Efter äventyret i Stroms River fortsatte vi djupare in i skogen och bergen till Nature’s Valley, där bodde vi på det mysiga hippie hostlet Wild Spirit.

När vi kom fram var vi vrålhungriga så blev till att köra runt och leta efter en restaurang mitt ute i skogen. Eftersom det blir väldigt mörkt i Sydafrika på kvällarna och lampor är inte så vanligt hade vi ingen aning om hur omgivningen där vi var såg ut. Men vi hittade tillslut en liten lokal-restaurang där vi festa till med hamburgare och banana split.

Nästa dag åt vi frukost som hostel ordnade så det bjöds på färskt, hembakat bröd med massa olika marmelader och jordnötssmör, hemmagjord muesli och yogurt och gott kaffe! Efter det tog vi en tur för att upptäcka allt vi kört förbi i mörkret kvällen innan. Vi gick genom skogen/djungeln till ett vattenfall. Efter det fick Emanuel lite feeling och bestämde sig för att hoppa bungy jump så då tog vi bilen bort till Bloukrans Bridge där han hoppade världens högst bungy. Jag och Guro stod rädda och kolla på…

När vi kom tillbaka till hostlet var det middagsdags! Hostlet erbjöd hemlagad middagsbuffé, så det serverades en god linsgryta med ris.

Sista dagen i Nature’s valley blev det en heldagshike på 7h i jättevackra miljöer! Det var verkligen en allt i allo hike, känns som att vi mötte alla olika klimat med blandade vyer. Vädret varierade från soligt och varmt till blåst och regn. Vi gick i skogen, på stranden, klättra i bergen och vadade i floden. Riktigt vackert och kul var det! Vi mötte en stor manet som vi först trodde var ett bildäck... Lite senare mötte vi även leopardhaj, dock var den död och upp spolad på stranden. Hiken var ännu bättre tack vare all god mat och snacks som vi hade med oss från en farmer’s market som fanns vid hostlet. Massa goda och lokala varor. Hembakta pajer, piroger, dadel-rutor, brownies och massa annat gott!

Efter hiken åkte vi vidare till Plettenberg bay.

Så var det dags för tre veckors spring break och med det en lång resa till och i södern! Jag, Emanuel och Guro tog oss till Vereeneging för att ta en busstur på 15 h ner till Port Elizabeth där vi hyrde en bil för att fortsätta längs Garden route mot Kapstaden.

Väl framme i Port Elizabet var vi var rätt slitna efter bussresan så blev lite lugn sightseeing och god mat. Vi åt en väldigt god frukost på ett café som heter Friendly Stranger. Det låg fint till bland bergen och många av gästerna verkade vara cyklister som tog sig en morgontur dit upp.

Sen fortsatte vi och kollade på Donkin Reserve där man får läsa om hur staden kom till och utvecklades. Dock var det lite omständigt att släpa runt på allt bagage så vi åkte till stranden och bada och sola istället. Tävlingen Ironman var igång i staden samtidigt så vi såg en massa starka kvinnor och män som sprang runt där och flåsa och kämpa.

Så fort vi fick lov att hämta bilen så for vi till Jeffreys Bay som ligger ca 2h från Port Elizabeth. En väldigt charmig surfstad. Vi bodde på ett riktigt mysigt hostel som heter Island vibe. Det ligger precis vid stranden så hostlet var fullt med surfare. Vi tog oss själva en surflektion dagen därpå vilket var väldigt kul! Däremot var havet väldigt lugnt så det var svårt att hitta bra vågor. Vissa var enorma och andra var ingenting.

Sen gick vi runt i Jeffreys, det finns en massa roliga surfbutiker och en väldigt god restaurang som heter Love Food Café där vi satt i saccosäckarna ett bra tag.

Vi stannade i Jeffrey’s Bay två nätter innan vi åkte vidare till Nature’s valley. På vägen till Nature’s valley stanna vi i Storms River där vi gjorde ett kayak äventyr. För att floden var väldigt galen den dagen kunde vi inte börja paddla där dem brukar göra det så vi fick gå en liten tur i djungeln innan vi kom fram till kayakerna. Sen paddla vi en tur mellan höga berg och vackert landskap. Vi hoppade av kayakerna för att hoppa på rejäla luftmadrasser (som dem kallade för lilos) som vi paddla omkring på en tag och lekte med.

Efter tre timmars äventyr åkte vi vidare upp bland bergen till Nature’s valley.

På lördag åker jag, Guro och Emanuel till Port Elizabeth där vi hyr en bil i ett par dagar och kör vidare mot Kapstaden!!

Eftersom det blev en lång helg med ledighet från torsdag - tisdag så fick det bli en week-end i storstan Johannesburg för min del. Jag tog bussen dit i fredagseftermiddag, tog ungefär 1,5 h. Bussen stanna på Johannesburg Park Station som jag hört ska vara lite sketchy vilket det också var, men jag klara mig fint! Uber är väldigt populärt i Johannesburg så jag körde med det hela överallt och det funkade jättebra. Jag tog en uber från Park station, och när jag stod i ett hörn och vänta på den kommer det fram två barn i skoluniform och varnar mig om ett gäng män lite längre bort ”You should move because those guys will hurt you” ….

Uber’n kommer till slut och jag checkar in på ett hippt hostel i det hippaste området Maboneng. Det är ett nyare område som dem håller på att bygga upp. Mycket konst, både gallerior och gatukonst, och massa caféer, barer och restauranger. Maboneng betyder ”place of lights” och har vakter som går om kring dygnet runt i hela området. Det bodde en Amerikansk tjej i samma rum som mig så vi gick ut och åt på en trevlig restaurang med jazzmusik på kvällen som heter Pata, pata.

På lördagen gick jag en city tour med hostlet. Då besökte vi det allra populäraste sightseeing platserna, bland annat Museeum of African Design, Healing market, Nelson Madela square, Ghandi square, Carlton tower och en massa andra platser. Det var en riktigt bra tur och något jag rekommenderar att göra!

Det är väldigt mycket marknader igång runt om i Johannesburg och vi besökte Neighbourgoods market i Braamfontein. Massa mat från olika restauranger runt om kring, massa kläder och smycken, massa folk och massa musik. Väldigt trevligt var det! Bäst av allt, det var på en rooftop! Tydligen så säger man att Capetown har havet men Johannesburg har rooftops. För det är väldigt mycket rooftop häng runt om i hela staden.

På kvällen bjöd receptionisten in oss på brai i området där han bor. Så vi var på baksidan av ett kappel och grillade. Bredvid kapellet var en stor villa där konstnärer och andra artister som poeter och annat får bo gratis. Väldigt stort och gammalt hus från 30-talet med lika många sängar som badkar… Ibland två badkar i ett badrum och vissa sovrum hade även ett badkar bredvid sängen.

På söndagen var det en annan marknad men i området där jag bodde. Arts on Main heter den. I stort sett var det ungefär detsamma som på lördagen men den här hade mer fokus på kläder, smycken, konst, inredning och lite sånt.

På kvällen åkte jag till ett ”finare” område lite utanför, kallas Sandton. Här finns alla större klädkedjor, och de flesta lite dyrare. Det är mer ett business område men har mycket restauranger, hotell och butiker också.

Innan jag åkte hem på måndagen så tog jag en tour, också med hostlet, till ett av township’en utanför Johannesburg, Soweto. Vi stanna till på en av skolorna i området och umgicks med barnen ett tag och gick runt bland husen där. Invånarna var väldigt glada och ville prata och ta massa bilder med oss ifrån vår lilla turist grupp. Det kändes lite konstigt att gå omkring och bli guided bland husen där dem bor och lever men det var inte ”superturistikt” som andra delar av Soweto, då vi var den enda gruppen där för vår guide (jobbar på hostlet) var uppvuxen där. Andra delar av Soweto, exempelvis där Nelson Madelas hus är, är mycket mer turistiga.

Vi åt även en ”lokal måltid” som var tjockt, vitt bröd med pommes frittes och kött eller grönsaker i som man skulle äta som en hamburgare. Lite tårta på tårta enligt mig… Och lite kycklingfötter till efterrätt!

En månad = vardagen har kommit till Potch. Nu har jag börjat komma in i lite mer vardag här. De flesta vardagar går jag upp kring 7, äter frukost och gör mig iordning (måste erkänna att jag har på nyhetsmorgon i bakgrunden). Sen tar jag en ”promenad” på cirka 3 minuter till biblioteket och sätter mig och pluggar där. Har lektion ungefär 2 h varje dag. Föreläsningarna linkar dem svenska väldigt mycket. Läraren står framför klassen (ca. 30 - 50 elever beroende på ämnet) och pratar och har sin power point igång i bakgrunden.

Här är skolans apor som springer runt lite överallt hela tiden.

Lunch går jag antingen hem och slänger ihop något eller äter i skolans cafeteria. Där finns allt möjligt. Mycket paninis, wraps, smörgåsar och pommes frites. Men även ”dagens lunch” som kan vara lasagne, någon gryta, kyckling eller något sånt, en sån måltid kostar runt 45 rand så ungefär 30 kr. På kvällarna brukar jag gå till gymmet. På tisdagar går vi hela huset till skolans motsvarighet på ett friskis och svettis pass. Där gör vi någon form av konditions cirkelträning med en muskulös man som skriker ”fortsätt” varje minut. (Det låter som han skriker fortsätt men det är något annat ord förmodligen på Afrikaans, kan vara engelska också …) Middag har blivit att vi äter ute ofta. Bland annat på måndagar har en restaurang nerför gatan ”buy one, get one free”, vilket är en bra deal då två måltider kostar totalt runt 55 kr.

Den här veckan har jag haft fullt upp med skolan. Hade prov i onsdags och fredags, plus två assignments varav den ena var ett grupparbete där vi skulle dela in oss i en grupp på 10 personer och skapa en hemsida (…) ja det var lite svårt att få allihopa att kunna bidra till hemsidan men vi fick ihop något till slut ändå. Sen har jag prov på måndag och tisdag också. Så massa plugg nu!

I fredagskväll var vi på Snowflake market som ligger inne i ett gammalt bryggeri hus. Det är första helgen varje månad med massa god mat och bakverk och lite kläder och smycken och sånt.

Den här veckan har graduations börjat också. Varje dag har en ny fakultet haft sin graduation cermony. Jag har inte varit på själva ceremonin men sett när dem tåget runt på campus i sina svarta rockar och svarta hattar. Det påminner om hur det är i USA. Dem ropar upp varje student en i taget på scenen där hämtar dem sitt diplom och får något band runt bröstet sen måste dem ställa sig på knä och bli ”dubbade” av en representant från fakulteten.

Förra helgen hyrde jag och mina roomies en bil och körde till en mindre bergsort som ligger ungefär 30 mil söder nästan vid gränsen till Lesotho. Det gick faktiskt förvånansvärt bra att köra! Jag var lite orolig över att köra på vänster sida, men det var inga problem förutom att jag satte på vindrutetorkarna varje gång jag skulle blinka. Vägarna var faktiskt väldigt bra också. Otroligt långa raksträckor och ibland väldigt stora hål mitt i vägen som man fick köra slalom runt. Det var framförallt en väg som hade så kallade ”potholes” lite överallt, men både vi och bilen klarade oss bra!

Vi bodde på Clarens backpacker inn i små bikupor kallade dem det, jättemysigt! I Clarens fanns det massa fina restauranger och det är känt för sitt ölbryggeri och kaffe. Det verkar vara ett ställe många sydafrikaner åker till över en helg för att vandra i bergen.

På lördagen åkte vi till Golden Gate Highland National Park och gick en tur på ca 5 h. Det var väldigt brant och ibland var det lite svårt att ta sig fram, blev nästan lite bergsklättring. Vi mötte en man som var på väg ner som varnade oss att det var babianer längre upp och att dem kunde vara aggressiva då dem hade ungar där. Efter lite panikande om vi borde försöka hitta en annan väg bestämde vi oss i alla fall att fortsätta upp och googla fram ”what to do when attacked by a baboon”. Tur nog stötte vi inte på någon babian förrän i bilen på vägen tillbaka till Clarens.

Tillbaka i Clarens hade vi gjort oss förtjänta för en cider och ölprovning!

I söndags blev det en underbart typisk Sydafrikansk liten utflykt! Jag och mina roomies åkte med en kompis från skolan som kände några som hade en lejonfarm. Vi åkte en biltur på cirka 2 h från Potch. När vi kommer fram får vi hoppa på flaket på deras bil så körde vi på en safari tur. Vi såg antiloper, buffel, surikater och när vi står på flaket och spanar ser man plötsligt ett mäktigt stort djur komma fram genom träden nämligen en giraff! Vi hade köpt med oss två kilo äpplen som vi fick gå fram och mat honom med. Så otroligt fint djur!

Sen åkte vi till deras lejon farm där dem har tagit hand om lejon ungar i cirka 14 år. Över 50 lejon hade dem där, och lejon ungarna var såna som har blivit lämnade av mamman av olika anledningar. Dem hade stora fullvuxna lejon, vita lejon och massa små lejonungar som vi fick klappa och leka med. Dem var väldigt lekfulla! Så fort man vände ryggen mot dem hoppade dem på en och när en såg att den andra fått tag på en då kom alla andra också. Det gick ju bra att leka med en eller två, lite riv och nafs märken fick man ju, men när dem blev fler än två på en då var det lite svårt för då tappa man kontroll på vart dem var. Men så mysigt! Skulle vilja ta hem allihopa!

Sen hade vi en Sydafrikans brai. Självklart med massa kött, men vi hade köpt svampar och grönsaksspett som vi skulle grilla. Men det blev inte så lyckat… Det hade dem tydligen aldrig haft på grillen tidigare och visste inte hur man gjorde. Kött äter dem i mängder här och är betydligt billigare än i Sverige. Grönsakerna här är däremot inte så mycket billigare än i Sverige faktiskt… Lite kul också är att priset på vatten och öl på restauranger skiljer sig bara någon krona.

När vi grillade blev det plötsligt världens oväder. Aldrig varit med om så mycket regn på en och samma gång! (Häromkvällen hade vi också åska och regn och då äskade det så hårt att väggarna i huset skakade… Det är väldigt ofta det åskar och blixtrar på kvällarna.)

Nu har jag överlevt en hel vecka i skolan! Det tar mig ungefär 3 minuter att gå hemifrån och till de flesta av klassrummen som jag är i. I publishing och organizational media har jag två praktiska lektioner. Då sitter vi i datasalen och klipper och klistrar med hemsidor.

Så här ser mitt schema ut:

Måndag: Organisational Media 11.00 -12.45

Tisdag: Marketing Management 8.00 - 9.45, Communication Mangement 11.00-12.45

Onsdag: Organisational Media 9.30 - 10.45, Publishing 13.00 -14.15 och 16.00 - 17.15

Torsdag: Inga lektioner

Fredag: Marketing Management 13.00-14.15, Communication Management 14.30 - 15.45

Efter min allra första lektioner i måndags hade jag lite panik. Alla lektioner är ju nämligen på Afrikaans men skolan erbjuder då en översättare för dem som talar engelska och för dem som vill. North West är det sista Afrikaans talande universitet kvar i Sydafrika och så småting om ska dem övergå helt till engelska också. Det är jag och cirka 10 andra studenter per lektioner som sitter med hörlurar under hela lektionen och så sitter en person med mikrofon och översätter allt läraren säger. De flesta av det andra internationella studenterna är från grannländerna som Namibia och Zimbabwe och många kan Afrikaans också men föredrar ändå att ha lektionerna på Engelska. Alla uppgifter, power points och liknande skriver dem på både Afrikaans och Engelska. Först kändes det väldigt krångligt med hörlurarna då man hör både läraren och översättaren men har börjat vänja mig lite nu.

Däremot var det en lite jobbig situation på Publishing lektionen. Då jag har volymen väldigt högt i hörlurarna så att jag inte ska höra läraren. Och tydligen så ställde min läraren en fråga riktad till mig. Frågan ställde han på engelska då så översättaren översatte ju inte frågan men jag hörde ju inte att han pratade engelska så jag bara snällt och stirrar tillbaka på läraren och väntar på översättningen. Till slut när resten av salen också börjar stirra på mig inser jag att han pratar med mig. Det är sådana situationer som blir lite krångliga med hörlurarna. Det är svårt att hinna svara på frågor och vara med i diskussioner. Men det kanske också är något jag kommer vänja mig vid om ett tag.

Kurslitteraturen här är dyr men finns en bra second hand book store, och det är en del böcker att köpa. Mycket att läsa har vi fått redan också… Dem använder sig av så kallade study guides som är scheman med kapitel och mål för varje vecka som man ska följa. Det är obligatoriskt att gå på lektionerna då man måste ha en viss procents deltagande för att få skriva examen sen i juni. Om man är sjuk eller är borta måste man lämna in en absent sheet som ska godkännas.

Lärarna är välklädda och man ska tilltala dem Mr, Mrs, Ms eller Prof. och efternamn. Vi är cirka 50 elever i varje klass och de flesta är i åldrar 21 - 23.

Efter skolan har jag gått till gymmet ibland. Det kostar 8 rand per gång, alltså ungefär 6 kronor. Det är stort gym med otroligt mycket maskiner. För det mesta är det bara dem stora rugby killarna som pumpar där. En gång om dagen har dem lite liknande friskis och svettis pass för 10 rand. Så det är ju också en bra deal!

I helgen var det en musikfestival med Afrikaans band som spelade så i torsdags var jag där. All musik var på Afrikaans och genren var för det mesta punk-rockig vilket jag blev rätt förvånad över. Det var något band som var riktigt bra faktiskt, som hade en kille på saxofon med vilket var coolt!

Alla första klassare som bor i så kallade ”hostels” var tvungna att vara där. Alla hostels har någon slags inriktning, det kan vara sport, akademiskt, tro eller liknande. Dem är även uppdelade tjejer och killar för att sedan bli ihop matchade med varandra. Så tjej-sport-hostlet ”gifter sig” (som dem kallar det) med kill-sport-hostlet under ett läsår vilket då inkluderar att dem ska göra masa traditionella danser och sådant tillsammans. Alla första årseleverna har självklart också en massa uppgifter och regler dem måste följa som då sista årseleverna har bestämt. Varje hostel har sina egna speciella byxor som dem har på sig, dem ser nästan ut som våra studentoveraller i Sverige.

På festivalen så dekorerade alla första årseleverna sina ”floats”, vilket är dekoration som dem sätter fast på sina bilar som dem körde genom stan på lördag i en parad där folk står längs gatan för att skänka pengar till dem i muggar som studenterna då går omkring med. Både pengarna från festivalen och pengarna dem samlar in i muggarna går till välgörenhet.

Vi var ut och åt på ett jättemysigt ställe som heter Vida Verde. Uteserveringen var på en liten innergård som hade växter som klättrade i taket och på väggarna, och lite shabby shake inredning och massa goda drinkar. Det finns väldigt mycket restauranger här men maten är oftast densamma. Mycket kött, ost och majonäs. Dem äter mycket bröd också och då är det oftast vit toast som gäller. Sydafrikanerna älskar att ha braai vilket då är grillning. Så det både ser och hör man överallt. Det är väl deras national ”rätt” skulle jag säga.

Jag bor i ett litet hus på två våningar med en söt liten baksida. Det är jag, två svenskar, en norsk, en australienska och en tysk som bor här. Vi delar på ett kök och två badrum och så har alla ett eget sovrum. Huset ligger inne på campus området, precis när man tagit sig in genom grindarna. Alla dörrar och fönster har även en galler-dörr som man måste låsa upp, så jag har en nyckelknippa som ser ut som en vaktmästares. För självklart har jag ett stort hänglås till sovrumsdörren också.

Första bilden är på husets framsida. Andra bilden är på ytterdörren och hallen. Tredje bilden är på gatan utanför.

Första bilden är på köket. Andra bilden är på vardagsrummet. Tredje bilden är baksidan med våran "Brai" (vilket är vad Sydafrikaner kallar grillning).

Första och andra bilden är mitt rum. Tredje bilden är på vår telefon. (Om det nu vore så tråkigt att vi skulle få inbrott så känns det i alla fall tryggt att hemtelefonen inte kan bli stulen!)

Campus har en massa kaféer och kiosker så det har blivit att jag handlat mycket mat där, eftersom det är så billigt här nere och dem säljer allt möjligt. Häromdagen hittade jag typ deras motsvarighet till naturgodis, nämligen Sunfood, som det står är torkad frukt. Dem sågs så spännande ut så jag var tvungen att smaka, men det var som att äta en mjuk sockerbit. Annars har jag ätit en hel del fräsch frukt!