I lördags tog vi en road trip till en strand i Tulum, Playa Paraíso. Det var en av de finaste stränder jag sett! Kritvit strand, turkosblått vatten och palmer. Efter halva dagen bestämde vi oss för att åka ut med en båt ut till et rev lite längre ut för att snorkla och titta på maya ruiner. Playa paraíso sägs vara en av de tre finaste stränderna i hela Mexiko och en av de finaste i hela världen.

I torsdags var på en omtalad restaurang i Playa del Carmen, en riktig mexikansk restaurang. Menyn var på spanka, spansk musik och framför allt massa mexikanare! Hah. Vi var inte heltsäkra på vad vi hade beställt men oj så gott det var! Restaurangen heter Taqueria El Fogon, rekommenderar den verkligen om du beöker Playa del Carmen, Mexico.

Äntligen är vi här, som jag längtat! Äntligen dax för att bara ta det helt lugnt och njut av sol & bad. Det känns behövligt. Innan vi flyttade från Sverige så gick mamma & pappa på kulturträning samt hur en en flytt kan påverka personer och hur man kan känna under olika stadium. De fick rekommendationen att efter x-antal månader när det mesta fallit på plats att vi som familj skulle göra någonting för att bara vila upp sig och slappna av. Vi bestämde oss för att åka iväg till ett ställe med sol, bad och god mat för det finns nog ingenting som kan få våran familj så avslappnad som en solsemester & here we are!

Klockan ringde 03.15 och ca kl 4 a.m var vi på g mot flygplatsen. Vi landade vid lunchtid i Cancun, tog taxi till Playa del Carmen och så snabbt vi checkat in och bytet om gick vi ner till en av hotellets restauranger på stranden. Let's taco'bout how much I love mexican food.. Har ju helt klart hamnat i himmelriket, älskar taco så ser fram emot att äta "riktig taco" och allt annat mexikanskt. Till lunch åt jag fisk tacos,det var jättegott! Sen slappade vi på närmaste stranden och nu har vi snacksat på salta chips och dricka. Nu ska vi snart ut och äta middag, Undrar vad jag ska prova denna gång?

Oakville

Under helgen välkomnade vi julen här i Oakville. I fredags var det Christmas tree lightning och på lördags morgonen var det santa clause parade. Vi var där tillsammans med en annan svensk familj som vi har lärt känna sen vi flyttade hit. Det var jättetrevligt! Först åt vi på en grekisk resturang och sen gick vi och tittade när det var dags för julgranen att tändas. Det var en av de finaste julgranarna jag sett! Det var liveuppträdanden och fin julmusik. Det påminde om amerikanska filmer och nu längtar jag verkligen till december och att få fira min första jul här i Kanada på andra sidan jordklotet.

Här köpte vi rostade kastanjer, spännande men hade nog smakat bra med lite flingsalt ;)

Colossus Greek Taverna

I fredags var det rememberance day på min skola. Det är en dag som man ska tänka på dem som omkom när de fightade för fred. Egentligen var det i lördags men vi uppmärksammade det på fredagen eftersom vi inte är i skolan på en lördag, haha. Först var det en samling på morgonen där det var dikt- & brev uppläsningar, dansuppvisning och musik. Det var väldigt fint hela uppvisning men också så fin skolan var pyntad! Det var speciella blommor i hela skolan och fredsduvor som hängde i taket. Vi hade även 2 minuters av tystnad och det spelades sorglig musik i högtalarna.
Här är lite bilder på dekorationerna i skolan..

Min första field trip

I fredags var jag på min första ”utflykt” med min mat & hälsa klass. Vi åkte ner till ett event nere i downtown Toronto där de var hästshower, hundshower och massa annat skoj. Vi har läst om mycket lokalproducerat & organiskt vilket mässan handlade mycket om. Det var massa spännande man fick prova som producerats på bondgårdar runt om Toronto. Allt från ost, grönsaker, frukt, sylt, honung, maple syrup och väldigt mycket mer! Jah tyckte det var en jätterolig dag och framför allt ett bra sätt för mig att lära känna mer människor!

Halloween klädsel på och ett kuddöverdrag i handen sen var jag redo för bus eller godis!

Fick mycket komplimanger för min fruktansvärt äckliga mask, den är ju verkligen jätteful! Precis som det ska vara haha. Jag gick med mina tjejkompisar sedan gick vi hem och käkade godis och kollade på halloween filmer. Har aldrig varit med om så sjuka mängder godis, allting fick inte ens plats i den där baljan! Kommer ha godis i fram till nästa halloween.

Det var i alla fall en väldigt rolig kväll och vilken upplevelse! Ibland köade man in till huset, ungar med grymma kostymer överallt, jättecoola dekorerade hus och folk som gav ut godiset hade själva klätt ut sig, det var så kul! Vissa hus hade spexat till det ordentligt med ljus & ljud effekter och människor som hade gömt sig som hoppa fram när man kom fram! Hoppade till ordentligt några gånger haha!

Våra dekorationer

Nu har vi smyckat huset inför kvällens "trick or treat?" Det ryktas om att det kan komma mellan 100 till 400 ungar. Som ni förstår krävs det en del godis till alla dessa barn och det jag har i baljan på bilden är inte allt... själv är jag inte hemma och får se allt detta för mina kompisar har bestämt för att gå "trick or treat?" med mig eftersom jag aldrig gjort det förut. Har köpt en grym mask och tillhörande hatt för att dölja ansiktet, trots allt är vi lite för gamla men det var självklart att vi skulle gå! Jag ser jättemycket fram emot det och efteråt aska vi hem till en tjej och kolla massa halloween filmer och käka allt godis :p

Här har vi Ellens, pappas och min pumpa som vi karvade i söndags kväll. Jag gjorde Tingeling, Ellen en uggla och pappa en arg pumpa. Tycker dom är jättefina alla tre!

Haunted house at 6th line

Här är ett av de galna halloween husen som vi besökte för någon vecka sen. Ljus och ljud effekter, en djävul som flög, eld, häxor som rörde i en gryta, dockor som gungade, nån zombie som el chockades och massa mer!!! Kan hålla på hela dagen, det var helt galet med alla halloween dekorationer!

Claire & jag // Min frukost och mina nya favorit blommor ;)

En av gymnastiksalarna på skolan. Älskar väggen!

På mattelektionen skriver man sina små uträkningar på bänken som fungerar som en whiteboard.

På onsdags eftermiddagar har jag alltid cross country efter skolan, ibland springer vi på skolan friidrottsbana och idag för första gången sprang vi i ett spår en bit från skolan. Personlig tycker jag det var roligare att springa i terrängen och köra backträning & intervaller än runt, runt på friidrottsbanan och dessutom gassar solen där så det blir väldigt varmt! Närmare 33 grader idag.. På bilden ser ni Claire, en tjej som jag har idrottslektion med & som också är med i cross country team.

Har lämnat in mitt förta riktiga projekt som jag var jättenöjd med så jag hoppas att det går bra! Just nu när jag är lite osäker på betygssystemet hur det funkar & hur lätt/svårt det är att uppnå dom procent man behöver så det gäller att alltid prestera sitt bästa! Förra veckan var stressig men den här veckan har jag tid för mer saker en endast skolböckerna. Idag efter skolan och cross country har jag badat, kollat på en bra film, fixat i mitt rum & gjort min matteläxa. Pappa har även kommit hem från Las Vegas idag vilket är jätteskönt. Nu ska jag snart sova. Hoppas ni alla får en bra torsdag! Kram