Idag var min sista dag på projektet Mini Einsteins eftersom jag är ledig tors/fre pga freedom day, och nästa vecka ska jag vara på ett projekt i en kåkstad i Hout Bay.

Hade med mig massa cupcakes till barnen, samt nya leksaker och lite fin-choklad till läraren i min klass. Läraren i min klass är världens gulligaste och vi har kommit varandra väldigt nära under dem här två veckorna, hon har en väldigt shitty lön (ca 1700kr/mån), har knappt råd med mat och bor i ett väldigt osäkert område med sin 14 åriga son. Jag bestämde mig därför att köpa en jacka som hennes son behövde nu det när det börjar bli kallt, något som hon hade behövt spara flera månader till för att ha råd med. Hon blev så glad att hon började gråta och har tackat såå mycket. Kommer sakna henne så mycket! 💗

Supertråkigt att behöva säga hejdå och lämna men ser samtidigt så mycket fram emot kåkstads-projektet i Hout Bay!

Ledig lördag tjohooo ✨började dagen med frukost på Old Biscuit Mill, en stor matmarknad. Jag älskar matmarknaderna här! Det finns ALLT 😍 också är det superbilligt.

Sen åkte vi till Camps Bay beach och har legat där hela dagen och solat. Åt även middag där och kollade på solnedgången innan vi åkte hem igen! Planen ikväll var egentligen att gå ut, men jag är alldeles för trött för det känner jag så för min del blir det nog att bara ta det lugnt!

Har haft en riktigt bra dag idag! Har varit på en Cape Point tour, besökt massa olika stränder, ätit fish and chips i en liten fiske-by, sett pingviner, varit på vin provning mm..

Nu på kvällen har vi varit ute och ätit och druckit lite drinkar, men jag blev så trött så hamnade i sängen nu! ✨ Good night!

Helt sjukt vad snabbt tiden går, om bara några dagar har jag redan varit här halva tiden!! Jag älskar Kapstaden 😍

Har varit med de större barnen (4-5) år på projektet i ett par dagar nu och det är så mycket bättre, och roligare. Läraren i klassen är dessutom supertrevlig och gullig mot mig!

Imorgon är jag ledig från projektet och ska iväg på en Cape Point tour, kommer få se pingviner 😍😍!!

Har varit iväg över påskhelgen på en safari tour..

Dag 1: minibussen gick här ifrån kl 05.00 och sen hade vi en ca 4-5 timmars resa och sedan fick man välja om man ville åka till en grotta och krypa igenom massa små gångar (hell no) eller om man ville åka till en ranch och se på djur. Valde såklart djuren! På kvällen åt vi på en mexikansk restaurang och sov på ett crapy hostel.

Dag 2: vi åkte till en stor food-market med SÅÅÅ MYCKET GOD MAT och åt frukost där, sen åkte vi till vårat nya beach hostel, där vi fick välja mellan att paddla kanot eller ha en "day off", så jag och Lauren gick en promenad på stranden och åt god lunch och delade på en flaska vin. På kvällen var det bärs och pizza med alla pårökta surf killar.

Dag 3: man fick välja mellan att träffa elefanter eller se lejon. Jag valde inget utav det eftersom det kostade extra och vill inte se elefanter som är instängda och tvingas till massa trix och grejer, och de andra djuren hade jag ju sett dag 1. Så jag, Naimi och Lucky tog det mest lugnt i solen och på kvällen åt vi på en supermysig restaurang med superfina drinkar!

Dag 4: då var det äntligen dags för det "riktiga" safarit och the big 5. Vi åkte runt i safari-bilar och letade efter djur, såg elefanter, lejon, giraff, buffalo, noshörning, zebra och massa andra djur jag inte minns namnet på. Sen hade vi en ca 7 h bilresa hem (easter-traffic).

Har haft en jättebra helg men har blivit sjuk, feber och halsont så är hemma från projektet idag. Men är fint väder så ska nog åka till stranden lite senare när de andra kommer tillbaks.

Igår var första dagen på projeket. Var först med 2-3 åringarna, dom var GALNA, så fort jag kom in i rummet skulle alla ca 15 barn klättra på mig, dra mig i håret, pilla mig i ansiktet osv. Jättesöta men det var lite too much för mig. Dom har verkligen noll respekt för oss volontärer eftersom vi inte slår dom - som deras lärare gör (något som är så sjukt och jättejobbigt att se). Men gick till bebisarna efter en stund och det var supermysigt, lekte med dom, matade och somnade dom osv. Idag var tanken att jag skulle vara med de lite äldre barnen men eftersom det varit busstrejk så var det inte så många av dom som hade kunnat ta sig dit idag. Var istället för det mesta med bebisarna idag. Så får testa imorgon hur det är att vara med de lite äldre.

Igår efter projektet åkte vi till Clifton Beach och solade i ca 2h, tanken var sen att vi skulle till Signal Hill och se på solnedgången, men klockan blev för mycket så vi hann inte, istället gick vi en liten promenad längst med havet.

Nu kom jag precis tillbaks till hostelet efter att ha varit på Waterfront, ett stort område vid vattnet med matmarknad, stort shoppingcenter, marknad osv. Ska strax gå och äta och sen blir det en lugn kväll tror jag!

Jag är i Cape Tooooown!! Kom igår eftermiddag och var heeelt slut efter 22 h resa, trodde både jag skulle spy och svimma när jag kom fram.

Igår han jag inte med så mycket, var och köpte chinese food och sen somnade jag tidigt.

Idag har det varit orientation day, med massa info och en tour i Cape Town. Det var så kul att se allt och det är sååå fint här. Jag kan redan säga att jag ÄLSKAR Kapstaden!

Imorgon är min första dag på projektet, jag jobbar tydligen bara till ca 12 varje dag så jag har mycket fritid, vilket känns skönt för det är så mycket saker jag vill hinna göra!

Nu ska jag sooooova för jag är tröttast i världen 💕

Vardagsliv / allmänt / boring

Vaknade idag och kände 'YAAAS idag är en bra dag', har packat, tvättat och städat hela dagen - vilket är typ det tråkigaste som finns men jag har varit så glad ändå FÖÖÖÖR jag åker till Kapstaden IMORGON!! Är såååå excited och nervös nu. Ser inte fram emot den 21 h långa resan, har lite ångest över det men försöker att inte tänka på själva resan utan att jag faktiskt snart är i Cape Town.

Mitt bra humör försvann dock när jag fick höra vad som hänt i Sthlm idag, har haft på livesändningarna sen dess och försökt förstå vad som faktiskt hänt. Helt sjukt. Så hemskt, och läskigt. Let's pray for Sthlm!

💗💗💗

Jag tänkte iallafall att jag ska, i mån av tid försöka blogga en del under min resa och livet som Volontär i Sydafrika!