Efter en hel eftermiddag sittandes på en trång buss var både jag och Trulsa överlyckliga över att äntligen komma fram till Airlie Beach. Airlie Beach är en liten hamnstad där det inte alls finns mycket att göra, egentligen finns det bara en anledning till att åka dit och det är whitsundays. Whitsundays är en ögrupp strax utanför Airlie Beach, med fantastiskt fin omgivning, mitt i barriärrevet. Anledningen till att resans tredje stopp blev Airlie Beach var självklart detta.

Iallafall så kom vi fram till Airlie på lördagskvällen, det började lite misslyckat med att vårt hostel blivit överbokat och vi fick flytta till ett annat. Eller ja det var samma ägare på två hostel som i stort sätt satt ihop, Nomads och Base, två stora hostelkedjor. Vi skulle bott på Nomads men blev flyttade till Base och jag tyckte att Base var väldigt bra när vi var på Magnetic så jag tyckte inte att det spelade så stor roll. Men det är det äckligaste stället jag varit på! Rummen var ok, lite smutsiga men man hade egen dusch och badrum vilket var ett jättestort plus såklart. Men resten av hostelet… I köket fanns det kackerlackor och andra kryp överallt, på borden, bänkarna, runt köksredskapen, väggarna osv. Det var sååå vidrigt. Kul att laga mat och äta där liksom? Lika så i sällskapsrummet. Dessutom var internet sämst. Nomads-sidan var betydligt fräschare tyvärr… Som att inte det var nog insåg vi att alla mataffärer stängt, och vi hade ingen mat med oss. Gud va vi var glada över att behöva betala tredubbelt pris för pastasås på Night Owl(typ 7/11)!

Det blev dock bättre. På söndagen hade vi jättefint väder så vi la oss vid lagunen ett par timmar och njöt innan vi gjorde allting i ordning inför måndagen. Avslutade även dagen med att gå ut och käka, allting för att slippa kackerlackorna(haha). Det var väldigt välbehövligt, mysigt och gott! Vi gick sedan och la oss tidigt eftersom på måndagen var det dags för inget mindre än Whitsundays!

Vet inte hur jag ska kunna förklara Whitsundays genom några meningar på en blogg… Jag hade sett fram emot just whitsundays i väldigt många månader, men hade aldrig trott att det ens skulle bli hälften så underbart som det faktiskt var. Det känns inte som att det varit på riktigt. Men ska försöka berätta så gott det går!

Vid 14 avgick vår båt från hamnen, det finns ju oändligt med olika företag och båtar som gör whitsundayturer vilket gör att man kan välja en båt man tror passar en själv! Vår båt hette New Horizon och var en mellanstor båt med 32 personer, mycket aktiviteter samt en hel del fest. Den var rätt chill, är väldigt nöjd med den iallafall trots att jag och Trulsa drog ner medelåldern en hel del(haha). Vi seglade ut på havet och åkte i några timmar innan vi stannade i en vik vid Hook Island för natten. Där fick vi bada lite innan det var dags för middag. Efter middagen satt vi uppe och drack goon(äckligt, billigt boxvin), spelade spel och lärde känna varandra. Jag och Trulsa hängde med tre killar, Tim och Christian från Tyskland och Bratt från New York typ hela resan. Dom var verkligen jättesköna och roliga, vilket såklart gjorde hela resan mycket bättre!

Dag nummer två blev vi väckta runt 06:30 för frukost innan vi begav oss till den andra sidan av Hook Island för snorkling i revet. Vi stannade på två olika ställen för att snorkla och det var jätteroligt. Såg massa fina fiskar, koraller och en sköldpadda! På riktigt nära håll dessutom. Det var så coolt. Sedan var det dags för lunch och resans höjdpunkt, Whitsunday Island och Whitehaven beach. Whitehaven är världens finaste strand med sand som är 98% silika, den renaste, finaste och vitaste sanden i världen! Vi spenderade hela eftermiddagen där genom att strosa runt, ta bilder, skrubba oss med sanden, simma runt och ja helt enkelt bara njuta. Det var så underbart.

Sista dagen fick vi bada vid båten, hoppa från diving boarden, paddla paddelboard, åka ruschkana från taket och bara ha roligt! Det var det sista vi gjorde innan vi seglade tillbaka till Airlie. På kvällen var det dags för afterparty på en klubb inne i staden och det var även det en perfekt kväll!

Jag tycker Whitsundays har varit det bästa på hela resan, iallafall hittills. Det var så roligt, mysigt, häftigt, helt enkelt fantastiskt. Själva upplevelsen av Airlie Beach var dock inte lika imponerande, äckligt hostel, liten stad och massvis med sliskiga människor. Så när nattbussen mot Rainbow Beach kom för att hämta oss var vi mer än lättade!

Vi reser östkusten genom buss vilket är ett väldigt enkelt och smidigt sätt att ta sig upp eller ner i landet. Bussbolaget vi åker med heter premier och är bara ett av flera olika bolag som kör dessa sträckor. Hittills är vi väldigt nöjda med dem. Våran första bussupplevelse här i Australien var alltså från Cairns, ner till Townsville. En resa som tog ca fem timmar. Dagen började med total stress då vår uber inte kom och vi fick halvspringa till stationen där bussen skulle gå, ingen aning om vart ifrån den gick eller hur lång tid det skulle ta, stressade vi oss fram med våra gigantiska ryggsäckar. Har nog aldrig upplevt en liknande stress i hela mitt liv.. "Problemet" med premier är att det endast finns en avgång per dag, vilket betyder att missar man bussen så måste man vänta 24 timmar. Vi hade inte tid att vänta 24 timmar. Så vi sprang, och vi hann.

Bussen tog oss alltså till Townsville och därifrån tog vi färjan direkt över till Magnetic Island. Townsville är en liten stad där det typ inte finns något att göra, därför ansåg vi inte att vi behövde stanna någon natt där utan tog "maggie" direkt. På ön bodde vi på ett hostel som heter Base, vilket är en stor kedja med hostel över hela Australien. Det var väldigt mysigt, lite camping-känsla då man bodde i typ små stugor. Rummen var väldigt fräscha vilket var skönt! Extra roligt var att två av våra vänner hemifrån Gävle, Oscar och Vera, bodde där samtidigt som oss. Tillsammans med dom hittade vi på massa roliga grejer under de två dygnen vi var på ön.

Vi kom fram till Magnetic på torsdag eftermiddag, då bytte vi om och gick ut på en hike. Vi klättrade upp till en utsiktsplats med jättefin utsikt och bara stod där och njöt(läs vilade upp oss inför hiken tillbaka, det var väldigt jobbigt). Sedan gick vi tillbaka till hostelet för middag och välkomstdrink.

Andra dagen på Magnetic Island hyrde vi fyra en bil tillsammans, inte vilken bil som helst heller utan en så kallad barbiebil. Detta är en liten rosa topless bil som max går 60km/h, haha. Det var verkligen roligt, tack vare den bilen kunde vi utforska hela ön! Vi var runt till olika stränder, gick på en hike där vi såg en koala samt(det roligaste av allt) var till Geoffery Bay där vi fick mata rock wallabies! Alltså dom var så små, söta och framförallt snälla. Det var verkligen superroligt och mysigt.

Helgen gick väldigt fort och plötsligt var det dags för oss att lämna. Den sista dagen hade vi inget speciellt planerat, utan vi låg vid poolen och tog det lugnt hela förmiddagen innan det var dags att ta färjan in till Townsville igen. Från Townsville tog vi sedan bussen ett steg längre söderut, Airlie Beach.

Den 24 oktober började våran resa. En kylig och grå tisdag lyfte planet från Arlanda med två nervösa men förväntansfulla tjejer ombord. Vi flög tillsammans med Singapore Airlines från Stockholm till Moskva där vi hade ett tekniskt stopp, innan resan fortsatt med samma plan ner till Singapore. I Singapore hade vi en mellanlandning i ca 2 timmar innan vi flög den sista biten ner till Carins. Flygningen var lång, ca 23 timmar, men jag mådde dåligt och var väldigt åksjuk så sov den mesta biten vilket gjorde att det inte var allt för jobbigt trots allt.

Vi landade i ett varmt och soligt Carins på onsdagkvällen och när vi fått våra ryggsäckar begav vi oss mot hostelet. Under hela Carins vistelsen bodde vi på ett och samma hostel, Caravella Backpackers som ligger på esplanaden. Det var ett ganska litet och lugnt hostel, vilket var väldigt skönt att börja med. Sammanlagt var vi i Carins i åtta dagar vilket kändes alldeles lagom. Det är en relativt liten stad, högt upp på Australiens östkust, där det inte finns extremt mycket att göra. Staden är känd för sin regnskog och närheten till barriärrevet och det är två saker som måste "göras". Dessutom är det fullt av backpackers där varav de flesta antingen börjar eller slutar sin östkustresa, vilket gör att det finns extremt mycket backpacker aktiviteter samt fester.

Under våra dagar i Carins hann vi med ganska mycket. De första dagarna var rätt tuffa, både pågrund av jetlag, den långa resan, värmen osv. Men också för att det var en så stor omställning, det var jobbigt att bo på ett skitigt hostel tillsammans med helt okända människor och jag hade väldigt mycket hemlängtan samt en ständig känsla av oro i kroppen. De första dagarna bestod därför mest av försök till att anpassa oss till vårt nya "liv". Vi hängde därför mest vid lagunen eller på hostelet. Vi var till en nattmarknad tillsammans med våran tyska roommate vilket var rätt roligt! På fredagen var vi till Peter Pan, som är en travel agency, där vi fick hjälp av en jätteduktig och gullig tjej att börja boka vad vi faktiskt skulle göra under själva resan. Ett tips är att gå till en travel agency för att få hjälp med att välja vad man ska göra! Det är jättesvårt att själv planera och lätt att man kanske missar något som "måste" göras. Valentina på Peter Pans hjälpte oss att få koll på vad vi ville göra och vad som passade oss.

Som jag skrev tidigare får man inte missa varken regnskogen eller revet när man är i Cairns, så vi bestämde oss att åka ut på en dagstur till revet för att snorkla. Från början var jag väldigt sugen på att ta dykarcertifikat, men det är väldigt dyrt, tar ganska lång tid och kändes inte värt då jag knappt kommer ha användning av det, så snorkling räckte. Det var så roligt och spännande! Vi såg massvis med fina fiskar, koraller och även en sköldpadda. För att upptäcka regnskogen var vi både till Botanic Gardens för att hikea och på en dagstur till Cape Tribulation. Jag tyckte att Cape Tribulation-turen var tillsammans med snorklingen det bästa med hela vistelsen i Carins! Vi åkte runt i en minibuss och besökte massa vackra och intressanta platser kring regnskogen, besökte själva Cape Tribulation-stranden, badade i en färskvattenkälla samt var på en "crocodile-cruise"! Det var både spännande men också lite läskigt, vi såg flera krokodiler varav en riktigt stor. Utöver detta hann vi även med att besöka Carins shoppingcenter samt en utekväll tillsammans med några andra svenskar på det välkända hostelet Gilligans, roligt roligt.

Åtta nätter efter vi checkat in på Caravella checkade vi ut, dvs torsdagen den andra november, halvsprang med våra gigantiska väskor till busstationen och tog bussen söderut mot Townsville.

Efter två veckor här på andra sidan jorden så har jag haft lite tid att fundera och jag har insett att det är en väldigt bra ide att börja blogga, speciellt för min egen skull! Vi hittar på så mycket saker hela tiden, så det är ju omöjligt att komma ihåg allting. Därför känns en blogg perfekt, för här kan jag enkelt gå tillbaka för att se vad det var vi gjorde och vad vi tyckte.

Jag börjar från början i nästa inlägg. Stay tuned ;)