dag nummer två åkte vi först till ett skeppsvrak, Maheno, som varit på ön i ca 80 år, efter det åkte vi till en flod där det var massa strömmar och flöt med i badringar. Efter det åkte vi till champagnepooler, det är poolen som skapats av klipporna så säkert att bada utan hajar osv haha. Vi avslutade dagen vid klippan Indian head. Vi såg sköldpaddor, valar och delfiner. Vi såg dock aldrig någon dingo, ön är väldigt känd för att det är mycket dingos och det är mycket säkerhet kring hur man ska hantera dingos men vi såg inte en enda...

Vi åkte för det mesta till samma ställen som andra grupper så träffade Kelly (från Noosa) några gånger under dagen, kul att man möter upp folk längs vägen som man redan har träffat.

Efter utflykterna var det middag och fest i lägret igen, denna gången hade två andra grupper anslutit så träffade två nya svenskar och såg även Parker igen och Alex (oxå från Noosa).

Sista dagen åkte vi till en annan sjö, har tyvärr inte mycket bilder då jag under hela resan var duktigare på att använda min GoPro än mobilkameran, men det var sjukt skönt att bada där och träffade även Matty igen. Efter det var det dags att åka tillbaka till fastlandet och det var första gången jag fick täckning på mobilen sen vi kom på ön, har dock varit skönt att inte tänka på mobilen haha.

På kvällen käkade vi hela gänget ihop och fick bo med min grupp, blev lite festande igen men avslutade kvällen med att kolla film och ringa Natta.

Idag har typ inget hänt, väntar mest bara på bussen, ska iväg o käka nu och sen röra mig mot bussen och nästa äventyr!

Sitter nu på bussen från Noosa påväg till Rainbow beach. Helgen i Noosa har varit en blandning mellan festande, utforskande och chillande.

När jag kom fram till Noosa var det mest bara att utforska vägen till mataffären innan vi tog oss till baren för att starta helgen på bästa sätt. Hängde mycket med Alice, Lizzie och Alex den natten. Blev dock en hyfsat lugn kväll då vi bestämde oss för att kolla in nationalparken dagen efter. Det var dock lite tävlingar den kvällen så jag joinade på limbo-tävling. Kom 3a och är väldigt stolt då de som var bättre än mig även var 10-20 cm kortare haha.

Dagen efter (fredags) så tog vi vår hike i nationalparken, gick först längs kusten och såg alla småstränder längs vägen och sjukt många surfare. På vägen tillbaks gick vi rakt igenom allt och hittade supermysiga vägar mitt inne i skogen.

Fyra timmar och ca 1,5 mil senare var jag tillbaks på hostlet och då hade jag fått nya roommates. Jag gjorde lite middag och sen var det tillbaks till baren! När baren stängde åkte vi en gratis buss till nattklubben och fortsatte festandet.

Igår var jag mest bara på stranden och sen när jag kom tillbaks från stranden somnade jag, råkade ut för lite vätskebrist oppsi. Körde en filmkväll efter att jag vaknade igen och snackade med Emilia innan hon skulle iväg på fest och jag skulle sova.

Idag har jag oxå varit på stranden med Kelly innan jag tog mig till bussen. Nu ska jag återgå till att kolla white chicks.

Sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Noosa så tänkte köra en snabb uppdatering av mina sista dagar i Brisbane.

Efter att ha slappat under förmiddagen i tisdags så tog jag och Anna en tur med färjan för att kolla solnedgången. Samma som jag och Annika åkte med, det är en färja som åker i floden i Brisbane som är gratis och man hoppa på/hoppa av när man känner för det, väldigt enkelt och bekvämt!

När vi kom tillbaka till hostlet var det dags för pubrunda! Vi var på 4 olika ställen, minns inte vad de hette men vi avslutade iaf på Down Under bar!

På varje ställe var det olika tävlingar och olika gratis dricker/specialerbjudanden. På första stället fick vi även gratis pizza, så gott!

När vi kom till down under så hade de ladies night, men det va snarare "guys-in-dresses-night" om man frågar mig haha! Men det var en sjukt rolig natt! Hittade även en kille som jag tydligen hade tagit selfies med i fredags, han bara kom fram till mig och sa att han hade bilder på mig haha sånt som händer antar jag?

Igår höll jag mig mest på hostlet då jag behövde byta rum, dvs checka ut 10.00 och vänta till 14.00 på att få checka in igen. Det va dock nice, fick hänga med Anna en sista dag innan hon åkte (jag ska definitivt åka till Finland o hälsa på henne när jag kommer hem igen).

Efter att jag checkat in igen tog jag en promenad till ett postkontor och packade ihop ett paket med kläder, för sämst som man är på att packa, packade jag alldeles för mycket kläder på vägen hit. Men det blir väl kul för mamma att få ett paket!

På kvällen satt vi mest på taket o chillade med grillade ribs, musik och härligt folk. Kommer sakna folket här!

WOW! Att det bara har gått en vecka! Har tänkt flera gånger under veckan att jag ska göra ett blogginlägg för att jag redan hunnit göra massa saker men nu kommer detta bli ett ganska stort inlägg med mycket bilder men inte så mycket detaljer, men men tror ni överlever!

Så skrev om tisdagen i mitt förra inlägg så hoppar direkt till onsdagen! Bestämde mig för att ta en promenad in till centrum för att fixa med sim-kort och lite andra praktiska saker. Kom dock på när jag va påväg mot stan att jag hade glömt ta en bild på en karta eller liknande när jag hade wifi så blev en intressant runda. Lyckades dock till slut hitta gågatan och en Vodafone-butik! Sen köpte jag lite mat och ansökte om mitt tfn (tax file number) osv.

På kvällen hängde jag med Sarah (den tyska tjejen jag träffade på taket första natten, vet inte om jag berättade om det) och en annan tysk kille till hostlet bredvid för de har en bar på deras takterrass. Så vi satt där större delen av kvällen innan vi gick tillbaka till oss och hittade resten av gänget vi satt med dagen innan.

Vaknade sjukt tidigt dagen efter, fortfarande jet lagged, halv 5 på morgonen. Så fick ligga i sängen o bara vänta på att frukosten skulle serveras. Gjorde inte så mycket på förmiddagen sen men på eftermiddagen åkte jag och en av mina roomies, Linda, till Lone Pine Koala sanctuary, det va en bussresa på 40 min men när vi va framme va det så mysigt, massa olika djur, inte bara koalor. Tog bild med en koala, Hamlet, han luktade inte gott men han va sjukt gosig. Matade några kängurus och lekte med fåglarna.

På kvällen tog jag och Linda en promenad till brisbane-skylten och lagoonen. När vi kom tillbaka till hostlet satte vi oss uppe på taket och då lärde jag känna ett helt nytt gäng, däribland den första svensken jag hitta, Benjamin. Sjukt rolig kväll och senare på natten snackade jag först med Emma och sen med Emilia, får ju åtminstone försöka hålla mig uppdaterad om livet där hemma!

Det kommer även med en bild från när jag var i Australien när jag va liten och mamma höll mig och en koala!

På fredagen åkte jag och en annan roomie, Donika, upp till mt Coot-tha för att kolla utsikten över staden, sjukt fin utsikt!

När jag kom tillbaka till hostlet satte jag mig nere vid en reseguide och bokade mina kommande 3 veckor, har så sjukt mycket kul planerat men vad jag ska göra får ni veta när det är dags, min snap är det som uppdateras oftast!

Gjorde inte mycket mer under dagen men på kvällen var det gratis bbq uppe på taket så då satt vi alla o käkade tillsammans och förberedde oss på utgång. Då vi hittade två svenska tjejer till spelade vi även lite ABBA i högtalarna, men en låt va mer än lagom haha! Vi gick till ett ställe inne i stan som hette Capulet, jag gillade inte musiken på det stället men det va lugnt för vi va flera som inte stannade särskilt länge och jag råkade komma in gratis så det va oxå nice! Sen blev det efterfest på hostlet bredvid och sen sova jag gott och länge!

Sov som sagt väldigt gott för första gången på länge, sov så gott att jag inte vaknade förs typ 8-9 på kvällen! Beställde pizza och sen hängde jag med alla som festade (dock alldeles för trött för att joina)! Blev även häng i tv-rummet med mario-kart! Senare på natten snackade jag med Natta, dock laggade min lite så det va bara jag som fick sen henne i videochatten haha!

Söndagen hände inte så mycket, det va pannkakor till frukost och bbq igen, utöver det hängde vi mest bara i tv-rummet för att det va så molnigt ute.

Gårdagen spenderade jag först i lagoonen med Anna, sjukt skönt att ligga o sola och bada. Senare på eftermiddagen tog jag mig till kangaroo point för att träffa Annika! Så mysigt att få träffa henne igen efter så lång tid! Vi åt glass och åkte båt och bara allmänt snackade om allt som vi missat i varandras liv. Efter några timmar med varandra var det dags att promenera hem igen för att joina wine and cheese night, så blev lite drick spel osv igår men ändå en lugn o skön kväll!

Idag ska jag och Anna antagligen gå på ett pubcrawl, vi får se om det blir av eller ej, men detta va då första veckan här i Aussie, ska försöka hålla uppe mina veckouppdateringar!