Mycket har hänt sedan sist och vi har nu återgått till verkligheten och landat i Sverige.

Som jag skrev sist så var vi påväg till Bali. Vi började med några nätter i Kuta, dock så låg vårt hostel en bit från stranden men vi hade som tur var pool och hostelet i allmänhet var hur fint som helst. Då vi bodde en bit ifrån allting så blev det bara några lugna dagar vid poolen

Två dagar senare åkte vi vidare till Gili Trawangan. En ö som sägs ska vara hur fin som helst, iaf vad vi hört och fan vad besvikna vi var. Stranden var ful, vattnet var klart MEN blev tvärdjupt så man kunde gå ut typ två meter. Dessutom är det regnperiod i Bali just nu så solen ville inte direkt titta fram på dagarna efter så lång tid i solen var vi även less på att ligga och pressa på stranden.

Efter vi varit på Gili i någon dag så kom några göteborgare jag hade haft kontakt med ett tag. Slutade med att dom bodde på samma hostel som oss första nätterna så vi festade två dagar, körde ölspel, beerpong och hade allmänt trevligt så länge det varade.

Vi stannade på Gili i 6 nätter sedan åkte vi tillbaka till Kuta och samma hostel vi bott på tidigare. Tanken var att vi skulle stanna här i tre nätter för att sedan åka vidare till Filippinerna i en vecka och sedan den 17 åka hem till Sverige. Men sista dagen/dagarna på Gili blev fyllda med tårar, hemlängtan och en massa oväntade känslor och tankar från ingenstans så vi bestämde oss för att boka ett nytt flyg hem och åka tidigare än väntat. Något av de bättre beslut vi tagit under resans gång.

Nu är iaf vår resa slut och jag är så glad att jag spontanbokade en biljett för snart ett år sen tillsammans med en av mina bästa vänner. Kommer skriva ett inlägg om resan i allmänhet, lär dock ta ett tag innan jag blir nöjd så ni får ha tålamod.

Skulle ha publicerats igårkväll.

Som jag skrev senast så lämnade vi huvudstaden Kuala Lumpur för att bege oss till Langkawi. En riktigt fin ö med jättefin och härlig strand.

Vi har bara tagit det lugnt under vår vistelse på ön med solning, ögonshopping och sömn. Solen har varit något så enormt stark så vi har inte klarat av att ligga i solen så mycke, dels för att vi brände oss första dagen. Detta har resulterat i att vi velat vila ansiktet från solen de senaste dagarna så vi har i stort sätt bara tagit sovmorgon, hängt upp alla kläder på vädring, tvättat och packat. Några välbehövliga dagar från solen och mycke sömn helt enkelt.

Trots att ön var väldigt fin blev vi fort less då de fortfarande kändes som om att vi var i Thailand. Så idag är vi glada för i detta nu sitter vi på flyget påväg mot Bali, så taggade🙏🏽 Vi börjar med två dagar i Kuta innan vi beger oss till Gili, men mer om det om några dagar. På återseende.

Vi anlände med flyget igår, åkte med världens gulligaste taxichaufför till Chinatown där vi bor, en natt till sedan åker vi vidare till Langkawi och har har nog aldrig längtat ifrån ett ställe så mycket som jag gör nu.

Allt kändes så bra i början i taxin påväg från flygplatsen som ligger 5 mil härifrån, det kändes rent och fint tillskillnad från Thailand, vi blev glada över att vara här men..

..jag är i chock och vet inte riktigt hur jag ska få till det här. Men först och främst skulle jag bara vilja säga till alla som har planer på att åka till Kuala Lumpur, gör det inte..iallafall inte till chinatown. Nu är inte vi några stora riktiga turister som är intresserade av att se saker utan det enda vi känt att vi skulle kunna se är The twin towers men..

..vi är så rädda och äcklade av allt vi sett här att vi knappt vågat oss ut ur vårat rum..första kvällen gick vi på en marknad och man kunde som tjej inte gå förbi någon utan att få kommentarer av indiska(?) män som stod och sålde saker, deras syn på kvinnor/tjejer gör mig så äcklad att jag bara velat slå till varenda jävel som öppnat käften då vi gått förbi.

..fattigdomen är så brutal, jag tror aldrig jag sett något liknande. Det gör så ont i hjärtat att gå förbi alla äldre som ligger på gatan utan kläder med en pappkartong som "säng". Självklart är detta inte första gången man sett uteliggare men det här är verkligen något utöver det vanliga, något man aldrig någonsin kunnat förställa sig och det är så brutalt att jag nog aldrig kommer kunna förstå vad jag sett.

..det står poliser och militärer i varenda hörn. De ljud man hör mest är från polisens sirener. Denna typ av människor ska få en att känna sig trygg men i denna mängd undrar man vad som riktigt pågår..inte nog med det så är många av de poliser vi stött på exakt lika vidriga som de män som kommenterar en varje gång man går förbi.

Det finns så mycke negativt om detta ställe, vilket är jättetråkigt för att vara i chinatown är rätt coolt, det känns verkligen som om att man är i Kina men det är så svårt att ta in det då man bara går med blicken riktad åt det håll man ska.

Men som sagt, imorgon lämnar vi detta skitställe och beger oss till en ö som sägs ska vara hur fin som helst. Och ni behöver inte oroa er, de är hur bra som helst med oss vi är bara lite skärrade och detta var helt enkelt inte ett ställe för våra hjärtan.

Detta skulle ha kommit upp igår men internet sög.

Koh Lipe - Phi Phi Island - Krabi är nu avklarat och imorgon åker vi till flygplatsen för att sedan flyga till Malaysia, ett stort kapitel är avslutat och nästa kapitel börjar.

Koh Lipe - var hur vackert som helst, vi spenderade dagarna flytandes i havet, gåendes på stranden, drack massor av shakes, åt glass och världens godaste ceasar sallad.

Avslutade besöket med ett besök hos doktorn för att kolla upp foten som jag haft problem i sedan jag på julafton trampade in en glasbit i hälen. Slutade med en räkning på ca 2000kr, en stelkrampsspruta, antibiotika, smärtstillande, bandage och ett uppskuret sår i jakt efter kvarvarande glas. Sedan fortsatte detta i phiphi med tvättning och omläggning av såret i en vecka. Nu har det läkt fint och jag kan äntligen gå normalt!

Phi Phi Island - Vi åkte speedboat hit från Lipe, anlände på afton 13/1, första två dagarna blev lugna med solning.

På fredagen drog vi en brutal dagsfylla på stranden med våra Kirunapojkar och några grabbar från Skåne som både på vårt hostel. Sedan fortsatte jag kvällen utan Jonna med detta gäng, käk, spel, beerpong och en sjukt kul kväll på Sthlm Syndrome.

På lördagen mådde jag skit så låg i sängen i stort sätt hela dagen sedan följde jag med grabbarna från Skåne ut samt tre tjejer som hade checkat in på vårt hostel under dagen. Samma visa igen, käk, spel, beerpong och alldeles för mycke alkohol på Sthlm Syndrome.

Lördagen resulterade i att även söndagen blev en dag i sängen, gick och åt lunch med Jonna sedan gick hon ut på stranden men jag stannade inne. Tanken var att kvällen skulle bli lugn men jag följde med Elin (en av tjejerna som checkade in på lördagen) ut och mötte upp grabbarna för ännu en utekväll. Jonna följde även med ett tag men gick hem efter vi fått i oss några öl. Men kvällen fortsatte i vanlig ordning på Sthlm Syndrome sedan gick vi och kollade in stranden och May Thai baren innan den avslutades på Sthlm.

I måndags var jag dock lite piggare så tog mig ut på stranden ett tag men gick sedan in och vilade för att vara redo för en fjärde utekväll..jag och Jonna drog på May Thai sedan mötte vi upp tjejerna från vårt hostel, gick på Sthlm och spelade beerpong mot några svenskar vi träffade ute och sedan fortsatte kvällen med dans ännu mer beerpong och fest med ett helt nytt gäng från Sverige jag träffade då Jonna gick hem. Kvällen avslutades med nattbad innan alla drog hem kring 6 på morgon.

I tisdags sa kroppen ifrån efter fyra dagars fylla så låg i sängen hela dagen förutom då vi gick och åt. Kvällen blev lugn och i onsdags åkte vi vidare till Krabi där vi är nu, idag har vi bara legat inne hela dagen och imorgon åker vi vidare till Malaysia.

De känns så skönt att Thailand äntligen är över och vi åker vidare, miljöombyte, valutaombyte, ny mat. Vi är så less Thailand efter 2,5-3 månader samtidigt som vi har trivts så bra.

Vi har nu lämnat Koh Lanta bakom oss och sitter i detta nu(när jag skriver, kommer vara framme då inlägget publiceras) på båten påväg till Koh Lipe som sägs ska vara en underbar ö. Lite less på att resa..klockan är nu halv 3 och vi lämnade hotellet kring 9 imorse och ännu har vi en bit kvar att åka.

Det blev några underbara dagar i Lanta, tiden spenderades för det mesta på moppen körandes runtrunt på ön i timmar.

Vi har även hunnit med The 4 Islands tour som jag tidigare skrev att vi skulle göra. Snorkling är inte direkt något för mig då de är väldigt uttråkande med tanke på att man aldrig lyckas se någon ny fisksort. Emerald Cave var helt okej men inte så mycke mer än så.

I förrgår drog jag iväg på egna äventyr då jag träffade upp några svenska grabbar och drog på pubrunda med dom, en väldigt trevlig kväll med nya människor och biljard, jag trivs med det.

I och med att vi drog vidare lämnade vi även Rille bakom oss så igår var vi iväg på Bajen och käkade plankstek, så enormt gott. Så nu är jag och Jonna återigen bara vi.

Vi hörs👋🏽

Då hade jag äntligen börjat komma ikapp med skrivandet för just nu befinner vi oss i Koh Phangan dock enbart till imorgon. Här har vi iallafall varit sedan i tisdags.

Vi kom hit rätt tidigt i tisdags så v checkade bara in på vårt hostel, åt lunch sedan drog vi ner på stranden. Tanken var att vi skulle sola och bada men stranden var i stort sätt obefintlig då de va högvatten och vågorna var så enorma att de va omöjligt att bada. På kvällen mötte vi upp två av tjejerna från phiphi för att leta något ställe där vi kunde äta på nyår sedan käkade vi middag tillsammans och gick på jakt efter nyårskläder.

I onsdags var vi iväg till ett ställe som heter The challange, typ som wipeout. Jag fegade dock ur så tittade på när dom andra körde en runda sedan hängde jag på nästa omgång, dock genomförde vi då bara de fyra första hindren innan vi la oss på flytande madrasser och solade idag. Käkade sedan satt vi oss på en brygga och tittade på då andra körde innan vi blev upphämtade av taxin.

I torsdags var det nyår så vi tog en lång behövlig sovmorgon, åt frukost och sedan promenerade vi ner mot stranden men vände innan vi kom dit då regnet hälsade på så vi köpte lite öl och cider för att dra igång nyårsfirandet, spelade spel, duschade och fortsatte drickandet sedan gjorde vi oss klara med full Moon kläder och målarfärg innan vi satt oss med tjejerna på en resturang, vissa käkade medan jag och Jonna drog en drinkmiddag. Sedan fortsatte kvällen ute på gatan med massor av folk och redan kring 9 tappade jag bort alla men träffade upp några svenskar som jag firade in det nya året med. Kvällen var rätt annorlunda då jag lyckades tappa bort tre olika gäng men jag hade kul och Koh phangan levererade ännu en bra nyår som slutade tidigt in mot morgonen.

Sedan dess har jag bara tagit de lugnt och legat inne då jag både varit bakis och haft ont i magen medan Jonna och Rille varit ute och upptäckt ön. Imorgon åker vi iaf vidare tillbaka till Koh Lanta. Vi åker härifrån redan vid 6 sedan väntas en 10 timmars lång resa.

Söndagen den 20 december åkte vi vidare till Koh Tao, här hade vi funderingar på att dyka men vi bestämde oss för att lämna det till senare under resans gång.

Hur som åkte jag och Jonna hit och bar enbart vi två de två första dagarna, vi bodde på ett rätt nytt hostel som var hur fräscht som helst sen på måndagen gick vi ut för att ta några öl. Kvällen slutade relativt trevligt med lagom mängd alkohol i kroppen. Väl hemma på hostelet träffade jag några rumskompisar och grannar så jag satt ute och prata med dom sent in på natten så en helt underbar kväll med trevligt sällskap från början till slut, såna kvällar tycker jag om.

Efter två dagar, på tisdagen, lämnade vi hostellivet för att ta in på ett fint hotell på andra sidan ön, här påbörjade även vår resa som tre stycken då Jonnas kille kom ner på besök och stannar i 3 veckor. Och i och med hans arrival så blev jag äntligen med telefon igen.

Vi tog det rätt lugnt fram till julafton, så väl då dagen var kommer var vi utvilade och redo. Träffade upp våra tjejer vi träffade på phiphi för julkäk tillsammans sen mötte jag även upp en av våra kirunagrabbar som joinade vår kväll sedan fortsatte kvällen med öl, shots och buckets vi drog även vidare till sunset bar där det stämningen var helt underbar, alla pratade med alla, folk badade i poolen och man knuffade även i typ allt och alla. Jag hade utan tvekan en av de bästa kvällarna hittills trots att jag skadade både höger och vänster fot och hade problem att gå några dagar efter.

Resten av tiden på Koh Tao blev lugn, vi hade hyrt fyrhjuling och Rille hyrde cross. Verkligen hur kul som helst så en dag åkte vi iväg på upptäcktsfärd till mango bay, lättare sagt än gjort men efter mycket svett och jobbiga trappor tog vi oss fram, slutade dock med att vi bara tvärdoppade oss, käkade mat och solade i ca 30 min innan vi åkte tillbaka.

Jag och Jonna åkte även iväg på en boattrip där vi snorklade, hoppade från båten och besökte Koh nang yuan - väl där skulle vi gå upp till view pointen.vi tog oss hela vägen upp dit trapporna slutade för att se att man resten av biten var tvungen att klättra på stenar så där bestämde vi tyvärr för att vända om, men det var en trevlig dag.

Annars gjorde vi inte så mycket mer förutom att äta, sola , spela kort och biljard.

Efter några veckor på ena sidan av södra Thailand var det dags att bege sig till andra sidan. En resa som skulle ta uppemot 8-9 timmar. Vi började med upphämtning tidigare än någonsin på vårt hostel för färd mot Krabi där vi fick vänta i ca 2 timmar innan vi blev upplockade av en buss som körde tvärsöver Thailand till Suratthani där vi efter ca 1 timma fick kliva på båten till Koh Samui.
Väl framme tog vi taxi till vårt hostel - Samui Hostel.

Vi hade många planer för Samui men i stort sätt allt blev inställt då vi bestämde att vi ville tatuera oss, men vi hade 9 enormt bra dagar ändå.

Suget för svensk mat har börjat trycka sig på en så de första vi gjorde var att leta upp Tre kronor, en svensk resturang/pub med enbart svenskar som anställda.

Hit skulle vi även gå några dagar senare för att starta igång vår första utekväll i Samui. Sedan begav vi oss till en bar på stranden som vår tatuerare ägde. Där träffade vi några grabbar från Kiruna som kvällen fortsatte med tidigt in på morgonkvisten. Hann mata av en hel del uteställen denna kväll och njöt bara av livet och att äntligen få träffa äkta norrlänningar!!

Dagarna fortsatte sakta men säkert och vi gömde oss mest inne på vårt hostel då vi inte kunde vara i solen eller hänga i badet. Sega dagar men vi tog oss igenom dem.

Då vi körde vår första utekväll i Samui, som började på Tre kronor, blev vi bjudna på födelsedagsfest av bartenderna då en av dem fyllde år. Så näst sista dagen i Samui avslutade vi med en kväll där de blev all in. Allt för många gratisshotar pga en plingklocla på puben som sedan fortsatte på The Arc bar. Efter ett tag vek Jonna in årorna men jag fortsatte kvällen med några tjejer från Finland och några killar från England. Ännu en kväll matade vi av en hel drös ställen och ännu en gång hade jag huur kul som helst..

Sista dagen tog vi det bara lugnt för att vara redo för att åka vidare till Koh Tao.

Efter några slappa dagar på Koh Lanta åkte vi vidare till Koh Ngai, en paradis ö som endast består av ett par få hotell. De enda restaurangerna som fanns tillhörde för de mesta något hotell.

Till ön tog vi oss med Long tail boat, en båttur som blev enormt blöt då det sprutade upp vatten i mängder men de är väl sånt som hör till.

Vi bodde på ett jättefint hotell som låg waay over vår budget men vi kände att det var värt det. Då de flesta som bodde på hotellet låg vid havet hade vi poolen helt för oss själva så där flöt vi runt i timmar på våra badmadrasser.

Ön har inga uttagsautomater så vi tog ut en liten slant för att klara oss i 4 dagar, men då vi kom fram kände vi att vi ville ha speed boat tillbaka till Koh Lanta så redan där spräckte vi vår budget vilket ledde till att vi inte hade råd att upptäcka emerald cave som vi hade tänkt men som tur var ingår det i turen vi kommer göra i Koh Lanta då vi åker tillbaka dit i januari.

Vi spenderade som sagt 3 nätter på ön, dagarna gick åt till att glida runt på madrasser i poolen, äta världens godaste Caesar sallad och bara njuta av hur bra vi har det här borta.

Då de var begränsat med transfer från ön blev vi tvugna att åka till Koh Lanta och stanna där en natt för att hinna med båten/bussen till Koh Samui.

Känns som att alla inlägg börjar likadant, gång på gång ber jag om ursäkt för att jag inte uppdaterat på länge och lovar att det ska bli bättre, men nu har jag äntligen blivit med telefon igen så det kommer bli betydligt bättre framöver då det bara varit jobbigt att använda paddan.

Med tanke på att det var så längesen jag skrev har vi hunnit med x antal öar så jag delar in allting i olika inlägg..vet dock inte hur mycket jag minns av vad vi gjort men det får bli som det blir.

Efter några helvetesdagar på phiphi med förkylning och matförgiftning tog vi iaf vårat pick och pack till Koh Lanta.

Eftersom att vi ska tillbaka dit i januari stannade vi bara 2-3 dagar och lämnade även alla upptäcktsfärder tills dess.

Ön bjöd på väldigt fint väder så vi låg mest på stranden och pressade på dagarna eller i havet då vi införskaffade oss varsin badmadrass.

Förutom det lyxade vi till det med maten och åt på en jätte mysig resturang varje dag, åt god glass till efterrätt och bara mådde hur bra som helst. Blev rätt dåligt med bilder härifrån men har några matbilder jag kan bjuda på haha.