Bara några få dagar efter Stockholms första snökaos. Kanske inte lika roligt när man upplever den sortens vinter men väldigt vacker efter stormen lugnat sig, eller vad säger ni?

Var & besökte mina kusiner som bor i huvudstaden för några helger sedan. När vi kom upp dit tog vi en långpromenad runt djurgården. Så otroligt vackert och jag har faktiskt åldrigt gått runt där. Vi gick på eftermiddagen så vi hann med solnedgången vilket var jättefint! Vi stannade och tog en lätt lunch vid en kiosk på vägen och en fika vid ett båthus längre bort. En kopp te efter nån timme i kylan! Bland det bästa på vintern enligt mig :)

Hej på er! Känns som evigheter sen men vilket det också var, alldeles för länge sen. Har haft fullt upp dock så tiden har inte räckt till och självklart har jag prioriterat skola & träning. Nu känns det i varje fall som om att det är på väg att lugna ner sig lite. Under 14 dagar har jag haft totalt 8 prov så har inte gjort jättemycket mer än att prioriterat skolan, träning och umgåtts med vänner under helgerna. Imorgon har jag studiedag. Ganska ironiskt egentligen eftersom de flesta prov lagts innan studiedagen, som idag tex då jag skulle haft 3 prov men det blev endast 2 st. Imorgon har jag inte mer planer än att jag ska börja förmiddagen med en promenad. Skönt att starta dagen så annars blir det lätt att man ligger och slappar i sängen lite för länge, någon som känner igen sig? Haha. Får se om jag ska baka något imorgon. Något juligt kanske? Väldigt sugen på att baka något i varje fall så får det bli! Sen blir det att bara plugga liiiiitegrann.

Tb till både lugnare & varmare tider, hihi.

Nu kör vi igen efter några veckors uppehåll av lite recept och för övrigt dålig uppdatering. Gissar att under kommande veckan kommer det vara ganska stressigt eftersom jag har mycket plugg just nu men ska verkligen försöka. Idag tänkte jag i alla fall dela med mig av ett veganskt recept jag hittade HÄR. Jag försökte ta några bra bilder men resultatet blev inte alls som jag tänkt mig så delar hellre med mig av hennes fina inlägg. I varje fall blev soppan väldigt god. Har man tid kan man ju passa på att baka något bröd till soppan. Mina brödrecept hittar under kategorierna (lördagsbrödet). Kan tipsa om detta grytbröd jag gjorde för en stund sedan. Ska nog baka det snart igen! Bland de godaste bröden jag ätit!

O så var helgen här igen. Gash vad fort det går! Redan en vecka avklarad sedan höstlovet. Tiden får gärna stanna för ett tag. Har så sjukt mycket att ta tag i samtidigt som jag vill att tiden ska gå fort då jag redan längtar till nästa lov och så snart som möjligt sommarlovet, hahah. Jag var på gymnasiemässan i onsdags och jag längtar verkligen efter att få börja gymnasiet. En ny start och att välja helt själv efter intresse vilken linje man vill gå. Jag har två skolor jag pendlar mellan just nu och två/tre olika linjer. Får se om jag delar med mig av mina tankar lite senare när det börjar närma sig. Antar att det hinner ändas X-gånger till innan det är dags!

Förutom helgens pluggplaner åker jag och min familj upp till Stockholm imorgon och träffar våra släktingar som bor där. Får se vad som vi hittar på men vad som än hittas på ska det bli väldigt roligt att få träffa dem igen.

Men nu plugg & sedan får vi se vad en fredagskväll som denna bjuder på, hörs

Funderar på att unna mig en hallonsorbé gjord på fryst banan och hallon. Det blir nog en sådan senare :p

Tjusiga bussar på Lanzarote om jag får säga det själv, haha :))))

Typiskt för Lanzarote var vita hus & gröna dörrar.

En busstur senare var vi framme vid Lanzarotes bästa marknad. Kan intyga att de positiva ryktena stämde! Marknaden låg väldigt mysigt till. Många små gränder med olika stånd, kaféer och restoranger. Tyvärr hade vi inte mer tid än att ta en fika annars skulle en lunch vid ett av de frestande matställena varit väldigt trevligt. Kan varmt rekommendera Teguise Market.

Nu är jag tillbaka hemma i Sverige igen. Kom hem till Stockholm vid niotiden och hemma i huset ca två timmar senare. Avslutade med en sista hotellfrukost innan bussen gick mot flygplatsen på Lanzarote. Älskar hotellfrukost, finns inget bättre! mm....

Varje dag en ny frukosttallrik. Mellan kallt till varmt som toast, omelett, pannkaka, äggröra, korv och bacon till frukt, olika yoghurts, smörgåsar med mängder av pålägg (!!!) och egengjord müsli och mycket mer. Till & med fikabröd och chokladfondue fanns på frukostmenyn! Fanns ingenting man kunde sakna.

Vacker marina med mysiga butiker, snygga båtar och trevliga matställen. Varje lördag anordnas även en marknad vilket dock inte va så mycket att ha men skulle rekommendera att besöka marinan då det fanns mycket annat trevligt. Vi besökte Marinan i lördags med hopp om en bra marknad eftersom den här Puerto del carmen anordnas varje fredag (då vi kom hit) ville vi ändå besöka en marknad men som skrivet innan blev vi ganska besvikna. Efter en förmiddag på marinan tog vi en promenad till Papagayosstränderna. En heldags utflykt första dagen här på Lanzarote.

Spökliga maränger....

Ingredienser

4äggvitor / alternativt detta recept, utan ägg! (KLICKA HÄR)

2½ dl strösocker

1nypa salt

1tsk majsstärkelse

1tsk vaniljsocker

½ tskvitvinsvinäger

någonform av chocolatechips eller annat godis som funkar som ögon

Gör så här

Sätt ugnen på 100 grader. Vispa upp äggvitorna fluffiga med en hushållsmaskin eller elvisp. Tillsätt strösockret och fortsätt vispa till ett hårt, fast skum. Rör ner majsstärkelse, vaniljsocker och vitvinsvinäger. Vispa lite till. Spritsa utmarängfluffet till spöken på en plåt med bakplåtspapper. Sätt försiktigt dit chokladbitarna som ögon och näsa på marängtopparna. Grädda marängerna mitt i ugnen i ca 2 tim.

Skickar en halloween hälsning här från Lanzarote! Här är några snapshots från dagen. Hoppas ni mår bra. Snart ska vi ner och äta middag och sedan väntar halloween party här på hotellet, får se vad det är för spännande! Kram

Veckans godaste lunch! Vi åt på ett texmex ställe som hette tequilabar. Otroligt gott!

Mintchoklad - min absoluta favorit kulglass när jag är utomlands!

Under dagen har vi sett fler utklädnader och dekorationer som bland annat det här! Har sett skulpturer i sanden fler gånger och tycker det är så himla begåvade, hur kan man skapa såna här saker av sand?

Första dagen började med en tur till den södra delen av Lanzarote. En marina nära playa del blanca, Marina Rubicon. En Väldigt fin marina med mysiga små gränder. Tanken från början var att vi endast skulle gå på marknaden längs marinan och sedan ta en promenad till Playa del blanca men istället blev det en låååång promenad bort mot en av de kända Papagayo stränderna. Visst blev promenaden en bit men också en chans att uppleva så mycket mer på vägen bort mot stranden. Den sista biten innan man kom ner mot den första stranden (där vi var) var riktigt häftig. Man har redan sett efter några dagar här på ön att Lanzarote är en vulkan ö men när man gick här såg upplevde man allt så mycket "mer", man vandrade liksom i landskapet istället för att skåda det på avstånd. Landskapet på Lanzarote är läckert på många sätt! De flesta bilder är från den sista biten av promenaden, hoppas ni kan se vad jag menar.

På bilderna ovan ser ni två av stränderna på flera kilometers avstånd.

Efter en walk genom hetta & sol var det lagom skönt att äntligen ta ett dopp. Vi besökte den första Papagayo stranden av fem. Skulle väll inte påstå att just stranden skiljde sig från resten av stränderna jag besökt än så länge men den var häftig. Just naturen och landskapet runt om gjorde att det blev något alldeles extra! Gillade verkligen Papagayos! Rekommenderar att åka till någon av Papagayos stränderna om man planerar eller befinner sig här på Lanzarote men tips att ta på er bra promenadskor då det är lång walk & "rocky mountains" att bestiga som vi fick beskrivet innan vi gav oss iväg, haha. Inte direkt den lättaste vägen att ta sig till en strand men väldigt värt det.