Ljuvlig söndag var det här. När jag vaknade promenerade jag ner till marknaden för att handla lite frukt och bröd. Sedan åkte jag över till grannbyn Crans-près-céligny var Amelie bor. Plockade upp henne och åkte ner till sjön för att picknicka.

När jag kom hem igen fräschade jag snabbt upp mig och promenerade igen ner till byn. Hade bestämt träffis med en schweizisk kille som jag träffade för några dagar sedan. Han hade lovat att hämta mig med motorcykel och grabben höll sitt löfte. Vi åkte till en hamn i Versoix var vi satt och snackade och åt glass och hade det hur trevligt som helst, verkligen jätte härlig kille! Börjar vara ett tag sedan jag suttit på något med motor och två hjul och att göra det igen var riktigt roligt speciellt när vi susade förbi det vackra landskapet här. För att sammanfatta dagen och min första riktiga helg här kan jag använda ett ord, perfekt!

Imorgon är det måndag igen och en ny vecka med barnen väntar.

och jag är ledig!
Igår fredag hade vi en lite festligare dag barnen spenderade största delen av dagen utomhus i det sköna vädret vilket även jag gjorde. På eftermiddagen åkte jag till butiken med minstingarna och handlade käk och lite godis till en överraskning. Fredagen till ära blev det tacos till middag.

Efter maten fixade jag i ordning varsin påse med smått och gott till var och en av dem sedan lekte vi fiskedammen och ungarna fick fiska efter sina påsar. Sedan belönade jag även mig själv med lite choklad och vin för att fira att jag klarat av en vecka galant här. Ja hjälp tänka sig det en vecka har redan flugit förbi.

Idag vaknade jag tidigt åt frulle och gjorde mig i ordning för min första utflykt (ish). Har varit i kontakt med en annan finlandssvensk tjej som också är au pair här i närheten. Vi hade bestämt träffis idag i Coppet. Jag tog bussen från Divonne (Frankrike) till Coppet (Schweiz) och där mötte jag upp Amelie. Tillsammans klurade vi ut hur man köpte tågbiljetter och tog tåget in till Geneve. Där spenderade vi hela dagen, gjorde egentligen inget speciellt. Gick mest runt och bekantade oss med den underbart fina staden och varandra. Stannade även på en ute servering för lite svalkande dryck och en lätt lunch. Efter en lyckad dag sökte vi oss sedan hemåt.

Gamla stan i Geneve är verkligen såå himla fin!

Idag vågar jag nästan påstå att det har varit rekordvarmt! Det tog vi vara på genom att göra ett besök vid poolen på eftermiddagen. Småttingarna hade spenderat största delen av förmiddagen hos grannen och äldstingen och jag umgicks på tumis. Han hade inte lust att komma med till poolen så när morsan kom hem åkte jag som sagt till poolen, med småttingarna. Det var ett super trevlig område med flera olika bassänger. Där spenderade vi några timmar hoppandes och plaskandes och jag passade på att catcha lite bruna. Stället fick klart godkänt och där kan man lätt slösa bort flera timmar med eller utan kids.

En goo glass slank också ner i magen.

Efter poolen har jag haft lite egen tid, vilken jag har slösat bort med att se på serie. Som vissa av er vet eller inte vet så är jag en "serie narkoman!!" och sedan jag lämnade Finland har jag inte hart tid att kolla någon av mina pågående serier alls. Därför har det varit himla skönt att bara stirra på lite Sherlock Holms och Shadowhunters, har faktiskt saknat att kolla serie eftersom jag hemhemma kollar MINST 1-3 episoder per dag.

Ikväll har det ordnats barbecue på terrassen och jag har inte behövt stå för middagen, nej det gjorde päronen (läs: föräldrarna) i huset och gott var det! Klagar inte på att laga mat men idag uppskattade jag verkligen att få sätta mig ner vid ett färdig dukat bord med mat gjord av någon annan.

Efter en lång dag av ståhej och lek tog jag denna onsdagskväll min första cykeltur här i trakten. För det första har jag inte suttit på en real life cykel på kanske tre år (?), för det andra känner jag inte ännu till stället så bra så hade lite problem med vart jag skulle cykla och för det tredje hade jag ingen aning om var man förväntades cykla liksom vägen eller trottoaren? Nåja trotts dessa små problem tog jag mig hemifrån till Lac de Divonne, vilket är en konstgjord sjö. Cyklade runt där en stund innan jag cyklade vidare in till "city", runt parken och på massa små vägar och hem igen. Värsta träningspasset när det är uppförsbacke typ halva vägen hem :)

Eftersom att jag umgåtts med barnen/föräldrarna i princip konstant sedan jag kom hit var det skönt att ta lite egen tid och njuta av kvällssolen och den varma vinden. Sist och slutligen var det även underbart att sitta på en cykel igen.

Idag var som sagt min första ensamma dag med kidsen och bra gick det. Svårt att uppfylla allas önskemål när de kommer tre olika på samma gång men rätt så bra har det lyckats. Vi har städat (läs jag har städat), pysslat (främst pappersflygplan) med minstingen, varit på en promenad till parken, ätit lunch, lekt på bakgården, ätit middag, vikt mera pappersflyg. Alltså en riktigt passlig dag. Vädret har även varit stekande, vilket inte var så skönt i alla tillfällen, men klaga skall jag inte göra!

När morsan och farsan kom hem från jobbet åkte jag och fadern till butiken. Jag testkörde bilen för första gången! Spännande kan jag säga er, eftersom deras bil är som ett ufo jämfört med mitt lilla lingon som jag är van vid. Men även det gick finemang. Något lite knepigare var att förstå produkterna i butiken men tror jag lyckades handla hem det jag var ute efter.. tåls att se vad som kommer ur förpackningarna imorgon när jag skall koka mat.

Denna rakare har jag åstadkommit idag, plus tolv och några till. Måste säga att jag känner mig stolt, eftersom att jag igår inte ens hade en blekaste aning om hur man vek ett pappersflygplan och nu är jag mästare på det (skämt och sido).

Idag var det marknad i Divonne, som det tydligen är varenda söndag året om. Vilken dröm, det är ju så mysigt! Där kunde man hitta allt mellan bröd, blomster, frukter, oliver, kläder, ost, kött och listan fortsätter.

Vädret var strålande så vi promenerade ner till marknaden med hela familjen och strosade runt där en stund. Provsmakade på olika ting och köpte hem bröd, potatis och kyckling till lunchen. Kommer gaaaranterat besöka den fleraflera gånger.

Efter lunchen blev det lite vila. Jag slog mej ner i en solstol och började läsa en bok. Efter vilan blev det lekdags igen vi kastade vattenballonger och lekte med vatten överlag och roligt hade vi! Genom blöta studsade vi också lite på studsmattan.

Efter det satt jag mig ner med modern i huset och diskuterade mina arbetssysslor. Jag är ju trots allt här för att arbeta också och inte bara slappa men eftersom det har varit helg nu har schemat varit lite annorlunda.

Imorgon börjar föräldrarna jobba igen och jag sätter igång med mina sysslor. Barnens skolor börjar inte förens om tre veckor, så ännu är inte dagarna riktigt som de kommer att vara. Men från och med imorgon är jag ensam med dem under dagarna. Önska mig lycka till, vilket många av ni fina där hemma redan gjort!

Igår lördag 12.8 var min första hela dag här. På förmiddagen tog vi det ganska lugnt pysslade och på lite här hemma och tog en sväng till parken. Mot kvällen packade vi in hela familjen i bilen och åkte in till Geneve som ligger ca 20 km från Divonne. Parkerade bilen vid Carlos jobb och tog en spårvagn in till stan.

I Geneve har det i 10 dagar pågått en festival, Fêtes de Genève, som ordnas varje år och som alltid avslutas med "the Grand firework". Vi traskade längs Geneve sjön och beundrade attraktioner och dylikt, jag beundrade även det fantastiska landskapet av bergstoppar. Innan fyrverkeriet drog igång stannade vi på en restaurang för att äta. Då insåg jag att restaurang besök kommer vara knepiga till en början när de flesta menyerna står på franska. Det får vi jobba på. Men middag fick jag och gott var det.

Klockan 22:00 stod vi på rad för att se fyrverkeriet och du milde vilken show har aldrig sett något liknande, så himla vackert! Omöjligt att redogöra via bilder, det är nog något man måste uppleva själva.

I Divonne-les-Bains som au pair? Det är en riktigt bra fråga, som jag tänkte svara på i detta inlägg.
Au pair idén har väl länge varit en tanke någonstans i mitt bakhuvud, men har alltid intalat mig själv att det är svårt att hitta familj, ekonomi, jag vågar inte osv. Denna vår/sommar har jag varit led Vasa. Motivationen till att fortsätta studera efter gymnasiet var på en mycket låg nivå. Detta bidrog till att jag gjorde mig med på en au pair hemsida, bara för skojs skull till en början, men med tiden började jag få kontakt med flera familjer.

En natt när jag surfade runt på sidan råkade jag se några bekanta ansikten, dessa ansikten var bekantar på grund av att jag kände au pairen som just då var vid dem. Jag skickade ett meddelande till mamman, vilket hon svarade på dagen efter. Vi började maila med varandra och jag hade även kontakt med deras dåvarande au pair, som även hon råkar heta Amanda. Mamman i familjen och jag bokade in ett skypesamtal. Efter ett bra samtal var det i princip bestämt att jag skulle komma hit i Augusti. Efter några dagar bekräftade jag att jag verkligen ville och skulle komma, sagt och gjort, här är jag nu, ca två månader senare.

Familjen är svensk/spansk. Mamman svensk  och pappan spansk. Barnen är tre stycken, två pojkar och en flicka. Dessa barn talar franska, spanska, svenska och engelska. Med dem och modern talar jag svenska och engelska med fadern.

För mig kändes det tryggt att åka till en familj som någon jag känner har bott hos och jag endast hört positivt om. Ett plus var också att de delvis talar svenska. Vill tilldela ett stort tack till Amanda som varit till stor hjälp! Hon berättade om livet här, om platser värda att besöka, om hur man tar sig fram på olika sätt, au pair livet överlag osv. Stort tack Amanda! ❤

Imorse kramade jag mamma och pappa hejdå några sista gånger. Sedan traskade jag egendom säkerhetskontrollen och påbörjade mitt enmannars äventyr. 10 över 7 lyfte flyget mot Arlanda, fint gick det. Efter ankomst i Stockholm sökte jag snabbt och enkelt upp gaten varifrån Geneve flyget skulle avgå.

Hade bara lite på en timmes mellanlandning så behövde inte vänta länge på nästa flyg, vilket var skönt. Hade ändå lite tid över och var vrål hungrig så jag gick och stoppade i mig lite frulle. Sedan steg jag på nästa flyg och somnade bums.

När jag vaknade slog det lixom mej att detta är på riktigt. Jag åker iväg till ett främmande land för mej en främmande familj som jag kommer bo hos och jag kunde inte vara mer exited men ändå skrämd på samma gång?!

Väl framme I Geneve gick allt super, båda väskorna rullade ut på bandet relativt snabbt och jag blev upplockad. Hann dock uppleva ett panikmoment när jag inte hade någon aning om var jag skulle söka efter familjen, inte hade jag heller deras nummer eller internet. Men det löste sig när vi i princip råkade gå in i varandra, så passligt!

När vi äntligen anlände till Divonne fick jag träffa hela familjen, se huset och bosätta mig i mitt rum. Vädret idag har inte varit något vidare så dagen har mest gått ut på att umgås med familjen och lära känna dem, vilket har gått jätte bra redan från starten! Har även packat upp allt vad jag släpat med mig hemifrån. Nästa steg är att göra rummet lite mera personligt men det kommer väl med tiden.

Nu är jag totalt utmattad efter denna dag. Det är dags att stupa i säng och förbereda sig inför en ny dag imorgon. Önskar er alla en trevlig helg och en god natt!