Tänkte berätta lite positiva och negativa saker om resan och EF ifall det är någon som är sugen på att åka. Jag har därför frågat några kompisar för att få lite fler åsikter och tankar då vi alla kände väldigt olika.

• Vår ledare ville alltid att vi skulle må bra.
• Roliga aktiviteter.
• De svenska ledarna var väldigt bra.
• Man lärde känna otroligt mycket nya människor.
• Man växte som människa och lärde sig ta väldigt mycket ansvar.
• Blev bättre på engelska och tränade uttal varje dag. Ett superbra sätt att träna sitt språk på.
• Bra lärare och skola.
• Bra mat på recidence
• Recidence var nära till allt och vi hade alltid bussar som tog oss direkt till aktiviteter eller skola.

• En del aktiviteter var väldigt oklara och röriga.
• Problem med bussarna, det var ofta inte i tid och var väldigt få bussar som hade bra AC.
• Det var ett väldigt fullspäckat schema så att vi skulle kunna hinna så och göra så mycket på Malta men det resulterade ofta till att folk i Host Family hade det väldigt svårt att hinna hem, äta middag och duscha innan nästa aktivitet. Vilket ledde till att de kunde bli försenade (kunde också vara på grund av rusningstrafik).
• Jag och min grupp hade en väldig otur att få en aktivitets ledare som inte hade så stor koll på saker och ting. Det gjorde att vi blev väldigt irriterade. Den personen skulle vara den med mest koll men hon hade nästan minst koll, hennes engelska var inte heller bra och det var då svårt att kommunicera med henne. Hon hade även svårt att hantera vissa situationer när vi blev sura och klagade på henne, hon bortförklarade sig istället och sa aldrig förlåt. Det hela gjorde att vi blev väldigt irriterade på hur de kunde anställa henne då vi tyckte hon försämrade våran resa.
• Vissa elever i de högsta klassen var inte särskilt bra på engelska. = svårt att kommunicera med de.
• De flesta värdfamiljer gav nästan ingen lunch och även otroligt lite frukost.
• Det var folk som bröt mot reglerna.
• Tråkigt att vi inte hade mixade aktivitetsgrupper, då hade vi fått pratat ännu mer engelska, vilket vi var där för att göra. Men det gjorde att man blev ännu bättre kompisar med alla svenskar.

I det stora hela är alla väldigt nöjda med resan då alla haft superkul. Vi alla har träffat en massa nya kompisar från Sverige men även över hela världen. Så länge man hittade rätt personer att umgås med spelar det ingen roll vad man gjorde för man hade roligt ändå.

Till de som skulle vilja åka till Malta rekommenderar jag och mina kompisar starkt att ni väljer recidence då det var väldigt mycket problem för folk i värdfamilj och kostnaden blev även mycket mer med lokala busskort, köpa lunch trots att man skulle få det och lite frukost gjorde att man lätt blev hungrig och behövde köpa något mer. Man kunde även hamna en bit bort och trots att EF har satt en gräns på att det bara där ta en timme kunde det ta längre när det var mycket trafik.

Recidence hade bra frukost och mat, kanske inte så varierat men man blev alltid mätt. Det var nära till allt och man fick bättre gemenskap.

Jag rekommenderar verkligen alla att åka iväg på en språkresa då det var otroligt lärorikt och man växte så som människa. Det bästa är verkligen allt man får göra och alla nya människor man träffar.

Det sista dagarna bara flög iväg och nu sitter jag här hemma i Sverige igen, vilket inte alls känns bra. Jag har vant mig med att det händer saker dygnet runt och att jag umgås med människor i min ålder hela tiden. Vilket jag inte gör nu, det är lite skönt att ta det lugnt men saknar redan alla människor supermycket. Det är ju jobbigt att sakna de som bor i andra länder också för de har man ju inte så stor möjlighet att bara boka ett flyg och träffa de. Människorna i Sverige är det en liten aning lättare att träffas men man kommer ju aldrig träffas och umgås på det viset man gjorde nere i Malta och det suger verkligen! Tänkte bara berätta vad vi gjorde det sista dagarna innan det var dags för hemfärd.

21/7 Aktivitet på morgonen vilket var den sista beachclub. Jag var i vattnet typ hela tiden vi var där då det är så sjukt tråkigt att ligga på en solstol. Vi drog vidare till skolan och hade sista riktiga dagen. Det jag minns från lektionen var att vi hade våran tråkiga lärare och när två i rummet hällde vatten på varandra sa hon inte ens till typ, vilket förvånade mig. Men det var dock lite skönt att den lektionen inte var så allvarlig för ingen orkade jobba eftersom provet redan var skrivit. När skolan var slut drog jag tillbaka till recidence för att duscha och käka. Sedan hade vi vår sista arena, ingen var taggad för fem öre då de flesta hade disco och det ville vi hellre ha. Men enligt mig var det här den roligaste arenan. Jag gick all in när vi dansade eftersom det var sista gången och när vi i 1,5 timme skulle vänta på bussarna fanns det för en gångs skull något att göra, dansa just dance och sjunga karaoke . Så jag sjöng desparcito med några andra svenskar.

22/7 Lördag vilket betydde ingen skola. Den här gången drog vi till ön Comino vilket hade det finaste, klaraste och blåaste vattnet jag någonsin sett. Det var väl inte direkt någon fin sandstrand men jag var ändå bara i vattnet så det spelade ungen roll. Med sånt fint vatten var man ju såklart tvungen att ta kort och vi har varit lite sugna på att ta kort i en flamingo så vi gick och köpte en flamingo. 230kr fattigare blev vi och de sålde annans drinkar så det ville vi såklart också ha med på kort. Så med nu 310kr fattigare gick vi ner till vattnet för att ta lite kort ( ehm måååånga kort). Alla som åker till Malta måste verkligen besöka Comins för annars missar ni något!! Senare på kvällen åkte jag på ett till Mega party som jag köpte till. Lite slöseri dock då det inte alls var lika många som förra gången, inte samma drag och en massa nya personer som inte kunde dansa verkade det som. (Svårt att förstå om man inte var där.)

23/7 Vi drog till stranden Ghain Tuffieha och den hör förmiddagen/eftermiddag var lite kaos kändes det som. Vi var först till platsen där vi väntar på bussen men denna gång så var busschauffören noga med att det skulle vara "våran buss" så vi fick ej gå på. Det var fransmännens buss och de kunde då åka iväg. Vår buss kom typ 30 minuter senare och det var en buss som liknande lokalbussarna. När vi nästan var framme släppte busschauffören oss lite för långt ifrån och vi hade ingen ledare med oss så vi fick då hänga på de italienska gruppen. Det kom som tur va en annan buss så vi kunde åka en liten bit så det blev närmare. Efter att ha kommit fram 30 minuter efter host family gick vi ner och badade och vår aktivitets ledare som vi inte gillade sa att vi skulle samlas en viss tid men de vi åkte till stranden med skulle samlas 1 timme senare. Vilket gjorde att vi fick inte plats på någon buss och var tvungna att vänta i värmen och ingen hade någon energin alla var trötta och sura på vår ledare som är den som skulle ha kolla på sånna saker. När vi väl hade kommit hem käkade jag och fixade jag mig inför vårt sista EF disco, vi hade Sverige tema (internationellt) och vi svenskar var de enda som gick all in och visade vart vi kom ifrån. Kvällen var iallafall betydligt bättre än dagen!

24/5 Nu drog vi till skolan för att ta graduation. Vi samlades i klassrummet och tog det bara chill, vi snackade lite och sen fick man skriva sitt namn på en lapp och skicka runt så att alla kan skriva en hälsning på den, så att man kan ha som minne. Efter rasten gick vi upp till något ställen där vi fick våra mössor och alla fick sedan klassvis gå upp och hämta resultatet från sitt prov. Jag sa sedan hejdå till några italienare och sen gick vi svenskar ner för att ta lite kort och kasta mössor. Det är supertråkigt att aldrig mer få ha sin lärare (gillade bara ena läraren), jag hade lätt tagit med henne till Sverige och haft henne som engelska lärare här. Efter skolan så tog vi bussen för att åka och shoppa. Jag har aldrig suttit på en varmare buss då det den här dagen var runt 40-45 grader i solen så bussen var väldigt uppvärmd och chauffören satte ej på ACn förän han var på bussen. Som tur var fungerade den och själva bussresan blev möjlig att göra. Jag shoppade mest souvenirer till familjen då jag shoppat lite tidigare men jag hittade ändå några saker. På kvällen hade vi avslutnings middag med gruppen så vi käkade på en restaurang som heter Surfside. Pastan där var supergod. ;)

25/7 tisdag och det var dags för hemfärd. Jag åt frukost med några franska killar då de skulle skiva på min, Maja och Alvas tröja men eftersom de bor i värdfamilj hade jag med deras tröjor. Jag sa hejdå till de en sista gång och efter frukosten gick jag tillbaka för att packa ihop det sista. Vi fick fritid till vi skulle samlas så då gick ja och två andra mot "stan". Vi tog en fika och sen drog Hampus en spontanare hos frisören och klippte av sig typ allt sitt hår. Zara låg i närheten så råkade ju gå in dit och få med mig två plagg till, som tur var fick de plats i väskan. Vi drog till flygplatsen vid 16 och planet gick sedan vid 19. Det enda jag hann göra på flygplatsen var att käka och till min stora förvåning träffade jag på mina grannar som jag även lyckades hamna framför på flygplanet. När vi landade i Sverige hämtade vi bagaget och skrev på varandras tröjor och sa hejdå till varandra. Det var det jobbigaste jag gjort på länge.

Det kommer ett mer sammanfattande inlägg om Malta, språkresa och EF lite senare. <33

Dålig på att uppdatera då vi har så mycket på vårt schema. Det känns som det enda man kan göra är att duscha och äta innan vi ska iväg på något. I alla fall de som jag gjort de senaste dagarna är följande,

12/7 vi var i skolan på morgonen, hade beach club och sedan var vi på något som hette "sardines" dock har det gått för lång tid sedan dess, så jag minns tyvärr inte vad vi gjorde eller vad det var.

13/7 på morgon var det skolan som gällde. Klockan ringde därför 06:45 för att bussen gick en timme senare. Efter skolan drog vi till Mellieha Bay eller nej jag valde att shoppa istället. Då jag behövde ett par short för när jag kom hit märkta jag att mina jeans shorts hade krympt. Det fick bli ett på svarta mjukis shorts med fickor. På kvällen var det arena, jag hade dock ont i halsen så jag stod bara o titta på fotbollen o dansade en liten liten stund.

14/7 skola på morgonen som alla andra dagar. Efter skolan var det snorkling som skulle göras, vilket jag efteråt tyckte kändes onödigt. Det var jätte vågigt så att jag typ fick panik, jag såg typ inget i cyklopet och det var i princip inga fiskar i vattnet. På kvällen var det många som gick på foam party men jag valde att inte köpa till det då jag var väldigt trött efter alla aktiviteter som vi gör här, jag var därför bara kvar o chillade med några kompisar och våran ledare.

15/7 lördag och ledig från skolan. Vi låg bara vid stranden hela dagen, den som är närmast oss. Det är dock klippor så jag vet ej om jag vill kalla det strand. På kvällen hade vi något som hette Amazing race så vi blev under dagen indelade i grupper och man skulle då komma på ett namn och ett tema för gruppen och sedan köpa outfit till temat. Vi valde Hawaii och körde fullt ut, kjol och halsband av blommor. Vi hittade även en tröja som det stod Cali girl på, den köpte vi också och hade på oss. Vi tävlade sedan mot 13 andra lag och man skulle ta sig från ett ställe till ett annat och på alla stationer man kom till var man tvungen att klara för att komma vidare. Det var inte så roligt då det var väldigt varm och lite dåligt uppstyrt. Vår aktivitets ledare som skulle möta upp oss när vi kom i mål var inte heller där så det blev lite små kaos.

16/7 ännu en chill dag vi havet. Det var för första gången molnigt också vilket var superskönt. På kvällen skulle vi haft arena men vi ville bara ha en chill kväll så hela gruppen grillade marshmallow vid vattnet istället.

17/7 måndag och skola, men denna vecka på eftermiddagen. På förmiddagen var vi statsministerns park, det var fint men blev lite lång tråkigt då vi egentligen skulle fått uppgifter av vår aktivitets ledare men icke sa nicke hon är helt borta så det fick vi inte. Efter skolan var vi på EF disco vilket var superkul. Trots att lokalen till discot inte är så stor kommer jag att sakna discona för man dansar med så himla många nya människor.

18/7 på morgonen drog vi till en strand som heter Paradise bay, vilket var superfint, en del av bilderna är där ifrån. Sen var det skola som vanligt och på kvällen något som kallas för murder mystery. Vi skulle intervjua personer och sedan gissa vem som var mördaren. Vi orkade inte direkt göra det så vi joinade en grupp med några franska killar trots att de inte heller visst vem som var mördaren. Men vi lyckades vinna ändå och få "passport points".

19/7 på morgonen åkte vi till blue grotto. Vi var tvungna att betala 80kr för att få åka in i själva grottorna men det var det värt. Det var superfint vatten och otroligt kul att bada i en grotta. Några av bilderna är även där ifrån. Sen var det skola igen och på kvällen beach party. Höjd punkten den kvällen har dock inte något med partyt att göra utan när en random tysk kille som satt bredvid mig på bussresan somnade och nästan "ramlade" med sitt huvud på mig hela tiden. Alla som såg det satt och as garvade, och även jag. Om någon åker till Malta på språkresa kan jag bara säga att "Malta pack" inte är värt pengarna.

20/7 vi var på vattenland på morgonen. Det var en väldigt liten park så köerna var väldigt långa vilket resulterade att jag åkte en sak 3 gånger och en annan 1 gång. Men det var bra ändå. Skola igen och vi skrev vårat prov som ska visa om vi har förbättrat vår engelska eller inte. Vi har skola på fredag också men på måndagen tar vi "graduation" vilket ska bli spännande. Vi ska få kasta hattar och allt. På kvällen åkte vi till Mdina, Maltas förra huvudstad. Den var otroligt liten men det var mysigt.

Imorgon har jag varit här i en vecka, tiden går fort när man har roligt.

7/7 - I fredags var vi först på beachclub i någon timme, brukar oftast bli mindre än vad som står i schemat då bussar är försenade. Sedan drog vi till skolan i några timmar och vi hade en annan lärare än första dagen. På kvällen var det dags för EF disco, vilket var riktigt kul när alla började komma igång. Lokalen var väldigt liten jämfört med där vi var på lördagen, vilket resulterade i att det blev väldigt varmt.

8/7 - På lördagen drog vi till Valetta för att se hur det såg ut där och vi fick även lite uppgifter som skulle göras i grupp som en lite tävling. Vilket ni kan se på vår Instagram @malta.allstars. Jag var också på 5D bio som handlade om Maltas historia, där var det svalt och skönt :). På kvällen drog vi på årets Mega Party som var största discot av alla EF discon under hela sommaren på alla destinationer. Vi fick neon painting i ansiktet vilket var riktigt kul. Det var en utomhus klubb med en stor yta att dansa på men det var runt 1300 pers så den ytan var snabbt fylld.

9/7 - På söndagen var jag på Gozo i princip hela dagen. Steg upp klockan 06:30 och vi var hemma runt 19:30 på kvällen. Det var väldigt många bussresor vi gjorde för att åka dit och luftkonditioneringen här är inte den bästa vilket gjorde det hela väldigt varmt. Men det var fint där och vi fick bada så det var najs.

10/7 - På måndagen var det skola på morgonen så vi var tvungna att gå upp tidigt. Efter skolan åkte vi buss i någon timme till någon strand och fick då chansen att bada. Riktigt skönt att få svalka sig när man går runt och gör så mycket. På kvällen var det prom som var riktat till de studenterna som lämnar ikväll. Vilket betyder att imorgon kommer det nya studenter :). Det utsåg även en prom King and Queen.

11/7 - Idag har vi gått i skolan och åkt buss i någon timme för att ta oss någonstans för att ha picknick. Riktigt ovärt skulle jag vilja säga då det inte var så mycket till picknick och lång resa dit. Det enda som var bra var att vi hade skugga att sitta i vilket gjorde det mer svalt ;).

Nu är första heldagen avklarad.

Igår kom vi fram till stället vi bor på runt 11, våra rum var inte färdiga för att checka in på så det blev en runda till "stranden" eller det stället vi kunde bada på som var närmast. Det blev någon timme där och sedan gick vi tillbaka för att få våra rum och packa upp. Vi bor som en lite lägenhet med två rum, 5 i ena och 3 i det andra. Resten av dagen chillade vi mest bara. Det var väldigt mycket ljud när vi skulle sova då någon spelade hög musik utanför. (Och med tanke på att jag varit vaken runt 40 timmar ville jag sova.)

I morse vaknade vi o gick till frukosten för att sedan bege oss på en liten rundvandring för att se oss omkring i Sliema. Sedan tog vi bussen till skolan för att träffa våra klasskamrater och lärare, är även otroligt nöjd med klassen, med tanke på att de fanns några snyggingar :). Efter 3 timmar i skolan åkte vi tillbaka för att äta o ta det lite lugnt för att sedan bege oss till EF arena för lite olika aktiviteter, vilket i det här fallet var zumba & fotboll. Nu är vi tillbaka på rummet och ska göra oss i ordning för att sova. Imorgon blir det EF beach club, skola och EF disco som gäller.

Då är jag äntligen påväg till Arlanda. Har längtat efter det här ungefär 1 år nu, så sjuk att jag nu är påväg och förhoppningsvis blir ännu bättre på engelska och har extremt roligt. Har inte så mycket mer att säga utan får se vad som händer när man kommer fram o träffat alla!!

Gott?? JA!!!

Här är lite bilder från dagen då jag slutade grundskolan.

Tänkte även ta att berätta lite bad jag gjorde under dagen. Morgonen började med att jag klev upp runt 06:00, gick ner och tog en smörgås och något att dricka. Därefter började jag locka håret vilket tig ungefär 40 minuter och därefter sminkade jag mig, klädde på mig klänning, skor och smycken. När jag väl kom till skolan tog jag och min kompis och letade upp en lärare vi tyckt väldigt mycket om (hon är med på bilden längst ner till vänster) och gav henne en lite choklad och även en liten text vi skrivit till henne. Min klass och parallellklass (som egentligen är en och samma klass) samlades i matsalen för att käka frukost som våra mentorer fixat fram. Det var mysigt och skönt att bara sitta och ta det lugnt innan själva avslutningen. 09:20 började vi röras oss ned mot idrottshallen där avslutningen alltid sker. Som tradition går niorna in efter fanbärarna när trummisarna börjat spela. När vi gått in och till slut satt oss på våra platser var det dags att sjunga Idas sommarvisa. Trots tio år i skolan och även ha sjungit den på dagisavslutningar minns jag inte hur den gick. Programmet såg ut som så att vi sjöng, någon solistgrupp sjöng, rektorn höll tal, utdelnings av stipendium, vi nior fick våra betyg och sjöng en sång och vi avslutade det hela med den blomstertid .... Vi utdelning av stipendium var jag lyckligt lottad att få ett, vilket har varit mitt mål under hela denna termin. Att plugga lönar sig verkligen kan jag ju säga. När avslutningen i hallen tagit slut rörde vi oss ut för att samlas en sista gång allihop för fotografering. När tillräckligt många foton hade tagits gick jag och några tjejer hem till en kompis för att ha brunch, det var supergott !! Efter någon timme där åkte jag hem några timmar innan jag åkte till några andra kompisar för att hänga med de under kvällen. Kan ju bara säga att denna dagen blev super lyckad!<33

Den här kvällen är en kväll jag aldrig kommer att glömma. Jag hade så extremt roligt och skulle gärna görs om det igen. Vi började kvällen med att mingla runt och tog lite (en hel del) bilder. Vi gick sedan och åt. Trerätters såklart. Till förrätt blev det toastskagen, varmrätt kött och potatisgratäng med sallad och till efterrätt bjöds det på kladdkaka. Allt var supergott! Under kvällen när vi åt delad vi i Nobelkommittén ut "Klassens"... Själv blev jag klassens stylist 😃 Vi hade även en hel del lärare där som vi hade bjudit in och de hade lite olika nobelpris som de skulle dela ut. Vi hade ett pris i varje ämne. Själv fick jag äran att få idrottspriset, vilket var en stor ära. Efter att vi hade ätit klart satte vi igång musiken och började dansa. Det bästa under kvällen tyckte jag var när vi läste upp alla fina motiveringar till allas "Klassen" och såklart när vi alla dansade! 💃🏼

Alla mina fina klasskamrater!!! 💗

Min finaste nobeldejt som gjorde hela kvällen lite bättre. Bästa Kevin 💗

Bästa vän 💗

Bästa Saga 💗

Även om alla inte var beredda när denna bild togs och att jag måste böja mig in för att synas på bild så tycker jag ändå om den! 💗