Igår var det ju kanelbullens dag och jag fick ett stort sug att slänga ihop en sats för att överraska K&C med färska bullar när de kom från jobbet! Så mellan skjutsning av barnen till och från olika aktiviteter lyckades jag få ihop några godingar! Tror detta är första gången jag bakar kanelbullar så blev riktigt nöjd med resultatet. Har inbillat mig att det är svåra att baka men det var ju hur lätt som helst!

Helgen som varit bestod av en heelt fantastisk upplevelse! Besökte Schweiziska staden Zermatt som är belägen i bergen can 1 616 meter över havet. Där spenderades lördagen och söndagen i sällskap av min favorit UK girl och ett antal anda trevliga människor runtom från världen, eftersom att det var LiNK gruppen som ordande resan.

Bussen startade hiskeligt tidigt på lördagsmorgonen från Nyon. Vi steg av i Täsch och tog tåget vidare upp mot Zermatt, från tågstationen vandrade vi längs staden till vårt hostel vart vi anlände på förmiddagen. Där blev det lunch och sedan drog dagens program igång. Det blev en hike upp till Z'Mutt, ett ställe i bergen bestående av endast några få byggnader. Vi pausade på en restaurang för att avnjuta den berömda Apfelstrudeln och en öl hehe. Efter vilan fortsatte hiken i bergen och sedan ner tillbaka till Zermatt.

Efter denna hike trodde jag att man fått se fantastiska vyer, vilket jag i och för sig hade. Men hade inte den blekaste aning om vad som komma skulle. Efter hiken gjorde vi inget särskilt. På kvällen var det dags för ännu några drinkar med en stor del av au pair gänget i en mysig pub, hade en jätte rolig kväll!

På söndagen var det tidig väckning som gällde. Lite efter klockan 9 satt hela gänget på ett tåg upp mot Gornergrat ca 3 089m.ö.h dagens och resans huvudsakliga mål. När vi nådde toppen var det en besvikelse. Molnigt och dimmigt utav attans och ingen utsikt alls. Vi satte oss bittra ner i en restaurang och drack en kopp kakao. En timme senare möttes blicken av något helt annat. Snötäckta underbart vackra berg och vyer som fick en att tappa hakan!

Efter allt för mycket fotografering påbörjade vi den ca 3 och en halv timme långa hiken neråt tillbaka mot Zermatt. Under hela denna vandring fick vi njuta av vackra landskap och frisk luft. Jag var helt tagen och är det fortfarande! Detta är bland det mäktigaste jag varit med om! Lixom jag har lunchat med utsikt över det äkta Toblerone berget Matterhorn, det är inte alla som gjort det. Det är inte alla heller som kan säga att det vandrat ner från Gornergrat till Zermatt.

Väl nere igen var fötter, ben, rygg, kropp och själ heeelt slut körda. Men guu så stolta vi var. Då plockade vi upp väskorna från hostelet och gick ner till staden för att belöna oss med lite varm mat efter den långa dagen fören det var dags att ta tåget tillbaka till Täsch. Så fort vi steg in i bussen däckade jag av och sov nästan hela vägen tillbaka till Nyon, inte så konstigt efter den dagen!

Efter denna bibeltext skall ni nu få ta del av bilder från resan. Dock är de långt ifrån lika mäktigt som i verkligheten ;)

En liten del synligt av the Matterhorn. Trodde detta var allt jag skulle få se av berget, men nej vänta bara.

Paus i Z'Mutt Apfelstrudel och öl

På väg tillbaka ner till Zermatt fick vi mitt i allt sällskap av några bergsfår

Hur tagen blir man inte av dessa vyer?

Lunch paus framför the Matterhorn

Under molnen kan ni se pytte små hus i staden Zermatt där vandringen skulle avslutas. Här hade vi gått i ca en timme.

Denna bild beskriver helgens känsla efter båda hikearna! Grymt! Dessa två dagar kommer jag leva länge på. Stort tack till min hikeing buddy Maddie och till alla nya bekantskaper som stiftats under resans gång!

(Varning för bildbomb)

Igår ringde alarmet redan 5:45. På dagens schema stod en dagsutflykt med LiNK gruppen till Charmey och Gruyéres. Programmet bestod av: att ta del av en tradition i Schweiz när de tar ner korna från bergen inför vinter, ett besök i en choklad fabrik Cailler (+ äta choklad tills det rann ur öronen på en) och i en ost fabrik (+ smaka olika ostsorter) och som avslut på dagstrippen middag i en mysig restaurang i Gruyéres, där det serverades den traditionella Schweiziska "Chalet soup". Detta är en simpel soppa med potatis, purjolök och makaroner i, sedan skulle man själv addera MASSVIS med riven ost och krutonger, voila, lätt det godaste jag ätit sen jag anlände hit!

Under dagen fick vi även ta del av massa underbara vyer, platser och byggnader! Dessa är vackra på bild men inte ens nära lika vackra som i verkligheten!

Om det finns något som jag verkligen hatar är det nog att fota klädinköp XD Men eftersom jag nu har samlat på mig några inköp från Bern och här i hemtrakten tänkte jag visa några. Dock har jag verkligen inte satt ner någon energi på att ta vackra bilder på inköpen, ursäkta mig för det men tycker det är så himla trisst hehe.

T-skjorta med tryck och en "slit" vid kragen, från TallyWeijl.

Metro Boutique råkade ha en grym rea pågående och bland annat denna Vans tröja fyndade jag i hyllan där och

BAE toppen jag bär på denna bild var ett annat nedsatt fynd från Metro.

Stickad tröja från Zebra.

Crop hoodie med patches på armarna. Har inte fallit för kläder med mycket patches fören jag såg denna hoodie, blev kär i den direkt! Även denna tröja från TallyWeijl.

Simpel t-tröja i en mycket exotisk färg för min del.. men roligt med något annat än svart i garderoben. Denna från Jennyfer.

På tal om färgglada kläder. Huur läcker är denna läderjacka från Zebra!? Verkligen ett av de bästa inköpen!

En till vit hoodie med patches? På en vecka blev jag helt fast för denna typ av kläder jag som tills nu ägt mycket få vita plagg, handlad från Jennyfer.

Svart clutch med blommiga mönster från Mango. Denna har redan blivit aktivt använd!

Köpte också en svart oversize stickad kofta från Jennyfer, men den var verkligen inte fotogenisk därför ingen bild på den. Ett fodral till mina solglasögon slank också med mig hem från Zebra. Nu har jag shopping förbud för ett tag framöver.. förlåt mamma :)

I helgen besökte jag som sagt Bern igen. Älskar verkligen den staden! Hela stället är så fint, gammaldags och mysigt och alla byggnader är så vackra! Vi hade bokat ett hotell lite utanför centrum men lätt var det att ta sig dit med spårvagn. Dock är Bern inte så värst stor stad så man klarar sig bra över en dag där och man kan i princip gå överallt i centrum.

Nu när jag har varit här i Frankrike lite över en månad (36 dagar för att vara exakt) tänkte jag lista lite saker som jag lärt mig och tanka som slagit mig hittills.

• När jag anlände hade jag ingen aning om hur man vekt någonting utav papper, förutom ett kuvert (med hjälp av tejp). Nu gör jag önskemål som flygplan, båtar, djur och hus på löpande band.

• Jag kunde verkligen absolut inte över huvudtaget göra en inbakad fläta, fast hur mycket jag har försökt... Men nu börjar även det ta sig. Kan int påstå att jag gör de finaste mästerverken ännu, men som sagt det tar sig.

• Jag kunde knappt tre ord på franska. Nu förstår jag lösrykta ord i meningar. Jag kan alfabetet. Jag kan göra största delen av mitt butiks besök på franska, och artigt hälsa på och ta adjö av folk. Har såklart myyyycket kvar att lära mej angående detta språk men märker i alla fall framsteg, vilket är roligt!

• Butiks relaterat, har lärt mig vilka produkter som är vad i butiken och var jag hittar dem.

• Jag har fått en väldigt nära vän här, min kära granne Maddie. Har även kommit i kontakt med flera andra trevliga människor här runtom.

• Jag talar nästan mera engelska än svenska och har insett att jag blivit mycket säkrare på språket både att tala och skriva. Förut var jag väldigt osäker på språk för att jag var rädd att säga fel. Nu har jag accepterat att det är okej att vissa böjningar blir fel nu som då så länge man blir förstådd.

• I de flesta franska hemmen har man inte ett "torkskåp" att lägga disken att torka i efter man tvättat för hand, tillexempel en kastrull. Här ställer man den rena disken på diskbänken så får de torka där tills man ställer tillbaka prylen där den hör hemma (om man inte torkar med en handduk som jag brukar göra). Detta är faktiskt något som irriterar mig, när prylarna står på bänken känns det roddigt och de är i vägen för mig XD.

• Jag har varit aningen rädd för att köra en "stor" bil, i Finland är jag ju van med min lilla Golf som ryms överallt. Eftersom min familj här endast äger stora bilar har jag inget annat val än att köra med dem och nu är jag van med det.

I början kändes mycket av detta omöjligt. Jag trodde aldrig jag skulle lära mej hur man kör någonstans här eller att parkera den stora bilen. Det franska språket kändes totalt omöjligt! Och det var ju jobbit att tala engelska med i princip alla andra än ungarna och Karin. Att handla var ett stressmoment för jag förstod inte vad de olika produkterna var och var man hittade dem eller vad kassören sade. Ungarnas begär om flätor och flygplan ville jag gärna undvika.

Men se på mig nu allt detta känns så mycket lättare och roligare nu och det har bara gått en månad. Hinner lära mig mycket ännu!

Igår var det höstens första ordentliga LiNK träff, trevligt var det där! Nu är det helg igen. Atm är jag barnvakt till en fransk familj som bor en gata bort från oss. Tidigt imorgon tar jag och Maddie tåget till Schweiz huvudstad Bern, för att spendera resten av helgen där. Jag har ju redan sett staden men inte Maddie, och jag har verkligen inget emot att åka tillbaka till det vackra stället!

Meningen var ju att detta inlägg skulle komma upp igår.. men hade fullt schema hela dagen. Började med att reda upp i huset efter helgen. Torkade, golv och ytor med alla möjliga doftande medel. Bytte ungarnas sängkläder och röjde i rummen innan jag stekte ihop lite lunch.

Efter lunchen packade jag väskan och traskade ner till min "skola". Jepp igår började jag skolan igen. I denna skola lär jag mig franska för nybörjare från grund och botten. Kommer fram över att ha två lektioner i veckan måndagar och torsdagar. Ser faktiskt jätte mycket fram emot denna franskakurs och hoppas på att jag kommer få något ut av den!

Efter min inte så långa skoldag fortsatte dagen som vanligt. Barn upphämtning, mellanmål, läxor, lek, middag osv. På kvällen gick jag ner till byn på ett glas rött med Maddie och en ny au pair på vår gata + några andra friendos som anslöt sig lite senare.

Idag startade jag min dag med Maddie min favvogranne och favorit aktiviteten nämligen Bodybalance(!!!). Förstå min lycka när de har ett Les Mills gym några 100 meter hemifrån, som dessutom är gratis under denna helg.

Hade planer på att åka till Lausanne på eftermiddagen men tyvärr har vädret varit riktigt piss idag. Så vi bestämde oss istället för att åka till Geneve och kolla in Art & History museet tillsammans med en tysk tjej som vi träffade på au pair träffen. Fanns massa intressant att utforska där!

Är nyss hemkommen och ombytt till myskläder denna ruggiga dag! I väntan på middag sitter jag och lyssnar på Cro. Hade inte hört hans musik (tysk rap) innan Maddie introducerade den till mig och nu är jag helt såld. Om inte ni hört hans musik rekommenderar jag er att ge den ett försök verkligen så skön!

Den första månaden i Frankrike är förbi. För varje dag som går börjar jag känna mig allt mera som hemma. Under den senaste tiden har jag även skaffat lite saker till mitt rum för att göra det mera hemtrevlig och "Amandigt".

I torsdags blev det en Ikea tur med Maddie. Saknar dock fortfarande lite grejer så blir antagligen en till tripp under nästa vecka. Idag åkte vi till Nyon för att fixa varsitt demi-tarif kort åt oss. Sedan lunchade vi där innan vi körde tillbaka till Divonne för att spendera eftermiddagen på byns spa. Fredag och spa det blir ju nästan inte bättre än det?!

Efter spat drack vi kaffe hos Maddies och planerade lite framtida resor, innan jag åkte iväg för att plocka upp kidsen från skolan. Spa harmonin höll i sig tills mjölkpaketets innehåll flög ut över det nystädade köksgolvet, väggarna, tillbehören och så vidare :)... Efter middagen mötte jag upp Maddie igen och tillsammans gick vi ner till byn för en drink. Lite senare anslöt sig även Leight till Sangria kalaset.

När jag tänker tillbaka på dagen kommer jag att tänka på Kents låt "brinn pengar brinn" vilket beskriver dagen ganska bra, men summa summarum har min fredag varit toppen (bortsett från hålet i plånboken och mjölk incidenten). Önskar er allt en trevlig helg! xo