Tjingeling badring! // Hej på er!

Denna morgon började med att jag skulle åka iväg med Brass och rida.

När vi kom fram till stallet fick jag först berätta om mina tidigare erfarenheter. Sen gav dom mig en häst som hette Gabby, hon hade tydligen haft ett tufft liv innan hon kom hit och hade dessutom problem med öronen så hon var extremt känslig.

När jag väl satt upp så kände jag en sån enorm lycka, jag vet inte varför, det kändes bara så bra.

Vi red rätt ut i bushen, in bland buskar och grenar. Först red vi ner till en damm så hästarna fick dricka och plaska i vattnet. Sen galopperade vi i full fart genom bushen, så häftigt. Gabby hade en jävla fart, hon rejsade så fort. Ledaren berättade för mig att hon kan försöka rejsa förbi alla. Men jag lyckades hålla henne i ledet trots allt.

Vi såg Kudus, Impalas och Waterbucks, det häftiga är att när man sitter på hästryggen så kan man komma väldigt nära dom vilda djuren. Så vi red typ 4-5 meter ifrån dom.
Vi såg även leopardspår, är rätt glad att vi ej red in i en leopard faktiskt.

När vi tog en galopprunda igen så kom det plötsligt massa impalas från ingenstans så Gabby blev lite skrämd, men jag lyckades hålla mig kvar ändå.

Efter 2 timmars underbar ritt i bushen kom vi tillbaks till stallet för att sadla av och släppa ut hästarna igen.

Kan lätt säga att detta var min bästa ridtur någonsin!!! Och personalen berömde mig för att jag red Gabby så bra och höll henne så avslappnad och lugn hela tiden.

Blev hämtad av Brass efteråt och vi åkte hem och jag skulle direkt på en lektion med Adele. Lektionen handlade om astronomi, lätt den mest intressanta lektionen hittills. Lärde mig så mycket!! Häftigt. Efter lektionen skulle vi egentligen tagit en bushwalk men jag hade bränt mig så himla mycket och då var det dumt att gå ut i stekande sol så vi inväntade kvällen istället för en Night Drive. Fick se massor med Zebras bland annat.

Sen middag, pasta med tomatsås och champinjonburgare blev det.

En härlig dag som avslutades med gänget innan vi somnade.

Hej på er!

Tisdag morgon startade med att jag skulle hänga med gänget till Kinyonga Reptile Centre, för en halvdag där vi skulle lära oss om reptiler och hur ormar/spindlar/skorpioner fungerar.

Vi hade först en lektion där på cirka 1,5 h. Väldigt intressant och givande faktiskt.
Sen fick vi alla se en av ormarna och även känna på den, en pytonorm. Har faktiskt aldrig tidigare rört en orm. Har lite smått fobi för dom.

Sen fick vi se alla andra ormarna, spindlar och skorpioner. Häftigast var nog att se Black Mamban, den är LIVSFARLIG! Svårt att överleva ett bett från den. Men det är viktigt att få se alla ormarna faktiskt, så man har lite koll. Sen fick vi även se han mata en orm för att vi skulle få lära oss om hur dom äter.

Därefter var det dags för oss att sätta oss på en gräsplätt där han skulle släpps ut ormarna och visa hur man agerar om man ser dom. Sen fick vi även prova att fånga en orm.

Sen tog han fram spindlarna och vi fick hålla dom i våra händer, väldigt obehagligt. Vill ju inte precis bli biten. Likadant med skorpionera, fick även hålla en sån i min hand.

En lärorik förmiddag som är viktig när man rör sig i bushen bland alla farliga djuren. Man ska respektera dom, inte agera i rädsla och döda dom som dom flesta gör.

När vi kom tillbaks till campet så käkade jag lite snabbt innan jag skulle ha en lektion med Adele. Dagens lektion var om fåglar. Mycket att lära!

Sen var det dags för middag. Vi åt pap, tomatsås och veggokorv för mig.

Innan läggdags var vi ute på en Game drive också och vi hade turen på vår sida, fick se två black rhinos!!! Jippie! Så nära.

Kvällen spenderades sen med gänget uppe i tornet, musik och skitsnack! :-)

Hej på er!

Denna morgon startade som vanligt med att jag gick upp vid 06.00 och duschade och käkade frukost. Sen skulle jag åka iväg med Brass till Siagule för en "Village tour".

Vi besökte en by och fick först komma till ett ställe sol flera personer byggt upp för barn, dom hade gjort ett bibliotek, en lekplats och en container med ac i. Sen hade dom ett kök med några damer som lagar mat åt barnen som kommer dit. Så en plats för barnen att lära sig och att utvecklas. Så himla fint arbete dom gör!

Barnen var så söta och glada med, dom posade framför oss för att dom ville att vi skulle fota dom. Gullungar.

Sen fick vi även se ett träd som dom odlade där som kallas för Moringa. Det kallas även för "Livets träd". Kan tydligen bota väldigt många sjukdomar och göra en frisk. Jag fick även smaka på ett några blad, väldigt gott.

Sen lämnade vi det stället för att komma till själva byn. Där fick vi först gå hem till han som arbetar med detta och smaka på en hemmagjord öl. Den såg väldigt konstig ut men var faktiskt god. Jag som inte ens gillar öl.

Sen hade han även en liten valp så självklart var jag tvungen att gosa lite med den innan vi gick vidare. Vi fick gå in i skolan och gå in i ett av klassrummen och hälsa på barnen. Sen sjöng dom för oss, så söta och duktiga.

Därefter gick vi hem till en dam som hade lagat en traditionell middag åt oss. Det var pap, som är en sorts majsgröt, kött gjort av kossans kinder och en typ av spenatröra. Man tar själva "papen" med handen och putter på spenatröran och köttet. Jag smakade på allt och det var väldigt gott (har ätit pap fyra ggr redan här, konstig mat men jag älskar det nu).

Sen gick vi vidare i byn och kollade på lite växter och husen och folket. Det var en härlig förmiddag och häftigt att få se en riktig by, precis så som många lever i Afrika.

När vi kom hem käkade jag lunch och umgicks med gänget igen. Som vanligt blev det lite volleyboll och musik. Sen skulle vi alla åka iväg och spela action cricket.

Det var en underbar kväll, vi spelade och festade. Stället var utomhus såklart och hade en pub/restaurang så jag blev bjuden på både drinkar och shots. En riktigt rolig kväll med gänget som slutade med att jag sov ute i utsiktstornet ihop med en av killarna här.

Ni förstår inte hur mycket jag älskar människorna här, dom är verkligen min familj!

Denna morgonen startade redan klockan 04.00, jag vågade först inte gå ut ur tältet eftersom jag nyligen hört hyenan gå runt där så jag väntade tills Brass gick ut ur sitt tält. Sen gjorde jag mig klar för att åka iväg på en Morning Walk.

Klockan 04.30 så åkte jag och ett gäng iväg i en öppen jeep för att ta oss till ett ställe där vi skulle gå en Bushwalk i 4 timmar.

När vi kom fram gick våra guider igenom säkerheten och berättade att vi ska gå på led och vara tysta hela tiden. Vi fick inte gå långt ifrån varandra heller såklart.

Känslan av att ge sig ut i bushen när man vet att det finns så många farliga djur överallt är väldigt speciell.

Det första vi såg var en Black Rhino och den låg och sov. Men den fick syn på oss så vi fick gömma oss en stund innan vi kunde ta oss vidare.

Sen såg vi 3 till black rhinos och då blev det action. Dom började rusa mot oss så vi alla kastade oss ner i en buske och mitt hjärta slog som aldrig förr. Men vi hade tur för dom vände efter en stund och vi kunde gå vidare.

När vi hade gått ett tag så tog vi en frukostpaus och satte oss mitt i bushen för att äta en god frukost. Men alltså den utsikten vi fick när vi satt och åt var enastående. Framför oss hade vi en öppen yta med en hel hjord impalas, massor med zebror, en white rhino, flera wildebeest och dom tre black rhinos.

Där satt vi alltså mitt bland dessa djur och åt, och njöt av utsikten. Givetvis var pulsen lite hög, för alla djuren var så nära.

Därefter gick vi vidare och efter en stund fick vi även se en hjord av elefanter. Det var 3 stora och 2 små bebisar. Så vackra! Vi stod och kollade på dom en stund men sen kände dom av oss och gick iväg (vilket är bra, att dom väljer att gå iväg).

Sen började promenaden närma sig sitt slut. Men precis vid bilen får vi se cirka 10 vildhundar. Wow vad häftigt alltså!

Sen åkte vi tillbaks och såg även två sköldpaddor och en kameleont på vägen hem.

Ja ni hör ju, Krugerparken får man inte missa!

Väl hemma så var det dags för frukost, jag käkade scrambled eggs och tog en varm choklad. Mumsigt värre!

Sen packade vi ner tälten och åkte vidare i Krugerparken. Fick bland annat se en leopard som hade tagit en impala och burit upp i ett träd och satt och åt på den, mäktig syn.

Vi var hemma på Campfire Academy ungefär vid 20.00 och då var det dags för middag. Sen slocknade jag rätt snabbt kan jag lova.

Efter gårdagens fest så var jag jävligt trött, men var tvungen att gå upp klockan 04.30 för att jag, Brass, Frank och Adam skulle åka till Krugerparken två dagar. Vi åkte hemifrån klockan 05.00.

Vi såg så många djur så det är sinnesjukt. Jag såg över 100 elefanter och över 100 zebras. Jag såg 3 leoparder, 4 lejon, 2 honungsgrävlingar, massor med impalas, blue wildebeest, kudus, giraffer, buffalos, vildhundar,krokodiler, hippos, hyenor osv osv ..

Ja ni kan inte ens tänka er hur häftigt detta var. Att djuren dessutom kom så nära, fick gåshud flera gånger om. Så oerhört vackra djur.

När vi väl kom fram till platsen vi skulle övernatta på så satte vi först upp tälten innan vi gick till restaurangen för att käka middag. Jag åt en supergod grillad fisk med pommes. Dessutom satt vi vid floden med en underbar utsikt.

Därefter var det dags för mig och Brass att åka på en Night Drive. Då åker man i en öppen jeep och turen var 2 timmar. Det häftigaste under turen var att vi fick se 3 lejon på nära håll, dom passerade mig med 2-3 meter. Vilka djur! Så vackra! Sen såg vi även en familj elefanter, flera söta små bebiselefanter med.

Vi var tillbaks vid klockan 22.00 och då var det dags att sova. Jag tog en dusch och när jag kom ut så satt Brass där och sa att vi hade en Hyena utanför vårat tält så hon ville inte att jag skulle gå dit själv.

Jag sov alltså ensam i ett tält, och när jag precis lagt mig så hörde jag hyenan gå utanför mitt tält. Jag kan lova er att jag låg blickstilla och vågade knappt andas. Det är en speciell känsla att vara så nära naturen och djuren.

Men tillslut somnade jag och klockan ringde 04.00

Hej på er!
Har inte kunnat blogga, eller rättare sagt inte orkat på grund av att jag haft fullt upp här. Ska försöka blogga ikapp idag om jag hinner så ni där hemma får veta vad jag sysslat med.

Dag 5 började iallafall med att jag skulle göra "Bush conservation work" med Brass. Vi skulle ta bort grenar/gräs och växter längs med stängslet för att skydda mot en eventuell brand i bushen. Det var 40 grader och svetten forsade kan jag lova. Tufft arbete men resultatet blev väldigt bra iallafall, även om vi inte hann klart. Men i värmen så kan man inte jobba alltför länge för då svimmar man av tillslut.

Därefter var det lunchdags, och jag vet inte om jag nämnt det men frukost och lunch lagar man själv medan middagen görs av Sugnette här. Jag brukar käka macka eller rester till lunch.

På fredagar har alla eftermiddagen ledig för att kunna umgås och festa. Så vi spelade volleyboll och hade en jävla fest, hände massor men inget jag kan dela med mig här. Men festerna här är så roliga så ni anar inte.

Middagen blev fiskburgare, så gott! Vi äter alltid hamburgare på fredagar.

Hej på er!

Gårdagen startade med att jag åkte ut med den öppna jeepen ihop med Brass, Chris & Frank. Dom hade med sig varm choklad och något som liknar skorpor också, så vi åkte en lång runda på cirka 3 timmar. Sen stannade vi på ett ställe och fikade och njöt av tystnaden. Det var hur härligt som helst. Vi såg många fina djur som vanligt! Det är magiskt att åka runt i denna naturen. Finns alltid något att titta på! Och människorna här är underbara 😊

När vi kom tillbaks från turen så tog jag en liten nap innan Brass hämtade mig igen för att åka till en populär restaurang här som heter Three Bridges Redtaurant och den ligger precis vid Olifants river, så utsikten var magisk när vi satt där och åt. Fick även träffa en som heter Tanja där också, hon satt med oss och åt. Det är så mysigt här, för alla känner alla.

Efter lunchen åkte vi hem igen och sen tog det inte en lång stund förrän vi skulle iväg igen. En kille som heter Kyle skulle guida oss på en tur med den öppna jeepen, nån typ av examination.

Så jag och gänget här (med gänget menar jag dom som studerar här- som jag umgås med hela dagarna) åkte ut igen på en underbar eftermiddagstur. Den varade i ungefär 2 timmar, och vi såg bland annat Zebra, Impala, Nyala, Giraff & väldigt många fina fåglar.

Därefter var klockan 19.00 och det var dags för middag igen, det blev fish and chips. Supergott, Sugnette (hon som lagar alla middagar) lyckas varje dag med middagen!

Efter middagen så satt vi uppe i tornet och snackade och drack lite gott till, sen så gör dom nått här varje kväll som inte direkt är lika vanligt hemma. Ja ni kan ju klura på det - ledtråden är att det är nått man röker ;-) Ne men, det är vanligt att dom röker weed här på kvällarna, ja man får tycka vad man vill om det - men är man ung så är man och med det sagt så hade vi en jätterolig kväll som avslutade vid 02.00 ungefär! Perfekt dag och kväll :-)

Godmorgon på er!

Igår började dagen klockan 8.30 med att jag skulle åka iväg till Moholoholo Wildlife Rehabiltation Centre för att få se hur dom jobbar där med vilda djur. Dom hjälper djur som exempelvis fastnat i snaror och skurit av hela benen eller halsen och så vidare. Så hemskt att folk gör så mot vilda djur! Vissa av djuren släpper dom ut igen i det vilda efter att dom behandlats och blivit friska igen, men alla djur går tyvärr inte att släppa ut igen och då får dom stanna kvar. Men dom har det jättebra på centret!

Vi fick se massa fåglar, Leopard, Lejon, Hyena, Vildhundar & ett djur som jag dessvärre inte minns namnet på (ska kolla upp det). Det var en jättebra förmiddag där och häftigt att få se djuren på så nära håll.

Därefter blev jag hämtad av Brass och vi åkte och gjorde några ärenden i "stan" innan vi åkte hem igen. Sen när vi kom hem så åt jag lunch innan jag skulle ut i bushen och jobba med Brass.

Jag fick hjälpa till att klippa av grenar som Elefanterna ätit av så att dom hängde över staketet vid campet. Och när man står där i bushen och klipper med vetskapen om att det finns ormar överallt, både pyton och black mamba. Dessutom så måste man ha lite koll, som hon sa "Keep your eyes and ears open". För rätt som det är kan en noshörning stå där.

Men iallafall, det var ett tufft arbete i värmen. Vi hade 42 grader. Så svetten rann!

Efter arbetet så var det dags att åka ut i bushen med öppen jeep. Vi såg en hel babianfamilj, flera fina fåglar, impala och ytterligare ett djur som jag dessvärre inte minns namnet av. Dom har så många djur här så det är svårt att ha koll på alla.

Sen var det dags för middag och det var pasta onsdag! Vi fick pasta, två olika såser, champinjoner och en sorts färs till. Supergott som vanligt!

Så efter denna härliga dag så avslutades den med att vi alla satt uppe i tornet och lyssnade på musik och pratade. Det är ett sånt härligt gäng här, så roliga och lättsamma.

Runt 12 gick vi och lade oss, trötta och nöjda!

Hej på er!
Sitter just nu och har lunch i värmen, 38 grader.

Men tänkte berätta om dag 2 som alltså var igår.

Dagen började vid klockan 08.00 med att jag skulle träffa Brass och få mitt schema för hela perioden och vi gick igenom allt. Sen hängde jag på gruppen här för att vara med på en 3 timmars lång lektion om Animal Behaviour med Letitia. Så himla intressant och jag älskar att lära mig mer om djur.

Efter lektionen hade vi lunch och sen hängde jag med alla som skulle spela volleyboll.

Därefter så hade jag en lektion med Adele om The Dangerous 9, alltså dom 9 farligaste djuren här och hur man ska agera när vi stöter på dom. Vissa djur kräver att man klättrar upp i ett träd och andra ska man springa så fort man kan i zick zack eller cirklar. Ja ni hör ju, det är väldigt viktigt att agera på rätt sätt för att inte bli jagad och uppäten. Så en oerhört viktig lektion där jag lärde mig massor med nytt!

Därefter gick jag med Adele på en bushwalk. Vi hörde Elefanter och såg spår från en jättestor och även spår från en baby elefant, men tyvärr hittade vi dom inte idag. Det är svårt att gå omkring i bushen och leta efter djuren, men vi var dessvärre ute och gick när dom flesta djuren sover. Men jag kommer garanterat på stöta på The Big Five, Brass har sagt att hon kan garantera att jag kommer få stå bara några meter ifrån ett lejon här. Det ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning.

Det var ungefär så dag 2 såg ut,den avslutades med en supergod middag. Det var potatismos, grönsaksplättar, veggokorv och en supergod sås. Maten som Sugnette lagar här är enastående god, och det kommer från mig som är väldigt kräsen.

Sen på kvällen hängde jag med gänget och satt och lyssnade på musik och pratade ute i mörkret. 😊😊

Bild två är fotspår från en bebis elefant och bild fyra är spår från en vuxen elefant.

Godmorgon!

Hade inte tid eller ork igår efter den långa resan att blogga men ska försöka sammanfatta gårdagen för er.

Efter en 20 timmars resa så kom jag fram till den absolut minsta flygplats jag sett i Hoedspruit. Det var väldigt varmt. Cirka 33-35 grader.

På flygplatsen blev jag hämtad av flera från Campet, och sen åkte vi till en supermarket och handlade lite mat. Själv blev jag överlycklig över att dom hade GODA cashewnötter, så jag köpte två påsar med mig. Sen åkte vi till campet som verkligen låg mitt ute i bushen! Ni ska få se bilder så fort jag har tid (förmodligen ikväll).

Väl framme fick jag träffa alla, och varenda en (förutom en eller två) pratar Afrikaans här och dom flesta jag är med är 18-23 år så det passar mig väldigt bra.

Fick även en rundtur och lite genomgång av säkerheten. Bland annat så fick jag veta att dom har både skorpioner och pytonorm där jag bor. Fick berättat vad jag ska göra om jag ser nån, så jag hoppas helt enkelt att jag inte ser nån (fast har redan stött på en skorpion).

Sen har vi massor med apor här, som tjuvar ALLT.

Givetvis har vi en hund och en del katter med. Men det häftigaste måste ändå vara att vi har The Big Five strövandes här.

Så, efter allt detta fick jag hänga med gruppen på en Bushwalk på 3-4 timmar i cirka 35 grader värme. Tror vi gick cirka 7 km. Längs vägen såg vi färska Lejonspår och hörde även ett lejon bredvid oss. Fick även se spår av en hel del andra djur som: Impala, Hyena, Pytonorm, Noshörning. Men fokus på denna bushwalken var att studera växter och kunna läsa av spår från djuren.

Armand visade mig Velvet raisin Bush och lät mig dessutom smaka frukten på den, riktigt god faktiskt. Det trodde jag inte, ser ut som små ärtor typ. När dom är gröna ska man inte äta dom, utan dom ska vara bruna eller orange.

Sen fick jag även se Amarula tree. Riktigt fint, och efter den långs bushwalken så ville två av killarna visa mig att dom höll på att göra egen Amarula Beer, den blir klar precis när jag ska åka härifrån så då ska jag få smaka den!

Runt 19 så var det dags för middag, en jättegod traditionell sydafrikansk rätt. Det var jättegult ris med någon form av färs med äggstanning typ och massa goda smaker i. Svårt att beskriva. Men gott!

Och kvällen avslutades med att jag hamnade med killgänget och satt och pratade. Drack lite vin och en drink som faktiskt var riktigt god. Vid halv tre gick vi alla och la oss.

Men nått som var väldigt härligt var att en av killarna visade mig stjärnhimlen uppe på utkikstornet och när vi låg och kollade på stjärnorna i mörkret så får vi höra hyenorna. Kan ni tänka er ett bättre avslut på en dag?!

Här kommer lite bilder från första dagen:
Sista bilden är ett färskt lejonspår, och direkt efter vi såg det så hörde vi även lejonet bredvid oss.