View tracker

Fokus och teknik är två bra ord att ha med sig till gymmet, och det var även dessa ord som kvällens gympass byggde på. Men till skillnad från alla andra pass var det inte jag utom min bästavän, min firstimer som gymmade.

Rutinen var verkligen inte en painass killer workout, huvudfokuset låg på att få till en bra teknik, testa olika övningar och hur man skulle lägga upp övningarna.

Alla tycker ju om olika sorters övningar, och det bästa med en muskel grupp är att den kan stärkas med en massa olika övningar, det behöver nödvändigtvist inte bli tråkigt att köra t.ex biceps och rygg. Dessutom kan man välja om man vill köra fria vikter eller föredrar maskiner, personligen tycker jag bättre om att träna med fria vikter då jag kommer bättre åt muskeln och ser resultat. Fördelen med maskiner är att tekniken blir felfri vilket är perfekt om man känner sig osäker på tekniken men samtidigt vill bli starkare.

Upplägget är även viktigt för att det ska bli kul, vi testade att köra 5X5 med lite mer vikt och 3X12 med "Comfort vikt", som sagt låg inte fokus på vikten utom själva upplägget, roligast tyckte hon 5X5 var. Vilket jag själv tycker är roligt och rekommenderar för er som vill bli starkare snabbare. Att köra 5X5 kallas för strong lifts och då maxar man med vikt, varje rep känns i kroppen och känslan efter varje set är obeskrivlig. Men eftersom att min kompis, Nathalie inte lyft vikter innan så tog vi det lugnt med vikterna.

Trots att vi inte körde ett intensivt pass så märktes det av att kroppen var ovan vid vikter, och det är även därför viktigt att inte överanstränga sig de första gångerna. Kroppen måste få tid att vänja sig vid den här sortens träning, och om man börjar med för hårda tag kan man även tappa lusten och motivationen att gå tillbaka.

Kvällen var rolig, trots att det inte blev så mycket träning för mig så tyckte jag det var kul att hjälpa min kompis att komma igång och hitta övningar och upplägg som passar henne bäst.

TIPS: Ibland vet man inte vad man ska köra för sorts övningar, man är tom på ideer eller tycker de flesta är tråkiga men det finns en sida som har ett stort utbud på övningar som både består av vikter, maskiner eller mattövningar. Dessutom kan man markera exakt vilka muskelgrupper man vill träna, och varje övning består av en beskrvining och video. Så om du vill du ha tips och ideer på övningar gå isåfall in på bodybuilding.com och sök på excercise




Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Allmänt recept

Jag antar att du någon gång känt dig otillräcklig, ångestfylld, och kanske till och med skam över dig själv eller över ditt liv. Ibland känner jag så, ibland känner jag mig otillräcklig.

Tiden som jag spenderar med min familj och vänner känns otillräcklig, min prestation i skolan känns otillräcklig, hela jag känns otillräcklig. Precis som många andra med prestationsångest vill jag att mitt liv ska ha en perfekt struktur, mina betyg måste bestå av A:n, mitt rum måste se perfekt ut, jag måste se bra ut, jag måste äta hälsosamt, jag måste träna.

En balans av en god kost, träning, plugg och sociala vore det ideala, men när jag inte lyckas med något av det ovanstående går min värld under. Min kropp är fylls av stress och mitt sinne av ångest, tillslut krävs det inte ett dåligt betyg för att få mig att må dåligt, minsta lilla sak kan få mig att bryta ihop.

Jag är medveten att jag framställer mig som otroligt sårbar, men det är jag också. Mina kontrollbehov och prestationsångest styr mitt liv, allt ska vara perfekt. Visst kan det vara bra att vara driven och envis men man måste lära sig att "stänga av det", och det har jag inte lärt mig än.

Jag kan inte längre slappna av när jag är med kompisar, ska sova, äta , eller träna. Jag klara inte av att gå till skolan ibland, jag klarar inte av att gå ut, jag klarar inte av mig själv. Mitt huvud består av en ända stor röra, men det är inte bara mina tankar som plågar mig, min kropp precis som jag klara inte av stressen. Jag mår ständigt illa och spyfärdig, har konstant huvudvärk och min kropp har ibland svårt att behålla maten.

Men idag bestämde jag mig för att ta tag i det, innan har jag inte gett mitt välmående tillräckligt med tid. Ursäkter som "nej jag har viktiga lektioner", "men jag mår bar just nu" har hindrat mig ifrån att ta tag i allt. Men det jag själv inte insett är de lektioner och den värdefulla tid jag missat med mina närmaste på grund av att jag inte tagit mig tiden att gå till en läkare.

Så idag gick jag till vårdcentralen, för att kolla upp om det är något annat än stress som får mig att må dåligt. Läkarbesöket gick bra och avslutades med att jag fick ta en hälsokontroll och jag ska ta mig tiden att gå till en psykolog..


Likes

Comments

View tracker


Vi alla har varit där någon gång, man är ny på gymmet och känner sig obekväm med sina små hantlar/vikter, man blir rädd att personen som står och flexar framför gymspegeln med sina 15 kilo hantlar ska döma en, man är rädd att inte kunna klara av den lägsta vikten och skämma ut sig. Listan med anledningar till varför man ska stanna hemma och inte dra ut till gymmet blir helt enkelt lång.

Jag erkänner att det är en lång och jobbig process i början, men även de som bänkpressar 120 har varit där du är någon gång, och det ska man inte glömma! Jag skulle själv ljuga om jag säger att jag inte infinner mig i den fasen.

Det var ungefär för ett år sedan jag skaffade mitt gymkort men jag började att verkligen gymma för några månader sedan. Och jag fortsätter att testa mig fram med olika maskiner och övningar och kollar vad som bäst funkar för mig.


Hur blir jag starkare??

För er som precis börjat gymma eller aldrig någonsin gymmat råder jag att börja försiktigt, med lite vikter eller inga alls. Försök att fokusera på att få till en ordentlig teknik istället för att ladda stången med vikter. Du kan exempelvis börja med stången utan vikter/eller med lite vikt och kolla dig i spegeln, eller be en kompis kolla så att du gör rätt.

Visst kan det verka löjligt att inte använda sig av någon vikt eller för lite, då kommer man ju inte utmana muskeln att bli starkare. Men om man inte är bekant med vikterna och maskinerna kan det vara lätt att man skadar sig eller gör fel, följden av detta blir att man inte får något bra eller inget resultat alls och dessutom få en permanent skada.

Jag skulle även rekommendera att kombinera/komplettera styrketräningen med mattövningar för att stärka muskelgrupperna som man känner är som svagast eller behöver vänja sig vid tyngre belastning. Om man inte tycker mattövningar som t.ex situps, armhävningar squats osv är roligt kan gruppträning vara ett bättre alternativ.

De flesta gym är duktiga på att erbjuda olika typer av gruppträningen och fördelen med den sortens träning är att din teknik kommer bli felfri.

Börja alltså försiktigt, se till att tekniken sitter innan du belastar någon muskel med vikt och om du är för svag för en viss maskin kan du istället försöka förstärka muskelgruppen genom andra övningar.

Men glöm inte att när du fått till tekniken så måste du börja utmana dig själv, muskeln blir inte starkare av sig själv man måste tvinga den att bli starkare och är du tom på ideer på mattövningar så skulle jag rekommendera dig att kolla på Ida Wargs träningsvideos som har ett brett utbud av olika övningar som jag personligen kan intyga tar på muskeln.

Likes

Comments